iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 4. 2014
15:15 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
2348
zhlédnutí

Křížové cesty

Do Tvých rukou

Křížové cesty v Bohuticích, na Malenisku u Provodova, na Svatém Kopečku v Mikulově a Jiřicích u Moravských Budějovic.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Křížové cesty

  • 00:00:24 Putovat se dá prostorem,
    ale i časem.
  • 00:00:27 Procházíme krajinou, ve které se
    nám zjevují věci z dávna minulosti,
  • 00:00:31 ale i lidé se svými současnými
    příběhy.
  • 00:00:36 Dnes spolu navštívíme křížové cesty
    na Svatém kopečku v Mikulově,
  • 00:00:42 na Malenisku u Provodova,
  • 00:00:43 v Bohuticích a v Jiřicích
    u Moravských Budějovic.
  • 00:00:57 Nejstarší křížové cesty vznikaly
    vlastně už v 17. století
  • 00:01:02 a tahle mikulovská cesta
    také patří k těm nejstarším,
  • 00:01:06 není-li vůbec opravdu nejstarším.
  • 00:01:10 Rozhodně naší křížovou cestou,
  • 00:01:11 která vznikla za kardinála
    Dietrichsteina v tom 17. století,
  • 00:01:13 se zahájil vlastně ten proces
    výstavby.
  • 00:01:17 Začalo se prvními pěti kaplemi,
    pak se to rozšířilo na sedm
  • 00:01:20 a konečných 14 kaplí bylo doděláno
    později.
  • 00:01:24 Potom byl vybudován kostel
    sv. Šebestiána a zvonice.
  • 00:01:29 Mě velmi trápil stav křížové cesty.
  • 00:01:31 Kaple Božího hrobu byla jedna
    z nejzanedbanějších.
  • 00:01:36 Mříž do té kaple byla z půlky
    rozkradená, zničená.
  • 00:01:39 Ježíš Kristus tam ležel zafoukaný
    listím,
  • 00:01:42 různí čmáralové tam malovali
    něco po zdi.
  • 00:01:45 A přestože nejsem věřící člověk,
  • 00:01:47 tak jsem s tím nějakým způsobem
    soucítil
  • 00:01:49 a usiloval jsem o to,
    aby se tohle napravilo.
  • 00:01:56 Myslel jsem si, že to bude
    poměrně jednoduché.
  • 00:01:58 Ten proces byl mnohem složitější
    a mě napadlo,
  • 00:02:01 že když si někdo adoptuje zvíře
    v zoologické zahradě,
  • 00:02:03 taky si ho nebere domů a symbolicky
    posílá na to nějaké zdroje.
  • 00:02:07 Takže toto byla ta
    prvotní myšlenka -
  • 00:02:09 adoptuj si svoji kapličku.
  • 00:02:11 A to souvisí právě s tím,
  • 00:02:13 že církev neměla tu povinnou část
    na kofinancování.
  • 00:02:17 Ta akce stála milion 100 tisíc
    a těch 100 tisíc oni neměli.
  • 00:02:20 A protože ten projekt už jsem měl
    v hlavě
  • 00:02:23 a chtěl jsem jej realizovat,
  • 00:02:24 tak jsem použil svých osobních
    100 tisíc
  • 00:02:27 a použil jsem je právě na to
    kofinancování.
  • 00:02:29 A říkal jsem těm potenciálním
    donátorům:
  • 00:02:33 "Použijte svoje zdroje,
    pomozte nám!"
  • 00:02:36 Já jsem sám šel příkladem,
    dal jsem tam takovouhle částku,
  • 00:02:40 a to skutečně zabralo.
  • 00:02:48 Toto je desáté zastavení,
    jedna z největších kaplí.
  • 00:02:51 Tato kaple má pro mě ten význam,
    že byla jedna z těch prvních,
  • 00:02:57 kterou jsme touto formou adopce
    dokázali opravit.
  • 00:03:01 A zajímavé na tom je to,
  • 00:03:02 že si toho všimli sponzoři
    ne z Mikulovska,
  • 00:03:05 ale z Uherského Brodu,
    a byli jedni z těch průkopníků.
  • 00:03:14 Závěr toho projektu je místo,
  • 00:03:16 které jsme pojmenovali Getsemanskou
    zahradou,
  • 00:03:19 protože se nacházíme pod skaliskem,
  • 00:03:21 které je nazváno již v historii
    kardinálem Dietrichsteinem
  • 00:03:25 Olivetskou horou.
  • 00:03:27 Tím vznikla tato planina,
  • 00:03:28 kterou osadíme původními
    rostlinami,
  • 00:03:30 jako je dub šípák, a původní
    květenou, jako jsou kosatce.
  • 00:03:35 Je to prakticky završení
    toho projektu záchrany kapliček.
  • 00:03:42 Tak jak narůstají překážky,
  • 00:03:44 jak člověk se s tím nějakým
    způsobem rve
  • 00:03:45 a nestále v noci přemýšlí,
    jak tomu pomoci a najít to řešení,
  • 00:03:51 tak si myslím, že rozhodně mě to
    velmi, velmi posiluje.
  • 00:04:02 "My jsme blázni pro Krista,
    vy ovšem jste v Kristu rozumní.
  • 00:04:07 My jsme slabí, vy silní, vy slavní,
    my beze cti.
  • 00:04:12 Až do této chvíle trpíme hladem
    a žízní a nemáme co na sebe,
  • 00:04:16 jsme bití, jsme bez domova.
  • 00:04:19 S námahou pracujeme svýma rukama.
  • 00:04:22 Jsme-li tupeni, žehnáme,
  • 00:04:24 a jsme-li pronásledováni,
    neklesáme."
  • 00:04:31 Kristův třetí a poslední pád
    pod křížem.
  • 00:04:36 Číslo 3 bylo vždycky v symbolice
    číslem dokonalosti
  • 00:04:38 a třetím pádem se Kristova cesta
    blíží k naplnění.
  • 00:04:45 Naplňuje se i naše cesta, pomalu,
    v prostoru,
  • 00:04:48 ale v čase příběh pokračuje dál.
  • 00:05:00 Podle legendy pramen u kostela
    našla mlynářka Laštovicová,
  • 00:05:05 která měla několik takových
    prorockých snů,
  • 00:05:08 a když si omyla oči,
    tak vlastně se jí zrak uzdravil.
  • 00:05:14 Také majitel místního panství,
    Wolfgang Sereni,
  • 00:05:17 který onemocněl na mor,
  • 00:05:19 se tady vlastně uzdravil
    velice rychle.
  • 00:05:21 Takže nejdřív byla postavena
    dřevěná kaple
  • 00:05:23 a později zděný kostelík,
    který byl vysvěcen v roce 1735.
  • 00:05:32 Já mám k Provodovu určitý vztah,
  • 00:05:37 kdy jsem tady poprvé navštívil
    místo v roce 1985.
  • 00:05:40 Tehdy ještě jako laik
    jsem nepředpokládal,
  • 00:05:43 že se ještě někdy na toto místo
    vrátím.
  • 00:05:51 V roce 1917 místní duchovní
    správce,
  • 00:05:54 protože už bylo několik padlých
    z vesnice, se rozhodl,
  • 00:05:58 že postaví novou křížovou cestu
    v lese místo staré,
  • 00:06:02 která už dosloužila.
  • 00:06:05 A několik těch zastavení je právě
    věnováno
  • 00:06:07 padlým z první světové války.
  • 00:06:10 Za 90 let samozřejmě se podepsal
    zub času na křížové cestě,
  • 00:06:14 a tak jsme se rozhodli
    asi v roce 2008 nebo 2009,
  • 00:06:20 že křížovou cestu opravíme.
  • 00:06:23 A této se ujal obětavě
    pan Lubomír Pšeja ze Zlína
  • 00:06:28 a odlil chybějící reliéfy
    do umělého pískovce.
  • 00:06:35 No, já si jako myslím,
  • 00:06:37 že vlastně ta cesta,
    jakkoli má pravěký původ,
  • 00:06:42 byla taková základní trasa,
    nebo komunikační cesta,
  • 00:06:46 po které chodívali Provodovští.
  • 00:06:48 A co je zajímavé, že v 50. letech,
  • 00:06:51 vlastně v době komunistické
    nadvlády řekněme,
  • 00:06:56 tak že tady se pořádaly
    motocyklové závody.
  • 00:07:01 To je hrozně zajímavé,
    že oni to třeba zorganizovali tak,
  • 00:07:04 aby to rušilo průběh poutě.
  • 00:07:06 Venku byla mše, ale kolem projeli
    prostě motocyklisti na motorkách,
  • 00:07:11 ten cyklokros, aby to právě co
    nejvíc narušilo průběh toho obřadu.
  • 00:07:17 Ta křížová cesta byla vysvěcena
    v roce 1917,
  • 00:07:20 ale nebyla to úplně
    první křížová cesta.
  • 00:07:22 Vlastně jí předcházely dvě dřevěné.
  • 00:07:25 Ta první byla v roce 1877,
  • 00:07:27 byl to prostý sloupek, na kterém
    byl na plechu vždycky namalován
  • 00:07:31 výjev té křížové cesty.
  • 00:07:33 Nejvíce asi se o zbudování
    té křížové cesty
  • 00:07:35 zasloužil pan místní farář
    Václav Strmisko,
  • 00:07:39 a jednak prelát, který byl zároveň
    baronem, byl to Maximilián Mayer.
  • 00:07:46 To byla velice významná postava.
  • 00:07:48 On asi nejvíce působil
    na Znojemsku.
  • 00:07:51 No a pak přispěl hrabě Sereni,
  • 00:07:53 protože vlastně celé ty lesy
    tady kolem
  • 00:07:55 patřily ještě do konce
    první světové války
  • 00:07:57 hraběcímu rodu Sereniů.
  • 00:08:02 Třeba tady vidíš ty staré buky.
  • 00:08:04 Já myslím, že pamatují začátek
    té křížové cesty, té kamenné.
  • 00:08:12 A vlastně ty větve vytvářejí
    takovou klenbu,
  • 00:08:14 že člověk ani nemá pocit,
    že je v nějaké krajině,
  • 00:08:18 že to je vlastně druh chrámu, že?
  • 00:08:21 A teď když do toho ještě padá
    ten sníh,
  • 00:08:24 tak on obnažuje tu krajinu.
  • 00:08:28 Vlastně i ten sníh obnažuje
    tu krajinu,
  • 00:08:32 a i když člověk stoupá tou cestou,
  • 00:08:35 tak je to takový určitý druh
    obnažování,
  • 00:08:38 že člověk vlastně jakoby
    znova promýšlí svůj minulý život,
  • 00:08:43 že ta jednotlivá zastavení
    se nějak odkazují
  • 00:08:45 k jednotlivým etapám života.
  • 00:08:50 I ty pády, jak už ty mladistvé,
  • 00:08:51 tak ty v tom středním věku
    nebo v dospělosti,
  • 00:08:54 vlastně všechno to poukazuje
    k tomu konci,
  • 00:08:58 který ale není tím hrobem tmavým,
    tady je ta naděje.
  • 00:09:16 Ježíš zbavován roucha - obraz,
  • 00:09:18 který dříve byl umisťován
    do zákristií,
  • 00:09:22 na místo, kde se kněz obléká
    do nádherných liturgických rouch,
  • 00:09:26 zřejmě proto, aby viděl svého
    spasitele nahého.
  • 00:09:31 A také aby správně rozuměl
    slovu proroka.
  • 00:09:35 "Jeho ubohostí jsme povýšeni,
  • 00:09:38 jeho bolestí jsme uzdraveni
    a jeho nahotou jsme oblečeni."
  • 00:09:50 Tak tady je vlastně jméno bratra
    mého dědečka.
  • 00:09:53 Jmenoval se František Slovák.
  • 00:09:55 A ten padl 26. května 1915
  • 00:09:58 a shodou okolností ten den
    měl zrovna 20. narozeniny.
  • 00:10:04 A jinak kromě něho vlastně byli
    ve válce i ten můj dědeček,
  • 00:10:09 ten se jmenoval Jan.
    On se dožil teda devadesáti.
  • 00:10:14 Tak ke stáru se vracela ta válka
    v takových zvláštních příbězích.
  • 00:10:22 Jev tom i něco, co vlastně
    překračuje tu každodennost.
  • 00:10:27 On třeba říkal, že ve Vídni
    léčil raněné a nemocné vojáky,
  • 00:10:34 a že vlastně co nejvíc pomáhalo
    těm vojákům,
  • 00:10:37 byla tady ta svatá voda
    z Maleniska.
  • 00:10:41 A že ta vlastně v Dunaji
    se držela u pravého břehu.
  • 00:10:45 Takže on vždycky si ji mohl nabrat,
    že ji tam měl po ruce.
  • 00:10:54 A to jsou vlastně odlitky, že jo,
    tyhlety věci?
  • 00:10:56 Ano. Vlastně ta původní křížová
    cesta, která byla barevná,
  • 00:11:02 ale už byla hodně poničená.
    Ale mělo to zase takovou patinu.
  • 00:11:05 Bylo to zarostlé, někde občas
    upadla hlava třeba,
  • 00:11:08 nebo že tam byl vidět ten čas,
  • 00:11:10 který samozřejmě je hrozně
    důležitý.
  • 00:11:13 Tak já myslím, že oni to odlili
    a domodelovali,
  • 00:11:17 a to je vlastně litý kámen,
    že to zasadili.
  • 00:11:21 Ale jinak vlastně ty podstavce
    jsou původní.
  • 00:11:24 Cena téhle křížové cesty
    je v tom zasazení
  • 00:11:27 v té staré krajině.
  • 00:11:30 I když občas se tam objeví
    takové zajímavosti,
  • 00:11:31 jako třeba ten žebřík,
  • 00:11:34 který vlastně se opírá o křížek,
    který se směrem vzhůru rozšiřuje.
  • 00:11:38 To je zvláštní. Jako kdyby člověk,
    když stoupá vzhůru,
  • 00:11:42 tak vlastně jakoby se ta cesta
    rozšiřuje a uvolňuje.
  • 00:11:47 Kdybysme to vzali jako metaforu,
  • 00:11:49 tak čím blíže k nebi,
    tak tím je to jakoby snazší,
  • 00:11:52 že nejhorší je ten začátek,
    než člověk začne stoupat.
  • 00:11:55 -Duchovní perspektiva,
    -že ta perspektiva je obrácená.
  • 00:12:09 Přicházíme do míst,
    kde je Lurdská bohutická jeskyně,
  • 00:12:13 kterou nechal postavit
    farář Prášek.
  • 00:12:18 Byl to ten farář, který putoval
    po Evropě,
  • 00:12:21 a když se vrátil z francouzských
    Lourd,
  • 00:12:23 tak tam ho napadla spásná myšlenka
  • 00:12:26 postavit Lurdskou jeskyni
    i v Bohuticích.
  • 00:12:30 A od té doby sem začala najíždět
    velká spousta poutníků.
  • 00:12:34 V 30. letech to bylo
    až 5 tisíc lidí za víkend.
  • 00:12:40 On se rozhodl, že má dostatek peněz
    na to, aby tu myšlenku dokonal,
  • 00:12:44 a chtěl dovybavit Lurdskou jeskyni
    křížovou cestou,
  • 00:12:48 tak jak to je ve francouzských
    Lourdech.
  • 00:12:52 V roce 1933 si nechal dovézt
    cedrové dřevo z Libanonu,
  • 00:12:56 celou zakázku nechal řezat
    u Bohumila Beka v Kutné Hoře.
  • 00:13:02 Tento řezbář a jeho dílna
  • 00:13:04 dělali do té doby pouze betlémy,
  • 00:13:06 dělali různé okrasy na oltáře,
    ale šel do téhle zakázky,
  • 00:13:12 kdy měl vyřezat 54 soch
    v životní velikosti.
  • 00:13:17 Po roce 48 křesťanství
    bylo utlačováno.
  • 00:13:20 On je nestačil v 50. letech
    instalovat
  • 00:13:22 a v roce 57 zemřel
    a tu myšlenku nedokonal.
  • 00:13:26 Ale sochy byly uschovány,
    než se z Bohutic odvezly.
  • 00:13:33 A tahle místa si vybavuji z mládí.
  • 00:13:35 Já jsem se vlastně nedaleko tady
    od té Lurdské jeskyně narodil
  • 00:13:38 a samozřejmě jako kluci jsme
    kolem Lurdské jeskyně,
  • 00:13:43 dá se říct, vyváděli,
  • 00:13:46 ale měli jsme takový zvláštní pocit
    ze soch,
  • 00:13:48 protože jejich výrazy byly
    takové až děsivé.
  • 00:13:54 V dnešní době jsem to všechno
    napravil
  • 00:13:56 a sochám jsme pomohli do lepšího
    stavu, do lepšího prostředí.
  • 00:14:02 V těchto místech jsou pozůstatky
    cesty,
  • 00:14:04 kde měla být umístěna křížová
    cesta.
  • 00:14:07 Mělo zde být 13 zastavení
    samotné cesty
  • 00:14:09 a 14. zastavení - samotný hrob.
  • 00:14:13 A měl být umístěn v kapli
    na hřbitově.
  • 00:14:18 Nám se v roce 2007 sochy podařilo
    dovézt zpět do Bohutic
  • 00:14:23 do místního kostela.
  • 00:14:25 V té době to byl takový impulz
    pro to,
  • 00:14:27 abysme tenhle záměr po faráři
    Práškovi dokonali.
  • 00:14:32 V té době jsem si myslel,
    že to bude jednoduchá záležitost,
  • 00:14:35 ale ono to samozřejmě
    tak jednoduché nebylo,
  • 00:14:37 protože ty sochy byly
    v žalostném stavu.
  • 00:14:41 Některé sochy neměly ruku,
    některé neměly nohu,
  • 00:14:44 byly bez polychromie,
  • 00:14:47 takže nastal čas, kdy jsme se
    snažili sehnat různé prostředky
  • 00:14:50 na to, abysme těm sochám pomohli.
  • 00:15:08 "Za ním šel veliký zástup lidu.
  • 00:15:10 Ženy nad ním naříkaly
    a oplakávaly ho.
  • 00:15:14 Ježíš se k nim obrátil a řekl:
  • 00:15:16 Dcery jeruzalémské,
    nade mnou neplačte!
  • 00:15:19 Plačte nad sebou a nad svými dětmi,
  • 00:15:22 neboť, hle, přicházejí dny,
    kdy budou říkat:
  • 00:15:25 Blaze neplodným, blaze těm,
    které nerodily a nekojily.
  • 00:15:30 Tehdy řeknou horám: Padněte
    na nás
  • 00:15:32 a pahrbkům: Přikryjte nás,
  • 00:15:35 neboť děje-li se toto se zeleným
    stromem, co se stane se suchým?"
  • 00:15:48 Nyní máme tenhleten
    nádherný prostor.
  • 00:15:52 Je to druhé patro zámku,
    kde jsou umístěny.
  • 00:16:00 Tenhle sochař vlastně vybavil
    většinu soch z cedrovýho dřeva.
  • 00:16:07 Cedr je velice odolný
    vůči dřevokazným organismům.
  • 00:16:12 Ale část, některé skulptury,
    jsou z lípy.
  • 00:16:17 A vzhledem k tomu takovýmu osudu
    trošku celé té věci,
  • 00:16:23 právě ty lipový sochy
    byly značně napadený červotočem,
  • 00:16:27 takže před náma stál úkol
  • 00:16:30 stabilizace té silně narušené
    dřevní hmoty
  • 00:16:35 a specielně u Panny Marie,
  • 00:16:38 která je v tom zastavení Ukládání
    do hrobu,
  • 00:16:42 ta situace byla kritická.
  • 00:16:47 Na tomto sousoší vidíme například
    Piláta,
  • 00:16:51 který byl také bez polychromie.
  • 00:16:54 Na něm byla ze dvou třetin,
    úplně dole bylo vidět surové dřevo.
  • 00:17:02 Tady na této soše znovu musela být
    vyřezána ruka.
  • 00:17:07 Ještě jí pořád chybí zástava,
  • 00:17:09 takže při dalším restaurování
    bude ta zástava doplněna.
  • 00:17:15 Na samotném ukřižování je vidět,
    jak je poškozena polychromie.
  • 00:17:20 Ježíši chybí například prst.
  • 00:17:23 Došlo k poškození od návštěvníků,
    kdy jsme je měli vystavené v kapli,
  • 00:17:30 tak jeden z návštěvníků se pokusil,
    nebo ulomil prst,
  • 00:17:34 a pokusil se si vzít ho sebou domů.
  • 00:17:40 Čteme v evangeliích tato slova:
    "Na kříži zvolal Ježíš:
  • 00:17:46 Otče, odpusť jim, protože nevědí,
    co dělají!
  • 00:17:51 A lidé stáli okolo
    a posmívali se mu.
  • 00:17:55 A Ježíš řekl k tomu,
    co s ním byl ukřižován:
  • 00:17:58 Ještě dnes budeš se mnou v ráji."
  • 00:18:02 Text to je velmi stručný,
  • 00:18:04 žádné podrobnosti o bolesti
    z probodených rukou,
  • 00:18:07 hlavy rozdrásané trním,
    o tom, jak se ukřižovaný dusí.
  • 00:18:13 Písmo jen říká: "Ten, koho právě
    zabíjejí, odpouští svým vrahům
  • 00:18:20 a dává naději tomu,
    který je od všech zavržen."
  • 00:18:43 Dostal jsem se k tomu díky
    Bedřišce Znojemské,
  • 00:18:46 díky tomu, že ta klasická křížová
    cesta byla pojata modernisticky.
  • 00:18:54 Farářům na severu Čech se zdála
    moc moderní.
  • 00:18:58 Chtěli po ní, po Bedřišce,
    aby ju upravila,
  • 00:19:01 ale ty obrazy jsou jako její děti,
    a upravit dítě je problém.
  • 00:19:07 Tak jí vlastně zbyly
  • 00:19:08 a na to konto jsme vymysleli
    společně
  • 00:19:09 tady tu meditační křížovou cestu.
  • 00:19:13 Já si vzpomínám, když se zahajovala
    ta křížová cesta,
  • 00:19:17 jako když jsi vlastně přišel
    s tím nápadem, dát ten platan tady,
  • 00:19:23 a k tomu platanu se dal vlastně
    ten kámen, kde bylo řečeno:
  • 00:19:31 "Ať sem chodí ti,
    kteří si lásku slibujou,
  • 00:19:38 a kteří jsou rozvedení,
    ať se spojí."
  • 00:19:43 A potom jsi mi říkal,
    že byli tady dva sousedi,
  • 00:19:47 kteří léta spolu nemluvili,
  • 00:19:50 a když se zahajovala ta křížová
    cesta,
  • 00:19:53 tak potom přišli
    a sedli si vedle sebe.
  • 00:19:57 A to jsem si říkala:
  • 00:19:58 To je vlastně ten účel toho,
    dělat tyhlety akce,
  • 00:20:04 a vůbec jako tu křížovou cestu,
    aby se lidi začli mít rádi.
  • 00:20:12 Díky vojenskýmu duchovnímu
    Monsignorovi Supovi,
  • 00:20:14 který světil tuto cestu,
  • 00:20:17 a vlastně byl duchovní jak v Koreji,
    ve Vietnamu,
  • 00:20:21 a vlastně dotáhl to až na vrchního
    duchovního celé americké armády,
  • 00:20:25 proto tato křížová cesta
    byla vysvěcená 11. září 2011,
  • 00:20:30 čili 10 let od Dvojčat,
  • 00:20:33 tak na základě celosvětového
    sblížení všech náboženství
  • 00:20:39 jsme si dovolili dát za křížovou
    cestu
  • 00:20:41 ještě symboliku hinduismu,
    buddhismu a judaismu.
  • 00:20:48 Tohle je taková skrytá pozoruhodná
    zahrada
  • 00:20:51 a mě na té věci překvapuje to,
  • 00:20:53 jak ta jednotlivá zastavení
    vyrůstají z těch prastarých stromů
  • 00:20:58 a tak se jakoby integrálně zapojují
    do té přírody.
  • 00:21:02 A nakonec vlastně to všechno ústí
    tady do té rozhledny.
  • 00:21:07 To není vůbec obvyklé
  • 00:21:08 a s tím jsme se ještě tedy
    nesetkali.
  • 00:21:10 Rozhledna Anička,
    je to po naší vnučce,
  • 00:21:13 a hlavně proto, když člověk
    má v životě ty problémy,
  • 00:21:17 který neumí řešit, tak si vyjde
    po těch 44 schodech
  • 00:21:22 a řeší ten pohled na svět
    z ptačí perspektivy,
  • 00:21:25 který je podstatně jednodušší.
  • 00:21:28 Čili myslíte si, že vlastně
    ta křížová cesta,
  • 00:21:31 tak jak končívají uložením
    do hrobu,
  • 00:21:34 což je vlastně nějaký sestup dolů,
  • 00:21:36 tak ta vaše naopak končí tím,
    že se vystupuje někam nahoru?
  • 00:21:40 Nahoru a dává naději.
  • 00:21:45 Pořád na tom světě, nejenom u nás,
    ale i jinde,
  • 00:21:49 a zvláště v dnešním světě,
  • 00:21:51 jsou ti, kteří jsou perzekuováni,
    kteří jsou pronásledováni,
  • 00:21:58 kteří jsou odsuzováni,
    kteří jsou nakonec i křižováni,
  • 00:22:04 ti, kteří prostě jako procházejí
    světem lhostejnosti, světem násilí.
  • 00:22:15 To je pořád aktuelní záležitost.
  • 00:22:18 Čili to není historická záležitost,
    křížová cesta,
  • 00:22:22 to je aktuelní záležitost.
  • 00:22:25 No a nemusím se šířit o násilí
    v tomto světě.
  • 00:22:32 Mně přišel jednou dopis od jednoho
    malíře, kde mně psal:
  • 00:22:38 "Prosím vás, nechte prostě
    těch líbeznejch tvářiček.
  • 00:22:42 Svět je jinej."
  • 00:22:44 A poslal mi fotografie svých děl,
    kde byly lebky, samá krev.
  • 00:22:48 "Prostě takovej je svět
    a ne to, co vy děláte."
  • 00:22:54 Já jsem napřed mu nechtěla
    odpovědět,
  • 00:22:56 ale potom jsem mu odpověděla:
  • 00:22:59 "Já jsem se hodně v životě
    dost potýkala s bolestí u druhých,
  • 00:23:06 nakonec i s mým mužem,
  • 00:23:10 ale i ta Božena Němcová,
    když jí bylo nejhůř,
  • 00:23:12 tak psala rozkošnou a milou
    Babičku."
  • 00:23:19 Čili tam se dává síla,
  • 00:23:22 ne přišlápnout toho člověka,
    že ten svět je tvrdej,
  • 00:23:27 že prostě jako je plnej násilí.
  • 00:23:33 Ne! Zvednout, zvednout člověka.
    To má být cílem umění.
  • 00:23:40 A takto já to pojímám.
  • 00:23:49 Pieta.
  • 00:23:53 Vždycky se znázorňovala
    ta Madona bolestná,
  • 00:23:59 ovšem po té vší bolesti vlastně
    ten konec,
  • 00:24:05 ona musela vědět, proč je ta oběť.
  • 00:24:08 Proto jsem jako toho Krista
    už dávala do toho nekonečna,
  • 00:24:13 do toho vesmíru.
  • 00:24:16 I ta ruka je vlastně
    už v tom vesmíru.
  • 00:24:19 Proto ne bolestná, ale spíš
    zahleděná do toho zítřka.
  • 00:24:27 Čili to je pak tedy vyjádřeno tím,
  • 00:24:28 že vlastně se nedívá na toho
    mrtvého Krista,
  • 00:24:31 ale do toho prostoru?
  • 00:24:32 Ano. Ano. On už je jinde.
  • 00:24:36 I jak ví, že prostě jako,
    když je ten poslední výdech,
  • 00:24:42 tak ze všech těch kolem, co jsou,
    tak to spadne, ta bolest.
  • 00:24:48 Pak teda samozřejmě,
  • 00:24:50 jak u toho posledního
    je ta opuštěnost,
  • 00:24:53 ale v tomto momentu prostě
    to je přechod do jiného světa.
  • 00:25:06 O věcech, o kterých se nedá mluvit,
    by se asi raději mělo mlčet.
  • 00:25:11 Vždyť jaká je naše zkušenost
    se smrtí?
  • 00:25:15 Snad jsme viděli někoho umírat,
  • 00:25:17 snad jsme viděli někoho,
    jak se potácí v bolestech,
  • 00:25:21 ale sami o smrti nic nevíme.
  • 00:25:24 A přesto, chtěli bychom znát
    nějakou odpověď,
  • 00:25:28 jaký je smysl života
    a jaký je smysl smrti.
  • 00:25:38 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2014

Související