iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 2. 2017
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

10 hlasů
20843
zhlédnutí

Jatka 78

Dokument o vzniku prvního východoevropského centra pro nový cirkus a nové divadlo.

„Praze jednoznačně chybí větší prostor pro nezávislé, experimentující umění. Haly číslo 7 a 8, které jsme získali do užívání od Hlavního města Praha, sloužily jako jatka téměř sto let až do roku 1983, kdy byl celý areál přebudován na tržnici. Naším cílem je spolu s dalšími soubory přeměnit tyto budovy na domov pro nové umění," uvedl principál souboru Cirk La Putyka Rosťa Novák, na sklonku roku 2014 při zahájení zkušebního provozu Jatek 78. Zahájení zkušebního provozu předcházelo perné období, během kterého umělci a jejich přátelé svépomocí uvedli zdevastované haly do podoby, která umožňovala představit prostor veřejnosti. Během zkušebního provozu navštívilo představení v Jatkách 78 prvních deset tisíc diváků. Následovala velmi úspěšná crowdfundingová kampaň, během které se podařilo získat prostředky na stavební úpravy, technické vybavení a celoroční provoz. Ředitel Jatek 78 Štěpán Kubišta přirovnává občas počáteční éru Jatek k době národního obrození, kdy se národ skládal na Národní divadlo. A je pravda, že Jatka 78 vznikla nejen z úsilí společenství nezávislých souborů a umělců, ale také s podporou jejich diváků a kulturní společnosti.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Jatka 78

  • 00:00:00 Kdykoliv my vycestujeme ven,
    tak o Český republice se mluví
  • 00:00:03 jako o kulturní zemi,
    o Praze jako nádherném městě,
  • 00:00:08 ale vůbec si nedokážou představit,
    co za tím je
  • 00:00:12 a jakej ten boj tady musíme dělat,
    abychom mohli tvořit.
  • 00:00:58 Já si vlastně plním sny
    od narození, si myslím.
  • 00:01:01 Ale je to tak,
    že vlastně když se blížím k tomu,
  • 00:01:05 že něco končí, třeba teď
    jsme před premiérou Dolls,
  • 00:01:09 tak už si vytýčím jako další věc.
  • 00:01:11 Já potřebuju mít vždycky něco
    před sebou, k čemu to směřuju.
  • 00:01:16 Takže teď už vím
    jako další téma 2 - 3 projektů.
  • 00:01:20 A vím taky, jak bych pracoval
    s tímhle prostorem.
  • 00:01:27 Jen nevím,
    jestli den se dá natáhnout.
  • 00:01:38 Teď jsme v Holešovický tržnici
    v bývalých jatkách
  • 00:01:42 a v tuhle chvíli je to naše
    jediný zázemí, který máme.
  • 00:01:46 Ale mělo by to vypadat v blízké
    budoucnosti všechno úplně jinak.
  • 00:01:50 Jatka je prostor, ke kterýmu jsme
    přišli trošku smutnou událostí.
  • 00:01:57 A to, že před rokem a půl zhruba
    naše původní zkušebna vyhořela.
  • 00:02:05 Tak v tu dobu,
    když jsme přišli na magistrát,
  • 00:02:09 tak se zmínil
    tady o Holešovický tržnici.
  • 00:02:13 Tak jsme se tam šli podívat
  • 00:02:15 a postupně jsme
    se do toho začali zamilovávat.
  • 00:02:20 V tuhle chvíli přicházíme
    do hlavní tréninkový haly.
  • 00:02:24 V tuhle chvíli je to naše zkušebna,
    kde je postavená dekorace Dolls.
  • 00:02:30 Od Berlína na západ
    jsou všude cirkusový centra,
  • 00:02:33 cirkusové haly, tréninkové haly.
  • 00:02:35 Od Berlína na východ
    není nic takovýho velkýho,
  • 00:02:38 kde by lidi mohli zkoušet a zároveň
    by mohli hrát představení.
  • 00:02:45 Tady v Praze v tuhle chvíli prostor
    otevřený - open space - není.
  • 00:02:50 Jako do Archy se nedostaneme.
  • 00:02:52 Málokdo z mladých
    divadelních tvůrců tam jde.
  • 00:02:56 Pak je tady Ponec,
    kterej funguje tak jako sporadicky
  • 00:03:00 pro pár tanečních company.
    O novém cirkuse se nebavím.
  • 00:03:04 Ten nemá prostě místo,
    kde by se dalo hrát.
  • 00:03:07 Kam já můžu s projektem jít,
    když potřebuju stage
  • 00:03:11 10 x 10 metrů a výšku minimálně 7?
    Kam? Nikam prostě.
  • 00:03:16 Stop! Stop! Stop! Stop! Super.
  • 00:03:19 Tady se nacházím přímo
    v prostoru budoucího jeviště.
  • 00:03:24 Teda doufám, protože v tuhle chvíli
    je architektonická studie,
  • 00:03:30 je připravenej
    první nástřel rozpočtu,
  • 00:03:34 je vypracovanej projekt.
    Teď se čeká na to,
  • 00:03:37 jak se k tomu pozastaví
    Magistrát hlavního města Prahy.
  • 00:03:42 Teďka je květen.
    Kdyby dali zelenou,
  • 00:03:45 za jak dlouho
    by tady to mohlo fungovat? -Hned.
  • 00:03:49 Já bych klidně
    tady postavil pár laviček
  • 00:03:52 a tohle bych ukazoval lidem.
    Tak, jak je ve světě zvykem,
  • 00:03:55 že zkouší
    a dělají se otevřený zkoušky.
  • 00:03:59 Lidi, pojďte se podívat,
    jak tvoříme.
  • 00:04:03 Takže já jenom čekám na to razítko.
  • 00:04:06 A na to, že se tady otevřou
    ty dveře pro veřejnost.
  • 00:04:11 To jsou 4 haly vlastně.
  • 00:04:13 Je to celkově
    4 tisíce metrů čtverečních.
  • 00:04:19 Tady někde v týhle části
    by měla začínat elevace,
  • 00:04:23 což jsou místa pro diváky.
  • 00:04:27 To divadlo potřebuje
    velký skladový prostory,
  • 00:04:30 takže v týhle části
    by měly být skladový prostory
  • 00:04:32 pro techniku, pro dekorace.
  • 00:04:37 A v tý přední části
    by měly být samozřejmě šatny,
  • 00:04:40 toalety, zázemí pro provoz divadla.
  • 00:04:46 Možná jsem naivní,
    možná to tak jako nejde,
  • 00:04:49 ale furt tomu věřím,
    že by se to dokázalo.
  • 00:04:52 Ale k tomu je potřeba to povolení
  • 00:04:55 a k tomu je potřeba
    to partnerství Prahy.
  • 00:04:58 A pak se tady dá hrát hned prostě.
  • 00:05:12 Teď jsem tady denně od devíti.
  • 00:05:16 Něco tady udělám, což je skvělý,
    protože si myslím,
  • 00:05:18 že to je nutnost toho, aby ti lidi
    k tomu měli nějaký vztah,
  • 00:05:21 i já osobně abych k tomu měl vztah,
    tak si tady ten prostor
  • 00:05:25 jako zabydlet. I když tady
    teď klepu vajgly na zem,
  • 00:05:28 tak vím, že sem jsme se ještě
    nedostali, tak si to můžu dovolit.
  • 00:05:31 Čeká nás to tady o víkendu.
    Tady to vyklidit, vymalovat
  • 00:05:35 a umýt podlahy.
    Ale už si to nedovolím vedle,
  • 00:05:38 kde si vymaluju záchod,
  • 00:05:41 tak si tam dovolit
    jít v zablácených botech,
  • 00:05:44 protože vím,
    že to pak budu muset zase uklízet.
  • 00:05:53 To, co mě jako rozsekává
    v tuhletu dobu,
  • 00:05:57 tak je právě ta míra toho,
    co investovat ze sebe
  • 00:06:01 do těch snů,
  • 00:06:08 který se týkaj
    tý mý životní náplně,
  • 00:06:11 což je to divadlo,
    nebo to jediný, co asi umím.
  • 00:06:21 Pak člověk právě zjistí,
  • 00:06:25 že si jako sice plní sny,
    ale tím se jako devastuje.
  • 00:06:32 A devastuje i to jako okolí.
  • 00:06:45 Chci tady otevřít
    prostě listopad, prosinec.
  • 00:06:50 Příští rok chci tady,
    abychom hráli od dubna.
  • 00:06:53 Chci tady malovat,
    chci tady přivítat diváky.
  • 00:06:57 Každého zvlášť.
  • 00:06:59 Ale potřebujeme k tomu podporu
    města, ministerstva.
  • 00:07:04 Prostě sami to nezvládneme.
    Nezvládneme to tím,
  • 00:07:06 že to budeme živit jenom vstupem
    z lístků. To není možný.
  • 00:07:14 Už v týhletý době
    mě tady ty věci pěkně serou.
  • 00:07:19 Ale co proti těm lidem...
    Jako jak tady můžeš bojovat
  • 00:07:22 proti lidem, kteří jsou
    o 10 let mladší než já,
  • 00:07:26 a naučili se takovým sviňárnám.
    A to mluvím o tom,
  • 00:07:29 jak to fungovalo
    na magistrátu před pár lety.
  • 00:07:32 Ale ty prostředky,
    jak proti tomu bojovat,
  • 00:07:35 tak bojuješ tímhle tím.
    Že tady něco uděláš
  • 00:07:38 na nějaký vlastní náklady
    z 90 procent
  • 00:07:42 a těm lidem jsi vlastně
    jako strašně u zadku.
  • 00:07:48 V tomhle tom já vidím
    trochu tu bezvýchodnou situaci,
  • 00:07:53 když někdo přijede
    prostě v audině a jedná se mnou.
  • 00:07:56 Já mám na vizitce principál
    a jsem tady od barvy.
  • 00:08:02 Tak jestli vůbec s těmahle lidma
    máme možnost vyjednávat o něčem.
  • 00:08:20 HUDBA
  • 00:08:27 Zvukově by měla hrát kapela.
  • 00:08:29 Tu tady nemáme,
    takže si to nevyzkoušíme.
  • 00:08:37 Dámy a pánové, dovolte mi,
  • 00:08:39 abych vám představil
    členy našeho souboru Cirk...
  • 00:08:44 Tady na sále se vejde
    nějakých třeba 600 lidí,
  • 00:08:50 ale my samozřejmě
    tu kapacitu musíme utnout.
  • 00:08:53 Dámy a pánové, dovolte mi,
    abych vám představil členy...
  • 00:08:58 Potom v 19.10 by byla
    Anička Polívka na pódiu.
  • 00:09:05 Dámy a pánové, dovolte mi,
  • 00:09:07 abych vám představil
    členy našeho souboru Cirk La...
  • 00:09:34 Tohle bude boj. Jako jestli
    do týhletý doby jsme vedli
  • 00:09:37 nějaký jako boje,
    co se týká financí
  • 00:09:40 nebo podpory v kultuře,
  • 00:09:43 tak teď nás čeká,
    si myslím, největší boj.
  • 00:09:48 A tady ten areál
    k tomu přímo vybízí.
  • 00:09:51 Ne aby tady byl bordel,
    ale aby to tady žilo kulturou
  • 00:09:56 a vzděláváním. Támhle naproti
    je nádherná hala prázdná.
  • 00:10:00 Proč tam je prázdná?
    Proč tam něco není?
  • 00:10:03 Proč tam nejsou výtvarníci?
    Nic nikoho nezajímá.
  • 00:10:08 Já nevím, jestli
    v sobě mám trochu toho dítěte
  • 00:10:14 tím, že si ten sen jako vytýčím
    a pak si za tím jdu.
  • 00:10:21 Modleme se za to, aby bylo jasno.
  • 00:10:27 -Bratři, útočí!
    -Nemá šanci.
  • 00:10:33 Mám pocit, že jsme ho minuli.
  • 00:10:39 Ďábel bude vymýcen
    po stáhnutí z kůžičky.
  • 00:10:47 Démone jatek, opusť tento prostor!
  • 00:10:57 Dámy a pánové, dovolte mi,
    abych vám představil
  • 00:11:00 obsazení z našeho nejnovějšího
    představení, které se jmenuje...
  • 00:11:08 Dámy a pánové, dovolte mi, abych
    vám představil naše nejnovější...
  • 00:11:37 Tento projekt doufáme,
    že nebude končit teď v prosinci.
  • 00:11:41 Rádi bychom pokračovali
    hned v dubnu příštího roku
  • 00:11:44 a už se nezastavili.
    Tento projekt samozřejmě nejlíp,
  • 00:11:48 jak můžete, tak můžete podpořit,
    pokud se vám líbí program
  • 00:11:53 na tyhle dva měsíce,
    koupí vstupenky.
  • 00:11:56 Anebo tady po prostoru
    různě vidíte rozesetý
  • 00:12:00 malý sviňky, tak ty můžete nakrmit.
  • 00:12:16 My jsme zavřeli před Vánoci
  • 00:12:18 a začali jsme nějakým způsobem
    hodnotit s tvůrci.
  • 00:12:23 Takže nám tady chyběla možnost,
    že nemůžeme zatmít.
  • 00:12:26 Takže jedna z největších
    našich takových prací
  • 00:12:30 v té poslední době byla,
  • 00:12:32 že jsme tady začali vybavovat
    to divadlo okenicemi.
  • 00:12:36 Máme tady teď asi
    14 otvíracích okenic a 14 napevno.
  • 00:12:44 Mám radost, že bude zítra premiéra.
  • 00:12:47 Vlastně první
    tady v tom našem novém,
  • 00:12:51 už tedy nezkušebním provozu
    souboru 11:55.
  • 00:12:55 Nás trošku ten prostor překvapil,
    že je obrovskej,
  • 00:12:58 protože jsme nikdy
    v tak velkém prostoru nehráli.
  • 00:13:03 Já myslím,
    že to je právě pro nás dobrý,
  • 00:13:06 protože si vyzkoušíme
    hrát pro hodně lidí.
  • 00:13:09 Tu nabídku nám dali lidi z Putyky.
  • 00:13:12 A dobrý je to pro nás?
    No je to pro nás dobrý.
  • 00:13:16 To se ještě uvidí,
    v čem to je pro nás dobrý hlavně.
  • 00:13:23 Jak to máte teďka na magistrátu?
  • 00:13:26 Abych se přiznal, tak nevím.
    Ještě se tady za námi
  • 00:13:30 nikdo nebyl podívat. Ale je pravda,
    že je to pro nás dost důležité.
  • 00:13:34 Jsme tady v Praze,
    chceme být vidět,
  • 00:13:37 chceme dělat práci,
    která bude mít nějaký dosah.
  • 00:13:41 Takže nějakou součinnost
    s tím magistrátem podporujeme.
  • 00:13:44 -Hlavně ten prostor je jejich.
    -Potřebujeme.
  • 00:13:46 A je to jejich. Přesně tak.
  • 00:13:52 Už když byly ty brigády, jako že
    pojďme Jatka očistit, vymalovat...
  • 00:13:57 -A byli jste očistit?
    -Jo, někdo z nás byl.
  • 00:14:01 A pak jsme hned od začátku
    v tom zkušebním provozu
  • 00:14:05 tam chodili na brigády
    jako šatnáři, uvaděči.
  • 00:14:09 Je to strašně super. Mně když
    teď na pokladně někdo řekne,
  • 00:14:12 ať mu doporučím nějaké představení,
    tak mu doporučím Regulaci intimity.
  • 00:14:23 Většina těch věcí, co tady máme,
    tak prostě sbíráme
  • 00:14:27 od nějakých subjektů nebo
    jednotlivců, kteří něco mají,
  • 00:14:32 vědí, že by se nám to mohlo hodit,
    nebo my vysíláme neustále signály,
  • 00:14:36 že něco potřebujeme,
    tak se někdo ozve, že má skříňky.
  • 00:14:40 Pak se někdo ozve, že má piano,
    takže jsme toho spoustu podědili
  • 00:14:45 po nějakých
    movitějších bratříčcích.
  • 00:14:51 Ty jsi od Karla?
    No jo vlastně, vždyť já vím.
  • 00:14:53 -Přivezl jsi nám židle?
    -Teď jsem jel pro bary
  • 00:14:57 a pak ještě se musím otočit.
    To nedám do auta všechno.
  • 00:14:59 Já jsem se s Karlem domlouval,
    že 11 židlí skládacích,
  • 00:15:03 co jim tam zbylo,
    tak že nám přiveze. -Dobře.
  • 00:15:07 Jdeme přes...
  • 00:15:11 My jsme na světla
    sbírali peníze prostřednictvím
  • 00:15:14 naší sbírkové kampaně.
    -Kolik stálo světlo?
  • 00:15:18 Světlo stálo 1100 korun.
    A kdo si ho právě koupil,
  • 00:15:22 tak je na tom světle podepsán.
  • 00:15:30 Jedna z cen taky,
    na co jsme vybírali, byla,
  • 00:15:33 že si člověk může koupit svou židli
    a napsat si na ni, co chce.
  • 00:15:39 My tady máme 360 popsaných židlí
    našimi podporovateli a dárci.
  • 00:15:47 Jo. Byl to Národ sobě.
  • 00:15:49 A docela se těším
    na kontakt s těma lidma,
  • 00:15:52 kteří sem teď přijdou na ty
    představení, které jsme nabízeli.
  • 00:15:56 Těším se a jsem zvědavý,
    co je to vlastně za skladbu lidí,
  • 00:15:59 protože velkou část
    jich samozřejmě známe,
  • 00:16:02 ale naprostou většinu ne.
  • 00:16:05 Dámy a pánové, dobrý večer.
  • 00:16:09 Zazpíváme si oblíbenou písničku.
  • 00:16:16 Dohořívá...
  • 00:16:18 O čem bude vaše nové představení?
  • 00:16:21 No, tak asi nejvíc
    o nějakých kauzách,
  • 00:16:26 který se v Český republice udály
    za poslední třeba 3 roky.
  • 00:16:31 A obecně tak asi trochu o češství.
  • 00:16:34 Kač, kač, kačena,
    nasypem jí zeleného jačmena. Hej!
  • 00:16:44 KAŽDÝ ZPÍVÁ NĚCO JINÉHO
  • 00:16:53 My jsme hrozně nervózní. Myslím si,
    že je to jako hrozná výzva.
  • 00:16:57 Kór když sem dali ty židle a vidím,
    kolik tady zítra bude lidí.
  • 00:17:01 Tak to je šílený.
  • 00:17:04 Strach.
  • 00:17:20 Máme tady první rezidenty.
    Je to Svalbard Company.
  • 00:17:23 Je to mezinárodní parta.
  • 00:17:27 Konkrétně to znamená,
    že oni tady měsíc zkouší,
  • 00:17:31 bydlí tady u nás,
    pak tady budou zkoušet na podzim.
  • 00:17:34 A pak v lednu
    se tady odehraje na základě toho
  • 00:17:38 světová premiéra
    jejich nového představení.
  • 00:20:35 HUDBA
  • 00:20:42 Když Jatka spadnou
    a nebudou fungovat,
  • 00:20:45 tak La Putyka funguje dál.
    Já nejsem závislej na Jatkách.
  • 00:20:49 Jatka jsou pro mě
    jako svoboda tvorby,
  • 00:20:54 střecha nad hlavou,
    zázemí a domov v tuhle chvíli.
  • 00:21:03 Po vlastně Dolls
    jedno z témat byla rodina.
  • 00:21:06 První byl projekt Family,
    který jsem nabídl všem lidem,
  • 00:21:11 který prošli La Putykou
    za těch 6 let existence.
  • 00:21:16 22 lidí na scéně,
    3 generace, 6 různých států.
  • 00:21:23 2 dny před premiérou Family
    to vypadalo,
  • 00:21:26 že to bude mega průser,
    to představení.
  • 00:21:29 Já jsem tomu věřil od začátku,
  • 00:21:31 ale zevnitř jsem cítil
    velkou jako nedůvěru.
  • 00:21:40 Tmu!
  • 00:21:44 A vylouplo se a stalo se
    nějaký jakoby divadelní,
  • 00:21:47 to, co se stává občas,
  • 00:21:50 ale není to pravidlem,
    tak nějaká magie
  • 00:21:53 a ten projekt se vyloupnul
    opravdu v poslední chvíli,
  • 00:21:56 ale je tam všechno to,
    co já jsem chtěl mít.
  • 00:21:59 Ale stálo to
    opravdu velmi hodně energie,
  • 00:22:05 komunikace s lidma,
    přesvědčování o tom,
  • 00:22:09 že tenhle směr je správnej.
  • 00:22:18 Ahoj.
  • 00:22:21 Takže teď máte
    poslední možnost si odskočit,
  • 00:22:24 protože pak se tady za váma zavřou
    dveře a už vás ven nepustíme.
  • 00:22:29 A představení, doufám,
    že bude trvat 80 minut.
  • 00:22:33 Tak teď je poslední šance,
    já to jdu zkontrolovat
  • 00:22:35 a pak otevřeme dveře.
    Tak se hezky bavte.
  • 00:22:49 Je to nahlédnutí
    tou metaforickou formou na to,
  • 00:22:53 co ta rodina znamená vlastně teď.
  • 00:22:58 V tuhle dobu
    je téma stolu pro mě zásadní.
  • 00:23:03 Když se lidi
    sejdou vlastně u stolu.
  • 00:23:05 Co znamená, když to jedno místo
    u stolu je prázdný.
  • 00:23:09 Co znamená, když jeden člověk
    okolo stolu přebývá.
  • 00:23:12 Co znamená, když desku stolu
    podpírá nejstarší člen rodiny,
  • 00:23:16 když ji podpírá žena, když ji
    podpírá nejmladší člen rodiny.
  • 00:23:20 A byl to pro mě challenge
  • 00:23:23 přistupovat k cirkusovým technikám
    úplně jinak.
  • 00:24:15 Já jsem prosím
    skřítek Lysohlávek Šedivír šestý.
  • 00:24:22 Ano, pane?
    Šedivír nejsem, jsem Vánočník.
  • 00:24:27 Prosím. Myslím, že naše
    dnešní báječná jízda může začít!
  • 00:24:35 -A byly jste hodné?
    -Jo.
  • 00:24:40 Tak jo.
    Tak když půjdete potichu se mnou,
  • 00:24:44 tak se podíváme do nebe.
  • 00:24:47 -Chcete?
    -Jo.
  • 00:24:49 Tak pojďte!
  • 00:24:56 Tak pojďte!
  • 00:25:05 V tu chvíli je to silný
    vidět ty stejný tváře,
  • 00:25:08 které ti dají tu podporu,
    a ty vidíš tu kontinuitu
  • 00:25:13 i s těma divákama, který se vodí
    děti na dětský představení.
  • 00:25:18 A vodí je sem na workshopy.
  • 00:25:21 A ty děti, které sem chodily
    na začátku pomáhat,
  • 00:25:25 nebyly to děti, byli to teenageři,
    tak ti tady pracujou.
  • 00:25:31 V tom možná je nějaká spojnice.
  • 00:26:06 Tak. Dobrý den.
  • 00:26:10 Pojďte dál.
  • 00:26:22 Jestli můžeme nahlédnout tady.
  • 00:26:25 Tady máme nově
    postavenou garderóbu.
  • 00:26:31 Co se taky ukázalo,
    že je nutná potřeba našeho provozu,
  • 00:26:37 tak je mít ještě jednu zkušebnu,
    která zrovna dneska je prázdná,
  • 00:26:42 protože se soubor
    přesunul do větší dnes ráno.
  • 00:26:46 A tady se zase začíná
    zkoušet nový projekt zítra.
  • 00:26:56 Teď ale jestli od toho najdu klíče.
  • 00:27:01 Tohle je naše nová kancelář,
  • 00:27:03 která oproti té původní
    má jednu velkou výhodu.
  • 00:27:07 A to je to, že tady topí topení.
  • 00:27:10 Zase je to vykoupeno tím,
    že musíme poslouchat
  • 00:27:13 od rána do večera
    místní rozhlas tržnice,
  • 00:27:17 kde třikrát do hodiny jde
    reklama na Klobáskové království.
  • 00:27:22 Provoz Jatek zajišťují
  • 00:27:26 v tuto chvíli zhruba
    3 a půl až 4 lidi.
  • 00:27:32 Změnilo se tady určitě to,
    že jsme tady víc vybaveni
  • 00:27:36 pro to, abychom hráli divadlo.
    Příkladem je třeba zítřejší
  • 00:27:40 premiéra 420PEOPLE, kdy vlastně
    představení začne tady
  • 00:27:44 v těch prostorách
    a potom se to přelije
  • 00:27:47 do divadelního sálu spolu s diváky.
  • 00:27:50 A představení
    bude pokračovat vevnitř.
  • 00:27:54 Můj kus začne ve foyeru.
  • 00:27:56 Protože jsme plánovali
    premiéru pro Jatka
  • 00:27:59 a věděla jsem,
    že ten prostor tohle nabízí,
  • 00:28:03 tak i ta koncepce
    vznikla inspirací tohoto baráku.
  • 00:28:18 Mně se třeba
    strašně dobře tady zkoušelo
  • 00:28:20 vedle v tý druhý hale,
    v tý tréninkový hale takzvaný.
  • 00:28:24 Já jsem sem chodil rád.
  • 00:28:31 Nemyslím,
    že by nás to tady limitovalo,
  • 00:28:34 co se týče tvorby,
    co se týče lidí.
  • 00:28:39 Tady ten prostor je neustále
    otevřený, lidi jsou tu otevření.
  • 00:28:43 Nelimituje nás.
    Ty limity si stavíme sami,
  • 00:28:46 jestli nějaký jsou.
  • 00:28:57 Byli jsme tady škrábat zdi taky.
    Jednou, pravda, přiznávám.
  • 00:29:03 -V který místnosti?
    -V tý druhý.
  • 00:29:06 -Já jsem škrábala tady jeviště.
    -Tam v tý, no.
  • 00:29:14 Ale vždycky
    si tady velmi sedneme s Rosťou.
  • 00:29:18 Jak oni o tom uvažují. My se
    vlastně shodneme na spoustě věcí,
  • 00:29:21 ač každý děláme jakoby něco jiného.
  • 00:29:25 Praha potřebuje něco takovýho.
  • 00:29:28 Spojit myšlení těch lidí,
    ten rozhled.
  • 00:29:31 Lidi s rozhledem, co si umějí věci
    spojit, dát si je do kontextu.
  • 00:29:35 Co se děje venku, co se děje tady.
  • 00:29:37 Ten prostor
    taky svým způsobem není ideální,
  • 00:29:40 ale prostě ta kombinace
    těch všech elementů je velmi dobrá.
  • 00:29:51 Věřím, že proto,
    že je to teprve začátek,
  • 00:29:54 většinou ta energie počáteční,
    když máte něco takhle velkého,
  • 00:29:59 tak musela být obrovská.
    Takže pár let určitě vydrží.
  • 00:30:02 Takže ono to pár let tím tempem,
    kterým to roste,
  • 00:30:06 poroste dál.
    A pak už to bude dost daleko.
  • 00:30:11 Kdybychom srovnali La Fabriku
    s Jatkama, jaký je v tom rozdíl?
  • 00:30:16 La Fabrika
    například pro nás by byla
  • 00:30:19 úplně jednoduše malá a drahá.
  • 00:30:28 Nejvíc nás tíží dům.
  • 00:30:32 To znamená ty samotný Jatka.
  • 00:30:35 Máme smlouvu,
    která končí za 2 roky.
  • 00:30:38 Vlastně v květnu 2018.
  • 00:30:43 My se sem pokoušíme zvát nějaké
    politické zástupce magistrátu
  • 00:30:47 i ministerstva kultury.
    V tom jsme poměrně velmi neúspěšní.
  • 00:30:52 -Čím si myslíš, že to je?
    -Já nedokážu říct,
  • 00:30:55 protože být v jejich kůži, tak
    se přijdu na něco takového podívat.
  • 00:30:58 Přijdu se podívat na divadlo,
    které vzniklo úplně zespodu,
  • 00:31:00 které vzniklo z potřeby lidí,
    tvůrců, umělců a vlastně i diváků.
  • 00:31:04 Přijdu se podívat, jak může
    fungovat takový prostor,
  • 00:31:07 kde takřka na zelené louce
    něco vznikne.
  • 00:31:11 Nové soubory, nově vzniklé,
    mladé nemají kde hrát.
  • 00:31:15 Protože mladé generace divadelníků
    nepočítají s tím,
  • 00:31:19 že by si řekly: Budeme cílit
    na to, abychom šly do ABC.
  • 00:31:24 Já se tam zkusím přihlásit
    do nějakého výběrového řízení.
  • 00:31:27 Ne. Spíš přemýšlí, kde se dostat
    k nějaké hale opuštěné,
  • 00:31:32 k opuštěné vile
    nebo vysokoškolské koleji
  • 00:31:36 nebo já nevím co a tam zkusit
    dělat divadlo podle svého.
  • 00:31:51 Ondřeji,
    na stránce 28 propad do vize,
  • 00:31:54 tam střihnout a rozsvítit
    tady tu frontální lajnu, ne?
  • 00:31:59 Je to trend.
    kterej je vlastně v Evropě všude,
  • 00:32:03 že se tyhle původní,
    nejčastěji industriální stavby
  • 00:32:06 proměňujou právě
    v tyhle kulturní podniky.
  • 00:32:09 A tím pádem se to divadlo dostává
    z tradičních divadelních prostor,
  • 00:32:13 z těch sálů skutečných
    s těma pevnýma židlema
  • 00:32:16 do prostorů,
    který jsou trochu jiný,
  • 00:32:19 a tím pádem
    se to divadlo taky musí měnit,
  • 00:32:21 aby v těch prostorách obstálo.
  • 00:32:25 Takl tohle jsem na Radiožurnálu
    v životě neslyšel.
  • 00:32:28 SMÍCH
  • 00:32:31 Se asi zbláznili.
    To bude ten Cibruda z Ostravy, ne?
  • 00:32:35 My tady máme sice první premiéru
    jakoby origo pro sem,
  • 00:32:38 ale když se Jatka úplně otvírala,
    tak jsme tady to vlastně zasvětili.
  • 00:32:43 My jsme uspořádali
    takový jako obřad.
  • 00:32:46 -Vlastně modlitbu takovou.
    -No. Takže myslím,
  • 00:32:48 že jsme se na tom podepsali,
    že se to daří celý.
  • 00:32:51 Bez nás by to podle mě ani nebylo.
  • 00:32:53 Dokonce mi kvůli tomu volal Goťák,
    že se doslechl,
  • 00:32:55 že se objevily
    ztracený nahrávky Protonů.
  • 00:32:58 -Jak se to dozvěděl?
    -Prej to chvíli viselo na obloze.
  • 00:33:01 Cože?
    Takže to tenkrát slyšel i Gott?
  • 00:33:06 Tenkrát ne, protože byl na šňůře
    v západním Německu,
  • 00:33:09 když ještě pracoval
    jako provazochodec.
  • 00:33:11 Šňůra přes celý západní Německo.
    Úplnej šílenec.
  • 00:33:15 Premiéra Proton
    je o hudebním objevu na Ostravsku,
  • 00:33:20 který se podaří
    reportéru Petru Markovi,
  • 00:33:23 který sedí přede mnou,
    který tam jede pátrat
  • 00:33:26 po hudebních začátcích
    Marie Rottrové.
  • 00:33:30 Já už jsem to říkal tady kolegovi.
    Prostě já jsem z rozhlasu
  • 00:33:33 a dělám taky něco
    pro Dušana z Tata Bojs.
  • 00:33:35 -Tata!
    -Co to máš?
  • 00:33:38 Fakt už toho nechte.
    Má to docela cenu.
  • 00:33:40 -To je starý magič.
    -Magič? Magie?
  • 00:33:45 -Pro mě jste jako zjevení, Marie.
    -Kdo je to? Kdo je to?
  • 00:33:48 Kdo to je v kouzelné truhle
    s Pannou Marií?
  • 00:33:52 To jsem já,
    jestli jste to nepoznal.
  • 00:33:55 Chtěl bych se ujistit. Pracoval
    pro vás někdy Zdeněk Rytíř?
  • 00:33:59 Hrome! Nebesa! U všech rohatých!
  • 00:34:04 Rytíř Zdeněk!
  • 00:34:08 Jsou to lidi, kteří jsou nám
    názorově i generačně blízcí.
  • 00:34:12 Ten koncept
    je takovej pro nás přátelskej,
  • 00:34:15 takže v tuhle chvíli,
    kdybychom vybírali místa v Praze
  • 00:34:19 na divadelní mapě,
    tak mi přijde jako nejpřirozenější,
  • 00:34:22 abychom byli tady.
  • 00:34:27 Ty tradiční divadla, ty baráky
    na sebe vážou nějaký druh publika,
  • 00:34:33 který je úplně jiný,
    než který přitahujeme my.
  • 00:34:36 A to je vlastně velice často
    taky někdy těžký
  • 00:34:39 jako tohle promíchat. Jako na
    Vinohrady nebo do ABC, do Rokoka
  • 00:34:43 chodí nějaký lidi, ale
    kdybychom tam najednou měli hrát
  • 00:34:46 3 nebo 5 představení v měsíci,
    tak si nedovedu vůbec představit,
  • 00:34:49 že by jako to bylo slučitelný.
  • 00:35:06 Ten prostor, teď je snaha o to,
    aby prošel nějakou rekonstrukcí.
  • 00:35:14 Do jaké míry ta rekonstrukce
    je pouze technická
  • 00:35:19 nebo technologická,
    do jaké míry je ideová
  • 00:35:23 a třeba designová,
    to je téma číslo 2.
  • 00:35:29 Teď prostě víme, že tady prší,
    že tady je zima.
  • 00:35:35 To jsou zásadní věci,
    kterých se potřebujeme zbavit.
  • 00:35:44 Prostě ví se o tom na magistrátu,
  • 00:35:46 že tenhle prostor
    je potřeba zrekonstruovat.
  • 00:35:52 My bychom rádi zachovali tu
    syrovost a surovost toho prostoru,
  • 00:35:57 protože ta funguje krásně
    s tím kontrastem toho,
  • 00:36:00 co se děje pak na tom jevišti.
  • 00:36:12 Hráli jsme v Berlíně
    od 24.února až do 24.srpna.
  • 00:36:17 Takže během toho půlroku jsme
    odstěhoval část naší Company
  • 00:36:20 a část zahraničních hostů
    do Berlína.
  • 00:36:27 Já jsem měl spoustu omezení,
    který mě tak iritovaly.
  • 00:36:30 že jsem šel proti těm omezením,
    který jsem měl z toho prostoru
  • 00:36:34 vlastně od toho vedení. To bylo
    takový doporučení plus omezení.
  • 00:36:38 Tak musí to mít 2 části
    po 45 minutách, 20 minut přestávka.
  • 00:36:43 Nedoporučujeme, aby začátek
    byl poetický, intimní,
  • 00:36:47 ale musí být velmi dynamický,
    aby se lidi začali koncentrovat,
  • 00:36:50 protože u toho
    konzumují nápoje a večeři.
  • 00:36:55 A já jsem v tomhle striktně
    šel úplně jako proti.
  • 00:37:06 A druhý je, že jsem říkal:
    Tohle musí být loutkový princip.
  • 00:37:08 Každé 2 minuty se musí něco stát
    a musí to velmi překvapovat furt.
  • 00:37:12 To byla pro mě velká výzva
    vizuálně a scénograficky.
  • 00:37:16 Kostýmově, pohybově, nápadama.
    A ještě do toho chci to téma,
  • 00:37:21 což byly kořeny cirkusového umění
    od počátku 20.století.
  • 00:37:24 Tam, kde já sahám
    do historie naší rodiny.
  • 00:37:28 Druhá půlka, to jsou osobní kořeny
    všech účinkujících.
  • 00:37:33 Takže teď jsem viděl, jak opravdu
    se podařilo každé 2 minuty
  • 00:37:40 rozbít tu klasickou
    kabaretní německou scénu
  • 00:37:47 tím naším uvažováním divadelním.
  • 00:37:55 A podařilo se nám
    právě díky produkci La Putyky
  • 00:37:59 a díky našemu prostoru
    a domovskýmu divadlu
  • 00:38:02 přesunout tento projekt
    sem k nám na Jatka
  • 00:38:04 pouze v deseti
    unikátních reprízách.
  • 00:38:16 Myslíme na toho dětského diváka,
    takže támhle třeba je jedna věc,
  • 00:38:18 ten obraz vzadu s těma linkama
    a čárama vypadá jako obraz,
  • 00:38:24 ale je to stěna,
    kde děti můžou závodit s kuličkama.
  • 00:38:28 Je tam 20 otvorů a můžeš soutěžit,
  • 00:38:31 která tvoje kulička
    je jako nejrychlejší.
  • 00:38:33 Pak támhle je maketa,
    což je nejzábavnější, Jatek.
  • 00:38:37 A je to jako loutkové divadlo.
    Takže je to pro jednoho diváka.
  • 00:38:42 Támhle má hráče.
  • 00:38:44 Co jsem se chtěl zachovat,
    tak to je ten obraz.
  • 00:38:49 To je vlastně od Šimona,
    našeho nejmladšího.
  • 00:38:53 Já jsem se ptal Šimona:
    Šímo, proč ten člověk,
  • 00:38:57 ta postavička
    má ten kříž na břiše?
  • 00:39:01 A on říkal:
    Tati, to je mrtvej akrobat,
  • 00:39:04 aby se vám tady nic nestalo.
  • 00:39:05 Tak to je takovej
    jako akrobatickém oltář.
  • 00:39:09 Nejviditelnější změna pro diváky
    je malá scéna,
  • 00:39:14 vedle které teď sedíme.
  • 00:39:17 A rovnou jsme do ní přesunuli
    nějaké inscenace.
  • 00:39:27 Tady je ta malá scéna,
    která má kapacitu 111 míst.
  • 00:39:33 Inspirovali jsem se
    nějakou prácí toho dřeva,
  • 00:39:36 že jsme chtěli, aby
    to tady bylo co nejzateplenější,
  • 00:39:39 vlastně taková
    nejvíc domácí jakoby atmosféra.
  • 00:39:42 Je tady dřevěný jeviště,
  • 00:39:43 takže tady můžou být i nějaký
    představení fyzického divadla.
  • 00:39:53 Tady to protéká všude,
    protože ta střecha má nějaký spád.
  • 00:39:57 To je mezi tou nízkou
    a vysokou halou.
  • 00:39:59 Já nevím,
    jestli to dokážu zvednout.
  • 00:40:07 Každopádně když prší,
    tak tohle, co je tam,
  • 00:40:10 tak je tady tak po kotníky.
    Teď nám odsávali několik kubíků.
  • 00:40:15 Musím to říct,
    protože jiný slovo pro to nejde.
  • 00:40:18 Ale dá se to říct slušně.
    Do tréninkový haly vytekly výkaly.
  • 00:40:25 Takže tréninková hala.
    Vedle byla nějaká komerční akce,
  • 00:40:29 kde lidi chodili v oblecích,
  • 00:40:33 a tady v tréninkové hale
    jsme se brodili v hovnech.
  • 00:40:40 Za ty 2 roky se odehrálo,
    myslím, 380 a něco představení
  • 00:40:47 nebo nějakých akcí.
  • 00:40:49 A navštívilo nás
    víc než 100 tisíc diváků.
  • 00:40:53 A strávili jsme tady
    hodně dnů a nocí.
  • 00:40:59 Já to ani nechci vidět.
  • 00:41:02 To jsou ty nový kanceláře vlastně.
  • 00:41:06 My jsme říkali,
    jestli neudělat třeba pokladnu.
  • 00:41:08 Ale kdo si v týhle době
    kupuje lístky na pokladně?
  • 00:41:16 Tady vlastně je ta šatna,
  • 00:41:18 takže klasický na čmárání.
  • 00:41:28 Tohle je třeba velká věc,
    kterou divák nevidí a neocení,
  • 00:41:31 ale my ji oceňujeme každý den.
  • 00:41:36 Okouřená, ohořelá zeď.
    To se nezměnilo.
  • 00:41:39 To bych chtěl i já,
    aby bylo ve finálním projektu,
  • 00:41:43 protože ten požár
    byl zase jeden z důvodů,
  • 00:41:46 proč jsme se sem
    na jatka jako dostali.
  • 00:41:52 Věděl jsem už v tomhle seznamu
    dalších projektů,
  • 00:41:55 že se potřebuju vrátit na jeviště
  • 00:41:58 v pozici performera,
    a ne hrajícího režiséra.
  • 00:42:06 Black Black Woods je úplně,
    ale úplně jiné představení,
  • 00:42:11 než by diváci
    od Cirku La Putyka čekali.
  • 00:42:15 A proto, pokud nevěnují tomu
    pozornost, nezjistí si, na co jdou,
  • 00:42:20 jenom si řeknou, že jdou na Putyku,
    tak se jim to nebude líbit.
  • 00:42:25 Nebo možná jo,
    ale budou hodně překvapeni.
  • 00:42:27 Samozřejmě počítáme s tím,
    že někteří diváci i odejdou,
  • 00:42:30 a stává se to.
  • 00:42:35 Já si stojím tady za tím projektem.
  • 00:42:39 Já stojím na tom jevišti
    a vidím ty lidi, kteří odcházejí.
  • 00:42:44 Na jednu stranu v koutku duše
    je to velmi nepříjemnej pocit.
  • 00:42:51 Na druhou stranu
    je to strašnej motor.
  • 00:42:55 Já jsem připravenej
    to odehrát pro prázdný jeviště
  • 00:43:01 po tom, co odejde těch 100 lidí.
  • 00:43:04 Ale já si věřím
    a věřím tomu celému projektu,
  • 00:43:07 že se to nikdy nestane,
    že tam aspoň jeden divák zůstane.
  • 00:43:11 ZVUK PROJEKCE
    Táto! Táto!
  • 00:43:14 -Mámo! Táto! Mámo!
    -A zavolej taky na dědu.
  • 00:43:19 A je dobrý,
    že to je takhle radikální.
  • 00:43:22 Vlastně my bychom mohli být
    ještě radikálnější.
  • 00:43:24 Já si myslím, že to je cesta,
  • 00:43:27 kterou by měly jít
    Jatka a i Putyka dál.
  • 00:43:32 Já jsem do toho šel
    s tímhle tím záměrem
  • 00:43:37 jít proti tomu očekávání.
  • 00:43:40 A opravdu dát všanc
    nejenom to svoje jméno,
  • 00:43:43 ale i jméno Cirku La Putyka.
  • 00:43:56 Takže pro mě BlacK Black Woods
    je správný krok i s vědomím toho,
  • 00:44:01 že můžu ztratit nějakého diváka,
    protože jsem si jistej,
  • 00:44:03 že nějakého diváka
    tím zase mohu získat.
  • 00:44:21 Jak se po těch pěti hodinách cítíš?
  • 00:44:24 Skvěle.
  • 00:44:27 Vlastně je to těžký.
    Třeba to první, co jsme hráli teď,
  • 00:44:35 tak mi bylo trošku ouzko,
    protože jsem si myslel,
  • 00:44:39 že se pozvracím na jevišti.
    Já jsem šel vlastně přes čáru.
  • 00:44:42 Já jsem nemohl. Já už jsem se na
    moment zastavil a fakt jsem nemohl.
  • 00:44:45 Normálně jsem
    jako vlastně měl pocit,
  • 00:44:48 že tam skončím.
    Takhle intenzivně mi bylo blbě.
  • 00:44:51 že jsem říkal: Já tam normálně
    lehnu a odveze mě sanita.
  • 00:44:58 My to neděláme proto,
    abysme ty lidi nasrali.
  • 00:45:02 My to děláme proto, že věříme tomu,
    že tenhle směr je správně.
  • 00:45:07 Nejenom v kontextu toho projektu
    a toho tématu, který jsme zvolili,
  • 00:45:11 ale v kontextu celého toho
    uměleckého života teď tady.
  • 00:45:18 Teď tady v Praze,
    teď tady ve střední Evropě,
  • 00:45:21 tady s La Putykou.
  • 00:45:23 Já jsem schopen
    odůvodnit každou tu věc
  • 00:45:26 na tom jevišti.
  • 00:45:28 Proč tam je, jak vypadá,
    co znamená ta věc.
  • 00:45:41 Budete mít druhé narozeniny,
    smlouvu máte na 5 let.
  • 00:45:45 Takže máte před sebou 3 roky.
  • 00:45:47 Nemáme, protože my tu smlouvu
    jsme uzavřeli ještě předtím,
  • 00:45:50 než jsme ji otevřeli.
    -Na jak dlouho byste ji chtěli?
  • 00:45:53 Na 20 let. Ale nedostaneme ji.
    Už v současné době plánujeme
  • 00:45:57 představení na dobu,
    kdy tu smlouvu nemáme.
  • 00:46:00 -Připouštíš si variantu,
    že to nedostanete? -Ne.
  • 00:46:03 Nepřipouštím.
  • 00:46:05 Můj odhad je 10 let.
  • 00:46:08 Teď tady byla
    poprvé paní primátorka.
  • 00:46:11 Poprvé si nechala
    ukázat ty prostory
  • 00:46:14 a poprvé si nechala říct,
    o co nám jde.
  • 00:46:20 Působila na mě,
    že by nám chtěla pomoct.
  • 00:46:23 Takže... Ale...
  • 00:46:34 Co ti v tuhle chvíli
    dělá největší radost?
  • 00:46:42 To je těžký teď.
  • 00:46:45 To období je složitý.
  • 00:46:49 Takže vlastně
    když se dostaneme do toho momentu,
  • 00:46:52 kdy člověk tu radost nějakým
    způsobem má možnost prožívat,
  • 00:46:56 tak je vlastně velmi krátká,
  • 00:46:59 protože ty starosti
    zatím ve veliké míře převažujou.
  • 00:47:05 Teď jsme zase rekonstruovali
    tady v tréninkový hale,
  • 00:47:10 takže zase všichni lidi z Putyky,
    který tady škrábali zdi,
  • 00:47:14 tak šli a vzali prostě
    barvu do ruky a škrabky
  • 00:47:18 a jeli jsme zase
    úplně ve stejném módu.
  • 00:47:21 V tomhle se nezměnilo
    jako skoro nic.
  • 00:47:24 My to děláme furt.
    Tady dohlížíme na všechno.
  • 00:47:27 Na to, jestli tady bude
    kulatá žárovka nebo hranatá.
  • 00:47:31 Jestli na záchodě jsou ručníky
    nebo papírový ubrousky.
  • 00:47:36 Tohle je jako beze změny.
  • 00:47:38 Nám se vlastně ten tým
    rozšiřuje velmi pomalinku.
  • 00:47:42 Ty dva roky to děláme
    v dost obdobným počtu lidí.
  • 00:47:57 Skoro všechny ty soubory,
    který tady jsou,
  • 00:47:59 jsou všechny
    divácky velice atraktivní.
  • 00:48:03 To znamená, že my se tady nebavíme
    o podpoře něčeho okrajového
  • 00:48:07 nebo něčeho,
    co jako si těžko hledá diváky.
  • 00:48:11 Tady vlastně trochu paradoxně
    se bavíme o obrovský punkeřině
  • 00:48:18 podpořit něco,
    na co se ale jako chodí.
  • 00:48:21 Takže v tom je trošku jako rozpor.
  • 00:48:25 Je to takový jako fenomén doby.
  • 00:48:29 V podstatě to je jako,
    že se ty věci dějí ve světě.
  • 00:48:31 Kdybychom šli někam do New Yorku
    už hodně, hodně dlouho,
  • 00:48:35 takže vlastně
    je to nějaká rezonance v tom,
  • 00:48:38 co se s těmi starými budovami
    asi má dít i v tom čase.
  • 00:49:14 Já nevím.
    Tady je strašně moc divadel
  • 00:49:19 a strašně moc divadel
    je hrozně konzervativních.
  • 00:49:23 Hrozně moc.
  • 00:49:25 Tohle není konzervativní.
  • 00:49:32 Já bych Jatkám hodně přál to,
    aby se mohly na chvíli zastavit,
  • 00:49:39 sednout si,
    nebo stoupnout, to je jedno,
  • 00:49:42 nadechnout se
    a trošku to naplánovat
  • 00:49:48 ve volnějším tempu.
  • 00:49:55 To by si asi přáli
    i u tebe doma, ne?
  • 00:49:58 Jo. To by si asi přáli.
  • 00:50:06 Nechci na to bejt tak vázanej,
  • 00:50:09 že když mi to někdo sebere,
    tak mi to jako urve srdce.
  • 00:50:13 Putyku, to je něco jiného.
    Kdyby mi někdo sáhl na Putyku
  • 00:50:16 v tuhle chvíli,
    tak to je pro mě ten puls toho.
  • 00:50:20 Ty Jatka
    jsou jako důsledek tý Putyky.
  • 00:50:24 A nějakej jako další krok.
    A tohle je moje reakce na to:
  • 00:50:28 OK. Jestli vy nás
    tady v tom prostoru nechcete,
  • 00:50:31 tak my půjdeme jinam prostě.
  • 00:50:39 Jsem na to připravenej
    a pro nás vlastně to je výhoda
  • 00:50:43 jakoby tý company.
    Tak teď cestujeme hodně po světě,
  • 00:50:48 takže pro nás není problém
    to sbalit a odjet.
  • 00:50:54 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2017

Související