iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 4. 2011
22:55 na ČT2

1 2 3 4 5

40 hlasů
5976
zhlédnutí

Velikonoce v Lužici a pod Lužickými horami

Velikonoční zvyky a obyčeje v životě tří národů těchto regionů.

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Velikonoce v Lužici a pod Lužickými horami

  • 00:01:21 Původ velikonočních svátků
  • 00:01:22 je třeba hledat až v dobách
    předkřesťanských,
  • 00:01:26 v oslavách jarního slunovratu.
  • 00:01:28 Jsou to svátky ročního cyklu
  • 00:01:30 řízeného současně Sluncem,
    slunovratem a Měsícem,
  • 00:01:35 prvním dnem jarního úplňku.
  • 00:01:38 Pro křesťany jsou to svátky
  • 00:01:39 nesené poselstvím věčně
    platného příběhu
  • 00:01:42 o umučení a vzkříšení
    Ježíše Krista.
  • 00:01:45 Velikonoce se svými písněmi,
    zvyky a obyčeji
  • 00:01:49 jsou nejvýraznějšími svátky roku,
    výrazem kultury a způsobu života
  • 00:01:53 jak v Horní Lužici,
    v dnešním Sasku,
  • 00:01:56 tak v Dolní Lužici,
    v dnešním Braniborsku,
  • 00:01:59 a rovněž tak u nás v kraji
    pod Lužickými horami.
  • 00:02:03 O tom co dnes znamenají
    a jak se slaví,
  • 00:02:05 vám budeme dnes vyprávět.
  • 00:02:15 Po Gloria při ranní mši
    umlknou zvony
  • 00:02:18 a podle lidové tradice
  • 00:02:19 se v kraji pod Lužickými horami
    říkávalo, že "odlétají do Říma".
  • 00:02:24 Jejich vyzvánění nahrazovali
    až do soboty kluci
  • 00:02:27 hlukem nejrůznějších hrkaček.
  • 00:02:31 Honzo! (hrkání)
    Matěji! (hrkání)
  • 00:02:35 Filipe!
  • 00:02:38 Jirko!
    A Kubo!
  • 00:02:44 Po krátké zkoušce vyráželi
    hrkači po vsi.
  • 00:02:48 Vedl je vždy nejstarší kluk Đ
    kaprál, a za ním šli ostatní.
  • 00:02:52 Věřilo se, že tímto rachotem
    se vyžene všechna havěť
  • 00:02:56 a hlavně myši usídlené přes zimu
    ve staveních, stodolách a chlévech.
  • 00:03:04 Křesťanské Velikonoce navazují
    na židovský svátek pesah,
  • 00:03:08 který je oslavou jedné z největších
    biblických událostí Đ
  • 00:03:12 vysvobození Židů
    z egyptského otroctví.
  • 00:03:20 Zelený čtvrtek je v liturgickém
    kalendáři dnem radosti a žalu.
  • 00:03:24 Křesťané si připomínají
    Poslední večeři Páně,
  • 00:03:28 jeho výstup na horu Olivetskou
    a mučivé motlitby k Bohu Otci.
  • 00:03:32 Zatčení a předvedení před farizeje
  • 00:03:35 a jeho odsouzení k smrti
    ukřižováním.
  • 00:03:39 Kluci hrkali na Zelený čtvrtek
    v poledne,
  • 00:03:42 na Velký pátek o čtvrté ráno
    na ranní,
  • 00:03:45 potom v poledne a večer na klekání.
  • 00:03:48 V sobotu pak jen ráno.
  • 00:03:50 Putovali vsí od křížku ke křížku,
    nebo soch svatých,
  • 00:03:54 kde se zastavovali a pomodlili.
  • 00:03:58 Otče náš, jenž jsi na nebesích,
    posvěť se jméno tvé,
  • 00:04:03 přijď království tvé, buď vůle tvá,
    jak v nebi, tak i na zemi.
  • 00:04:08 Chléb náš vezdejší dej nám dnes
  • 00:04:11 a odpust nám naše viny,
    jako i my odpouštíme našim viníkům.
  • 00:04:18 Amen.
  • 00:04:28 Velikonoce i my jsme měly,
    jako německý děti, vlastně jiný.
  • 00:04:31 U nás nebyla pomlázka v pondělí,
    u nás se chodilo na Zelený čtvrtek.
  • 00:04:37 To jsme vždycky si vzaly košíček,
    byly nás dvě nebo tři,
  • 00:04:42 a chodily jsme ne po baráku,
    jako barák od baráku,
  • 00:04:44 ale chodily jsme k těm lidem,
    který jsme třeba znaly,
  • 00:04:47 k těm babičkám starejm.
  • 00:04:48 A tam jsme dostávaly.
  • 00:04:50 Když jsme dostaly korunu,
    tak jsme byly strašně šťastné,
  • 00:04:53 protože to bylo něco pro nás,
    dostat peníze,
  • 00:04:55 ale spíš bonbón nebo sušenku,
    nebo i nějakej obrázek.
  • 00:05:01 A tak jsme chodily
    v ten Zelenej čtvrtek.
  • 00:05:22 No to bylo krásný!
    Vemte si vajíčka.
  • 00:05:26 -Děkuju.
    -Prosím.
  • 00:05:28 -Ještě si vem, ať máš dost.
    -Děkuju.
  • 00:05:30 -Tak na shledanou.
    -Na shledanou.
  • 00:05:31 Děkujeme.
  • 00:05:34 V každým baráku jsme něco dostali,
    maličkost, třeba perník,
  • 00:05:42 v papírnictví tužku, nebo piják,
    nebo kružítko,
  • 00:05:47 u řezníka jsme dostali buřta,
  • 00:05:52 a takhle v barákách maličkosti
    jsme dostali.
  • 00:05:58 A chodilo se jenom dopoledne.
    Odpoledne už jsme nešly.
  • 00:06:05 (recitují v němčině)
  • 00:06:20 (recituje v němčině)
  • 00:06:23 Ale náš dialekt byl jinak.
  • 00:06:26 (recituje v dialektu)
  • 00:06:43 Bylo nás 5 sourozenců
  • 00:06:45 a ráno už jsme chodili k známým
    a k sousedům
  • 00:06:51 a řekli jsme následující písničku:
  • 00:06:55 (zpívá v němčině)
  • 00:07:07 A pak nám dali za to nějakou tu,
    nějakej ten dárek.
  • 00:07:13 Bylo to drobný,
    ale měli jsme z toho radost,
  • 00:07:16 protože my jsme nebyli zkažený
    s velkými bonbónami a sladkostmi.
  • 00:07:25 To nebejvalo dříve.
  • 00:07:27 Ale radost jsme měli větší,
    než dnešní děti.
  • 00:07:33 Po západu slunce
  • 00:07:34 vykrápěli hospodáři svěcenou vodou
    celá stavení, dvory i stáje,
  • 00:07:40 aby vše ochránili před temnými
    a nečistými silami Đ
  • 00:07:44 zlými duchy, čarodějnicemi,
    lesními démony a všelikou havětí.
  • 00:07:52 Ve jménu Otce, Syna i Ducha Svatého.
  • 00:07:56 Ve jménu Otce, Syna
    i Ducha Svatého.
  • 00:08:00 Ve jménu Otce, Syna
    i Ducha Svatého.
  • 00:08:05 Slovanské kmeny,
    předchůdci dnešních Lužických Srbů
  • 00:08:08 přicházely mezi 6. až 9. stoletím
  • 00:08:11 na území dnešního Saska
    a Braniborska
  • 00:08:14 pravděpodobně i od jihu.
  • 00:08:16 To, že poselství slovanské
    vzájemnosti je stále živé,
  • 00:08:19 dokládá i tento památník
  • 00:08:21 na Stróžišćí v Horní Lužici,
    vysvěcený v létě roku 2000.
  • 00:08:26 Lužičtí Srbové jako my odvozují
    svou víru a písmo
  • 00:08:30 od věrozvěstů soluňských
    bratří Cyrila a Methoda.
  • 00:08:37 Od 11. století se tento kraj
    nazýval Terra Budissinensis
  • 00:08:41 podle správního centra Budissin Đ
    Budyšín.
  • 00:08:45 Město leží na křižovatce starých
    obchodních cest.
  • 00:08:48 Jedna z nich, Žitavská cesta,
  • 00:08:50 spojovala České království
    s Budyšinem a Horní Lužicí.
  • 00:08:55 Výraznou památkou na panování
    českých králů
  • 00:08:57 je klášter Mariina Hwězda,
  • 00:09:00 který založili bratři z Vesty
    v roce 1248.
  • 00:09:04 Nejvýznamnější z nich
    byl Bernard III. z Kamence,
  • 00:09:08 který byl kancléřem
    na dvoře Václava II.
  • 00:09:14 Chrám je zasvěcen neposkvrněnému
    srdci panny Marie.
  • 00:10:16 V kraji pod Lužickými horami
    býval v lidové víře Velký pátek
  • 00:10:19 spojován s magickou silou země,
    vody
  • 00:10:22 a také vírou v zázraky,
    které se v tento den dějí.
  • 00:10:27 Věřilo se, že země se otevírá,
    aby odhalila své poklady,
  • 00:10:30 voda získává svou čarovnou moc
  • 00:10:33 a v noci se objevují v lesích
    světélka, na lukách zvláštní záře
  • 00:10:37 a mnohde se zjevovaly i čarodějnice
    a divé ženy.
  • 00:10:50 Děvčata brzo ráno přicházela
    k potokům a říčkám
  • 00:10:53 pro velkopáteční vodu.
  • 00:10:55 Vodu, která měla magickou moc,
    čistila pleť a léčila oční choroby.
  • 00:11:03 Vodičko čistá,
    tečeš od Pána Krista.
  • 00:11:07 Očišťuješ břehy, kořeny,
    očisti mne, hříšné stvoření.
  • 00:11:17 Voda - symbol čistoty tělesné
    i duchovní.
  • 00:11:22 Voda, která měla pro Slovany
    svou magickou moc.
  • 00:11:40 Mám modrý vajíčko!
  • 00:11:42 Mám žlutý vajíčko!
  • 00:11:43 Mám modrý vajíčko!
  • 00:11:45 -Mám žlutý!
    -Mám žlutý!
  • 00:11:47 Mám červený!
  • 00:11:49 Mám modrý vajíčko!
  • 00:11:52 Mám žlutý vajíčko!
  • 00:11:53 V příhraničních oblastech
    pod Lužickými horami
  • 00:11:56 říkávaly matky dětem,
  • 00:11:57 že když budou o pašijovém týdnu
    hodné,
  • 00:12:01 tak jim na Velký pátek
    snese kohout barevná vejce.
  • 00:12:06 Zvyk, který byl v různých podobách
    známý v mnoha krajích,
  • 00:12:09 a i v Lužici
    byl mnohde zcela zapomenut.
  • 00:12:23 Velký pátek
    je katolickým postním dnem.
  • 00:12:27 Věřící si připomínají
    Kristovu smrt na kříži.
  • 00:12:30 Proto o Velkém pátku,
    jako na Bílou sobotu,
  • 00:12:33 umlkají v Horní Lužici zvony.
  • 00:12:36 I zde vyrážejí kluci po ránu
    na obchůzky.
  • 00:12:39 Neříkají si hrkači, ale klepotaki.
    Snad kvůli jednotným klapačům.
  • 00:12:50 (chlapci se modlí)
  • 00:14:22 Velký pátek je u evangelíků
    v okolí Slepa ve Střední Lužici
  • 00:14:26 nejvýznamnější církevní svátek.
  • 00:14:29 Nesmí se vykonávat žádná práce
    mimo domácnost
  • 00:14:32 a dbá se i na to,
  • 00:14:33 aby se ničím netlouklo, neklepalo,
    nekřičelo, neklelo
  • 00:14:37 a jinak nehlučelo.
  • 00:14:39 Dopoledne se začíná
    se zdobením kraslic,
  • 00:14:42 které zde má odvěkou tradici.
  • 00:14:45 K debjenje jutrownych jejkow
  • 00:14:47 jsou používány tradiční vzory,
    barvy a techniky,
  • 00:14:50 které se předávají z generace
    na generaci.
  • 00:14:53 Vajíčka zde představují
  • 00:14:54 pradávné symboly nového života,
    světla, zdraví a štěstí.
  • 00:15:02 Zdobení kraslic je nedílnou
    součástí velikonočních rituálů
  • 00:15:06 a zde v Rownu je to přímo obřad,
  • 00:15:09 který je vždy provázen
    téměř slavnostní atmosférou,
  • 00:15:12 při které se zbytečně nemluví.
  • 00:15:16 Každý dospělý se snaží,
  • 00:15:17 aby jeho kraslice byla
    co nejkrásněji vyzdobena,
  • 00:15:20 protože čím jsou vzory bohatší,
  • 00:15:22 tím větší je přízeň,
    kterou svým kmotřencům projevuje.
  • 00:15:28 Občanské sdružení Njepilic dwor
    v Rowně
  • 00:15:30 je nositelem slepských lidových
    tradic, slepského dialektu,
  • 00:15:35 zvyků a obyčejů,
    zvláště pak velikonočního času,
  • 00:15:39 které předvádějí veřejnosti a dětem.
  • 00:15:48 Velký pátek je i v křesťanské
    Horní Lužici dnem hlubokého smutku,
  • 00:15:53 ve kterém si připomínají věřící
    den umučení a ukřižování Krista,
  • 00:15:59 který zemřel na kříži,
    aby vykoupil hříchy světa.
  • 00:16:03 Nekonají se mše a při bohoslužbách
    se čtou a zpívají svaté texty.
  • 00:16:08 Věřící drží přísný půst.
  • 00:16:10 Dbají na pokání,
  • 00:16:12 které je projevem jejich úcty
    k utrpení Ježíše Krista
  • 00:16:15 a poděkováním za spasení.
  • 00:16:18 Je to den hlubokého klidu
    a rozjímání,
  • 00:16:21 které se dodnes odráží v životě
    po celé katolické Horní Lužici.
  • 00:16:40 (dívky zpívají)
  • 00:17:25 Dívky ve starých hornolužických
    krojích
  • 00:17:27 a chlapce v tradičních černých
    šatech s cylindry na hlavách,
  • 00:17:32 sledujeme při obřadu
    Ukládání Krista do Božího hrobu.
  • 00:17:38 Tento zvyk vznikl před lety zde,
    v Chrosčické farnosti,
  • 00:17:42 právě z jejich iniciativy.
  • 00:17:46 Budoucnost tohoto novodobého zvyku
    ukáže, zda se uchytí a rozvine,
  • 00:17:51 nebo časem upadne v zapomenutí.
  • 00:19:01 Svůj postoj k nacistickému režimu
  • 00:19:03 vyjadřovali Lužičtí Srbové
    již od nástupu Hitlera k moci.
  • 00:19:08 Vyvrcholením jejich odporu
    bylo memorandum z roku 1937,
  • 00:19:12 ve kterém DOMOWINA dala mezinárodní
    veřejnosti jasně najevo,
  • 00:19:16 že odmítá jakoukoliv spolupráci
    s nacistickým režimem.
  • 00:19:21 Nacisté pak postupně zakazují
    činnost DOMOWINY, Matice Srbské
  • 00:19:26 a spolkům Cyrila a Metoda,
  • 00:19:28 Kazatelskému evangelickému spolku,
    Sokolům a dalším.
  • 00:19:34 Následně je gestapem obsazen
    Srbský dům v Budyšíně
  • 00:19:37 a zabaven majetek DOMOWINY,
    včetně kartotéky jejích členů,
  • 00:19:41 a uzavřeny srbské tiskárny.
  • 00:19:44 Jsou pozatýkáni čelní představitelé
    srbských institucí,
  • 00:19:48 intelektuálové a vlastenci.
  • 00:19:51 S vypuknutím války se stala Lužice
  • 00:19:53 jedním velkým koncentračním táborem
    bez drátů.
  • 00:19:57 Srbské nápisy vymizely z ulic,
  • 00:19:59 byly zabavovány a ničeny
    srbské knihy.
  • 00:20:02 Trestal se sebemenší projev
    národního života,
  • 00:20:05 a tak docházelo i během války
  • 00:20:07 ke stále častějšímu zatýkání
    gestapem, věznění a popravám.
  • 00:20:13 Když se blížily jednotky
    Rudé a polské armády,
  • 00:20:16 Němci nesmyslně vyhlásili Budyšín
    za obrannou pevnost
  • 00:20:19 a město urputně bránili.
  • 00:20:21 Chtěli zničit zem i národ.
  • 00:20:24 Statistiky o Lužických Srbech
    neexistují.
  • 00:20:27 Nejsou známy ani přesné počty
    uvězněných a obětí nacismu.
  • 00:20:31 Nelze zjistit,
    kolik Srbů bylo odvedeno do války,
  • 00:20:35 ve které museli bojovat
    za cizí zájmy.
  • 00:20:38 Nejsou známy ani počty padlých,
  • 00:20:40 a ani ztráty
    na civilním obyvatelstvu.
  • 00:20:43 Odhaduje se, že v roce 1939
  • 00:20:46 žilo na území Horní a Dolní Lužice
    více než 110 tisíc Lužických Srbů,
  • 00:20:52 po druhé světové válce 60 tisíc.
  • 00:22:09 Z velkých ztrát se Lužice
    probouzí k novému životu
  • 00:22:12 a hlásí se o svá práva
    na sebeurčení národa.
  • 00:22:17 Již 9. května 1945 z koncentračního
    tábora Dachau
  • 00:22:22 obrací se katolický farář Jan Cyž
  • 00:22:24 s prosbou na Dr. Eduarda Beneše
    a československou vládu o pomoc.
  • 00:22:30 V závěru pak zní zvolání:
  • 00:22:32 "Buď věčně žíti v rámci
    Československé republiky,
  • 00:22:36 nebo na věky zahynouti
    v moři germánství."
  • 00:22:39 V témže duchu je psáno memorandum
    lužického lidu
  • 00:22:42 maršálu J.V.Stalinovi
    a prezidentu Benešovi
  • 00:22:45 a prosba nově ustavené DOMOWINY
    ze dne 12. května,
  • 00:22:50 aby naše Lužice připojili
    k Československé republice
  • 00:22:54 jako národně autonomní součást.
  • 00:22:58 V druhém lužickosrbském memorandu,
  • 00:23:00 vydaném Lužickosrbským národním
    výborem v Budyšíně dne 1. června
  • 00:23:04 prohlašují, že Lužičtí Srbové
  • 00:23:07 jsou jednotni ve svém požadavku
    svobody
  • 00:23:10 v rámci sousedního Československa
    a pod ochranou Sovětského Svazu.
  • 00:23:15 V závěru zdůrazňují: "S nadějemi
    a vírou v lepší budoucnost
  • 00:23:19 kráčí slovanský lid v Lužici
    do nového života.
  • 00:23:23 Lužice věří, že dnešní doba
  • 00:23:25 je úsvitem svobody lužickosrbského
    lidu,
  • 00:23:28 že slovanské státy
    v čele se Sovětským svazem,
  • 00:23:31 postaví se plně za požadavky lidu
    v Lužici
  • 00:23:34 a přednesou je na mírové
    konferenci,
  • 00:23:37 od které Lužice očekává
    svoji svobodu.
  • 00:23:41 Nedejte zahynouti nejmenšímu
    slovanskému národu v srdci Evropy!"
  • 00:23:50 Mocnosti ale měly jiné starosti,
  • 00:23:52 a tak naděje Lužických Srbů
    nebyly vyslyšeny.
  • 00:23:56 Nevíme, jak by se Lužice vyvíjela
    v našich podmínkách,
  • 00:23:59 ale víme že po zchlazení hlav
    státotvůrcům
  • 00:24:02 vzal národ pod svá křídla
  • 00:24:04 i nám dobře známý proletářský
    internacionalismus,
  • 00:24:08 ze kterého se zrodilo nadšené
    budování nové socialistické vlasti.
  • 00:24:14 Východní část Lužice
    připadla Polsku
  • 00:24:16 a ostatní Lužice zůstaly
    v sovětské okupační zóně
  • 00:24:20 a následně pod Německou
    demokratickou republikou,
  • 00:24:23 samozřejmě i s Dolní Lužicí
  • 00:24:25 a jejím nerostným bohatstvím Đ
    hnědým uhlím.
  • 00:25:15 Za oběť povrchové těžbě
    padlo 130 lužických obcí a sídel
  • 00:25:20 a další budou následovat,
    jako Wótšowaš, Kerkojce a Grab.
  • 00:25:26 Švédský energetický koncern
    Vattenfall
  • 00:25:29 investoval do modernizace techniky
    300 milionů eur.
  • 00:25:33 Sice 6 tisícům lidí přinesl práci,
  • 00:25:36 ale škody napáchané přesídlováním
    vesnic
  • 00:25:39 a dosídlováním nových obyvatel
  • 00:25:41 na identitu Lužických Srbů
    ve Střední a Dolní Lužici
  • 00:25:45 lze jen těžko vyčíslit.
  • 00:27:23 Ještě smutnější situace
    je ve Spreewaldu v Dolní Lužici,
  • 00:27:27 kde jazyk již téměř vymizel
    v 19. století.
  • 00:27:31 Dnes se přeci jenom díky školskému
    programu Witaj,
  • 00:27:34 iniciativě různých sdružení,
    lidových souborů, pěveckých sborů,
  • 00:27:39 divadelních ochotníků a zapálených
    jedinců, začíná situace měnit.
  • 00:27:45 Můžeme jen doufat,
  • 00:27:47 že se jim podaří
    svůj rodný jazyk oživit.
  • 00:27:49 Na druhé straně ale musíme přiznat,
  • 00:27:51 že v tomto kraji
    s nejméně 300 říčkami a kanály
  • 00:27:55 se díky turistickému ruchu
  • 00:27:56 udržel alespoň jeden
    z nekrásnějších lužických krojů.
  • 00:28:06 Válka se nevyhnula
    ani malým kostelíkům,
  • 00:28:09 jako třeba tady v Ralbicích
    v Horní Lužici.
  • 00:28:12 Kostelík poničený v posledních
    dnech války
  • 00:28:15 se ale znovu zaskvěl ve své kráse.
  • 00:28:23 Již od l8. století se v kostelích
    strojily Boží hroby,
  • 00:28:27 kam se spolu se sochou Krista,
    přenášela i nesvětější svátost.
  • 00:28:31 Po celý Velký pátek
    jsou místem modliteb věřících.
  • 00:28:37 Na každém hrobě
    prostý dřevěný kříž.
  • 00:28:40 Bílá znamená nevinnost v Bohu.
  • 00:28:43 Bílý kříž tak není znamením
    zoufalství,
  • 00:28:45 ale symbolem naděje a vykoupení
    pro všechen lid.
  • 00:28:50 Také hroby jsou zde stejné,
  • 00:28:51 protože před Bohem
    jsme si všichni rovni.
  • 00:28:55 Bůh miluje každého
    jednotlivého člověka,
  • 00:28:57 protože každý život je jedinečný.
  • 00:29:00 Zde v Ralbicích tato tradice
    vznikla již v polovině 19. století.
  • 00:31:02 (chlapci se modlí)
  • 00:31:32 V Lužici chodí V pátek navečer
    klepotaki naposled.
  • 00:31:36 Nachodili toho hodně,
    protože ve vesnicích kolem Kamence
  • 00:31:40 stojí křížky nebo sochy svatých
    snad před každým domem.
  • 00:31:51 Bílá sobota nebyla ve starém
    křesťanském světě dnem liturgickým.
  • 00:31:55 Konala se jen noční bohoslužba Đ
    vigilie.
  • 00:31:58 Všude je to ale den klidu,
    rozjímání.
  • 00:32:00 Je to Den očekávání Vzkříšení
    Ježíše Krista - Spasitele,
  • 00:32:05 s jeho slavnostním "Aleluja".
  • 00:32:09 V Horní Lužici
    se ale všichni připravují
  • 00:32:11 na netrpělivě očekávaný den Đ
    Boží hod velikonoční.
  • 00:32:16 Den jízd Velikonočních jezdců Đ
    Křižerjů,
  • 00:32:19 kterých se v 9 procesích
    zúčastňuje ročně na 1700 jezdců.
  • 00:32:25 Celý kraj již od časných ranních
    hodin žije přípravami.
  • 00:32:28 Najíždějí poslední vozy s koňmi.
  • 00:32:54 Koně se musí řádně umýt,
    vyhřebelcovat,
  • 00:32:57 zaplést jim ocasy a hřívy,
  • 00:32:59 a hlavně se musí jezdci
    s nimi seznámit.
  • 00:34:21 (zpívají)
  • 00:35:44 Budyšín, město se starým hradem
    Ortenburgem
  • 00:35:48 vysoko nad řekou Sprévou,
  • 00:35:50 byl jedním z měst takzvaného
    Šestiměstí,
  • 00:35:53 což byl Kamenec, Löbau, Chotěbuz,
    Žitava, Zhořelec,
  • 00:35:58 měst, která byla historicky
    německá.
  • 00:36:01 Lužičtí Srbové se zde do roku 1856
    nesměli usazovat,
  • 00:36:05 ve středověku museli měšťané
  • 00:36:07 dokonce dokazovat původ
    z čisté německé krve.
  • 00:36:12 Budyšín má dnes přes 40 tisíc
    obyvatel,
  • 00:36:15 z toho je asi 5 procent
    Lužických Srbů.
  • 00:36:19 Přesto je jejich kulturním
    a společenským centrem.
  • 00:36:32 Já zdobím kraslice reliéfní
    voskovou kresbou.
  • 00:36:36 Je to tradiční technika.
  • 00:36:39 Používal se dřív pouze včelí vosk,
  • 00:36:41 v dnešní době se vosk
    barví voskovkama,
  • 00:36:45 vlastně voskovka sama o sobě
    obsahuje dost vosku.
  • 00:36:49 Motivy, které na to používám,
  • 00:36:52 se v podstatě používají
    v celé republice, mísí se.
  • 00:36:57 Květina třeba znamená štěstí,
    tráva znamená úrodu,
  • 00:37:03 klásek znamená také úrodu,
    hvězda znamená štěstí,
  • 00:37:06 ptáčci a srdíčka lásku,
  • 00:37:08 a zrovna tak i barvy kraslic
    mají nějakou svoji symboliku.
  • 00:37:14 Červená, která je nejoblíbenější,
    to je právě barva lásky a radosti,
  • 00:37:18 žlutá je barva slunce,
    zelená je barva úrody a hojnosti,
  • 00:37:24 hnědá je barva země
  • 00:37:26 a černá barva, ta se používala
    třeba na zdobení slámou
  • 00:37:31 a mělo to symbolizovat
    noční oblohu s hvězdama.
  • 00:37:34 Jinak jak vidíte, já tady mám třeba
    i růžové kraslice, fialové,
  • 00:37:39 protože dneska zase už
    si žádají kraslice podle toho,
  • 00:37:47 jak se jim hodí do bytu,
  • 00:37:49 aby jim ladily třeba
    s nějakým nábytkem, s výzdobou.
  • 00:37:56 Velikonoční jidášky
    se dělají z kynutého těsta
  • 00:38:00 neboli velikonoční provazy.
  • 00:38:04 Dělají se z kynutýho těsta
    jako bochánky, je to to samý těsto.
  • 00:38:09 Já je teda zadělávám ponejvíc
    z dvojí mouky,
  • 00:38:10 buď z hladký
    a z polohrubý dohromady,
  • 00:38:13 dávám tam svoje vajíčka,
    protože žiju na vesnici,
  • 00:38:18 a dávám tam do nich sádlo.
  • 00:38:23 Když vykynou, tak je dám na plech,
    natřu je vajíčkem,
  • 00:38:27 jako tyhlety jidášky.
  • 00:38:29 Můžete do toho vajíčka
    dát trochu rumu, trochu mlíka,
  • 00:38:33 podle toho, kdo co máte doma,
    ale ponejvýš se dává s vodou.
  • 00:38:38 To vajíčko je takový kypřejší
    s tou vodou.
  • 00:38:43 Když potom se upečou,
  • 00:38:44 tak jsou takový jako,
    hodně dlouho vydržej.
  • 00:38:48 A vydržej tím,
    že tam je to sádlo domácí.
  • 00:39:06 O tradičním slavení Velikonoc
    v našem regionu
  • 00:39:08 se dozvídáme dnes už pouze
    z dobové literatury,
  • 00:39:12 ze vzpomínek starousedlíků,
  • 00:39:16 anebo ze vzpomínek
    pravidelně zveřejňovaných
  • 00:39:17 v měsíčníku Unser Niederland,
  • 00:39:19 který dodnes vydávají
    odsunutí Němci,
  • 00:39:21 protože ti si sebou po odsunu
    po 2. světové válce
  • 00:39:25 zvyky a obyčeje odnesli do regionu,
    kam se přestěhovali,
  • 00:39:30 protože pro dnešní obyvatelstvo,
    nové osídlence,
  • 00:39:36 už je synonymem Velikonoc
    pouze velikonoční obchůzka.
  • 00:41:15 Utíkejte!
  • 00:41:21 V sobotu po poledni
    se vydávali hrkači po vsi
  • 00:41:23 a vybírali si svou výslužku,
  • 00:41:26 o kterou se pak spravedlivě
    podělili.
  • 00:41:28 Nesměli vynechat ani jedno stavení,
    to aby nenadělali zlou krev.
  • 00:41:33 My Jidáše honíme
    a dřevem mu zvoníme.
  • 00:41:37 Kdo ho viděl,
    ať nám poví,
  • 00:41:40 o nevěrném Jidášovi.
  • 00:41:42 Kirije eleison,
    peníze zde nejsou.
  • 00:41:46 Kirije eleison,
    vejce nejsou.
  • 00:41:51 Mládenci, tady máte výslužku za to,
    že jste po vsi hrkali,
  • 00:41:55 na jitřní, na poledne a na klekání.
  • 00:42:02 Zaplať Pánbůh.
  • 00:43:20 Ralbice. První zmínky
    jsou ze 13. století.
  • 00:43:25 Obec má 1749 obyvatel, z toho je
    80 procent Lužických Srbů,
  • 00:43:32 a ani dnes nemá problém s dětmi,
  • 00:43:35 takže se zde udržela jedna ze dvou
    posledních srbských národních škol.
  • 00:43:41 Vesnička je známa svým kostelem
    a hřbitovem,
  • 00:43:43 ale především od 15. století
    vyhlášenými Velikonočními jízdami.
  • 00:43:48 Jízd se zde každoročně zúčastňuje
    na 200 jezdců,
  • 00:43:52 kteří jezdí pravidelně z Ralbic
    do Kulova,
  • 00:43:55 do Ralbic zase přijíždí
    250 jezdců z Kulova,
  • 00:44:00 ale to vše až na Boží hod
    velikonoční.
  • 00:44:09 Jezdci a koně se musí především
    vzájemně sblížit,
  • 00:44:13 i když je to někdy bolestivé.
  • 00:46:48 Vše odpuštěno.
  • 00:46:50 A teď jen pořádně umýt,
    ale voňavým šamponem!
  • 00:47:07 V sobotu pak večer bylo vzkříšení
    a tam jsme byli kolem kostela
  • 00:47:17 a farář tam zaklepal
  • 00:47:21 na uzavřenou bránu,
    na hlavní vchod toho kostela.
  • 00:47:27 A třikrát zaklepal křížkem,
    a volal: "Efeta!" - otevři se.
  • 00:47:34 A pak se otevřely dveře
    a ve vnitřku bylo všecko osvětleno
  • 00:47:42 a pan řídící hrál:
  • 00:47:45 (recituje v němčině)
  • 00:47:55 A kolem domečky měly ve voknech
    svíčky rozsvícený v tuhle dobu,
  • 00:48:03 aby to bylo...
    Protože už se stmívalo večer.
  • 00:48:07 Všichni šli s velikou radostí domů.
  • 00:48:09 Každej byl rád,
    že už byly Velikonoce,
  • 00:48:13 že už to jaro přišlo,
  • 00:48:15 a že Pán Ježíš vstal,
    povstal z mrtvých.
  • 00:48:35 Svěcení ohně - světla,
  • 00:48:38 je uchováváno v různých nejstarších
    křesťanských liturgiích.
  • 00:48:42 Doloženo je také
  • 00:48:43 ve staroslovanských bohoslužbách
    Cyrila a Metoda.
  • 00:48:55 (zpívají latinsky)
  • 00:49:02 Před noční bohoslužbou, vigilií,
    se světí oheň,
  • 00:49:06 od kterého se zapálí Paškál Đ
    velikonoční svíce,
  • 00:49:11 a jím se symbolicky vnáší
    nové světlo do kostela.
  • 00:49:19 (zpívají latinsky)
  • 00:50:03 Při slavnostním Vzkříšení
    se pak rozzáří všechna světla
  • 00:50:07 a rozeznějí zvony,
    které se vrátily z Říma.
  • 00:52:02 Zlatým věnečkem jsou dekorováni
    jezdci po padesáti jízdách,
  • 00:52:06 stříbrným po pětadvaceti
  • 00:52:09 a zeleným myrtovým věnečkem ti,
    kteří jedou poprvé.
  • 00:52:14 Pro všechny je to však velký den,
  • 00:52:15 na který budou po celý život
    vzpomínat.
  • 00:53:28 Po bohoslužbě se Paškál
    nese procesím,
  • 00:53:31 spolu se sochou
    Zmrtvýchvstání Ježíše Krista
  • 00:53:34 a rozsvícenými svíčkami věřících.
  • 00:53:56 Ve vsích a městečkách
    po celé Horní Lužici
  • 00:53:59 se konají procesí s Paškálem.
  • 00:54:01 Symbolicky tak roznáší
    věřícím zprávu,
  • 00:54:04 která je stvrzením vzkříšení Páně,
  • 00:54:07 a s ní zároveň přináší do všech
    domovů nové čisté světlo světa.
  • 00:54:13 Tento obřad
    má staré pohanské kořeny.
  • 00:54:16 Bylo to pálení ohňů
    v období jarního slunovratu
  • 00:54:19 a přenášení nového ohně, světla,
    do svých příbytků.
  • 00:54:40 Velikonoční pálení ohňů Đ
    jatšowny wogńe,
  • 00:54:44 hrálo dříve v dějinách Lužických
    Srbů důležitou roli.
  • 00:54:48 Věřilo se v jejich ochrannou moc
    proti všem zlým silám a duchům,
  • 00:54:53 ochranu dobytka před úhonou,
    temnými čarami a kouzly.
  • 00:54:58 Kolem ohňů mládež tančila.
    Chlapci přeskakovali přes oheň.
  • 00:55:03 Jarními ohni byla symbolicky
    vyháněna zima.
  • 00:55:06 Staré dolnolužické přísloví praví,
  • 00:55:09 že kam všude je vidět záře ohně,
    tam se stávají pole úrodnějšími
  • 00:55:14 a bude na nich v tomto roce
    dobrá úroda.
  • 00:55:19 O půlnoci ze soboty na Boží hod
    velikonoční
  • 00:55:22 se v Dolní Lužici stále drží
    tradice Velikonočních ohňů,
  • 00:55:26 které vzplanou ve stovce srbských
    i německých vesnic
  • 00:55:29 v Dolní a Střední Lužici.
  • 00:55:32 Stará tradice ale,
    jak jste sami viděli,
  • 00:55:34 dnes má spíš charakter
    lidové slavnosti.
  • 00:55:40 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2011

Související