iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 12. 2006
16:00 na ČT1

1 2 3 4 5

133 hlasů
16230
zhlédnutí

Nehasit! Hořím!

Kamenosochařka Zuzana Čížková

23 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nehasit! Hořím! - Kamenosochařka Zuzana Čížková

  • 00:00:06 Vysoko na kopci,
    tak nízko pod nebesy.
  • 00:00:12 Sedí 3 krahujci.
    Já slyším jejich hlasy.
  • 00:00:25 Pro někoho to jsou možná
    jen obyčejné šutry.
  • 00:00:28 Možná, že tyto šutříčky a šutry
    jsou tady už několik tisíc let,
  • 00:00:33 tak načerpaly jakousi energii,
    jestli se to tak dá říct,
  • 00:00:38 kterou mohou předávat,
    pokud vy chcete.
  • 00:00:41 Když první zazpívá,
    vysvitnou hvězdy ve dne.
  • 00:00:52 Pískovec je sedimentární hornina.
  • 00:00:54 Po staletí se tam ukládají různé
    vrstvy života na planetě.
  • 00:01:00 Můžeme v tom vidět historii.
    Takové tajemno.
  • 00:01:04 Můžete z toho vyčíst,
    co se v které době odehrávalo.
  • 00:01:10 Když druhý zazpívá,
    vítr se zvedne.
  • 00:01:22 Můžete se jenom dívat
    nebo si je můžete pohladit.
  • 00:01:25 Můžete si s nimi hrát
    nebo cokoliv,
  • 00:01:28 ale když budete chtít,
    tak vám můžou otevřít svůj svět.
  • 00:01:31 Vydat vám svoji energii.
  • 00:01:34 Jako prcek jsem si z pískoviště
    tahala různé acháty a chalcedony.
  • 00:01:38 Naši si mysleli,
    že jsou to obyčejné křemeny.
  • 00:01:42 Máma mi to všechno vyhazovala.
  • 00:01:46 Řadu chalcedonů, karneolů
    a krevelů mi vyhodila
  • 00:01:52 v kýblu z okna.
  • 00:02:02 Aspoň jeden šutříček si vezmu
    do kapsy.
  • 00:02:07 Tady jsme na Umělecko-průmyslové
    škole kamenosochařské,
  • 00:02:11 kde jsem strávila asi nejhezčí
    čtyři roky svého života.
  • 00:02:15 Támhle v těch místech jsme měli
    kamenickou dílnu,
  • 00:02:19 kde fungovaly ateliéry do kamene.
  • 00:02:21 Je pravda, že ženských
    tady nebylo moc.
  • 00:02:24 Pokud tady byly ženské,
    tak byly na restaurátorském oboru.
  • 00:02:28 Profesoři si ze mne dělali srandu.
    Po dobu studia mi říkali chlapče.
  • 00:02:36 "Chlapče, jsi nám do toho kamene
    nějak zabloudil, ne?"
  • 00:02:43 "To jako z tebe žádný
    Michelangelo nebude, jo?"
  • 00:02:47 Během prázdnin na střední škole
    jsem jezdila zároveň restaurovat.
  • 00:02:50 Podílela jsem se na
    restaurování kašny v Basileji.
  • 00:02:53 Zároveň v Jindřichově Hradci
    na barokních sochách.
  • 00:02:57 Člověk si může osahat nejenom
    anatomii,
  • 00:03:00 ale potom mu to pomůže
    v tom výtvarném projevu
  • 00:03:04 nebo v modelování jako takovém.
  • 00:03:06 Zároveň si sáhne na to století.
    A to je super.
  • 00:03:09 Je to takový zvláštní pocit.
  • 00:03:13 Tady mám fotografie,
    kde jsem byla na stáži
  • 00:03:16 díky Jožkovi Stehlíkovi.
  • 00:03:18 Myslím, že to je jeden
    z nejkrásnějších lomů
  • 00:03:21 na celém světě.
  • 00:03:23 Tento materiál používal
    takový nejznámější sochař
  • 00:03:26 jako například Michelangelo.
  • 00:03:28 Říká se, že Michelangelo byl
    hrozně talentovaný.
  • 00:03:31 Nikdy žádný blok nezmařil.
  • 00:03:33 Co si představoval,
    do toho bloku nakonec vytvořil.
  • 00:03:38 Nic mu neulítlo.
  • 00:03:39 Nestalo se mu,
    že by mu tam vyšel někde kaz.
  • 00:03:43 Jak je možné,
    že tam nikdy neměl kaz?
  • 00:03:45 Myslíte si, že to bylo
    výborným materiálem?
  • 00:03:47 Bylo to díky tomu,
    že měl vybraný blok.
  • 00:03:50 Viděl, že tam bude takhle figura,
  • 00:03:52 ale vždycky si nejčastěji vzadu
    nechával rezervu.
  • 00:03:54 Když mu tam vyšel kaz
    nebo něco, co se mu nehodilo,
  • 00:03:57 tak to celé posunul dozadu.
  • 00:03:59 A to bylo celé kouzlo toho,
    že nikdy nezmařil žádný blok.
  • 00:04:03 Jako zkoušku materiálu jsem si tam
    vysekala tady tu Bradavu.
  • 00:04:08 Díky tomu, že jsem viděla takový
    krásný šutr a krásný materiál,
  • 00:04:11 mohla jsem si ho omakat,
  • 00:04:13 vyzkoušet všechny techniky,
    které se s tím dají dělat,
  • 00:04:16 říkala jsem si,
    že asi tudy povede cesta.
  • 00:04:37 Tady tu sochu jsem vytvořila
    před několika lety
  • 00:04:39 jako maturitní práci.
  • 00:04:41 Myslím si, že mě hodně ovlivnily
    sochy moai
  • 00:04:44 na Velikonočních ostrovech.
  • 00:04:46 Jinak se tomu říká také Pupek světa
    nebo Rano Raraku.
  • 00:04:53 Mělo to takové svoje kouzlo.
  • 00:04:55 Do teďka nikdo neví,
    proč tam ty sochy jsou.
  • 00:04:58 Jakým způsobem vznikly.
  • 00:05:00 Něco takového nevyřešeného
    mě přitahovalo.
  • 00:05:09 Tady tou sochou jsem mínila...,
    tady jsou 3 různé charaktery lidí.
  • 00:05:12 Zároveň je harmonicky spojena,
    nejen kompozicí, ale celkově,
  • 00:05:16 ta příroda.
  • 00:05:19 A potom už jsem šla zase někam dál.
  • 00:05:21 Už se mi zdálo,
    že to je moc proflálé.
  • 00:05:24 Už o tom ví kde kdo.
  • 00:05:26 A to není jenom pro mě
    něco nevyřešeného a záhadného.
  • 00:05:31 Vypadla jsem ze školy s maturitou.
  • 00:05:33 Měla jsem takovou potřebu
    být konečně bez nějakých závazků
  • 00:05:39 a bez nějakého kecání
    od těch učitelů na střední.
  • 00:05:44 Potřebu něco velkého vytvořit.
  • 00:05:47 Měla jsem možnost sekat
    na mezinárodním
  • 00:05:50 kamenosochařským sympóziu u Plzně.
  • 00:05:53 Tam jsem asi za 14 dní vytvořila
    2,5 metru vysokého Floriána
  • 00:05:57 do kamene.
  • 00:05:58 Sympózia jsou výborná věc,
    ale zároveň zkáza.
  • 00:06:02 Mladí lidé jsou rádi, že konečně
    si můžou sáhnout do velkého bloku.
  • 00:06:08 Zase na druhou stranu je tam
    hrozně málo času na to.
  • 00:06:17 Na jednu stranu jsem se poučila,
    že bych se neměla vrhat
  • 00:06:20 do tak velké sochy
    za tak krátkou dobu v kameni,
  • 00:06:23 ale zase na druhou stranu
    jsem to zase několikrát zopakovala.
  • 00:06:27 To je takové ponaučení.
  • 00:06:30 Člověk si to uvědomuje,
    ale stejně udělá tu samou volovinu.
  • 00:06:36 Tady do lomu Podhorní Újezd
    si jezdím pro pískovec.
  • 00:06:41 Přestože bydlím v Brandýse
    nad Labem, což je Polabí,
  • 00:06:45 a kde je také pískovec,
    tak si jezdím sem.
  • 00:06:48 Tady je jeden z nejkvalitnějších
    materiálů pro sochařské účely
  • 00:06:52 nebo pro architekturu.
  • 00:06:54 Kámen pro sochařské účely
    se tady bere minimálně 100 let.
  • 00:06:58 Zároveň je tady výhoda,
    že se ten kámen neostřeluje,
  • 00:07:01 ale těží se odvrtáváním.
  • 00:07:03 To je hodně důležité.
  • 00:07:05 V momentě, kdy se kámen
    odstřeluje, tak vznikají štychy.
  • 00:07:09 Potom už se s tím nedá
    tak dobře pracovat.
  • 00:07:12 Popřípadě se z toho dají dělat
    komorní plastiky.
  • 00:07:16 Vzhledem k tomu, že mám ráda
    monumentální tvorbu,
  • 00:07:19 potřebuji kámen,
    kde je co nejméně štychů.
  • 00:07:23 Tady ten šutříček si odvezu.
  • 00:07:25 Je příjemně barevný.
    Vypadá, že nebude extra tvrdý.
  • 00:07:31 Většinou jsem v ateliéru
    po večerech a po nocích.
  • 00:07:35 Možná je to tím,
    že jsem se v 9 večer narodila.
  • 00:07:38 Mám nejvíc energie.
    Také přes den není moc času.
  • 00:07:43 Normálně bych tady byla
    skoro do rána.
  • 00:07:47 Za chvíli vstávám
    a vyrážím do lomu.
  • 00:08:33 To je šťastně volený námět.
  • 00:08:37 Slyšel jsem, že to má být motýl.
    Inspirace je motýl.
  • 00:08:50 Ještě to obejdu zezadu.
    Jaké má motýl záda.
  • 00:09:12 Děláte jinak.
    To je pro mě nový pohled.
  • 00:09:16 Pro mě by tam nemusely
    být tykadla.
  • 00:09:21 To bych tam nepotřeboval
    pro své štěstí.
  • 00:09:24 A ty dráty zatočený
    a tykadla na konci,
  • 00:09:29 tak to tomu dává takový pohyb,
    jinak by to bylo statické.
  • 00:09:33 Ta tykadla tomu dávají vzruch.
    Možná i nervozitu.
  • 00:09:37 Možná to někoho znervózňuje
  • 00:09:39 Možná, že to je právě na tom
    to zajímavé.
  • 00:09:42 Já si myslím, že by člověk neměl
    brát věci zase až tak vážně,
  • 00:09:45 protože by se z toho asi zbláznil.
  • 00:09:48 Když jsem studovala střední školu,
    tak jsme po těch kamenech lezli.
  • 00:09:51 Různě jsme si tady sedávali,
    četli si knížky nebo si povídali.
  • 00:09:55 Teprve potom jsem zjistila,
    že to je dílo Kurta Gebauera.
  • 00:09:59 Hodně mě zaujalo svou strukturou.
    Jak to funguje.
  • 00:10:03 Hlásila jsem se potom k němu
    na vysokou školu.
  • 00:10:06 Ze začátku jsme si se spolužáky
    mysleli, že to je několik kamenů
  • 00:10:10 poskládaných volně na sebe.
  • 00:10:12 Když se na to díváte delší dobu,
    tak zjistíte, že tady má bradu,
  • 00:10:16 tady má pusu, potom dál je nos,
    nahoře jsou oči.
  • 00:10:20 Sochy se rozdělují na 2 skupiny.
    Skulptury nebo plastiky.
  • 00:10:24 Skulptury vznikají tak,
    že se ubírá materiál.
  • 00:10:27 Třeba kámen a dřevo.
  • 00:10:30 Plastiky vznikají tím způsobem,
    že se materiál přidává.
  • 00:10:33 Kurt udělal takový fórek,
    že do kamene,
  • 00:10:36 ze kterého většinou vznikají
    skulptury, tak vytvořil plastiku.
  • 00:10:43 Nebylo a nebo bylo
    za sedmero horami.
  • 00:10:46 Pršelo a jen se lilo.
    Každá rada dobrá mi.
  • 00:10:50 Je těžký bát se, kolik zkusíš
    uchovat si prostotu.
  • 00:10:55 Těžší rád mít koho musíš,
    ale možná protos tu.
  • 00:11:00 Dívám se zpět dírou v plotě.
    Na klice zašla už měď.
  • 00:11:07 Vzdálen jsi v čase i v hmotě
    a já tě opuštím teprve teď.
  • 00:11:16 Pojď se podívat,
    jestli mě nezmlátíš.
  • 00:11:19 Ještě to není úplně hotové, ale.
  • 00:11:22 To je dobrý.
    Je to podobné.
  • 00:11:26 Měla jsem štěstí, že jsem sehnala
    16-ti letého černouška,
  • 00:11:30 který mi stojí modelem.
  • 00:11:33 On je odtud?
  • 00:11:34 Z Brandýsa se sem přistěhoval.
  • 00:11:37 Tak to je dobrý.
    Exotický model.
  • 00:11:41 Líbíš se sobě?
  • 00:11:43 Líbím.
  • 00:11:45 Ještě bys tam měla vysledovat
    nějaký základní tvar.
  • 00:11:49 Trošku to máš rozpadlé
    v jednotlivých detailech.
  • 00:11:54 Kdyby se ti to podařilo
    trochu víc sjednotit,
  • 00:11:57 tak by to tomu pomohlo.
  • 00:12:00 Ale je to tvoje socha,
    tak si s tím dělej, co chceš.
  • 00:12:05 Je to jenom můj názor,
    že by to tomu pomohlo.
  • 00:12:09 Jeden čas jsem se motala
    v ateliéru Olbrama Zoubka,
  • 00:12:15 což byla také zajímavá praxe.
  • 00:12:17 Tam jsem zase poznala
    cementové hmoty a beton.
  • 00:12:19 Je paráda, když můžu
    ve Výzkumném ústavu maltovin
  • 00:12:22 zkoušet nové směsi na sochy,
  • 00:12:25 protože přece jenom ten kámen
    je strašně moc omezený.
  • 00:12:29 Nemůžete si do něj dovolit ledacos.
    Bronz je zase příliš drahý.
  • 00:12:33 Pánové ve výzkumném ústavu mi
    pomohli vyřešit obrovský problém.
  • 00:12:37 Je sranda, když sochy vznikají
    pomocí kalibrovaných nádob,
  • 00:12:42 protože ta směs musí být
    namíchaná naprosto přesně.
  • 00:13:14 Já jsem si ze začátku říkala,
    jestli to vůbec vyjde hlaďoučké.
  • 00:13:18 Vyšlo to parádně.
    Opravdu hlaďoučké.
  • 00:13:21 Vždyť jsem vám předváděl,
    že budu dělat plochu
  • 00:13:24 lesklou jako zrcadlo.
  • 00:13:26 Já myslím, že to je dobré.
    Takové hlaďoučké.
  • 00:13:29 To je podle přání.
  • 00:13:34 Mohlo by se to udělat
    úplně lesklé,
  • 00:13:36 ale myslím, že by to vypadalo
    nepřirozeně.
  • 00:13:39 Tento voskový lesk je lepší.
  • 00:13:43 Další materiál, který jsem zkoušela
    byl epoxid.
  • 00:13:47 Například tady ta socha.
  • 00:13:50 To vypadá jako voskové,
    ale je to plast.
  • 00:13:53 Je to umělá hmota.
  • 00:13:55 To už není materiál,
    na kterém bych chtěla stavět.
  • 00:14:03 Po krátké tvůrčí době v Zárybech
    jsem se musela přemístit jinam.
  • 00:14:07 Hledala jsem ateliér.
  • 00:14:10 Protože moje finanční prostředky
    nejsou nijak moc slavné,
  • 00:14:13 oslovila jsem město.
  • 00:14:16 Vyšli mi strašně moc vstříc.
    Zapůjčili mi tady ten prostor.
  • 00:14:20 Po dobu studia nemusím platit
    nájem, což je výborné.
  • 00:14:24 Za to jim vytvořím sochu
    pro brandýský zámek,
  • 00:14:27 což je pro mě naprosto úžasné,
  • 00:14:31 protože bych stejně někdy tu sochu
    do budoucna ráda vytvořila.
  • 00:14:34 Takže to byla 2 pozitiva.
  • 00:14:37 Bude to figurativní námět.
    Hodně mě ovlivnilo téma.
  • 00:14:40 Tento zámek miloval Rudolf II.,
    který tady trávil většinu času.
  • 00:14:44 Je taková historie,
    že naproti ve mlýně měl mlynářku,
  • 00:14:48 se kterou měl údajně 9 dětí.
  • 00:14:51 Tady to mě hodně ovlivnilo
    při návrhu téhle sochy.
  • 00:14:54 Ručičku na zadeček levou.
    Trošičku erotiky, ať to má šmrnc.
  • 00:14:58 To umíš.
    Možná ještě víc nahoru tady to.
  • 00:15:05 Takhle podle Jíři bych to ráda
    vymodelovala,
  • 00:15:11 že ta její přední část se bude
    ztrácet v té zdi.
  • 00:15:16 Takže to bude uříznuté.
  • 00:15:19 Bude to v betonu
    a přikotvené tady k té zdi.
  • 00:15:23 Vzhledem k tomu,
    že to je historická zeď,
  • 00:15:26 je chráněná památkáři.
  • 00:15:29 Tak to bude docela legrace,
    abych to ukotvila tak,
  • 00:15:32 abych tady nic neponičila
    a neznehodnotila.
  • 00:15:35 Náš profesor Kurt Gebauer nás učí
    a pořád nám vtlouká do hlavy,
  • 00:15:38 že pro sochařství je hodně
    důležitý prostor,
  • 00:15:41 že s prostorem musíme pracovat.
  • 00:15:48 Můžete udělat třeba horší sochu.
  • 00:15:50 V momentě, kdy ji lépe umístíte,
    tak to vždycky vypadá dobře.
  • 00:15:53 Naopak uděláte perfektní sochu.
    Dáte si s ní moc záležet.
  • 00:15:57 Umístíte ji špatně do prostoru.
    Výsledek je úplně na nic.
  • 00:16:01 Pokoj rozvoněl se vínem
    minem se, neminem.
  • 00:16:04 Jako ty mě nemá nikdo rád.
  • 00:16:07 Bůh na zem hvězdu shodil
    když po nebi chodil.
  • 00:16:10 Teď si můžu něco přát.
  • 00:16:12 Papírový drak, slunce,hory, mraky.
    Umět chtít to co mám.
  • 00:16:16 Poznat, když se mýlím.
  • 00:16:18 Opustit v tu chvílipro neznámé to,
    co znám.
  • 00:16:22 Půjdu kam chci
    a nikdy mě nedoženou.
  • 00:16:25 Musím jen přiznat, oplakat,
    zapomenout.
  • 00:16:29 Půjdu kam chci
    a nikdy mě nedoženou.
  • 00:16:33 Musím jen zapomenout.
  • 00:16:38 Monumentální sochy podle
    mého názoru jsou megality.
  • 00:16:43 Neopracované šutry někde
    dobře zakomponované do prostoru.
  • 00:16:48 Jenom surový kámen.
  • 00:16:50 Má svoje kouzlo.
    Má svojí myšlenku.
  • 00:16:52 Podle mého názoru
    jsou to nejlepší kamenné sochy,
  • 00:16:55 které můžeme vidět.
  • 00:17:02 Možná právě tady ve velkoskladu
    s kamenem si můžeme uvědomit,
  • 00:17:05 co ta příroda dokáže.
  • 00:17:07 Teď už jsou lidi od přírody
    odříznuti.
  • 00:17:10 Mají pocit,
    že všechno vytvoří lépe.
  • 00:17:13 To fakt dovede jenom příroda.
  • 00:17:16 Jakákoliv náhražka se s tím
    vůbec nedá srovnat.
  • 00:17:19 Můžete se na to podívat zblízka.
    To je něco jako obraz.
  • 00:17:23 Můžete vidět kde co.
  • 00:17:25 Můžete v tom vidět krajinu z výšky.
    Můžete v tom vidět části vesmíru.
  • 00:17:33 Do tohoto skladu mě přivedlo to,
    že řeším interiér.
  • 00:17:36 Snažím se to řešit pomocí kamene.
  • 00:17:39 Jsem docela potěšená, že se vozí
    materiály z celého světa.
  • 00:17:43 Pokaždé je tady něco jiného.
  • 00:17:45 Když se sem zajedu podívat jen tak,
    dovedu tu být hodinu nebo dvě.
  • 00:17:57 Dobrý den,
    děkuji, že jste přišel.
  • 00:18:00 Můžu vás poprosit?
  • 00:18:18 Ten celkový tvar se mi líbí
    jako zajímavý nápad.
  • 00:18:23 Tady to prohnutí.
    Prohnutí navenek toho tvaru hlavy.
  • 00:18:29 Tady mi to připadá trošku násilné
    vůči té hlavě,
  • 00:18:34 která je poměrně reálná.
  • 00:18:36 Je to portrétní věc,
    není to ornament.
  • 00:18:39 Ten ornament je fajn.
  • 00:18:41 Akorát by se měl objevit
    ještě ve stylizaci hlavy.
  • 00:18:46 Jsem ráda, že jsem měla aspoň
    na chvíli možnost zpracovávat
  • 00:18:50 větší bloky kamene.
  • 00:18:53 A tvořit volnou tvorbu.
  • 00:18:56 Většinou je velký problém sehnat
    nějaký pozemek.
  • 00:18:58 Protože žádný svůj pozemek nemám,
    musím neustále někoho otravovat.
  • 00:19:02 Někoho žádat, jestli bych nemohla
    si to k němu přivést.
  • 00:19:06 Nechat si to u něj nějakou dobu,
    aspoň než to opracuji.
  • 00:19:23 Teď jsme v Ostravě na Landeku
    na kamenosochařským bienále.
  • 00:19:28 Na rozdíl od těch předcházejících
    kamenosochařských sympózií,
  • 00:19:31 kde jsem byla,
    tak mám obrovskou radost
  • 00:19:34 z materiálu z kamenů,
    které nám tady hlavní organizátor
  • 00:19:37 kamenosochař
    Martin Kuchař připravil.
  • 00:19:40 Vyhlídla a vybrala jsem si tady
    tento kámen.
  • 00:19:44 Je to mramor český, hrubozrnný.
    Má asi 3,5 m x 1m x1m.
  • 00:19:51 Tady bylo hodně mamutů,
    kteří migrovali do Polska.
  • 00:19:55 Chtěla jsem udělat tématickou
    práci. Bude to mamutí kel.
  • 00:19:59 Když před sebou vidíte hezký kámen,
    tak si říkáte, když začnate sekat,
  • 00:20:06 jestli kámen nezkazíte.
  • 00:20:09 Jestli by nebylo lepší,
    kdyby zůstal syrový.
  • 00:20:27 14 dní jsem trávila tak,
    že se ráno vstávalo, šlo se sekat,
  • 00:20:32 večer kolem 20,30 jsem to zabalili,
    protože už nebylo vidět, byla tma.
  • 00:20:38 Kolem jedné je ještě oběd,
    na ten se těšíme celý den.
  • 00:20:57 Na takovou sochu by bylo správné,
    kdybych to dělala několik měsíců,
  • 00:21:02 aby to bylo to pravé ořechové.
  • 00:21:08 Sochařů, kteří dělají do kamene
    jsou mraky.
  • 00:21:11 Jezdí po sympóziích.
  • 00:21:14 Ty sochy se podobají jedna druhé,
    byť se snaží být originální.
  • 00:21:18 Tak z toho chci ji dostat pryč,
    aby do toho nezabředla.
  • 00:21:24 Měla jsem takovou příležitost,
    že jsem byla vybraná,
  • 00:21:27 abych vystavovala na 116.Salónu
    v Paříži.
  • 00:21:30 Jela jsem tam.
  • 00:21:32 Chtěla jsem se zároveň podívat
    do Paříže, protože to byl můj sen.
  • 00:21:35 Poprvé to bylo docela fajn,
  • 00:21:37 protože jsem cestovala se sochami
    v krosně.
  • 00:21:40 Táhla jsem jenom tady tu sochu.
    Má 10 kg.
  • 00:21:43 To bylo ještě v pohodě.
  • 00:21:45 Podruhé mě přímo Francouzi,
    vlastně prezidentka Salónu pozvala,
  • 00:21:48 abych tam vystavovala.
  • 00:21:51 A protože nemám auto
    a nemám ani moc peněz,
  • 00:21:54 nebo mám takovou rachotinku,
    která by klekla už na hranicích,
  • 00:21:57 tak jsem vzala krosnu a jela jsem.
    Má 20 kg tady ta socha bronzová.
  • 00:22:07 A takhle jsme spolu jely do Paříže
    na výlet.
  • 00:22:11 Co mi chybí v sochařském projevu?
  • 00:22:14 Uvolnění.
  • 00:22:16 Aby to nebyla jenom řemeslnost,
    ale trochu ještě něco víc.
  • 00:22:21 Uvolnění.
  • 00:22:30 Podle mého názoru by bylo fajn,
    kdybychom ve výtvarném umění
  • 00:22:34 vdechovali něco pozitivního
    mezi lidi,
  • 00:22:36 protože těch negativ kolem nás
    je tolik, že bychom lidi ubíjeli.
  • 00:22:43 To je zbytečné. Proč?
  • 00:22:45 Proč zase něco negativního
    ve výtvarném umění,
  • 00:22:47 když toho máme všude kolem sebe?
  • 00:22:51 Titulky zpracovala Yveta Bartlová
    Česká televize 2006
  • 00:23:00 .

Související