iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 1. 2019
14:50 na ČT :D

1 2 3 4 5

3 hlasy
2831
zhlédnutí

Wifina

Fretka - mazlíček, který nevoní — Jak se učí ve waldorfské škole? — Jak funguje kluziště? — Panic! at the disco - High Hopes — Overaly - pro malé i velké, na zimu i na léto

další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Wifina

  • 00:00:01 WIFINA
  • 00:00:37 -Ještě jednou ztřeštěný rok 2019
    vám přejeme, wifiňáci.
  • 00:00:40 -A radost a štěstí
    a spoustu akčních zážitků.
  • 00:00:44 -Já vám přeju
    hlavně klid a pohodu.
  • 00:00:46 -Hlavně ve škole.
    -Školu mi ani nepřipomínej.
  • 00:00:50 Na příští týden máme
    naplánovaný nejmíň tři testy.
  • 00:00:53 -To se dá před vysvědčením čekat.
    -Ale jak tohle všechno zvládnout?
  • 00:00:57 -Pro začátek bych ti doporučil
    nainstalovat si apku,
  • 00:00:59 kam si všechny testy,
    termíny a povinnosti zapíšeš,
  • 00:01:02 ať na nic nezapomeneš.
  • 00:01:04 -A nemáš tam nějakou,
    která by se učila za nás?
  • 00:01:07 -To sorry, ale takhle daleko
    věda ještě nepokročila.
  • 00:01:10 -Škoda, ale nemá někdo z vás
    nějakou učicí techniku,
  • 00:01:13 kterou by mohl mně
    a wifiňákům poradit?
  • 00:01:15 -Něco bych možná měl.
    Začínám!
  • 00:01:22 -Základem úspěchu ve škole
    je být hodně aktivní,
  • 00:01:25 neflákat se
    a učit se pravidelně.
  • 00:01:28 -To bude ale většinu wifiňáků
    bavit spíš v tělocviku.
  • 00:01:31 -A proč ne i u ostatních předmětů?
  • 00:01:33 A ještě líp učení zvládnete,
    když si ho občas něčím zpestříte.
  • 00:01:37 -Třeba si
    po každým vypracovaným úkolu
  • 00:01:40 můžete pohrát
    se svým domácím mazlíčkem.
  • 00:01:43 A jestli to nějaký z nich
    vážně ocení, pak je to fretka.
  • 00:01:46 -Fretka domácí je
    jediná ochočená kunovitá šelma.
  • 00:01:50 V přírodě by nepřežila.
  • 00:01:53 Fretky jsou aktivní,
    zábavné a hodně hravé.
  • 00:01:56 Milují ale taky spánek,
    klíďo prospí i osmnáct hodin denně.
  • 00:02:00 -Nejbližší příbuzný fretky
    je tchoř.
  • 00:02:04 -Fuj! Takového smraďocha
    bych doma teda fakt nechtěla.
  • 00:02:07 -Říkám jenom příbuzný.
    Fretky prý zas tolik nesmrdí.
  • 00:02:11 -To jsi nás uklidnil teda.
    A na co máš ty rukavice?
  • 00:02:14 -Prý občas koušou,
    tak jsem se radši vybavil.
  • 00:02:17 -A proč sis nevzal
    rovnou celý skafandr?
  • 00:02:19 -Fretky jsou ve skutečnosti velmi
    mazlivé, i když jim chvíli trvá,
  • 00:02:23 než si na svého páníčka zvyknou,
    a zpočátku mohou i kousat.
  • 00:02:28 Hodně špatně vidí,
    zato ale mají skvělý sluch a čich.
  • 00:02:32 -A to ti tu mazlivost máme věřit?
  • 00:02:35 Vždyť to vypadá,
    jako by sis vedl mládě tygra.
  • 00:02:38 -Si na sebe musíme zvyknout.
    Přece jenom je to šelma.
  • 00:02:41 -Vysloveně připravená tě sežrat.
  • 00:02:43 -Lidi samozřejmě nežere,
    ale dřív se používaly
  • 00:02:46 k lovení nebo vyhánění králíků
    a jiných hlodavců z jejich nor.
  • 00:02:50 -K lovu je nejspíš používali
    už starověcí Římané.
  • 00:02:54 Kromě toho se fretčina hravost
    a malé rozměry hodily
  • 00:02:57 při protahování lan
    dlouhým potrubím.
  • 00:03:00 Fretky jsou také
    rozšířená laboratorní zvířata.
  • 00:03:04 -Vidíte, jsem úplně v pohodě,
    vůbec se jich nebojím.
  • 00:03:07 S fretkama je docela legrace.
  • 00:03:10 Ale asi se jim musí
    hodně věnovat, že jo?
  • 00:03:13 -Ty určitě už víš,
  • 00:03:15 že fretky jsou schopné prospat
    dvacet hodin denně,
  • 00:03:18 což ovšem neznamená, že je necháme
    celý den zavřené v kleci.
  • 00:03:24 Opravdu je musíme tak
    na dvě tři hodinky denně pouštět,
  • 00:03:28 hrát si s nimi
    nebo s nimi jít na procházku.
  • 00:03:31 -A co vodítko? Chodí se
    s nima normálně takhle ven?
  • 00:03:34 -Chodí se s nimi normálně ven,
    mají speciální kožený postrojek.
  • 00:03:39 Chodí na vodítku.
    Platí jedna zásada.
  • 00:03:42 Když s nimi jdeme ven,
    nikdy je nepouštíme navolno,
  • 00:03:46 protože můžeme si myslet,
    že nás fretka poslouchá,
  • 00:03:50 že nám chodí u nohy,
    ale není to tak.
  • 00:03:53 Fretka je šelma,
    ucítí nějaký pach a jde za ním.
  • 00:03:56 Ta šance, že se nám vrátí,
    je opravdu nulová.
  • 00:04:00 -Lidi se často bojí,
    že fretky smrdí,
  • 00:04:02 a proto si je potom nepořídí.
    Jak to teda je se smradem?
  • 00:04:06 -Musíme počítat s tím,
    že si pořizujeme malou šelmičku,
  • 00:04:10 takže ten šelmičkovatý zápach,
    když si čuchneš k Marušce,
  • 00:04:15 tak to trošku ucítíš,
    skutečně mají.
  • 00:04:18 Nicméně tenhle zápach
    se dá zvládnout tím,
  • 00:04:23 že pravidelně měníme pelíšky
    a pravidelně čistíme záchůdky.
  • 00:04:27 Jiná situace je,
    když máme doma říjného samce.
  • 00:04:31 Ten všude značkuje,
    opravdu je to cítit.
  • 00:04:34 Fretka je domestikovaný tchoř,
    takže jí zůstaly pachové žlázy.
  • 00:04:39 Pachové žlázy použije v případě,
  • 00:04:41 že se cítí v nebezpečí
    nebo v ohrožení.
  • 00:04:44 -Mě by zajímalo,
    jak je to s tím kousáním,
  • 00:04:47 protože neznám fretkaře,
    kteří by chodili v rukavicích.
  • 00:04:49 -Teda až na Daniela.
    -Že koušou?
  • 00:04:53 -Koušou malá freťátka,
  • 00:04:56 protože neovládají
    ještě sílu stisku.
  • 00:05:00 A to je musíme všechno naučit.
  • 00:05:02 Pak přijde kolem půl roku období
    takzvané fretčí puberty.
  • 00:05:07 To je stejně jako u vás u dětí,
  • 00:05:10 kdy fretky zkouší,
    co si můžou dovolit.
  • 00:05:15 Koušou, drápou, musí se vychovat.
  • 00:05:18 Ale tohle všechno pomine
    tak po dvou nebo třech měsících.
  • 00:05:23 Z devadesáti procent
    se z toho freťátka,
  • 00:05:26 pokud si vybereme
    správného chovatele,
  • 00:05:28 stane takovýhle mazlíček.
  • 00:05:31 -Tak jestli vám pořízení psa
    přijde jako nuda,
  • 00:05:34 rozhodně jděte do fretek.
  • 00:05:36 Ty se psovi minimálně v kousnutí
    rozhodně vyrovnají.
  • 00:05:44 -Tohle je tvoje doporučení,
    jak se učit?
  • 00:05:46 -Tohle bych brala,
    ale nechci pak vidět ty známky.
  • 00:05:48 -Známky?
    S těma si hlavu fakt nelámu.
  • 00:05:51 Ve waldorfské škole
    totiž žádné nemají.
  • 00:05:53 Ani na vysvědčení.
    -Nekecej!
  • 00:05:56 -Waldorfská pedagogika se snaží
    o rozvoj člověka jako celku,
  • 00:06:00 tedy nejen znalostí,
    ale taky uměleckých dovedností,
  • 00:06:03 tolerance, porozumění
    či zodpovědnosti.
  • 00:06:07 Vychází z filozofie
    Rudolfa Steinera.
  • 00:06:11 -První takovouhle školu otevřeli
    roku 1919 v Německu.
  • 00:06:15 -A vážně se tam neznámkuje?
    -Neznámkuje.
  • 00:06:18 Místo toho ti učitel
    na vysvědčení napíše,
  • 00:06:20 co ti jde a co ne
    a na čem je třeba zapracovat.
  • 00:06:23 -Hlavní předměty jako matika
    nebo čeština se učí
  • 00:06:27 v souvislých blocích či epochách,
    ty trvají tři až čtyři týdny.
  • 00:06:32 Hodně důležité jsou hudebka,
    výtvarka, dramaťák
  • 00:06:35 a taky řemeslo nebo ruční práce.
  • 00:06:37 -Ideální škola pro takový
    komedianty, jako jsi ty.
  • 00:06:40 -Mně se to pochopitelně líbí,
    ale ve waldorfské škole věří,
  • 00:06:43 že by se měl
    všestranně vzdělávat každý.
  • 00:06:46 -To mě asi neslyšeli zpívat.
    -Jo, to bys tady koukal.
  • 00:06:50 Hudba, tanec, výtvarka, zpěv,
    divadlo, to všechno tady frčí,
  • 00:06:53 takže nemusíš mít
    z ničeho komplex.
  • 00:06:55 -Každý rok se třída věnuje
    nějakému tématu, jako jsou pohádky,
  • 00:06:59 zámořské objevy
    nebo divadelní představení.
  • 00:07:04 V průběhu roku se pak slaví
    všelijaké svátky
  • 00:07:06 a pořádají se různé slavnosti.
  • 00:07:09 -Já miluju hudbu, tanec, zpěv,
    prostě všechno,
  • 00:07:11 ale nějak si nedokážu představit,
  • 00:07:14 jak to funguje
    bez učebnic a známek.
  • 00:07:16 -Já jsem tě viděl, Mildo,
    jak tady odpočíváš.
  • 00:07:20 Ale to není obraz
    waldorfské školy.
  • 00:07:22 Já bych řekl,
  • 00:07:25 že na té waldorfské se pracuje
    možná víc než na běžné škole,
  • 00:07:27 protože na běžné škole
    přijde paní učitelka,
  • 00:07:30 řekne dětem takhle to je,
    takhle si to zapamatujte
  • 00:07:34 a příští hodinu mi to zopakujete.
  • 00:07:36 Kdežto na waldorfské škole musí si
    ten žák na spoustu věcí přijít sám.
  • 00:07:40 Musí je objevit, vymyslet,
    vytvořit, zkrátka pracuje.
  • 00:07:45 Nejenom sedí
    a poslouchá paní učitelku.
  • 00:07:49 Co se týče známek,
    tak známky máme taky.
  • 00:07:52 Nemáme je na vysvědčení.
  • 00:07:54 Tam si může ten žák přečíst,
    jak pracoval celý rok,
  • 00:07:58 co mu šlo, co mu nešlo,
    kde by měl přidat,
  • 00:08:00 jak by to měl dělat jinak,
    není to jenom to číslo.
  • 00:08:04 Ale v průběhu roku dostává
    každý známky, procenta.
  • 00:08:09 Různě se píšou testy,
    je to podobné jako na jiné škole.
  • 00:08:12 Učebnice?
  • 00:08:14 V učebnicích je to přesně tak,
    tohle si přečtěte,
  • 00:08:18 to si budete pamatovat
  • 00:08:22 a nic jiného k tomu
    už se nedá dodat moc.
  • 00:08:28 Kdežto u nás používáme různé texty,
    pracovní listy.
  • 00:08:31 Žáci si to píšou do sešitů všechno.
  • 00:08:34 To, co se dělo v té škole,
    to, na co přišli,
  • 00:08:37 to, co si o tom myslí,
    a podobně.
  • 00:08:39 -Zvládnete se naučit všechno
    co v běžné škole?
  • 00:08:41 -Já si myslím, že se toho naučíme
    ještě daleko víc,
  • 00:08:44 protože takovou hlavní odlišností
    na waldorfské škole
  • 00:08:47 je koncentrované vyučování.
  • 00:08:51 Když si vezmeš fyziku
    na klasické škole,
  • 00:08:54 tak je jednou týdně.
  • 00:08:56 Přijdeš po tom týdnu do hodiny
    fyziky a těžko si vzpomínáš,
  • 00:09:01 co vlastně před tím týdnem
    se dělalo, jak to bylo,
  • 00:09:04 takže se jenom může
    trošku něco zopakovat
  • 00:09:06 a možná trošku něco přidat,
    kdežto ve waldorfské škole
  • 00:09:08 ta fyzika třeba
    se učí jenom tři týdny za rok,
  • 00:09:12 ale dvě a půl hodiny každý den
    po ty tři týdny,
  • 00:09:17 takže se s tím dá
    úplně jinak pracovat.
  • 00:09:20 Může ten učitel po tobě chtít
    úplně jiné věci,
  • 00:09:22 opravdu to řešíš, objevuješ,
    zajímáš se o to.
  • 00:09:25 -Slyšel jsem, že tu máte i nějaké
    zvláštní předměty. Je to tak?
  • 00:09:28 -Zvláštní předměty.
    Máme tu hudebku, hodně zpíváme.
  • 00:09:33 Malujeme, ale taky pracujeme
    třeba se dřevem.
  • 00:09:37 Modelujeme z hlíny a tak dále.
    Máme tu taky třeba eurytmii.
  • 00:09:41 -Eurytmie? Co to je?
  • 00:09:43 -Eurytmie,
    to je takový úplně jiný tělocvik,
  • 00:09:45 kdy si můžou děti zjistit,
    že se dá hýbat taky úplně jinak.
  • 00:09:49 -Ale tahle škola asi není
    úplně pro všechny, nebo je?
  • 00:09:52 -Já si myslím, že ano,
    že může být úplně pro každého.
  • 00:09:56 -Hustý, co?
    Jaký to taky může ve škole být?
  • 00:09:59 Známky tu sice moc nemají,
    ale to neznamená,
  • 00:10:01 že se ve waldorfské škole flákají.
  • 00:10:08 -Vysvědčení už je sice za rohem,
    ale ještě nám zbývá
  • 00:10:11 pořád docela dost času na to,
    si známky vylepšit.
  • 00:10:13 -Zas tak moc času teda ne.
    To je nereálný.
  • 00:10:16 -Když se na to rovnou vykašlete,
    tak určitě.
  • 00:10:19 Ale desetiletý wifiňák Toník
    z Mariánských Lázní
  • 00:10:21 to jen tak vzdát nehodlá,
    napsal nám totiž do poradny o radu,
  • 00:10:25 jak si ještě narychlo
    známky vylepšit.
  • 00:10:28 -Základem je se poctivě naučit
    na poslední písemky
  • 00:10:32 a k tomu můžete využít
    svých nových znalostí
  • 00:10:35 a ještě se nechat
    dobrovolně vyzkoušet.
  • 00:10:38 Ale bacha, ať si zkoušení
    z různých předmětů
  • 00:10:40 nenaplánujete na jeden den.
  • 00:10:43 -Já osobně si myslím,
  • 00:10:45 že je nejlepší dojít za učitelem
    nebo učitelkou
  • 00:10:48 a už s nimi osobně se domluvit,
    co mám pro zlepšení známky udělat.
  • 00:10:51 -To tak.
    Ti akorát řekne,
  • 00:10:53 že ses měla učit celý pololetí
    a že teď už máš smůlu.
  • 00:10:56 -Ale Dane!
  • 00:10:59 My se na to přece nevykašleme
    a pokusíme si známky zlepšit.
  • 00:11:01 -Učitel vás kromě zkoušení
    navíc může třeba
  • 00:11:04 nechat připravit referát
    nebo prezentaci.
  • 00:11:07 Kromě známek ale záleží i na tom,
    jak se během hodin snažíte,
  • 00:11:11 jak jste aktivní
    a o předmět se zajímáte.
  • 00:11:15 -Je dobré před vysvědčením
    trochu zamakat,
  • 00:11:18 ale na druhou stranu
    jsou to jenom známky.
  • 00:11:20 Kvůli vašemu vysvědčení
    se svět nezboří.
  • 00:11:23 A když se to nepovede teď,
    tak máme ještě další pololetí.
  • 00:11:27 -A taky zbytek dnešní Wifiny.
    A co pro vás ještě máme?
  • 00:11:31 -Dozvíte se,
    kde najít megaledničku
  • 00:11:34 s osmi kilometry trubek,
    to nám předvede Tereza.
  • 00:11:37 Matěj vám zase ukáže,
    že i nevidomí umí krásně malovat.
  • 00:11:42 Kačka se na závěr pěkně ztrapní
    při výběru overalu.
  • 00:11:45 Tak zůstaňte s námi!
  • 00:11:52 -Moji radu na učení
    mi tak trochu už vyfouknul Milda.
  • 00:11:55 -Já?
    -Jo, ty, teda waldorfská škola.
  • 00:11:57 -A to?
  • 00:11:59 -Že člověk si toho
    nejvíc zapamatuje,
  • 00:12:01 když si tu danou věc vyzkouší.
  • 00:12:03 A proto jsem se přišla podívat
    na vlastní oči,
  • 00:12:05 jak funguje kluziště.
  • 00:12:07 -Umělé kluziště se zrodilo
    v Londýně roku 1876
  • 00:12:11 a fungovalo skoro stejně
    jako dneska.
  • 00:12:14 Jde vlastně
    o ohromnou ležící lednici
  • 00:12:17 se spoustou trubek s chladicím
    médiem zatavených v betonu.
  • 00:12:21 -Těžko tomu uvěřit,
    ale dole je prý osm kiláků trubek.
  • 00:12:25 -A kde, prosím tě?
    -Tady všude.
  • 00:12:27 Je tam pěkně jedna vedle druhý,
    aby se led hezky rovnoměrně mrazil.
  • 00:12:31 -Ledovou plochu tvoří
    nejmíň dvanáct vrstev.
  • 00:12:34 Ty spodní jsou ze solanky,
    ty vrchní z vody.
  • 00:12:38 Solanka má při nanášení teplotu
    minus osm stupňů,
  • 00:12:41 a tak na ní vrstvy vody
    rychle mrznou.
  • 00:12:45 -Nakonec je led tlustý
    okolo třech centimetrů.
  • 00:12:47 -To není zas tak moc.
    Bych se bál, že se probořím.
  • 00:12:50 -No jasně, spadneš ty tři
    centimetry na betonový podklad.
  • 00:12:53 -Proboříš se samozřejmě těžko,
  • 00:12:56 ale to ten led neproříznou
    ani třeba hokejisti?
  • 00:12:58 -Vůbec ne.
  • 00:13:01 Jenom led dostává fakt co proto,
    takže se musí pořád upravovat.
  • 00:13:04 -Kdysi se to dělalo ručně
    a úprava trvala skoro hodinu.
  • 00:13:08 Dokonce se kvůli tomu začal
    hrát hokej na třetiny
  • 00:13:11 místo na poločasy.
  • 00:13:13 Po půlhodince bylo totiž
    na ledě tolik tříště,
  • 00:13:15 že se téměř nedalo bruslit.
  • 00:13:18 -Jedeme!
  • 00:13:20 -Užít si jízdu pár kilometrů
    v hodině dokáže jenom Terka.
  • 00:13:23 (NAPODOBUJE ZVUK MOTORU)
    -Jen se smějte.
  • 00:13:27 Nechápete, jaká to byla revoluce,
    když rolbu vynalezli?
  • 00:13:31 Žádný kýble s vodou,
    škrabky, lopaty
  • 00:13:34 ani ručníky na uhlazení ledu.
  • 00:13:36 -Jak přesně rolba funguje,
  • 00:13:38 že zvládne led upravit
    jenom za pár minut?
  • 00:13:43 -Terezko, je to auto,
    které jezdí po ledě,
  • 00:13:47 spouští se nůž na led,
    nůž se zařezává do ledu,
  • 00:13:51 aby tam nebyly rýhy
    po hokejistech.
  • 00:13:55 Ten odřezaný sníh je odnášen
    frézou do kufru rolby.
  • 00:14:00 Na závěr při jízdě
  • 00:14:03 je vše splachováno
    a zaléváno teplou vodou.
  • 00:14:08 Tato voda ještě se ve finále
    uhlazuje plachetkou.
  • 00:14:14 Tímto způsobem se úprava udělá
    za sedm až osm minut.
  • 00:14:18 -Musíte led upravovat hodně často?
  • 00:14:21 -Terezko, led se upravuje
    před každým tréninkem
  • 00:14:26 a po každém tréninku.
  • 00:14:29 Když se hraje zápas, tak se
    led upravuje o každé třetině.
  • 00:14:33 -Proč se ten led musí
    pořád upravovat?
  • 00:14:36 -Musí se upravovat, protože
    v něm vznikají bruslením rýhy.
  • 00:14:40 Kdyby se to neupravovalo,
    tak při delším bruslení
  • 00:14:44 by do té rýhy někdo zajel bruslí
    a mohl by si způsobit zranění,
  • 00:14:50 takže proto se rýhy musí
    zadělávat pravidelně,
  • 00:14:54 aby ten led nebyl moc rozoraný.
  • 00:14:58 -Je tady ten led celý rok?
  • 00:15:00 -Terezko, není.
    Bylo by to moc finančně náročné.
  • 00:15:03 Led u nás v této hale
    po hokejové sezoně rozpouštíme.
  • 00:15:09 Do půlky července
    ten led je rozpuštěný.
  • 00:15:13 V půlce července
    zase uděláme nový led
  • 00:15:15 a ten vydrží zase na celou sezonu,
  • 00:15:17 takže led máme
    od poloviny července.
  • 00:15:19 -Hele, ta loga a čáry,
    to se tam jenom nějak nakreslí?
  • 00:15:24 -Mildo,
    pod ledem je betonová deska,
  • 00:15:27 na které jsou ty čáry
    nakresleny trvale.
  • 00:15:33 V průběhu vytváření ledové plochy
    se jenom obnoví nátěrem.
  • 00:15:36 -To je, co?
    Řekli byste si, jaká je to nuda,
  • 00:15:38 ale práce ledaře
    je fakt dobrodrůžo.
  • 00:15:45 -Posloucháte při učení hudbu?
  • 00:15:47 -Rozhodně ne.
    -Jasně že jo.
  • 00:15:49 -A jak se můžeš při hudbě
    soustředit?
  • 00:15:52 -A ty bez ní? Je vědecky
    a statisticky dokázáno, že...
  • 00:15:55 -Že slunce vyjde každé ráno.
    Jdeme radši rovnou na hudbu,
  • 00:15:58 než se tu poperete
    jako kluci v Panic! At The Disco.
  • 00:16:03 -Panic! At The Disco
    je americká rocková kapela,
  • 00:16:07 kterou původně založili
    kámoši z dětství.
  • 00:16:10 Když později jednoho z nich
    z kapely vyhodili,
  • 00:16:12 málem z toho byla soudní bitka.
  • 00:16:15 -Je to sice stará historie,
    ale z celé čtyřčlenné kapely
  • 00:16:18 se stala one man show
    Brendona Urieho.
  • 00:16:21 -To zní vyloženě jako někdo,
  • 00:16:23 s kým bych si chtěla
    založit kapelu.
  • 00:16:25 -Ať to bylo, jak chce, fakt je,
    že jsou pořád mega populární.
  • 00:16:28 -Panic! At The Disco
    vydali šest studiových alb.
  • 00:16:32 To zatím poslední
    Pray For The Wicked letos na jaře.
  • 00:16:36 Momentálně jsou
    na celosvětovém turné.
  • 00:16:39 Kromě hudby se věnují i charitě.
  • 00:16:42 -A nás teď čeká singl
    High Hopes o tom,
  • 00:16:45 že je třeba jít si za svými sny
    a nikdy se nevzdávat.
  • 00:16:48 To tak platí i o učení,
    nemyslíte?
  • 00:16:51 -Víc, než si myslíš,
    jak vám za chvíli ukážu.
  • 00:17:04 -Had to have high,
    high hopes for a living.
  • 00:17:07 Shooting for the stars
    when I couldn't make a killing.
  • 00:17:10 Didn't have a dime
    but I always had a vision.
  • 00:17:12 Always had high, high hopes.
  • 00:17:15 Had to have high,
    high hopes for a living.
  • 00:17:18 Didn't know how
    but I always had a feeling.
  • 00:17:22 I was gonna be
    that one in a million.
  • 00:17:24 Always had high, high hopes.
  • 00:17:28 Mama said.
    Fulfill the prophecy.
  • 00:17:31 Be something greater.
    Go make a legacy.
  • 00:17:34 Manifest destiny.
    Back in the days.
  • 00:17:37 We wanted everything,
    wanted everything.
  • 00:17:40 Mama said.
    Burn your biographies.
  • 00:17:43 Rewrite your history.
    Light up your wildest dreams.
  • 00:17:46 Museum victories, everyday.
    We wanted everything.
  • 00:17:57 -Haló!
    Vyhlašuju konec kozího hopsání.
  • 00:18:01 -Doufám,
    že nemluvíš o mém tanci?
  • 00:18:04 I když uznávám, že bez hudby
    to musí vypadat asi dost ujetě.
  • 00:18:07 Ale konečně jsem objevila
    gamesu přesně podle mého gusta,
  • 00:18:11 tak si ji užívám.
  • 00:18:13 -V taneční hře Just Dance 2019
    si roztancujete tělo
  • 00:18:17 na 400 moderních hitů
    včetně No Tears Left to Cry
  • 00:18:21 od Ariany Grande,
    který jsme si pouštěli předminule.
  • 00:18:24 Zvládnete se naučit
    správné taneční pohyby podle videa?
  • 00:18:29 -Tahle gamesa si dokonce dokáže
    okoukat vaše pohyby
  • 00:18:32 a doporučí vám songy
    přímo na míru.
  • 00:18:34 -Haló, Kačko,
    ještě jsme neskončili.
  • 00:18:37 Já to snad budu muset vzít za ni.
  • 00:18:40 -Nenáročnou zábavu si s kámošema
  • 00:18:43 užijete při hraní
    Super Mario Party.
  • 00:18:45 Jde vlastně o virtuální deskovku
    pro čtyři hráče.
  • 00:18:49 Postupujete v ní po herní ploše
  • 00:18:51 a v minihrách se snažíte získat
    co největší množství hvězd.
  • 00:18:56 -Co uděláme?
  • 00:18:58 Ona snad s tou hrou vyfasovala
    taneční boty,
  • 00:19:00 který teď nejdou vypnout.
  • 00:19:02 No co, než je sundá,
    my se podíváme na nějaké pokémony.
  • 00:19:05 -Gamesa Pokémon Lets Go Pikachu
    vychází z hitu Pokémon Go,
  • 00:19:09 ale nemusíte při ní
    vytáhnout paty z domu.
  • 00:19:13 S mobilní verzí je ale propojená.
    A o co jde?
  • 00:19:17 Přece o to nachytat
    co nejvíc pokémonů.
  • 00:19:26 -A nyní přichází to nejdůležitější,
  • 00:19:28 pokud teda chcete mít ve škole
    všechny písemky za jedna.
  • 00:19:31 -Zavázat si oči?
  • 00:19:33 -Třeba má pod tím šátkem tahák.
    -Ale vůbec ne.
  • 00:19:36 Nejdůležitější je věřit,
    že to dáte,
  • 00:19:38 i když se to zdá nemožné,
    třeba jako malování s nevidomými.
  • 00:19:42 -Jestli jste si doteď mysleli,
    že při malování potřebujete vidět,
  • 00:19:45 co na papíře tvoříte,
    tak se budete dost divit.
  • 00:19:49 Malovat totiž můžou i nevidomí,
  • 00:19:52 a to díky speciální metodě,
    kterou vymyslel Dino Čečo.
  • 00:19:58 -Díky ní si nevidoucí své dílo
    sice nikdy neprohlédnou očima,
  • 00:20:00 ale rukama ano.
  • 00:20:03 -Jako že je to nějaká plastika?
  • 00:20:05 -Reliéfy se z toho dělají
    až dodatečně.
  • 00:20:07 Hned vám tu techniku ukážu.
  • 00:20:09 -Na speciální desku se umístí
    nepropustná fólie
  • 00:20:11 a na ni textilie,
    na kterou se nanese barva.
  • 00:20:15 To se zaklopí čistým plátnem,
  • 00:20:17 aby mezi ním a barvou
    byla malá mezera.
  • 00:20:20 Při dotyku plátna
    vyleze kresba na povrch.
  • 00:20:28 -Vlastně docela jednoduchý.
  • 00:20:30 -Když na to vidíš, tak určitě,
    ale vůbec mi nejde do hlavy,
  • 00:20:33 jak může někdo něco malovat,
    když to ještě nikdy neviděl.
  • 00:20:36 -Možná nikdy neviděl.
  • 00:20:38 Malovat sem k Dinovi chodí
    jak nevidomí od narození,
  • 00:20:40 tak ti,
    co o zrak přišli později.
  • 00:20:43 Pro nás je to
    úplně nepředstavitelné.
  • 00:20:45 Jak můžeme malovat něco,
    co nevidíme?
  • 00:20:51 -Jedině s velikou zásobou
    představivosti nebo fantazie.
  • 00:20:56 -Dá se to nějak
    naučit nebo trénovat?
  • 00:20:58 -Já myslím, že ne,
    že to je každému už vrozené.
  • 00:21:04 I u nevidomých platí to samé
    jako pro vidící.
  • 00:21:08 -A vy si své žáky nějak vybíráte?
  • 00:21:11 -Nevybíráme,
    ale zhruba je tak pět procent,
  • 00:21:15 kteří o to mají zájem,
    je to jako u vidících.
  • 00:21:20 Když se hlásí na školu,
    na akademii
  • 00:21:24 nebo na střední školu
    padesát dětí,
  • 00:21:26 tak z nich je vybráno
    asi deset procent,
  • 00:21:28 asi pět studentů nebo žáků.
  • 00:21:30 -Klobouk dolů.
  • 00:21:32 Jak ho vůbec napadlo
    malovat s nevidomými?
  • 00:21:34 Já jsem o tom nikdy neslyšela.
  • 00:21:36 -Pokud se nepletu,
    tak to byla spíš náhoda.
  • 00:21:38 Nebo ne?
    Plánoval jste to?
  • 00:21:40 -Já jsem tu techniku
    vymyslel pro sebe.
  • 00:21:42 Maloval jsem tou metodou léta.
  • 00:21:47 Ale jeden galerista řekl
    jednoho dne:
  • 00:21:50 To je takové jednoduché,
    že i nevidomý by mohl malovat.
  • 00:21:54 Pořád jsem o tom přemýšlel,
    vyzkoušeli jsme to.
  • 00:22:00 A funguje to.
    -Funguje to.
  • 00:22:02 -Malování je pro nevidomé
    nejenom koníček,
  • 00:22:05 ale především terapie,
  • 00:22:07 která jim pomáhá se začlenit
    do normálního života.
  • 00:22:10 Proto se na vedení workshopů
    podílí i arteterapeut.
  • 00:22:14 -Myslím, že napoprvé to
    mohlo být mnohem horší.
  • 00:22:17 -Myslíš? Já teda vůbec nepoznávám,
    co jsi nakreslil.
  • 00:22:20 -Třeba to bude nějaký strom?
    -Přesně. Díky, Kačko.
  • 00:22:29 -A teď jsou na řadě overaly.
  • 00:22:32 -Ty máš overaly?
    Já mám jeden super doma, počkej.
  • 00:22:34 -Overaly?
  • 00:22:37 Ty myslíš ty pytle od brambor,
    které některé holky nosí?
  • 00:22:39 -Myslím tu super elegantní módu.
  • 00:22:41 -Není geniální?
    Nechceš ho na tu repku půjčit?
  • 00:22:44 -Vyslovená super elegance.
    -Ale já nemyslela ty pyžamové.
  • 00:22:49 -Overal je komplet,
  • 00:22:51 který spojuje
    horní a dolní část oblečení.
  • 00:22:54 Overaly jsou jednoduché,
    dobře vypadají
  • 00:22:57 a dají se nosit
    snad při všech příležitostech.
  • 00:23:00 Existují dlouhé i krátké varianty.
  • 00:23:03 -Na overalech je nejlepší,
    že nemusíte přemýšlet,
  • 00:23:07 co s čím zkombinovat
    a co si k čemu vzít.
  • 00:23:10 Co je? Něco se vám nezdá?
    -Nic, sluší ti to.
  • 00:23:15 -Teda spíš bude,
    až ti bude takovejch čtyřicet.
  • 00:23:21 -Historie overalů
    elegancí rozhodně neoplývá.
  • 00:23:25 Původně sloužily jako ochranný oděv
    pro skoky z letadla.
  • 00:23:28 Do módní kolekce je poprvé
    úspěšně přivedla
  • 00:23:31 ve třicátých letech italská
    módní návrhářka Elsa Schiaparelli.
  • 00:23:38 -Tak to je lepší, ne?
    -Co? To myslíš vážně?
  • 00:23:41 -Mně ses smála za pyžamo
    a v tomhle bys šla na ulici?
  • 00:23:44 -Já vás nechápu.
  • 00:23:46 Vždyť tohle nosila i ABBA, Elvis,
    Britney Spears nebo i Cher.
  • 00:23:50 -V minulosti to možná bylo cool.
  • 00:23:53 Začínám litovat, že jsem
    ti tu módu nechala na starosti.
  • 00:23:56 -Nechceš se jít radši s někým
    poradit, co se dneska nosí?
  • 00:23:59 -Overaly
    na pár desítek let zapadly,
  • 00:24:01 ale v posledních letech jsou zpět.
  • 00:24:04 Tentokrát naštěstí jednoduché
    a skutečně elegantní.
  • 00:24:08 Důležité ovšem je najít si barvu
    a střih, které vám dokonale padnou.
  • 00:24:15 -Podle mě jsou stejně nejlepší
    barevné overaly
  • 00:24:17 s různými potisky
    a třeba kytičkovými vzorky,
  • 00:24:20 ale ty se dají často
    dost špatně sehnat.
  • 00:24:23 Říkám to správně?
    -Říkáš to správně tak napůl.
  • 00:24:26 Zrovna teď když máme zimu,
    tak jsou spíš v trendu
  • 00:24:30 takové jednobarevné,
    spíš v temnějších barvách.
  • 00:24:34 Vidíš tady hodně
    právě třeba černou
  • 00:24:36 nebo spíš takové barvy
    jako tady tmavě zelená.
  • 00:24:41 Naopak když máme léto,
    to je plné barev,
  • 00:24:44 právě jak jsi říkala
    těch pestrých vzorů, motivů,
  • 00:24:47 tak tam je ten výběr
    v tomto větší.
  • 00:24:50 -S čím vším se dají overaly
    kombinovat?
  • 00:24:52 -U overalů je ta výhoda,
    že nemusíš přemýšlet nad tím,
  • 00:24:56 s čím zkombinuješ vršek a spodek,
    protože je to jeden kus oblečení.
  • 00:25:00 A potom už záleží jenom na tobě,
    jaké k tomu zvolíš doplňky.
  • 00:25:04 Takže boty, kabelku,
    třeba nějaké šperky
  • 00:25:07 a outfit je hotový.
  • 00:25:09 -Existují nějaké overaly
    třeba i pro kluky?
  • 00:25:13 -Pro kluky tam úplně
    takový výběr není.
  • 00:25:16 Pokud by nějaký chlapec měl zájem
    třeba o takový elegantní kousek,
  • 00:25:20 tak si myslím,
    že má docela smůlu.
  • 00:25:22 Každopádně kluci nemusí zoufat,
    protože třeba
  • 00:25:25 právě takový plyšový overal,
    jako máš ty,
  • 00:25:28 nebo třeba tady
    takovýhle pěkný lvíček,
  • 00:25:33 takováhle různá pyžama,
  • 00:25:35 to je úplně ideální volba
    teďka třeba na zimu,
  • 00:25:37 a to nejenom pro holky,
    ale právě i pro kluky.
  • 00:25:41 Když je venku chladno,
    přijdeš domů,
  • 00:25:43 vezmeš si takové pěkné pyžámko,
    zalezeš si třeba k televizi
  • 00:25:45 nebo ke knížce
    a máš vyhráno.
  • 00:25:49 -Vážně se overaly
    dají nosit kamkoliv?
  • 00:25:52 -Určitě záleží na střihu,
    materiálu, ale já si myslím,
  • 00:25:56 ať už zvolíš elegantnější módu
    nebo tady máme třeba
  • 00:26:00 i sportovnější na léto
    nebo i takovou plyšovou srandu,
  • 00:26:03 není problém
    a nic s tím nemůžeš zkazit.
  • 00:26:07 -Jsou i nějaké nevýhody overalů?
  • 00:26:09 -Tak nevýhody.
    Možná je to ta praktičnost.
  • 00:26:15 Pokud jsi někdy měla na sobě overal
    a chtělo se ti třeba odskočit si
  • 00:26:17 na toaletu, tak víš,
    že to není úplně praktické,
  • 00:26:20 ale já si myslím,
    že za tu krásu to stojí.
  • 00:26:24 -Overaly se teprve rozjíždí,
    ale myslím si,
  • 00:26:27 že před sebou mají
    zářnou budoucnost.
  • 00:26:31 -Končíme!
  • 00:26:34 -Ty sis tu Kaččinu repku
    vzala nějak k srdci.
  • 00:26:36 -Spíš na sebe.
    -To je totiž můj poslední tip.
  • 00:26:38 Já si na učení
    vždycky dělám pohodlí.
  • 00:26:41 -Takhle bych já hned usnul.
    -Každý se prostě učíme jinak.
  • 00:26:44 Ale jedno platí pro všechny,
    snažit se, věřit si a nevzdávat to.
  • 00:26:49 -Přesně,
    když se nevidomí naučí malovat,
  • 00:26:52 proč bychom my nezvládli
    pár písemek?
  • 00:26:54 -A když vám něco neleze do hlavy,
  • 00:26:57 zkuste si to pořádně prohlédnout
    a osahat.
  • 00:26:59 Třeba to, jak funguje kluziště,
    už nikdo nikdy z nás nezapomene.
  • 00:27:03 -Proto vás zveme do muzea,
    a ne jen tak ledajakého.
  • 00:27:07 -Po sedmi letech se nedávno
    konečně znovu otevřelo
  • 00:27:10 opravené Národní muzeum v Praze,
    takže ho určitě vyrazte okouknout.
  • 00:27:15 Kromě expozice
    o historii Československa
  • 00:27:18 vás nepochybně nadchne
    výstava 2 x 100,
  • 00:27:21 kde můžete prozkoumat
    to nejzajímavější,
  • 00:27:24 co Národní muzeum za 200 let
    svojí existence shromáždilo.
  • 00:27:29 -To je super tip.
    Zrovna se o Československu učíme.
  • 00:27:33 -Takže to máš písemku
    z našich moderních dějin v kapse.
  • 00:27:36 -Ale teď už vážně končíme.
    Mějte se parádně!
  • 00:27:38 -A za týden
    se jisto jistě zase připojte.
  • 00:27:41 -Těšíme se na vás!
  • 00:27:43 -Ahoj! -Ahoj! -Čau, čau!
    -Ahoj! -Čau!
  • 00:27:57 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2018

Související