iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 3. 2014
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

7 hlasů
5709
zhlédnutí

Oskar Nedbal: vzestupy a pády

Životní a umělecká cesta významného českého violisty, dirigenta a skladatele.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Oskar Nedbal: vzestupy a pády

  • 00:00:03 Mistře, oslňující, úžasné! Zázrak!
  • 00:00:10 Úžasné, Mistře!
  • 00:00:13 Kdo se odváží říci,
    že toto není hudba?
  • 00:00:18 Hudba!
  • 00:00:46 V roce 1919
    po svém návratu do nové republiky
  • 00:00:51 píše Oskar Nedbal zásadní dopis.
  • 00:00:54 Je adresován sekčnímu šéfovi
    ministerstva kultury
  • 00:00:57 a národní osvěty, kterým byl známý
    divadelník Jaroslav Kvapil,
  • 00:01:02 autor libreta
    Dvořákovy opery Rusalka.
  • 00:01:06 Nedbal se v něm dlouze
    ospravedlňuje z nečistých útoků,
  • 00:01:09 které jsou proti němu v tisku
  • 00:01:11 a obecně
    v pražské veřejnosti podnikány.
  • 00:01:14 Byl nařčen z kolaborantství,
    pasován na vídeňského slouhu
  • 00:01:19 a snad i vlastizrádce.
    Hrozil mu národní soud.
  • 00:01:24 Byly tyto útoky opodstatněné?
    A kdo byl vlastně Oskar Nedbal?
  • 00:01:43 Oskar Nedbal se narodil roku 1874
    v jižních Čechách ve městě Tábor.
  • 00:02:19 V rodině se pilně muzicírovalo
  • 00:02:21 a malý Oskar začal hrát na své
    housle už v předškolním věku.
  • 00:02:54 Tábor - kdysi kverulantská bašta
    husitských protestantů
  • 00:02:58 bylo v té době město, kde hudba
    a česká národní kultura
  • 00:03:02 hrály významnou roli.
  • 00:03:07 Zatím to byl ale dětský svět
    pohádkových představ,
  • 00:03:11 svět plný tajemství, dobrodružství
    a nejasných příslibů.
  • 00:03:15 Svět budoucí inspirace
    a velkého příběhu.
  • 00:03:25 Má drahá, milená Pepčo!
    Miloval jsem pohádky.
  • 00:03:30 Když jsem jako dítě usínal,
    ten svět se přede mnou zjevoval
  • 00:03:34 jako svět skutečný.
  • 00:03:39 A studiem na pražské konzervatoři
    se ten svět začal otvírat.
  • 00:03:49 V této rané sonátě je určitě velmi
    markantní vliv Antonína Dvořáka,
  • 00:03:53 protože, jak známo,
    Oskar Nedbal byl jeho žákem.
  • 00:03:56 A tam je v té sonátě
    spoustu úžasných nápadů,
  • 00:04:00 které mnozí skladatelé
    nemají za celý život.
  • 00:04:04 A Oskar Nedbal
    psal asi s takovou lehkostí,
  • 00:04:08 alespoň z jeho hudby to cítím,
    že mu vyloženě
  • 00:04:12 ty nádherné melodie
    samy padaly z rukávu, jak se říká.
  • 00:04:19 Josef Suk, Karel Hoffmann,
    Ota Berger a Oskar Nedbal.
  • 00:04:24 Žáci Antonína Dvořáka a kamarádi,
  • 00:04:27 kteří se rozhodli
    pro komorní hudbu.
  • 00:04:30 Už jejich první koncert
    na konzervatoři
  • 00:04:33 naplnil velké očekávání.
  • 00:04:35 Byl to úspěch, který si
    už mladí muzikanti nenechali vzít.
  • 00:04:46 Ve Vídni se pod jménem
    Böhmischen Quartett představili
  • 00:04:50 objevnou interpretací Smetanova
    komorního díla Z mého života.
  • 00:04:55 A to tak suverénně,
    že se Smetanova hudba
  • 00:04:58 stala pro Vídeňáky zcela blízkou.
  • 00:05:25 Na těchto místech se tak otevřela
    cesta Českého kvarteta
  • 00:05:28 k evropské slávě.
  • 00:05:35 V průběhu dalších 10 let podniknou
    ještě nedávní konzervatoristé
  • 00:05:40 přes tisíc koncertů po celé Evropě.
  • 00:05:46 Z toho polovinu
    věnují právě Smetanovi.
  • 00:05:49 A Oskar Nedbal se stane
    evropskou hvězdou ve hře na violu.
  • 00:05:54 Zdálo se, že ho svět zcela pohltí.
  • 00:06:13 Ale pouta k rodnému městu
    byla příliš silná.
  • 00:06:16 Dětská láska se proměnila
    v první milostné vzplanutí.
  • 00:06:22 Byla to má prateta,
    sestra spolužáka Oskara Nedbala.
  • 00:06:28 Dlouho trvalo, než se ten vztah
    formálně ustanovil.
  • 00:06:31 600 dopisů ze všech koutů Evropy.
  • 00:06:36 Josefina se stala Oskarovi symbolem
    veškeré krásy a poezie života
  • 00:06:40 a smyslem
    jeho příštích velkých činů.
  • 00:06:52 Josefino, Tebou stal jsem se mužem
  • 00:06:56 Tebe nadevše milujícím
    a neohroženým.
  • 00:06:59 V největší naše štěstí
    pevně doufajícím.
  • 00:07:02 Smím Tebe též o totéž prositi?
  • 00:07:06 Tvůj muž, tvůj Oskar
  • 00:07:11 A nakonec došlo
    i ke splnění snu obou manželů.
  • 00:07:15 Narodil se syn Oskar a zdálo se,
    že pod šťastnou hvězdou.
  • 00:07:32 První velká dirigentská příležitost
    se Nedbalovi naskytla
  • 00:07:36 v zahajovací abonentní sezóně
    České filharmonie
  • 00:07:40 díky Antonínu Dvořákovi.
  • 00:07:42 Předvedl zde jeho 7.symfonii
    a úspěch měl
  • 00:07:46 i se svou první symfonickou
    kompozicí Scherzo-Caprice.
  • 00:07:52 Nejenom to. Nedbal na tomto
    koncertě posluchače i kritiku
  • 00:07:55 prostě oslnil. Bylo to
    zejména díky druhé skladbě -
  • 00:07:58 Lalově Španělské symfonii,
    ve které se houslového partu
  • 00:08:02 ujal jeho kolega z kvarteta
    Karel Hoffmann.
  • 00:08:08 I další Nedbalovy kroky
    vedl jeho protektor.
  • 00:08:12 Na 3.abonentním koncertu, který byl
    věnován dílu Antonína Dvořáka,
  • 00:08:17 jeho první polovinu
    Mistr svěřil právě Nedbalovi.
  • 00:08:22 Jednalo se
    o Dvořákův Klavírní koncert
  • 00:08:25 a už z toho je zřejmé, že Dvořák
    o Nedbalově talentu dobře věděl.
  • 00:08:30 Své jméno
    by totiž jen tak neriskoval.
  • 00:08:34 Přesto trvalo více než 3 roky,
    než se Nedbal prosadil.
  • 00:08:39 Stalo se tak
    na památném koncertě v Berlíně
  • 00:08:42 2.března roku 1900.
  • 00:08:46 Nedbal dirigoval
    Berlínskou filharmonii.
  • 00:08:49 Přednesl Dvořáka a úspěšně
    tak otevřel své 20.století.
  • 00:08:57 Jak k tomu došlo? Opět zde ústřední
    roli sehrál Antonín Dvořák,
  • 00:09:01 respektive jeho berlínský
    nakladatel Fritz Simrock.
  • 00:09:05 Ten totiž potřeboval
    Dvořákovo dílo propagovat
  • 00:09:08 a mladý talentovaný dirigent
    se mu k tomu báječně hodil.
  • 00:09:13 Těžko říci, čím vlastně Nedbal
    berlínské publikum uchvátil.
  • 00:09:17 Simrockova reklama
    musela být jistě ohromná,
  • 00:09:20 ale žádná reklama za vás nestojí
    na dirigentském stupínku.
  • 00:09:24 V jeho výkonu se tak zřejmě
    snoubily všechny jeho talenty.
  • 00:09:28 Talent kompoziční se projevil
    v té schopnosti vystavět celé dílo
  • 00:09:34 v tom smyslu pro tektoniku
    a jeho talent interpretační,
  • 00:09:39 ta schopnost postihnout
    i ten nejmenší detail,
  • 00:09:42 vždyť jako člen Českého kvarteta
    měl v té době na kontě
  • 00:09:46 už sto skladeb
    kvartetního repertoáru.
  • 00:09:52 Evropská sláva
    Českého kvarteta vrcholí
  • 00:09:55 a Nedbal jako dirigent
    opakuje svůj berlínský triumf
  • 00:09:59 na Světové výstavě v Paříži.
  • 00:10:02 S francouzským orchestrem
    a s českým repertoárem.
  • 00:10:07 A potom už byla
    jen cesta přes moře do Švédska
  • 00:10:10 a cesty do Dánska a Turecka.
  • 00:10:13 Zájezdová činnost hraje důležitou
    roli v životě každého dirigenta.
  • 00:10:19 V případě Oskara Nedbala
    a České filharmonie
  • 00:10:23 měly zájezdy
    ještě jeden hlubší smysl.
  • 00:10:27 Propagaci české hudby.
  • 00:10:29 Já se domnívám, že byl oknem
    do světa táborské společnosti.
  • 00:10:33 Jeho záběr byl po celé Evropě.
    Do Španělska, do Rumunska,
  • 00:10:40 do Ruska, do Anglie.
    Dirigoval, skládal.
  • 00:10:45 Ten celkový výsledek
    já cítím a chápu,
  • 00:10:48 jako že byl
    táborským zrcadlem do světa.
  • 00:10:57 Předrahá, vím, že ráda máš hudbu.
  • 00:11:01 Chci tedy pracovati
    a se přičiniti,
  • 00:11:04 by jsi do všeho vnikla,
    a tak porozumění měla pro vše,
  • 00:11:07 co dělám.
  • 00:11:12 Jen ve vzácných chvílích se Nedbal
    navracel do rodného Tábora,
  • 00:11:17 aby se alespoň částečně
    věnoval rodině
  • 00:11:20 a zejména své churavějící manželce.
  • 00:11:23 Nedá se říct, že by byl Nedbal
    špatným manželem nebo otcem,
  • 00:11:27 ale jeho hlavní vášní byla hudba.
  • 00:11:29 A jenom prostřednictvím hudby
    se dokázal cítit jako hlava rodiny.
  • 00:11:40 Rok 1902 znamenal pro Nedbala
    i velký úspěch skladatelský.
  • 00:11:45 Už na jeho počátku 24.ledna
    měl pražskou premiéru
  • 00:11:50 jeho balet Pohádka o Honzovi.
  • 00:11:54 Námět baletu
    vycházel přímo z českých pohádek
  • 00:11:57 a Nedbal
    jako by se v Honzovi viděl.
  • 00:12:00 Popisoval člověka
    bodrého a dobromyslného,
  • 00:12:03 v nutném případě však
    nadaného heroickou statečností.
  • 00:12:24 Každá polka musí mít zemitý výraz
    a ta Nedbalova zvlášť,
  • 00:12:29 protože se v ní zrcadlí
    ta jeho dobrosrdečná povaha,
  • 00:12:34 zemitost a to, že polka
    je typicky česká hudba.
  • 00:12:38 Zvláštností pražské premiéry
  • 00:12:43 byl její důraz
    na pantomimickou složku baletu.
  • 00:12:47 V tomto představení
    vystupovaly největší hvězdy
  • 00:12:50 činohry Národního divadla té doby.
  • 00:12:53 Ať to byla Hana Kvapilová,
  • 00:12:57 Jindřich Mošna,
  • 00:12:59 Rudolf Innemann
  • 00:13:01 nebo později
    dokonce i Karel Hašler.
  • 00:13:07 Nebylo to jenom téma,
    ale především srozumitelnost díla,
  • 00:13:12 která diváky přitahovala.
  • 00:13:19 Nedbal se samozřejmě
    inspiroval Wagnerem
  • 00:13:23 jako asi každý skladatel v té době,
    a Dvořákem.
  • 00:13:26 Z Wagnera přejal
    ty příznačné motivy,
  • 00:13:29 které prochází celou pohádkou,
    z Dvořáka pak tu vroucnost
  • 00:13:35 a lyriku, ale pořád je to Nedbal
    se svou laskavou hudbou,
  • 00:13:42 která k nám promlouvá
    a promlouvá přímo k našim srdcím.
  • 00:13:46 Takže bych poprosil ještě jednou
    a vroucněji.
  • 00:14:01 Úspěch pražského nastudování
    byl jednoznačně fenomenální
  • 00:14:05 a Pohádka o Honzovi se stala
  • 00:14:07 páteří baletního repertoáru
    Národního divadla.
  • 00:14:11 Nedbal tak připojil
    ke své slávě violisty a dirigenta
  • 00:14:15 i slávu skladatele.
  • 00:14:29 Byl to můj svět dávný,
    ale nikdy mě neopustil.
  • 00:14:36 Byl to skutečně
    zakladatelský počin,
  • 00:14:39 protože si uvědomme,
    že vyjma Čajkovského
  • 00:14:45 žádný jiný
    slovanský hudební skladatel
  • 00:14:50 se nevěnoval tvorbě baletní hudby.
  • 00:15:00 Na přelomu 19. a 20.století
  • 00:15:03 byla Vídeň nazývána
    hlavním městem hudby.
  • 00:15:07 A nebyly to jen operní sály,
    koncertní síně a divadla,
  • 00:15:11 kde se hudba nabízela.
  • 00:15:14 V areálu vídeňského Prátru
    byl roku 1895
  • 00:15:18 otevřen zábavní podnik
    Vídeňské Benátky.
  • 00:15:22 Jeho vedení sestavilo
    orchestr o 150 členech.
  • 00:15:26 V čele orchestru se střídali
    operetní kapelníci a skladatelé
  • 00:15:32 Richard Hueberger,
    Karel Komzák, Franz Lehár,
  • 00:15:35 ale také se tu objevil
    Richard Strauss i Oskar Nedbal.
  • 00:15:42 Nedbal zde uvedl
    výhradně české skladby
  • 00:15:45 a poprvé ve Vídni
    i kompletní Smetanovu Mou vlast.
  • 00:15:51 Možná i díky vídeňským úspěchům
  • 00:15:54 dostal nabídku
    k vedení České filharmonie.
  • 00:15:58 A možná i z téhož důvodu ji odmítl.
  • 00:16:02 Spíše to však byl projev
    jeho loajality k Českému kvartetu.
  • 00:16:13 V českých pohádkách
    se často hrdina ocitne na rozcestí
  • 00:16:17 a nikdy dopředu neví,
    zda jeho volba bude správná.
  • 00:16:25 A Nedbalovo dilema
    mezi dvojí kariérou vyřeší
  • 00:16:28 až příští události,
    o kterých zatím nemá ani tušení.
  • 00:16:46 Můj drahoušku, má zlatá Pepčo!
  • 00:16:50 Také málo píšeš, jak se ti vede.
  • 00:16:53 Zda se přece trochu lépe
    zase cítíš.
  • 00:17:29 Já vám děkuju.
    Teď jsme slyšeli to téma Honzy.
  • 00:17:31 Stejně jako v té pohádce ten Honza
    často stál na rozcestí,
  • 00:17:36 kudy se dát,
    tak i Nedbal ve chvíli,
  • 00:17:38 kdy tuhle větu psal,
    taky stál na rozcestí,
  • 00:17:42 jestli bude violistou,
    jestli bude dirigentem.
  • 00:17:45 Samozřejmě někdy se rozhodl dobře,
    a někdy špatně
  • 00:17:48 stejně jako v té pohádce.
  • 00:17:53 Přes veškeré úspěchy
    zde bylo ale i trápení.
  • 00:17:57 A nezdálo se, že si to Nedbal
  • 00:17:59 ve víru svého hudebního života
    plně uvědomoval.
  • 00:18:03 O malého Oskara
    se starala jeho babička,
  • 00:18:06 protože Josefina
    byla vážně nemocná.
  • 00:18:09 A brzy to skončilo její smrtí.
  • 00:18:20 Podle rodinné fotografie
    tady někde v těchto místech
  • 00:18:24 se měl nacházet hrob naší
    Josefiny Setunské - Nedbalové,
  • 00:18:29 která by tu měla být pochována
    i se svým synem Oskárkem.
  • 00:18:33 Nevím, jestli to bylo přesně tady,
    nebo snad někde v těchto místech.
  • 00:18:38 Dneska už tedy hřbitov není,
    ale jsme přesvědčeni,
  • 00:18:42 že naše Josefina s Oskárkem
    leží někde právě tady.
  • 00:18:50 Svou nejslavnější skladbu
    Valse Triste
  • 00:18:53 možná inspirovanou
    smrtí své milované ženy
  • 00:18:56 vložil do vídeňské premiéry
    Pohádky o Honzovi ve Dvorní opeře.
  • 00:19:05 O bývalém řediteli Dvorní opery
    Gustavu Mahlerovi se traduje,
  • 00:19:09 že nebyl, mírně řečeno,
    zvláštním příznivcem baletu.
  • 00:19:14 Dokumenty v archivu Dvorní opery
    však hovoří poněkud jinak.
  • 00:19:19 Mahler pouze odmítal
    obyčejné hopsání,
  • 00:19:22 land-läufiges hüpfen,
    jak se vyjadřoval.
  • 00:19:26 Pohádka o Honzovi Oskara Nedbala
    byl první
  • 00:19:30 po dlouhé době uvedený
    celovečerní balet ve Dvorní opeře.
  • 00:19:35 A pro Nedbala
    to bylo obrovské vyznamenání.
  • 00:19:44 Dnes při pohledu na slavné
    dirigenty České filharmonie
  • 00:19:48 si už stěží umíme představit,
    za jak obtížných podmínek,
  • 00:19:52 zejména existenčních
    se rodila její budoucí sláva.
  • 00:19:57 Málokdo třeba ví,
    že příčinou jejího vzniku
  • 00:20:00 byla stávka
    orchestru Národního divadla
  • 00:20:03 a odchod většiny jeho hudebníků.
  • 00:20:11 A byl to právě Oskar Nedbal,
    kdo přispěl k záchraně orchestru
  • 00:20:15 a jeho budoucí stabilizaci
    ať už prací organizační,
  • 00:20:19 dirigentskou, propagátorskou
    a dokonce i pomocí finanční.
  • 00:20:28 Ale hlavní svou interpretační
    energii věnoval Českému kvartetu.
  • 00:20:37 České kvarteto se během 10 let
    stalo fenoménem své doby.
  • 00:20:40 Šíře jeho repertoáru
    byla neuvěřitelná.
  • 00:20:44 Původní nadšení se však začalo
    proměňovat v profesionální rutinu.
  • 00:20:48 Byla v tom sláva
    a byly v tom i peníze.
  • 00:20:52 Má předrahá Pepčo,
    přeškoda, že musíme opustit Rigu.
  • 00:20:57 Mají nás zde rádi a 1000 zlatých
    jsou přece jen dobré peníze.
  • 00:21:04 Slávu Českého kvarteta
    si nenechala ujít
  • 00:21:08 manželka primária
    Marie Hoffmannová.
  • 00:21:11 Smrtí Josefiny Nedbalové
    a churavěním manželky Josefa Suka
  • 00:21:15 pominuly domácí sedánky
    a Marie - Máňa z Vodňan -
  • 00:21:19 dcera notáře
    sdílela s Českým kvartetem
  • 00:21:23 pouť po evropských metropolích.
  • 00:21:30 A nejenom to. Stala se jakousi
    první dámou Českého kvarteta,
  • 00:21:34 starající se o vše a opatrující
    všechny členy kvarteta.
  • 00:21:38 Zejména se však zhlédla v Oskarovi.
  • 00:21:43 Byla to zvláštní situace.
  • 00:21:45 Na evropských pódiích
    triumfovala česká hudba
  • 00:21:49 a v budoárech hotelů
    kvetl velký milostný příběh.
  • 00:21:54 Jen ten nejvíce postižený
    primárius Karel Hoffmann,
  • 00:21:58 fanatik hudby a svého nástroje
    o tom nic nevěděl.
  • 00:22:02 Zatím.
  • 00:22:04 Nevíme, zda to odhalil sám,
    či to byla intrika jeho ženy Marie,
  • 00:22:08 která toužila po změně,
    každopádně v Praze vypukl skandál.
  • 00:22:13 A Oskar s Máňou
    ho vyřešili po svém.
  • 00:22:18 V milostném zápalu Nedbal zanevřel
    i na svou milovanou violu,
  • 00:22:24 opustil České kvarteto a vypravil
    se s Marií Hoffmannovou do světa.
  • 00:22:39 Jako svůj příští azyl
    si Oskar a Marie zvolili Vídeň.
  • 00:22:44 Přijeli sem opálení v dobrém
    rozmaru a s velkým předsevzetím.
  • 00:22:50 Nedbal zde byl už dostatečně znám
    a zatím nepospíchal,
  • 00:22:54 neboť pevně věřil
    ve svou šťastnou hvězdu
  • 00:22:57 a ve své předurčení.
  • 00:23:30 Zdá se, že se k sobě hodili.
  • 00:23:33 Oba měli smysl pro slasti života.
    Někdy možná až příliš.
  • 00:23:41 Oba byli zdatnými organizátory.
    Zejména Marie Hoffmannová.
  • 00:23:47 Ještě před sňatkem
    si nechala od Nedbala potvrdit,
  • 00:23:50 že přebírá
    veškerou kontrolu nad jeho příjmy.
  • 00:23:56 Ale samotné uzavření manželského
    svazku nebylo nijak jednoduché.
  • 00:24:02 Tehdejší rakouské zákonodárství
    nepřipouštělo rozvod
  • 00:24:06 ani nový sňatek rozvedených.
    Ten byl možný v Uhrách,
  • 00:24:10 ale bylo k tomu potřeba
    získat uherské občanství.
  • 00:24:13 Tak se adoptivním otcem
    Oskara Nedbala stal
  • 00:24:17 violoncellista David Popper,
    syn židovského kantora z Prahy.
  • 00:24:22 Popper působil
    od roku 1896 v Budapešti.
  • 00:24:26 Z Nedbala se stal
    Oskar Nedbal Popper
  • 00:24:29 a přestože bylo každému jasné,
    že šlo o pouhou formalitu,
  • 00:24:33 později se tento krok
    Nedbalovi velmi vyčítal
  • 00:24:37 jako zrada na vlastním národu.
  • 00:24:39 A samozřejmě hrály roli
    i antisemitské motivy.
  • 00:24:47 Klasická opereta se zrodila
    v polovině 19.století v Paříži,
  • 00:24:52 ale už brzy byla adaptována
    na vídeňský hudební vkus.
  • 00:24:57 Podhoubí tvořila tradice
    vídeňského Singspielu
  • 00:25:00 a vídeňská lidová komedie.
  • 00:25:04 Zatímco francouzskou operetu
    spojujeme s kankánem,
  • 00:25:07 synonymem vídeňské operety
    je třídobý valčík.
  • 00:25:17 Přiznat obdiv
    k hudbě například Johanna Strausse
  • 00:25:20 bylo docela přirozené.
  • 00:25:23 Je známo politování
    Johanesa Brahmse,
  • 00:25:26 že valčík Na krásném modrém Dunaji
    není od něj.
  • 00:25:30 Leider nicht von mir.
  • 00:25:32 A dokonce takoví modernisté jako
    Arnold Schoenberg a jeho žáci
  • 00:25:37 se bavili tím, že upravovali
    Straussovy valčíky
  • 00:25:41 pro komorní ansámbl.
    Mimochodem mistrovsky.
  • 00:26:25 V souvislosti
    s touto kulturní emancipací
  • 00:26:28 vzniklo ve Vídni
    třetí velké hudební těleso
  • 00:26:33 a Oskar Nedbal si okamžitě
    uvědomil, že přichází jeho chvíle.
  • 00:27:14 Pomohla mu k tomu
    velmi úspěšná účast
  • 00:27:16 na hudebním festivalu v Turíně,
  • 00:27:19 jeho pověst a podpora ze strany
    vídeňských hudebních veličin.
  • 00:27:23 A své ovoce přinesly
    i společenské dýchánky jeho ženy.
  • 00:28:58 Druhou velkou skladbu, kterou
    Nedbal tehdy ve Vídni zkomponoval,
  • 00:29:02 byl balet, pohádková pantomima
    Z pohádky do pohádky.
  • 00:29:07 Jeho pražská premiéra
    sice byla opět úspěšná,
  • 00:29:10 ale balet ve Vídni
    příliš publikum nepřitahoval.
  • 00:29:14 Musíme si uvědomit,
    jaká byla umělecká a technická
  • 00:29:19 úroveň baletu v té době.
  • 00:29:21 A jednoznačně preferovaným žánrem
    té doby byla opereta.
  • 00:29:28 ZPÍVAJÍ NĚMECKY
  • 00:31:55 A tak se Oskar Nedbal
    pustil do komponování žánru,
  • 00:31:58 který nesliboval
    žádné umělecké vavříny,
  • 00:32:02 zato byl dobrým obchodním artiklem.
  • 00:32:06 Samozřejmě číslo 1 v Nedbalových
    operetách je Polská krev.
  • 00:32:12 Sám jsem ji inscenoval za svůj
    umělecký život několikrát.
  • 00:32:16 Záhadou je snad ten její název.
    Šlo přece o Puškinovu povídku,
  • 00:32:21 a tak to klidně mohlo být
    z české vsi a z českých salónů.
  • 00:32:27 Nevíme, čí to byl nápad, přeložit
    příběh Polské krve do Polska.
  • 00:32:32 Možná libretistův, možná Nedbalův.
  • 00:32:35 Ale třeba to byl marketingový tah,
    jak bychom asi dneska řekli.
  • 00:32:39 Ve Vídni tehdy žilo
    téměř půl milionu Čechů,
  • 00:32:42 ti zde byli vlastně doma.
  • 00:32:44 S Ruskem nemělo Rakousko-Uhersko
    tehdy zrovna nejlepší vztahy.
  • 00:32:49 Ale Poláci,
    zvláště polská aristokracie,
  • 00:32:52 měli ve Vídni
    jakési privilegované postavení.
  • 00:32:58 Dalším obchodním tahem
    byla volba libretisty.
  • 00:33:01 I za tím stála
    Nedbalova druhá manželka -
  • 00:33:04 krásná paní Máňa,
    jak ji Nedbalovi přátelé nazývali.
  • 00:33:08 Vyhledala Leo Steina,
    tehdejší hvězdu vídeňské operety.
  • 00:35:41 Já jsem měl to štěstí,
  • 00:35:43 že jsem opravdu
    tou Polskou krví byl provázen.
  • 00:35:48 Spoustu lidí, ač vědělo o mé lásce,
  • 00:35:51 já jsem soukromě studoval
    dirigování od 50.roku
  • 00:35:54 u Václava Jiráčka, tak mně říkalo:
    Člověče, ale ty bys měl zůstat
  • 00:36:01 na jevišti, ty děláš pro divadlo
    tak jako zajímavý úseky
  • 00:36:05 ve svých malých rolích,
    že by ses tomu měl věnovat.
  • 00:36:09 Ale já jsem nechtěl uhnout
  • 00:36:10 a taky jsem celý život
    na tomto postu.
  • 00:37:04 NĚMÝ FILM
  • 00:38:05 -Jste krásná jako drahokam.
    -A já? -Vy též.
  • 00:38:09 -Vy vždycky lichotíte nám.
    -Vám ne. -Mně též.
  • 00:38:12 -Však téměř poslední je čas.
    -Kdo ví?
  • 00:38:16 Jen má-li dáma zpoždění,
    pak tónu vyhoví.
  • 00:38:21 -Já se o vás už trochu bál.
    -A já. -Vy též.
  • 00:38:26 -Jste jediný můj ideál.
    -A já? -Vy též.
  • 00:38:32 Mně bez vás hlava třeští
    a bez konců mi plyne čas.
  • 00:38:40 Nuž můžete jen zářit štěstím,
    že obě máte tady nás.
  • 00:38:48 Zdálo se, že manželům Nedbalovým
    nastávají zlaté časy.
  • 00:38:52 Najali si opulentní byt
    v průčelí divadla Na Vídeňce,
  • 00:38:55 kde Marie pořádala dýchánky.
  • 00:38:58 Každý Nedbalův koncert
    byl provázen velkým očekáváním
  • 00:39:02 a nakladatelské domy
    se předháněly o jeho přízeň.
  • 00:39:09 Můj drahoušku, snaž se mě pochopit.
  • 00:39:13 Jen umělecký úspěch
    nás může zachrániti
  • 00:39:16 před bědami tohoto světa
  • 00:39:22 Ach, vyhlíží tak vnadná.
  • 00:39:28 Ona pravá ta, nebo žádná,
  • 00:39:32 kterou chceš navěky svou jen zvát,
  • 00:39:37 pro ni svůj
    i život snad v sázku dát.
  • 00:39:43 Leč s jinou-li svede tě
    náhody soud,
  • 00:39:49 pak zavoláš sám,
    já jsem byl bloud...
  • 00:39:56 Pražská premiéra Polské krve
    se odehrála až téměř po roce.
  • 00:40:01 Ale to už brzy
    následovaly výstřely v Sarajevu.
  • 00:40:07 Ach, vyhlíží tak vnadná.
  • 00:40:14 Ona pravá ta, nebo žádná.
  • 00:40:33 Vojáci začali brzy odjíždět
    kamsi na Východ,
  • 00:40:35 nicméně Vídeň
    dál prožívala svůj zlatý věk.
  • 00:40:40 Zatím.
  • 00:40:45 Zpočátku se zdálo,
    že válečné události
  • 00:40:48 mobilizují v lidech
    veškerou aktivitu.
  • 00:40:51 I Nedbal v té době
    neúnavně dirigoval.
  • 00:40:54 V době války se kladl důraz
    hlavně na německé autory,
  • 00:40:58 ale v Nedbalových programech
    se objevovala velmi často
  • 00:41:02 díla Smetanova,
    Dvořákova, Foersterova
  • 00:41:05 a dalších českých skladatelů.
    Také samozřejmě dál komponoval,
  • 00:41:09 a to v žánru,
    v kterém měl takový úspěch.
  • 00:41:14 Zde v tomto nádherném divadle
  • 00:41:17 měla premiéru
    jeho opereta Vinobraní.
  • 00:41:58 Současně ale rok 1916
    byl pro Nedbala rokem zlomovým.
  • 00:42:05 I jeho se začala válka
    bezprostředně dotýkat.
  • 00:42:09 Nejprve se obával,
    že i on bude odveden na frontu.
  • 00:42:12 V kritických válečných letech
    se výjimky neudělovaly.
  • 00:42:16 Oskar Nedbal se však dozvěděl,
  • 00:42:19 že v případě nějakého
    prokazatelného vlasteneckého činu
  • 00:42:23 by mohl dosáhnout
    osvobození od vojenské služby.
  • 00:42:28 A příležitost se naskytla.
  • 00:42:30 Zemský správce
    hrabě Adalbert von Schoenborn
  • 00:42:33 vypsal a také
    ze svých peněz dotoval soutěž,
  • 00:42:38 která by vyjadřovala vlastenecký
    poměr Čechů k monarchii.
  • 00:42:42 Organizací pověřil Českou akademii
    pro vědy, slovesnost a umění.
  • 00:42:48 Hrabě si vytipoval Oskara Nedbala,
    pilní úředníci obstarali text
  • 00:42:53 a soutěž zmanipulovali tak,
    že z ní Nedbal vyšel jako vítěz.
  • 00:43:02 Byl to oblíbený skladatel,
  • 00:43:04 ale rakousko-české
    politické vášně nechápal.
  • 00:43:07 Jemu byla vášní hudba
    a té podřídil všechno.
  • 00:43:22 Válečnou obětí
    se ale stal jeho syn.
  • 00:43:25 Jako kadet
    Vojenské akademie v Bratislavě
  • 00:43:28 se v červnu roku 1918 při výkonu
    strážní služby zastřelil.
  • 00:43:59 Drahá, přemilovaná!
    A mamince vyřiď poděkování
  • 00:44:04 za její péči a starost
    o našeho Oskárka.
  • 00:44:08 Věřím, že obé brzy převezmeme.
    Tvůj muž, tvůj Oskar
  • 00:44:34 Když skončila ta bezohledná válka,
    tak se samozřejmě hledal viník.
  • 00:44:39 A nacionalistické
    vášně kulminovaly.
  • 00:44:42 Navíc Češi byli v očích Rakušanů
    původci rozbití nadnárodní říše.
  • 00:44:48 A někdy se šlo
    v tomto ohledu až do extrémů.
  • 00:45:01 A tak se Oskar Nedbal
    na vrcholu své dirigentské dráhy
  • 00:45:05 rozhodl změnit své působiště.
  • 00:45:09 Jeho žena Marie dala sbalit
    a naložit rodinný movitý majetek.
  • 00:45:13 Bylo třeba přistavit
    tři nákladní vagóny.
  • 00:45:17 A začátkem podzimu roku 1919
    manželé odjeli do nové republiky.
  • 00:45:26 A jako by tušili,
    že začátky nebudou lehké,
  • 00:45:29 usadili se zde,
    na půl cesty mezi Vídní a Prahou
  • 00:45:34 v bývalém loveckém zámečku
    Ferdinanda d'Este.
  • 00:45:38 V Praze se mezitím začaly po vzniku
    republiky rozdávat nové karty
  • 00:45:43 a Nedbal si přivážel
    punc rakušáctví.
  • 00:45:48 Bylo v tom až cosi obludného.
  • 00:45:50 Příliš český pro Vídeň
    a příliš rakouský pro Prahu.
  • 00:46:01 Pro Nedbala se nakonec
    důstojné povolání v Praze nenašlo.
  • 00:46:06 Jménem a osobou následníka trůnu
    Ferdinanda d'Este
  • 00:46:10 pro něho válka začala i skončila
    s fatálními následky.
  • 00:46:15 Po všech stránkách.
  • 00:46:18 Dobře věděl, že jeho jediným
    a spolehlivým útočištěm je hudba,
  • 00:46:23 a tak nakonec
    přijal nabídku z Bratislavy
  • 00:46:26 v nově založeném
    Slovenském národním divadle.
  • 00:46:30 Nedbalovi se po příchodu do
    Bratislavy podařilo stabilizovat
  • 00:46:33 personálně soubor.
    Především sólisty.
  • 00:46:36 Za druhé to mezinárodní
    bratislavské publikum,
  • 00:46:40 v kterém byla velká
    německomaďarská menšina,
  • 00:46:44 přitáhl jednak
    velmi pestrým repertoárem
  • 00:46:48 a jednak tím, že zval do operních
    představení špičkové hosty.
  • 00:46:52 A co se týká mezinárodního renomé
    bratislavského souboru,
  • 00:46:56 pokoušel se ho zvýšit zájezdy.
  • 00:47:39 Myslím si, že v tragické smrti
    Oskara Nedbala
  • 00:47:42 sehrálo roli více faktorů.
  • 00:47:45 Jednak to byla určitá finanční
    nesolventnost divadla,
  • 00:47:50 respektive Nedbala
    jako soukromého podnikatele,
  • 00:47:52 který si nadělal dluhy.
    Samozřejmě ty dluhy vznikly tím,
  • 00:47:56 že v Bratislavě uváděl
    velké umělecké projekty.
  • 00:48:00 Dále to byl negativní postoj
    určité části tisku vůči němu.
  • 00:48:05 A možná v tom bylo i cosi osobního.
  • 00:48:10 On byl člověk takový impulzivní,
    temperamentní.
  • 00:48:13 A jestli to byla sebevražda,
    nebo to byla náhoda,
  • 00:48:17 k tomu si netroufám se vyjadřovat.
  • 00:48:23 V těžké finanční situaci divadla
  • 00:48:25 nebyla Nedbalovi oporou
    ani jeho vlastní žena.
  • 00:48:29 Už léta frustrovaná
    pobytem v této periferii
  • 00:48:33 uplatnila
    svou předmanželskou smlouvu
  • 00:48:36 a peníze vydat odmítla.
  • 00:48:44 Milá Luiso, pozítří
    budeme slavit vánoční svátky
  • 00:48:49 zde v Záhřebu, na konci světa.
  • 00:48:54 Ale dnešní koncert měl velký úspěch
  • 00:48:57 a tvůj bratr byl úžasný
    jako za starých časů.
  • 00:49:03 Nebyla to pravda.
    Sál byl navštíven pouze z poloviny
  • 00:49:08 a Nedbal už byl
    myšlenkami zcela mimo hudbu.
  • 00:49:11 Pohádka o Honzovi skončila a těžko
    říci, že to byl šťastný konec.
  • 00:49:21 Oslňující! Úžasné! Zázrak!
  • 00:49:26 Mistře, buďte opatrný!
    To zábradlí je nízké.
  • 00:49:34 Mistře!
  • 00:49:40 Marie Nedbalová nechala pohřbít
    svého muže zde na konci světa,
  • 00:49:46 na záhřebském hřbitově Mirogoj.
  • 00:51:37 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2014

Související