iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 11. 2013
21:05 na ČT2

1 2 3 4 5

15 hlasů
7533
zhlédnutí

Pod dlažbou je pláž

Pořad o smyslu a budoucnosti televize (a ostatních médií) veřejné služby.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Pod dlažbou je pláž

  • 00:00:03 HUDBA
  • 00:00:50 Veřejný prostor můžeme považovat
    za druh veřejného statku.
  • 00:00:56 Jako pečujeme o vzduch, o vodu,
    o zemi, tak musíme pečovat
  • 00:01:00 o veřejný prostor.
  • 00:01:02 Veřejný prostor má nezastupitelnou
    funkci v tom,
  • 00:01:06 že má svoji jakousi produktivitu.
  • 00:01:10 A když veřejný prostor
    přestane být produktivní,
  • 00:01:14 tak se společnost roztrhne
    do nesrozumitelných fragmentů.
  • 00:01:18 A to proto, že základní funkce
    veřejného prostoru,
  • 00:01:22 jeho produktivita spočívá v tom,
    že redukuje konflikty
  • 00:01:26 na život a na smrt.
  • 00:01:28 Nebo konflikty, které vedou
    ke studené občanské válce,
  • 00:01:33 redukuje na pouhé spory.
  • 00:03:23 BBC začínala jako British
    Broadcasting Company
  • 00:03:27 v podstatě na komerčním základu.
  • 00:03:30 My vám budeme dávat službu,
    za kterou si budete platit.
  • 00:03:33 A ta služba bude především zábavní.
  • 00:03:36 Koneckonců i RADIOŽURNÁL,
    kdy se chlubíme,
  • 00:03:39 že jsme jako druzí po BBC v r. 1923
    začal tady pravidelně vysílat,
  • 00:03:43 to byla taky obchodní společnost,
    akciová.
  • 00:03:46 Všichni si totiž zpočátku mysleli,
    že to je přesně byznys,
  • 00:03:51 zábava pro pár lidí,
    kteří si to mohou dovolit.
  • 00:03:54 A teprve v tom okamžiku,
    když se ukázalo, že rozhlas
  • 00:03:58 se stává masovým médiem a jaký má
    obrovský vliv, tak se tady projevil
  • 00:04:03 rozdíl americké a evropské kultury.
  • 00:04:08 Zatímco americká kultura
    nechala to rozhlasové vysílání
  • 00:04:12 v soukromé sféře,
  • 00:04:15 tak v Evropě se toho ujali...
  • 00:04:20 já nevím, jak bych to řekl,
  • 00:04:23 vychovatelé, vzdělávatelé,
    kteří řekli,
  • 00:04:26 to je výborná příležitost,
    jak budeme ty lidi kultivovat,
  • 00:04:31 vzdělávat atd.
  • 00:04:34 Informovat, vzdělávat a bavit,
    takhle zněla ta první hesla,
  • 00:04:39 která jsou s tou veřejnoprávností
    spojená.
  • 00:04:45 A pak jsou to takové ty pojmy
    nezávislost a vyváženost,
  • 00:04:49 které jsou tady
    taky dezinterpretovány.
  • 00:04:53 To znamená, nic neselektovat
    a nic nezkreslovat.
  • 00:04:57 Necenzurovat a nezkreslovat, tečka.
    Za tím není žádné vyšší tajemství.
  • 00:05:07 A ta vyváženost není nic jiného
    než pojem, který je vztažený
  • 00:05:12 na celou instituci,
    ale ne na jednu zprávu,
  • 00:05:15 na jeden zpravodajský
    nebo publicistický pořad.
  • 00:05:19 Ten pořád vždycky musí mít tvář.
  • 00:05:22 V okamžiku, kdy ji ztratí,
    tak je nudný, nikdo by se na to
  • 00:05:25 nedíval a jde to proti smyslu
    té zprávy.
  • 00:05:30 Čili to, co tady politici dělají,
    že si na stopkách měří,
  • 00:05:35 kolik vteřin či minut jejich strana
    má v té zpravodajské relaci,
  • 00:05:41 to je doopravdy naprostý nesmysl.
  • 00:05:45 Z toho už si dělal Sartre legraci
    v padesátých letech,
  • 00:05:49 když řekl tu slavnou větu,
    že vyváženost není
  • 00:05:53 10 minut Hitlera, 10 minut židé.
  • 00:05:58 Po válce Němci,
    kteří spolupracovali s vítěznými
  • 00:06:02 mocnostmi, měli takovou
    představu, že rozhlas byl
  • 00:06:06 nacistickým režimem
    nesmírným způsobem zneužit.
  • 00:06:10 Byla to vlastně Goebbelsova
    hlásná trouba.
  • 00:06:14 Ale teď je Goebbels pryč,
    my teď tady budeme budovat
  • 00:06:17 demokracii, tak budeme mít stále
    tu státní televizi a ona bude,
  • 00:06:22 stejně jako za Výmarské republiky,
    jenomže bude hodná, mravná,
  • 00:06:26 slušná atd. Načež spojenci řekli,
    nikoli, vy už nebudete mít státní
  • 00:06:31 rozhlas, protože pokud budete
    mít rozhlas, tak tento rozhlas
  • 00:06:34 bude provozován nezávisle
    na státu, na exekutivě,
  • 00:06:38 nezávislou institucí.
  • 00:06:41 A byli to právě kluci,
    ti osvětoví angličtí důstojníci,
  • 00:06:46 kteří měli školení
    z Cambridge a Oxfordu...
  • 00:06:53 Mimochodem, jeden z nich byl Čech.
  • 00:06:57 Nebo z českých židovských rodičů.
  • 00:07:02 A ti tam přišli s tímhle konceptem,
  • 00:07:05 po zkušenostech s Hitlerem
    i se Stalinem.
  • 00:07:14 A ti Němci to brzy pochopili,
    že by to bylo dobré odstínit to,
  • 00:07:19 zavedli to tam
    a začalo to velmi dobře fungovat.
  • 00:07:23 V němčině se to pak jmenuje
    öffentlich rechtlicher anstalten,
  • 00:07:28 to znamená veřejnoprávní.
  • 00:07:31 To veřejný znamená,
    že je to placeno z veřejné daně,
  • 00:07:35 to znamená z přímé daně.
  • 00:07:37 A to právní znamená,
    že zákon předepisuje rozsah
  • 00:07:41 té veřejné služby.
  • 00:07:46 Když se podíváme na celou
    tu mediální krajinu, tak ji můžeme
  • 00:07:50 rozdělit na tři takové kategorie.
  • 00:07:53 Když to vezmem zespodu,
    tak je to bulvár,
  • 00:07:56 pak jsou to pop noviny
    a pak máme prestižní média.
  • 00:08:00 Mezi ta prestižní média patří
    i veřejnoprávní média
  • 00:08:04 a ta jsou důležitá pro to,
    že nedělají žádnou selekci.
  • 00:08:14 Chceme-li to nazvat
    hodně diplomaticky.
  • 00:08:19 Čili necenzurují věci podle toho,
    jestli to přitáhne hodně diváků,
  • 00:08:24 čili obsluhují i menšiny,
  • 00:08:28 vytvářejí kulturu
    kritického myšlení.
  • 00:08:36 Ta demokratická správa
    veřejnoprávních médií souvisí
  • 00:08:41 s tím, že chceme zajistit
    tu normu té transparentnosti,
  • 00:08:45 té průhlednosti, té viditelnosti,
    totiž toho zveřejňování
  • 00:08:51 jako předpokladu racionálního
    rozhodování ve společnosti.
  • 00:08:56 Kdy co je utajeno, je korupce,
    je omezení svobody, cenzura.
  • 00:09:05 Takže správa médií,
    která mají veřejnoprávní status,
  • 00:09:10 je právě inspirována tou ideou,
    že transparentnost rozhodování
  • 00:09:16 musí být zajištěna.
  • 00:09:21 Veřejnoprávní televize plní funkci
    jakéhosi média zvláštní
  • 00:09:24 speciální citlivosti,
    které si může dovolit i to,
  • 00:09:27 že diváky nějakým způsobem
    znejisťuje.
  • 00:09:31 Nabízí jim věci,
    o kterých oni nevědí.
  • 00:09:33 Vlastně ta informace
    ve veřejnoprávní televizi
  • 00:09:37 nebo rozhlasu veřejné služby
    je něco, co toho člověka zarazí,
  • 00:09:40 u čeho se zastaví, čemu najednou
    jakoby nerozumí a začne přemýšlet.
  • 00:09:45 Čili pro tu veřejnou službu
    je důležitější ten šum,
  • 00:09:49 než ta dokonalá hladká informace,
    dokonalá hladká zábava,
  • 00:09:53 jaká je v komerčním médiu.
  • 00:10:05 Kolegové, prosím vás, s dovolením.
  • 00:10:08 Prosím vás,
    mohli byste jít na stranu?
  • 00:10:12 Ťažko povedať...
  • 00:10:14 Slyšíš mě? Slyšíš mě?
  • 00:10:17 To víš, že tě slyším.
  • 00:10:21 Slyšíš mě, dobrý, dobrý, dobrý.
  • 00:10:24 -Slyším tě, Otto.
    -Ty mně mávneš.
  • 00:10:31 Mávnu ti, Otto.
    VÝSTŘEL
  • 00:10:40 Ještě raději než veřejná televize
    já radši používám termín televize
  • 00:10:45 poskytující službu veřejnosti.
  • 00:10:48 Protože to je to správné
    vystižení poslání.
  • 00:10:52 Taky to odpovídá tomu překladu
    public servis broadcasting.
  • 00:10:55 Veřejnoprávní jako výraz úplně
    vylučuji, protože to je právní
  • 00:10:58 ukotvení té instituce, které je
    převzaté z němčiny nešťastně.
  • 00:11:02 A my jsme si z toho vyrobili
    adjektivum, které má vyjadřovat
  • 00:11:05 i vlastně obsah té televize.
    To je vlastně nesmysl.
  • 00:11:09 A v tom je možná i základní rozdíl
    mezi televizemi podnikatelskými,
  • 00:11:14 které prodávají ty své diváky
    inzerentům, a tady tou televizí
  • 00:11:19 poskytující službu veřejnosti,
    která je orientovaná
  • 00:11:23 na poskytování služby každému.
    Spíš víc než většině, tak každému.
  • 00:11:29 Rád cituji norskou badatelku
    Sivertsenovou, která napsala
  • 00:11:33 disertaci o veřejné službě, o tom,
    co to televize veřejné služby je
  • 00:11:39 a analyzovala definice
    v různých státech.
  • 00:11:44 Zjistila, že některé si dokonce
    odporují navzájem, že každá země
  • 00:11:49 si je po svém nějak definuje.
  • 00:11:52 Ale našla tam zhruba
    tři společné rysy.
  • 00:11:56 A ty bychom mohli položit
    do takového základu toho,
  • 00:12:00 co si představujeme,
    že je veřejná služba.
  • 00:12:04 Tak zaprvé, to vysílání
    veřejné služby jako public utility,
  • 00:12:08 jako veřejná užitečnost,
    tzn., že je něco,
  • 00:12:11 co je univerzálně dostupné
    a nabízí jakousi službu
  • 00:12:14 na jakémsi standardním základě.
  • 00:12:17 Ten druhý princip té veřejné služby
    je služba
  • 00:12:21 jako demokratickému systému.
    Nebo vůbec služba společnosti.
  • 00:12:26 To znamená, že televize veřejné
    služby je schopna jednak šířit
  • 00:12:31 kulturní dědictví,
    rozšiřovat ho, přenášet.
  • 00:12:35 A také i z hlediska demokracie
    poskytovat platformu pro veřejnou
  • 00:12:40 diskuzi, takovou,
    kterou třeba ta komerční televize
  • 00:12:44 z jasných ziskových důvodů,
    protože to lidi často nezajímá,
  • 00:12:48 není schopna poskytnout.
  • 00:13:45 Pro mě se dá televize
    veřejné služby definovat jednak
  • 00:13:49 jako televize, která chce něco víc.
  • 00:13:53 To znamená, nejen vydělává peníze
    nebo nejen baví diváky,
  • 00:13:57 ale u všeho, co dělá,
    má ještě nějaký další úmysl.
  • 00:14:05 To znamená třeba vnést téma
    do společnosti
  • 00:14:08 nebo nějakým způsobem upozornit
    na věci, které třeba většina lidí
  • 00:14:13 nevnímá nebo jsou
    menšinová záležitost.
  • 00:14:17 Ale mohou se stát většinovou.
    To je ta jedna poloha.
  • 00:14:20 A ta druhá pro mě je poloha
    laboratoř. Já si myslím,
  • 00:14:24 že televize veřejné služby
    by měla zkoušet formáty,
  • 00:14:28 nové žánry, ale i zkoušet,
    jak co funguje,
  • 00:14:31 jak se udělá programová struktura.
  • 00:14:35 A je zcela přirozené, aspoň venku
    na těch trzích to tak je,
  • 00:14:39 že ve chvíli, kdy se veřejné
    televizi něco podaří a ukáže se,
  • 00:14:44 že to je na trhu úspěšné,
    diváci a kritici jsou spokojeni,
  • 00:14:48 tak to přeberou ty komerční
    televize a dělají si svoje verze.
  • 00:14:53 Na tom není nic špatného.
  • 00:14:56 Veřejná televize by pro mě
    měla být první,
  • 00:15:00 nebo kdo chce být první.
  • 00:15:03 U nás v ČT máme divizi Nová média,
    která postupně vznikala.
  • 00:15:07 A teď už je to velká jednotka,
    která se stará o to,
  • 00:15:11 aby se všechny výdobytky
    moderní doby co nejlépe propojily
  • 00:15:15 s TV prostředím a přinesly co
    nejlepší nové služby našim divákům.
  • 00:15:20 Moderní technologie by neměly být
    brány jako nějaká módní hračka
  • 00:15:24 nebo nějaké trendy, vychytávka,
    kterou se budete předvádět
  • 00:15:28 před diváky, že to či ono
    jako veřejná televize znáte,
  • 00:15:31 že to umíte použít.
  • 00:15:34 Vždycky se snažíme u těchto věcí
    zkoumat, jakou můžou mít přidanou
  • 00:15:38 hodnotu pro tu veřejnou službu.
  • 00:15:40 A když se bavíme o těch sociálních
    sítích jako nějaké součásti
  • 00:15:43 toho prostředí tzv. nových médií,
    tak určitě je to strašně důležitý
  • 00:15:47 a zajímavý prostředek, jak můžete,
    když to řeknu v uvozovkách,
  • 00:15:51 "číst" potřeby té společnosti.
  • 00:15:53 My jsme tady pro ni, to je naše
    mise jako televize veřejné služby.
  • 00:15:57 A když používáme právě chytře
    třeba ty sociální sítě
  • 00:16:00 a nasloucháme tam, což se obecně
    někdy děje nejen na těch sociálních
  • 00:16:04 sítích, ale i v životě méně,
    než by mohlo, snažíme se skutečně
  • 00:16:08 naslouchat skrz tyhle technologie,
    tak můžeme od diváků velmi rychle
  • 00:16:12 získat jak zpětnou vazbu na to,
    co jsme vysílali, ať už se to týká
  • 00:16:16 jakéhokoli typu pořadů.
  • 00:16:19 Můžeme od nich získat
    jakýkoli typ inspirace.
  • 00:16:22 A pokud to zpracujeme,
    tak to můžeme promítnout
  • 00:16:25 do těch plánů, které máme opět
    skrz naskrz tím vším,
  • 00:16:28 co Česká televize dělá.
  • 00:16:30 Takže tohle je
    taková důležitá rovina.
  • 00:16:34 A pak tím chci říct,
    že se to promítá i do obsahu,
  • 00:16:38 nechci, aby tyhle věci byly brány
    příliš technicistně.
  • 00:16:41 Tohle je skutečně nějaká pomůcka
    k tomu, jak svým způsobem zlepšit
  • 00:16:46 ten obsah jako celek.
  • 00:16:50 Když mě televize veřejné služby
    nenaštve, tak nemá podle mě smysl.
  • 00:16:54 A ona nás v poslední době naštvává
    jenom tím, že se přibližuje
  • 00:16:57 tomu komerčnímu médiu.
  • 00:17:00 To není tak, že by se v televizi
    muselo provozovat myšlení,
  • 00:17:03 že by tam seděli ti vousatí
    chlápci či ošklivé paní s brýlemi,
  • 00:17:07 které říkají složité věty,
    ten divák vlastně neví.
  • 00:17:11 Odchází od televize, jde si
    udělat kafe, přepne si na Novu
  • 00:17:14 nebo na nějaký jiný program,
    pustí si fotbal. Takhle to není.
  • 00:17:18 Tam jde spíš o to, aby ta televize
    poskytovala programy,
  • 00:17:21 které jsou inspirující k tomu
    přemýšlení, které ten svět podávají
  • 00:17:25 jako problém.
    A nemusí to být v obalu odpudivé.
  • 00:17:29 To samozřejmě jde udělat tak,
    aby se divák u televize nenudil,
  • 00:17:34 aby nebyl pasivní.
  • 00:17:36 A dokonce to nevyžaduje
    ani interaktivitu
  • 00:17:40 těch tzv. nových médií.
  • 00:17:42 K tomu nepotřebuji mobil,
    abych přemýšlel, k tomu nepotřebuji
  • 00:17:46 být napojený na internet
    a vyměňovat si názory
  • 00:17:49 s lidmi a okamžitě to filtrovat
    zase do toho prostoru zpátky.
  • 00:17:52 Vlastně ten prostor
    se stejně nakonec zahltí
  • 00:17:54 a ta debata nikam nevede.
  • 00:17:56 Tam jde o to, aby toho diváka ta
    televize nějakým způsobem nakopla.
  • 00:18:01 A nyní krátce z kultury.
  • 00:18:23 Ahoj.
  • 00:18:25 Vážení přátelé, pánové, já bych
    tento hlavní blok dnešní KATOVNY
  • 00:18:30 chtěl směrovat k novým
    českým filmům.
  • 00:18:34 -První z nich je NÁVRAT IDIOTA.
    -Tak už je to tady.
  • 00:18:37 -To je prostě film o kurvách...
    -Přesně, přesně.
  • 00:18:41 -Hned první záběr filmu je přímo
    trestí tady toho, o čem mluvím.
  • 00:18:46 -Hlásím se k tomu NÁVRATU IDIOTA,
    protože mně se nesmírně líbil.
  • 00:18:50 A řeknu i proč. Příběh je krásný,
    filmové zpracování je příšerné.
  • 00:18:55 Rejžo, máš recht.
  • 00:20:01 Musí to být jakási záruka
    nadstranického nejen zpravodajství
  • 00:20:06 a publicistiky, ale vlastně
    i hodně svobodného názoru
  • 00:20:10 ve vlastní tvorbě, i umělecké.
  • 00:20:14 A protože to spektrum TV programů
    je široké, a vlastně i výběr toho,
  • 00:20:18 co vysílá, i co se týká sportu,
    hudby, publicistiky,
  • 00:20:26 zábavných pořadů, dramatických děl,
    tak tady musí být záruka
  • 00:20:31 mnohem většího a promyšlenějšího
    výběru, který není zatížen
  • 00:20:36 jenom úspěchem u toho diváka,
    ale mnohem víc kvalitou.
  • 00:20:45 Když se tady rozdělovaly počátkem
    80. let, nebo koncem 70. let,
  • 00:20:50 licence na komerční vysílání,
    tak tehdejší konzervativní
  • 00:20:54 pravicová vláda
    Margaret Thatcherové
  • 00:20:57 si velice hlídala, co v zákonech,
    které to umožní, bude.
  • 00:21:01 A stanovila např. komerční televizi
    velice přesné povinnosti
  • 00:21:06 a velice přesně strukturovala
    tu část zákona, která se týká
  • 00:21:10 zpravodajství a řekněme
    dokumentaristických pořadů.
  • 00:21:14 A tam se to velice blízko
    a těsně překrývá s tím,
  • 00:21:18 co má ve svých zásadách,
    v Královské chartě, zadáno BBC.
  • 00:21:24 Takže když si pustíte večerní
    zpravodajství BBC nebo ITN,
  • 00:21:28 která dodává ITV zpravodajské
    bloky, tak poznáte v tom,
  • 00:21:32 že je tam méně
    zahraničního zpravodajství.
  • 00:21:34 Ale pokud jde o řazení zpráv
    nebo o náplň té relace samotné,
  • 00:21:38 o prezentaci,
    tak jsou si velice podobné.
  • 00:21:41 Není neobvyklé, že redaktoři
    nebo moderátoři občas přecházejí
  • 00:21:45 z jedné stanice na druhou.
  • 00:21:48 Televize v 50., 60. letech byla
    obrovsky investičně náročná věc.
  • 00:21:52 A teprve v okamžiku,
    když přišly mikročipy,
  • 00:21:56 když v 70. letech přišlo Sony
    s kazetovou televizí,
  • 00:21:59 kdy se ta technologie zlevnila,
    tak se ukázalo,
  • 00:22:03 že i na malých trzích
    s 10 miliony obyvatel atd.,
  • 00:22:07 je komerční televize
    schopna přežít.
  • 00:22:12 A vlastně až v 70. a potom
    v 80. letech jsou první pokusy,
  • 00:22:16 nejdřív trošku pirátské,
    jako v Itálii,
  • 00:22:20 a později akceptované,
    kdy se ukázalo,
  • 00:22:23 že nové komunikační cesty
    byly přineseny kabelovou
  • 00:22:28 a satelitní televizí.
  • 00:22:30 Náhle jste si mohli zapojit kabel
    nebo satelit a měli jste tam
  • 00:22:35 ne dva tři programy, ale deset,
    patnáct, později dvacet.
  • 00:22:40 V Británii vznikla ITV proto,
    že televize se najednou stala
  • 00:22:45 masovým médiem
    a spousta komerčních subjektů
  • 00:22:48 do ní neměla přístup.
  • 00:22:51 A při té veřejné debatě to přišlo
    většině lidem nespravedlivé,
  • 00:22:56 protože oni mohli přispět
    k rozvoji toho média.
  • 00:23:03 Tím, že nesou peníze, investice
    do programu atd., nebude se
  • 00:23:08 všechno muset investovat
    pouze z koncesionářských poplatků.
  • 00:23:13 Příchodem komerční televize
    do Evropy vznikla nová situace,
  • 00:23:18 kdy vznikl tzv. duální systém
    vysílání, který popisuje soužití
  • 00:23:23 komerční a někdejší státní,
    později veřejnoprávní televize
  • 00:23:28 a rozhlasu. A toto soužití
    není zcela bez problémů.
  • 00:23:35 Komerční televize si
    od začátku stěžují na to,
  • 00:23:38 že je to neférová soutěž,
    neboť jsou tu subjekty,
  • 00:23:42 které jsou podporovány
    veřejnými penězi.
  • 00:23:49 Buď daněmi, dotacemi
    nebo tedy našimi poplatky.
  • 00:23:53 A speciálně dost dlouho jim vadilo,
    že se vysílá reklama.
  • 00:23:58 Často se lidé ptají,
    vždyť za naše peníze tady BBC
  • 00:24:02 nebo i Česká televize vyrábí
    v podstatě totéž,
  • 00:24:06 co ta komerční televize,
    tak v čem je rozdíl?
  • 00:24:10 Proč to mám platit?
  • 00:24:13 Ono je to těžké přesvědčování,
    protože tady se opravdu zažila
  • 00:24:17 představa,
    že platíte za to, co vidíte.
  • 00:24:21 Ne, vy platíte za existenci
    duálního systému.
  • 00:24:23 To je trošku rozdíl.
  • 00:24:26 To znamená, námitka, já si platím,
    a oni nedávají tohle,
  • 00:24:29 je samozřejmě dost zvláštní,
    protože tak to není.
  • 00:24:34 Co možná bylo trochu odlišné
    od toho vývoje ve světě,
  • 00:24:38 je ten odstup od té deetatizace
    těch státních televizí.
  • 00:24:41 To byla dejme tomu Československá
    televize, kdy se v roce 1990
  • 00:24:45 vytvářel jakýsi pokus ji
    transformovat na budoucího
  • 00:24:49 poskytovatele služby veřejnosti.
  • 00:24:52 A už to nestačilo,
    protože se federace rozpadla.
  • 00:24:55 Respektive ty národní televize
    byly založeny dřív, už v roce 1992,
  • 00:24:59 a paralelně vedle nich
    existovaly vedle té Československé.
  • 00:25:03 Tan ten odstup od deetatizace
    této služby, od státu
  • 00:25:07 a její kodifikace,
    a později nástupu vysloveně
  • 00:25:11 privátních stanic,
    které vydělávají vysíláním,
  • 00:25:14 byl příliš krátký.
    To samozřejmě v Británii tak nebylo.
  • 00:25:18 ITV je už od roku 1955, ve Francii,
    v Německu, všude soukromý sektor
  • 00:25:22 nastupoval jakýmsi odstupem
    po té deetatizaci
  • 00:25:25 toho státního a po kodifikaci
    služby veřejnosti.
  • 00:25:28 Tady to šlo příliš naráz,
    tím pádem se nestačila etablovat.
  • 00:25:32 Proto říkám, že šlo o pokus,
    protože vlastně už rok a půl
  • 00:25:36 v roce 1994 existoval plnohodnotný
    privátní sektor s veškerým
  • 00:25:41 zajištěním, s dokonalou sítí
    frekvencí. Takže jakoby ta služba
  • 00:25:46 se ještě vůbec nestačila naplnit,
    zorientovat, ustanovit dokonale.
  • 00:27:14 Ve 13:10 se v Chrastavě
    objevuje armádní vrtulník.
  • 00:27:24 Můžu se zeptat,
    vás teď přivezli tím vrtulníkem?
  • 00:27:27 No, na půdě jsme byli schovaní.
  • 00:27:30 Máme vlastně patrovej barák
    a teď už jsme byli na půdě.
  • 00:27:33 Už nás museli helikoptérou
    vzít a máme všechno pod vodou.
  • 00:27:38 Jsme hotoví, vyřízení,
    psychicky úplně...
  • 00:27:41 Voda se Chrastavou prohnala
    poprvé už časně ráno.
  • 00:27:43 Hlavní vlna přišla
    až kolem 11. hodiny.
  • 00:27:46 My jsme se pokusili využít
    sociální sítě už v roce 2010
  • 00:27:49 významnějším způsobem právě
    při těch letních povodních.
  • 00:27:53 A nastala obrovská smršť reakcí,
    kdy lidi projevili velikánskou
  • 00:27:57 ochotu se na tom podílet.
  • 00:27:59 Nějak nám podsouvat fotky,
    videa, informovat.
  • 00:28:02 Nebo se pokoušeli zorganizovat
    pomoc, hledali se lidi,
  • 00:28:06 kteří se ztratili atd.
  • 00:28:08 Vznikla tam právě tou kombinací
    televize a sociálních sítí
  • 00:28:13 taková situace,
    že se to už potom násobilo.
  • 00:28:17 Lidi viděli, že to používáme,
    tím pádem na to zase víc reagovali
  • 00:28:21 a už se to v tomhle slova smyslu
    řetězilo.
  • 00:28:25 Na 10,5 m zřejmě vystoupá řeka
    v Ústí nad Labem.
  • 00:28:28 To je o 7 metrů víc než normálně.
  • 00:28:31 Voda tak může odříznout
    městské části Vaňov a Střekov.
  • 00:28:34 Postupně se uzavírají mosty
    a chystají se i evakuace lidí.
  • 00:28:41 Na začátku těch 90. let v ČR jsou
    tady instituce státní, obecní
  • 00:28:46 a pak jsou nějaké veřejnoprávní.
  • 00:28:51 To znamená, že to jakoby nepatří
    státu, ani obci, ale že je to něco,
  • 00:28:56 co patří nám všem, je nějakým
    společným způsobem sdílené.
  • 00:29:00 Tak to slovo brzo proniklo
    do toho veřejného diskurzu.
  • 00:29:04 Ta veřejná služba je asi lepší.
  • 00:29:07 Ono to samozřejmě i v zákonu o ČT
    je jasně řečené,
  • 00:29:11 že poskytuje veřejnou službu.
  • 00:29:13 Je to lepší v tom, že my si
    pod tím dokážeme víc představit.
  • 00:29:17 Že někdo nabízí službu
    a co ta služba je.
  • 00:29:20 Pak si to můžeme definovat
    a můžeme se poprat o to,
  • 00:29:23 co by ta služba měla být.
  • 00:29:25 Začalo se čelit problému ještě
    v době přípravy zákona o ČT,
  • 00:29:30 protože byli někteří i poslanci,
    kteří na ten koncept nevěřili.
  • 00:29:36 Prostě neměli ani tu zkušenost
    z té západní Evropy.
  • 00:29:40 Dokonce existují opravdu
    vyjádření poměrně zajímavých lidí,
  • 00:29:46 politiků, poslanců,
    kteří očekávali tu kvalitu
  • 00:29:48 teprve až od soukromé televize.
  • 00:29:51 Ta je v tom totálně převezla,
    to se popletli.
  • 00:29:53 Ona taky - asi to bylo způsobeno
    tím, jak Nova, respektive autoři
  • 00:29:58 konceptu Novy trochu naslibovali
    něco jiného při získání licence,
  • 00:30:03 než opravdu později vysílali.
  • 00:30:06 Tak to byl asi nějaký podvod
    na tom regulačním orgánu
  • 00:30:09 a možná i na veškerém obyvatelstvu.
  • 00:30:12 Ale tenkrát byla představa,
    jak i to podnikatelské vysílání
  • 00:30:16 teprve přineslo tu kvalitu.
  • 00:30:18 Kdežto ta transformovaná televize
    Československá v Českou bude mít
  • 00:30:23 příliš velký ruksak té minulosti,
    nebo molocha starých zvyků,
  • 00:30:28 prostě už do toho vínku jí dávali
    něco, co tam ona ani nechtěla mít.
  • 00:30:33 Jednalo se vlastně
    o novou instituci,
  • 00:30:36 která opravdu neměla čas
    se vzpamatovat.
  • 00:30:40 A neměla tím pádem
    ani velkou příležitost
  • 00:30:44 vyložit tedy lidem, k čemu je.
  • 00:30:47 Že jejich televize není
    tou politickou, není ani státní,
  • 00:30:50 že nechce konkurovat
    soukromé televizi.
  • 00:30:53 Prostě neměla čas na vyložení
    lecčeho a ani vlastně
  • 00:30:56 na přesvědčení politiků,
    že není jejich,
  • 00:30:59 ale že je docela dobrou službou
    veřejnosti,
  • 00:31:02 ale možná tím pádem i jejich.
  • 00:31:05 Protože politika je vlastně taky
    služba veřejnosti, čemuž dneska
  • 00:31:08 nikdo moc nerozumí a nechce slyšet.
  • 00:31:12 A oni si možná myslí,
    jak dobře ji poskytují,
  • 00:31:15 ale to by si zase lidi
    z toho Českého rozhlasu
  • 00:31:18 mohli vzít příklad.
  • 00:31:20 Pokud by si mohli vzít čeští
    novináři a čeští televizní tvůrci
  • 00:31:25 nějakou inspiraci z BBC,
    tak je to ten neustálý
  • 00:31:29 kultivovaný požadavek
    odstupu od politiků.
  • 00:31:33 Česká televize v tom má
    tak trochu smůlu, že přešla
  • 00:31:37 z toho totalitního prostředí
    do jiného prostředí, kde bohužel
  • 00:31:41 noví politici zdědili některé
    zlozvyky komunistických politiků
  • 00:31:46 a měli, možná někteří z nich
    mají dodnes za to,
  • 00:31:50 že veřejně financovaná televize
    má sloužit především jejich zájmu
  • 00:31:54 a informovat tak, aby jim to
    zajišťovalo volební preference
  • 00:31:58 a výhru ve volbách.
  • 00:32:01 Pochopitelně veřejně financovaná
    televize musí sloužit veřejnosti
  • 00:32:05 jako celku a někdy musí vysílat
    zprávy a informace,
  • 00:32:09 které naopak tu vládu odhalují
    a možná poškozují
  • 00:32:13 její volební preference. A v tom je
    její úloha nezastupitelná.
  • 00:32:50 Bývalý generální ředitel BBC
    Greg Dyke dnes kritizoval
  • 00:32:53 zprávu soudce Huttona.
    Ten v ní říká, že BBC pochybila,
  • 00:32:56 když na základě informací zbrojního
    experta Davida Kellyho obvinila
  • 00:33:00 vládu, že zveličuje iráckou hrozbu.
  • 00:33:03 Greg Dyke na základě této zprávy
    včera odstoupil.
  • 00:33:06 Dnes ale řekl, že Huttonova zpráva
    jednostranně odsuzuje BBC,
  • 00:33:09 zatímco chyby udělala i vláda.
  • 00:34:34 Za to, jak vypadá současná situace
    nepřímo obvinil Václav Klaus
  • 00:34:38 čtyřkoalici a prezidenta
    Václava Havla.
  • 00:34:40 Podle něj bojují proti opoziční
    smlouvě a krize kolem ČT byla
  • 00:34:44 pro ně záminkou k protiútoku.
  • 00:34:47 POTLESK
  • 00:34:59 Na to je samozřejmě x-vysvětlení,
    proč to tehdy tak eskalovalo.
  • 00:35:03 To uslyšíte od kritiků samozřejmě,
    tehdejších zaměstnanců ČT
  • 00:35:07 úplně něco jiného.
    Pokus o ten nový management taky.
  • 00:35:10 Je pravda, že se tehdy stalo
    něco opravdu neobvyklého.
  • 00:35:14 Přerušit vysílání, to se podařilo
    předtím sovětské armádě v r. 1968.
  • 00:35:19 A teď najednou uprostřed
    demokratické mírové doby
  • 00:35:23 se to několika pošetilcům
    podařilo znovu.
  • 00:35:27 A to je neobvyklá situace.
  • 00:35:30 Ale ano, tam došlo
    k nějakému názorovému střetu
  • 00:35:32 a zřejmě ta Česká televize,
    ta její služba z toho sice nevyšla
  • 00:35:37 bez nějakých poranění a šrámů,
    ale alespoň se mezi lidi dostala
  • 00:35:42 debata o té existenci a potřebnosti
    služby veřejnosti vysíláním.
  • 00:35:55 A teraz sa pozríme
    na Václavské námestie v Prahe,
  • 00:35:58 kde sa protisocialistické
    sily pokúsili o provokáciu.
  • 00:36:01 Jak jsme informovali v minulých
    dnech, tuto provokaci dlouhodobě
  • 00:36:05 připravovaly různé protistátní
    skupiny, především Charta 77,
  • 00:36:09 spolu se západními diverzními
    centry a některými západními
  • 00:36:13 rozhlasovými stanicemi,
    jako Svobodnou Evropou
  • 00:36:15 a Hlasem Ameriky.
  • 00:36:18 Zamýšlená akce byla státními orgány
    zakázána, proto Václavské náměstí
  • 00:36:21 s provokatéry i zvědavci
    bylo nejdříve v klidu vyklizeno.
  • 00:36:26 Proti zbylým provokatérům
    a jimi připraveným akcím
  • 00:36:29 později příslušníci pořádkových
    jednotek rázně zakročili.
  • 00:36:33 91 nejagresivnějších bylo zadrženo.
  • 00:36:35 Ta televize sloužila moci.
  • 00:36:38 A moc do ní nějakých věcí, které by
    člověka zajímaly, neproniklo.
  • 00:36:57 ORIGINÁLNÍ VIDEOŽURNÁL
  • 00:36:59 Originální, neboť co čekáte,
    nenajdete. A naopak.
  • 00:37:03 Originální zprávy
    z domova a ze světa,
  • 00:37:07 který je nám též domovem.
  • 00:37:09 Originální pohledy
    na banální skutečnosti.
  • 00:37:12 Originální rozhovory
    s originálními lidmi.
  • 00:37:15 Originální výstavy,
    divadelní inscenace,
  • 00:37:18 hudební nahrávky -
    to vše na pásce VHS.
  • 00:37:21 Originální, protože od tohoto
    videožurnálu existuje
  • 00:37:25 pouze originál.
  • 00:37:28 Kopírování a další rozšiřování
    jen na vlastní domluvu.
  • 00:37:33 Předtím, než se začaly vydávat
    ORIGINÁLNÍ VIDEOŽURNÁLY,
  • 00:37:38 tak tady existovala skupina
    jakýchsi poloilegálních,
  • 00:37:42 ale spíš ilegálních filmařů,
    kteří se pomalinku dostávali
  • 00:37:47 k těm tématům.
  • 00:37:49 A dokonce bylo zapotřebí
    nějak se i ochraňovat,
  • 00:37:53 takže měli dokonce i krycí jméno.
  • 00:37:56 Ta skupina se jmenovala Čeněk.
  • 00:37:59 A pokud se nemýlím,
    tak vůdčí osobnosti téhle skupiny
  • 00:38:03 byl Jan Ruml.
  • 00:38:08 Došlo k tomu, že Václav Havel
    pozval do bytu člověka,
  • 00:38:12 kterého není možné nezmínit,
    kterého všichni znáte,
  • 00:38:16 Pavel Kačírek,
    což v podstatě byl člověk,
  • 00:38:19 bez kterého by ten VIDEOŽURNÁL
    vůbec nemohl fungovat.
  • 00:38:23 To byl ten člověk, profík,
    který tyhle věci znal, uměl.
  • 00:38:27 Jak bylo u Václava Havla zvykem,
    tak to setkání mělo své následky.
  • 00:38:32 Po určitém čase, po několika
    měsících přišla ta idea,
  • 00:38:36 proč ty materiály posílat
    jenom ven, protože tam už
  • 00:38:40 samozřejmě zhoustla ta činnost,
    už ta kamera byla u lecčeho,
  • 00:38:44 takže vznikla otázka,
    proč to posílat ven?
  • 00:38:51 Ano, posílejme to ven,
    ale pojďme zkusit nějak
  • 00:38:55 ty informace a ty materiály
    tady zpracovávat
  • 00:38:58 a dostat to nějakým způsobem
    mezi lidi.
  • 00:39:04 Medzinárodný pakt
    o občianskych právach hovorí,
  • 00:39:07 že služobný postup môže byť
    podmienený jedine vzdelaním
  • 00:39:11 a pracovnými schopnosťami.
  • 00:39:13 Žiadnymi kádrovými nomenklatúrami
    ani nič. A to sa týka...
  • 00:39:18 Ten VIDEOŽURNÁL se nechtěl obracet
    k disidentům, to byl nebyl úkol.
  • 00:39:24 Ti disidenti zhruba tak věděli,
    co se kolem nich děje.
  • 00:39:29 Ale bylo to nasměrováno
    do té šedé zóny,
  • 00:39:32 byl zájem informovat
    širší veřejnost.
  • 00:39:38 KŘIK DAVU
  • 00:39:47 Z toho, co jsem viděl, a viděl
    jsem toho dost, protože jsem měl
  • 00:39:51 jednu dobu na starost podstatnou
    část archivu, tak mi to hodně
  • 00:39:55 připomnělo ten můj osobní
    dojem Public service v Americe.
  • 00:40:03 Když jsem si vzpomněl na dokumenty,
    které jsem o tom viděl,
  • 00:40:07 tak tou metodou natáčení,
    to, co se natáčelo,
  • 00:40:11 tak to přesně odpovídalo
    tomuhle typu.
  • 00:40:48 Ano, myslím si,
    a vždycky jsem to tak koncipoval,
  • 00:40:52 že Britské listy jsou svého druhu
    veřejnoprávní médium.
  • 00:40:56 Nejprve začaly vycházet v červenci
    1996 jako příloha Neviditelného psa.
  • 00:41:01 A musím říct, že Ondřej Neff
    tehdy manuálně velmi obětavě rok
  • 00:41:05 každý večer umísťoval vydání
    Britských listů
  • 00:41:08 na Neviditelného psa.
  • 00:41:10 Takže důvod byl, že jsem
    měl pocit, že nedůvěřuji
  • 00:41:13 šéfredaktorům českých médií,
    protože taky asi na základě
  • 00:41:17 mé trochu jiné životní
    zkušenosti, oni vždycky
  • 00:41:21 zredigovali ten článek tak,
    že hlavní myšlenka zmizela.
  • 00:41:25 Je to velmi subjektivní,
    ale co mám dělat?
  • 00:41:29 Říkám to otevřeně.
  • 00:41:31 Dávám do toho vydání to,
    co mně osobně přijde zajímavé.
  • 00:41:35 To znamená, co je nové, podnětné
    a zajímavé nebo nějakým způsobem
  • 00:41:38 rozšiřuje obzor,
    tak to dám do vydání.
  • 00:41:47 Musím se vám k něčemu přiznat.
  • 00:41:49 Jsem přesně to,
    čemu se říká oběť svého povolání.
  • 00:41:52 Protože když jsme s Doc. Dolečkem
    natáčeli seriál
  • 00:41:55 O NEBEZPEČNÉM SVĚTĚ KALORIÍ,
    tak jsem zhubl téměř o 20 kg.
  • 00:41:59 Když jsme s profesorem Šerým
    natáčeli seriál o boji
  • 00:42:03 proti nádorovým onemocněním
    SOUKROMÝ VESMÍR,
  • 00:42:06 tak jsem přestal kouřit.
  • 00:42:08 A před rokem jsme začali
    připravovat seriál
  • 00:42:11 o plánovaném rodičovství,
    takže jsem se stal
  • 00:42:14 plánovaným otcem svého 3. dítěte.
  • 00:42:16 Prosím, tady vidíte,
    můj syn Ondra, 4 kg, 53 cm.
  • 00:42:19 Není to krásné?
  • 00:42:21 A já jsem přesvědčen, že když
    se budete řídit našimi radami
  • 00:42:24 a budete sledovat seriál
    až do konce, že za chvíli
  • 00:42:27 se z vás stane maratonec.
  • 00:42:29 Je pěkně dneska. Skutečně pěkný
    den. Myslím, že se to podařilo.
  • 00:42:35 Jak je vidět,
    dá se při běhání i povídat.
  • 00:42:38 Jenomže maraton není žádná selanka.
  • 00:42:41 42 192 metrů. Postavte se tam.
  • 00:42:44 A hlavně to uběhněte.
    Já jsem to skutečně dokázal.
  • 00:42:50 Dokonce pod 4 hodiny jsem to uběhl.
  • 00:42:53 A tak se završila moje cesta
    vzdělávacími pořady,
  • 00:42:57 ve kterých jsem rozhodně
    nevystupoval jako nějaký úředník
  • 00:43:02 nebo redaktor. Nebo nějaký člověk,
    který to dostal za úkol,
  • 00:43:06 ale jako člověk,
    který se do toho aktivně zapojil.
  • 00:43:10 A to, co jsem lidem říkal, tak já
    jsem jim to prakticky ukazoval.
  • 00:43:15 I když to bylo vlastně spontánní
    a o slově veřejnoprávní
  • 00:43:19 nebo jako o televizi veřejné služby
    jsem tehdy absolutně neměl ponětí.
  • 00:43:28 Ani sousloví televize
    veřejné služby.
  • 00:43:32 Koho by na začátku 70. let
    napadlo sloužit veřejnosti?
  • 00:43:39 To byl naprostý tlak.
  • 00:43:41 My jsme byli masový
    vzdělávací prostředek.
  • 00:43:45 To bylo něco úplně jiného.
  • 00:43:53 Ale musím říci, že slovo služba,
    protože já považuji stále televizi
  • 00:43:58 ne za něco, co hlásá, ale co slouží.
  • 00:44:01 Opravdu, já si myslím,
    že to slovo služba je důležité.
  • 00:44:05 A víme, co říkal Masaryk:
    Sloužit, ale neposluhovat.
  • 00:44:12 Naše diváky zajímá,
    jaké máte koníčky?
  • 00:44:15 Když zrovna neběháte, co děláte?
  • 00:44:18 Jak neběháte? Vždyť já běhám pořád.
  • 00:44:25 Jak neběháte?
  • 00:44:28 Jak neběháte?
  • 00:44:32 Jak neběháte, vždyť já běhám pořád!
    Jak neběháte?
  • 00:44:41 Je evidentní, že schopnost
    vzdělávat, bavit a informovat
  • 00:44:45 televize prudce poklesla.
  • 00:44:48 V epoše internetu televize
    jako informační médium
  • 00:44:52 je velmi nepravděpodobné.
  • 00:44:56 Že by člověk, kterému je dneska
    25 let, se informoval televizí.
  • 00:45:00 Informuje se internetem.
  • 00:45:03 Vzdělává se patrně taky jinde
    a baví se patrně taky jinde.
  • 00:45:07 Takže televize změnila své
    postavení v dnešní společnosti.
  • 00:45:15 Ta média už ve své historii
    zažila leccos.
  • 00:45:18 S vynálezem knihtisku se popravoval
    rukopis a s vynálezem filmu
  • 00:45:23 už bylo mrtvý divadlo a s vynálezem
    televize zase mrtvý film.
  • 00:45:27 A ono to nikdy naplno nebylo.
  • 00:45:29 Vždycky to ubralo samozřejmě
    nějaký segment té populace,
  • 00:45:33 stejně tak to je s internetem,
    prostě se očekávalo,
  • 00:45:37 jak velkou část
    toho diváctva ubere.
  • 00:45:40 Ale ona ta část není tak veliká.
  • 00:45:42 Dokonce se ani kupodivu neproměňuje
    s tou generací.
  • 00:45:46 Nakonec zřejmě i ta internetová
    mládež vlastně sleduje
  • 00:45:50 na počítačích televizní program.
  • 00:45:53 A nebo se někdy uchýlí k tomu
    pohodlnějšímu sledování,
  • 00:45:56 jak za ně někdo program poskládá
    a oni se nechají obsloužit.
  • 00:46:00 Tak to je vlastně
    taky služba veřejnosti.
  • 00:46:53 Christ Kramer je už starší pán,
    legenda svého druhu
  • 00:46:57 mezi mediálními manažery.
  • 00:46:59 Pracoval třeba v CNN,
    BBC nebo pro Reuters.
  • 00:47:03 A on to sesumíroval
    do takové jedné věty,
  • 00:47:06 kterou považuji za dost silnou.
  • 00:47:09 Myslím si,
    že to velmi dobře popisuje.
  • 00:47:12 On říkal, dřív my jako média jsme
    vedli a lidi nás následovali.
  • 00:47:16 Teď je to naopak.
  • 00:47:18 A nejúspěšnější budou ta média,
    která porozumí síle davu,
  • 00:47:22 té společnosti.
  • 00:47:30 Já jsem nedávno psal
    k výročí 60 let televize.
  • 00:47:34 Tohle téma jsem citoval
    z jednoho eseje.
  • 00:47:37 Tam mě zaujalo to, že on hovoří
    o hypnotické síle televize.
  • 00:47:41 O takovým tom,
    jak sedíme před tou televizí
  • 00:47:44 a pasivně přijímáme,
    ona nás ukolébá a my v tom světě
  • 00:47:47 tak příjemně odpočíváme.
  • 00:47:50 A on právě říká,
    že pokud má mít televize smysl,
  • 00:47:53 tak tahle hypnotická síla
    musí být překonaná,
  • 00:47:57 musíme jít dál za ty obrazy
    a nějak jim rozumět.
  • 00:48:00 A televize by měla
    otevírat prostor,
  • 00:48:02 abychom těm obrazům rozuměli.
  • 00:48:05 Nemá je jenom vytvářet
    a jakoby je házet
  • 00:48:07 do toho veřejného prostoru, ale má
    vytvářet to prostředí k tomu,
  • 00:48:10 abychom se zbavili té hypnózy,
    abychom ji jen nesledovali.
  • 00:48:14 I v ekonomii jsou pojmy
    jako Publi goods, Samuelson,
  • 00:48:18 prostě jako veřejné statky,
    mezi kterými se uváděla televize,
  • 00:48:22 rádio, v té době ještě
    třeba majáky,
  • 00:48:26 taky byly privatizovatelné.
  • 00:48:28 Dneska už je doba trochu jiná
    díky technickému vývoji.
  • 00:48:31 Samozřejmě, tak armáda taky nejde
    úplně zprivatizovat.
  • 00:48:35 Pokud je ta služba veřejnosti
    v těch médiích organizována
  • 00:48:39 a uspořádána kvalitně,
    tak to rozhodně patří
  • 00:48:43 mezi veřejný statek, o který by se
    nemělo jen tak přicházet.
  • 00:48:48 Bill Bryson, britský spisovatel,
    napsal moc pěknou knížku
  • 00:48:52 VZPOMÍNKY Z MALÉHO OSTROVA.
  • 00:48:54 A je tam taková pasáž,
    teď jsem ji nedávno četl,
  • 00:48:58 o tom, jak se dneska říká,
    že všechno musí být
  • 00:49:01 komerčně zdůvodnitelné.
    Všechno musí vydělávat.
  • 00:49:04 A on velmi přesvědčivě,
    asi na 20 řádkách, říká,
  • 00:49:08 ty nejdůležitější věci
    v životě jsou takové,
  • 00:49:12 které nevydělávají.
  • 00:49:15 Nevydělává pouliční osvětlení...
    A teď to tam vyjmenovává.
  • 00:49:18 A kdybyste opravdu chtěli,
    aby nejdůležitější věci v životě
  • 00:49:21 vydělávaly,
    tak tu společnost zničíte.
  • 00:49:24 A výhoda veřejnoprávní televize
    spočívá v tom, že by asi měla
  • 00:49:28 dělat věci, které nejsou závislé
    na zisku, protože, znovu opakuji,
  • 00:49:33 myslím si, že i po čtvrt století
    postkomunismu v České republice
  • 00:49:37 my dnes víme,
    že trh nevyřeší všechno.
  • 00:50:26 Taková ta představa, že existuje
    soubor zákonů nebo pravidel,
  • 00:50:31 které nám zaručují nezávislost
    televize, ani její produktivnost
  • 00:50:36 ve společnosti, je naprostá iluze.
  • 00:50:42 Ta kvalita televize je výrazem
    kvality té společnosti.
  • 00:50:46 Když je společnost konsensuální,
    tak taky tam je televize,
  • 00:50:51 která funguje,
    jako např. v britské společnosti.
  • 00:50:55 Když se francouzská společnost
    vymanila ze své situace 60. let,
  • 00:51:00 tak je to konsensuální společnost,
    kde se nakonec dohodneme na tom,
  • 00:51:05 jak má vypadat
    veřejnoprávní televize.
  • 00:51:08 Ale česká společnost
    není konsensuální.
  • 00:51:12 SKRYTÁ TELEVIZE: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2013

Související