iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 7. 2012
20:45 na ČT1

1 2 3 4 5

8 hlasů
8974
zhlédnutí

Toulavá kamera vychutnává Česko

Teplicko a Královéhradecko

27 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Toulavá kamera vychutnává Česko - Teplicko a Královéhradecko

  • 00:00:19 Zdalipak víte, že jsme kdysi bývali
    cínovou velmocí?
  • 00:00:22 Stopy po jeho těžbě
    jsou na Teplicku pořád patrné.
  • 00:00:27 Krom toho vám dnes prozradíme,
    jak Cibulák přišel ke svému jménu
  • 00:00:30 a co má parkový keříček buxus
    společného s houslemi.
  • 00:00:35 A zavedeme vás
    i na Královéhradecko,
  • 00:00:36 které nemá vladaře v názvu
    jen tak pro nic za nic.
  • 00:00:39 Je totiž pravým královstvím hudby
    i vkusné architektury.
  • 00:00:42 Prohlédneme si největší firmu
    na výrobu klavírů v Evropě,
  • 00:00:45 figurky z kukuřičného šustí
  • 00:00:47 a taky elektrárnu, které se říká
    "secesní perla na Labi".
  • 00:00:51 Jak asi tušíte, přátelé,
    tak tyhle speciální toulky
  • 00:00:54 budou především o zlatých
    českých ručičkách.
  • 00:00:58 A společně postupně navštívíme
    všechny regiony.
  • 00:01:00 Startujeme na severu země.
  • 00:01:05 Teplicko uspokojí milovníky
    pěší turistiky a cyklistiky,
  • 00:01:09 stejně jako obdivovatele
    rozkvetlých parků.
  • 00:01:12 Samotnému srdci oblasti se říkávalo
    salón Evropy
  • 00:01:15 a blahodárné účinky zdejších
    pramenů
  • 00:01:17 vyzkoušela nejedna pomazaná hlava.
  • 00:01:20 Místní zámek taky ukrývá
  • 00:01:22 6,5 tisíce kusů keramiky
    a porcelánu,
  • 00:01:25 včetně jednoho velmi proslulého
    druhu.
  • 00:01:28 Jeho domovem je Dubí.
  • 00:01:34 Ačkoliv se mu říká Cibulák,
  • 00:01:35 onu štiplavou zeleninu byste na něm
    marně hledali.
  • 00:01:38 Motiv, který dal originálnímu
    porcelánu mylný,
  • 00:01:42 ale dnes už zlidovělý název,
  • 00:01:43 je totiž granátové jablko,
    symbol plodnosti.
  • 00:01:47 Ostatně ani zbývající vzory
    tady nejsou jen tak samoúčelně.
  • 00:01:51 Květy chryzantém nám mají
    připomenout neúprosný čas,
  • 00:01:55 popínavé rostliny soudržnost,
  • 00:01:57 broskev nesmrtelnost v nás
  • 00:02:00 a pivoňkový keř pro změnu
    bohatství a vznešenost.
  • 00:02:04 Tak mě napadá, že to vlastně byla
    originální myšlenka,
  • 00:02:07 spojit stolování s meditací!
  • 00:02:12 Pane řediteli, kdy a kde se vlastně
    cibulový dekor narodil?
  • 00:02:16 Ten se narodil v roce 1729
    v sousední Míšni v Německu.
  • 00:02:24 Tam působil vrchní malíř.
  • 00:02:28 Jmenoval se Johann David
    Kretschmar,
  • 00:02:32 a ten dostal zadání, že má udělat
    honosný dekor pro měšťany,
  • 00:02:39 poněvadž ti si nemohli dovolit to,
    co bylo na zámcích a na hradech,
  • 00:02:43 ale chtěli by taky něco nóbl.
  • 00:02:45 Lidé si myslí,
    že tohle jsou cibulky,
  • 00:02:47 ale ony to cibulky nejsou, viďte?
  • 00:02:49 Ono je to granátové jablko,
    které když ho tady ztvárnil,
  • 00:02:54 tak ti jeho kolegové,
    jak už to bývá, aby ho zesměšnili,
  • 00:02:58 tak říkali: "To není granátové
    jablko, to je cibule!"
  • 00:03:06 A od tý doby posměšnej název zůstal
    a přetrvává dodnes.
  • 00:03:11 Do Čech se takzvaný porcelán
    s modrou krví
  • 00:03:13 dostal až po roce 1885,
    a to díky německé firmě Teuchert,
  • 00:03:18 která koupila právě porcelánku
    v Dubí.
  • 00:03:21 A od té doby se sbírání Cibuláku
    stalo téměř národním sportem,
  • 00:03:25 mimochodem, kde je dnes po něm
    největší poptávka?
  • 00:03:27 Překvapivě třeba v Korei
    či Japonsku
  • 00:03:29 a v poslední době taky v Německu.
  • 00:03:32 Firma ročně prodá kolem
    600 tisíc kusů
  • 00:03:35 a vybrat si můžeš z neuvěřitelných
    670 různých výrobků.
  • 00:03:40 Nacházíme se právě v oddělení
    vylévárny.
  • 00:03:43 To je dílna, kde se vytváří výrobky
    z licí tekuté porcelánové hmoty.
  • 00:03:50 Nalije se do sádrových forem,
    které si vyrábíme.
  • 00:03:53 Ta sádrová forma má vlastnost,
    že odsává vodu,
  • 00:03:57 takže tam zůstane jenom
    ten vlastní porcelán.
  • 00:04:01 A z jakého, obrazně řečeno,
    těsta se vlastně porcelán peče?
  • 00:04:04 Z 50 procent je to kaolín,
  • 00:04:06 který po vypálení dává výrobkům
    bílou barvu.
  • 00:04:09 Pak už se přidá jen 25 procent
    křemene pro tvrdost
  • 00:04:13 a stejný podíl živce
    kvůli průsvitnosti.
  • 00:04:16 Jen pro tvoji představu,
  • 00:04:17 na takovýto košíček je zapotřebí
    nalít do formy
  • 00:04:20 asi litr a půl materiálu.
  • 00:04:22 -To je vzduch?
    -Ano, to je vzduch.
  • 00:04:25 A díky tomu vzduchu se to uvolní
    tedy, ten přetlak?
  • 00:04:27 Uvolní se to vlastně
    z tý formy.
  • 00:04:29 Krásný košíček!
  • 00:04:32 -A teď už asi budeme vypalovat.
    -Nepředbíhej!
  • 00:04:34 Předtím se musejí stěny košíků
    ručně prořezat
  • 00:04:37 a připevnit k nim ouška.
  • 00:04:40 Paní Iveto, když už jste
    ta moje jmenovkyně,
  • 00:04:42 mohly bychom si na chviličku
    spolu vyměnit místo,
  • 00:04:44 že bych si to vyzkoušela?
  • 00:04:46 Jak to tak vypadá,
    tady jsem to přeřízla.
  • 00:04:48 Tohle bude nepodělek.
  • 00:04:50 Paní Iveto, stane se vám taky
    ještě, že uděláte nějaký nepodělek?
  • 00:04:53 -Taky, samozřejmě.
    -Zmetek? -To víte, že jo.
  • 00:04:57 -A jak se to přihodí?
    -No, že víc prokrojíme.
  • 00:05:01 Vidím, že podíl ruční práce
  • 00:05:02 je při výrobě Cibuláku
    pořád veliký.
  • 00:05:04 To je pravda, ani dekorování
    se bez ní neobejde.
  • 00:05:07 V Dubí používají vlastní obtisky
  • 00:05:09 vyrobené ocelotiskem
    nebo sítotiskem
  • 00:05:12 a ty je třeba na jednou vypálené
    a ještě neglazované kousky
  • 00:05:16 nanést ručně.
  • 00:05:17 Navíc se vzory často
    i domalovávají.
  • 00:05:21 Ten tisk má lepící schopnost
    po určitou dobu.
  • 00:05:25 Té lepící schopnosti využijeme
    k tomu,
  • 00:05:27 abysme ho přilepili na to místo,
    kam patří,
  • 00:05:31 a předali to další pracovnici,
  • 00:05:33 která vlažnou vodou
    ten cigaretový papír,
  • 00:05:39 na kterým se ten obtisk nachází,
    rozmočí.
  • 00:05:45 Jakmile ho rozmočí, tak ten papír
    pustí ten obtisk
  • 00:05:50 přímo na ten bisquitový střep.
  • 00:05:52 Až to bude odekorovaný,
    tak to znova vypálíme,
  • 00:05:55 aby se z toho vypálila ta mastnota
    a chytala na to glazura.
  • 00:06:03 Pane řediteli, kdybychom to měli
    spočítat na hodiny,
  • 00:06:05 od začátku, kdy se naleje hmota
    do formy, až do velkého finále,
  • 00:06:10 tedy do této chvíle,
    uplyne kolik hodin?
  • 00:06:13 Když sečtu ty pracovní činnosti
  • 00:06:16 a k tomu přičtu to troje pálení
    v pecích,
  • 00:06:20 tak se dostaneme zhruba
    na 20 hodin.
  • 00:06:22 To je docela hodně. 20 hodin práce
    stojí tenhleten košíček.
  • 00:06:28 Zdá se mi to, nebo se opravdu
    nějak scvrknul?
  • 00:06:30 Dobrý postřeh! Finální pálení
    trvá 11,5 hodiny.
  • 00:06:34 Za tu dobu a při teplotě
    1400 stupňů Celsia
  • 00:06:37 se porcelán o zhruba 15 procent
    zmenší.
  • 00:06:41 Škoda, že je tak křehký.
  • 00:06:42 U nás doma každou chvíli
    vezme za své
  • 00:06:44 nějaký ten hrnek nebo talířek.
  • 00:06:46 Jen jestli to neděláš schválně,
    abys nemusel mít nádobí!
  • 00:06:49 Ještě v 18. století bys měl
    ovšem smůlu,
  • 00:06:52 talíře byly tehdy cínové.
  • 00:06:54 Mimochodem, víš, že i v tomto
    ohledu dobyl zdejší region svět?
  • 00:06:58 Dávej pozor!
  • 00:07:03 Tady, z Růžového hrádku,
    je výhled na celou Krupku,
  • 00:07:07 město, kde se těžil nejčistší cín
    široko daleko.
  • 00:07:10 Ruda sem taky, už snad v době
    bronzové, přilákala první osadníky,
  • 00:07:15 kteří ji nejprve získávali
    metodou rýžování.
  • 00:07:19 Někde jsem slyšel, že je v okolí
    neuvěřitelných 164 důlních děl,
  • 00:07:22 je to pravda?
  • 00:07:23 Je! Řada jam po těžbě cínu, mědi
    nebo stříbra je i na Komáří vížce.
  • 00:07:28 Na jejím vrcholu stála
    v 16. století hornická zvonice,
  • 00:07:32 která ohlašovala začátek
    a konec směny.
  • 00:07:35 Dnes je tu horský hotel.
  • 00:07:37 A kde se v jejím názvu vzali
    ti komáři?
  • 00:07:39 Ti prý podle pověsti v lesích kolem
    hory za trest ubodali loupežníka,
  • 00:07:43 který okradl chudou chalupnici.
  • 00:07:47 Nahoru naštěstí nemusíme šlapat
    po svých.
  • 00:07:50 Přesně 60 let jezdí k hotelu
    přímo z Krupky
  • 00:07:53 unikátní lanová dráha.
  • 00:07:55 Se svými 2348 metry
  • 00:07:59 je nejdelší osobní lanovkou
    bez mezizastávky u nás
  • 00:08:02 a za hodinu vyveze na Komáří vížku
    až 226 lidí.
  • 00:08:07 Jízda prý trvá přesně
    15 a půl minuty,
  • 00:08:09 tak si jdeme ověřit,
    zda turističtí průvodci nelžou.
  • 00:08:19 -No, 15:31, takže to sedí!
    -Ano!
  • 00:08:23 A kdo má pro strach uděláno,
  • 00:08:24 může se prý přímo pod hotel
    dostat podzemím. Opravdu?
  • 00:08:28 Čistě teoreticky by to šlo z dolu
    Starý Martin.
  • 00:08:30 Při hledání cínu si totiž
    horníci vykopali
  • 00:08:33 skoro kilometr a půl dlouhý tunel
    sahající až nahoru.
  • 00:08:39 Touto oblastí údajně vede cínová
    žíla,
  • 00:08:41 která je nejdelší ve střední
    Evropě. Je to tak?
  • 00:08:44 Je to tak. Je to žíla Lukáš.
    Ta měří 2,5 kilometru,
  • 00:08:49 což ji činí nejdelší cínovou žilou
    ve střední Evropě.
  • 00:08:52 Takový cín, jako se těžil tady,
  • 00:08:54 tak se těžil pouze na dvou místech
    na světě.
  • 00:08:56 Jedno místo bylo ve skotském
    Cornwallu a druhé právě tady u nás.
  • 00:09:01 Zhruba kilometrová procházka
    podzemím trvá necelou hodinku.
  • 00:09:04 Dolovat se tady začalo
    už v roce 1864.
  • 00:09:08 Tam kam svítím nahoru
    30 m výš je další patro.
  • 00:09:10 Těch pater dalších je tady
    celkem sedm,
  • 00:09:13 takže tam se nachází další sledné
    chodby, překopy, překůpky,
  • 00:09:16 štoly, komory, takže celková délka
    labyrintu štoly Starý Martin
  • 00:09:20 dosahuje délky 30 kilometrů.
  • 00:09:22 -A kde je ten cín?
    -Přece tady!
  • 00:09:24 Žíla vede po stěnách štoly
    a nakonec mizí kdesi v podzemí.
  • 00:09:29 Vidíte krásně strukturu té žíly
    Lukáš.
  • 00:09:30 Vidíte, že hlavní součást tvoří
    takový šedý křemen
  • 00:09:33 a ty ostatní příměsi jsou potom
    ty rudy.
  • 00:09:35 Á, slyším šumět pramen štěstí,
  • 00:09:37 který prý každému, kdo se z něj
    napije, splní přání.
  • 00:09:40 Ale musí být naprosto nezištné
    a nesmíš ho nikomu prozradit.
  • 00:09:45 Ale těch minerálů tam bude
    asi požehnaně, vzhledem k tomu,
  • 00:09:47 že jsme ve štole, co?
  • 00:09:48 Je jich tam hodně,
    ale žádný není škodlivý.
  • 00:09:50 Ale je dobrá. Skutečně dobrá.
    Doporučuji!
  • 00:09:54 Zdravotně nezávadný
    je i samotný cín,
  • 00:09:55 proto taky našel široké uplatnění
    hlavně v potravinářství.
  • 00:09:59 Vyrábělo se z něj nádobí,
    fólie podobné dnešnímu alobalu,
  • 00:10:03 ale taky dětské dudlíky.
  • 00:10:05 -Anebo cínoví vojáčci.
    -Jasně, chlap se prostě nezapře!
  • 00:10:08 Surový cín i zboží z něj
    byly opatřeny puncem,
  • 00:10:11 aby se vědělo, odkud vše pochází.
  • 00:10:15 Ruda z Krupky se vyvážela
    i do Norimberku či Antverp,
  • 00:10:17 zkrátka do celé Evropy.
  • 00:10:19 Asi největší rozkvět zažilo město
    ve 14. a 15. věku,
  • 00:10:23 pak už to šlo s těžbou pomaličku
    z kopce,
  • 00:10:26 až byla nakonec v 60. letech
    minulého století ukončena úplně.
  • 00:10:31 A z někdejší slávy zůstaly
    jen tyhle exponáty v místním muzeu,
  • 00:10:33 ale jak vidím, za prohlídku
    rozhodně stojí.
  • 00:10:36 Obyvatelé Krupky si na krásné věci
    vždycky potrpěli.
  • 00:10:39 Taky si je mohli díky výdělkům
    z těžby cínu dovolit.
  • 00:10:43 Město se pyšní celou řadou památek
    a hned několika kostely.
  • 00:10:46 Barokní bazilika Panny Marie
    Bolestné
  • 00:10:49 byla postavena počátkem 18. století
  • 00:10:51 podle plánů Octavia a Giulia
    Broggiových
  • 00:10:54 a o poutích sem prý přicházelo
    až 100 tisíc věřících najednou.
  • 00:10:59 Navíc, kdyby nebylo tohoto
    svatostánku,
  • 00:11:01 město by bylo nejspíš chudší
    o jednoho mistra,
  • 00:11:03 houslaře Jana Richtera.
  • 00:11:07 Právě zdejší varhaník totiž kdysi
    poradil krupskému truhláři,
  • 00:11:09 aby dal svého kluka na učení
    do Lubů u Chebu.
  • 00:11:14 Vy housle opravujete,
    ale taky vyrábíte.
  • 00:11:16 Kolik jich máte na svém kontě?
  • 00:11:18 Teďko pracuju na opusu 15 a 16,
    což není teda moc.
  • 00:11:23 Já jsem hlavně zavalenej
    množstvím oprav.
  • 00:11:25 Teď se chci ale zase vrátit
    ke stavbě.
  • 00:11:30 Chtěl bych aspoň jedny až dva
    nástroje ročně minimálně postavit,
  • 00:11:32 protože mě to strašně baví.
  • 00:11:40 No, já se nebudu předvádět.
  • 00:11:44 -Ale umí!
    -Aby ne.
  • 00:11:45 Houslař by přece měl dokázat
    vyloudit tón na vlastním nástroji,
  • 00:11:49 vždyť s ním stráví na 300 hodin,
    než se poprvé rozezní.
  • 00:11:53 Mimochodem, víš, jaké dřevo
    se na housle používá?
  • 00:11:57 Tak tuhle otázku jsem čekal,
    takže bosenský javor
  • 00:12:00 a horní deska je pak
    z alpského smrku.
  • 00:12:03 Já jsem před časem chodil po Alpách
    a mně úplně krvácelo srdce,
  • 00:12:08 když jsem se tam v jedný salaši
    schoval před deštěm
  • 00:12:11 a tam bylo dřevo na topení.
  • 00:12:16 A to byl kus po kusu luxusní
    rezonanční materiál
  • 00:12:21 na vrchní desky.
  • 00:12:23 Ještě jsme zapomněli říct,
    že hmatníky jsou z ebenu
  • 00:12:25 a uplatní se i jeden parkový
    keříček - buxus.
  • 00:12:28 Například tady se proměnil
    ve struník, kolíky a v podbradek.
  • 00:12:33 Housle taky mají duši, viďte?
  • 00:12:34 A nemyslím to jenom symbolicky,
    ale skutečnou. Ukážete mi ji?
  • 00:12:39 Je to vlastně takovej smrkovej
    kolíček,
  • 00:12:42 ten je zapříčenej mezi vrchní
    a spodní deskou,
  • 00:12:46 přibližně za pravou nožičkou
    kobylky.
  • 00:12:50 A já ho vidím. Tadyhle je malinkatý
    kolíček.
  • 00:12:52 -A ta duše se tam vkládá
    prý naposledy? -Ano.
  • 00:12:55 -Takže vy vlastně tou duší
    ty housle oživíte?-Oživím.
  • 00:12:58 Jakou tam má skutečně roli?
  • 00:13:00 Vlastně přenáší chvění z vrchní
    desky na spodní
  • 00:13:03 a tím propojením opravdu ty housle
    najednou se rozezní.
  • 00:13:08 Bez duše je to takovej úplně tupej
    tón.
  • 00:13:13 Kvalitní nástroj přijde zhruba
    na 120-130 tisíc korun,
  • 00:13:17 jeho cenu ale stanoví houslař
    až podle výsledku.
  • 00:13:20 Konečný zvuk se totiž dopředu
    přece jen odhadnout nedá.
  • 00:13:25 Takže průběžně, když ohýbáte,
    tak přikládáte k té rysce,
  • 00:13:27 abyste zkontroloval,
    jestli už jste získal ten...
  • 00:13:30 Ano, abych zjistil ten tvar,
    kde to mám přiohnout.
  • 00:13:32 -Můžu zkusit? -Můžete.
    -Nezničím vám to? -To nevím.
  • 00:13:36 Aby to neprasklo...
  • 00:13:38 -A už nám asi uschlo to dřevo.
    -No, už se mu nechce.
  • 00:13:43 To je jak dámská kulma.
    Trošku žhavější.
  • 00:13:47 Tak z toho, co máš v ruce,
    už asi housličky nebudou.
  • 00:13:51 Leda záplata na tyhle, co vypadají
    jako po rvačce v hospodě.
  • 00:13:56 Jaké nejstarší housle
    jste opravoval?
  • 00:13:59 To nevím, ale odhaduju tak kolem
    roku 1700 nebo malinko starší.
  • 00:14:04 Pane jo! A dá se odhadnout,
    jaká je jejich cena?
  • 00:14:07 -To bylo kolem milionu dolarů.
    -Jéje.
  • 00:14:13 Říká se, že zvuk houslí se velmi
    podobá lidskému hlasu
  • 00:14:15 a jako člověk taky zraje.
    Nejlepší je prý až po čtyřicítce.
  • 00:14:19 Už proto se vyplatí staré nástroje
    opravovat, a nejen je,
  • 00:14:22 zaslouží si to i další díla našich
    předků.
  • 00:14:25 Bez šikovných řemeslníků
    se to ovšem neobejde.
  • 00:14:27 Díky Bohu, že mezi námi pořád jsou.
  • 00:14:31 A naštěstí nejen na Teplicku.
    Pojď se tedy podívat,
  • 00:14:33 koho a co jsem pro změnu já objevil
    na Královéhradecku!
  • 00:14:41 Bílá věž, katedrální kostel
    svatého Ducha,
  • 00:14:43 ve kterém byl pohřben husitský
    vojevůdce Jan Žižka,
  • 00:14:46 i stavby mnohem mladšího data
  • 00:14:48 dokládající rozmach města
    za první republiky.
  • 00:14:51 To je Hradec Králové.
  • 00:14:53 Je ovšem krásný nejen na pohled,
    ale i na poslech,
  • 00:14:55 přímo zvukomalebný.
  • 00:15:00 To, co je Rolls Royce
    mezi automobily,
  • 00:15:02 to je Petrof mezi klavíry.
  • 00:15:04 Historie tohoto českého rodinného
    stříbra
  • 00:15:06 se začala psát už v roce 1864,
  • 00:15:08 kdy Antonín Petrof tady,
    v Hradci Králové,
  • 00:15:10 postavil svůj první koncertní
    klavír.
  • 00:15:18 Tehdy se využívaly především
    přírodní materiály
  • 00:15:21 jako klih samozřejmě, šelaky
    a další záležitosti.
  • 00:15:26 Dneska už se dá říct,
    že to je všechno nahrazeno chemií,
  • 00:15:30 ale co se týče toho výrobního
    procesu nebo postupu,
  • 00:15:33 tak tam se toho moc nezměnilo.
  • 00:15:36 Každá část piána je vyrobena
    z jiného druhu dřeva.
  • 00:15:39 Ty nosné části klavíru,
    jsou z tvrdého buku,
  • 00:15:45 další části jsou z olše, z břízy,
    z javoru,
  • 00:15:47 některé části, kde je potřeba
    extrémní tvrdosti,
  • 00:15:50 jsou z masivního ebenu,
  • 00:15:53 no a rezonanční deska
    je z rezonančního smrku,
  • 00:15:54 což je specielně rostlé dřevo
    z horských oblastí.
  • 00:15:59 Stejně jako u houslí je i v tomto
    případě dřevo
  • 00:16:01 alfou a omegou kvalitního nástroje.
  • 00:16:04 I maličký kaz na vnitřní struktuře
    desky ovlivní výsledný zvuk.
  • 00:16:08 -A jak dlouho trvá celá výroba?
    -Asi 9 měsíců.
  • 00:16:11 Ale kdybychom to počítali od chvíle
    výběru a nákupu dřeva,
  • 00:16:15 které se musí nejdříve vysušit,
    než se z něj začne klavír stavět,
  • 00:16:18 tak to může být i 5-6 let.
  • 00:16:21 Tady už se klavír podobá klavíru,
    struny už hrají.
  • 00:16:25 Zvuk vzniká tak, že tady ve přední
    části
  • 00:16:27 bude ještě umístěna mechanika
    s klávesnicí,
  • 00:16:32 zespodu na strunu udeří v těchto
    místech kladívko,
  • 00:16:36 rozkmitá tu strunu, a ta struna
    v tomto úseku,
  • 00:16:39 od této hrany sem ke kobylce,
    se rozkmitá a zní svojí frekvencí,
  • 00:16:44 na kterou je naladěná.
  • 00:16:48 Ten její pohyb se přenáší
    na kobylku,
  • 00:16:49 která rozechvívá vlastní rezonanční
    desku
  • 00:16:53 a ta rezonanční deska potom
    rozechvívá sloup vzduchu
  • 00:16:56 a to pak slyšíme teda jako zvuk.
  • 00:17:03 V okamžiku, kdy je nástroj hotov,
  • 00:17:04 přichází ten nejdůležitější člověk,
    ladič.
  • 00:17:07 Víš, kolik musí sladit strun?
  • 00:17:09 Vím, že klavír má 88 kláves,
    takže kolik by tak mohlo být strun?
  • 00:17:14 -Dvojnásobné množství?
    -Chyba lávky! Je jich 220.
  • 00:17:18 Každá klávesa totiž rozeznívá
    dvě až tři struny,
  • 00:17:21 kvůli bohatšímu zvuku,
    a jejich doladění,
  • 00:17:24 to už je hotová alchymie.
  • 00:17:34 Je to vlastně úprava kladívek.
  • 00:17:37 Kladívko je bambule,
    která naráží do struny.
  • 00:17:40 Vy to kladívko buďto pomocí
    intonačních jehel změkčujete,
  • 00:17:43 čímž pádem se stává ten zvuk
    jemnějším, měkčím,
  • 00:17:48 anebo jsou specielní roztoky,
  • 00:17:52 který můžou to kladívko jakoby
    přiostřit nebo udělat výraznější.
  • 00:17:56 -A kolik druhů klavírů a pián
    u Petrofů vyrábějí? -Mnoho.
  • 00:17:59 Díky moderním technologiím se dá
    do nástroje namontovat
  • 00:18:02 třeba systém na ztišení zvuku,
    a tak sousedi mohou klidně spát.
  • 00:18:06 Anebo piáno může hrát úplně samo.
  • 00:18:09 A dá se postavit nástroj
    taky třeba na přání zákazníka?
  • 00:18:13 To víš, že ano. I takoví fajnšmekři
    se najdou,
  • 00:18:15 zhruba jeden až dva do roka.
  • 00:18:19 Například jeden z těch zákazníků
    byl významný slovenský režisér,
  • 00:18:22 který si nechal postavit
    velice speciální nástroj
  • 00:18:27 do svého domu do Bratislavy,
  • 00:18:30 a takový nástroj jsme tady tvořili
    asi rok a půl.
  • 00:18:34 V čem byl tak mimořádný
    ten nástroj?
  • 00:18:36 Byly tam některé vychytávky,
    jednak v designu,
  • 00:18:38 bylo to vlastně art deco,
    a další vychytávky například
  • 00:18:43 v kování, v dýze,
  • 00:18:46 použity některé z našich patentů.
  • 00:18:50 Když už jsme u těch zajímavých
    zákazníků,
  • 00:18:52 tak ten úplně první zdejší klavír
    putoval v roce 1864
  • 00:18:56 ke královéhradeckému radnímu
    Petříčkovi.
  • 00:18:59 No, a tomu se tak líbil,
    že se pak zakázky jen hrnuly.
  • 00:19:02 Ale to rozhodně nebyl nejslavnější
    klient!
  • 00:19:05 Pokud vím, tak jedno piáno
  • 00:19:06 bylo vytvořeno pro samotného
    následníka trůnu
  • 00:19:09 Františka Ferdinanda d'Este
    na Konopiště.
  • 00:19:13 V dobách hospodářské krize
    ale museli u Petrofů
  • 00:19:16 místo nástrojů vyrábět železniční
    pražce, aby se firma uživila.
  • 00:19:19 Za války však měli trochu nečekaně
    práce dost.
  • 00:19:24 Musela se zařadit tehdy
    do válečného programu
  • 00:19:26 a vyrábět muniční vilinky
    a také klavíry,
  • 00:19:31 protože tehdy prostě přišel příkaz,
  • 00:19:33 že se budou vyrábět klavíry
    do Říše.
  • 00:19:37 Jak to vypadalo s vaší firmou
    po tom roce 48?
  • 00:19:40 Komunisti zakázali přístup všem
    členům rodiny do továrny.
  • 00:19:44 V průběhu 5 let byli téměř všichni
    pozavíráni.
  • 00:19:48 Továrna byla znárodněna
  • 00:19:49 a Petrofové se do ní vrátili
    až v roce 1991.
  • 00:19:53 V restituci ale dostali
    jen 4 procenta své bývalé firmy
  • 00:19:56 a zbytek museli odkoupit.
  • 00:19:58 Do čela podniku se tehdy postavil
    Jan,
  • 00:20:00 zástupce čtvrté generace Petrofů.
  • 00:20:03 Přitom jsem kdysi četla,
    že Petrof není jméno,
  • 00:20:06 ale pozpátku napsané "forte"
  • 00:20:08 a to "p" navíc symbolizuje zkratku
    pro piáno.
  • 00:20:11 To je jen hezká legenda.
  • 00:20:12 První Petrof přišel do Hradce
    jako voják z Ruska a usadil se tu.
  • 00:20:16 My ale popojedeme a tóny vznešeného
    nástroje
  • 00:20:18 vyměníme za tiché a uklidňující
    šustění.
  • 00:20:24 Nejprve je naši předci využívali
    v hospodářství, třeba ke krmení,
  • 00:20:28 později z něj vyráběli ošatky,
    košíky a věci každodenní potřeby.
  • 00:20:31 Jana Jarkovská z kukuřičného šustí
  • 00:20:34 vytváří panenky, andílky
    i celé Betlémy.
  • 00:20:38 Když to potom uschne,
    tak to vypadá třeba i takhle,
  • 00:20:40 kdy ty slupky byly původně
    na tý kukuřici,
  • 00:20:43 tady z toho trčej takový ty chlupy,
    takový ty vlasy.
  • 00:20:48 A jak jste se vlastně k tomuhle
    dostala? Znáte to z dětství?
  • 00:20:51 Děda měl hospodářství,
    takže pěstovali kukuřici,
  • 00:20:55 protože to potřebovali
    pro dobytek.
  • 00:20:57 Zpracovávali z toho v podstatě
    úplně všechno.
  • 00:21:00 No, a z toho šustí děda vždycky
    v zimě
  • 00:21:02 dělal tak nějak co zrovna
    potřebovali, různý tašky, ošatky,
  • 00:21:07 rohože, dokonce i nějaký sandále
    a pantofle.
  • 00:21:11 -Co je na tom nejtěžší, podle vás?
    -Dát tomu výraz.
  • 00:21:14 Ono už stačí, když tomu nahnu
    hlavu,
  • 00:21:19 tak už ty housle bude poslouchat
    jinak.
  • 00:21:21 Prostě dát tomu výraz,
    aby to oslovilo,
  • 00:21:24 aby to nebyla jenom taková figura.
  • 00:21:28 Obdiv si zaslouží i spousta
    drobností, malá nůše na zádech,hůl,
  • 00:21:31 titěrné koláčky a rohlíky
    nebo miniaturní miska či džbáneček.
  • 00:21:35 A přiložil jsi taky ruku k dílu?
  • 00:21:37 Snažil jsem se vyrobit andílka,
    ale byl to očistec.
  • 00:21:40 Hlavička ještě šla.
    Z kousků vlny se udělá kulička,
  • 00:21:43 do ní se píchne drátek
    a vše se zabalí do šustí.
  • 00:21:47 A pak se motá a překládá, motá
    a překládá.
  • 00:21:50 Mně se to samozřejmě
    tady rozšklebí...
  • 00:21:54 To se stáhne, to se schová všecko
    dovnitř.
  • 00:21:58 Já mám úplně volšový ty ruce,
    to je příšerný!
  • 00:22:01 Tak, a teď je to potřeba zavázat,
    aby se to mohlo usušit.
  • 00:22:07 A můžeme mu ještě dodělat hlavu.
    Takže si vezmeme lepidlo
  • 00:22:13 a vezmem si, to jsou ty nastříhaný
    vlasy z kukuřice.
  • 00:22:18 Takže mu takhle namočíme hlavičku
    a teď mu ji v tom obalíme.
  • 00:22:27 -Asi aby mu zůstal obličej?
    -Tak. A teď tady do toho.
  • 00:22:32 Kdyžtak to můžem dosypat,
    ještě by mohl na nás koukat.
  • 00:22:37 Takže si můžete domů odvézt
    takovýho fešáka a bude váš.
  • 00:22:43 -Tak moc děkuju za lekci.
    -Není zač.
  • 00:22:46 Musím tě pochválit. Na první pokus
    je to opravdu docela fešák!
  • 00:22:50 Díky, ale na výstavu by se rozhodně
    nedostal,
  • 00:22:52 a že jich Jana Jarkovská pořádá!
    Vytvořila třeba soubor Český rok,
  • 00:22:56 který připomíná motivy tradičních
    svátků.
  • 00:22:59 Takže jsou tam určitě čerti
    a Mikuláš, Vánoce, masopustní rej,
  • 00:23:03 Velikonoce, co dál?
  • 00:23:05 Třeba stavění májky, žně, dožínky,
    ale i stánek na jarmarku.
  • 00:23:10 Teď zrovna tady je 160 figurek,
    ale už jsou doma připravený další,
  • 00:23:13 protože nám chybí zabíjačka,
    tak už máme nachystanou zabíjačku.
  • 00:23:17 Máte nějakou řekněme nejradši,
  • 00:23:19 nebo naopak, která byla
    nejpracnější?
  • 00:23:22 Vůz na dožínky. Ten dal snad práci
    ze všeho nejvíc.
  • 00:23:26 No, a pak ještě jedna taková věc,
    co dalo spousta práce - pekárna.
  • 00:23:32 Tady v tom sítku skutečně má
    cosi jako mouku...
  • 00:23:34 -Mouku, ano.
    -Tu prosetou už má i dole v díži.
  • 00:23:38 Ještě potřebujou máslo,
    tak si ho potřebujou stlouct,
  • 00:23:41 no, a ten chudák dostal žízeň.
  • 00:23:43 Kukuřiční panáčci a panenky
    jsou pořád populárnější,
  • 00:23:45 nejen proto, že se lidi rádi
    vracejí k přírodním materiálům,
  • 00:23:48 ale pro mnohé jsou i symbolem
    české výroby.
  • 00:23:51 Přitom před takovými 100 lety
    byly i pro ostudu.
  • 00:23:54 Když chtěl mládenec potrestat
    svou milou za nevěru,
  • 00:23:57 pověsil jí na kliku od dveří
    právě šusťáka,
  • 00:23:59 který měl zesměšnit jeho soka
    v lásce.
  • 00:24:03 Dnes jsou ale figurky oblíbeným
    dárkem i suvenýrem.
  • 00:24:05 Potěší oči i duši.
  • 00:24:07 My ale teď konejšivé šustění
    vyměníme za pořádný randál.
  • 00:24:12 Pokud si v Hradci Králové s někým
    domluvíte schůzku u Hučáku,
  • 00:24:15 tak je naprosto jasné,
    kde se sejdete.
  • 00:24:17 Bude to tady, kousek od Jiráskových
    sadů, u vodní elektrárny,
  • 00:24:20 která letos oslavila kulaté
    sté narozeniny.
  • 00:24:24 Své jméno získala podle hučícího
    labského jezu.
  • 00:24:28 Na počátku zde byla snaha radních
    města Hradce Králové
  • 00:24:31 ochránit své občany před povodněmi,
  • 00:24:33 které zde v dřívějších dobách
    tak často bývaly,
  • 00:24:36 a tak v roce 1907 začaly první
    regulační práce na jezech.
  • 00:24:40 Samotná výstavba budovy malé vodní
    elektrárny
  • 00:24:42 byla započata v roce 1909
    a byla ukončena v roce 1911.
  • 00:24:47 Na konci ledna roku 1912
    byla elektrárna uvedena do provozu.
  • 00:24:52 Hučáku se dnes říká secesní unikát
    na Labi.
  • 00:24:55 Jeho podobu navrhl český architekt
    František Sander,
  • 00:24:58 jehož rukopis nese i řada
    technických staveb v okolí Vltavy.
  • 00:25:01 Hradecká kráska se mu tedy opravdu
    povedla!
  • 00:25:04 Podle některých fotografů
  • 00:25:05 je to dokonce nejfotogeničtější
    budova ve městě.
  • 00:25:12 Kolik té elektřiny tady vyrobíte
    řekněme za ten jeden rok?
  • 00:25:16 Za rok to vychází něco málo
    přes 3 miliony kilowatthodin.
  • 00:25:20 Původně to stačilo pro celé město,
  • 00:25:22 ale samozřejmě tehdy měli elektřinu
    jen ti nejbohatší.
  • 00:25:26 Dneska bysme utáhli tak s vypětím
    sil dvě ulice v Hradci.
  • 00:25:30 K výrobě proudu je ideální spád
    vody 3,5 metru
  • 00:25:33 a paradoxně je horší, když je jí
    hodně, než suchá léta.
  • 00:25:36 Pod jezem se totiž zvedne spodní
    hladina
  • 00:25:38 a elektrárna tak produkuje míň.
  • 00:25:42 A nedostala jméno spíš podle toho
    hluku uvnitř,
  • 00:25:43 než podle jezu?
    Je tam tedy pořádný randál!
  • 00:25:47 Ne, i když hukot tam věru je.
  • 00:25:49 Každou ze tří turbín totiž proteče
    10 kubíků vody za sekundu
  • 00:25:52 a to je obrovská masa,
    která rozhodně není potichu.
  • 00:25:56 Vidíme tady kolem sebe trošičku
    starší zařízení,
  • 00:26:00 ale samozřejmě i počítače.
  • 00:26:01 Jak je to s řízením chodu té vodní
    elektrárny?
  • 00:26:05 No, vodní elektrárna, naštěstí,
  • 00:26:07 nemá s počítači vůbec nic
    společného.
  • 00:26:10 Je vybavena jenom primitivní
    poruchovou automatikou,
  • 00:26:13 která prostřednictvím několika
    čidel
  • 00:26:15 a relátek hlídá teplotu hlavních
    ložisek.
  • 00:26:21 Mnoho současných nebo novodobých
    elektráren má problém,
  • 00:26:22 když se vypne proud.
    Jak je to s touto elektrárnou?
  • 00:26:27 My jsme taková výjimka.
    Jako jedna z mála elektráren
  • 00:26:30 jsme schopni najet i takzvaně
    do tmy.
  • 00:26:33 Nepotřebujeme přívod elektřiny
    zvenčí k tomu,
  • 00:26:37 abychom mohli soustruhy roztočit.
  • 00:26:40 Všechny pomocné pohony jsou
    poháněny přímo od hřídele turbíny,
  • 00:26:44 takže i při ztrátě napětí
    můžeme elektrárnu spustit
  • 00:26:48 a vyrábět si elektřinu
    alespoň pro sebe.
  • 00:26:51 Ti se tedy mají! Zdá se, že Hučák
  • 00:26:53 z obávaného blackoutu tedy
    rozhodně strach mít nemusí.
  • 00:26:57 Ne. Navíc je v dobré kondici,
    tudíž by mohl hučet další století.
  • 00:27:01 Ale my už jsme pro dnešek u cíle.
  • 00:27:04 Takže šťastnou cestu, přátelé!
  • 00:27:06 A při svých toulkách po vlastech
    českých nespěchejte,
  • 00:27:09 ať jimi jenom neproletíte.
  • 00:27:11 Ale náležitě a plnými doušky
    si je vychutnáte.
  • 00:27:14 Na viděnou příště!
  • 00:27:17 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2012

Související