HEFTLINK Josef Čapek
- 00:00:22 Ráno 1.září
-
00:00:25
Peča šel s Moudrým na hon.
Toulám se zpovzdálí za nimi -
00:00:30
a vidím, jak cyklista
přede mnou s novinami -
00:00:33
roznesl po roztroušených domcích
zprávu, že vypukla válka. -
00:00:38
I na polích lidé postávají.
Děsí se. -
00:00:42
Zatímco my máme dojem,
že se blíží doba možností, - 00:00:46 které potřebujeme.
- 00:00:49 O polednách potkávám paní Moudrou,
-
00:00:52
která se vzdálila
od místa honu hledat houby -
00:00:55
a jde za muži do nejbližší vesnice,
kde budou obědvat. - 00:00:59 Loučíme se.
-
00:01:01
Já sbírám vřes,
abych měla v Praze do vázičky, - 00:01:04 a vracím se k Želivu.
-
00:01:08
Jdu pozdě k obědu do hostince,
na mostě potkávám -
00:01:12
poprvé za celé léto
černou uniformu gestapa. -
00:01:17
Ptá se mne na jméno
a kde je můj muž. -
00:01:32
My jsme věděli, že babička
píše paměti, to jsme věděli, -
00:01:37
protože babička
se tím zabývala jako. -
00:01:40
A že to pořád přepisovala
a pořád to jako zmenšovala. -
00:01:43
Takže když pak umřela, tak jsme
našli tyhle desky s tím rukopisem. -
00:01:50
To nám nikdo neříkal,
že ho babička hledala. -
00:01:53
Tak jako ostatní děti taky.
Někdo měl babičku i dědečka -
00:01:56
a někdo měl jen babičku. Měli jsme
ještě druhou babičku a dědečka, -
00:01:59
tak jako některá babička
má dědečka, jiná nemá. - 00:02:02 To jsme jako nebrali takhle.
- 00:02:04 Oni prvního září ho zatknou,
-
00:02:11
převezou ho do věznice
tady na Pankrác, - 00:02:19 z toho Pankráce je 9.9. už odeslán
- 00:02:25 do nacistického tábora Dachau,
- 00:02:29 26.9. dále do Buchenwaldu u Výmaru,
- 00:02:36 od toho 39.roku je až 26.6.1942
-
00:02:45
odeslán do koncentračního tábora
Sachsenhausen. -
00:02:51
Bezprostředně po okupaci
Československé republiky -
00:02:54
15.března 1939
docházelo k zatýkání intelektuálů. -
00:02:59
Mezi nimi byl samozřejmě
i Josef Čapek, který byl vytipován - 00:03:03 jako jeden z ústředních činitelů
-
00:03:06
anebo řekněme jedna z ústředních
postav československé kultury -
00:03:12
a především těch prvorepublikových
demokratických ideálů. - 00:03:15 Josef Čapek a celá řada dalších
-
00:03:18
byli v podstatě od samého počátku
a nárůstu nacistického hnutí -
00:03:22
v hledáčku nacistických
bezpečnostních služeb, -
00:03:25
tedy bezpečnostní služby SD
nebo přímo gestapa. -
00:03:28
Josef Čapek měl poměrně dlouhou
možnost být ještě na svobodě, -
00:03:33
byť byl sledován prakticky
od té poloviny března 1939 -
00:03:37
až do té známé akce
Albrecht der Erste, - 00:03:41 do 1.září 1939.
-
00:03:43
To byla doba,
kdy se nacistická moc -
00:03:46
už ve zřízeném protektorátu
stabilizovala, - 00:03:49 snažila se ukotvit, mít své kořeny.
-
00:03:52
A právě v tu dobu byli tito lidé
podrobeni největšímu sledování -
00:03:56
a byla vytipována zhruba dvou
až třítisícová skupina občanů, -
00:04:00
kteří měli být v případě nebezpečí
nebo vypuknutí války -
00:04:04
okamžitě uklizeni,
to znamená zbaveni vlivu -
00:04:07
na ten kulturní nebo společenský
život v okupovaném území. - 00:04:13 Josef Čapek,
-
00:04:15
kterej byl od roku 1921
až do roku 1939 -
00:04:21
výtvarným redaktorem
Lidovejch novin, -
00:04:25
v Lidových novinách
se objevily kresby s texty. -
00:04:30
Vlastně ty kresby nebyly
vždycky jen protifašistické. -
00:04:34
Třeba tohle je kresba,
která je protiválečná. -
00:04:39
No ale to se s tím fašismem
jednoduše spojilo. - 00:04:42 Poté, co vypukla španělská válka,
-
00:04:45
byl ten Čapkův apel
čím dál vyšší a naléhavější. - 00:04:53 Už od počátku třicátých let
-
00:04:56
vycházely jeho
protifašistické karikatury. -
00:04:59
Byl i zastoupen na výstavě
protifašistické karikatury v Praze. -
00:05:03
Myslím si, že hlavně
tedy tahle jeho žurnalistika -
00:05:10
z třicátých let
byla jasně politicky zaměřená - 00:05:14 a musel být první v hledáčku.
- 00:05:18 Šestého, středa.
-
00:05:20
V poledne děsná zpráva,
že Peču odvážejí. -
00:05:25
Přišla jsem z města od holiče
a z malých pochůzek, -
00:05:28
které se mi ovšem hned při té
zprávě zdály zbytečné a nicotné, -
00:05:32
až v jednu hodinu a služebná -
celá bledá a zpřísnělá - -
00:05:37
mi hlásila,
že tu někdo byl a říkal, -
00:05:40
že do dvanácti hodin
bych ho mohla vidět. -
00:05:44
Úplně mě to ochromilo zmatkem.
Posbírala jsem honem nějaké věci -
00:05:48
pro něho,
vypůjčené košile od Bajzy, -
00:05:51
protože jsem dosud neotevřela
jeho zamčený prádelník, - 00:05:54 a jela jsem na Pankrác.
-
00:05:56
Zastihla jsem tam
Fillovou a Přikrylovou. -
00:05:59
Také jim někdo telefonoval,
že mají odevzdat věci. - 00:06:03 Byl na to čas do 4 hodin.
-
00:06:06
Vrátila jsem se domů,
vypáčila prádelník, -
00:06:09
vše znovu sestavila, přidala
fotografii, čokoládu, cigarety, -
00:06:13
svrchník a znovu jsme to
všechny tři i s Helenkou -
00:06:17
zavezly taxíkem
do kanceláře na Pankráci. - 00:06:34 Pod vedením Wernera Besta
-
00:06:36
přišlo do protektorátu
Čechy a Morava také gestapo. - 00:06:40 Řada těchto úředníků gestapa,
-
00:06:42
a mezi nimi musíme jmenovat
především Heinricha Krupkeho, -
00:06:46
měla za úkol sledovat
levicový nebo i pravicový -
00:06:49
intelektuální odboj, řekněme,
v Československé republice. -
00:06:54
Právě Heinrich Krupke
byl jedním z ústředních mužů, -
00:06:58
který likvidoval
právě české intelektuály, - 00:07:01 a mezi nimi to byl právě on,
-
00:07:03
kdo zařídil
smrt Vladislava Vančury, - 00:07:06 jeho popravu v roce 1942.
-
00:07:10
V jednom dopise
z koncentračního tábora, - 00:07:14 to je z roku 1943, píše:
-
00:07:19
Obrazy, které jsou
pod pódiem v mém ateliéru, - 00:07:25 se nemají nikdy dostat na výstavu,
-
00:07:30
nebo aby se staly
předmětem obchodu. -
00:07:39
No to jsme věděli,
že ty obrazy tam jsou. -
00:07:42
A věděli jsme, že jsou rozřezaný
nebo že jsou určený ke zničení. -
00:07:46
A s tím jsme jako počítali.
To až pak jako tatínkovi -
00:07:50
to asi bylo líto,
to už bylo po smrti maminky, -
00:07:53
tak jako on je takovej kutil,
bych spíš řekla, -
00:07:56
a pořád z něčeho něco vytváří,
tak z tohohle, když našel, -
00:08:01
co patří k sobě, tak to k sobě dal
a jako myslel si, -
00:08:05
že to bude u nás
jenom tak jako památka, -
00:08:08
protože nechtěl to nikdy
nikam dávat na výstavu. -
00:08:12
V roce 1943
mne navštívili Pečovi spoluvězni -
00:08:16
z koncentračního tábora
Sachsenhausen. -
00:08:19
Vysokoškoláci, kteří byli
internováni v akci 17.listopad - 00:08:24 a byli postupně propouštěni domů.
-
00:08:27
Na malých lístcích
přinášeli opisy básní, - 00:08:31 které Peča začal psát v samovazbě.
-
00:08:34
Básně, které jim skýtaly
útěchu i povzbuzení, - 00:08:38 šířili mezi sebou.
-
00:08:40
Přepisoval je
vězeňský písař Josef Pekárek, - 00:08:44 který měl k dispozici psací stroj.
- 00:08:58 Čapek v té době také ještě pracoval
-
00:09:01
v táborové malířské dílně
spolu s dalším vězněm, -
00:09:04
ostravským učitelem a malířem
Josefem Dobešem. - 00:09:09 Dobeš Čapkovi velmi pomohl.
-
00:09:11
Byl jedním z organizátorů
záchrany dvou Pečových olejů, -
00:09:15
které maloval ještě volně,
brzy po příchodu do tábora. -
00:09:19
Přestože bylo Dobešovi
dozorcem přikázáno, -
00:09:22
aby tyto malby zničil,
neudělal to, -
00:09:26
obrazy ukryl
a zařídil jejich vynesení z tábora. -
00:09:30
Obrazy se po válce
objevily v Ostravě. -
00:09:34
A po válce mi také Josef Dobeš
odevzdal rukopis básní. -
00:09:43
Dobeš to píše
i v těch svých vzpomínkách, - 00:09:46 že Čapek byl nešika.
-
00:09:48
V podstatě na všechno,
na jakoukoliv práci byl nešika. -
00:09:53
On měl svůj způsob
projevu výtvarného -
00:10:00
a ten výtvarný projev se vlastně
nikomu z těch Němců nelíbil. -
00:10:06
To bylo vlastně to umění,
které oni zavrhovali. - 00:10:15 Oni měli rádi líbivé věci,
-
00:10:18
ženské, portréty,
různé na ty dopisy, -
00:10:24
které oni posílali manželkám
ti gestapáci -
00:10:28
nebo prostě kdo tam byl,
tak on jim dělal záhlaví, -
00:10:32
jim tam namaloval podle toho,
co chtěli, a tak dál. -
00:10:35
A uměl krásně psát,
měl nádherné písmo, -
00:10:39
takže on prostě byl žádaný.
On byl žádaný. - 00:10:42 Kdežto ten Čapek z toho neuměl nic.
-
00:10:46
Oni malovali především takové...
Komerčního charakteru, -
00:10:49
by se dalo říct. Krajinky
a namaluj mi tam to a tak dále. -
00:10:54
A oficiální věci.
To znamená Hitlera a tak dále. -
00:10:58
Mně Dobeš říkal,
že kdyby se měly dát ty obrazy, -
00:11:04
které tam namaloval,
ty Hitlery, do nějaké řady, - 00:11:08 tak že by to byl možná celý vlak.
-
00:11:25
Abych řekl pravdu,
já znám pouze tu květinářku. - 00:11:30 Ten druhý obrázek já si nepamatuju.
-
00:11:33
No a tom samozřejmě
jsou velké legendy, - 00:11:37 jakým způsobem se to dostalo ven.
-
00:11:39
Takže tam
o tom jednoznačně hovořil, -
00:11:42
že to se dostalo
prostřednictvím nějakého esesmana, -
00:11:46
který zřejmě nad ním držel ruku,
i nad tím Dobešem, -
00:11:51
protože existuje kresba,
já ji mám v tom, ten Gustav. -
00:11:58
On o nějakém
takovém esesmanovi říkal, -
00:12:01
že to byl takový
jakoby trošku uřvaný chlap, -
00:12:06
ale na druhé straně
že jim tak nějak... - 00:12:10 Uměnímilovný. Tak bych to řekl.
-
00:12:13
A když se to jako schylovalo
ke konci, ta válka, -
00:12:17
tak oni všichni hledali takové
trošičku jakoby výmluvy na to, -
00:12:21
aby někdo mohl říct,
že taky udělali něco dobrého, -
00:12:24
tak ho snad
nějakým způsobem přesvědčili, - 00:12:28 aby to nějak vynesl.
-
00:12:34
S obrazem Josefa Čapka Matka a dítě
jsem se seznamoval na tři etapy. -
00:12:39
Když jsem po revoluci
nastupoval do ostravské galerie - 00:12:43 jako správce depozitáře a sbírek,
-
00:12:48
tak mě kupodivu zaujal právě tím,
že mne nezaujal. -
00:12:51
A to ve vztahu
k ostatním Čapkovým obrazům, -
00:12:54
které jsme měli,
které byly charakterističtější -
00:12:57
a výjimečnější, tak,
jak všichni máme Čapka rádi. -
00:13:04
Podruhé jsem se s ním sblížil víc,
když mě zaujal, -
00:13:07
když jsem si ty obrázky
mohl prohlédnout - 00:13:10 u příležitosti zápůjček a výstav,
-
00:13:13
když jsem si je mohl prohlédnout
pořádně, a zjistil jsem, -
00:13:16
že to je datováno rokem 1942,
což mne tedy udivilo, -
00:13:20
protože jsem samozřejmě věděl,
že Čapek byl v koncentráku. -
00:13:24
A tehdy jsem si uvědomil,
že ten obrázek není -
00:13:27
jakoby jednoduchý
jenom z toho důvodu, -
00:13:32
že určitě
v tom koncentračním táboře -
00:13:35
Čapek nemohl
malovat takovým způsobem, -
00:13:39
jak ho všichni známe, protože Němci
tohleto moderní umění neměli rádi -
00:13:43
a vůbec si to ani nemohl dovolit,
ale že byl i jiný důvod, -
00:13:47
proč ho maloval jakoby jednodušeji,
prostěji, lyričtěji, tak popisněji. -
00:13:52
A uvědomil jsem si, že ten důvod
byla asi jeho vzpomínka na dětství -
00:13:58
a vůbec že se uchyloval
asi v té nepříznivé situaci -
00:14:02
ke své minulosti
a samozřejmě k tomu lepšímu, -
00:14:06
co v životě měl,
a určitě to byl i jeho život, - 00:14:09 jeho dětství, jeho život v rodině.
-
00:14:19
V Sachsenhausenu, mám pocit,
že poté, co prošel tou samotkou -
00:14:24
a co prošel tím vězením
potom v Berlíně, - 00:14:28 jak se objevuje v těch vzpomínkách,
- 00:14:33 tak už nemaluje to, co vidí,
-
00:14:36
už nemaluje to, co je.
Už maluje jenom děti - 00:14:41 a vrací se k těm motivům květinářek
- 00:14:44 a k těm všedním scenériím,
- 00:14:47 který maloval, když byl svobodný.
-
00:14:58
Ty kresbičky, který jsou třeba
tady teď v pozůstalosti, -
00:15:03
tak to se nedá
srovnávat s dlaňovkama, -
00:15:06
s těma kresbičkama,
který byly dřív. -
00:15:09
Ty dlaňovky byly skici pro obrázky,
který někdy udělá, -
00:15:13
a chrlil je
a byly jich desítky, stovky. -
00:15:16
Kdežto tohle
je malej průsvitnej papírek, - 00:15:19 po obou stranách pokreslenej,
-
00:15:21
kde je to
vlastně existenciální výpověď. - 00:15:26 To není skica pro nějaký obraz.
-
00:15:36
Po zatčení Josefa Čapka
právě v září 1939 -
00:15:40
se jeho rodina snažila
o jeho propuštění -
00:15:44
z té takzvané ochranné vazby,
tedy schutzhaft, -
00:15:48
který v podstatě
měl být pro Josefa Čapka, - 00:15:53 řekněme, doživotním vězením.
-
00:15:56
Je zvláštní, proč právě došlo
k tomu zatčení Josefa Čapka. -
00:16:00
Tady si to můžeme
vysvětlit především tak, -
00:16:03
že on jako člověk, který
hluboce ovlivňoval tu společnost -
00:16:07
a byl symbolem
právě první republiky, -
00:16:10
tak byl i určitým nástrojem
pro vydírání protektorátní vlády, -
00:16:18
v podstatě
toho protektorátního prostředí. -
00:16:20
Proto nejen Josef Čapek, ale i celá
řada dalších českých intelektuálů -
00:16:24
byla zatčena a byla zavřena
v koncentračním táboře. -
00:16:27
A opět musím zdůraznit,
nejedná se pouze o Čechy, -
00:16:30
ale o Poláky, o Francouze.
Každý z těch národů -
00:16:33
měl určitou část té intelektuální
vrstvy v koncentračním táboře. -
00:16:39
Intervence, které rodina psala,
a snažila se o propuštění -
00:16:43
Josefa Čapka,
nesou jeden zvláštní znak. -
00:16:47
Na všech těch dokumentech
si můžeme všimnout toho razítka, -
00:16:50
že není znám rozsudek, není znám
vlastně ten důvod toho zatčení. -
00:16:56
Toto označení umožňovalo,
aby pozůstalí nebo lidé, -
00:17:00
kteří zůstali na svobodě
z jeho rodiny -
00:17:02
a kteří neměli
finanční prostředky pro tu obživu, -
00:17:06
mohli dostávat
finanční kompenzace od státu -
00:17:08
anebo - lépe řečeno -
přímo i na základě rozhodnutí - 00:17:11 ředitele koncentračního tábora.
- 00:17:14 Obrazy
- 00:17:17 Tak modrý jako ta obloha,
- 00:17:21 tak modrý obraz chtěl bych udělat,
- 00:17:25 jako jsou modré dětské hry,
- 00:17:29 jak domova kouř modravý,
- 00:17:32 tak jako radost nebo štěstí bývají,
- 00:17:38 modré jak květy pomněnek,
- 00:17:42 modré jak drozdův popěvek,
- 00:17:48 když kosatce a zvonky rozkvetou,
- 00:17:52 též modré mnohé písně jsou,
- 00:17:58 má milá měla stuhu takovou,
- 00:18:05 některé vody za jasného dne
- 00:18:08 jsou také takto modře průhledné,
- 00:18:13 modré tak, jako co se sladce tají
-
00:18:18
v dáli,
z níž veselé se hlasy ozývají... - 00:18:23 Mně připadá až skoro neskutečný,
- 00:18:29 že se to tam dalo takhle napsat.
-
00:18:32
Jako že si člověk
neumí představit ten život. -
00:18:35
Když dneska navštívím
ten tábor koncentrační, -
00:18:38
jako že jsme byli ve třech, tak
mi to připadá něco tak hroznýho, - 00:18:42 že vůbec ani nemůžu pochopit,
- 00:18:44 že jako našel ty chvíle,
-
00:18:48
kdy se na to
mohl takhle soustředit, -
00:18:51
a že jako
v těch hrozných podmínkách - 00:18:55 se dalo něco takovýho napsat.
-
00:18:57
To je teda fakt,
že mi připadá dost zvláštní. -
00:19:03
Já si vůbec nepamatuju,
jakým způsobem to probíhalo. -
00:19:09
Kde nás vyložili,
kde byla ta rampa, -
00:19:12
jak jsme se dotáhli
prostě na to místo, - 00:19:15 kde byly ty baráky,
-
00:19:17
protože to jsme byly
už strašně vysílený a unavený. -
00:19:21
A těch baráků tam bylo strašně moc.
Strašně moc! - 00:19:25 A co bylo úděsný,
-
00:19:28
že u každého baráku na těch rozích
ležely pohozené mrtvoly. -
00:19:53
Chodila jsem pravidelně do Sokolské
ulice k Lékařskému domu, -
00:19:57
kam přijížděly autobusy
s navracejícími se vězni. -
00:20:01
V polovině června 1945
také už z Belsenu. - 00:20:06 Čapkovo jméno nikdo z nich neznal.
-
00:20:10
Protože jsem dostávala od bývalých
vězňů různé zprávy a svědectví -
00:20:14
o tom, že byl Čapek na konci dubna
viděn živý v táboře, -
00:20:18
rozhodla jsem se ho hledat
a 23.června jsem vyjela -
00:20:22
půjčeným vozem naplněným
plechovkami benzinu do Německa. - 00:20:27 V půli července jsem se vrátila
-
00:20:30
a dostala jsem vzkaz,
že kdosi ho viděl živého -
00:20:33
ještě po osvobození
koncentračního tábora. - 00:20:37 Čekala jsem stále nějakou zprávu.
-
00:20:40
Navštívila jsem jasnovidce,
astroložku, -
00:20:43
hledala jsem ty, kdo se vrátili
a mohli o Čapkovi něco vědět. -
00:20:49
V případě Josefa Čapka
si musíme představit, -
00:20:52
v jaké situaci k jeho
předpokládanému úmrtí - 00:20:56 právě na konci války došlo.
-
00:21:00
Březen, duben, květen 1945
panuje v Evropě obrovský chaos. -
00:21:05
To znamená, v té době dochází
i k likvidaci jakýchkoliv stop, -
00:21:09
které by měly ukázat
na nacistické válečné zločiny. - 00:21:13 Německý osazení, co nám tam velelo,
-
00:21:16
tak ti okamžitě
vyvěsili bílý vlajky, -
00:21:20
když ti Angličani přijeli,
a většina z nich utekla. - 00:21:36 Myslím si osobně, že to nevzdal,
-
00:21:38
že se spíš položil do polohy,
a to je moje astrologická hypotéza, -
00:21:43
polohy odevzdanosti.
Děj se vůle boží. -
00:21:46
Prostě nechal tomu volnej průběh.
A myslím si, že mu to vycházelo -
00:21:50
tak, že vlastně jako přežil
ten koncentrační tábor. -
00:21:54
A myslím si, že umřel až jako
později na následky tý nemoci, - 00:21:58 na ten tyfus, kterej tam byl.
-
00:22:01
Z toho důvodu, že vlastně
je v něm tolik energie, - 00:22:04 že tam není možný jen tak jako,
-
00:22:07
že to ti fašisti
nemohli jen tak jako zabít. - 00:22:12 Může být beze vší pochyby divné,
-
00:22:15
že jsem ze začátku přijala zprávu
o Pečově smrti, - 00:22:19 i když s bolestí a s pochybami,
-
00:22:21
nebo spíš
se stále obnovovaným doufáním, - 00:22:25 trpně, nečinně.
-
00:22:30
S odstupem času
se můj neklid a pocit viny, -
00:22:33
že jsem dost neudělala,
stále zvyšoval, -
00:22:36
až v létě 1947
se stal nesnesitelný, - 00:22:40 palčivý jako nějaké volání.
- 00:22:45 Proto jsem jela zpět do Německa.
-
00:22:48
Hledala jsem přes Červený kříž,
v ohlašovnách, -
00:22:52
pátracích kancelářích,
v ústavech i nemocnicích. -
00:23:00
16.prosince jsem nastoupila
zpáteční cestu do Prahy. -
00:23:12
Přes kultury a přes věky jde něco,
čemu se říká rituály. - 00:23:17 A ty ukončovací rituály mají právě
-
00:23:22
pro ty účastněné nebo pro ty,
koho se to týká, - 00:23:27 mají význam jaksi jasného sdělení,
-
00:23:31
že něco končí
a něco začíná eventuelně. -
00:23:36
Za běžných okolností
ty ukončovací rituály životní - 00:23:41 je třeba pohřeb.
-
00:23:46
To je teprve to finální, kdy
se s tím člověkem nějak rozloučíme, -
00:23:50
velmi často jenom v sobě,
a taky víme, -
00:23:55
kde je uloženej, taky víme,
kam máme chodit eventuelně, -
00:24:00
nebo kde je rozptýlenej,
to už je jedno. -
00:24:04
Když tohle chybí,
tak vlastně je cosi neukončeného. -
00:24:11
A to neukončený
dělá v následném životě, -
00:24:14
teď řeknu pozůstalých,
jako nejasno, - 00:24:18 jak to vlastně teda bylo.
-
00:24:21
Zůstává jedno jisté. V roce 1947
byl prohlášen za mrtvého, -
00:24:25
protože se po dobu dvou let,
kdy platila zákonná lhůta, -
00:24:29
své rodině neozval, nepřihlásil se,
a tudíž s velkou pravděpodobností -
00:24:33
zahynul právě
v té závěrečné fázi války. - 00:24:36 To je pro nás nesmírně důležité,
-
00:24:39
protože jeho smrtí vlastně končí
jedna celá éra - 00:24:43 člověka demokrata, člověka vězně,
-
00:24:45
který by se asi s novými pořádky
a s novým myšlením -
00:24:48
vznikající obnovené Československé
republiky nedokázal ztotožnit. -
00:25:49
Skryté titulky: Jaroslav Švagr
Česká televize 2012