iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 4. 2014
18:40 na ČT :D

1 2 3 4 5

1 hlas
10173
zhlédnutí

Lovci záhad

Krajní meze

S Markem a Michaelem můžete ledasčemu přijít na kloub – ve vědeckých laboratořích i v terénu

27 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Lovci záhad - Krajní meze

  • 00:00:06 Ahoj. Já jsem Marek a tohle je moje
    internetová show Lovci záhad.
  • 00:00:15 Tamhle za mnou jede Michael,
    britský vědec a můj kamarád.
  • 00:00:19 Ale toho už určitě všichni znáte.
    No a dnešní záhada je...
  • 00:01:02 -Marku! Are you OK? Jsi celý?
    Určitě?
  • 00:01:06 -Jo, jo, jsem v pohodě.
    Ale co se stalo?
  • 00:01:10 Co se stalo?
  • 00:01:12 To byl jen takový hloupý kořen,
  • 00:01:14 jakých jsem už přejel tolik
    v životě.
  • 00:01:16 -Počkej. Tady.
    Podívej se na tohle.
  • 00:01:19 Klasický případ selhání materiálu.
    Tohle se ti ulomilo. Víš co, Marku?
  • 00:01:25 Mám nápad.
  • 00:01:26 Až se na tebe podívá doktor,
    tak tě pošlu pátrat do Brna.
  • 00:01:30 Tam mám kamaráda Honzu Klusáka.
  • 00:01:33 Ten se specializuje
    právě na takové případy.
  • 00:01:39 To jsem teda dopadl.
    Každý den přelepovat. Výborně.
  • 00:01:44 Ještě navíc s tím vypadám
    jako šašek.
  • 00:01:48 My chceme létat na Mars,
    ale přitom neumíme
  • 00:01:51 vyrobit kolo tak, aby se nerozbilo.
    Ale proč se to vůbec rozbilo?
  • 00:01:55 Musím to zjistit.
  • 00:02:02 Tak jsem na místě.
    Ale musím rozdělit své síly.
  • 00:02:05 Tady v Brně budu pátrat po tom,
  • 00:02:07 co způsobilo ten můj karambol
    v lese.
  • 00:02:09 Ale objevím se v dalších třech
    rolích.
  • 00:02:13 Jsem John Locke...
  • 00:02:15 ...a budu zkoumat
    příčiny železničního neštěstí
  • 00:02:17 nedaleko Paříže.
  • 00:02:19 Jmenuji se Jürgen Schmidt...
  • 00:02:22 ...a budu vyšetřovat velkou havárii
    u německého Eschede.
  • 00:02:26 Mé jméno je Robert Miles...
  • 00:02:28 ...a objasním příčiny explozí
    dopravních letadel Comet.
  • 00:02:33 Ale teď jsem Marek a jdu do Ústavu
    fyziky materiálů za Honzou.
  • 00:02:38 To jsem zvědavý, co z téhle prasklé
    vidlice tady dokážou vypátrat.
  • 00:02:46 -Ahoj, já jsem Marek.
    -Ahoj. Já jsem Honza.
  • 00:02:53 Tak tohle je ten pachatel, co má
    na svědomí tu havárku v lese?
  • 00:02:55 -Jo, to je on.
    -No jo. Je to jasné.
  • 00:02:57 Tak pojď.
    Podíváme se na to zblízka.
  • 00:03:02 -Co je to za mašinku?
    -Tohle je elektronový mikroskop.
  • 00:03:05 V něm se podíváme podrobně
    na lomovou plochu.
  • 00:03:07 -Na co?
    -No, jak se to ulomilo.
  • 00:03:11 A jak to tam šoupnem?
    Takhle, nebo takhle?
  • 00:03:13 Blázníš?
    To by se tam vůbec nešlo.
  • 00:03:16 Nemáš ještě ten kousek,
    co ti upadl?
  • 00:03:18 Jo, radši jsem si ho schoval.
    Tady.
  • 00:03:21 Výborně. Teď to s Mirkem dáme
    dovnitř.
  • 00:03:42 -To je teda ta lomová plocha?
    -Ano, tady ji vidíme celou.
  • 00:03:47 A teď si ji trochu přiblížíme,
    abychom zjistili,
  • 00:03:50 proč a jak došlo k tomu zlomení.
  • 00:03:55 -Co to jsou ty čáry?
    -No, to jsou takzvané striace.
  • 00:03:59 Pochází to z anglického slova stria.
  • 00:04:02 -Aha.
    To je něco jako žlábek, rýha.
  • 00:04:04 -Přesně tak. Jenže to, co vidíš,
    má maximálně tisícinu milimetru
  • 00:04:07 Každá ta rýha nebo žlábek
  • 00:04:10 může odpovídat jednomu zhoupnutí
    vidlice kola.
  • 00:04:16 To je úžasné.
  • 00:04:19 A vy tady podle toho dokážete
    poznat, jak se to ulomilo?
  • 00:04:23 -Dá se to. Umíš řezat?
    -Trochu.
  • 00:04:27 -Tak pojď, něco vyzkoušíme.
    -Dobře.
  • 00:04:35 -Tak se předveď.
    -Žádný problém.
  • 00:04:56 Byla to fuška.
  • 00:04:59 -Tak a teď se pojď podívat,
    co jsi udělal.
  • 00:05:01 Na tomto kousku železa vidíš,
    jak ses pral s každým milimetrem.
  • 00:05:04 Jak jsi řezal.
    No a podobně i ty striace,
  • 00:05:07 které jsme viděli v mikroskopu,
    nám prozradí,
  • 00:05:10 jak trhlina prorůstala materiálem
    vidlice.
  • 00:05:16 Honza mi vysvětlil, že na začátku
    je nepatrné poškození materiálu -
  • 00:05:20 většinou jeho povrchu.
  • 00:05:21 Kov, z něhož je závěs kola vyroben,
    tvoří krystalická mřížka z atomů.
  • 00:05:26 Když přejedu přes větší kámen,
    nebo kořen v lese,
  • 00:05:29 některé vazby mezi sousední atomy
    to prostě nevydrží
  • 00:05:32 a vrstvičky atomů se nepatrně
    posunou.
  • 00:05:35 A to je začátek růstu mikrotrhliny.
  • 00:05:38 Pokaždé, když přejedu další kámen
    nebo kořen,
  • 00:05:40 anebo když se opřu o řídítka,
    se trhlinka zvětšuje.
  • 00:05:44 Nakonec naroste až do takové
    velikosti,
  • 00:05:46 že zbývající materiál nemůže
    zatížení unést,
  • 00:05:49 a patka na vidlici se zlomí.
  • 00:05:52 A to tahle kovová část na mé
    vidlici
  • 00:05:55 nebyla dost pevná, že praskla?
  • 00:05:57 Proč to tedy nevyrobili z nějakého
    pevnějšího kovu?
  • 00:05:59 -Každý materiál má nějaké svoje
    meze.
  • 00:06:01 A když je překročíme, tak to
    nevydrží a praskne.
  • 00:06:04 Jo, Michael taky pořád říká,
    že jeho trpělivost má své meze.
  • 00:06:08 Honza mě teď vede do jiné
    laboratoře.
  • 00:06:11 Tam mi ukáže, jak se u nich měří
    právě pevnost různých materiálů.
  • 00:06:15 Testují to na tomto speciálním
    trhacím stroji.
  • 00:06:18 Vzorek se pevně uchytí
  • 00:06:20 a natahuje se stále větší
    a větší silou.
  • 00:06:28 Vzorek to nakonec už nevydrží
    a praskne.
  • 00:06:37 Ale s mým kolem to prý bylo úplně
    jinak.
  • 00:06:40 Prý jsme ani zdaleka
    nemuseli překročit mez pevnosti,
  • 00:06:44 a přesto se patka vidlice
    zlomila.
  • 00:06:51 Marku, tohle je počítačový záznam
    zkoušky.
  • 00:06:53 A z něho můžeme vyčíst mnohem více,
    než jen mez pevnosti.
  • 00:06:57 Přinejmenším to může být
    mez pružnosti.
  • 00:07:00 Cože? Další mez?
    To jsem z toho mezek.
  • 00:07:03 A teď je ten pravý okamžik
    pro Michaela.
  • 00:07:05 Vymyslel jednoduché pokusy,
    abyste si udělali představu,
  • 00:07:08 co to ta mez pružnosti
    vlastně je.
  • 00:07:15 Většina materiálů se chová zpočátku
    pružně - tedy elasticky.
  • 00:07:21 Or in English:
    It behaves elastically.
  • 00:07:24 Když ovšem překročíme jejich mez
    pružnosti,
  • 00:07:31 začne se chovat nepružně.
  • 00:07:34 Říkáme tomu, že se chová plasticky.
    Or in English - plastically.
  • 00:07:43 Tuhle malou pružinku z propisky
    určitě dobře znáte.
  • 00:07:49 Když ji natáhneme jen trošku,
    chová se elasticky, pružně,
  • 00:07:55 a vrátí se do původního tvaru.
  • 00:08:01 Když ale pružinku natáhnu pořádně,
    pak zůstane téměř jako rovný drát.
  • 00:08:11 Tuhle docela pružnou tyčku chci
    ohnout do pravého úhlu.
  • 00:08:16 Musím ale počítat s její pružnou
    deformací.
  • 00:08:21 Tedy že mi při ohýbání bude klást
    odpor.
  • 00:08:31 Proto při ohýbání musím tyčku
  • 00:08:34 ohnout o trochu víc,
    než devadesát stupňů.
  • 00:08:37 A pak - díky své pružné deformaci -
    se vrátí do pravého úhlu. Vidíte?
  • 00:08:49 Pokud tuhle inteligentní plastelínu
    budu natahovat pomaličku,
  • 00:08:55 pak se protáhne jako žvýkačka.
  • 00:09:02 Ale když ji natáhnu rychle, prudce,
    pak praskne.
  • 00:09:11 To je tím, že tento materiál
  • 00:09:12 se chová různě
    při různé rychlosti zatěžování.
  • 00:09:19 Při pomalém zatěžování
    se plastelína chová plasticky
  • 00:09:23 a deformuje se trvale,
    tedy nevrací se do původního stavu.
  • 00:09:30 Při rychlé deformaci
    se chová elasticky,
  • 00:09:33 tedy pružně jako guma
    a zároveň jako křehký materiál.
  • 00:09:37 Zblízka vidíte, jaké má ostré hrany
    lomové plochy.
  • 00:09:43 Podívejme se na tuto hadicí.
    Je krásně ohebná a pružná.
  • 00:09:48 Můžu ji dost deformovat, a vždycky
    se vrátí do původního tvaru.
  • 00:09:55 Ale co se s ní stanem,
    když ji ochladíme na -196 stupňů C
  • 00:10:01 pomocí kapalného dusíku?
  • 00:10:07 Ponořím hadici do kapalného dusíku.
  • 00:10:17 Původně ohebný materiál
    se stane při extrémně
  • 00:10:20 nízké teplotě křehké jako sklo.
    Podívej se.
  • 00:10:35 A to jsem ti neřekl ještě
    to nejhorší.
  • 00:10:39 Pojďme do laboratoře únavy
    materiálu.
  • 00:10:41 Únavy materiálu? Moje babička
    mluvila o únavě materiálu,
  • 00:10:44 ale že by myslela třeba - ocel?
    To se mi nějak nezdá.
  • 00:10:48 Ocel? Žádný problém.
    Podrž mi to na chvíli.
  • 00:10:53 Je! To je strašně těžké.
  • 00:10:57 Já budu mít za chvíli
    ruce jako šimpanz. Co to je?
  • 00:11:00 Představ si,
    že tohle je železniční kolo.
  • 00:11:04 Fakt?
  • 00:11:08 Když mi to Honza naznačil,
    dokázal jsem si představit
  • 00:11:10 celé kolo,
    dokonce železniční dvojkolí.
  • 00:11:14 Ten vzorek patřil kolu vagónu,
    které se zlomilo po únavě.
  • 00:11:17 Jenže zatímco po mé zlomené vidlici
    jsem si jen trochu natloukl nos,
  • 00:11:21 zlomené železniční kolo muselo
    způsobit mnohem větší paseku.
  • 00:11:34 Jsem John Locke,
    britský konstruktér lokomotiv.
  • 00:11:38 Představte si, jaké jsem měl
    před dvěma dny ohromné štěstí.
  • 00:11:42 Vracel jsem se vlakem z Versailles
    do Paříže,
  • 00:11:44 když tu náhle naše lokomotiva
    a první dva vozy vykolejily.
  • 00:11:52 Bylo to strašné neštěstí.
    Pětapadesát mrtvých.
  • 00:11:55 Já jsem naštěstí seděl
    až úplně vzadu.
  • 00:12:05 A víte, proč ta lokomotiva vůbec
    vykolejila?
  • 00:12:08 Praskla jí osa jednoho dvojkolí.
  • 00:12:11 V důsledku velkého přetížení
    na trati.
  • 00:12:19 Viděl jsi kolegu Locka?
  • 00:12:23 Už v polovině 19. století dokázali
    inženýři odhalit,
  • 00:12:25 že opakované zatížení součástí může
    vést k tragickým haváriím.
  • 00:12:30 Už tehdy se vyvíjela naše věda
    o únavě materiálů.
  • 00:12:36 A co to máš v ruce?
  • 00:12:38 Chtěl jsem ti prakticky ukázat,
    jak taková únava materiálu funguje.
  • 00:12:43 Kdybychom chtěli tenhle drát
    přetrhnout,...
  • 00:12:47 -To nejde.
    -Tak to nejde.
  • 00:12:50 Ale celkem neparnou silou
    ho můžeme ohýbat
  • 00:12:53 a po několika cyklech dojde k únavě
    materiálu a ten drát se přetrhne.
  • 00:13:01 Únavu materiálu znali
    z každodenního života
  • 00:13:04 už naši dávní předkové.
    Znáte přece přísloví:
  • 00:13:06 Tak dlouho se chodí se džbánem
    pro vodu, až se ucho utrhne.
  • 00:13:10 Anebo tohle:
    Stokrát nic umořilo vola.
  • 00:13:14 Tak teď už chápu, proč se mi to
    kolo zlomilo zrovna v lese
  • 00:13:17 na tom pitomém malém kořínku.
  • 00:13:19 I když rok předtím jsem na tom
    samém kole
  • 00:13:22 projel celou Vysočinu
    a vůbec nic se nestalo.
  • 00:13:26 Už tehdy - možná na té Vysočině -
  • 00:13:27 jsi musel svoji vidlici zatížit
    nad mezí únavy.
  • 00:13:30 Co? Mez únavy?
    To je ještě zase další mez?
  • 00:13:33 Kolik jich ještě bude?
  • 00:13:36 Slibuji, že mez únavy
    bude opravdu poslední mez,
  • 00:13:38 na kterou jsme dnes narazili.
  • 00:13:41 Měříme ji na tomhle stroji
    na hladkých vzorcích bez trhliny.
  • 00:13:44 Zjišťujeme, kolikrát musíme vzorek
    zatížit, než praskne.
  • 00:13:48 No, mez únavy je právě takové
    zatížení,
  • 00:13:51 které ten vzorek bez trhliny
  • 00:13:53 vydrží nekonečně velký počet
    zátěžných cyklů.
  • 00:13:56 Cože?
    Nekonečně velký počet cyklů?
  • 00:13:59 Ale jak to měříte?
    To jste tady milióny let?
  • 00:14:03 Dobrý postřeh.
    Naštěstí vědci zjistili,
  • 00:14:06 že pokud materiál vydrží asi deset
    miliónů cyklů,
  • 00:14:09 tak už se neporuší ani potom.
  • 00:14:12 Ale já pořád nevím,
    jak si to mám představit.
  • 00:14:15 Abys dokázal mez únavy opravdu
    pocítit na vlastní kůži,
  • 00:14:18 pošlu tě s Michaelem do posilovny.
  • 00:14:36 Michael to vzal skutečně vážně.
    Začali jsme rozcvičkou.
  • 00:14:40 Abych si prý zahřál svaly.
  • 00:14:46 Na začátku to nebudu přehánět.
  • 00:15:03 OK, Marku. Teď ty.
  • 00:15:05 Hlavně je důležité udržovat stálou
    rychlost pohybu.
  • 00:15:09 Hm, jo. Mně to pro začátek taky
    stačí. Tak jedeme.
  • 00:15:15 Do toho, super. Makej.
    Tak, dolů, dolů, makej.
  • 00:15:20 Ještě jednou. Nahoru.
    Stálou rychlostí.
  • 00:15:25 Nejde to, už nemůžu.
  • 00:15:27 Jak nemůžeš? Víš co? Odpočinout,
    nabrat síly a vrátíme se.
  • 00:15:34 Voda tak akorát, k tomu bublinková
    lázeň.
  • 00:15:38 To byla úleva pro moje zmožené
    svaly.
  • 00:15:40 Michael mi ale připomněl,
    že právě v tom je rozdíl
  • 00:15:43 mezi lidským tělem
    a neživým materiálem.
  • 00:15:46 Zatímco my si umíme odpočinout
    a obnovit své síly,
  • 00:15:48 materiál to nedokáže.
    Unavuje se stále dál a dál.
  • 00:15:53 ...šestnáct, sedmnáct, osmnáct,
    devatenáct, dvacet.
  • 00:16:01 No vidíš, super.
    Jak ti to jde teď výborně.
  • 00:16:05 Mnohem líp, co?
  • 00:16:07 Přesto jsem si vychutnal i druhou
    odpočinkovou a regenerační kůru.
  • 00:16:17 No a tohle je hračka. To bych mohl
    dělat klidně celý den.
  • 00:16:22 Při docela malé zátěži naše tělo
    stačí průběžně regenerovat,
  • 00:16:25 obnovovat své síly.
    A co materiály nebo součástky?
  • 00:16:29 Když je namáháme taky jen takhle
    málo,
  • 00:16:31 pak například únavová trhlina,
    která by v nich mohla být,
  • 00:16:35 prostě neporoste.
    Zůstane stále malá.
  • 00:16:42 Jenže po celém tom cvičení
    jsem večerní laserovou show
  • 00:16:45 už samou únavou skoro ani nevnímal.
  • 00:16:57 -Haló, Marku?
    -Ahoj, Honzo.
  • 00:17:00 Koukám, že tě ta posilovna včera
    nějak pěkně zlomila.
  • 00:17:03 Prosím tě, já jsem úplně vyřízený.
    Já se nemohu skoro ani pohnout.
  • 00:17:08 Asi budu muset k doktorovi.
  • 00:17:11 A to jsem ti chtěl ukázat něco,
  • 00:17:13 co by dokázalo pohnout
    v tom tvém případu s vidlicí.
  • 00:17:16 Fakt? A co je to?
  • 00:17:18 Podívej, v té tvé vidlici trhlina
    někdy vznikla.
  • 00:17:23 No a teď bychom potřebovali
    zjistit,
  • 00:17:25 jak rychle se tím materiálem
    šířila.
  • 00:17:27 Vzpomínáš si ještě na ten velký
    šedý stroj s těmi kamerami?
  • 00:17:30 Jo,
    trochu si na něj vzpomínám.
  • 00:17:34 V tom stroji mám vzorek.
  • 00:17:36 Je to destička asi 8 centimetrů
    široká,
  • 00:17:39 a uprostřed ní je asi
    centimetrová trhlina.
  • 00:17:42 Tu já přesně změřím, potom ji deset
    tisíckrát zatížím a odlehčím
  • 00:17:48 a změřím trhlinu znova.
  • 00:17:51 No a podle toho, jak trhlina
    poporostla, dokážu zjistit,
  • 00:17:53 jakou rychlostí roste.
    -Aha.
  • 00:17:57 Kdybychom tohle dokázali před lety
    naměřit na materiálu
  • 00:18:00 vidlice tvého kola,
  • 00:18:02 tak bychom mohli tvůj karambol
    v lese předpovědět.
  • 00:18:04 Teď už můžeme maximálně zjistit,
  • 00:18:08 jak dlouho trhlina ve vidlici
    rostla.
  • 00:18:10 -To byste dokázali?
    -Tak můžeme se o to pokusit.
  • 00:18:14 Doma v posteli jsem mohl jen
    litovat, že kvůli svým svalům,
  • 00:18:17 namoženým v posilovně, jsem
    neviděl,
  • 00:18:19 jak Honza opravdu dělá tu svou
    vědu.
  • 00:18:22 Tedy že třeba až čtrnáct dní
    testuje vzorky,
  • 00:18:25 aby o nich získal všechny důležité
    údaje.
  • 00:18:27 Mezi nimi taky všechny jejich
    krajní meze.
  • 00:18:30 Za ty totiž nesmějí jít
    konstruktéři,
  • 00:18:32 kteří z těchto materiálů navrhují
    součástky
  • 00:18:34 pro budoucí stroje, auta, vlaky,
    nebo letadla.
  • 00:18:43 Jsem Jürgen Schmidt
    a jako železniční expert
  • 00:18:47 jsem se podílel na vyšetřování
    největšího železničního neštěstí
  • 00:18:50 dějinách německých železnic.
  • 00:18:53 Stalo se 3. června 1998 v městečku
    Eschede na severu Německa.
  • 00:19:02 Po průjezdu stanicí v rychlosti
    200 kilometrů za hodinu
  • 00:19:05 vykolejil druhý vůz soupravy
    superexpresu ICE.
  • 00:19:10 Na výhybkách vykolejily i další
    vozy.
  • 00:19:13 Třetí vůz expresu v plné rychlosti
    narazil do pilíře,
  • 00:19:16 podpírajícího most, který právě
    v tomto místě vedl nad tratí.
  • 00:19:22 Za zříceným mostem se postupně
    naskládaly
  • 00:19:24 všechny zbývající vozy soupravy.
  • 00:19:26 V této spoušti zahynulo
    101 cestujících.
  • 00:19:30 Ale jak k vykolejení vlaku došlo?
  • 00:19:33 Trvalo nám měsíce, než jsme tu
    záhadu odhalili.
  • 00:19:36 Příčinou byla únava materiálu -
    tedy oceli,
  • 00:19:39 z níž jsou vyrobeny obruče kol
    superexpresu.
  • 00:19:46 Při rychlé jízdě se do vozů
    superexpresu
  • 00:19:48 přenášelo silné chvění
    od nerovností kol i kolejnic.
  • 00:19:53 Proto konstruktéři mezi kolo
    a jeho ocelovou obruč
  • 00:19:56 vložili tlumicí gumovou vrstvu.
  • 00:20:00 Podobné tlumicí mezivrstvy mají
  • 00:20:02 i kola moderních tramvají
    v mnoha městech Evropy.
  • 00:20:07 Jenže tramvaje jezdí mnohem
    pomaleji, než superexpres ICE.
  • 00:20:11 Ty tehdy jezdily rychlostí
    až 280 kilometrů za hodinu.
  • 00:20:15 Zjistili jsme, že během každé
    otáčky se kolo s gumovou vložkou
  • 00:20:18 stlačovalo do mírné elipsy.
  • 00:20:21 Za jediný den se tak během jízdy
    kolo stlačilo pět set tisíckrát.
  • 00:20:26 Únavou vznikly v oceli nepatrné
    trhlinky.
  • 00:20:28 Ty způsobily, že celá obruč praskla
    a vlak nakonec vykolejil.
  • 00:20:40 Honza už při testech v Brně
    nasbíral údaje o vidlici mého kola.
  • 00:20:44 Byl jsem zvědavý,
    k jakému výsledku dojde.
  • 00:20:48 Vysvětlil mi, že údaje z laboratoře
    se nejprve musejí vložit
  • 00:20:50 do složitých počítačových modelů.
  • 00:20:53 Jejich úžasná výhoda je v tom,
    že se nemusí testovat
  • 00:20:55 velké součástí nebo dokonce celé
    stroje, ale jen tyhle modely.
  • 00:21:00 Vědci tak získají přesnou obrazovou
    představu o chování součástky.
  • 00:21:06 Jednu takovou metodu nám předvede
    Michael.
  • 00:21:11 Fotoelasticita je velmi zajímavý
    jev, který chci využít k tomu,
  • 00:21:16 abych vám mohl ukázat napětí na
    tomto hrotu mé plastové součástky.
  • 00:21:23 K tomu potřebuji notebook
    a tyto 3D brýle z kina.
  • 00:21:32 Napětí v této součástce uvidíme
    pomocí polarizovaného světla.
  • 00:21:37 Dostupný zdrojem takového světla
    je notebook.
  • 00:21:42 Součástku dám do svěráku.
    Utahuji a tak vytvářím napětí.
  • 00:21:49 A pomocí 3D polarizačních brýlí můžu
    krásně pozorovat
  • 00:21:53 barevné čáry v místě napětí.
    Fotoelastický jev v akci.
  • 00:22:05 Doma místo plexisklových součástek
    můžete použít
  • 00:22:08 obyčejné školní pravítko.
  • 00:22:14 Pravítko nemusíte ani natahovat,
    a uvidíte barvy.
  • 00:22:17 Je to proto, že když plastická hmota
    pravítka při výrobě chladla
  • 00:22:21 a tuhla, došlo uvnitř k pnutí,
    které teď vidíte.
  • 00:22:26 Proto taky pravítka ráda praskají.
  • 00:22:34 Jmenuji se Robert Miles
    a jsem inspektorem
  • 00:22:37 Královského leteckého úřadu.
  • 00:22:40 Mnoho měsíců jsme vyšetřovali
    záhadné havárie
  • 00:22:45 prvních velkých dopravních
    tryskových letadel Comet,
  • 00:22:49 která patří britské letecké
    společnosti BOAC.
  • 00:22:53 V lednu a v dubnu 1954
  • 00:22:56 se dva Comety zřítily
    do Středozemního moře.
  • 00:22:59 Trosky letadel se z mořského dna
    podařilo vyzvednout
  • 00:23:02 a zkoumali jsme, proč se trupy
    letadel během letu rozpadly.
  • 00:23:08 Vyloučili jsme, že příčinou
    byl výbuch teroristické bomby
  • 00:23:10 na palubě nebo turbulence -
    silné větrné proudění.
  • 00:23:14 Nakonec jsme se rozhodli napodobit
    podmínky,
  • 00:23:16 jakými letadlo prochází během
    staru, letu a přistání.
  • 00:23:21 Trup nového letounu jsme ponořili
    do velké vodní nádrže
  • 00:23:24 a uvnitř ní jsme vyvolávali
    střídavě přetlak a podtlak.
  • 00:23:29 Když jsme to zopakovali
    asi tři tisíckrát,
  • 00:23:32 objevilo nejprve zvýšené napětí
    a nakonec prasklina
  • 00:23:36 v rohu jednoho z hranatých okének
    v kabině pro cestující.
  • 00:23:40 Prasklina vedla k rozpadu celého
    trupu letadla a k havárii.
  • 00:23:53 Všechna ta pátrání v minulosti
    už mám konečně za sebou.
  • 00:23:57 A teď mě zajímá už jen to,
    co Honza nakonec
  • 00:24:00 pomocí počítačových modelů zjistil
    o mé rozbité vidlici.
  • 00:24:08 Expertem na počítačové modely
    je Honzův kamarád Martin.
  • 00:24:11 Ten dokonale vymodeloval
    tu nešťastnou patku na mé vidlici.
  • 00:24:15 A taky zjistil, co se s ní dělo,
    když jsem na svém kole jezdil.
  • 00:24:19 Víte, kdy ten zatracený lom vznikl?
  • 00:24:21 Vůbec ne, když jsme teď byli
    s Michaelem na vyjížďce.
  • 00:24:24 Dokonce ani ne loni, když jsem
    projížděl celou Vysočinu.
  • 00:24:27 No to je přesně ono!
  • 00:24:33 Ten lom začal jako nepatrná,
    neviditelná trhlinka
  • 00:24:36 už před deseti lety,
    když jsem se na tom
  • 00:24:38 tehdy zbrusu novém kole
    poprvé projel.
  • 00:24:41 To jsem asi musel přejet
    přes nějaký bludný kořen nebo co.
  • 00:24:49 Ale to, proč se zlomila patka
    na mém kole, není vůbec důležité.
  • 00:24:53 Mnohem důležitější je,
    že Honza a jeho kolegové
  • 00:24:55 zkoumají a objasňují záhady
    a otázky kolem vlastností
  • 00:24:59 nových materiálů
    pro spoustu různých oborů.
  • 00:25:03 Od náhrad kloubů pro lidské tělo
    až po oběžná kola
  • 00:25:07 a lopatky velkých turbín
    nebo leteckých motorů.
  • 00:25:18 Zrovna takové vzorky testují
    u Honzy v ústavu
  • 00:25:20 třeba pro První brněnskou strojírnu
    ve Velké Bíteši.
  • 00:25:24 Je úžasné sledovat, jak se přesně
    vylisované voskové modely
  • 00:25:27 obalují žáruvzdornými prášky, které
    se v peci mění na pevnou formu.
  • 00:25:38 Do ní se odlévají všechny
    ty lopatky
  • 00:25:40 a oběžná kola pro nejrůznější
    turbíny a kompresory,
  • 00:25:42 ale i kovové kloubní náhrady.
  • 00:25:53 Ve vedlejších halách zase můžete
    sledovat,
  • 00:25:55 jak se z jednotlivých součástek
    postupně rodí
  • 00:25:58 turbovrtulové a tryskové letecké
    motory.
  • 00:26:02 Nejen velké pro skutečná letadla,
    ale i malé,
  • 00:26:04 vážící sotva dva kilogramy,
  • 00:26:07 které pohánějí velké letecké
    modely.
  • 00:26:27 Tak teď už vím, proč mě zradilo
    mé kolo,
  • 00:26:30 kvůli kterému jsem si
    natloukl nos.
  • 00:26:36 Ale tohle odhalování
    krajních mezí nám přece pomáhá.
  • 00:26:39 A dokonce dokáže zachraňovat
    lidské životy.
  • 00:26:43 Neláká vás to taky?
  • 00:27:02 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2014

Související