iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 2. 2014
16:40 na ČT :D

1 2 3 4 5

2 hlasy
11270
zhlédnutí

Lovci záhad

Orloj, věda nebo kouzla?

S Markem a Michaelem můžete ledasčemu přijít na kloub – ve vědeckých laboratořích i v terénu

26 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Lovci záhad - Orloj, věda nebo kouzla?

  • 00:00:11 Ahoj, já jsem Marek a tohle je moje
    internetová show Lovci záhad.
  • 00:00:17 Taky máte takový pocit, když se
    procházíte starobylou Prahou,
  • 00:00:21 že všude číhá nějaké tajemství?
    Jen se na to podívejte.
  • 00:00:28 Jaké tajemství asi skrývá
    pražský orloj?
  • 00:01:17 Honzo? Co tu děláš?
  • 00:01:19 -Kochám se.
    Co tady děláš ty?
  • 00:01:21 -No, já se taky kochám.
    Hele, říkáš si taky někdy,
  • 00:01:25 jaká by to byla krása
    mít stroj času,
  • 00:01:27 který by tě přenesl třeba
    šest set let nazpět do doby,
  • 00:01:30 kdy byl orloj zkonstruován.
  • 00:01:32 -No a neměl by takový stroj
    Michael?
  • 00:01:33 Má přeci různé věci,
    tak proč ne stroj času?
  • 00:01:36 Zkus mu zavolat.
  • 00:01:37 -Víš co? Zavolej mu ty,
    já mu volám pořád.
  • 00:01:39 -Já ho tolik neznám,
    zavolej mu ty.
  • 00:01:40 -Neblázni, neboj se ho.
    -Už se to vytáčím.
  • 00:01:43 -On ti nic neudělá,
    normálně mu zavolej.
  • 00:01:45 -Ahoj Michaeli.
  • 00:01:49 Michael je náš kamarád,
    je britský vědec,
  • 00:01:52 který pracuje
    tady v Praze v Akademii věd.
  • 00:01:56 A kromě toho,
    že je to velká chytrá hlava,
  • 00:01:58 tak má taky spoustu různých věcí.
  • 00:02:00 -Víš co, Honzo? Já jsem teď
    uprostřed důležitého experimentu.
  • 00:02:03 -Zavoláme si potom, jo?
    -Tak díky, Michaeli, měj se.
  • 00:02:07 -Tak co, má to?
  • 00:02:09 -No jasně, říkal, že má dva.
    Model Time 2000 a History Road 500.
  • 00:02:14 -Fakt?
    A který z nich je lepší?
  • 00:02:17 -Marku, uklidni se,
    dělám si srandu.
  • 00:02:19 Nemá žádný stroj času
  • 00:02:21 a pravděpodobně mít ani nikdy
    nebude.
  • 00:02:23 A říkal, ať ho neotravujeme,
    že má seriózní vědeckou práci.
  • 00:02:26 Hm, to je celý Michael.
    Ale víš, na co si vzpomínám.
  • 00:02:28 Když jsem byl ještě malý kluk,
  • 00:02:31 tak mi babička četla
    Staré pověsti české.
  • 00:02:34 A tam byla pasáž o orloji.
    Bylo to nějak takhle.
  • 00:02:42 Pražský orloj
    postavil mistr Hanuš.
  • 00:02:45 Byl to opravdu překrásný
    a dokonalý stroj.
  • 00:02:49 Radní ze Staroměstské radnice
    ale dostali strach,
  • 00:02:52 že by mohl mistr Hanuš
    postavit tak nádherný orloj
  • 00:02:55 i pro jiné město,
    a proto zosnovali krutý plán.
  • 00:03:01 V noci vtrhli do Hanušova domu
    útočníci
  • 00:03:04 a oslepili ho železnými tyčemi
    rozžhavenými do ruda v ohništi.
  • 00:03:09 Mistr Hanuš se ale dovtípil,
    že šlo zřejmě o plán radních,
  • 00:03:13 a tak požádal svého pomocníka,
  • 00:03:15 aby ho zavedl k vnitřní části
    orloje.
  • 00:03:19 Pak vložil ruku do stroje
    a orloj zastavil.
  • 00:03:25 Dalších sto let nebyl prý nikdo
    schopný stroj opravit.
  • 00:03:34 Nikdo už ten stroj nikdy
    neopraví.
  • 00:03:43 -Hele, nic proti tvé babičce,
    ale podle mě je trochu mimo.
  • 00:03:47 Jsme se ve škole učili,
    že Orloj sestrojil
  • 00:03:49 hodinář Mikuláš z Kadaně.
    Pravděpodobně
  • 00:03:51 ve spolupráci s astronomem
    Janem Šindelem.
  • 00:03:54 A na to všechno přišel
    pan doktor Zdeněk Horský,
  • 00:03:57 když objevil staré spisy,
    které dokazují,
  • 00:03:59 že orloj byl postaven v roce 1410
    právě Mikulášem z Kadaně.
  • 00:04:02 -No jo,
    ale co když se Horský plete?
  • 00:04:05 Co když existuje nějaký důkaz,
    který všechno vyvrátí?
  • 00:04:09 A co když ho objevím já?
    Já, velký lovec záhad.
  • 00:04:14 Musíme začít pátrat.
    Ale kde?
  • 00:04:16 Víš co? Rozdělíme se.
    Ty začni na orloji a já půjdu
  • 00:04:19 do pražského podzemí,
    třeba něco objevím.
  • 00:04:23 Hodně štěstí. Čau.
  • 00:04:29 -Počkej!
    A kdo to bude platit?
  • 00:04:41 Cítím, že by tady někde
    mohlo něco být.
  • 00:04:45 Určitě tady někde schoval
    tajné zprávy o orloji.
  • 00:04:51 A já, já budu velký objevitel.
  • 00:05:13 Ale ne, nějak jsem se zahleděl
    sám do sebe a ztratil jsem se.
  • 00:05:19 Co budu dělat?
    Tady mě nikdy nikdo nenajde.
  • 00:05:25 Radši zavolám Honzovi,
    aby mi pomohl.
  • 00:05:30 Marku, vydrž, zkusím sehnat nějaké
    plány podzemí. Už jsi něco našel?
  • 00:05:37 Ne, nevadí, hlavně se uklidni,
    dostanu tě ven.
  • 00:05:43 Marek je ztracený v podzemí,
    Michael bádá, to zní dobře.
  • 00:05:47 Marka nechám ještě chvíli bloudit
    a pak ho překvapím,
  • 00:05:50 kolik jsem toho zjistil.
  • 00:06:05 To je náhoda,
    už vím, kde začít.
  • 00:06:21 -Přejete si?
    -Pardon, já vás nechci rušit.
  • 00:06:27 Já jsem si jenom všiml,
    že čtete o pražském orloji.
  • 00:06:30 Já jsem Honza, lovec záhad.
  • 00:06:32 Právě teď hledám tajemství
    o orloji.
  • 00:06:35 -Tak to si sedni, prosím tě.
    -Děkuju.
  • 00:06:38 Orloj, to je moje velká láska,
    takže si můžeme popovídat.
  • 00:06:43 -Zdá se,
    že jsem měl ohromné štěstí.
  • 00:06:45 V kavárně jsem narazil
    na pana profesora Michala Křížka
  • 00:06:47 z Matematického ústavu
    Akademie věd,
  • 00:06:49 který se zabývá
    vším kolem orloje.
  • 00:06:54 Jestli tě to zajímá,
    tak se tam můžeme vypravit a...
  • 00:06:55 -Vážně?
    To přesně potřebuji.
  • 00:06:57 -Tak dobře,
    tak já tě zvu k orloji.
  • 00:06:58 -Tak děkuji.
  • 00:07:11 Proč má orloj
    vlastně dva ciferníky?
  • 00:07:14 -Tak ten dolní ciferník,
    to je kalendářní ciferník.
  • 00:07:17 Ten se točí velice pomalu,
    jenom jednou za rok dokola.
  • 00:07:21 O mnoho zajímavější
    je ten horní ciferník.
  • 00:07:24 Ten umí čtyři měření času
    a těmi římskými číslicemi
  • 00:07:28 měří standardní
    středoevropský čas.
  • 00:07:32 Potom je tam takový černý prstenec
    a ten měří takzvaný staročeský čas.
  • 00:07:38 Staročeský čas se měřil
    od západu sluníčka.
  • 00:07:42 Když byl západ slunce,
    tak bylo nula hodin
  • 00:07:44 a to mělo jakési výhody.
  • 00:07:47 Například když jel jezdec na koni
    a bylo dvacet dva hodin,
  • 00:07:50 tak věděl, že do západu Slunce
    jsou ještě dvě hodiny,
  • 00:07:55 že může jet v klidu
    a jeho kůň si nezlomí nohu.
  • 00:08:00 Kromě toho na astronomickém
    ciferníku můžeš vidět sluníčko
  • 00:08:05 a jeho současnou polohu na obloze,
    měsíc a jeho fáze,
  • 00:08:10 a navíc je tam ještě zvěrokruh
    se všemi dvanácti znameními.
  • 00:08:16 ZVONÍ MOBIL
    Pardon. Já se omlouvám,
  • 00:08:19 to musím vzít.
    No, Marku, tak jak to jde?
  • 00:08:23 -Jak, jak to jde?
    Spíš jak to jde tobě?
  • 00:08:26 Už máš nějakou tu mapu nebo něco?
    Je tady zima a začínám mít hlad.
  • 00:08:31 A navíc mám pocit,
    jakoby tu někdo byl.
  • 00:08:37 Anebo jako že tu straší.
  • 00:08:39 -Marku, uklidni se, mapu nemám,
    ale mám radu.
  • 00:08:42 Otoč se a jdi po svých stopách.
    Určitě je tam bahno
  • 00:08:45 a nechal jsi tam spoustu šlápot.
    Hele, musím končit, čau.
  • 00:08:49 Pardon, to jsem musel vzít.
  • 00:08:51 Kamarád pořádá
    nějakou oslavu narozenin.
  • 00:08:56 Já jsem se chtěl zeptat,
    tady je znázorněná Země
  • 00:09:00 jako střed vesmíru,
    kolem které obíhá Slunce a Měsíc.
  • 00:09:04 Ale to přece víme,
    že už pravda není.
  • 00:09:06 -Je to tak přesně.
    Tohle je takzvaný
  • 00:09:09 geocentrický model vesmíru,
    kdy se všechno točilo kolem Země.
  • 00:09:14 -Lidé se o podobě vesmíru přeli
    odedávna.
  • 00:09:17 Kdysi si všichni mysleli,
    že Země je placatá,
  • 00:09:20 potom Aristoteles dokázal,
    že Země je kulatá.
  • 00:09:23 Astronomové však za své názory
    byli často trestáni a upalováni.
  • 00:09:27 To, že Země není středem vesmíru
    a všechno neobíhá kolem ní,
  • 00:09:30 zpochybnil Mikuláš Koperník.
  • 00:09:33 Tvrdil, že středem vesmíru
    je Slunce,
  • 00:09:36 což je myšlenka heliocentrismu.
  • 00:09:38 I na něho si ale trochu políčila
    trestající ruka církve.
  • 00:09:41 Upálení se však nevyhnul
    Giordano Bruno,
  • 00:09:44 který viděl vesmír tak,
    tak jak ho vnímáme dnes.
  • 00:09:47 Tedy že vesmír je nekonečný
    a sluneční soustava
  • 00:09:49 je pouze jedna z mnoha soustav
    ve vesmíru.
  • 00:09:54 Jestli chceš vidět,
    jak to vypadá uvnitř.
  • 00:09:58 Tam jsou skryty
    ty největší záhady.
  • 00:10:01 To bychom potřebovali
    k tomu pana orlojníka.
  • 00:10:04 -To by se tady mohl třeba zrovna
    jen tak čistě náhodou objevit.
  • 00:10:08 -To by byla velká náhoda.
  • 00:10:10 -Ale mně babička vždycky říkala,
    že když si budu něco hodně přát,
  • 00:10:13 tak se mi to prostě musí splnit.
  • 00:10:16 Tak, ať přijde pan orlojník,
    ať přijde pan orlojník.
  • 00:10:23 Prosím, prosím, prosím...
  • 00:10:30 Jé, Honzo, dovol, abych ti
    představil pana orlojníka.
  • 00:10:33 Máš obrovské štěstí,
    že jsem se s ním tady setkal.
  • 00:10:36 -Těší mě, Honza.
    Díky, babi.
  • 00:10:40 S panem orlojníkem
    jsme se dohodli na zítřek.
  • 00:10:42 V deset ráno vyrazíme za záhadou
    stroje pražského orloje.
  • 00:10:52 Stopy tu jsou.
    Ale jsou to moje stopy?
  • 00:10:57 Pořád slyším nějaké divné zvuky,
    dupot a tak.
  • 00:11:14 Vážení bratři,
    sestrojíme stroj orloje
  • 00:11:18 a zasvětíme ho archandělu Urielovi,
    patronovi tajemství pohybu
  • 00:11:24 nebeských těles, proroctví,
    zjevení a alchymie.
  • 00:11:28 Orloj bude naším ďáblovým okem.
  • 00:11:40 Pan profesor říkal,
    že orloj ukazuje různé časy.
  • 00:11:43 To by mě zajímalo,
    jak měřili čas v dávných dobách?
  • 00:11:47 Snad ještě není moc pozdě,
    že bych zkusil navštívit
  • 00:11:49 pana doktora Jana Vondráka
  • 00:11:51 z Astronomického ústavu
    Akademie věd.
  • 00:11:54 Ale já nemám hodinky.
  • 00:11:57 Pardon, prosím vás,
    nevíte, kolik je hodin?
  • 00:12:06 No, tak je teprve jedna.
    To mám času dost.
  • 00:12:09 Nakonec se mi ta korejština hodí.
  • 00:12:15 To snad není možný,
    jak dlouho jsem byl v tom metru?
  • 00:12:18 Člověk popojede pár zastávek
    a hned takové nadělení.
  • 00:12:22 Snad se u pana doktora
    zahřeju.
  • 00:12:49 -Ahoj, Honzo.
    -Ahoj, Honzo.
  • 00:12:51 Já na tebe mám dotaz.
  • 00:12:53 Mě by zajímalo, jak se měřil čas
    dřív v dávných dobách.
  • 00:12:57 -Tak odnepaměti čas lidé měřili
    zcela přirozeně
  • 00:13:00 vlastně pohybem nebeských těles.
  • 00:13:03 Základním pohybem
    je rotace naší Země,
  • 00:13:06 díky které Slunce
    vychází a zase zapadá.
  • 00:13:09 To se opakuje každý den.
  • 00:13:11 Čili to je takový přirozený základ
    měření času.
  • 00:13:15 Pro měření času zpočátku
    lidé používali
  • 00:13:17 velice jednoduché prostředky,
    jako třeba byl gnómon,
  • 00:13:22 což je předchůdce slunečních hodin.
  • 00:13:24 To je vlastně jenom taková tyč
    zasazená svisle do země.
  • 00:13:31 Představa, že zabodneme libovolně
    klacek do země
  • 00:13:34 a máme sluneční hodiny,
    je trochu jednoduchá.
  • 00:13:37 Ano, klacek sice vrhá stín
    podle pohybu Slunce,
  • 00:13:40 ale je důležité,
  • 00:13:42 v jakém sklonu ho kde na Zemi
    zabodneme.
  • 00:13:44 Musí totiž být třeba
    vždy rovnoběžný se zemskou osou.
  • 00:13:49 Co lidé dělali, když zašlo sluníčko
  • 00:13:51 a sluneční hodiny
    jim vlastně byly k ničemu?
  • 00:13:54 -Tak pro tento případ
  • 00:13:56 si lidé začali sestrojovat
    různá časoměrná zařízení.
  • 00:13:59 Například založená na odkapávání
    vody nebo na přesýpání písku,
  • 00:14:04 přesýpací hodiny,
    nebo hoření svíček.
  • 00:14:08 Jedny z takových prvních hodin,
    které máme dochovány,
  • 00:14:11 jsou čínské hodiny z roku 1088.
  • 00:14:14 To byla taková veliká dřevěná
    stavba,
  • 00:14:17 deset až dvanáct metrů vysoká.
  • 00:14:19 Bylo tam vodní kolo,
    na které kapala voda a otáčela jím.
  • 00:14:23 Později, když bylo potřeba
    ten čas měřit ještě přesněji,
  • 00:14:27 tak byly sestrojeny kyvadlové
    hodiny.
  • 00:14:31 S rozvojem techniky byly sestrojeny
  • 00:14:35 ve 30. letech 20. století
    takzvané křemenné hodiny.
  • 00:14:39 Ty jsou založeny na kmitání výbrusu
    křemene v elektrickém poli.
  • 00:14:45 Po roce 1955 byly sestrojeny
    první atomové hodiny.
  • 00:14:49 Ty jsou dneska už tak stabilní,
    že měří čas
  • 00:14:52 s přesností na jednu sekundu
    za dobu sto tisíce až miliónu let.
  • 00:14:58 -Atomové hodiny to nejsou asi ty,
    co nosíme běžně na ruce?
  • 00:15:00 -Ne, to co nosíme běžně na ruce,
    to jsou ty křemenné hodiny.
  • 00:15:04 Ty se tak miniaturizovaly,
  • 00:15:06 že dneska všechny elektronické
    hodinky mají v sobě ten krystal.
  • 00:15:13 Pořád mám v hlavě ten dalekohled,
    co tam měl pan doktor.
  • 00:15:15 Ten mít, to by bylo super.
  • 00:15:36 -Marku?
    -Honzo?
  • 00:15:45 To jsem rád,
    že ses odtamtud dostal.
  • 00:15:47 No, já tě taky strašně rád vidím.
    Já jsem tam byl úplně ztracený.
  • 00:15:51 Já jsem měl vidiny, slyšiny
    a snad i čichiny.
  • 00:15:55 Já jsem vůbec nemohl
    racionálně uvažovat.
  • 00:15:58 No, tak se běž dát nějak dohromady,
    musíme něco zkusit.
  • 00:16:01 -Zkusit?
    -Běž!
  • 00:16:04 -Tak já jdu.
    -No.
  • 00:16:11 -Nazdar, Honzo.
    -Čau, Michaeli.
  • 00:16:13 -Kde máš Marka?
  • 00:16:15 -Ale, Marek pátral celý den
    v podzemí a teď je nějaký nemocný.
  • 00:16:18 Ale já jsem viděl v Astronomickém
    ústavu úžasný dalekohled.
  • 00:16:20 Nemohli bychom si něco podobného
    sestrojit doma?
  • 00:16:23 -To víš že jo, to půjde.
  • 00:16:27 Zkusíme si vyrobit vlastní
    astronomický dalekohled.
  • 00:16:29 Dokonce něco podobného, jako kdysi
    sestrojil Galileo Galilei.
  • 00:16:35 Jednoduchý astronomický dalekohled
    si můžete vyrobit velmi snadno.
  • 00:16:41 Jedině potřebujete
    k tomu dvě vhodné čočky.
  • 00:16:45 In English they are called lenses.
  • 00:16:48 A ty snadno můžete získat
    z magnifying glasses.
  • 00:16:54 -Z lupy.
  • 00:16:55 -Správně, Honzo. Výtečně.
    Takže jdeme na to.
  • 00:17:00 Jedna by měla být velká,
    ale slabá.
  • 00:17:03 To znamená, že málo zvětšuje?
  • 00:17:06 -Správně. A ta druhá by měla být
    naopak malá, ale silná.
  • 00:17:11 -Takže hodně zvětšuje.
  • 00:17:15 -Tělo našeho dalekohledu
    se tvoří ze dvou trubek,
  • 00:17:22 které hezky do sebe zajíždějí.
  • 00:17:25 -Nejjednodušší je koupit tubus
    na výkresy v papírnictví.
  • 00:17:28 -Ano. A teď musíme upevnit
    na oba konce naše čočky.
  • 00:17:37 Ale dejte pozor, aby čočky byly
    hezky rovně a přesně proti sobě.
  • 00:17:43 Jinak to dobře nebude fungovat.
    Lets do it!
  • 00:18:02 Tak.
    A malá čočka je připevněná.
  • 00:18:06 To znamená, že teď musíme druhou
    čočku připevnit.
  • 00:18:13 So. Its there, its in place.
    Were ready to go.
  • 00:18:25 ,-Tak Michaeli,
    už je to hotový?
  • 00:18:27 -Je to hotový a nádherně to
    funguje. Zkus to.
  • 00:18:32 -Fakt že jo.
    A ráno vzhůru na orloj.
  • 00:18:37 -Sami budete překvapeni,
    jak dobře to funguje.
  • 00:18:39 Měsíc opravdu vypadá skvěle.
  • 00:18:42 Ale hlavně se nedívejte
    do Slunce,
  • 00:18:45 můžete si opravdu vážně poškodit
    váš zrak. Takže pozor.
  • 00:19:06 To musí být skvělý starat se
    o orloj.
  • 00:19:09 No tak, to víš, není to,
    jako starat se
  • 00:19:12 o obyčejné, běžné hodiny.
  • 00:19:15 To je strašně odpovědná práce,
    protože o orloji vypráví
  • 00:19:17 jedna stará legenda,
    že když orloj jde dobře,
  • 00:19:20 tak se českému národu daří dobře.
    A když se orloj porouchá,
  • 00:19:25 tak se českému národu
    daří špatně.
  • 00:19:27 -Zatím jde dobře?
    -Zatím jde dobře.
  • 00:19:29 -Jak to vlastně celé funguje?
  • 00:19:31 -Ten stroj se skládá ze sedmi
    podstrojů.
  • 00:19:34 Tam dole jsme šli
    kolem kalendářního stroje,
  • 00:19:37 ale tady je stroj jicí, který
    všechny ty stroje kontroluje.
  • 00:19:42 Jicí stroj, neboli hlavní stroj,
    je prý mozek celého orloje.
  • 00:19:46 Řídí, pohání
    a reguluje ukazovací stroj,
  • 00:19:48 bicí, apoštolský
    a kalendářní stroj.
  • 00:19:52 Mě nejvíc zajímal ukazovací stroj,
  • 00:19:54 ve kterém jsou tři stejně velká
    ozubená kola.
  • 00:19:59 První dvě kola mají za úkol
    ukazovat rotaci Slunce kolem Země,
  • 00:20:02 zajišťovat pohyb zvěrokruhu
    a zlaté ruky, která ukazuje čas.
  • 00:20:06 Třetí kolo,
    které zobrazuje pohyb Měsíce,
  • 00:20:09 prý v sobě skrývá
    nějaké tajemství.
  • 00:20:13 Já bych ti ještě chtěl něco říct
  • 00:20:16 o tom úplně posledním,
    měsíčním kole.
  • 00:20:18 To má 379 zubů.
    379 zubů, to je prvočíslo.
  • 00:20:24 To jsou teda čísla,
  • 00:20:26 která jsou dělitelná jenom
    jedničkou a sebou samým.
  • 00:20:29 A nám vrtalo hlavou,
    jak tenkrát mohli
  • 00:20:31 s takovou přesností vypilovat
    tolik zubů dokola.
  • 00:20:35 Ono totiž se dá dokázat,
    že pomocí kružítka a pravítka
  • 00:20:39 nelze zkonstruovat 379 úhelník.
  • 00:20:43 -A jak to teda udělali?
  • 00:20:45 -No, to je velká záhada,
    ale jsou opravdu ty zuby
  • 00:20:48 s přesností na desetinu milimetru
    vzdáleny.
  • 00:20:54 Bicí stroj orloje
    má ještě jednu zvláštnost.
  • 00:20:57 Tak jak všechny hodiny na věžích
    odbíjejí o půlnoci dvanáctkrát,
  • 00:21:00 tak bicí stroj orloje
    o půlnoci odbíjí 24krát.
  • 00:21:05 On skutečně toho měl
    na práci hodně.
  • 00:21:07 On musel odbít za den...
    Víš, kolikrát to je?
  • 00:21:11 Jedna až dvacet čtyři hodin,
    kolikrát celkem to je?
  • 00:21:14 -Za den? To je jednoduchý, v jednu
    hodinu jednou, ve dvě dvakrát.
  • 00:21:17 To už jsou tři, ve tři třikrát.
    To je šest.
  • 00:21:21 Čtyři, to je deset,
    patnáct, dvacet jedna...
  • 00:21:27 Ne, je to ještě složitější,
    nebo to počítám dobře?
  • 00:21:31 -Je to hodně počítání, třistakrát.
  • 00:21:32 -Třistakrát za den?
    Tak ten stroj je teda ohromný.
  • 00:21:35 Ale já stále nevidím ty apoštoly?
    Kde je třeba svatý Petr,
  • 00:21:39 nebo svatý Filip, Jakub a Honza?
    Kde je Honza?
  • 00:21:42 -Podívej se nahoru.
    -Jo, támhle jsou schovaný.
  • 00:21:51 Teď schválně,
    jestli poznám svatého Jana.
  • 00:21:55 Ale řekl bych,
    že to bude tenhle.
  • 00:21:57 Od pana orlojníka jsem se dozvěděl,
    že apoštolů bylo celkem dvanáct
  • 00:22:00 a že to byli učedníci
    Ježíše Krista,
  • 00:22:02 kteří měli šířit po světě
    jeho poselství.
  • 00:22:07 Nejvíc mě překvapilo,
    že dnešní apoštolové
  • 00:22:09 jsou docela mladí.
    A to z roku 1948,
  • 00:22:13 v posledních dnech druhé světové
    války totiž celý orloj vyhořel.
  • 00:22:17 A dokonce není ani jasné,
  • 00:22:19 od kdy tu vůbec nejstarší
    sochy apoštolů byly.
  • 00:22:24 Tak ještě se pokocháme vyhlídkou.
    Aha, no, vezmu to zkratkou.
  • 00:22:43 Já to úplně vidím,
    jak kdysi v dávných dobách
  • 00:22:45 se lidé u orloje zastavovali
  • 00:22:47 a četli z něj veškeré informace,
    které mohli.
  • 00:22:50 Ne nadarmo se říká, že orloj byl
    takový velký počítač 15. století.
  • 00:22:56 Teď je mi docela líto,
    že tady Marek se mnou není.
  • 00:23:05 -Michaeli, ten orloj to je strašně
    komplikovaný stroj.
  • 00:23:08 Nemohli bychom sestavit hodiny,
    které by byly jednodušší?
  • 00:23:11 -To víš, že jo. Můžeme a můžete
    i vy! Postavíme hodiny z vody.
  • 00:23:19 K sestavení vodních hodin
    potřebujeme dvě lahve od vody.
  • 00:23:23 Sundáme víčka a přilepíme je
    k sobě. Takhle.
  • 00:23:33 Honza byl velmi šikovný
    a víčka jsou nyní slepená.
  • 00:23:38 A teď já potřebuji
    vyvrtat dvě dírky.
  • 00:23:47 Já už tomu rozumím. To je jako
    přesýpací hodiny s pískem.
  • 00:23:52 Takže...!
  • 00:23:57 A je to rozbitý.
    Nebo se zastavil čas.
  • 00:24:00 Není to rozbitý
    a nezastavil se čas.
  • 00:24:03 Akorát my potřebujeme, aby tu došlo
    k výměně vzduchu s vodou.
  • 00:24:09 To displace the air in this vessel
    with the water in this vessel.
  • 00:24:13 -A to uděláme jak?
  • 00:24:16 -Pomocí této věci.
    Piece of wire.
  • 00:24:20 Drát.
  • 00:24:22 And empty tube.
  • 00:24:25 Připravíme si dvě hadičky,
  • 00:24:28 které na jednom konci zpevníme
    kouskem bužírky z drátu.
  • 00:24:34 Teď vložíme naše trubičky do dírky,
    které jsem vyvrtal do víčka.
  • 00:24:42 Jedna. Druhá na opačnou stranu.
    To je dobré.
  • 00:24:51 A chci, abych to trošku utěsnil.
  • 00:24:54 A to uděláme pomocí naší Glue Gun,
    to je anglicky.
  • 00:25:00 -Lepící pistole.
    -Poprosím Honzu.
  • 00:25:04 Takže lepidlo je zaschlé,
    takže můžeme zkusit naše hodiny.
  • 00:25:08 Ale dřív než začneme,
    přidáme tam trošku barviva.
  • 00:25:16 A můžeme si vyzkoušet,
    zda hodiny skutečně fungují.
  • 00:25:20 Takže tři dva jedna...
  • 00:25:23 -Počkej! Počkej!
    Já si to stopnu.
  • 00:25:26 -No tak to je vynikající nápad.
    Totiž tím můžeme vlastně zjistit,
  • 00:25:31 jak dlouhý časový úsek
    naše hodiny skutečně měří.
  • 00:25:35 Takže ready?
    Tři dva jedna...
  • 00:25:56 Stop. Tak kolik?
  • 00:25:59 -Čtyři minuty.
    -No, vidíš.
  • 00:26:01 -To jsou moje oblíbená vajíčka
    na hniličku.
  • 00:26:04 -Hele, víš co? Já mám hlad.
    Pojď, jdeme! Není čas.
  • 00:26:14 Skvělé, vejce mám taky rád a ty
    vodní hodiny se mi můžou hodit.
  • 00:26:18 To je stejně úžasné, kolika různými
    způsoby se dá měřit čas.
  • 00:26:23 A co vy? Dokázali byste sestrojit
    nějaké vlastní hodiny?
  • 00:26:49 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 1014

Související