iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 11. 2011
10:45 na ČT2

1 2 3 4 5

0 hlasů
2006
zhlédnutí

Malované opony českých divadel

Nejstarší opony divadel českého obrození

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Malované opony českých divadel

  • 00:00:18 Jaká je to škoda,
  • 00:00:21 že ty nejkrásnější
    a nejstarší opony
  • 00:00:27 zatím zůstávají
    v depozitářích muzeí.
  • 00:00:31 Jaká je to vlastně škoda,
  • 00:00:33 že u nás nemáme
    ještě muzeum českého divadla.
  • 00:00:38 Jaká je to škoda,
  • 00:00:41 že diváci se nemohou podívat
    třeba na tento poklad.
  • 00:00:45 Vznikl v polovině 19.století,
  • 00:00:48 když Chrudimští
    postavili nové divadlo.
  • 00:00:52 To už se tenkrát ochotníci předtím
  • 00:00:55 dvě tři desetiletí pokoušeli
  • 00:00:58 v tom krásném období
    národního obrození
  • 00:01:02 prorazit se svými českými hrami.
  • 00:01:05 Shodou okolností v těch letech
  • 00:01:08 přišel do Chrudimi malíř Jan Kokeš,
  • 00:01:13 který do té doby
    se spíš proslavoval
  • 00:01:18 obrazy v kostelích
    než malbami na oponách.
  • 00:01:22 Jedno dílo
    odevzdal ještě v Chrasti,
  • 00:01:25 ale tady v Chrudimi
    vlastně dal počátek éry,
  • 00:01:32 v které příští opony
    už velmi a velmi čerpaly
  • 00:01:37 z těch mýtů české historie.
  • 00:01:42 Kokešova Libuše věštící
    zdaleka není to,
  • 00:01:47 co jsou potom desítky
    těch různých parafrází
  • 00:01:52 obrazu Ženíškova
    a tady ten motiv věštící Libuše
  • 00:01:58 on ztvárnil
    bez jakýchkoliv dalších vzorů.
  • 00:02:16 Co na té oponě je ještě zvláštního?
  • 00:02:19 Zcela netypicky podepírají
    tu namalovanou oponu dvě sochy.
  • 00:02:27 To už potom dál
    jsme nikde na žádné z opon,
  • 00:02:31 které dosud známe u nás, neviděli.
  • 00:02:34 Za tou oponou vystupoval
    hned dva roky
  • 00:02:39 po jejích prvním spuštění
    Josef Kajetán Tyl,
  • 00:02:44 když připutoval do Chrudimi.
  • 00:02:48 Za tou oponou se odehrála
  • 00:02:51 velká řada
    zpěvoherních operních inscenací.
  • 00:02:56 Však také když opona
    byla poprvé prezentována
  • 00:03:01 veřejnosti, za dirigentským
    pultíkem chrudimského orchestru
  • 00:03:10 stál autor naší hymny Škroup
  • 00:03:16 a dirigoval
    svoji Chrudimskou ouverturu
  • 00:03:22 vlastně věnovanou otevření
    starého chrudimského divadla.
  • 00:03:38 Následovala potom velmi aktivní éra
    ochotnického divadla,
  • 00:03:43 v jejímž čele nejprve stál
    doktor Emanuel Pippich,
  • 00:03:49 který byl velkým organizátorem
    divadelních představení,
  • 00:03:54 a potom koncem 19.století
    Dr.Karel Pippich,
  • 00:03:58 který chrudimskému
    ochotnickému divadelnictví
  • 00:04:02 vybudoval velikánskou slávu
    nejen tím,
  • 00:04:07 že byl výborným hercem,
    režisérem představení,
  • 00:04:11 ale také autorem divadelních her,
  • 00:04:15 z nichž některé pronikly
    i na pražská jeviště.
  • 00:04:24 Celkem Chrudim měla tři opony.
  • 00:04:27 První opona shořela v roce 1850
    při velkém požáru Chrudimi.
  • 00:04:33 Neznáme ani,
    co na této oponě bylo vyobrazeno.
  • 00:04:37 Toto je druhá opona,
    která vznikla před rokem 1854
  • 00:04:42 a v divadle sloužila
    do 90.let 19.století.
  • 00:04:49 Koncem 19.století potom byla
    vystřídána novější secesní oponou,
  • 00:04:56 která se bohužel též nedochovala.
  • 00:05:00 Je znám pouze fotografický záznam
    této opony, jak vypadala.
  • 00:05:05 Přesně nevíme, za jakých okolností
    se do muzea druhá opona dostala.
  • 00:05:09 Pravděpodobně po ukončení
    své kariéry v divadle starém
  • 00:05:14 byla dána do muzea,
    které v té době již existovalo,
  • 00:05:19 ale byla ponechána v takovém stavu,
    v jakém byla dodána.
  • 00:05:23 Je v dosti špatném stavu.
    Malba je částečně setřelá,
  • 00:05:28 jsou zde vidět i některé záplaty,
    nebo částečně i potrhaná.
  • 00:05:46 My jsme si dávali dělat rozbor,
    kolik by stála rekonstrukce
  • 00:05:49 této opony, a bylo nám sděleno,
  • 00:05:53 že asi tak
    tři čtvrtě milionu korun,
  • 00:05:56 což je tak vysoká finanční částka,
    že v současné době
  • 00:05:59 teda naše muzeum
    nemá vůbec šanci toto realizovat.
  • 00:06:31 Václav Klement Klicpera to byl,
  • 00:06:34 kdo tady v Hradci Králové
    napsal většinu svých děl.
  • 00:06:40 Byl aktivním divadelníkem,
    režisérem
  • 00:06:45 a také je taková domněnka,
    že vzhledem k tomu,
  • 00:06:48 že své hry uváděl premiérově
    většinou ve Stavovském divadle,
  • 00:06:54 že tam se domluvil
    s tehdejším scénáristou,
  • 00:07:00 scénografem,
    malířem kulis Tobiášem Messnerem
  • 00:07:06 aby pro královéhradecké ochotníky
    namaloval oponu.
  • 00:07:11 Tady je opona, která vlastně
    poprvé zobrazuje krajinu.
  • 00:07:19 Vedutu města.
    Něco, co tady dříve nebylo.
  • 00:07:24 Dříve múzy,
    dříve hrdé postavy vlasti,
  • 00:07:29 a teď domov.
  • 00:07:31 Domácí krajina.
  • 00:07:43 Tu oponu namaloval
  • 00:07:46 zřejmě tedy po domluvě
    s Václavem Klimentem Klicperou
  • 00:07:50 v roce 1838
    a ochotníci jí vyzdobili
  • 00:07:54 nově budovanou
    nebo přebudovávanou scénu
  • 00:08:00 v sále U Zlatého orla.
  • 00:08:03 A Tobiáš Messner ještě navíc
    namaloval celou řadu dekorací.
  • 00:08:09 Ty se bohužel už nedochovaly.
  • 00:08:12 Tady hradecká opona
    Tobiáše Messnera
  • 00:08:16 je jeho jediným dochovaným dílem,
  • 00:08:22 které pro dějiny českého divadla
    má nedocenitelný význam.
  • 00:08:28 Depozitář Muzea východních Čech
    v Hradci Králové
  • 00:08:31 ukrývá ještě jednu oponu.
  • 00:08:34 Je to opona
    divadelního spolku Tyl z Kuklen.
  • 00:08:38 Mnoho o ní nevíme. Jenom to,
    že byla zhotovena v roce 1893
  • 00:08:44 a diváci ji mohli poprvé spatřit
    1.října toho roku
  • 00:08:49 při hře Josefa Štolby
    Maloměstští diplomaté.
  • 00:08:53 Byla to už stošestá hra
    divadelního spolku Tyl.
  • 00:09:28 Víme o ní jenom tolik,
    že její zhotovení zaplatil
  • 00:09:32 místní továrník pan Nejedlý.
  • 00:09:35 Kdo je autorem opony však
    bohužel dosud jsme nezjistili.
  • 00:09:44 Kroniky praví,
    že v Novém Městě nad Metují kupec,
  • 00:09:50 který se jmenoval
    František Venclík,
  • 00:09:54 už v roce 1818
    hrál na náměstí divadlo.
  • 00:10:00 Potom chtěl založit domácí divadlo,
  • 00:10:04 ale to už mu
    hejtmanství nepovolilo.
  • 00:10:08 Prý se to pro mládež nesluší.
  • 00:10:11 Ovšem za rok už měl v sále jeviště
    a na tom jevišti prý byla opona,
  • 00:10:20 která zobrazovala
    okřídleného koně Pegase.
  • 00:10:25 Až 50 let nato, když založili
    hereckou společnost divadelní,
  • 00:10:31 jejímž organizátorem
    byl osvícený páter Rojek,
  • 00:10:38 objednali oponu
    od Josefa Šrůtka z Náchoda.
  • 00:10:44 A ten namaloval vznosné panorama
    zámku novoměstského,
  • 00:10:52 pýchu města.
  • 00:10:58 Josef Šrůtek byl malíř,
  • 00:11:02 který se věnoval
    většinou na svých oponách,
  • 00:11:07 řekl bych, krajinářským tématům.
  • 00:11:10 Podobně jako v Novém Městě
    asi inspirován oponou Messnerovou
  • 00:11:18 z Hradce, která tam už byla 30 let
    před namalováním této opony,
  • 00:11:25 vymaloval ještě
    celou řadu takových pohledů,
  • 00:11:30 vedut na města.
  • 00:11:33 To téma domov,
    to se stalo potom velmi častým
  • 00:11:38 tématem dalších opon
    v mnoha a mnoha místech.
  • 00:11:43 V Letohradě.
  • 00:11:46 V Berouně.
  • 00:11:51 V Poličce.
  • 00:11:54 V Sadské.
  • 00:11:57 V Kácově.
  • 00:11:59 V Chlumci nad Cidlinou.
  • 00:12:03 V Radnicích.
  • 00:12:05 Opony jsou také
    manifestací vztahu lidí k domovu.
  • 00:12:11 Je to takový průvodní rys
    opon národního obrození.
  • 00:12:18 Ale to už byla chvíle,
    kdy byla vyhlášena soutěž
  • 00:12:24 na oponu Národního divadla
  • 00:12:27 a všechny zraky se upřely
    k Zlaté kapličce.
  • 00:12:32 Tam byla další inspirace.
  • 00:12:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související