iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 11. 2012
17:30 na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
2864
zhlédnutí

Černé ovce na silnici

Beroun, 14. 8. 2008 — Letecká policejní služba — Od 10 let

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Černé ovce

  • 00:00:18 Dějí se zázraky?
  • 00:00:20 Každý máme někdy těžkou chvilku,
    kdy právě v zázrak doufáme.
  • 00:00:26 Jsou ale místa,
    kde na něj nikdy nesmíme spoléhat.
  • 00:00:29 Třeba právě tady.
    Vítejte NA SILNICI.
  • 00:00:32 Otec ho varoval,
    ať nejezdí na motorce.
  • 00:00:34 Zlá předtucha se vyplnila.
    Střet s autem způsobil synovi
  • 00:00:38 zranění téměř neslučitelná
    se životem. Přežil je.
  • 00:00:41 Sledují nás z výšky.
    Pomáhají, informují a vyhledávají.
  • 00:00:45 Den s leteckou policejní službou.
  • 00:00:47 Jak ochránit děti,
    které už jsou velké na autosedačky?
  • 00:00:51 A před čím je varovat,
    aby se vyhnuly nehodě?
  • 00:00:53 Poslední díl seriálu
    o bezpečnosti dětí.
  • 00:00:57 Jízda na motorce byla
    pro mladého muže relaxací.
  • 00:01:00 Příjemný zážitek se ale rázem
    změnil v dramatický boj o život.
  • 00:01:04 Stal se zázrak a přežil.
  • 00:01:06 Ale taky hlavně díky
    brilantní práci lékařů.
  • 00:01:09 S vyšetřováním nehody
    ale jeho rodina spokojena není.
  • 00:01:12 A tak stále probíhají soudy.
  • 00:01:22 Já osobně když dneska
    vidím motorkáře, po tom,
  • 00:01:25 co se stalo s mým synem,
    tak z nich mám hrůzu.
  • 00:01:28 Nedoporučoval bych,
    vřele bych rodičům říkal,
  • 00:01:31 brzděte je od toho,
    protože to je hrozná věc.
  • 00:01:34 Já jsem vždycky byl
    odpovědný řidič, vždycky.
  • 00:01:36 Na motorce jsem jezdil 10 let.
  • 00:01:38 Bral jsem to jako relaxaci,
    stejně tak když jedu autem,
  • 00:01:42 tak to beru úplně stejně,
    pro mě to je relax.
  • 00:01:46 Michal ten den přijel autem
    si vyzvednout motorku
  • 00:01:49 a chtěli jet do Berouna,
    protože bylo moc hezky,
  • 00:01:52 na motorce, aby si užil přírodu.
  • 00:01:54 Mně volala máma asi tak půl hodiny
    před tou bouračkou a říkala mi,
  • 00:01:58 že má pro mě lístky na večer
    na R.E.M.,
  • 00:02:04 kteří zrovna ten den
    tam někde koncertovali.
  • 00:02:06 Takže jsem se docela těšil domů.
  • 00:02:11 Láďa ho moc prosil,
    aby nejel motorkou,
  • 00:02:14 měl nějaký zvláštní pocit, nedobrý,
    už dopředu.
  • 00:02:17 Měl ho pořád před očima,
  • 00:02:20 jak vyjíždí na hlavní silnici
    tady od nás ze dvora.
  • 00:02:25 Neměl z toho dobrý pocit.
  • 00:02:27 Jenomže děti neposlouchají
    své rodiče.
  • 00:02:33 Asi v půl osmé mi zvonil telefon
    a na displeji svítilo "Michal",
  • 00:02:37 takže jsem zvedla mobil
    a tam se bohužel ozval jiný hlas.
  • 00:02:41 A v tu chvíli víte,
    že to je špatně.
  • 00:02:45 -Dne 14. 8. 2008 došlo v Berouně
    na křižovatce ulic Plzeňská
  • 00:02:51 a Kollárova k dopravní nehodě,
  • 00:02:53 kdy se střetl motocyklista
    s osobním motorovým vozidlem.
  • 00:02:58 -Když jsme přijeli na místo,
  • 00:03:00 tak tam ležel nehybně motocyklista
    na zemi, v bezvědomí,
  • 00:03:04 obklopen hloučkem lidí,
    takže bylo na první pohled vidět,
  • 00:03:07 že se bude jednat
    o závažné poranění.
  • 00:03:12 Já jsem přijížděl od Prahy
    směrem na Králův Dvůr.
  • 00:03:16 To auto přijelo z této strany
    do této křižovatky
  • 00:03:19 a mně úplně zablokoval
    jízdní dráhu,
  • 00:03:23 protože se naštorc postavil
    do jízdního pruhu
  • 00:03:26 a já jsem to vzal z téhle strany.
  • 00:03:32 -Kdo jel po hlavní?
    -Po hlavní jel motocyklista.
  • 00:03:36 A za viníka byl označen kdo?
  • 00:03:38 Dopravní nehoda byla prošetřena
    a spisový materiál byl postoupen
  • 00:03:42 okresnímu státnímu
    zastupitelství v Berouně.
  • 00:03:45 Pohled na rycí stopy.
  • 00:03:47 Číslem 3 je zde
    označeno místo střetu.
  • 00:03:51 S jakým výsledkem
    byla nehoda vyšetřena?
  • 00:03:55 Dopravní nehoda byla prošetřena
    a spisový materiál byl postoupen
  • 00:03:59 okresnímu státnímu
    zastupitelství v Berouně.
  • 00:04:02 Pohled na poškození
    levé strany motocyklu.
  • 00:04:05 A nemůžete nám aspoň popsat
    ten nehodový děj, k čemu došlo?
  • 00:04:11 Okresní soud v Berouně při svém
    rozhodování dospěl k závěru,
  • 00:04:16 že obžalovaný řidič osobního vozu,
  • 00:04:19 přestože vjel do křižovatky
    z vedlejší silnice,
  • 00:04:22 a nedal tak přednost
    řidiči motocyklu,
  • 00:04:25 nedopustil se trestného činu
    ublížení na zdraví,
  • 00:04:28 ze kterého byl obžalován.
  • 00:04:30 Přičemž soud dospěl k závěru,
    že zejména poškozený pochybil,
  • 00:04:34 když jel nepřiměřenou rychlostí.
  • 00:04:40 Rychlost poškozeného na motocyklu
    měla být v době dopravní nehody
  • 00:04:44 či krátce pře dní
    v rozmezí 66 až 83 km/h.
  • 00:04:49 Je možné, že jsem jel 60,
    na té motorce nepoznáte rozdíl,
  • 00:04:55 ani možná v autě.
  • 00:04:56 Podle mě musí vidět ten člověk
    jakékoliv auto,
  • 00:04:59 které se přibližuje
    jak od Berouna,
  • 00:05:02 tak z druhé strany
    od Králova Dvora.
  • 00:05:04 Bylo to tak, že jsme jely
    s kamarádkou od Berouna,
  • 00:05:07 za námi jel pan Höschl,
  • 00:05:11 začal nás předjíždět hned tady
    v tom odbočovacím pruhu,
  • 00:05:14 který vede sem
    do obchodní zóny,
  • 00:05:16 ale stačil se ještě
    před nás zařadit.
  • 00:05:19 A já už jsem pak jenom viděla,
  • 00:05:21 jak z vedlejší silnice
    sem vjelo auto, nedalo přednost.
  • 00:05:24 Myslím si,
    že nám přednost dát mělo,
  • 00:05:27 protože my jsme byli na hlavní.
  • 00:05:29 Jednalo se o boční náraz motorky
    do osobního vozidla,
  • 00:05:32 kde docházelo k úniku paliva
    a provozních náplní.
  • 00:05:38 My jsme provedli
    protipožární opatření
  • 00:05:41 a ošetření pacienta
    spolu se záchrannou službou.
  • 00:05:46 Když Michala přivezli na Homolku,
    tak byl v umělém spánku,
  • 00:05:50 byl zaintubovaný.
  • 00:05:54 Ihned proběhlo celkové prvotní
    vyšetření, grafické,
  • 00:05:57 na CT přístroji, kde už na těch
    prvních snímcích bylo vidět,
  • 00:06:00 že se jedná o velmi závažné
    polytrauma, čili stav,
  • 00:06:03 který je velice těžce
    slučitelný se životem.
  • 00:06:06 Jednalo se o poranění mozku,
    horní krční míchy,
  • 00:06:09 mozkového kmene, vlastně nestability
    báze lebeční
  • 00:06:12 v horní krční páteři
    a následně z toho rezultujících
  • 00:06:16 poruch srdečního rytmu
    a poruch dýchání.
  • 00:06:18 Pak se jednalo o krvácení
    do hrudní dutiny,
  • 00:06:22 těžké zhmoždění plic,
    zhmoždění srdce.
  • 00:06:26 Mícha porušena nebyla,
    protože v tomto případě
  • 00:06:29 kdyby došlo k porušení míchy,
    dojde okamžitě ke smrti pacienta.
  • 00:06:33 Taky byl samozřejmě asi dobře
    prvotně zajištěný,
  • 00:06:37 to bylo také důležité,
    že mu nasadili hned krční korzet
  • 00:06:40 a s tím ho velmi šetrně převezli,
    protože nedošlo k posunům.
  • 00:06:44 -Specifikum u něho bylo, že měl
    na hlavě motocyklistickou helmu,
  • 00:06:48 kterou je často obtížné odstranit.
  • 00:06:50 Takže jsme nejdříve
    manuálně zafixovali krční páteř,
  • 00:06:53 opatrně jsme helmu odstranili
    a v manuální speciální fixaci tahem
  • 00:06:57 jsme přiložili fixační krční límec.
  • 00:07:00 Takovýmto jednoduchým způsobem
    se krční límec složí,
  • 00:07:04 takhle se obkrouží kolem krku,
    zde je brada.
  • 00:07:07 Umožní to to, že krk a hlava
    jsou zcela fixovány
  • 00:07:11 a brání proti pohybu všemi směry,
    dopředu, dozadu, do boku.
  • 00:07:16 Pacient byl pak umístěn
    do speciální vakuové matrace,
  • 00:07:20 která vede k znehybnění
    celého těla.
  • 00:07:22 Tam je taková speciální směs,
  • 00:07:24 je to něco
    jako polystyrénové kuličky.
  • 00:07:27 A když se to kolem pacienta
    pevně zafixuje těmi popruhy,
  • 00:07:32 tak pomocí odsávačky se v tom
    vytvoří vakuum
  • 00:07:35 a z toho se stane
    v podstatě kamenná hmota.
  • 00:07:38 -V podstatě nejvíc ohrožující život
    bylo krvácení kolem mozkového kmene
  • 00:07:42 a nestabilita
    cranio-cervikálního přechodu,
  • 00:07:46 což je vlastně, laicky řečeno,
    odtržení hlavy od krční páteře.
  • 00:07:56 -Já jsem si vůbec
    nebyla schopná představit,
  • 00:07:59 že by se mu mělo stát
    něco hodně zlého.
  • 00:08:02 Takže jsem se vypravila
    do nemocnice,
  • 00:08:05 ještě jsem sbalila župan, pantofle,
    jako to děláte,
  • 00:08:08 když jdete za někým do nemocnice.
  • 00:08:10 Viděla jsem hned Michala ležet
    na tom lůžku, oni ho vezli na CT
  • 00:08:14 a neměl na sobě ani kapku krve.
  • 00:08:16 Takže mě to zase jakoby
    trošinku uklidnilo.
  • 00:08:19 A když ho přivezli zpátky,
    tak mi pan doktor řekl,
  • 00:08:22 že to je hrozně špatný,
    že má zlomený vaz,
  • 00:08:24 že se s ním musím rozloučit,
    že do rána umře.
  • 00:08:36 -V první fázi jsme si mysleli,
    že to je stav,
  • 00:08:39 který je neslučitelný se životem.
  • 00:08:44 Až v tom dalším průběhu
    se ukázalo,
  • 00:08:46 že nějaké šance a vyhlídky
    na přežití tady jsou.
  • 00:08:49 -Musíte fungovat, protože
    ještě tady byla dcera,
  • 00:08:52 která z toho byla úplně zničená,
    protože čtyři dny před tím
  • 00:08:56 se jí zabila tady na přejezdu
    nejlepší kamarádka v autě.
  • 00:08:59 Vlastně i Michalův otec
    se z toho zhroutil,
  • 00:09:02 takže já jsem na tu Homolku
    chodila sama,
  • 00:09:05 protože oni ten pohled na něj
    na těch hadičkách nevydrželi.
  • 00:09:10 To probuzení bylo to nejdivnější
    hororové probuzení v mém životě.
  • 00:09:14 Protože jsem se probral
    uprostřed neznámých lidí,
  • 00:09:18 kdy tam byli samozřejmě lékaři,
    byly tam nějaké sestřičky
  • 00:09:24 a taky tam byli naši.
    Bylo to hrozně divné,
  • 00:09:27 protože já jsem absolutně nechápal,
    co se děje.
  • 00:09:31 A nemohl jsem se ani hnout,
    což bylo druhé takové divné.
  • 00:09:35 Takže člověk rychle pozná,
    že je v nemocnici,
  • 00:09:38 to pozná celkem rychle,
    ale vůbec nechápe,
  • 00:09:41 proč tam je a co se stalo.
  • 00:09:43 Zhruba 14 dní po tom,
    co mě probrali na ARO,
  • 00:09:46 přišel doktor s tím,
    že mě zítra posadí na posteli.
  • 00:09:49 A já,
    protože jsem nemohl komunikovat,
  • 00:09:52 měl jsem tu tracheostomii v krku,
    tak jsem si pro sebe říkal,
  • 00:09:56 tak mě posaďte hned, o co jde,
    seděl jsem celý život,
  • 00:10:00 tak to není takový problém.
  • 00:10:02 A to jsem teda netušil,
    co mě čeká.
  • 00:10:04 Při tom posazování na posteli
    jsem málem zamáčkl tři sestřičky
  • 00:10:09 do zdi, protože jsem absolutně
    nevládnul svému tělu.
  • 00:10:14 Michal nejprve
    čtyři týdny podstupoval
  • 00:10:17 velice intenzivní
    resuscitační léčbu,
  • 00:10:20 aby byl vůbec možný převoz
    z tohoto oddělení na operační sál
  • 00:10:24 a tam v poloze na břiše
    se speciální tříbodovou svorkou
  • 00:10:28 mohl být operován.
  • 00:10:30 A abychom spojili čtyřmi šrouby
    spodinu lebeční, ty týlní kosti,
  • 00:10:34 a první dva krční obratle dohromady.
  • 00:10:39 -Už ve chvíli, kdy pan doktor
    Chrobok řekl, že bude operovat,
  • 00:10:43 tak se začalo usmívat sluníčko
    na nás.
  • 00:10:46 Jediný stín byl,
    že syn byl potom 6 měsíců doma,
  • 00:10:50 protože po těch operacích
    teprve rozhýbával všechno.
  • 00:10:55 Nemohl se sám obléknout,
    natož teda najíst.
  • 00:10:58 A to jsem si poprvé uvědomila,
  • 00:11:00 že tady ta sociální síť
    lidi nezachytí, když mají problém.
  • 00:11:04 Když ten člověk v této situaci
    nemá rodinu,
  • 00:11:07 která by se o něj postarala,
    protože nemohli platit byt,
  • 00:11:11 my jsme pak dopláceli leasingy
    na auta, aby o ně nepřišli,
  • 00:11:15 živili jsme je samozřejmě,
  • 00:11:17 tak si uvědomíte,
    že se tady o vás nikdo nepostará.
  • 00:11:20 Po návratu z nemocnice
    byly pro mě jasné dvě jistoty,
  • 00:11:24 moje tehdejší přítelkyně a rodina.
  • 00:11:26 Po té nehodě jsem se cítil opravdu
    hodně špatně psychicky,
  • 00:11:30 víceméně se ze mě stal invalida,
    přes noc, během minuty.
  • 00:11:37 Hrozně jsem si potřeboval dokázat,
    že pořád ještě jsem chlap,
  • 00:11:42 který funguje a dokáže to.
    Čili tam proběhly nějaké nevěry,
  • 00:11:46 které si ta přítelkyně tenkrát
    absolutně nezasloužila,
  • 00:11:50 a tudíž ten vztah
    se potom rozpadl.
  • 00:11:55 Tohle je asi jediná zásada,
    kterou jsem v životě porušil,
  • 00:11:58 ta věrnost.
  • 00:12:00 Návrat do práce pro mě byl
    strašně důležitý v tom -
  • 00:12:03 asi jako s těmi ženskými,
    dokázat si, že na to mám.
  • 00:12:07 Peníze by měly dávat nějakou
    logiku, jako všechno v životě.
  • 00:12:10 Považujete svůj příjem pro sebe
    za důležitý?-Určitě.
  • 00:12:14 -On po té havárii,
    když se trochu oklepal, tak řekl,
  • 00:12:17 stejně na tý motorce,
    to je jízda, to je paráda,
  • 00:12:20 to si člověk užije.
    On by úplně klidně na motorku sedl.
  • 00:12:23 Tak to bych asi nevydržela,
    to vidět nechci už.
  • 00:12:26 To už nechci zažít.
  • 00:12:30 Šance na přežití v dopravním
    provozu
  • 00:12:32 se zvyšuje s ohleduplností řidičů
  • 00:12:34 a samozřejmě taky s dodržováním
    dopravních předpisů.
  • 00:12:38 O tom,
    jak se na silnici chováme,
  • 00:12:40 má přehled letecká
    policejní služba.
  • 00:12:42 Její práce je docela pestrá.
    Podívejte se sami.
  • 00:12:50 V silničním provozu
    se s nimi nepotkáme,
  • 00:12:53 přesto mají větší přehled o tom,
    jací jsme řidiči
  • 00:12:56 i jakých přestupků se dopouštíme.
  • 00:12:58 A v případě nouze
    jsou schopni pomoci.
  • 00:13:01 Letecká služba Policie ČR podporuje
    nejen ostatní jednotky policie,
  • 00:13:05 ale je také součástí integrovaného
    záchranného systému ČR.
  • 00:13:18 Určitě to občan pocítí nejvíc,
    když jsou to pohřešovaní lidé,
  • 00:13:22 popřípadě záchrana života
    a zdraví,
  • 00:13:24 samozřejmě dopravní situace v ČR.
  • 00:13:26 -Ahoj Milane, máme tady akci
    dopravně bezpečnostní,
  • 00:13:29 můžete startovat, je to domluvené.
  • 00:13:32 A počasí jsem vyhodnotil
    jako letové.
  • 00:13:37 -Letecká služba je vtažena do děje,
    oni vidí,
  • 00:13:40 co budou potřebovat za vybavení
    toho vrtulníku,
  • 00:13:43 připraví se na to a vzápětí
    jejich operační středisko dává,
  • 00:13:47 že jsou připraveni ke vzletu.
  • 00:13:49 A během několika málo minut
    odlétají.
  • 00:13:52 Letecká služba Policie ČR
    má dvě stanoviště, v Praze a Brně.
  • 00:13:56 Zde slouží hotovostní posádky.
  • 00:14:02 Posádka má k dispozici
    dva druhy vrtulníků,
  • 00:14:04 vrtulník EC 135 pro využití
    ve dne i v noci.
  • 00:14:07 Takže je to vrtulník,
    který se hlavně využívá pro pátrání
  • 00:14:11 po pohřešovaných osobách
    a dohled nad dopravou.
  • 00:14:14 Druhý vrtulník taky lze využívat
    ve dne i v noci,
  • 00:14:17 ale vzhledem k jeho vybavení
    se nejvíce využívá hlavně
  • 00:14:21 pro integrovaný záchranný systém,
    tzn. pro hasičský záchranný sbor,
  • 00:14:25 se kterými na stanovištích
    vykonáváme společnou službu,
  • 00:14:29 anebo přepravu záchranářských
    nebo policejních
  • 00:14:32 specielních jednotek.
  • 00:14:35 Posádka vrtulníku je tříčlenná,
    skládá se z velitele vrtulníku,
  • 00:14:39 druhého pilota
    a palubního technika.
  • 00:14:42 Ti jsou ještě doplněni dalším
    členem nebo členy podle toho,
  • 00:14:46 jaký je účel konkrétního letu.
  • 00:14:49 Každý na palubě vrtulníku
    se o něco stará,
  • 00:14:52 velitel vrtulníku řídí vrtulník,
    takže se samozřejmě stará,
  • 00:14:56 aby byl let bezpečně proveden.
  • 00:14:58 Samozřejmě to je naše
    hlavní priorita,
  • 00:15:01 to znamená sledovat okolní terén,
    sledovat navigační situaci,
  • 00:15:05 sledovat meteorologickou situaci.
  • 00:15:07 -Mojí náplní je ulehčit maximálně
    práci kapitána,
  • 00:15:12 aby se nemusel starat o komunikaci,
    navigaci, předletové přípravy,
  • 00:15:16 výpočty atd.
  • 00:15:18 Potom je to komunikace se službou,
    která si nás vyžádá.
  • 00:15:21 Jestli je to služba dopravní
    policie, tak s námi letí policista,
  • 00:15:25 který ví přesně, co se má dělat
    a kde to chce,
  • 00:15:28 komunikuje si
    se svými pozemními složkami.
  • 00:15:31 Ale kdyby bylo potřeba,
  • 00:15:33 tak jste schopen zastoupit
    prvního pilota.
  • 00:15:35 Ano. Ne vždycky ze strany kapitána
    je vidět to,
  • 00:15:39 co potřeba vidět je
    pro provedení toho letu.
  • 00:15:41 Takže když já to vidím líp,
    tak se domluvíme,
  • 00:15:44 že převezmu řízení, vidím to líp,
    jsem schopný to zaletět.
  • 00:15:48 -Moje práce v posádce
    je ovládat zařízení,
  • 00:15:51 které slouží k monitorování,
    ten záznam se dá natočit
  • 00:15:54 přes záznamové zařízení,
    které ovládám tímto panelem.
  • 00:15:58 A máme zde i vybavení,
  • 00:16:02 které nám slouží k přenosu obrazu
    pozemním složkám,
  • 00:16:05 nicméně moje práce není jen ovládání
    tohoto zařízení,
  • 00:16:09 ale zařízení třeba pro evakuaci
    z nepřístupných terénů,
  • 00:16:13 což je vlastně ovládání
    palubního jeřábu.
  • 00:16:18 Dále bych měl přebírat vrtulník
    od pozemních techniků.
  • 00:16:23 Kromě pravidelných prohlídek
    a údržby
  • 00:16:26 musí před každou 12hodinovou
    službou projít vrtulník
  • 00:16:29 pochopitelně také
    technickou kontrolou.
  • 00:16:32 To znamená, že naši mechanici údržby
    vrtulník celý prohlédnou,
  • 00:16:36 podrobně. Je to v rozsahu daném
    předpisem výrobce,
  • 00:16:41 jedná se řádově o několik set
    postupných bodů.
  • 00:16:45 A pokud je shledán letu schopným,
    tak je potom předán
  • 00:16:48 palubnímu technikovi.
  • 00:16:55 Některé lety se plánují předem,
    jako dopravně bezpečnostní akce,
  • 00:16:59 výcviky pilotů
    i ostatních členů posádky,
  • 00:17:02 ale většina je závislá na urgentním
    využití vrtulníku
  • 00:17:05 pro integrovaný záchranný systém.
  • 00:17:08 V rámci té činnosti provádíme
    i v terénu
  • 00:17:11 celou řadu přistání do terénu.
  • 00:17:13 Velké množství dopravních nehod
    je v tom horším počasí,
  • 00:17:17 kdy jsou snížené meteorologické
    podmínky jak pro letce,
  • 00:17:20 tak pro řidiče.
  • 00:17:22 To samé živelné pohromy,
    povodně, laviny,
  • 00:17:26 taky nejsou za hezkého počasí.
  • 00:17:28 Takže pro nás je největší
    "adrenalin",
  • 00:17:31 že do toho místa nasazení
    se dostaneme
  • 00:17:33 a tam můžeme nějakou
    leteckou podporu poskytnout.
  • 00:17:36 Přestože mají nadhled, tak i na ně
    doléhá pozemská realita.
  • 00:17:40 Těch zážitků jsou mraky, člověk,
    který to viděl dvakrát až osmkrát,
  • 00:17:46 tak konkrétně třeba v mém případě
    v autě strašně zpomalí.
  • 00:17:50 A když se ten zásah týká
    dospělého člověka,
  • 00:17:53 tak je to úplně něco jiného,
    než když se to týká dítěte.
  • 00:17:57 Ty emoce jsou tam
    úplně někde jinde.
  • 00:17:59 -Asi o těch emocích člověk
    moc nepřemýšlí,
  • 00:18:02 protože v té chvíli je to práce,
    kterou musí vykonat dobře,
  • 00:18:05 aby všechno proběhlo bezpečně.
  • 00:18:07 Nicméně člověka to někdy večer -
    svým způsobem si o tom přemýšlí,
  • 00:18:12 co se vůbec stalo.
  • 00:18:20 Během naší návštěvy
    posádka vrtulníku
  • 00:18:23 nemusela nikoho zachraňovat,
    ani po nikom pátrat.
  • 00:18:26 V uvozovkách jen monitorovala
    dopravní situaci
  • 00:18:29 na našich silnicích, tedy
    vykonávala zdánlivě fádní činnost.
  • 00:18:33 Ale jak sami říkají, stačí zaletět
    jen kousek od základny
  • 00:18:37 a hned se na nějaký problém
    nebo přestupek na silnici narazí.
  • 00:18:41 Nejde ani tak primárně o to,
  • 00:18:43 abychom si na sebe vydělali
    na pokutách, to v žádném případě.
  • 00:18:47 Ale jde o to,
    že když se ta akce udělá,
  • 00:18:50 tak potom si to ti lidé uvědomí,
    dojde jim to
  • 00:18:53 a těch mrtvých prokazatelně ubude.
  • 00:18:59 O dopravní bezpečnosti
    musíme mluvit dnes a denně,
  • 00:19:02 jenom tak nám snad něco
    uvízne v paměti
  • 00:19:05 a v pravý čas vypluje na povrch.
  • 00:19:07 Tentokrát se zaměříme
    na děti od 10 let.
  • 00:19:09 Například na to co dělat,
  • 00:19:11 když jim autosedačky a podsedáky
    začnou připadat šíleně trapné.
  • 00:19:16 Je úplně jedno, že to jsou děti.
    I školáci dokážou velké věci.
  • 00:19:20 Cesta do školy jim připadala
    nebezpečná,
  • 00:19:23 a tak s tím chtěli něco udělat.
    Díky nim vznikly nové přechody,
  • 00:19:26 kruhové objezdy
    a bezpečnější parkovací místa.
  • 00:19:31 Já jsem jezdila autem,
    mě vozili rodiče.
  • 00:19:33 A právě že jsem viděla
    i ty problémy,
  • 00:19:36 když třeba jsme
    jely s mamkou autem,
  • 00:19:38 že nám přebíhaly děti do školy
    a bylo to docela pro ně nebezpečné,
  • 00:19:42 ale i pro toho řidiče
    to bylo nebezpečné.
  • 00:19:44 -My jsme začínali tak, jak jsme
    chtěli vyřešit tyto problémy,
  • 00:19:48 tak jsme vytiskli mapy,
    a ty jsme rozdávali dětem ve škole.
  • 00:19:53 Na té mapě měly zakreslit svoji
    cestu, jak se dopravují do školy.
  • 00:19:56 A k tomu jsme doplňovali otázku,
  • 00:19:58 jak by se popřípadě
    vůbec chtěly do školy dopravovat.
  • 00:20:01 -Tady to červeně označené je škola,
    červené čáry jsou vlastně ta místa,
  • 00:20:06 kterými chodí děti do školy,
    co byly nejčastější.
  • 00:20:09 -Pozvali jsme si sem projektanty,
    kterým jsme to pak předali
  • 00:20:12 a oni nám vytvořili návrhy,
    jak by to mohli opravit.
  • 00:20:16 -My jsme opravdu rádi,
    že jsme zvládli tolik toho změnit,
  • 00:20:19 na to, kolik nám je,
    a že jsme dostali vůbec tu šanci
  • 00:20:22 to takhle změnit.
  • 00:20:24 -A co se nám podařilo vyřešit,
    tak kruhový objezd,
  • 00:20:29 ulice Skalská, přechod.
  • 00:20:31 -Tady...
    -Na Skalské jednosměrka.
  • 00:20:33 -Tady Libušská.
    -U Sokolovny zúžení.
  • 00:20:36 Z dotazníku také vyšlo, že by děti
    chtěly jezdit do školy na kole.
  • 00:20:40 Určitě to souvisí s tím,
  • 00:20:42 že od deseti let můžou na kole
    jezdit úplně samy.
  • 00:20:45 Tady samozřejmě se to bude lišit,
    odkud to dítě je,
  • 00:20:48 protože pokud je třeba z menší
    vesnice nebo z maloměsta,
  • 00:20:51 tak většinou už si najezdilo
    spoustu tras v menším věku,
  • 00:20:56 zná to prostředí,
    zatímco dítě ve větším městě
  • 00:20:59 většinou rodiče nepustili
    do nějakého ostrého provozu.
  • 00:21:02 -Když děti jezdily hodně
    s rodiči auty,
  • 00:21:06 tak zároveň sledovaly
    dopravní značky
  • 00:21:10 a třeba si s rodiči
    o nich povídali.
  • 00:21:12 To je v současné době velice málo,
    protože dítě si sedne do auta
  • 00:21:16 a začne mačkat své hry
    a vůbec nekouká, kolem čeho jede.
  • 00:21:20 -Děti od deseti let jsou všude
    na světě známy tím,
  • 00:21:23 že riskují mnohem více.
  • 00:21:25 Ať už dobíháme něco,
    co třeba už je tak tak zvládnutelné,
  • 00:21:29 nebo už spadne červená
    a zkusíme to ještě dojít.
  • 00:21:33 Nebo nosí různé MP3 na uších,
    a právě ten hluk v uších
  • 00:21:37 jim neumožní poslouchat
    přijíždějící auta.
  • 00:21:42 Právě třeba poslech hudby
    nebo telefonování za chůze
  • 00:21:46 nebo esemeskování za chůze
    je na celém světě
  • 00:21:49 jeden z největších zabijáků
    právě teenagerů.
  • 00:21:52 Teenager, hlavně pokud je vyšší
    než 150 cm nebo váží víc než 36 kg,
  • 00:21:57 podle zákona už nepotřebuje
    ani podsedák.
  • 00:22:03 Děti se zbavují autosedaček brzy,
    a to je velká škoda,
  • 00:22:06 protože každý odborník vám řekne,
    že zachraňují životy.
  • 00:22:10 Ten náraz, ať bude čelní
    nebo bude na roh toho auta,
  • 00:22:14 to znamená, půjdeme našikmo,
    tak ten pás, to rameno bude výš
  • 00:22:18 a síla toho pásu nebude tak silná
    na ten krk, jako by byla,
  • 00:22:22 kdybychom seděli
    na tom normálním sedadle.
  • 00:22:25 Nejčastěji se dítě při autonehodě
    vážně zraní od pásů.
  • 00:22:28 A nejhorší na tom je,
    že takové zranění není hned vidět.
  • 00:22:32 Nejčastěji dochází
    k poranění břicha,
  • 00:22:35 protože to je chráněno nejméně,
    a nejčastěji k orgánům,
  • 00:22:39 tedy játra, slezina.
  • 00:22:42 Pro rodiče i pro účastníky nehody
    většinou bývá překvapením, že dítě,
  • 00:22:46 které vypadá relativně v pořádku,
    je hospitalizováno na sledování,
  • 00:22:49 ale to je celkem typické
    u tupých poranění orgánů u dětí,
  • 00:22:53 že ony dlouho vypadají v pořádku,
    a pak když dochází ke krizi,
  • 00:22:57 tak už je pozdě.
  • 00:22:58 Absolutní novinkou
    v oblasti bezpečnosti
  • 00:23:01 je teď airbag integrovaný v pásu.
    V případě nehody se rozbalí
  • 00:23:04 a měl by právě zmírnit
    riziko vnitřního poranění,
  • 00:23:07 které dětem od pásu hrozí.
  • 00:23:09 Tam ale zase záleží na tom,
    jaká je rychlost.
  • 00:23:12 Když je rychlost malá, tzn. 50 km,
    tak to pomůže,
  • 00:23:15 v rychlosti 100 km i ta plocha
    ten hrudník a břicho stlačí natolik,
  • 00:23:19 že dojde k vážnému poranění.
    Čili na rychlosti záleží především.
  • 00:23:23 Dítě bez pásů je v podstatě
    odsouzeno k smrti,
  • 00:23:26 je-li autonehoda, čili pásy,
    byť způsobí poranění,
  • 00:23:29 zachraňují životy.
  • 00:23:33 Opakování zásad je v našem případě
    matka bezpečnosti.
  • 00:23:37 Dodržujte vzdálenost,
    nepřekračujte rychlost,
  • 00:23:40 dávejte přednost.
  • 00:23:41 Jsou ale místa, kde na tohle
    všechno řidiči zapomínají.
  • 00:23:45 V kraji Vysočina patří
    k nebezpečným místům
  • 00:23:48 křižovatka silnic č. 602
    z Jihlavy do Pelhřimova
  • 00:23:52 se silnicí č. 406.
  • 00:23:54 Ta na této křižovatce začíná
    a vede přes Telč
  • 00:23:57 až na hranice s Rakouskem.
    Křižovatka je ve tvaru písmene Y.
  • 00:24:04 Na hlavní silnici směrem od Jihlavy
    chybí odbočovací pruh vlevo
  • 00:24:08 a auta jedoucí z kopce
    přirozeně zrychlují.
  • 00:24:11 Na silnici není dostatek místa
    pro objetí auta,
  • 00:24:14 které odbočuje doleva.
  • 00:24:16 Od roku 2010 se na této křižovatce
    stalo 5 dopravních nehod,
  • 00:24:20 při kterých zemřel
    jeden člověk
  • 00:24:22 a 6 lidí přežilo
    nehodu se zraněním.
  • 00:24:27 I na této křižovatce byly příčinami
    nehod stále se opakující
  • 00:24:31 překročení povolené rychlosti,
    nedodržení bezpečné vzdálenosti
  • 00:24:35 a nedání přednosti v jízdě.
  • 00:24:41 Naše životy jsou jenom
    v našich rukou a hlavách.
  • 00:24:45 Když si všichni tohle řekneme,
    ještě než vyrazíme na chaty,
  • 00:24:48 máme velkou šanci,
    že se uvidíme zase příští pátek.
  • 00:24:51 Bezpečný víkend a šťastný návrat.
  • 00:24:55 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2012

Související