iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 10. 2003
22:00 na ČT1

1 2 3 4 5

31 hlasů
15993
zhlédnutí

Osudové okamžiky

Smědava 1992

Dokumentární cyklus o mimořádných událostech uplynulého století

14 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Osudové okamžiky - Smědava 1992

  • 00:00:25 Na začátku humanitární akce byl
    výbuch elektrárny v Černobylu.
  • 00:00:33 Ještě několik let po výbuchu byly
    světu adresovány od polských,
  • 00:00:38 běloruských a rumunských nemocnic
    žádosti o dodávky potřebných léků.
  • 00:00:44 Proto se humanitární organizace
    z Francie rozhodla dopravit
  • 00:00:49 do těchto nemocnic léky.
  • 00:00:52 Letadla poskytli hlavně členové
    aeroklubu z Lens.
  • 00:00:58 Bylo jich 12 a byla zvolena proto,
    aby se pomoc dostala na místo včas.
  • 00:01:04 3 letadla směřující do Polska ale
    v mlze zabloudila a 2 z nich
  • 00:01:09 havarovala v Československu.
  • 00:01:38 O půlnoci 31.12.1992 se rozdělilo
    Československo na 2 státy.
  • 00:01:47 V zemích bývalé Jugoslávie
    zuřila válka.
  • 00:01:54 Města a vesnice se měnila v ruiny.
  • 00:02:05 Na tom samém kontinentu probíhala
    letní olympiáda v Barceloně.
  • 00:02:20 Secours Populaire Francais je
    charitativní organizace,
  • 00:02:25 postavená na práci dobrovolníků.
  • 00:02:27 Byla založena v r. 1945,
    aby pomáhala rodinám žijícím
  • 00:02:33 v nepříznivých podmínkách
    a aby řešila problémy dětí.
  • 00:02:40 Nejprve se zaměřila na Francii,
    později na pomoc rozvojovým
  • 00:02:45 zemím a oblastem zasaženým
    přírodními katastrofami
  • 00:02:52 nebo válečnými konflikty.
  • 00:02:56 Akce se připravovala několik týdnů
    a byla promyšlena do detailů.
  • 00:03:00 Hlavní část letadel poskytl
    aeroklub v Lens, zbytek ostatní
  • 00:03:04 aerokluby a soukromí majitelé.
  • 00:03:07 Šlo o různé typy letadel. Odlet byl
    naplánován na 22. dubna z Lens,
  • 00:03:17 odkud se všech 12 letadel
    přesunulo do Erfurtu.
  • 00:03:20 2. den odletělo 6 letadel
    do Běloruska, 3 do Rumunska
  • 00:03:29 a 3 do polských Katovic.
  • 00:03:32 Na palubě každého letadla
    byli 2 lidé: pilot a novinář
  • 00:03:35 nebo lékař, který koordinoval
    předávání léků.
  • 00:03:40 Piloti ve věku 23-61 let byli velmi
    zkušení.
  • 00:03:45 Měli nalétáno dostatek hodin a přes
    1/2 z nich byli profesionálové.
  • 00:03:52 Letěli dobrovolně a bez nároku
    na odměnu.
  • 00:03:59 Letadla ale dohonila frontální
    poruchu, která jim dělala potíže
  • 00:04:04 už den předtím a tlačila je na jih
    k hranicím Československa,
  • 00:04:09 do Frýdlantského výběžku.
  • 00:04:11 Jizerské hory tam tvoří pás
    vysokých kopců a hlubokých údolí,
  • 00:04:15 ve kterých se v zimě drží hustá
    oblačnost, ztěžující orientaci.
  • 00:04:20 Vlivem emisí jsou hory posety
    mrtvými pahýly stromů.
  • 00:04:28 Byl jsem tam na té louce. Vytvořila
    se díra, kde svítilo krásně slunce.
  • 00:04:43 Od 600 metrů nahoru byla mlha.
  • 00:04:48 3 letadla kroužila kolem dokola.
  • 00:04:53 Pak zajela nad Bílý potok
    a ztratila se mi v mlze.
  • 00:05:01 Piloti se zde ocitli na základě
    nesprávného rozhodnutí vedoucí
  • 00:05:06 skupiny, která měla letět
    do Polska.
  • 00:05:12 Budu mluvit o etapě Erfurt -
    Katovice, která vedla přes vstupní
  • 00:05:19 bod do Polska blízko našich hranic.
  • 00:05:23 Skupina se skládala ze 3 letadel.
    Byla to sportovní, 4místná letadla,
  • 00:05:33 2 hornoplošníky, 1 dolnoplošník.
  • 00:05:39 Dohonili okluzní frontu, která
    panovala nad Jizerskými horami.
  • 00:05:50 Vletěli do nízké oblačnosti
    a hledali z ní únik.
  • 00:05:57 Skončili nad Bílým potokem
    a Hejnicemi, kde byl otvor
  • 00:06:02 v oblačnosti.
  • 00:06:04 Klesali do výšky 150 m a tam
    kroužili a hledali místo,
  • 00:06:10 odkud by se dostali pryč.
  • 00:06:15 Posádky byly přiměny orgány řízení
    letového provozu, aby se trať
  • 00:06:18 upravila proti plánované.
  • 00:06:22 Tehdy orgány vyžadovaly, aby se
    létalo po tratích letových
  • 00:06:26 provozních služeb.
  • 00:06:31 Po několika úpravách tratě se
    posádky dostaly těsně k našim
  • 00:06:38 hranicím, kde se dostaly
    do špatného počasí.
  • 00:06:48 Toto je ukončení Žitavské doliny.
  • 00:06:53 Támhle je Smrk a tady Smědavská
    hora, nejvyšší na této straně.
  • 00:07:00 Oni kroužili od Raspenavy nad
    Hejnicemi a pořád se otáčeli
  • 00:07:09 zleva doprava.
  • 00:07:13 Dostali se nad Bílý potok a to byl
    kritický moment.
  • 00:07:20 Chytali se asi nádraží.
  • 00:07:24 Našli jsme mapu, ale byla to spíš
    turistická a nedokonalá.
  • 00:07:35 Nikoho nemůže napadnout, že je hned
    kopec přes 1000 m vysoký.
  • 00:07:41 Vedoucí skupiny rozhodl nastoupat
    výšku a vrátit se
  • 00:07:45 na výchozí letiště.
  • 00:07:49 Sám to učinil, ale nevěnoval
    pozornost 2 osádkám,
  • 00:07:53 které měl na starosti.
  • 00:07:57 Ty nepochopily nebo neslyšely jeho
    příkazy.
  • 00:08:03 Začaly stoupat pozdě. Ve výšce, ve
    které byly, nemohly nastoupat tak,
  • 00:08:13 aby neminuly vršek Smědavské hory.
  • 00:08:21 Tady byly ty suchary vyšší,
    než jsou teď.
  • 00:08:25 Zachytil o ně pravým křídlem.
    Udělal oblouk a tady to zapíchl.
  • 00:08:42 Ten druhý letěl o něco výš, tak ty
    suché větve chytil až těsně
  • 00:08:49 pod vrcholem.
  • 00:09:11 23.4.1992 jsem měl výjezd jako
    vyšetřovatel za policii.
  • 00:09:18 Bylo nám oznámeno, že v oblasti
    Jizerských hor jsou pohřešována
  • 00:09:23 2 francouzská letadla.
  • 00:09:29 Když jsem ráno přišel do služby,
    přilétl vojenský vrtulník
  • 00:09:34 a pendloval tady. Gestikulovali
    jsme spolu, ale pak odlétl.
  • 00:09:42 Nic se nedělo. Až v 10 hodin mi
    volala hejnická bezpečnost,
  • 00:09:48 zda o něčem nevím.
  • 00:09:50 Tak jsem začal nejdříve pročesávat
    spodní partie, ale nic jsem nenašel
  • 00:10:01 Skončil jsem asi v 11 hod. a stavil
    se na bezpečnosti v Hejnicích.
  • 00:10:06 Řekl jsem, že to spadlo na Černé
    hoře, což je vzdušnou čarou 5 km.
  • 00:10:16 Vojenská letka našla 2 letadla
    v prostoru Smědavské hory,
  • 00:10:21 tak jsme tam byli posláni
    jako výjezd.
  • 00:10:25 Helikoptérou z libereckého letiště
    jsme letěli na Smědavskou horu.
  • 00:10:34 Měl jsem zadokumentovat, jak vypadá
    po havárii letadlo, posádka,
  • 00:10:46 náklad a v jakém stavu jsou letecké
    přístroje, aby se dalo posoudit,
  • 00:10:56 jak došlo k havárii.
  • 00:11:01 Viděli jsme 2 havarovaná letadla
    asi 300 m od sebe na severním svahu
  • 00:11:06 Smědavské stěny ve výšce asi
    1080 m.
  • 00:11:12 Letadlo bylo zapíchlé do sněhu.
    Dívali jsme se, zda někdo není
  • 00:11:17 v kabině, ale přední část kabiny
    byla vyražená, protože vypadli
  • 00:11:23 i ze sedačkami ven.
  • 00:11:28 Kolem byly rozházeny léky,
    které měli naložené.
  • 00:11:33 Pak jsme šli k 2. letadlu, které
    bylo asi 400 m dál pod vrcholem.
  • 00:11:40 Na přeletění mu chybělo 10-12 m.
  • 00:11:44 Jinak by hřeben přelétlo
    a bylo by to v pořádku.
  • 00:11:48 Se sedačkami byli venku.
  • 00:12:00 Tragédie se dotkla celé Francie.
    Televize točila řadu reportáží.
  • 00:12:04 Tisk o ní psal na prvních stranách.
  • 00:12:07 Tragédie akce, která stála
    na ušlechtilých základech,
  • 00:12:11 tkví v úmrtí 4 skvělých lidí.
  • 00:12:16 Mise skončila velmi tragicky.
  • 00:12:24 Kdyby se posádky včas rozhodly,
    když dolétly špatné počasí,
  • 00:12:28 charakterizované nízkou oblačností,
    pro návrat nebo přistání na náhradní
  • 00:12:35 letiště, tak k události nedošlo.
  • 00:12:43 O pocitu se dá těžko mluvit,
    protože piloti i novináři byli
  • 00:12:50 ve velmi špatném stavu.
  • 00:12:53 Viděl jsem toho dost, ale tohle
    bylo velmi ošklivé.
  • 00:12:58 Když jsme je sváželi, tak i můj
    kolega málem zkolaboval,
  • 00:13:06 když jsme je odváželi na Smědavu.
  • 00:13:11 Pro mě to byla hrůza v tom, že to
    byli mladí lidé ve věku mých dětí.
  • 00:13:16 Letěli pomoci druhému,
    a sami přitom zahynuli.
  • 00:13:35 Skryté titulky: Milena Černá

Související