iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 7. 2013
12:30 na ČT2

1 2 3 4 5

84 hlasů
62995
zhlédnutí

Cyril a Metoděj - Dědictví otců a matek zachovej nám, Pane!

Dokument o životě, díle a odkazu sv. Cyrila a Metoděje

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cyril a Metoděj - Dědictví otců a matek zachovej nám, Pane!

  • 00:01:00 V rozlehlém domě uprostřed
    soluňských zahrad
  • 00:01:03 se narodil poslední, sedmý syn
    jménem Konstantin.
  • 00:01:07 Psal se rok 827.
  • 00:01:28 Matka Marie byla podle některých
    pramenů Slovanka vznešeného rodu
  • 00:01:32 a otec Lev byl Řek,
    povoláním drugar,
  • 00:01:36 druhý nejvýznamnější muž
    v celé Makedonii,
  • 00:01:38 zástupce stratega,
    místodržícího byzantského císaře.
  • 00:01:43 Lev a Marie vedli své děti
    k úctě v Boha,
  • 00:01:46 k pracovitosti a střídmosti.
  • 00:01:49 Jejich prvorozenému, Metodějovi,
  • 00:01:51 bylo v době narození Konstantina
    dvanáct let.
  • 00:02:02 Hovoří průvodce filmem
    a představitel svatého Konstantina
  • 00:02:05 Miroslav Herold - jezuita, kněz,
    historik.
  • 00:02:09 Nebeským ochráncem města Soluně
    byl Demétrios,
  • 00:02:13 mučedník z konce 3. století.
  • 00:02:15 Tomu byl zasvěcen hlavní chrám
    města, bazilika sv. Demétria.
  • 00:02:20 Bylo to místo, kam Metoděj
    s Cyrilem chodívali jako děti.
  • 00:02:23 Byla to taková duchovní kolébka
    pro tyto dva tak veliké muže.
  • 00:02:32 Metoději a Konstantinovi šeptala
    první slovíčka v slovanském nářečí
  • 00:02:35 už jejich maminka.
  • 00:02:37 Řeč makedonských Slovanů byla tedy
    pro ně doslova jazykem mateřským.
  • 00:02:45 Konstantin byl odmalička
    jednoznačně tím,
  • 00:02:47 čemu se říká zázračné dítě.
  • 00:02:50 Své okolí stále znovu udivoval
    ohromující pamětí i samozřejmostí,
  • 00:02:54 s níž jako rozený lingvista
    chytal cizí jazyky,
  • 00:02:56 včetně jejich intonace a melodiky.
  • 00:03:04 Svět, do kterého se narodili
    Cyril a Metoděj,
  • 00:03:06 řešil staletý spor.
  • 00:03:08 Skutečné teologické jádro sporu
    mezi ikonoklasmem a ikonodulismem
  • 00:03:12 spočívalo v tom,
  • 00:03:13 do jaké míry ikona umožňuje
    spojení člověka s Bohem.
  • 00:03:32 Obraz či socha jako předmět
  • 00:03:34 nemohou a nesmějí být objektem
    náboženské úcty.
  • 00:03:38 Mohou však zpodobením,
    a tím i přiblížením světců,
  • 00:03:41 usnadnit úctu a modlitbu k nim.
  • 00:03:45 Je tedy jasný rozdíl mezi
    obrazem svatého a svatým obrazem.
  • 00:03:49 Hovoří průvodce filmem
  • 00:03:51 a představitel svatého Metoděje -
    Marek Orko Vácha,
  • 00:03:54 kněz, bioetik, pedagog a teolog.
  • 00:03:58 Světci na ikonách mají své
    charakteristické rysy.
  • 00:04:01 Mají velké oči,
    protože vidí to, co my nevidíme.
  • 00:04:05 Také mají uši, kterými naslouchají
    tomu, co my neslyšíme.
  • 00:04:10 Typicky mívají světci na ikonách
    dokonce i malá ústa,
  • 00:04:13 protože kontemplativní člověk,
    mystik, poslouchá a nemluví.
  • 00:04:19 Malíř ikon, tedy ten, kdo píše
    ikony, ustupuje naprosto do pozadí,
  • 00:04:23 proto ikony často nejsou vůbec
    podepsány malířem.
  • 00:04:27 Vzniká pouze jenom vztah
  • 00:04:30 mezi divákem, věřícím člověkem
    a mezi dílem.
  • 00:04:34 Proto ikona nikdy nepatří do muzea,
    ale patří vždycky do kostela,
  • 00:04:39 protože ikona je dílo,
    před kterým se mají věřící modlit,
  • 00:04:43 můžeme dokonce říct,
    že ikona je okno do absolutna.
  • 00:04:49 Skrze viditelné věci
    vidíme neviditelné.
  • 00:04:52 Ikona musí být vytvořena
    z organického materiálu,
  • 00:04:56 musí být na pravém přírodním dřevu
    a musí být použity přírodní barvy.
  • 00:05:05 Hlavní ulici města tvořila
    stará římská cesta Via Egnatia,
  • 00:05:08 vroubená řemeslnickými dílnami,
    sklady a obchody.
  • 00:05:13 Tudy procházely všechny karavany
  • 00:05:15 i všechna poselstva,
    která do města zavítala.
  • 00:05:17 Když tu svatý Pavel založil
    druhou evropskou obec věřících,
  • 00:05:20 stála už Soluň čtvrté století.
  • 00:05:23 Své řecké jméno získala po sestře
    Alexandra Velikého Thessalonike,
  • 00:05:27 jež byla manželkou makedonského
    krále Kassandra.
  • 00:05:30 Slovanům se později zdál
    tento název dlouhý,
  • 00:05:33 a tak městu začali říkat
    zkráceně Saloné
  • 00:05:36 a z toho nakonec vznikl
    název Soluň.
  • 00:05:43 Konstantin ani Metoděj
  • 00:05:44 nikdy nezapomněli na vzrušující
    kakofonii nábřeží a ulic,
  • 00:05:48 kde létaly vzduchem pokřiky
    ve všech jazycích světa.
  • 00:05:56 Byla to pro ně velká inspirace
  • 00:05:57 a bystrý Konstantin znal tak
    i mnoho jiných jazyků.
  • 00:06:26 Svatí Konstantin a Metoděj,
  • 00:06:27 označováni někdy jednoduše
    jako bratři ze Soluně,
  • 00:06:30 jsou známí jako apoštolové Slovanů,
    nebo také slovanští věrozvěstové.
  • 00:06:35 Svatý Metoděj vystudoval práva
  • 00:06:36 a věnoval se, jako jeho otec,
    činnosti ve státní správě.
  • 00:06:40 Už jako dvacetiletý získal
    významné místo archónta,
  • 00:06:43 vládce jedné z byzantských
    provincií,
  • 00:06:45 která byla obydlena výhradně
    Slovany.
  • 00:06:54 Nacházíme se ve městě tří názvů -
  • 00:06:56 Cařihrad, Konstantinopol,
    anebo Istanbul.
  • 00:07:01 I samotné slovo Istanbul
  • 00:07:03 vzniklo z řeckého "istin poli" -
    jdu do města.
  • 00:07:09 A toto město na pomezí
    mezi východem a západem
  • 00:07:13 možná svým vlastním způsobem
    rozhodlo o povolání svatého Cyrila,
  • 00:07:18 být mostem mezi Evropou a Asií,
    být mostem mezi východem a západem.
  • 00:07:25 Když v roce 1980
  • 00:07:26 papež Jan Pavel II. vyhlásil
    svaté Cyrila a Metoděje
  • 00:07:30 za spolupatrony Evropy,
  • 00:07:33 možná nám všem tím dal vzkaz,
    abychom i my, Slované,
  • 00:07:37 byli takovýmto mostem mezi
    dálným východem, dálným západem.
  • 00:07:48 Šestnáctiletého Konstantina
  • 00:07:50 ze Soluně do Konstantinopole
    pozval jeho příbuzný,
  • 00:07:53 vysoce postavený úředník
    na císařském dvoře Theoktistos,
  • 00:07:57 který dobře věděl o chlapcově
    talentu i touze po vzdělání.
  • 00:08:01 Nabídl mu ubytování ve svém
    pohodlném domě
  • 00:08:03 a rodina to vděčně přijala.
  • 00:08:06 V roce 843 dorazili
    do hlavního města Byzantské říše.
  • 00:08:09 Se vší opravdovostí,
    která mu byla tak vlastní,
  • 00:08:12 se Konstantin vrhal do studia.
  • 00:08:14 Výsledky vzbudily úžas
    a respekt celého jeho okolí.
  • 00:08:19 Prakticky ve stejné době,
  • 00:08:20 kdy konstantinopolská univerzita
    získala tohoto výjimečného žáka,
  • 00:08:23 získala i nejslavnějšího profesora
    té doby - Fotia,
  • 00:08:27 u kterého studoval dialektiku
    a ostatní odvětví filozofie.
  • 00:08:31 Postupoval dopředu tak rychle,
    že mohl záhy přejít ke studiu
  • 00:08:33 rétoriky, aritmetiky, astronomie
    a muziky.
  • 00:08:38 Konstantin měl muzikálnost
    vrozenou.
  • 00:08:39 Brzy začal komponovat
    a složil několik hymnických písní.
  • 00:08:45 I Chrám Boží moudrosti -
    Hagia Sofia,
  • 00:08:47 nakonec dostává minarety
    a je tedy místem,
  • 00:08:51 kde je Bůh uctíván
    jiným náboženským způsobem.
  • 00:08:56 Ovšem pro Konstantina Hagia Sofia
    bylo místo,
  • 00:08:59 které bylo zasvěceno Kristu,
    a to nebyl pouze nějaký prorok,
  • 00:09:03 ale ten, který je cesta,
    pravda a život,
  • 00:09:06 je to sama Boží moudrost,
    kterou Bůh tvořil tento svět.
  • 00:09:11 Je to prostředník mezi Bohem
    a lidmi,
  • 00:09:13 je to ten, který pro Konstantina
    znamenal celý jeho život,
  • 00:09:17 pro Metoděje také.
  • 00:09:29 Okolo roku 860 byli oba bratři
    vysláni byzantským císařem
  • 00:09:33 na misijní cestu k Chazarům
    na sever a na poloostrov Krym.
  • 00:09:37 Chazaři byli jediným nehebrejským
    etnikem,
  • 00:09:40 které hromadně přijalo
    židovské vyznání
  • 00:09:42 a to se stalo státním náboženstvím
    tohoto útvaru.
  • 00:09:46 Vedle politického úkolu,
  • 00:09:47 kterým byla společná obrana
    proti nájezdům,
  • 00:09:49 měli oba bratři i úkol náboženský,
  • 00:09:52 evangelizovat mezi pohanskými
    národy
  • 00:09:54 v oblasti dnešní Ukrajiny a okolí.
  • 00:10:16 Už na konci 10. století, začínaje
    rokem 988, byla pokřtěna Rus.
  • 00:10:25 Ruské země přijaly křesťanskou
    víru
  • 00:10:27 a protože naše běloruské země
    byly součástí Kyjevského Ruska,
  • 00:10:30 měli jsme už na konci 10. století
    dvě biskupství.
  • 00:10:39 Cyrilometodějské knihy
    a jejich překlady svatého písma
  • 00:10:42 se dostaly i sem,
    do staroruských zemí.
  • 00:10:50 V kryptě Cyrila a Metoděje hovořil
    protojerej Sergij Gordun,
  • 00:10:54 profesor Minské teologické
    akademie,
  • 00:10:56 vedoucí katedry biblických věd
    a církevních dějin.
  • 00:11:03 Židovský kagan uznale
    a s orientální zdvořilostí řekl:
  • 00:11:06 "Sám Bůh tě sem poslal
    k našemu vzdělání
  • 00:11:09 a od něho ses naučil všemu Písmu.
  • 00:11:11 Všechno jsi řádně pověděl
  • 00:11:13 a dosyta jsi nás potěšil
    medovými slovy svatých knih.
  • 00:11:16 My jsme sice lid neznalý písem,
    ale tomu věříme, že tys od Boha."
  • 00:11:50 Cyril a Metod jsou dva velcí
    slovanští svatí,
  • 00:11:53 kteří se narodili v 9. století
    a jsou aktuální dodnes.
  • 00:12:00 Už v tu dobu velice dobře
    pochopili slova Ježíše Krista:
  • 00:12:04 "Jděte a naučte všechny národy,
    a abyste je učili,
  • 00:12:07 máte jim pronášet Nový Zákon
    v jejich mateřském jazyce."
  • 00:12:14 Překládají Svaté písmo
    do slovanského jazyka
  • 00:12:16 a tím dělají Nový Zákon
    srozumitelným obyčejným lidem,
  • 00:12:19 kromě toho to jsou svatí,
  • 00:12:21 kteří se uctívají jak v západní,
    tak ve východní církvi.
  • 00:12:24 A v tomto smyslu jakoby
    realizují to,
  • 00:12:27 o čem mluvil blahoslavený
    Papež Jan Pavel II.,
  • 00:12:29 že Evropa musí dýchat
    oběma plícemi.
  • 00:12:40 Hovořil arcibiskup
    Tadeuš Kondrusevič
  • 00:12:42 z Metropolitní kurie Minsko-
    Mogilevské Eparchie v Bělorusku.
  • 00:12:48 Kagan na závěr mise
    byzantskému císaři napsal:
  • 00:12:51 "Poslals nám, pane, muže,
    který nám vysvětlil,
  • 00:12:54 že křesťanská víra je učením
    i skutky svatá.
  • 00:12:57 My všichni jsme spojenci
    a přáteli tvého císařství
  • 00:13:00 a ochotni k tvé službě,
    kamkoli požádáš."
  • 00:13:05 Konstantin dokázal pravověrné židy
    přesvědčit,
  • 00:13:07 že byzantský způsob uctívání
    svatých obrazů
  • 00:13:10 neznamená modlářství.
  • 00:13:16 Zatímco u nás, v západní Evropě
  • 00:13:18 pro nás, pro katolíky římského
    ritu,
  • 00:13:20 je bohoslužba kult,
    kterým oslavujeme Boha,
  • 00:13:24 v našich západních kostelích
  • 00:13:26 věřící můžou sedět
    i dokola kolem oltáře,
  • 00:13:28 všichni se dívají tak říkajíc
    knězi pod ruce
  • 00:13:32 a vidí, co se právě děje.
  • 00:13:34 Liturgie je vskutku velmi
    pravoúhlá, ostrá, osvětlená
  • 00:13:39 a je odrazem našeho racionálního
    nitra.
  • 00:13:41 Na východě jsou věci přesně
    opačné -
  • 00:13:45 přítmí, svíce, kadidlo,
    táhlé zpěvy,
  • 00:13:50 krásno se dotýká všech smyslů
    věřícího poutníka.
  • 00:13:55 Liturgie trvá dlouho
  • 00:13:57 a její nejdůležitější části
    se odehrávají za ikonostasem.
  • 00:14:03 Poutník vychází po několikahodinové
    liturgii ven,
  • 00:14:07 a ví, že Bůh je tajemství.
  • 00:14:09 Racionalita není tak zasažena,
    jako v západní liturgii,
  • 00:14:13 ale daleko více jsou zasaženy
    smysly.
  • 00:14:16 Konstantin s Metodějem
    tvoří určitý most
  • 00:14:19 mezi západní a východní liturgií,
  • 00:14:22 a možná nyní, na začátku
    21. století, přišel čas,
  • 00:14:27 aby naše katolická,
    tedy všeobecná církev,
  • 00:14:31 využívala jak bohatství západu,
    tak bohatství východu,
  • 00:14:36 abychom tak říkajíc používali
  • 00:14:38 nejenom pravou plíci,
    ale i levou plíci,
  • 00:14:40 abychom se nadechli z plných plic.
  • 00:14:50 Kliment I., muž,
  • 00:14:52 který "znal požehnané apoštoly
    a přátelil se s nimi",
  • 00:14:55 nalezl někdy v roce 101
    právě tady, na Krymu,
  • 00:14:58 mučednickou smrt
  • 00:14:59 a jeho mrtvé tělo pak bylo
    přivázáno ke kotvě
  • 00:15:02 a uvrženo do moře.
  • 00:15:06 Konstantin se svým bratrem
    Metodějem
  • 00:15:08 u Chazaru nalezli tělo
    svatého Klimenta
  • 00:15:10 za velmi zvláštních okolností.
  • 00:15:12 Sám Konstantin o tom napsal zprávu.
  • 00:15:15 Dnes si velice těžko představíme,
  • 00:15:17 co to pro tehdejší lidi znamenalo,
    najít ostatky mučedníka.
  • 00:15:21 Byl to nevýslovně cenný poklad.
  • 00:15:24 Konstantinovi a Metodějovi doslova
    otevíralo dveře, kamkoliv přišli,
  • 00:15:27 tedy do krajin, které byly
    křesťanské.
  • 00:15:30 Potom když přinášeli tyto relikvie
    do samotného Říma,
  • 00:15:35 tak tam byli přímo vítáni
    samotným papežem Hadrianem II.
  • 00:15:38 a římským lidem za velikých ovací
    a bylo uloženo do baziliky,
  • 00:15:43 zasvěcené svatému papeži
    Klimentovi.
  • 00:16:02 Když pak český kníže Bořivoj
  • 00:16:03 pod vlivem Velké Moravy
    šířil křesťanství v Čechách,
  • 00:16:07 tak první kostel,
    založený na Levém Hradci,
  • 00:16:10 na onom hradišti, kde sídlil,
  • 00:16:13 zasvětil svatému mučedníku
    Klimentovi.
  • 00:16:15 A pokud se podíváme na mapu Čech
  • 00:16:17 a spatříme místa, kde jsou kostely
    sv. Klimenta, tak zjistíme,
  • 00:16:21 že je to právě v těch důležitých
    centrech a komunikačních uzlech,
  • 00:16:25 kde se zprvu šířilo křesťanství.
  • 00:16:28 Je to velmi zajímavý pohled
    na posvátnou geografii naší země.
  • 00:16:44 Jednu věc cítil Konstantin
    bezpečně.
  • 00:16:46 Písmo je posvátným majetkem
    daného národa.
  • 00:16:50 Proto v byzantském pojetí psané
    slovo nemá nikdy za úkol bavit,
  • 00:16:55 nýbrž vždy jenom povznášet
    a mravně člověka utvářet.
  • 00:17:00 Slovo tedy nemůže být zapsáno
    jakkoli.
  • 00:17:04 Písmo musí být vždy v souladu
    s jazykem
  • 00:17:06 a národem, který daným jazykem
    mluví.
  • 00:17:17 První písmeno má v posvátném
    systému abecedy
  • 00:17:19 vždy svůj mystický rozměr,
  • 00:17:22 a tak Konstantin dal prvnímu
    magickému písmeni hlaholice
  • 00:17:25 grafickou podobu kříže.
  • 00:17:29 Nešlo mu pouze o otevření úst
    a mysli,
  • 00:17:31 on chtěl Slovanům otevřít
    i srdce a duše.
  • 00:17:41 Těžké je dobrat se oněch
    nejzákladnějších cihliček,
  • 00:17:44 ze kterých je vznešená katedrála
    jazyka vybudována.
  • 00:17:51 Konstantin měl v úmyslu
  • 00:17:52 ze slovanštiny učinit
    další literární jazyk
  • 00:17:54 a přeložit do ní části
    Písma svatého
  • 00:17:57 a některé liturgické texty.
  • 00:18:00 "Jen tehdy, když budeme Slovanům
  • 00:18:02 hlásat křesťanství v jazyce,
    kterému rozumějí,
  • 00:18:04 může mít mise úspěch."
  • 00:18:10 Konstantin ovládal naprosto
    perfektně mnoho jazyků
  • 00:18:13 a s nimi i mnoho abeced.
  • 00:18:15 A pak to byla samozřejmě kopština -
  • 00:18:17 jazyk křesťanských potomků
    starověkých Egypťanů.
  • 00:18:20 Ti řešili otázku písma kompromisem.
  • 00:18:23 Svůj jazyk zapisovali
    velkými řeckými literami,
  • 00:18:26 doplněnými o sedm znaků z původního
    egyptského démotického písma
  • 00:18:30 pro zvuky, které v řečtině nebyly.
  • 00:18:33 Je tohle snad cesta? Konstantin
    si tím zatím nebyl jist.
  • 00:19:17 Písmo hlaholici-glagolici
  • 00:19:20 už současníci Cyrila a Metoděje
    považovali za zvláštní Boží dar,
  • 00:19:23 za Boží inspiraci,
  • 00:19:25 který Cyril dostal pro svatost
    svého života.
  • 00:19:29 Lingvistický div světa,
  • 00:19:31 výsledek pečlivé mravenčí práce
    a geniality Konstantina,
  • 00:19:34 který propojil své bohaté
    a široké znalosti jazyků a písma
  • 00:19:38 v souvislostech s malebností
    slovanské řeči,
  • 00:19:41 kterou znal již od dětství.
  • 00:19:53 Cyril s Metodějem,
    když přistupovali k lidem,
  • 00:19:55 tak se snažili pochopit
    jejich mentalitu.
  • 00:19:57 Konstantin chtěl nějakým způsobem
    ukotvit jejich řeč v písmu,
  • 00:20:02 pracoval se zvukomalebností
    jejich řeči
  • 00:20:06 a pracoval také s bohatstvím
  • 00:20:09 všech možných písem okolních
    národů,
  • 00:20:11 které by co nejlépe
    tuto zvukomalebnost vyjádřily.
  • 00:20:15 Takže dvě ingredience - život
    a hovoření o životě, jazyk,
  • 00:20:20 a potom písmo spojil dohromady,
    vtělil to v ony litery,
  • 00:20:24 které byly lingvistickým zázrakem
    tehdejší doby,
  • 00:20:28 a v těchto literách, jejich
    překlady do slovanského jazyka,
  • 00:20:33 lidem na Velké Moravě přinesl
    největší bohatství,
  • 00:20:36 ve které hluboce věřil,
  • 00:20:38 totiž evangelium - Boží slovo,
    radostnou zprávu o Bohu a člověku.
  • 00:20:49 Vzniká tak vrcholné lingvistické
    dílo 9. století.
  • 00:21:07 Cyril a Metoděj se snažili
    pochopit
  • 00:21:08 mentalitu tehdejších národů
    a její vyjadřování v písmu.
  • 00:21:13 Slované byli v tomto ohledu
    jakoby nazí a oni se rozhodli,
  • 00:21:16 že jim také jejich mentalitu
    ukotví v jejich vlastním písmu
  • 00:21:19 a kulturně je tak oblečou.
  • 00:21:29 Potom však Bůh, milující lidi,
  • 00:21:31 který všechno řídí a nenechává
    lidské pokolení bez vzdělání,
  • 00:21:35 nýbrž přivádí všechny k poznání
    a spáse,
  • 00:21:39 slitoval se nad národem slovanským
  • 00:21:41 a poslal mu svatého Konstantina
    Filosofa, řečeného Cyrila,
  • 00:21:45 muže spravedlivého a opravdového
    a ten jim vytvořil 38 písmen,
  • 00:21:50 jednak podle soustavy řeckých
    písmen,
  • 00:21:52 jednak podle slovanské řeči.
  • 00:21:57 Před Konstantinem stál mnohem
    obtížnější úkol,
  • 00:22:00 než jsme dneska schopni
    si představit,
  • 00:22:01 protože nešlo jen o to,
  • 00:22:03 přeložit Písmo svaté
    z jednoho jazyka do druhého,
  • 00:22:06 šlo o to, aby se přeložil
    celkový kontext byzantské kultury
  • 00:22:11 do kultury Velké Moravy,
    která byla naprosto odlišná.
  • 00:22:16 A tak, jako se kdysi křesťanství
    usadilo do světa židovského
  • 00:22:20 a posléze do světa helénského,
    nyní bylo na Konstantinovi,
  • 00:22:23 aby myšlenku křesťanství
  • 00:22:25 usadil do myšlenkového světa
    Slovanů.
  • 00:22:29 Tohle je obrovský úkol pro nás
    v dnešní době.
  • 00:22:32 Nejde jen o to,
  • 00:22:33 přeložit Písmo svaté do moderního
    jazyka, to už máme,
  • 00:22:36 jde o to, přeložit Písmo svaté
    do srozumitelného jazyka,
  • 00:22:40 tak, aby Kristovu poselství
    bylo rozuměno.
  • 00:22:54 Slovanský jazyk se pozvedal
  • 00:22:55 k výšinám řečtiny, latiny
    a hebrejštiny.
  • 00:23:21 Koncem léta 863 byly přípravné
    práce skončeny.
  • 00:23:27 V čele vlastní mise stál
    Konstantin se svým,
  • 00:23:30 teď už zcela nepostradatelným
    bratrem Metodějem.
  • 00:23:33 Doprovázeli je mladí a oddaní
    klerici slovanského původu,
  • 00:23:36 především Kliment, Laurentios,
    Naum, Angelarios a Lazar.
  • 00:23:43 S byzantskou výpravou se vraceli
    i samotní moravští vyslanci,
  • 00:23:46 na Moravu odjížděli i stavitelé,
    řemeslníci a umělci.
  • 00:24:43 Bezpečnost celé této početné
    skupiny
  • 00:24:45 zajišťovala vojenská ochrana.
  • 00:24:47 Bylo to nezbytné.
    Celá oblast kolem Jaderského moře
  • 00:24:51 byla ohrožována divokými piráty
    z řad neretvanských Slovanů.
  • 00:24:55 Nasedli na loď a pod ochranou
    vojenských plavidel
  • 00:24:57 pokračovali podél břehů
    byzantské Dalmácie
  • 00:25:00 po moři až do Benátek,
  • 00:25:02 které byly v té době poslední
    byzantskou državou v Istrii.
  • 00:25:06 Závěrečná část cesty pak vedla
    po staré jantarové cestě,
  • 00:25:09 kterou běžně využívali benátští
    a akvilejští obchodníci.
  • 00:25:12 Byla ve výborném stavu
    a výprava se po ní snadno dostala
  • 00:25:15 až do někdejšího starořímského
    Carnunta
  • 00:25:18 na soutoku řeky Moravy a Dunaje.
  • 00:25:22 Doktor filozofie Luděk Galuška,
    kandidát věd,
  • 00:25:24 je absolventem archeologie
  • 00:25:25 na Komenského univerzitě
    v Bratislavě.
  • 00:25:28 První ideje křesťanství
    dostávají se sem,
  • 00:25:31 tedy k nedunajským Slovanům,
    moravským Slovanům,
  • 00:25:34 někdy na sklonku 8.,
    možná přelomu 8. a 9. století.
  • 00:25:38 Jejich nositeli jsou kněží,
    možná i mniši,
  • 00:25:42 z bavorské církevní diecéze,
  • 00:25:44 pocházející ze Salzburgu
    a posléze z Pasova,
  • 00:25:48 a je dost pravděpodobné,
  • 00:25:49 že jim v této fázi christianizace
    pomáhali i kněží z Akvileje,
  • 00:25:54 to znamená z oblasti
    severní Itálie.
  • 00:25:58 Ti přicházejí, možná na pozvání
    zčásti samotného panovníka,
  • 00:26:01 zčásti jako skuteční misionáři,
    vyslanci svých biskupství,
  • 00:26:05 aby tady šířili křesťanství,
  • 00:26:08 a jsou na tuto činnost připraveni,
  • 00:26:12 protože si ze starohornoněmeckého
    jazyka do jakési praslovanštiny,
  • 00:26:18 prostě do toho dialektu
    slovanského,
  • 00:26:20 kterým mluvili zdejší Slované,
  • 00:26:22 nechali přeložit základní,
    řekněme liturgické texty,
  • 00:26:26 jako bylo třeba Vyznání víry,
    tedy Krédo, nebo Otčenáš,
  • 00:26:32 a samozřejmě křestní formuli.
  • 00:26:33 Bylo by ale zase omylem myslet si,
  • 00:26:35 že jak mávnutím proutku prostě
    všichni zde náhle byli křesťani.
  • 00:26:39 Ta situace byla taková,
    že místní lid pravděpodobně
  • 00:26:42 těm řekněme rituálům křesťanským
    příliš nerozuměl,
  • 00:26:47 asi mu byly cizí,
    zejména teda ta latina
  • 00:26:49 a určité monotónní vyznění
    těch liturgií.
  • 00:26:54 Ta situace se hodně změnila
  • 00:26:55 po příchodu Konstantina a Metoděje
    na Velkou Moravu v roce 863.
  • 00:27:00 Konstantin vytvořil po příchodu
    sem na Moravu literární jazyk,
  • 00:27:04 tedy staroslověnštinu,
    a psanou podobu tohoto jazyka,
  • 00:27:09 čímž byla hlaholice,
    nebo také glagolice.
  • 00:27:14 A do obou pak společně
    se svým bratrem Metodějem
  • 00:27:16 přeložili ty základní
    liturgické potřeby.
  • 00:27:19 A šli i dál, přeložili
    Čtvero evangelií a některé další,
  • 00:27:22 které se nám dochovaly dodnes,
    až v pozdějších přepisech.
  • 00:27:26 Samozřejmě i ten rituál,
    který oni používali při mši,
  • 00:27:29 byl pravděpodobně Slovanům bližší,
  • 00:27:31 protože oni používali poměrně
    hodně zpěvnosti, zpívali tu mši,
  • 00:27:36 takže to možná tomu naturelu
    Slovanů bylo bližší,
  • 00:27:40 ne možná, ale určitě,
    než ta latina.
  • 00:27:56 Konstantin přivezl na Moravu
    některá základní teologická díla,
  • 00:27:59 přeložená do brilantní,
    vycizelované slovanštiny.
  • 00:28:03 Poprvé od příchodu křesťanství
  • 00:28:05 tak začala víra na Moravě
    promlouvat k srdci.
  • 00:28:08 Poprvé působila na cit,
    nabízela duchovní potravu, naději.
  • 00:28:14 Hovořila totiž v jazyce,
  • 00:28:15 jemuž všichni Konstantinovi žáci
    bez potíží rozuměli.
  • 00:28:21 Zároveň se ale literární
    staroslověnština
  • 00:28:23 od běžné "kuchyňské" mluvy
    Moravanů přece jen lišila
  • 00:28:27 a poskytovala jim tak i onen
    povznášející pocit svátečnosti
  • 00:28:31 a výlučnosti jazyka,
    kterým rozmlouvali s Bohem.
  • 00:28:36 Jazykové bariéry padly
  • 00:28:38 a moravští žáci mohli přejít
    od bezduchého memorování
  • 00:28:40 ke skutečnému studiu evangelií
    a dalších spisů,
  • 00:28:44 vedeni krok za krokem
  • 00:28:45 Konstantinovým zasvěceným
    výkladem.
  • 00:28:48 Následovalo křesťanské
    zákonodárství,
  • 00:28:51 Metodějův zákoník pro Moravany.
  • 00:29:00 Oba bratři opustili Moravu
    s největšími poctami
  • 00:29:03 koncem roku 866.
  • 00:29:05 Pobyli tu celkem tři roky
    a čtyři měsíce.
  • 00:29:08 Vše, co pro Moravu vytvořili,
    nechali bratři na místě,
  • 00:29:12 včetně svých překladů, které měly
    sloužit budoucí moravské církvi.
  • 00:29:19 Rostislav jim za jejich služby
    nabídl vpravdě královskou odměnu.
  • 00:29:24 Soluňští bratři však veškeré zlato
    a stříbro odmítli.
  • 00:29:27 Vyprosili si od knížete
    jen na devět set zajatců
  • 00:29:31 a těm pak darovali svobodu.
  • 00:29:33 Jediný poklad,
    který si s sebou odnášeli,
  • 00:29:35 byly ostatky svatého Klimenta.
  • 00:30:09 Papež se rozhodl, že s Konstantinem
    a Metodějem bude jednat osobně
  • 00:30:12 a povolal oba bratry do Říma.
  • 00:30:15 Pozvání je zastihlo v Benátkách.
  • 00:30:19 Jen tam dorazili,
    zjistili ke svému úžasu,
  • 00:30:22 že jsou populární.
  • 00:30:24 Zvěst o jejich učené disputaci
    v Akvileji je předešla,
  • 00:30:28 a tak budili pozornost a zájem
    doslova na každém kroku.
  • 00:30:44 Při jejich cestě do Říma
    však Mikuláš I. zemřel
  • 00:30:47 a jeho nástupcem se stal
    Hadrian II.,
  • 00:30:50 který jim vyšel vstříc
    před brány Říma,
  • 00:30:53 poklonil se Klimentovým ostatkům
  • 00:30:55 a přijal své hosty s velkolepostí
    hodnou králů.
  • 00:31:01 Mnoho členů církve
    tehdy zastávalo názor,
  • 00:31:03 že není možné uvádět nové jazyky
    do bohoslužby.
  • 00:31:05 Řídili se skutečností,
  • 00:31:07 že na kříži Ježíše Krista
    byl nápis INRI -
  • 00:31:11 Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum
    ve třech jazycích,
  • 00:31:14 totiž hebrejsky, latinsky a řecky.
  • 00:31:17 Byli to takzvaní trojjazyčníci.
  • 00:31:20 Naproti tomu Konstantin s Metodějem
  • 00:31:22 uvádějí do praxe revoluční
    myšlenku,
  • 00:31:24 že Bůh má být chválen všemi jazyky,
    všemi národy světa,
  • 00:31:29 a že je tedy naprosto správné,
  • 00:31:31 když bude oslavován i slovanským
    jazykem při liturgii.
  • 00:31:35 A to bylo vodítko, které přivedlo
    tyto svaté bratry k tomu,
  • 00:31:38 aby nakonec samotnému papeži
    Hadrianu II. v Římě
  • 00:31:41 představili tyto texty,
  • 00:31:43 on je pak nechal důkladně
    prozkoumat
  • 00:31:46 a sám je požehnal, schválil,
  • 00:31:50 položil je na oltář před milostný
    obraz Panny Marie s Ježíškem
  • 00:31:54 v bazilice Santa Maria Maggiore
    v Římě,
  • 00:31:56 sloužil nad nimi liturgii,
    přizval Konstantina i Metoděje,
  • 00:31:59 aby i oni sloužili ve
    staroslověnském jazyku liturgii
  • 00:32:03 a řekl, že je naprosto správné,
  • 00:32:05 aby Bůh byl chválen slovanským
    jazykem.
  • 00:32:08 Byl to veliký úspěch
    bratří Cyrila a Metoděje
  • 00:32:11 a otevřelo to cestu
    evangelizaci slovanských národů.
  • 00:32:34 Žáci soluňských bratří,
    mezi nimiž byli i Gorazd a Lazar,
  • 00:32:38 byli vysvěceni na diakony
    a presbytery.
  • 00:32:41 Metoděje, který byl až doposud
    jen laickým mnichem,
  • 00:32:44 vysvětil na kněze osobně
    papež Hadrian II.
  • 00:32:48 Ale to byl pořád jenom začátek.
  • 00:33:14 Počátkem března 868 měli
    Konstantin a Metoděj před sebou
  • 00:33:17 poslední, ale významem
    nejzávažnější úkol:
  • 00:33:22 Dosáhnout zřízení
    moravsko-panonské diecéze.
  • 00:33:41 Konstantinovi soluňskému
    se osudově přitížilo.
  • 00:33:44 Mimo jakoukoli pochybnost cítil,
    že jeho dny jsou sečteny.
  • 00:33:49 Vysílený chorobou, utýraný
    bolestmi
  • 00:33:52 a smrští těch nejhorších zpráv,
  • 00:33:54 rozhodl se dopřát si na samém
    konci života nepatrný přepych:
  • 00:33:58 zemřít jako mnich.
  • 00:34:01 Rok po svém příchodu do Říma
    proto oblékl mnišský šat,
  • 00:34:05 složil příslušné sliby
  • 00:34:06 a podle byzantského zvyku
    přitom přijal nové jméno,
  • 00:34:09 které muselo začínat stejným
    písmenem jako jeho jméno vlastní.
  • 00:34:14 Rozhodl se pro jméno Kyrillos,
    čili Cyril.
  • 00:34:19 Pak s netajenou úlevou
    tiše pronesl:
  • 00:34:22 "A od této chvíle nejsem sluhou
  • 00:34:24 ani císaře, ani kohokoli jiného
    na zemi, jen všemohoucího Boha."
  • 00:34:33 V zátiší klášterní cely mu bylo
    dopřáno pouhých padesát dní.
  • 00:34:38 Několik hodin před smrtí
    Metodějovi řekl:
  • 00:34:41 "Tolik jsme toho spolu prožili
    a udělali.
  • 00:34:44 Teď zůstaneš sám. Můj den končí.
  • 00:34:48 Vím, jak moc miluješ Horu,
  • 00:34:51 ale prosím tě, neopouštěj kvůli
    Olympu tu brázdu,
  • 00:34:55 kterou jsme společně vyorali.
  • 00:34:58 Vždyť čím jiným bys mohl být
    více spasen?"
  • 00:35:03 Dne 14. února 869
    Konstantin-Cyril zemřel.
  • 00:35:09 Bylo mu dvaačtyřicet let.
  • 00:35:29 "I pochovali ho v chrámu
    svatého Klimenta,
  • 00:35:31 kde se počaly dít na jeho čestném
    hrobě mnohé případy uzdravení.
  • 00:35:35 Slepí najednou počali vidět,
    nemocní se uzdravovat
  • 00:35:39 a z posedlých ďábli vycházet."
  • 00:35:48 Metoděj zůstává v Římě,
  • 00:35:49 protože neví, zda se může
    na Velkou Moravu vrátit.
  • 00:35:52 Papež na pozvání blatenského
    knížete Kocela
  • 00:35:56 Metoděje posílá ke Kocelovi,
  • 00:35:58 aby zjistil, jaká je tam církevní
    situace,
  • 00:36:00 Metoděj se později vrací,
    předává Hadrianovi II. informaci,
  • 00:36:05 že je možné tam založit
    novou církevní instituci,
  • 00:36:09 tedy nové arcibiskupství,
  • 00:36:11 to papež činí a posílá tam
    Metoděje
  • 00:36:13 jako arcibiskupa moravsko-
    panonského
  • 00:36:18 a dává mu oficiální titul
    sirmijského arcibiskupa.
  • 00:36:23 Je tedy Metoděj vyslán jako muž,
  • 00:36:25 který má stát mezi východofranckým
    a bavorským vlivem diecézí
  • 00:36:32 a mezi byzantským vlivem církevním,
  • 00:36:35 jakoby uprostřed, v návaznosti
    na Řím.
  • 00:36:38 Pozice moravsko-panonské církve
  • 00:36:40 stojí uprostřed mezi křesťanským
    východem a západem
  • 00:36:43 a má tak tvořit jakési vyvážení,
    které může směřovat
  • 00:36:47 k jakési jednotě těchto
    dvou křesťanských světů,
  • 00:36:50 které ještě v té době
    nebyly úplně rozděleny,
  • 00:36:52 ale bohužel pod vlivem patriarchy
    Fotia, patriarchy cařihradského,
  • 00:36:57 už tam ten příklon k tomu
    budoucímu rozdělení byl.
  • 00:37:05 Metoděj putoval pak
    až do své smrti
  • 00:37:07 mezi Moravou, Římem
    a Konstantinopolí
  • 00:37:09 ještě několikrát.
  • 00:37:11 Metoděj na konci svého života
    dokončil překlad Písma svatého
  • 00:37:15 a také pokřtil českého knížete
    Bořivoje.
  • 00:37:18 Kníže Bořivoj po svém pokřtění
    Metodějem na Velké Moravě
  • 00:37:21 povolal do Čech jeho žáky,
  • 00:37:23 aby pokřtili na Levém Hradci
    kněžnu svatou Ludmilu.
  • 00:37:39 Víme, že Bavoři si vždycky činili
    nárok na Moravu
  • 00:37:42 jako na své misijní území,
  • 00:37:44 a pravděpodobně podkopávali
    autoritu arcibiskupa Metoděje,
  • 00:37:48 jako hlavního metropolity
    moravského.
  • 00:37:50 Alespoň to vyplývá z některých
    stížnostních dopisů,
  • 00:37:53 na základě kterých vlastně
    v roce 880 Metoděj musel do Říma
  • 00:37:57 a před papežem obhajoval
    svoji činnost.
  • 00:38:00 Víme, že ji obhájil velice dobře,
  • 00:38:02 protože papež vydal bullu,
    tedy významnou listinu,
  • 00:38:06 kterou adresoval knížeti
    králi Svatoplukovi,
  • 00:38:09 a v té nazývá Metoděje
    arcibiskupem Svaté církve moravské,
  • 00:38:15 což znamená, že už je tu vytvořená
    domácí vlastní církev,
  • 00:38:19 tedy řekněme tomu arcibiskupství
    či biskupství.
  • 00:38:22 V té listině je dokonce Svatopluk,
    tedy král Moravanů,
  • 00:38:26 jmenován jediným synem Petrovým,
    a to je titulatura, která se dávala
  • 00:38:31 jenom uchazečům nebo pretendentům
    na císařský titul.
  • 00:38:35 Víme ale, že ty rozpory
    pokračovaly dál,
  • 00:38:37 zejména s nitranským biskupem
    Wichingem
  • 00:38:39 a Metoděj za těchto rozporů
    v roce 885 umírá,
  • 00:38:44 čímž samozřejmě během roku
    skončila, dá se říct,
  • 00:38:47 činnost i tady té slovansko,
  • 00:38:49 nebo staroslověnsko-byzantské
    církevní skupiny,
  • 00:38:53 protože víme, že její zastánci
    a příslušnici byli vyhnáni,
  • 00:38:57 prodáni do otroctví a podobně,
    a ta církev na Moravě
  • 00:39:01 už se od té doby v zásadě stává
    latinskou.
  • 00:39:07 Kdy Metoděj zemřel, přibližně víme,
    kde Metoděj zemřel, není tak jisté.
  • 00:39:13 Jedinou kusou zprávu známe
    ze stručných,
  • 00:39:15 takzvaných proložních životopisů
    svatých, kde se doslova píše:
  • 00:39:20 "Když vyučil své učedníky
    ve svaté víře,
  • 00:39:24 předpověděl svou smrt
    tři dny předem,
  • 00:39:26 zesnul smířen v Pánu.
  • 00:39:28 Leží pak ve velkém chrámě moravském
  • 00:39:30 po levé straně ve stěně
    za oltářem svaté Bohorodičky."
  • 00:39:36 Tato slova nedávají archeologům
    spát,
  • 00:39:38 neboť míst, kde by Metoděj mohl být
    pohřben, je celá řada.
  • 00:39:42 Na prvním místě samozřejmě zde,
    na Velehradě.
  • 00:39:46 Mohlo to být ale také
    na Hoře sv. Klimenta
  • 00:39:49 v nedalekých Chřibech.
  • 00:39:51 V úvahu přichází také
    Valy u Uherského Hradiště,
  • 00:39:54 anebo Sady u Mikulčic.
  • 00:40:05 Petr Kliment Koutný
    je duchovní správce
  • 00:40:07 Pravoslavné církevní obce
    ve Střílkách na Moravě.
  • 00:40:18 Nacházíme se v kapli sv. Rostislava
    ve Střílkách
  • 00:40:22 a za mnou na presbitární fresce
    jsou svatí sedmipočetníci.
  • 00:40:30 To jsou Cyril a Metoděj a jejich
    nejznámější spolupracovníci,
  • 00:40:33 které nám uchovala historie.
  • 00:40:35 Známe je podle jmen.
    Jsou to otcové, kteří přišli
  • 00:40:39 společně se svatým Cyrilem
    a Metodějem před téměř 1150 lety,
  • 00:40:45 aby tady začali pokládat
    to přijaté křesťanství
  • 00:40:50 a jsou to naši duchovní otcové,
  • 00:40:53 kteří duchovně rodili
    tento náš národ.
  • 00:41:05 Nacházíme se poblíž překrásného
    Ochridského jezera
  • 00:41:09 a chán Boris, který kdysi
    této oblasti vládl,
  • 00:41:12 přivítal vyhnané žáky svatého
    Metoděje s otevřenou náručí.
  • 00:41:16 A přímo zde, v této oblasti,
    se usadila jedna skupina kněží
  • 00:41:20 pod vedením svatého biskupa
    Klementa,
  • 00:41:22 takzvaného Klementa Velického.
  • 00:41:24 A tato skupina bude používat
    posvátné písmo Cyrilovo,
  • 00:41:29 takzvanou hlaholici.
  • 00:41:31 Druhá skupina slovanských kněží,
    působící poblíž města Preslav,
  • 00:41:36 bude používat pozměněnou hlaholici,
    takzvanou cyrilici,
  • 00:41:40 písmo, které je pojmenované
    na počest svatého Cyrila.
  • 00:41:45 Toto písmo také ovlivní
    i dějiny samotné azbuky.
  • 00:41:49 Je to písmo, kterým bylo napsáno
    velké množství textu,
  • 00:41:52 které se dnes po právu řadí
    do klenotů celého písemnictví
  • 00:41:57 a pro nás pro Slovany je občas
    užitečné si uvědomit,
  • 00:42:00 že od Běloruska až sem
    po samotné hranice s Řeckem,
  • 00:42:05 se v zásadě domluvíme
    jedním jazykem,
  • 00:42:07 že tvoříme jednu všeslovanskou
    rodinu.
  • 00:42:26 Prostřednictvím ochridské
  • 00:42:27 a preslavské slovanské literární
    školy
  • 00:42:29 byl tak kulturní odkaz Konstantina
    a Metoděje zachráněn
  • 00:42:33 a později předán
    i jiným slovanským národům,
  • 00:42:36 zejména Srbům a Rusům.
  • 00:42:43 A zde v Ochridu Kliment
    u bývalého biskupského sídla
  • 00:42:47 zakládá velmi důležitou
    staroslověnskou byzantskou školu.
  • 00:42:51 Je to škola nejenom pro liturgii
    a duchovní život,
  • 00:42:54 ale i pro kulturní
    a literární projev.
  • 00:42:57 Má mnoho žáků, kteří v jeho díle
    pokračují, téměř až 3500.
  • 00:43:02 Jsou vysíláni do více než
    300 misijních center,
  • 00:43:05 z tohoto místa, z Ochridu,
    je zakládáno kolem 40 klášterů.
  • 00:43:10 Je to tedy naprosto úžasná,
    slovanská, křesťanská mise
  • 00:43:15 v oblasti Bulharské říše
    tehdejší doby.
  • 00:43:20 Žáci svatých Cyrila a Metoděje -
  • 00:43:23 Gorazd, Kliment, Naum, Angelár
    a Sáva
  • 00:43:26 jsou uctíváni spolu se svými
    učiteli
  • 00:43:28 jako "svatí sedmipočetníci".
  • 00:43:31 O Gorazdovi, kterého sv. Metoděj
    určil za svého nástupce,
  • 00:43:35 nejsou dochovány zprávy.
  • 00:43:51 Kostel Nanebevzetí Panny Marie
    ve Staré Boleslavi -
  • 00:43:54 duchovně stěžejní místo
    českých dějin -
  • 00:43:57 je českým nejstarším mariánským
    poutním místem
  • 00:44:00 a uchovává se zde milostný obraz
    tzv. Palladium země České.
  • 00:44:06 Barokní dějepisectví přišlo
    s myšlenkou,
  • 00:44:08 že uctívané paladium,
  • 00:44:10 tedy ochranný obraz-reliéf
    Panny Marie,
  • 00:44:14 bylo přineseno soluňskými bratry
    z Byzance
  • 00:44:16 a darováno českému knížecímu rodu.
  • 00:44:19 Legendické barokní podání praví,
    jak se přes sv. Ludmilu a Václava
  • 00:44:23 milostný obraz Panny Marie -
    ochránkyně dostal do Boleslavi,
  • 00:44:28 kde s její úctou byl postupem času
    propojen
  • 00:44:31 kult dalších důležitých zemských
    patronů.
  • 00:44:35 Propojení svatováclavské
    a cyrilometodějské úcty
  • 00:44:37 v dějinách našich zemí ukazuje,
    že oba národy Čechů a Moravanů
  • 00:44:42 mají společné duchovní a kulturní
    kořeny
  • 00:44:45 a jejich cesta dějinami
    je tedy nerozlučná.
  • 00:44:49 Panna Maria tak postupně
    pod svým ochranným pláštěm
  • 00:44:52 spojila dvě duchovní tradice
    v nedílný celek.
  • 00:45:06 Odkaz sv. Cyrila a sv. Metoděje
  • 00:45:09 snad jako ponorná řeka
    proudí napříč staletími.
  • 00:45:13 A tu a tam, tu více, tu méně,
  • 00:45:15 prýští na různých důležitých
    místech našich dějin.
  • 00:45:20 Odkaz sv. Cyrila a Metoděje
    je zřejmý:
  • 00:45:23 Žádný dobrý skutek, který učiníme,
    nám Bůh nezůstane dlužen.
  • 00:45:28 A tak jako se modlíme
    "dědictví otců zachovej nám PaneŞ,
  • 00:45:32 modleme se za to,
  • 00:45:34 aby i naše dědictví zůstalo
    zachováno pro budoucí generace.
  • 00:45:50 "Slyšte nyní svým rozumem,
  • 00:45:52 slyšte všichni lidé slovanští,
  • 00:45:54 slyšte Slovo, od Boha přišlo,
  • 00:45:57 slovo, jež krmí lidské duše,
  • 00:45:59 slovo, jež sílí srdce i rozum,
  • 00:46:03 slovo to, jež vede k poznání Boha."
  • 00:46:11 Jezuita Cyril Vasil
  • 00:46:12 je vatikánským sekretářem
    Kongregace pro Východní církve.
  • 00:46:17 Já bych si moc přál,
  • 00:46:18 abychom se dokázali ke svatým
    Cyrilovi a Metodějovi víc modlit,
  • 00:46:20 abychom je opravdu chápali
    jako patrony, jako světce,
  • 00:46:23 kteří se přibližují osobně
    ke každému z nás,
  • 00:46:27 a jsou opravdu těmi prostředníky,
  • 00:46:29 nebo těmi, kteří se za nás mohou
    přimlouvat u Pána,
  • 00:46:33 protože k nám mají jakýsi osobní
    a bližší vztah, mezi námi a nebem.
  • 00:46:47 Cyrilometodějská tradice byla
    v Čechách velmi živá
  • 00:46:49 za vlády Karla IV.
  • 00:46:51 Bylo tomu tak proto,
  • 00:46:53 protože Karel IV. se považoval
    za dědice Přemyslovců,
  • 00:46:56 kteří přijali křest
    od sv. Metoděje,
  • 00:46:59 a také proto, že zastával ideu,
  • 00:47:01 že česká královská koruna
    má svůj původ na Moravě.
  • 00:47:06 Na panovníkovo přání zavedl
  • 00:47:07 první pražský arcibiskup
    Arnošt z Pardubic
  • 00:47:10 svátek soluňských bratří,
  • 00:47:12 kteří byli prohlášeni
    za patrony Zemí koruny české.
  • 00:47:18 Jsme v místě
    katedrály sv. Víta,
  • 00:47:20 které nám připomíná obnovu
    cyrilometodějského kultu
  • 00:47:25 v době Otce vlasti,
    Karla IV,
  • 00:47:29 ale klečící kardinál Schwarzenberg,
    Myslbekova socha, nám říká,
  • 00:47:34 že v 19. století byl to především
    on, který se zasloužil v Praze
  • 00:47:40 o vyzdvižení tohoto kultu
  • 00:47:42 vystavěním Cyrilometodějského
    chrámu v Karlíně.
  • 00:47:48 A tak Cyrilometodějský karlínský
    kostel je vlastně malá Morava,
  • 00:47:53 malý Velehrad v Praze.
  • 00:47:56 Dominik kardinál Duka
    je dominikánský duchovní,
  • 00:47:58 36. arcibiskup pražský
    a primas český.
  • 00:48:09 Karlínský kostel
    svatých Cyrila a Metoděje
  • 00:48:12 se může pochlubit velikou
    vzácností.
  • 00:48:14 Jsou to relikvie sv. Cyrila,
    které získal z Říma v roce 1969
  • 00:48:19 zdejší velmi charismatický farář,
    pater Karel Pilík.
  • 00:48:24 Tento kněz přivezl relikvie,
  • 00:48:26 které potom jeho pozdější nástupce
    pater Cúth
  • 00:48:30 nechal vložit do hlavního
    oltářního stolu,
  • 00:48:32 takže je mše svatá v tomto kostele
  • 00:48:34 sloužena přímo nad kostmi
    sv. Cyrila,
  • 00:48:37 což má svou duchovní hloubku.
  • 00:48:42 "Jak proroci již dříve
    předpověděli,
  • 00:48:44 Kristus přichází shromáždit
    národy,
  • 00:48:47 neboť je světlem celého
    tohoto světa.
  • 00:48:50 To se stalo v tomto sedmém věku.
  • 00:48:53 Neb oni řekli: Slepí prohlédnou,
    hluší uslyší slovo Písma.
  • 00:48:59 Je tedy třeba poznat Boha."
  • 00:49:05 Velehrad je nejenom místo víry,
    hlásání a vyznávání,
  • 00:49:11 ale je to také místo,
    kde ta víra se musí žít
  • 00:49:14 a uskutečňovat ve vztahu.
  • 00:49:17 Za komunismu tady v těch
    klášterních budovách
  • 00:49:20 po celou dobu byli postižení.
  • 00:49:22 Dnes je to jenom malá část,
    která tvoří takový ústav,
  • 00:49:26 ve většině je gymnázium,
  • 00:49:28 ale církev chce budovat takové
    Kristovo myšlení, který řekl:
  • 00:49:33 "Co jste udělali jednomu
    z těch nejposlednějších,
  • 00:49:35 to jste udělali mně."
  • 00:49:37 Křesťan nemůže být křesťanem,
    když bude lhostejný k těm,
  • 00:49:40 kteří jsou potřební
    v jakékoliv formě.
  • 00:49:43 A proto k bohoslužbě a k hlásání
    patří také charita,
  • 00:49:47 jako jeden ze základních pilířů
    křesťanské víry a našeho vyznávání.
  • 00:49:54 Hovořil přímý pokračovatel
    arcibiskupa Metoděje,
  • 00:49:56 Monsignore Jan Bosco Graubner,
  • 00:49:58 14. arcibiskup olomoucký
    a metropolita moravský.
  • 00:50:05 "Proto slyšte Slované toto:
  • 00:50:07 Dar ten je věru od Boha daný,
    dar Boží je to údělu na pravici,
  • 00:50:12 dar duším nikdy se nekazící,
    dar duším, které jej přijmou."
  • 00:50:19 Možná je symbolické,
  • 00:50:21 že zde na Moravě nemáme
    nic hmatatelného,
  • 00:50:23 nic, čeho bychom se mohli dotknout.
  • 00:50:25 Odkaz svatých bratří
    je čistě duchovní.
  • 00:50:29 A přesto, zde na Velehradě
  • 00:50:31 se neuvěřitelných 1100 let
    po smrti sv. Metoděje
  • 00:50:35 schází na 200 tisíc poutníků,
  • 00:50:38 a v r. 1985 se tato poutní mše
    svatá
  • 00:50:42 stává první hlasitou manifestací
    proti komunistickému režimu.
  • 00:50:46 My kněží možná trochu pateticky
    zdůrazňujeme v přikázáních,
  • 00:50:49 že utrpení a krev mučedníků
    se stává semenem nových křesťanů.
  • 00:50:54 Přesto je to pravda,
    kterou nelze dostatečně zdůraznit.
  • 00:50:58 Boží logika je jiná,
    než naše lidská logika,
  • 00:51:01 a Boží čas plyne jinak,
    než čas nás, lidí.
  • 00:51:10 "Nahé jsou všechny národy bez knih
  • 00:51:12 a nemohou zápolit beze zbraně
    s protivníkem našich duší,
  • 00:51:15 uchystané za kořist věčných muk.
  • 00:51:19 Otevřte dokořán dveře rozumu,
  • 00:51:21 když jste přijali nyní zbraň
    tvrdou,
  • 00:51:24 kterou kovají knihy Páně
    hlavu ďáblovu mocně potírající.
  • 00:51:30 Neboť kdo přijmou knihy ty -
  • 00:51:32 moudrost Kristus v nich mluví
    a duše vaše posiluje."
  • 00:51:39 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2012

Související