iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 10. 2017
23:40 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
1003
zhlédnutí

Konfrontace Petra Fischera

Kultura a estetika protestu

Mikuláš Černík (Limity jsme my) a Anna Václavíková (Probuďte domy)

29 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Konfrontace Petra Fischera - Kultura a estetika protestu

  • 00:00:29 Vzpoura mladých proti systému
  • 00:00:30 se i v postkomunistickém Česku
    stala součástí běžného života.
  • 00:00:34 Protestuje se proti ekologické
    bezohlednosti,
  • 00:00:37 proti globálnímu kapitalismu,
    proti špatné kulturní politice.
  • 00:00:40 A protože protestující potřebují
    vždy oslovit média,
  • 00:00:42 je velmi důležité, jak takový
    protest vypadá.
  • 00:00:46 Čím vizuálně přesvědčuje.
  • 00:00:48 Dnes se budeme konfrontovat
    s estetikou současných protestů.
  • 00:00:51 A to s Mikulášem Černíkem
    z hnutí Limity jsme my
  • 00:00:54 a také s Annou Václavíkovou
    z iniciativy
  • 00:00:58 Probuď domy
    a Dollars of Ostrava.
  • 00:01:44 Mikuláš Černík, politický
    aktivista.
  • 00:01:45 Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:47 Politický?
    To, myslím, nikdo z našeho hnutí
  • 00:01:50 ještě není nazývaný
    jako politický aktivista.
  • 00:01:53 -To bylo tvrdý,
    že jo?
  • 00:01:55 To jsem se odvážil hodně,
    nebo...
  • 00:01:57 -Ale myslím, že to je politická
    věc.
  • 00:02:00 Jako klimatická spravedlnost.
    Ale to není věc jenom technická.
  • 00:02:02 Vlastně to je součástí
    té agendy toho našeho hnutí -
  • 00:02:06 dělat prostě z klimatické změny
    a z energetiky
  • 00:02:11 politickou otázku.
    -Ano.
  • 00:02:13 Politický aktivista,
    který je jednou
  • 00:02:15 z vůdčích osobností hnutí
    Limity jsme my.
  • 00:02:17 A taky pořádáte ty KLIMAKEMPY,
    nebo jak tomu mám říkat.
  • 00:02:20 Působíte na Masarykově univerzitě -
    Enviromentální studia,
  • 00:02:24 to nikdy neřeknu to slovo.
    Jste tam doktorandem,
  • 00:02:27 jestli se nepletu.
    -Hm.
  • 00:02:29 -Nás dneska zajímá
    spíš estetika toho protestu.
  • 00:02:32 Do jaké míry je ta estetika
    pro vás důležitá?
  • 00:02:34 -Je pro nás hodně důležitá.
    -Že jo, to zásadní.
  • 00:02:37 -Přesně.
    -Tak jsme se tím tématem trefili.
  • 00:02:40 A proč?
    -A proč.
  • 00:02:43 Tak jedna z těch důležitých věcí,
    té estetiky,
  • 00:02:47 a teď budu asi mluvit konkrétně
    o té akci na Mostecku. V Jiřetíně.
  • 00:02:51 -Připomenout to,
    jak jste vstoupili do dolu Bílina
  • 00:02:55 a vlastně jste ho zastavili?
    -To byla...
  • 00:02:57 -To byla možná jedna z těch částí.
    -Jo, jo, jo.
  • 00:02:59 Ještě tomu předcházel pochod
    na hranu lomu ČSA,
  • 00:03:04 kde vlastně...
  • 00:03:07 -To je ta hezká fotka
    na ten Jiřetín takhle dolů, jo?
  • 00:03:10 -Jo, jo, přesně.
    Jo, bylo důležitý,
  • 00:03:14 aby to bylo pěkný
    a aby to nebylo hezké
  • 00:03:17 jenom pro ty lidi,
    kteří mají tu možnost
  • 00:03:19 se toho účastnit,
    aby si z toho odnesli zážitky,
  • 00:03:22 ale i pro ty lidi,
    kteří tam být nemohou.
  • 00:03:25 A pro ty lidi,
    kteří se třeba poprvé
  • 00:03:28 můžou doslechnout o tom,
    že existuje
  • 00:03:31 větší množství lidí,
    komu nepřijde v pořádku
  • 00:03:34 těžit uhlí v roce 2017.
    -Ale chcete dosáhnout
  • 00:03:38 nějakého politického cíle
    a k tomu přemýšlíte o tom,
  • 00:03:43 jak to vypadá.
    Té vizualitě.
  • 00:03:46 To je možná ale strategie
    Greenpeace dřív, ne?
  • 00:03:49 Nebo něco takovýho.
    -Jo.
  • 00:03:52 -Je to jako delší tradice, řekněme,
    protestních hnutí.
  • 00:03:54 Využívat vlastně tu estetiku,
    tu vizualitu médií
  • 00:03:57 tímhle tím způsobem.
    -Jo, já si myslím, že rozhodně.
  • 00:04:00 A když se ten člověk
    podívá do historie,
  • 00:04:03 třeba enviromentálního hnutí,
  • 00:04:06 tak vizuální stránka
    hraje velkou roli.
  • 00:04:09 A konkrétně v té otázce
    těžby uhlí na Mostecku,
  • 00:04:13 tak vlastně jedna z nejzásadnějších
    věcí,
  • 00:04:18 kdy začalo to hnutí
    proti těžbě uhlí, dá se říct,
  • 00:04:22 tak byla blokáda bourání
    Libkovic.
  • 00:04:27 A ty fotky, který se z toho
    dochovaly,
  • 00:04:32 ty distopické krajiny,
    zničené domy
  • 00:04:40 a nebo třeba jedna z těch
    ikonických fotek
  • 00:04:43 je Jan Piňus
    s vyraženým zubem.
  • 00:04:46 Tak to je vlastně součást
    té estetiky,
  • 00:04:52 která hraje roli.
  • 00:04:54 -A co teda ta fotky se mnou
    mají udělat? Jako s divákem?
  • 00:04:58 Já samozřejmě nějakou
    osobní zkušenost mám,
  • 00:05:01 ale kdybyste mi to měl říct
    vy jako...
  • 00:05:03 Možná si teď někdo řekne:
  • 00:05:05 "Ale ten Černík,
    on je takový ideolog."
  • 00:05:07 Nebo ne?
  • 00:05:08 Jako v tom smyslu ideolog
    toho hnutí.
  • 00:05:10 Takže pokud používáte
    jako politický nástroj
  • 00:05:12 nebo, řekněme, jako nástroj
    přesvědčování ty fotografie?
  • 00:05:16 Tak jak počítáte s tím divákem?
    Co s ním dělá takhle ta fotka?
  • 00:05:20 -Tak jedna z těch...
  • 00:05:22 Nebo - kromě té samotné
    distopické krajiny...
  • 00:05:26 -Možná to můžeme přeložit.
    Spousta lidí to neví.
  • 00:05:29 -Jo, té rozbité, zničené,
  • 00:05:30 nenávratně zničené měsíční
    krajiny...
  • 00:05:33 -Krajina... nepovedený utopii?
    Nebo jak by se to řeklo?
  • 00:05:35 -No. Myslím,
    že jste to řekl dost pěkně.
  • 00:05:39 Krajina, se kterou vlastně
    nejde dělat nic moc jiného.
  • 00:05:44 Tak to je jedna součást těch fotek,
    tady to pohnutí jako...
  • 00:05:49 -Počkejte, ale možná v 90. letech
    po revoluci,
  • 00:05:52 kdy jsme se hodně zabývali
    ekologií.
  • 00:05:55 Vlastně ta ekologie byla
    jedním z těch motorů revoluce.
  • 00:05:58 V roce 89, možná, tak ty fotky
    asi působily hodně silně.
  • 00:06:01 Ale dneska už jsme dost,
    řekl bych, takoví jako...
  • 00:06:04 Myslím, že dost zkušený
    v tomhle směru,
  • 00:06:07 takže s lidmi nehne asi
    jen tak něco, ne?
  • 00:06:10 -Ale ty fotky, které vlastně vzešly
    z toho KLIMAKEMPU,
  • 00:06:14 letos, tak jsou třeba silný
    mimo jiné i tím,
  • 00:06:18 že je tam velký množství
    lidí.
  • 00:06:21 Myslím, že je z nich patrná
    soudržnost.
  • 00:06:23 Pro hodně lidí byl tady tenhle
    zážitek transformativní.
  • 00:06:27 -Někdo si možná říká:
  • 00:06:29 Tady se sešla nějaká "sekta",
    že jo.
  • 00:06:32 Vlastně to může být podobný
    zážitek
  • 00:06:34 toho prožívání toho společnýho.
  • 00:06:36 Nebojíte se toho, že vám někdo
    řekne, že jste sektáři?
  • 00:06:40 Jaký je rozdíl mezi nima,
    a já nevím, svědky Jehovovými?
  • 00:06:43 -No, nebo třeba fotbalovýma
    fanouškama, že?
  • 00:06:46 -Třeba, no, no.
    -Jo.
  • 00:06:48 No...
    Já si myslím, že jo.
  • 00:06:51 -Já v tom cítím, když to
    popisujete, určitý nebezpečí.
  • 00:06:54 Že to společenství má nějakou
    energii,
  • 00:06:56 která vlastně je neřiditelná,
    možná neovladatelná.
  • 00:06:59 Nebojíte se toho?
  • 00:07:01 Nebojíte se sami sebe
    právě v tomhle smyslu?
  • 00:07:04 -Myslím si, že v současné době
    rozhodně ne.
  • 00:07:07 Ale jo, máte určitě pravdu
    v tom,
  • 00:07:10 že třeba i ta skupina
    těch lidí
  • 00:07:14 se může na první pohled
    zdát hodně jednotná.
  • 00:07:18 Hodně těch lidí je třeba
    mladšího věku,
  • 00:07:21 hodně těch lidí je
    alternativního vzezření.
  • 00:07:26 I když na ten druhý pohled
    to tak úplně není.
  • 00:07:29 Ta diverzita, ta různorodost
    právě tohoto hnutí je poměrně...
  • 00:07:34 -Hezky jste to přeložil.
  • 00:07:37 -Měl jsem si to napřekládat
    předtím a napsat na ruku.
  • 00:07:40 Ale...
  • 00:07:42 Jo, ta různost v rámci toho hnutí
    je docel velká.
  • 00:07:46 A právě ta různost
    a ten způsob
  • 00:07:51 nehierarchičnosti toho hnutí
    v zásadě pomáhá tomu,
  • 00:07:56 aby se nestalo to,
    že se uzavře v rámci sebe.
  • 00:08:00 Aby tam byla furt možná
    vnitřní diskuse,
  • 00:08:02 aby to hnutí bylo otevřené
    lidem zvenku.
  • 00:08:10 -Na některých těch plakátech
    na KLIMAKEMP píšete,
  • 00:08:13 že nejde jenom o to změnit
    nějaký pravidla,
  • 00:08:16 ale změnit systém.
    To mě na tom vlastně
  • 00:08:19 hrozně zaujalo, že v tomhle
    jste antisysémové hnutí.
  • 00:08:23 Chcete jiný systém?
    Nebo jak tomu mám rozumět?
  • 00:08:27 -Jo.
    Ano, chceme.
  • 00:08:30 SMÍCH
    -To bylo hezky upřímně řečený!
  • 00:08:33 Teď tak už někdo vypíná
    televizi.
  • 00:08:37 -Tak ten systém je zkrátka
    nespravedlivý vůči spoustě lidem.
  • 00:08:44 A teď nejenom v rámci
    České republiky, ale i globálně.
  • 00:08:48 A my jako Česká republika jsme
    na té váze té spravedlnosti.
  • 00:08:57 Tak máme velkou zátěž
    ve srovnání s jinými zeměmi.
  • 00:09:02 -Čili jinde je ten systém
    spravedlivější, myslíte?
  • 00:09:06 -Ne, naopak.
    My z něho profitujeme.
  • 00:09:08 -Aha!
    -Na úkor ostatních.
  • 00:09:10 -Z toho nespravedlivého systému
    profitujeme.-Jo.
  • 00:09:12 Ale myslím si,
    že to je přesně to,
  • 00:09:15 proč bychom měli chtít,
    aby se změnil.
  • 00:09:17 A pro nás...
    Vy jste předtím říkal
  • 00:09:20 o tom adrenalinu té demonstrace.
  • 00:09:22 A my tady třeba,
    v zemích globálního severu,
  • 00:09:27 v těch bohatých zemích,
    pro nás to je příjemný adrenalin.
  • 00:09:31 Tady pravdě... nebo...
  • 00:09:34 Nikdo neumře na demonstracích
    klimatických.
  • 00:09:37 Ale třeba lidé v Kolumbii,
    tak pro ně
  • 00:09:41 je to otázka vyloženě
    existenční.
  • 00:09:44 -Že tam...
    -Přesně.
  • 00:09:46 A tam asi taky můžeme mluvit
    o adrenalinu,
  • 00:09:51 ale ti lidé nemají na výběr to,
    jestli budou vystěhovaní
  • 00:09:56 z jejich přirozeného prostředí,
    z jejich domovů.
  • 00:10:02 Tak to má devastační následky
    na ten život, na komunity tam.
  • 00:10:10 Jo, tak v tomhle tom slova smyslu
    chceme změnit ten systém.
  • 00:10:14 -Jo, ale vlastně využíváte
    prostředky toho systému,
  • 00:10:17 když je to nějaká spektakularita,
    my žijeme
  • 00:10:19 v té společnosti "spektáklu",
    minimálně od těch 70. let
  • 00:10:23 je to to nejdůležitější.
    A vy jste teď přiznal,
  • 00:10:25 že používáte ty estetické
    prostředky,
  • 00:10:28 to představení, tu inscenaci,
    tu performance...
  • 00:10:30 Tu spektakularitu vlastně používáte
    v boji proti tomu systému.
  • 00:10:33 Čili jako prostředky toho systému
    natáčíte
  • 00:10:36 proti němu samotnýmu,
    jestli tomu dobře rozumím.
  • 00:10:40 Ale to někomu asi přijde divný,
    ne?
  • 00:10:42 Je to takový trochu zneužívání
    toho systému, ne?
  • 00:10:45 -Vlastně to děláme tak jako na oko.
    -No, no, no. Třeba.
  • 00:10:48 -No třeba ta občanská neposlušnost,
    která nebýt toho,
  • 00:10:57 že měla to zázemí v tom,
    že ti lidé
  • 00:11:00 mohli přijet na ten KLIMAKEMP,
    tak nic takového by se nestalo.
  • 00:11:03 Tak měla i vyloženě materiální
    důsledky.
  • 00:11:07 A po čas toho protestu
    se netěžilo
  • 00:11:11 ani v jednom z těch tří dolů.
    Ale na druhou stranu -
  • 00:11:16 nemůžeme prostě rezignovat
    na ten systém, ve kterém fungujeme.
  • 00:11:23 A v momentě, kdy přestaneme
    vést dialog,
  • 00:11:27 tak se jakoby vzdáváme možnosti
    ho měnit.
  • 00:11:31 V rámci toho našeho hnutí
    neexistuje
  • 00:11:34 ucelená představa o tom,
  • 00:11:36 jak by vypadal ten spravedlivý,
    lepší zítřek.
  • 00:11:42 -Žádná jiná utopie tam
    není.
  • 00:11:45 -Ale já si myslím,
    že právě to revolučně při...
  • 00:11:47 -Než utopie kapitalismu.
    Nic jinýho tam nemáte?
  • 00:11:51 -Klimatická spravedlnost
    možná může být utopie,
  • 00:11:54 ale já mám trochu dojem...
  • 00:11:57 -V tom pozitivním slova smyslu!
    Utopie jako určitá vize...
  • 00:11:59 -Já mám trochu dojem,
    že pod klimatickou spravedlností
  • 00:12:02 si v rámci našeho hnutí
  • 00:12:04 můžou různí lidé představit
    různé věci.
  • 00:12:07 Ale pro nás je stěžejní přinášet
    jakoby...
  • 00:12:10 Nebo vytvářet prostor diskuse,
    kdy se právě
  • 00:12:13 může vytvářet
    nějaký spravedlivější a lepší
  • 00:12:19 systém tak, aby nevznikla
    nová diktatura.
  • 00:12:27 To je věc, ze které, si myslím,
    jsme z historie poučeni.
  • 00:12:31 A právě v tomhle to hnutí funguje
    dost jinak.
  • 00:12:35 Ono je založené na nehierarchii,
    na přímé demokracii,
  • 00:12:40 na přímém demokratickém
    rozhodování.
  • 00:12:43 A i tahle ta samotná věc
    je pro nás stěžejní hodnota.
  • 00:12:47 I tenhle ten proces.
  • 00:12:49 A ten je dost možná dost revoluční
    vlastně sám o sobě.
  • 00:12:52 -Já jsem z našeho rozhovoru
    nejvíc pochopil to,
  • 00:12:54 že pro mě je nejdůležitější
    všechny ty věci,
  • 00:12:57 o kterých přemýšlíme
    a který jsou vzdálený,
  • 00:12:59 nějak zvnitřnit skrze tu
    tělesnou zkušenost.
  • 00:13:02 To je asi možná...
  • 00:13:05 Protože ta možná potom skutečně
    mění to myšlení, no.
  • 00:13:08 Jestli jsem to úplně nespletl.
    -Jo.
  • 00:13:10 Ale já si stejně myslím,
    že člověk musí číst a psát,
  • 00:13:13 aby si mohl to svoje myšlení
    ucelit.
  • 00:13:19 Jako ta samotná tělesnost a emoce
    jenom asi nestačí.
  • 00:13:27 To je pravda.
    Ale na druhou stranu
  • 00:13:30 je to rozhodně důležitá
    a skvělá věc.
  • 00:13:34 A rozhodně doporučuju každému,
    aby si to někdy zkusil.
  • 00:13:39 -Já moc děkuju za rozhovor...
    -Já taky.
  • 00:13:42 -A přeju vám,
    ať se v tom davu neztratíte.
  • 00:13:44 Abyste se nerozplynuli v jedno
    a neztratili se jako lidi.
  • 00:13:47 Mějte se hezky, na shledanou.
    -Vy taky, nashle.
  • 00:13:54 -Vítám všechny.
  • 00:13:58 Právě teď v Ostravě.
    -No.
  • 00:14:02 -Jak podotýká náš DJ genderově
    správně - řečnice.
  • 00:14:05 Předávám mikrofon.
  • 00:14:14 -To jsi našel v tom koši, že?
    -Ne.
  • 00:14:22 -Takže jsme u konce naší protestní
    street-party.
  • 00:14:26 Prošli jsme kolem některých
    ze sídel firem,
  • 00:14:29 které sponzorují
    Colours of Ostrava,
  • 00:14:31 největší festival
    v České republice.
  • 00:14:33 Který, ačkoliv svým jménem
    odkazuje k Ostravě,
  • 00:14:35 se nám stal příkladem
    zaměnitelné hudební mega akce,
  • 00:14:38 která v sobě spojuje,
    jak sami organizátoři uvádějí,
  • 00:14:43 zdánlivě neslučitelné.
  • 00:14:49 -Anna Václavíková, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:14:51 -Studentka sociologie,
    ale taky antropologie.
  • 00:14:54 A jedna z těch,
    kteří vedou takové protestní hnutí
  • 00:14:59 Dollars of Colours.
  • 00:15:02 A tak - jak to mám nazvat?
    Probuď domy?
  • 00:15:05 Co to vlastně je za aktivitu
    v Ostravě?
  • 00:15:08 -Probuď domy vznikly
    asi hlavně v reakci
  • 00:15:13 na tu bytovou situaci
    na Ostravsku.
  • 00:15:17 A obecně chtějí upozorňovat
    na to,
  • 00:15:21 že existuje spousta prázdných domů
    a sousta lidí bez domova.
  • 00:15:26 -Hm. A je to teda nějaký
    občanský aktivizmus?
  • 00:15:29 Nebo jak bych to nazval?
    -Občanský aktivizmus.
  • 00:15:31 -Tady ta definice by vám
    vyhovovala?
  • 00:15:33 -Nejspíš ano.
  • 00:15:35 -Ale vy jste teď byla
    nejvíce vidět
  • 00:15:37 v souvislosti s tím protestem
    Dollars of Colours.
  • 00:15:40 Vy jste z Ostravy.
    Byla jste někdy předtím na Colours?
  • 00:15:43 -Jo, byla jsem tam docela
    dostkrát.
  • 00:15:45 Naposledy to myslím bylo
    minulý rok.
  • 00:15:48 Hráli tam Swans, tak na jejich
    koncert jsem tam byla.
  • 00:15:52 -Tak ono to je protestní.
  • 00:15:54 Už to Dollars of Colours
    naznačuje,
  • 00:15:57 že to kritizujete především
    ty peníze.
  • 00:16:00 To, že se tam vyhazují peníze
    na kulturní politiku,
  • 00:16:03 která podle vás není efektivní
    tímhle tím způsobem.
  • 00:16:06 Tak co vám na těch Colours,
    když jste tam byla, vadilo?
  • 00:16:08 Už tehdy?
  • 00:16:10 Nebo vám tam bylo dobře a už není?
    Co se změnilo?
  • 00:16:13 Colours of Ostrava,
    hudební festival,
  • 00:16:16 který běží jak dlouho?
    Asi 15 let?
  • 00:16:18 -Mně, jako nějakému návštěvníkovi
    tam vadily ty reklamy a ta...
  • 00:16:23 Ty stánky všude kolem a to,
    že vlastně
  • 00:16:27 než se z toho člověk dostane,
    tak stojí někde
  • 00:16:32 úplně v davu lidí a ani nevidí
    na toho interpreta nebo tak.
  • 00:16:39 Ale my jsme tady tohle
    neřešili
  • 00:16:42 z toho pohledu toho návštěvníka
    festivalu.
  • 00:16:46 My jsme to řešili spíše jako
    obyvatelé Ostravy,
  • 00:16:49 kterým se nelíbí určité principy
    fungování.
  • 00:16:59 Určitě je to akce,
    která má co nabídnout ještě teďka,
  • 00:17:03 ale je už tak velká,
  • 00:17:06 že tam prostě některé věci
    nejde přehlížet.
  • 00:17:10 -Hm.
    A který třeba?
  • 00:17:12 -Tak právě třeba to sponzorování
    těmi velkými firmami.
  • 00:17:17 Nebo prostě korporáty jako ČEZ,
    ArcelorMital a Agrofert.
  • 00:17:23 My jsme chtěli upozornit na to,
    že ten vztah
  • 00:17:26 mezi tím festivalem
    a tím sponzorem není reflektovaný.
  • 00:17:32 -Reflektovaný v jakém smyslu?
  • 00:17:34 Že si to ti pořadatelé neuvědomují,
    tyhle souvislosti?
  • 00:17:37 -Já myslím, že si je uvědomují,
    ale že je nijak neřeší.
  • 00:17:40 Že jim dávají takový prostor
    na tom festivalu...
  • 00:17:43 -Myslíte těm firmám.
    Hm.
  • 00:17:46 -A ti sponzoři tu krajinu
    toho festivalu hodně promění.
  • 00:17:50 Takže se to...
  • 00:17:53 -Krajinu festivalu promění.
    To zní hezky.
  • 00:17:55 Myslíte esteticky, vizuálně?
    nebo jakým způsobem?
  • 00:17:58 -Hm, esteticky určitě.
    -I zevnitř? K čemu to všechno je?
  • 00:18:00 -Myslím si, že to jde právě
    i dovnitř skrz to,
  • 00:18:06 že je to takový dobrý marketing
    pro ty sponzory.
  • 00:18:10 -Ale tak to je vždycky,
    ne?
  • 00:18:14 Když je nějaký sponzor,
  • 00:18:16 tak chce asi dělat ten marketing,
    nedává to jen tak.
  • 00:18:19 Tak kdyby to byla jiná firma,
    nevím, tak by vám to nevadilo?
  • 00:18:23 -No, nám prostě vadí to,
    že ArcelorMital
  • 00:18:27 je na Ostravsku největším
    znečišťovatelem.
  • 00:18:33 Samozřejmě jsou tam
    i jiné zdroje znečištění,
  • 00:18:36 ale tenhle ten je dost
    podstatný.
  • 00:18:39 A vlastně i Agrofert a ČEZ.
    Oni ten zisk generují
  • 00:18:43 na úkor těch svých buď klientů
    nebo zaměstnanců.
  • 00:18:50 A pokud ten zisk je získaný
    na úkor třeba lidských práv
  • 00:18:55 a pracovních podmínek,
    tak my si užíváme
  • 00:18:58 nějakou zábavu právě proto,
    že někdo se nemá moc dobře.
  • 00:19:04 -A to jste chtěli tím protestem
    připomenout, jo?
  • 00:19:07 -My jsme to chtěli řešit.
  • 00:19:09 -A proč to těm lidem,
    který tam chodí, to je jedno?
  • 00:19:11 Nebo myslíte, že těm lidem
    je to jedno, co tam chodí?
  • 00:19:13 Nebo si prostě řeknou:
  • 00:19:15 "Tak já to překousnu
    a budu tam mít dobrou kapelu.
  • 00:19:17 Prostě uvidím kapelu,
    kterou jsem vždycky chtěl vidět."
  • 00:19:20 -Myslím si, že jim to často
    může být jedno.
  • 00:19:23 Často se třeba o to zajímají,
  • 00:19:25 ale přesto tam jdou,
    ale to není špatně.
  • 00:19:27 -Anglicky se tomu říká TRADE OFF.
    Jako něco za něco.
  • 00:19:31 -No, je to takový...
  • 00:19:34 Ona to je strašně složitá
    problematika.
  • 00:19:39 Protože my nechceme kritizovat
    festival Colours proto,
  • 00:19:42 že to organizuje špatně.
  • 00:19:45 Ono je těžké sehnat peníze
    na to, aby člověk
  • 00:19:47 dotáhl takové velké kapely,
    ale pokud my ty peníze
  • 00:19:53 získáváme takovým způsobem,
    tak proč to dělat tak velké?
  • 00:19:56 Jaký je smysl toho růstu,
    který...?
  • 00:20:01 -A jak jste si na to odpověděla
    vy sama?
  • 00:20:04 Jaký to má teda smysl?
  • 00:20:06 Tak o těch firmách
    už jste trochu mluvila.
  • 00:20:09 Ale celkově,
    jaký to teda má smysl?
  • 00:20:11 -Pro nás je to...
    -Mrhání penězi.
  • 00:20:16 -No, především je to prostě
    jako podpora
  • 00:20:20 takové velké komerční akce,
    která si na sebe sama vydělá.
  • 00:20:24 -Čili dává peníze i město?
    To vám vadí?
  • 00:20:26 -Jo.
    -A kdyby to bylo jenom
  • 00:20:29 na těch sponzorech,
    tak by to nevadilo?
  • 00:20:30 -Tak my s tím...
  • 00:20:32 To by nám asi mohlo být
    docela jedno.
  • 00:20:34 Jako nemusí se nám to líbit,
    ale...
  • 00:20:36 -Čili jsou sponzoři a město,
    protože je to
  • 00:20:38 tak velký, tak ještě na to
    přihodí...
  • 00:20:40 -Ale my v tomhle tom vidíme
    docela dost nedostatků
  • 00:20:45 právě v té reflexi toho,
  • 00:20:50 jakým způsobem ten festival
    funguje.
  • 00:20:53 Že třeba každým rokem kritici
    fakt jako dobře zhodnotí
  • 00:20:59 tu dramaturgii festivalu,
    ten hudební zážitek,
  • 00:21:03 ale často ty věci za tím
    jsou opomíjené.
  • 00:21:08 A na to jsme chtěli upozornit.
    -Hm.
  • 00:21:12 -Je tam něco špatné,
    něco takové pochybné,
  • 00:21:16 ale je tam i to dobré.
  • 00:21:18 -A není takový svět,
    ve kterém žijeme?
  • 00:21:21 Jakože ten festival jenom
    ukazuje,
  • 00:21:23 že je na něm takhle pěkně vidět
    ty souvislosti.
  • 00:21:26 A že se těžko dá vybrat
    ta principiálně správná cesta,
  • 00:21:29 kterou vy ale chcete, že jo?
    -Jo.
  • 00:21:31 Tak je to takový symbol.
  • 00:21:34 -Tak kudy tedy principiálně
    jít?
  • 00:21:36 Já, když na ten festival přijdu,
    tak jsou tam i dobrý věci.
  • 00:21:38 Ale je tam i tahle ta hrůza,
    o který mluvíte.
  • 00:21:40 I ty souvislosti s tím znečištěním
    a tak dál.
  • 00:21:42 A jak z toho mám vybruslit?
    Nechodit tam, aby to nebylo?
  • 00:21:45 -Já myslím,
    že to není řešení to třeba
  • 00:21:47 zrušit nebo tam nechodit.
  • 00:21:49 My právě ani nechceme tvořit
    nějakou alternativu k tomu.
  • 00:21:52 My to prostě chceme měnit.
    Nebo...
  • 00:21:55 -Čili jako tím občanským tlakem
    donutit to město k tomu,
  • 00:21:58 aby se třeba víc zajímalo o to,
    co to je?
  • 00:22:00 A nedělá to to město?
    -Hm...
  • 00:22:03 -Pro to město je asi důležitý,
    že tam je taková mega akce,
  • 00:22:05 o který se mluví po celý republice.
    -Hm.
  • 00:22:08 -Co se týče toho marketinku
    toho města.
  • 00:22:10 -Jo, myslím, že to je
    takový dobrý tahák.
  • 00:22:14 -A to je špatně?
  • 00:22:17 -My to vnímáme jako takové
    jednoduché řešení.
  • 00:22:21 Protože kdyby to město
    podporovalo tu kulturu celý rok
  • 00:22:25 a promýšlelo tu koncepci,
    aby byla dlouhodobá
  • 00:22:31 a aby nebyla prostě jenom taková
    jednostranná.
  • 00:22:35 Jako že 4 dny v roce tady
    bude strašná spousta lidí
  • 00:22:39 a na jednom místě ohraničená
    ploty...
  • 00:22:48 -Já jsem vlastně narazil
    na otázku toho,
  • 00:22:50 jak to rezonuje v tý ostravský
    společnosti, ten váš protest.
  • 00:22:53 Jestli těch lidí,
    kteří by to chtěli jinak,
  • 00:22:55 chtěli by, aby ty peníze šly
    jinam,
  • 00:22:58 to jim vlastně taky připadá
    jako nějaká orgioastická akce.
  • 00:23:01 4 dny si užijeme a pak zase nic.
    Tak jak silný to je v Ostravě?
  • 00:23:06 Jakou jste měli podporu?
    Nebo máte.
  • 00:23:09 -Tak na samotný ten průvod
    přišlo kolem stovky lidí.
  • 00:23:12 Potom večer, když jsme se usadili
    na louku
  • 00:23:15 a probíhaly tam ty koncerty,
    tak tam možná bylo 150 lidí.
  • 00:23:20 A jinak obecně si myslím,
    že...
  • 00:23:23 -A lidí jako vás?
    Myslím vaše věková skupina.
  • 00:23:26 Studentů... Nebo kdo tam byl?
    Přišli tam i starší?
  • 00:23:28 -Já myslím, že pár starších
    tam bylo.
  • 00:23:32 Nebylo jich tam moc, ale...
    -Ti byli všichni na Colours.
  • 00:23:35 -No, nejspíš.
    Ale bylo tam i dost lidí,
  • 00:23:38 kteří měli pásku Colours
    a přišli se podívat.
  • 00:23:41 Takže to bylo fajn.
  • 00:23:44 Jinak si myslím,
    že máme docela podporu lidí,
  • 00:23:49 co se o tu kulturu v Ostravě
    zajímají.
  • 00:23:52 Ale už třeba nějak rezignovali
    na to,
  • 00:23:55 aby to řešili řešili
  • 00:23:58 a dělají si to prostě sami
    nějakým autonomním...
  • 00:24:02 Trochu v takové bublině.
  • 00:24:05 -Tam ono je asi taky důležitý
    nějak přitáhnout pozornost.
  • 00:24:07 To se dělá různými prostředky.
    Tak když teď jste v televizi,
  • 00:24:10 už jste byla v televizi,
    psalo se o vás,
  • 00:24:12 dávala jste rozhovory...
  • 00:24:14 Ale možná o tom hnutí,
    o tom, že je vás víc
  • 00:24:17 je potřeba nějak vědět.
  • 00:24:18 Tak přemýšlíte o tom,
    jaký akce dělat?
  • 00:24:20 Jakou vizualistu používat?
    Jakou estetiku zvolit,
  • 00:24:24 abyste přesvědčili ostatní,
    že ten váš protest má smysl
  • 00:24:27 a že jste vlastně alternativa.
  • 00:24:29 To chcete bejt trochu, ne?
    -Hm, hm.
  • 00:24:31 -Že vlastně chcete tvořit ten
    program.
  • 00:24:33 Ne, že byste chtěli jenom
    protestovat.
  • 00:24:35 -Jo. My rozhodně nechceme
    jen protestovat.
  • 00:24:38 My chceme vytvářet alternativní
    způsoby té organizace, třeba.
  • 00:24:43 A právě s tou pozorností.
  • 00:24:48 My jsme tu akci nazvali
    DOLLARS OF COLOURS.
  • 00:24:52 -To bylo dobrý.
  • 00:24:53 -A tím jsme vlastně jako využili
    to slovíčko COLOURS.
  • 00:24:55 -A ještě jste tam měli to heslo
    PŘIZNEJTE BARVY.
  • 00:24:57 To bylo taky dobrý.
  • 00:25:00 -A ono se dá říct,
    že ta subverze už je obsažená
  • 00:25:03 v samotném tom názvu
    COLOURS OF OSTRAVA.
  • 00:25:06 Jako BARVY OSTRAVY.
  • 00:25:08 Tak my víme, že to jako
    úplně neodpovídá.
  • 00:25:10 Je to velký festival v podstatě
    zaměnitelný.
  • 00:25:14 Může se konat v jakékoliv
    větší evropské metropoli.
  • 00:25:19 A je tam takový ten rozpor
    mezi tím globálním a lokálním,
  • 00:25:25 ale jako jo, to si můžeme
    říct:
  • 00:25:29 Ano, tak to dneska funguje.
  • 00:25:35 -No a jak to chcete změnit?
    Jakými prostředky?
  • 00:25:37 Protest, dobře.
    Průvod 150 lidí -
  • 00:25:39 upřímně řečeno, to je asi,
    při vší úctě...
  • 00:25:44 Bylo to hezký, ale tohle
    asi nebude to, co by otřáslo lidma.
  • 00:25:48 -Jo.
    -Chystáte to udělat nějak jinak,
  • 00:25:51 ten protest?
    Jak to bude vypadat?
  • 00:25:54 -My bychom hlavně chtěli
    propojit ty různé tendence.
  • 00:25:59 Například právě dostat ty Colours
    zpátky víc do toho centra.
  • 00:26:07 A ne jako je třeba ten Festival
    v ulicích, to je dobrý, no.
  • 00:26:11 Ten festival v ulicích
    je takový všelijaký.
  • 00:26:15 Nechci se moc pouštět
    do toho hodnocení...
  • 00:26:18 -Dobře, ale tak jak přesvědčíte
    to město?
  • 00:26:20 Uděláte mega demonstraci,
    obklíčíte město...?
  • 00:26:24 Já nevím, cokoliv.
  • 00:26:26 Nebo se jenom udělá
    ten alternativní festival?
  • 00:26:29 -My teda chceme...
    -Já vám teda nechci radit,
  • 00:26:32 ale já jsem si říkal,
    že máte nějakej plán, intervence.
  • 00:26:35 -Jo, jo, my právě chceme dělat
    ty kulturní intervence
  • 00:26:37 do toho městského prostoru.
  • 00:26:40 -A ta intervence bude účinná
    kdy?
  • 00:26:42 Když přijdou kamery, televize,
    bude to ve zprávách,
  • 00:26:46 pan starosta se na to bude
    dívat
  • 00:26:48 a bude mu to nepříjemný,
    tak řekne:
  • 00:26:50 "Musím s tím něco udělat..."
  • 00:26:51 Nebo jak si to představujete?
    Je to takhle ten mediální tlak?
  • 00:26:54 Nebo jakým způsobem
    se to dá ještě dělat?
  • 00:26:57 -Tak my to můžeme udělat
    už jenom pro tu
  • 00:27:00 interakci samotnou s těmi lidmi,
    co jsou okolo.
  • 00:27:02 -To je možná důležitější.
    -Protože už to nám...
  • 00:27:06 To už je pro nás důležité,
    aby to město ožilo.
  • 00:27:08 Jako jo, my to můžeme dělat
    mimo struktury,
  • 00:27:13 mimo média a tak,
    ale určitě nám pomůže,
  • 00:27:21 když se toho média nějak chopí
    a budou to více řešit.
  • 00:27:30 -Ale to se pořád pohybujeme
    na nějaké úrovni,
  • 00:27:32 řekněme, kulturní kritiky, jo.
  • 00:27:35 Ale vy, jak mluvíte o těch firmách
    a o tom, jak to celý vypadá,
  • 00:27:39 tak malinko poodhalujete i ten
    systém, kterým žijeme.
  • 00:27:42 A tak ono to možná dost dobře
    nejde,
  • 00:27:45 pokud bychom nechtěli
    změnit celý ten systém.
  • 00:27:47 Pro mě třeba ten festival
    je úplně krásný.
  • 00:27:50 Na tom se to dá vlastně
    vyučovat.
  • 00:27:53 Vy jako budoucí socioložka si
    myslím,
  • 00:27:55 že kdybyste si vzala Colours
    jako případovou studii,
  • 00:27:58 tak na tom celý ten systém
    můžete...
  • 00:28:00 Jak to funguje, toky energií,
    peněz a tak dál.
  • 00:28:02 Na tom se to dá vlastně vyučovat,
    že jo.
  • 00:28:04 -Jo, jo.
  • 00:28:05 -Jestli si uvědomujete tuhle
    souvislost.
  • 00:28:08 Jdete-li proti Colours,
    tak vlastně jdete
  • 00:28:09 proti celýmu tomu systému peněz
    a toho, jak tady žijeme.
  • 00:28:12 -Jo, jo.
  • 00:28:14 To se my právě ty dva roky
    snažíme řešit.
  • 00:28:16 A všechny ty naše aktivity
  • 00:28:19 se s tímhle tím střetávají,
    že my...
  • 00:28:22 -Aha. Ale to je trošku velký sousto
    pro vás, ne?
  • 00:28:24 -Je to velký sousto,
    ale my jsme prostě
  • 00:28:27 takoví aktivní občané,
    kteří na to prostě upozorňují.
  • 00:28:30 A nevíme...
    My třeba nevíme úplně
  • 00:28:32 jak to dělat správně,
    ale snažíme se s tím něco dělat.
  • 00:28:35 A aspoň jako o tom vést
    tu diskuzi.
  • 00:28:39 Protože to je takový
    odrazový můstek, no.
  • 00:28:43 -Tak na kolik let to odhadujete,
    tuhle práci?
  • 00:28:46 -To nevím.
    -Jste ještě mladá, tak...
  • 00:28:49 Aby se něco stalo.
    V tom městě myslím.
  • 00:28:51 -Jo.
    -Ony ty diskuse s lidma -
  • 00:28:54 třeba za tři čtyři roky
    by to už mohlo být větší,
  • 00:28:56 lidi to začne zajímat...
    -No.
  • 00:29:00 -Jako vydržíte?
    -Já doufám, že ano. No.
  • 00:29:03 -Tak já vám to moc přeju,
    ať vydržíte.
  • 00:29:05 Díky za rozhovor.
    -Jo, děkuju.
  • 00:29:07 -A s diváky se loučíme
    a příště se určitě uvidíme.
  • 00:29:14 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2017

Související