iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 10. 2018
00:10 na ČT2

1 2 3 4 5

0 hlasů
1928
zhlédnutí

Queer

TOUKO

Když byl motiv z díla finského výtvarníka Touko Laaksonena, známého pod pseudonymem "Tom of Finland", vydán na oficiální finské známce, došlo k zásadnímu zlomu ve společenském vnímání tohoto ikonického "pornografa". Jak žil a v jaké společenské atmosféře kreslil svoje "hardcore pohádky"?

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Queer - TOUKO

  • 00:00:01 -Počkej, já to najdu.
    Pleasure Park.
  • 00:00:03 Tam se jich vystřídá.
    -Tam to je prostě hezký.
  • 00:00:07 -Tohle je on. Pleasure Park.
    Pleasure Park, jo? Koukej na to.
  • 00:00:12 Cruising. Jasný, jo? Jde.
    Potká tady jednoho maníka.
  • 00:00:19 -Čau, kámo!
    -Čau, kámo!
  • 00:00:23 -Jak to jde? Dobře to jde.
    Tady!
  • 00:00:25 -Tady už kouká druhej.
  • 00:00:28 -Přidá se.
    -Přidá se. To je jasný.
  • 00:00:32 Ale oni postupně zas odpadají, víš?
  • 00:00:35 Takže je to vlastně takovej řetěz.
    Tady už jsou čtyři.
  • 00:00:39 Tady námořník přijde.
    Všechny uniformy se tam vystřídají.
  • 00:00:44 Tam jsou námořníci, policajti,
    Lamber Jack, jo?
  • 00:00:48 A vždycky tady vykukuje hlavička.
  • 00:00:52 -To je jako Kde je Waldo.
    Taková ta hra.
  • 00:00:55 -Ano, ano.
    -Tady je vlastně Kde je policajt.
  • 00:00:57 -Pleasure Park.
    Kakeův Pleasure Park.
  • 00:01:00 Potom už jde Kde je Waldo, jo?
  • 00:04:27 -Navíc se mi líbilo vlastně,
  • 00:04:30 že tam neexistujou
    ani žádný rasový záležitosti,
  • 00:04:35 že přestože v některejch komiksech
    používal i nacistický uniformy,
  • 00:04:40 tak to vždycky bylo oproštěné
    od čehokoliv,
  • 00:04:44 co by souviselo s rasismem.
  • 00:04:47 Naopak si z toho dělal
    trošku srandu,
  • 00:04:50 protože místo těch orlic
    si tam vytvořil svoje logo
  • 00:04:54 z takovejch dvou penisů
    na těch čepicích.
  • 00:04:56 Pokud se nemýlím, je to tak.
  • 00:04:58 -A na něm spíš?
    -Jo, někdy jo.
  • 00:05:01 -Jo?
    A šeptá ti něco do ouška v noci?
  • 00:05:04 -Já jsem si toho dlouho nevšimla.
  • 00:05:09 -Ale víš, že to je v podstatě
    jako parafráze říšský orlice?
  • 00:05:19 Že to je ve skutečnosti,
    že to je ve skutečnosti vlastně...
  • 00:05:25 Že on tam používá vlastně ten vzor
    tý čepice, tý nacistický,
  • 00:05:30 ale prostě dělá si z nich
    takovýhle čuriny.
  • 00:05:35 No jo, tak on to vždycky prostě
    nějak jako překroutil.
  • 00:05:39 -Právě v tom to je.
    V tom to všechno je.
  • 00:05:42 Jako překroutit
    a vyhnat do extrémů
  • 00:05:44 a udělat z toho něco úplně jinýho.
  • 00:05:46 -Udělat super heroes pohádky.
    -Přesně.
  • 00:06:58 -Vnímám to tak,
    že třeba u gay porna,
  • 00:07:01 jelikož jsou tam mnohem jiným
    způsobem nastavený genderový role,
  • 00:07:05 vlastně tam nejsou,
  • 00:07:07 celý se znova jakoby vytvářejí
    nebo se nevytvářejí vůbec,
  • 00:07:10 a tím pádem je mnohem snazší
    ho udělat osvobozujícím způsobem,
  • 00:07:13 protože tam není svázanost
    těch genderových rolí taková
  • 00:07:17 jako třeba v heteráckým pornu
    nebo tak to jakoby vnímám.
  • 00:07:20 -Aha. To znamená,
    že tam není ten prvek toho,
  • 00:07:24 jako tý nerovnováhy, společenský
    nerovnováhy mezi ženou a mužem.
  • 00:07:28 -Tak to vnímám.
  • 00:07:30 Tak si to interpretuju já,
    že to gay porno, a myslím si,
  • 00:07:34 že když se prostě podívám
    na heterácký porno,
  • 00:07:37 tak tam devadesát procent
    těch případů jsou vždycky
  • 00:07:40 stejný ty role.
  • 00:07:42 Prostě muži dělají tohle,
    ženy dělají tohle.
  • 00:07:44 Ale to gay porno vytváří nějakej
    prostor pro hraní si s těma rolema.
  • 00:07:50 -Hm. Což vlastně u Toma of Finland
    je ideální v tom,
  • 00:07:55 že se vlastně střídají
    ty role dominance a submisivity,
  • 00:07:59 že někdo, kdo vypadá
    jako nebezpečnej bojovník,
  • 00:08:02 tak je vlastně jako penetrovanej
    a tak, že jo?
  • 00:08:04 -Jo, jo, jo. Přesně.
  • 00:08:06 Do toho tam jako máš víc lidí,
    že jo,
  • 00:08:09 takže tam není najednou ta dualita,
    že i když tam je nějaký BDSM,
  • 00:08:13 tak vždycky je to narušený
    tím počtem lidí,
  • 00:08:17 že tam jako je mnohem
    větší variabilita těch možností
  • 00:08:21 i vzhledem k tomu počtu těch lidí.
  • 00:08:24 A i když jsou vlastně oba stejní
    nebo oba působí stejně dominantně,
  • 00:08:28 a o to víc, teď jsem se zamotala,
    o to víc tím,
  • 00:08:30 že oba jsou to
    vlastně dominantní lidi,
  • 00:08:33 dominantní muži,
  • 00:08:35 tak to podle mě
    dává prostor k osvobození.
  • 00:08:37 -On vlastně to,
  • 00:08:40 že začal kreslit
    tu erotiku v uniformách
  • 00:08:43 a to porno v uniformách,
  • 00:08:46 tak to vychází z nějakejch
    válečnejch zkušeností jeho a tak,
  • 00:08:49 ale čím je uniforma
    nebo pracovní oblek,
  • 00:08:53 ty kožeňácký prostě oblečení a tak,
  • 00:08:57 čím je to vlastně
    tak strašně jako sexy?
  • 00:09:00 -Já si myslím,
    že tam jsou vlastně dva aspekty.
  • 00:09:05 Ten jeden to,
    že je to vlastně oděv,
  • 00:09:09 kterej pochází
    z ryze mužskýho prostředí,
  • 00:09:13 ať už je to vězení,
    policejní stanice,
  • 00:09:16 hasičská stanice,
    motorkářskej klub,
  • 00:09:20 tak to je ten jeden aspekt.
  • 00:09:23 Pak si myslím,
  • 00:09:25 že zároveň s uniformou přichází
    určitý odosobnění toho člověka.
  • 00:09:30 Že vlastně je snadno zaměnitelnej,
    pokud je v uniformě deset lidí
  • 00:09:36 a člověk si může představit za tou
    uniformou úplně někoho jinýho.
  • 00:10:30 -U tý uniformy to,
    co je na ní sexy, je to,
  • 00:10:34 že vlastně vyzdvihne
    ty mužský proporce.
  • 00:10:38 Většina uniforem
    má zvýrazněný ramena, zúženej pas,
  • 00:10:42 poměrně štíhlý boky,
    štíhlý nohavice,
  • 00:10:46 obvykle k tomu ještě přijdou
    vysoký kožený boty
  • 00:10:49 nebo rukavice nebo čepice,
    která v podstatě tu osobu
  • 00:10:53 ještě zvýší o nějakejch osm
    až deset centimetrů,
  • 00:10:56 takže celkově se...
  • 00:11:00 V podstatě se říká,
    že uniforma sluší každýmu,
  • 00:11:03 protože když je dobře ušitá
    ta uniforma,
  • 00:11:06 tak i z člověka,
    kterej nemá úplně ideální proporce,
  • 00:11:09 tak vlastně na první pohled
  • 00:11:12 z něj udělá
    atleticky vyhlížejícího chlapa.
  • 00:12:12 -Já když se na to koukám,
    tak mám pocit,
  • 00:12:15 že on je otec tady
    toho queerování policajtů,
  • 00:12:18 queerování námořníků.
  • 00:12:21 A že od tý doby potom kdykoliv
    se podíváš na nějakýho hasiče,
  • 00:12:24 tak si řekneš:
    Jé, Tom of Finland.
  • 00:12:27 Nebo já to jako někdy
    občas trochu mám,
  • 00:12:30 že pak se mi to zqueeruje
    úplně i v reálným světě.
  • 00:12:34 -Že jsi třeba překvapená,
  • 00:12:36 že potom jako policajti
    nejsou teplí?
  • 00:12:40 -Já si vždycky vzpomenu
    třeba na George Michaela, víš,
  • 00:12:45 že jako ten jeho vliv popkulturní
    jako celkově je prostě takovej.
  • 00:12:53 A ty uniformy podle mě on jako,
    jak říkám,
  • 00:12:56 George Michael
    nebo Freddie Mercury,
  • 00:12:58 prostě všichni tito jako lidi
    se jím inspirovali.
  • 00:13:02 Potom používali ty uniformy
    už s tím, že jako je to queer.
  • 00:15:05 -Člověk se tím jako probírá
    a vlastně kupodivu,
  • 00:15:09 i když tam jsou obrovský penisy,
    že jo, je tam hard core sex,
  • 00:15:13 jsou tam všemožný
    prostě jako fetiše a tak,
  • 00:15:15 tak stejně nakonec první,
    na co se zaměříš,
  • 00:15:18 jsou ty výrazy, že jo?
  • 00:15:20 -Přesně.
  • 00:15:22 -První, na co se zaměříš,
    je to, co ty lidi prožívají.
  • 00:15:25 -Jo. To je to, co jsme si říkali,
    co mně se stává.
  • 00:15:29 Já se vždycky kouknu
    na ten jeho obraz a říkám si:
  • 00:15:31 To je nádherný.
    A pak až si všimnu toho penisu.
  • 00:15:34 Vždycky se tak jako leknu.
    Řeknu: Jé!
  • 00:15:37 -Je tam a je až po kolena.
    A tady další až po kolena.
  • 00:15:40 -Ale toho si prostě nevšimneš,
  • 00:15:43 protože když vidíš ty výrazy
    a to celý, ale já v tom jako,
  • 00:15:46 nemůžu si pomoci, já v tom vidím
    přesně celou tu gay estetiku,
  • 00:15:49 kterou on vytvořil.
  • 00:15:52 To je pro mě neuvěřitelný,
    ten jeho dopad.
  • 00:15:54 Čím víc se na to zaměřuju,
    tak tím vnímám, jak obrovskej je.
  • 00:16:14 -Oni mají většinou ti agresoři
    roztomilý obličejíčky, že jo,
  • 00:16:18 a potom jsou to
    takoví velcí Kenové.
  • 00:16:22 Všecko je velký,
    všechno je prostě...
  • 00:16:24 -Kulišáci.
    -No, kulišák, rozumíš, jo?
  • 00:16:26 Že je prostě nebezpečnej.
  • 00:16:28 Tady chce tohohle evidentně
    prostě přivázat a znásilnit,
  • 00:16:30 ale zároveň prostě vidíš,
    že je to vlastně hra.
  • 00:16:32 -Ale je to takovej rošťák hodnej.
  • 00:16:58 -Když jsme ve Finsku o něm točili,
    tak jsem si vzpomněl na to,
  • 00:17:03 že já, když jsem byl malej,
    tak jsem se naučil vlastně strach
  • 00:17:08 jako převracet v zážitek rozkoše
    nebo očekávání erotickýho.
  • 00:17:13 Příklad. Šel jsem prostě po lese,
    hrozně jsem se bál.
  • 00:17:17 A místo toho,
    abych si představoval,
  • 00:17:20 že na mě někdo vyskočí a zavraždí,
    tak jsem si představoval,
  • 00:17:22 že nastane nějaká sexuální situace.
  • 00:17:25 A tím vlastně jsem jako ten strach
    před tou agresí prostě rozptýlil.
  • 00:17:30 A to samý já jsem vlastně našel
    v tom Finlandovi.
  • 00:18:16 -Kake třeba,
    tam je často ten narativ takovej,
  • 00:18:20 že někdo toho druhýho chce prostě
    jako násilím přinutit k sexu,
  • 00:18:25 a pak se ty role obrátí.
  • 00:18:28 -Jo.
  • 00:18:30 -To znamená, že ten, kterej útočí,
    ten, kterej vylupuje banku,
  • 00:18:32 tak je nakonec prostě vošoustanej
    tam celým personálem
  • 00:18:35 nebo něco takovýho, jo?
  • 00:18:38 A že vlastně vždycky ten agresor
    dostane na frak,
  • 00:18:42 ale dostane na frak tím,
    že vlastně si užije jako sex.
  • 00:18:46 -A všichni jsou spokojeni.
  • 00:18:49 Je to pravda.
    To právě přesně narušuje i ty role,
  • 00:18:54 to,
    co asi tady pořád omílám dokola,
  • 00:18:57 ty role tý dominance a submisivity,
    jak jako rychle se proměňujou,
  • 00:19:00 že vlastně těžko říci,
  • 00:19:02 jestli mluvíme pořád
    o dominanci a submisivitě,
  • 00:19:04 protože to je už úplně někde,
  • 00:19:06 jako že se tam
    úplně všichni vystřídají.
  • 00:19:08 -No.
    -Že to už je úplně jinej rozměr.
  • 00:19:10 A to mi přijde jako skvělý
    a revoluční.
  • 00:19:27 -Sleduješ ty, a to si třeba myslím,
    že je osvobozující moment porna,
  • 00:19:31 sleduješ ty to,
    takovou tuhletu stránku toho,
  • 00:19:34 že vlastně to převracení
    tý agrese v rozkoš,
  • 00:19:38 že tomu vlastně porno
    může taky sloužit.
  • 00:19:42 -Hm. To má zase tolik rovin,
    ta tvoje otázka.
  • 00:19:46 -Já vím, já vím. Vem jednu.
  • 00:19:49 -To vezmu možná i dvě.
    -No.
  • 00:19:52 -Ta první, ten strach.
  • 00:19:55 Nad tím jsem se vlastně vůbec
    nezamejšlela, protože já jsem...
  • 00:19:59 Taky jsem se snažila načíst,
    co šlo, a dočetla jsem se,
  • 00:20:02 že jemu ti náckové
    trochu přišli sexy,
  • 00:20:04 což vlastně asi může bejt
    ten způsob vypořádání se s tím.
  • 00:20:08 To je, jako když ti radí...
    Bojíš se mluvit před lidmi.
  • 00:20:11 Představ si je nahé, tak to mi
    přijde takový jako podobný hodně.
  • 00:20:14 Podobnej systém.
  • 00:21:14 -Obecně mám pocit,
    že ta jeho tvorba nebo to,
  • 00:21:17 co jsem tak jako slyšela,
    že se vyjadřoval,
  • 00:21:19 tak pokaždý mi přišlo
    tak jako finsky korektní,
  • 00:21:22 jako že jsem z toho byla
    úplně nadšená,
  • 00:21:24 že přesně jako nedělám rozdíl
    mezi etnicitama
  • 00:21:27 nebo jako že opravdu byl schopnej
  • 00:21:29 reagovat velmi senzitivně
    na různou kritiku.
  • 00:21:33 I myslím si, že když přišla
    AIDS a HIV epidemie,
  • 00:21:36 tak taky potom
    i tím se nějak zabýval
  • 00:21:39 a i to nějak řešil
    a i to reflektoval.
  • 00:21:41 To mi přijde
    strašně důležitý a dobrý.
  • 00:21:44 -Jo, jo. Ona ta sociální citlivost
    tam vždycky prostě byla.
  • 00:21:46 A je to z toho cejtit.
  • 00:22:17 -Hlavně prostě Taschen,
    rozumíš, jo?
  • 00:22:20 Já jsem tam
    vedle těch Michelangelů,
  • 00:22:23 to je samej Michelangelo, Renoir,
    prostě Tom of Finland.
  • 00:22:28 -Je to jako famózní,
    že to dotáhl takhle do...
  • 00:22:32 Mezi velký mistry.
  • 00:22:35 -Ale to vlastně je
    jakoby moje otázka,
  • 00:22:38 jak vlastně čím musí bejt
    pornografie jako výjimečná,
  • 00:22:44 aby byla řazena mezi umění,
    aby byla řazena mezi něco,
  • 00:22:48 co vypovídá nejenom
    o tom sexuálním zážitku.
  • 00:22:51 Co myslíš?
  • 00:22:54 -Já... Nad tímhle jsem přemejšlela
    a myslím, že to je ta časovost,
  • 00:22:57 to, že to prověří čas.
  • 00:23:00 Přemejšlela jsem, jestli porno,
    který se točí dneska,
  • 00:23:02 má stejnej potenciál nějakýho
    stejnýho uměleckýho zásahu,
  • 00:23:06 ale přijde mi,
    že zrovna u toho Toma of Finland
  • 00:23:09 to bylo na spoustě úrovní
    i v tom dopadu,
  • 00:23:13 jakej to mělo na pop kulturu.
  • 00:25:28 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2018

Související