iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 10. 2015
15:10 na ČT2

1 2 3 4 5

21 hlasů
21996
zhlédnutí

Tajný život skal

Znaky ve skalách

Výpravy Václava Cílka do světa skal

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Tajný život skal - Znaky ve skalách

  • 00:00:17 I docela obyčejné nenápadné kameny
  • 00:00:20 mají několik životů
    a svá tajemství.
  • 00:00:24 Prvním životem kamene je,
    jak vznikl.
  • 00:00:27 Jeho druhým životem je,
    jakou krajinu vytvořil,
  • 00:00:32 ale jeho největším tajemstvím je,
  • 00:00:35 jak se sžil s člověkem
    a jak na něj působí.
  • 00:00:39 Vydejme se na cestu do údolí řek,
    lesů a do skal Čech a Moravy.
  • 00:00:45 Uvidíme naši zemi,
    jak jsme ji dosud nespatřili,
  • 00:00:48 v tajném písmu hornin
    a světel minerálů.
  • 00:01:00 Tento díl se bude týkat
    znaků ve skalách.
  • 00:01:03 První a základní situace je,
  • 00:01:05 kdy samotná skála nebo hora
    je znakem,
  • 00:01:08 to je Říp, to je Radhošť,
    to je Sitno.
  • 00:01:17 Druhá situace je ta,
  • 00:01:18 že když ve skalách je něco vyryto,
    nějaká značka, nějaký symbol.
  • 00:01:24 A třetí situace teprve je ta,
    když z té skály, z toho pískovce,
  • 00:01:28 udělám sochu nebo patník,
  • 00:01:30 nebo něco, co nese nějakou
    informaci.
  • 00:01:48 Začínáme na zvláštním místě.
  • 00:01:51 V kraji nedaleko Třeštic,
    které je hrozně málo známé,
  • 00:01:55 kde na těchhletěch výšinných
    polohách
  • 00:01:59 na buližníkových sucích,
    které jsou v krajině,
  • 00:02:03 sídlili lidé chamské kultury.
  • 00:02:05 A abychom si uvědomili
    v jaké situaci jsme,
  • 00:02:08 tak se tady nalézáme někdy
    v situaci lidí před 5 tisíci lety.
  • 00:02:15 To znamená, něco megalitického,
  • 00:02:17 něco složeného z velkých kamenů
    už je ve vzduchu.
  • 00:02:21 V Bretani v této době vznikají
    jedny z těch největších,
  • 00:02:25 nejrozsáhlejších megalitických
    hrobek
  • 00:02:27 a v Egyptě se už připravuje situace
    na stavbu pyramid.
  • 00:02:33 Pojďme se vrátit nazpátek
    do českého pravěku,
  • 00:02:36 do eneolitu, mezi lidi chamské
    kultury,
  • 00:02:40 protože právě v tomhletom prostředí
    tady žili.
  • 00:02:44 Žili v této absurdní krajině,
  • 00:02:46 která v Čechách má velice málo
    obdob,
  • 00:02:49 ale právě mezi Křivoklátskem
    a Plzní a víc k jihu
  • 00:02:53 nalézáme celou řadu těchhle
    vypreparovaných,
  • 00:02:57 krásných, divokých buližníkových
    skal.
  • 00:03:06 Když procházím těmito skalami,
  • 00:03:07 tak si všímám, že jsou upravené
    člověkem, že jsou zurážené.
  • 00:03:11 Nevíme kdy, jestli to bylo
    v pravěku nebo ve středověku,
  • 00:03:15 nebo docela nedávno,
    ale jasně tady cítíme dotyk lidí.
  • 00:03:21 Jinak si říkám: My jezdíme
    do Bretaně,
  • 00:03:23 jezdíme na různá zvláštní místa,
  • 00:03:26 kde chceme procítit nějakou poetiku
    nebo možná nějakou pravěkou sílu,
  • 00:03:31 ale tohleto místo konkrétně
    si s Bretaní, myslím,
  • 00:03:36 v ničem nezadá.
  • 00:04:18 Mnoho pískovcových skalních převisů
    bylo v pravěku osídleno.
  • 00:04:21 Archeologové, a vlastně i my
    ostatní,
  • 00:04:24 se už mnoho let díváme po tom,
  • 00:04:27 jestli na těchhle pískovcových
    stěnách
  • 00:04:29 nenalezneme nějaký zbytky maleb
    anebo rytin,
  • 00:04:33 ale většinou je to tak, že ten
    pískovec málo vydrží a ubývá,
  • 00:04:37 takže i když některé převisy
    asi byly malované,
  • 00:04:40 tak se to dneska nedozvíme.
  • 00:04:42 Jedna z významných výjimek
    je rytina připomínající panenku,
  • 00:04:49 kterou objevil Václav Sojka,
  • 00:04:51 a později archeolog Jiří Svoboda
    určil,
  • 00:04:55 že existují analogie ve Španělsku,
    které pochází z doby bronzové.
  • 00:05:02 Takže není vyloučeno,
    že to, na co se díváte,
  • 00:05:04 je jeden, možná jediný,
  • 00:05:07 příklad skalního umění
    doby bronzové u nás.
  • 00:05:14 V Čechách asi nikdy nebudeme mít
  • 00:05:16 takové ty pravěké parky
    skalního umění, jako je Tassilie,
  • 00:05:20 ale nicméně nedaleko panenky
    nalézáme několik skalních rytin,
  • 00:05:25 dokonce někdy dělané tím způsobem
    té piketáže, toho vyklepávání.
  • 00:05:32 A tyto obrazce nemají žádnou
    nám známou analogii.
  • 00:05:39 Třeba podívejte se na tohleto,
  • 00:05:40 vypadá to jako panenka,
    nebo jako figurka.
  • 00:05:43 Těžko říct vlastně, co to je.
  • 00:05:45 Archeologická sonda tady objevila
    středověké pozůstatky,
  • 00:05:49 takže minimálně je to středověk,
  • 00:05:51 ale nedivil bych se, kdyby tyto
    obrazce byly ještě starší.
  • 00:05:59 Tyto pečlivé a jinou technikou
    udělané značky
  • 00:06:01 už můžeme datovat do vrcholného
    středověku, nebo do renesance.
  • 00:06:06 Jedna značka - šipka mířící dolů,
    ale údajně tam žádný poklad není.
  • 00:06:10 Další značka podobná vlčímu háku
    a potom ještě jedno znamení,
  • 00:06:16 vlastně vůbec nejvíc fantastické,
    které vypadá takhle
  • 00:06:21 a podobá se těm starým kamenickým
    značkám.
  • 00:06:26 Původ je nejasný a opředený
    pověstmi,
  • 00:06:28 nicméně v této oblasti je doloženo,
  • 00:06:31 že zde působili vlašští hledači
    drahokamů,
  • 00:06:36 nebo alespoň drahých kovů
    a tyto značky vytvářeli.
  • 00:06:40 Z jiného typu literatury
    ale také víme,
  • 00:06:42 že tyhlety značky byly
    někdy kresleny
  • 00:06:46 jako evokační symboly, to znamená,
  • 00:06:48 mám pocit, že tato oblast
    něco drahého skrývá,
  • 00:06:53 tak se snažím ochočit si
    nějakého gnóma,
  • 00:06:56 nějakého permoníka teda,
  • 00:06:59 aby přišel a sdělil mi,
    kde tady naleznu poklad.
  • 00:07:17 Tyto značky šťastně zvýrazněné
    lišejníkem už mají jiný charakter,
  • 00:07:22 jsou takové rovnější,
    jsou víc technicistní.
  • 00:07:26 Tohle může být nějaká
    chemická nádoba,
  • 00:07:29 takže si umíme představit
    povídání o alchymistech.
  • 00:07:33 Pode mnou je možná průzkumná šachta
    na železné nebo na jiné rudy.
  • 00:07:39 Tohle je taky záhada,
    ale řekl bych, že malá.
  • 00:07:42 To důležité jsou ty panenky
    a ty divné symboly,
  • 00:07:45 které jsme viděli před chvílí,
  • 00:07:47 které jsou doopravdy unikátem
    a nafilmovány byly vůbec poprvé.
  • 00:08:06 Na malebné žulové Ostrožně
    na soutoku Vltavy a Otavy
  • 00:08:11 stávalo pravěké hradiště,
  • 00:08:14 ale dnes zde stojí klenot
    mezi českými hrady,
  • 00:08:19 královský Zvíkov.
  • 00:08:21 A k tomuto Zvíkovu se váží
  • 00:08:23 nejenom pověsti o zvíkovském
    raráškovi,
  • 00:08:25 ale také o zvláštních runových
    znacích ve skalách.
  • 00:08:30 Pojďme se na ně podívat!
  • 00:08:33 Když po ránu vstupujeme do hradu,
  • 00:08:35 tak se nám stane něco,
    co je opisováno tím slavným klišé,
  • 00:08:40 že na nás dýchne historie.
  • 00:08:42 Nejenom historie,
  • 00:08:43 ale také doopravdy něco tajemného,
    prastarého,
  • 00:08:45 což si myslím, že je tady dáno
    tím keltským
  • 00:08:49 a ještě starším hradištěm.
  • 00:08:51 To, proč sem přicházíme,
  • 00:08:53 je ta velká hranolovitá věž
    ještě románského typu,
  • 00:08:58 které se říká hlízovitá věž,
    nebo markomanka.
  • 00:09:02 A o této věži soudili
    páni profesoři 19. století,
  • 00:09:07 že je věží buďto ještě římskou,
    anebo věží starogermánskou.
  • 00:09:15 A nalézali na ní kamenické značky,
    které známe i odjinud
  • 00:09:18 a snažili se uhodnout,
  • 00:09:20 jestli se nejedná o nějaké
    staré germánské runy.
  • 00:09:25 Kamenické značky jsou vlastně
    podpisy
  • 00:09:29 a zároveň je to důkaz
    o odvedené práci.
  • 00:09:34 To znamená, na základě tohoto
    podpisu já pak mohu
  • 00:09:36 té kamenické huti dejme tomu
    fakturovat odvedenou práci.
  • 00:09:41 Jak vznikají kamenické značky?
  • 00:09:43 Z Francie máme doloženo,
  • 00:09:45 že se začíná někdy takovýmhle
    čtverečkem, magickým čtvercem,
  • 00:09:50 který má 3 krát 3 pole.
  • 00:09:55 To znamená, doopravdy je tady
    devět znaků.
  • 00:09:59 A kdyby se kameník jmenoval
    dejme tomu Adam a nějak dál,
  • 00:10:04 tak on by přiřadil každému písmenu
    nějaké číslo
  • 00:10:07 a teďka by vytvořil součty
    těch čísel
  • 00:10:11 a propojil by je nějakým zajímavým
    způsobem, třeba takhle.
  • 00:10:17 Když se na to podíváme tady
    na věži, tak vidíme krásné značky.
  • 00:10:22 Třeba tahleta je zašlá,
    ale je tady.
  • 00:10:26 Tady se opakuje stejná značka.
  • 00:10:29 Katalogy těchhletěch značek
    nám potom pomáhají pochopit,
  • 00:10:32 jak putovali kameníci
    od hradu k hradu,
  • 00:10:36 na kterých všech stavbách
    pracovali.
  • 00:10:42 Neřekl jsem jednu důležitou věc,
    a to kde ty značky vznikaly.
  • 00:10:47 Ty značky nevznikaly tady na věži,
    ty vznikaly v lomu,
  • 00:10:50 protože kameník seděl pět
    nebo deset kilometrů daleko,
  • 00:10:53 opracovával kámen, označil ho
  • 00:10:55 a pak teprve ten kámen byl přivezen
    na hrad.
  • 00:10:59 Značná část zmatku okolo
    těch tajemných,
  • 00:11:01 jakoby runových nápisů,
    vznikala právě proto,
  • 00:11:04 že lidé předpokládali,
  • 00:11:06 že byla postavena věž a pak teprve
    do ní byly ty značky vytesány.
  • 00:11:10 Opak je pravdou.
  • 00:11:24 Jsme pod děčínským zámkem
    na soutoku Ploučnice a Labe.
  • 00:11:30 Tahleta zelená louka je hrozně
    zajímavá,
  • 00:11:33 protože tady stávalo
    celé středověké město.
  • 00:11:37 Ale ve 14. století,
  • 00:11:38 to bylo takové období výrazného
    povodňového neklidu,
  • 00:11:42 toto město, stejně jako mnoho
    jiných českých vesnice a městeček,
  • 00:11:47 bylo zcela zničeno povodní.
  • 00:11:49 Město už nebylo nikdy obnoveno
    na stejném místě,
  • 00:11:52 ale přesunulo se za děčínskou
    skálu.
  • 00:11:56 A jako mimochodem, když si
    uvědomíme úroveň povodně roku 2002,
  • 00:12:00 tak to je někde zhruba
    po má ramena,
  • 00:12:04 to znamená, kdyby nebylo to město
    zničeno už ve 14. století,
  • 00:12:07 tak určitě má vážné problémy
    začátkem 21. století.
  • 00:12:19 Pro paměť budoucím věkům
    a z praktických důvodů
  • 00:12:22 byly do skal vyrývány
    výšky povodní.
  • 00:12:27 Tady právě v Děčíně
  • 00:12:29 je jedna z nejslavnějších takových
    vodočetných zařízení.
  • 00:12:32 My si musíme představit,
    že Labe původně se opíralo o skálu,
  • 00:12:36 protože tady nebyla za mnou
    ta hráz, ale co vidíme?
  • 00:12:39 Vidíme značku 1682, 1595, 1830.
  • 00:12:46 A teďka se podívejte,
  • 00:12:48 2013, to nebyla nějak jako
    výrazně velká povodeň,
  • 00:12:52 ale jak vysoko jsme!
  • 00:12:54 Nad tím 1784 a dokonce půlka
    19. století
  • 00:12:59 a tady je několik dalších
    starých údajů.
  • 00:13:03 Po straně ještě je vyryto měřítko,
  • 00:13:06 to znamená, že ne všechny povodně
    jsou tady zaznamenány,
  • 00:13:10 ale v kronikách bývá zaznamenána
    výška vody.
  • 00:13:14 Tohle je z hlediska povodňové
    situace, řekl bych,
  • 00:13:18 naprosto jedinečný povodňový
    dokument.
  • 00:13:24 Stopy ve skalách nám ukazují
    nejenom nějaký posvátný život lidí,
  • 00:13:28 ale také úplně normální každodenní
    všednost.
  • 00:13:36 Vstoupili jsme do údolí
    Suché Kamenice,
  • 00:13:38 jako bočního přítoku Labe.
  • 00:13:41 Krajina byla odlesněna,
  • 00:13:42 a to, co vidíme kolem nás,
    jsou zbytky stavení,
  • 00:13:45 detailně propracované cesty.
  • 00:13:47 Je to taková sudetská archeologie
    19. a 20. století
  • 00:13:52 a úplně s radostí vnímáme,
  • 00:13:55 jak si to příroda zase bere
    všechno nazpátek
  • 00:13:58 a zároveň ale také vždycky
    věnujeme tu vzpomínku těm lidem,
  • 00:14:02 kteří tady žili celé roky
    nebo desetiletí,
  • 00:14:05 často v hrozně chudobných poměrech.
  • 00:14:12 Nápis dosvědčuje,
  • 00:14:14 že tady ještě v 19. století
    probíhalo plavení dřeva.
  • 00:14:28 Betonová stavba bunkru zmizela
    pod vegetací
  • 00:14:34 jako nějaký mayský chrám
    na Yucatanu,
  • 00:14:40 ale když se podíváme kolem,
  • 00:14:43 tak nalézáme nejenom tenhleten
    pěkný řapík,
  • 00:14:47 ale i záznam obránců vlasti
    z mobilizace roku 1938.
  • 00:14:56 Je to o tom, že vlasti zůstaneme
    věrni, a že tady stojíme na stráži.
  • 00:15:04 Tady je hrozně působivé to,
  • 00:15:05 že jsme v naprosté divočině
    mezi spadanými bloky pískovců
  • 00:15:11 a najednou narazíme na detailně
    z kamenů vyskládaný náhon k mlýnu,
  • 00:15:20 který ale neměl dost vody
    a tak zbankrotoval.
  • 00:15:31 To, co tady provozujeme,
    je taková pískovcová detektivka,
  • 00:15:35 kdy na základě drobných stop
    v kameni
  • 00:15:37 se snažíme odhadnout,
    co se tady kdysi stalo.
  • 00:15:43 Pískovce jsou poměrně měkké
  • 00:15:45 a lidi přes zimu, když nepracovali
    na poli, měli poměrně dost času.
  • 00:15:50 Nikde nenacházíme takovou škálu
    všelijakých výklenků a útvarů
  • 00:15:56 udělaných lidskou rukou,
    jako v pískovcích.
  • 00:16:00 Podívejte se třeba na tohleto,
    co to je?
  • 00:16:02 To je skříňka. To je špajz,
  • 00:16:04 tady se zastrčily prkýnka,
    skála chladila,
  • 00:16:07 takže hospodyně tady pravděpodobně
    měla nějakej krajáč s mlékem,
  • 00:16:11 nebo něco podobného.
  • 00:16:13 Skála nade mnou je přitesaná celá
  • 00:16:17 a tady zase vidíme,
    že byly zapuštěny trámy.
  • 00:16:21 Tady šla podlaha a co je potom
    teda támhleten výklenek?
  • 00:16:25 No, pravděpodobně tam odkládali
    svíčku,
  • 00:16:28 nebo nějakou lampičku na noc.
  • 00:16:31 Ten dům původně byl vlastně
    přede mnou
  • 00:16:34 a protože byl dřevěný, tak shnil
    a spadnul.
  • 00:16:38 A když jdeme do tohodle,
    co vypadá jako sklípek,
  • 00:16:40 tak si uvědomujeme zátesky.
  • 00:16:43 Umíme si představit, kde byly
    dveře, jak ty dveře se otevíraly,
  • 00:16:47 a když vkročíme dovnitř, já si
    takhle na to rozsvítím světlo,
  • 00:16:53 tak co najdeme?
    Najdeme žlaby, že jo.
  • 00:16:55 Takže jasně vidíme, že aspoň prostě
    v určité chvíli
  • 00:17:00 tady byla ustájena dvě zvířata,
    pravděpodobně dvě kravičky.
  • 00:17:09 Tyhlety sklípky se většinou
    opracovávaly kopáčem,
  • 00:17:12 polovičním krumpáčem.
  • 00:17:15 A to, co vidíme,
    jsou stopy po tesání.
  • 00:17:24 Většina drobných kamenných památek,
  • 00:17:25 jako například smírčích křížů,
    nebo nápisů ve skalách,
  • 00:17:29 se týká lokálních historií.
  • 00:17:31 Je to něco jako kamenný bulvár,
    nebo jako kamenná černá kronika.
  • 00:17:52 Ono je mnoho typů smírčích křížů.
  • 00:17:54 Základní smírčí kříž je o tom,
  • 00:17:57 že se stane neštěstí,
    nebo někdo někoho zabije,
  • 00:18:00 třeba často nešťastnou náhodou,
  • 00:18:01 a ten hříšník, aby odčinil to,
    co provedl,
  • 00:18:05 jde do lesa, vytáhne kámen,
    otesá ho
  • 00:18:09 a dopraví ho na místo,
    kde se stalo neštěstí.
  • 00:18:12 Jiné vysvětlení je to, že v místě,
    kde zahynul člověk,
  • 00:18:15 tak to místo je jako něčím
    proklaté, musíte si tam dát pozor,
  • 00:18:19 kdo ví, jestli tam o půlnoci
    nechodí duchové,
  • 00:18:22 tak radši prostě postavíte kříž
    ještě na paměť toho člověka.
  • 00:18:27 A zároveň ten kříž říká:
  • 00:18:28 "Tady se stalo to a to,
    modlete se za moji duši."
  • 00:18:35 Toto je slavný smírčí kříž
    pod Ostašem
  • 00:18:39 nedaleko Police nad Metují,
  • 00:18:42 takový jeden z těch našich
    nejkrásnějších,
  • 00:18:45 se zvláštní rytinou člověka
    z druhé strany.
  • 00:18:51 A to je tenhle typ památek,
    který je vlastně hrozně neumělý,
  • 00:18:55 a přitom hrozně pocitově působivý.
  • 00:19:11 Ve městě se říká, že grafity
    přitahují grafity
  • 00:19:14 a v pískovcových skalách
  • 00:19:15 jedny nápisy přitahují
    další pískovcové nápisy.
  • 00:19:20 Přicházíme k takové malinkaté
    jeskyňce na Čížkových kamenech,
  • 00:19:24 kde mě čeká pan Otto Štemberka,
  • 00:19:26 místní znalec ze Sdružení
    draka,
  • 00:19:29 a budu se ho vyptávat,
  • 00:19:31 co znamená támhleten
    zvláštní nápis pod kamenem?
  • 00:19:36 Tohleto místo je zajímavé tím,
  • 00:19:38 že při válce roku 1866,
    rakousko-pruské,
  • 00:19:42 sem odešli obyvatelé
    Dolního Poříčí,
  • 00:19:47 aby se schovali před tím
    běsněním té války.
  • 00:19:51 A tady se můžeme podívat,
  • 00:19:54 tady je přímo nápis toho dotyčného,
    jmenoval se Walzel,
  • 00:19:59 a on nám tam právě,
    jak jste koukal na ten nápis,
  • 00:20:02 zanechal zprávu o tom svém
    pobytu tady,
  • 00:20:05 jak se schovávali v době té války.
  • 00:20:10 Lidé se vždycky podepisovali.
    Podpisy známe z římských Pompejí,
  • 00:20:14 ale když se podíváme na rozdíl
    mezi dřívějškem a dneškem,
  • 00:20:18 tak tady se spíš jedná o zachování
    paměti
  • 00:20:21 a někdy o nenápadné zachování
    paměti,
  • 00:20:24 zatímco těch posledních 10, 15
    nebo 20 let
  • 00:20:28 je taková ta potřeba té velké
    halasné sebeprezentace.
  • 00:20:35 A my v podstatě všude vidíme
    jednak sprejové nápisy
  • 00:20:39 a jednak ničení starších nápisů.
  • 00:20:44 A vždycky je za tím takové
    to upozornění, že:
  • 00:20:46 "Já jsem ten větší,
    já jsem ten důležitější."
  • 00:20:48 A to nás vede k tomu,
    že některé lokality musíme tajit.
  • 00:20:54 Kolegové ze Sdružení draka
    z Trutnova
  • 00:20:57 na expedici trvající 30 dní,
  • 00:21:01 při které obešli stokilometrový
    okruh okolo města,
  • 00:21:05 objevili naprosto neuvěřitelný
    počet
  • 00:21:07 700 hraničních kamenů
    a hraničních značek.
  • 00:21:11 Nejstarší kameny pocházejí
    někdy z 16. století.
  • 00:21:15 Tady jsou pravděpodobně indikovány
    erbem
  • 00:21:18 a monogramem V.S.
    Václav Smiřický,
  • 00:21:22 jinak velmi často se objevují
    tyhlety zdvojené kříže.
  • 00:21:27 Pro Trutnov je charakteristická
    kombinace písmen T a S,
  • 00:21:32 což je Stadt Trautenau,
    neboli město Trutnov.
  • 00:21:46 Jsme v Sudetech, a tak ne všechny
    naše nálezy nám dělají radost,
  • 00:21:50 i když značná část těchto nálezů
    jsou dneska historickými prameny.
  • 00:21:55 Co bylo v této nice?
  • 00:21:56 -Panenka Maria?
    -No, Panenka Maria to nebyla.
  • 00:22:00 Zdejší historik Ondřej Vašata
  • 00:22:03 našel v dobovém tisku
    toto vyobrazení runového nápisu
  • 00:22:08 a k tomu zjistil následující:
  • 00:22:12 Sudetoněmecká mládež, se tam praví
    na tom nápisu,
  • 00:22:16 věnuje Adolfu Hitlerovi,
    vůdci všech Němců, v roce 2045.
  • 00:22:22 To datum zdá se vám nesmyslné,
    když nápis vznikl v roce 1932?
  • 00:22:26 Svou logiku to ale má.
  • 00:22:28 Autoři nápisu za počátek letopočtu
    považovali,
  • 00:22:30 podobně jako pangermánští
    ideologové,
  • 00:22:34 slavná vítězství Germánů nad Římany
    v srpnu až září
  • 00:22:37 roku 113 před naším letopočtem.
  • 00:22:40 Ale nápis samotný,
    píše Ondřej Vašata,
  • 00:22:43 byl prý odstraněn snad již
    ve 30. letech,
  • 00:22:46 to znamená, ještě před válkou.
  • 00:23:02 Toto je to slavné místo,
  • 00:23:03 kam v 16. století dorazila
    pozemková komise?
  • 00:23:06 Ano, tohle je přesně to místo.
  • 00:23:08 My tomuto kameni pracovně říkáme
    barokní,
  • 00:23:11 a to z toho důvodu, že je na něm
    vytesán letopočet 1666,
  • 00:23:16 ale jinak máme velmi zajímavý zápis
    od Simona Hüttela
  • 00:23:20 v jeho kronice ze 16. století,
  • 00:23:22 a já to radši přečtu,
    abych něco nepopletl.
  • 00:23:27 "Léta páně 1573, 19. května,
  • 00:23:30 tu starý lesník Havel ze Studence
    zastavil
  • 00:23:34 a přede všemi vypověděl
    na svoje nejlepší svědomí,
  • 00:23:37 že je mu povědomo, že zde,
    až nahoře na Stadtbergu,
  • 00:23:40 začínají ty správné hranice
  • 00:23:42 mezi pánem na Náchodě
    a Trutnovskými a řekl:
  • 00:23:45 Právě na tom místě se stýkají
    hranice tří pánů,
  • 00:23:48 jak je pak vidět nedaleko těch
    tří borovic na jednom kameni,
  • 00:23:51 -To je tento kámen.
    -To je tento kámen.
  • 00:23:55 kde je vysekán erb pána
    ze Šumburka
  • 00:23:58 a nad ním stojí dvě písmena:
    A a S.
  • 00:24:03 Tady tedy poněkud překvapivě
    je S otočeno zrcadlově.
  • 00:24:07 Takže teď se vlastně díváme
    na ten výjev,
  • 00:24:09 který tady viděl Simon Hüttel
    a další členové komise v roce 1573
  • 00:24:16 a je to tedy velmi památný kámen.
  • 00:24:24 Skála, to je první médium člověka.
  • 00:24:27 Nejstarší jeskynní malby
    jsou starší jak 40 tisíc let.
  • 00:24:33 Indiáni, domorodci, beduíni,
    kdekdo, vytvářel obrazy ve skalách.
  • 00:24:40 Často to byly obrazy ruky,
  • 00:24:41 někdy dokonce ruky s chybějícím
    článkem,
  • 00:24:46 nebo ruky s šesti prsty,
  • 00:24:48 figury zvířat, figury dějů,
    figury života, toho, co se dělo.
  • 00:24:57 Dneska už máme jiná média
  • 00:25:00 a také skal je málo
    a je jich škoda.
  • 00:25:05 A proto to mystérium toho kamene
    si vlastně můžeme odpustit,
  • 00:25:12 protože jak říkali indiáni,
  • 00:25:15 je jenom jedna věc,
    která je trvalejší než skála,
  • 00:25:22 a to je vítr.
  • 00:25:31 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2014

Související