iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 9. 2013
14:45 na ČT2

1 2 3 4 5

11 hlasů
4847
zhlédnutí

Uchem jehly

Lubomír Brabec

25 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Uchem jehly

  • 00:00:00 .
  • 00:00:14 -Jsme u sochy sv. Jana Nepomuckého
    a možná někteří ani nevědí,
  • 00:00:20 že sv. Jan Nepomucký
    je patronem vodáků.
  • 00:00:24 Jednoho milovníka vody tady mám,
  • 00:00:27 cestovatele, dobrodruha
    a skvělého kytaristu.
  • 00:00:31 Lubomír Brabec.
    Ahoj, vítám tě.
  • 00:00:34 Co ty a Jan Nepomucký?
  • 00:00:37 -Nepomucký není jen
    patronem vodáků,
  • 00:00:40 je i patronem České země.
  • 00:00:43 Je to náš nejznámější svatý.
    Jeho sochy jsou všude po světě.
  • 00:00:47 -Ty jsi sochu Jana Nepomuckého
    postavil na most?
  • 00:00:52 -Sám jsem ji nestavěl.
  • 00:00:55 Odstěhoval jsem se do vesničky
    na Šumavě a rozhodl jsem se,
  • 00:00:58 že postavím sochu sv. Nepomuckého.
  • 00:01:01 Nějakou malou dřevěnou,
    někde z depozitáře.
  • 00:01:04 Pak jsem poznal úžasnou sklářku,
    paní Tesařovou,
  • 00:01:08 která dělá monumentální
    sochy ze skla.
  • 00:01:11 S ní jsem se o tom začal bavit.
    Ona mně řekla, že jsem blázen,
  • 00:01:15 že žádná skleněná socha
    na mostě stát nemůže.
  • 00:01:19 Že je to nesmysl.
    Potom o tom přemýšlela a říkala,
  • 00:01:23 že ho postavíme, kdybychom
    na to neměli ani korunu,
  • 00:01:26 tak to postavíme zadarmo.
    Takže jsme se do toho dali.
  • 00:01:29 Udělali jsme koncert,
    vybrali nějaké peníze,
  • 00:01:33 lidé se složili,
    což bylo krásné.
  • 00:01:36 Dali jsme dohromady sbírku
    a postavili sochu.
  • 00:01:40 Je to největší socha Jana
    Nepomuckého ze skla na světě.
  • 00:01:44 Jediná socha,
    která je oboustranně inverzní.
  • 00:01:48 Je obrovskou ctí,
    že soše požehnal
  • 00:01:52 kardinál Dominik Duka,
    arcibiskup pražský.
  • 00:01:55 A když jsme sochu umísťovali,
  • 00:01:59 přijel Jeho Excelence
    biskup budějovický, Jiří Paďour.
  • 00:02:04 Jsem nadšený, celebroval tam mši,
    na kterou přišlo asi 2 500 lidí.
  • 00:02:11 -Lubomíre, tak si dáme
    na toho Jana Nepomuckého.
  • 00:02:15 A na všechny vodáky. Vodu.
  • 00:02:20 Co piješ před koncertem?
    -Před koncertem také jenom vodu.
  • 00:02:25 Já se bojím dát si skleničku.
  • 00:02:28 Protože mám pocit,
    že bych hrál lépe.
  • 00:02:32 Pak bych si dal před každým
    koncertem skleničku
  • 00:02:36 a to už jsem zažil u kolegů,
    že si dají dva litry vína
  • 00:02:40 a pak říkají, to byl dnes koncert!
    Takže já, když beru kytary do ruky,
  • 00:02:45 tak si nikdy nedávám
    jídlo ani alkohol.
  • 00:02:49 -Prvním nástrojem,
    na který jsi hrál, nebyla kytara?
  • 00:02:53 Ty jsi začínal jako 90 % dětí
    v této zemi s housličkami.
  • 00:02:58 -Já jsem začínal prvně na kytaru,
  • 00:03:01 ale hrál jsem na ni
    jako na kontrabas.
  • 00:03:04 Tatínek byl kontrabasista.
    Vzal jsem smyčec,
  • 00:03:07 jako 3leté dítě jsem měl
    postavenu kytaru a hrál jsem.
  • 00:03:11 Potom jsem musel
    jako muzikantské dítě do houslí.
  • 00:03:15 Šlo mně to,
    ale hrozně mě to nebavilo.
  • 00:03:19 Ve 13 letech jsem měl pocit,
  • 00:03:22 že s houslemi nemůžu
    sbalit žádnou holku.
  • 00:03:26 Takže jsem uprosil tatínka,
    abych mohl hrát na kytaru.
  • 00:03:31 Dokonce jsem si myslel,
    že budu hrát bigbít.
  • 00:03:35 Přepisoval jsem elektrické kytary.
    Pak jsem měl obrovskou kliku.
  • 00:03:40 Potkal jsem pana prof. Knoblocha,
  • 00:03:44 který mně ukázal nejen
    krásy klasické kytary,
  • 00:03:47 ale krásy klasické muziky.
    Já jsem se rozhodl,
  • 00:03:51 že budu dělat kytaru
    a budu to dělat profesionálně.
  • 00:03:55 Do té doby jsem si myslel,
    že budu závodním plavcem.
  • 00:03:59 Od 6 let jsem plaval
    v plzeňské Slávii.
  • 00:04:02 A myslel jsem si,
    že plavání bude můj život.
  • 00:04:07 -Sv. Augustýn říkal,
    že kdo zpívá, jako by se 2x modlil.
  • 00:04:12 Já nejsem žádný zpěvák,
    ale učitel zpěvu dodával:
  • 00:04:19 "Kdo dobře zpívá!"
    A s hudbou je to podobně.
  • 00:04:24 -Samozřejmě když je to hudba dobrá,
    tak na nás víc působí.
  • 00:04:28 Měla by se dělat amatérská muzika,
    ale mělo by se to rozlišovat.
  • 00:04:34 Vědět, že existuje
    amatérská muzika,
  • 00:04:37 a že existují profesionálové.
  • 00:04:40 A tam je to o stupeň výš,
    kdy nám dokážou otevřít svět.
  • 00:04:45 Profíky myslím Johan Sebastian
    Bach, Wolfgang Amadeus Mozart.
  • 00:04:51 To jsou ti profíci,
  • 00:04:53 kteří když zatroubili na brány
    Jericha, tak se ty brány zachvěly.
  • 00:05:03 To byl Bach, Mozart,
    Schubert, Paganini.
  • 00:05:09 Těm se to podařilo.
  • 00:05:11 My všichni další
    jsme jen trubači,
  • 00:05:14 kteří pořád troubí
    a snaží se zatroubit.
  • 00:05:17 -Já se také snažím jak boží trouba
    každou neděli v kostele troubit
  • 00:05:22 a zbourat brány Jericha.
    Ale také se mi to nedaří.
  • 00:05:28 Ale jsou nějaké skladby,
    které na kytaru nejde zahrát?
  • 00:05:39 Šlo by to, zahrát Chopina?
    -Chopin jde zahrát, ale jen něco.
  • 00:05:44 Některé věci
    jsou naprosto nevhodné.
  • 00:05:48 Nedaří se to, není to správně
    takové skladby hrát.
  • 00:05:53 Naopak některé věci se velmi hodí.
    V baroku už J. S. Bach
  • 00:05:57 přepisoval koncerty Vivaldiho
    jako nejvyšší výraz úcty k němu.
  • 00:06:03 -A ty přepisuješ Bacha?
    -Občas samozřejmě přepisuji Bacha.
  • 00:06:08 Ale i Sergeje Prokofjeva.
    Natočili jsme před lety velice
  • 00:06:12 úspěšnou desku Transformace
    s Karlem Vágnerem. Kdysi dávno.
  • 00:06:18 A vrhla se na nás kritika,
    jak jsme znesvětili vážnou hudbu.
  • 00:06:23 Ale ta deska byla
    neprodávanější deskou Suprafonu.
  • 00:06:28 Hodně lidí přichází po letech
  • 00:06:32 a říkají, zaplaťpánbůh,
    že jste ji natočili,
  • 00:06:36 nám to otevřelo svět vážné hudby
  • 00:06:39 a od té doby chodíme
    na Českou filharmonii
  • 00:06:43 na koncert vážné hudby.
  • 00:06:45 -To je zajímavé téma.
    Popularizování této hudby.
  • 00:06:51 Možná je neštěstí,
    že jí říkáme vážná.
  • 00:06:55 Lepší slovo je klasická.
    Ty jsi použil slovo dobrá hudba.
  • 00:07:04 -Myslím, že dobrá muzika existuje
    i v populární muzice.
  • 00:07:08 Jazz, pop, bigbít, tam se najde
    velké množství dobrých věcí.
  • 00:07:14 Ale i strašně podvodů.
  • 00:07:17 V našem století
    je to velká specifika.
  • 00:07:22 To nikdy nebylo,
    vždy se hrála jen soudobá muzika.
  • 00:07:25 Mozart, hrál se jen Mozart.
  • 00:07:28 Když A. Dvořák, hrála se
    jen novoromantická muzika.
  • 00:07:31 Nic jiného.
  • 00:07:33 Až v našem století hrají interpreti
    od renesance až po současnost.
  • 00:07:37 Současnost musí prověřit,
  • 00:07:40 co bude dobré,
    co zůstane i z populární muziky.
  • 00:07:44 Mnoho toho nezůstane.
    Ale stejně tak i z vážné muziky.
  • 00:07:49 Je tam obrovský odpad
    a zůstane pár krásných děl.
  • 00:07:57 -Když ty přijdeš na koncert,
  • 00:08:01 jsi schopen tam vnímat okolí,
    své publikum, pro které hraješ?
  • 00:08:08 Nebo se zasníš
    a nejsi schopen je vnímat?
  • 00:08:14 -Ne, člověk to publikum vnímá.
    Ale musí být soustředěný.
  • 00:08:18 A čím více jsi soustředěný
    na muziku, tím víc vnímáš publikum.
  • 00:08:22 Vnímáš ten přenos myšlenek
    a cítíš, že hudba lidem něco říká.
  • 00:08:29 Že jsi prostředníkem
    mezi tím, co je nad hudbou a lidmi.
  • 00:08:35 Ten přenos myšlenek cítíš,
    když hraješ i s někým jiným.
  • 00:08:41 Třeba s Pavlem Šparclem
    nebo Gabrielou Beňačkovou.
  • 00:08:45 To jsou lidé, kteří se hned napojí
    a vědí třeba, kdy máme začít.
  • 00:08:51 Nebo s Lucií Bílou.
    Tam víš všechno, co ona udělá.
  • 00:08:56 A když mě něco napadne,
    tak ona to udělá.
  • 00:09:00 -Byli jste tady
    v kostele v Lanškrouně spolu.
  • 00:09:02 Ty jsi hrál, Lucka zpívala.
    Bylo to krásné.
  • 00:09:06 To je úžasné. Ale ještě
    k jedné profesi, kterou máš.
  • 00:09:13 Ty jsi archeolog.
    -To vůbec ne.
  • 00:09:16 -Ale ty vykopáváš
    různé staré skladby.
  • 00:09:21 -Já se snažím.
    Vystudoval jsem to v Londýně
  • 00:09:25 na Earling Music Center
    a Royal Academy of Music,
  • 00:09:29 kde jsem se prvně
    dostal do starých archivů
  • 00:09:32 a začal jsem tam hledat hudbu.
  • 00:09:35 A pořád se dá nalézt
    úžasné množství krásné hudby,
  • 00:09:39 kterou nikdo nezná.
  • 00:09:41 Třeba jen proto, že je zapsaná
    pod špatnou signaturou.
  • 00:09:45 Musíš na to mít oči.
    Třeba přijde hudební vědec,
  • 00:09:50 který nehraje na kytaru
    a vůbec ho to nenapadne.
  • 00:09:54 Já jsem našel
    5 paganinských kvartet,
  • 00:09:59 o kterých se dočteš,
    že jsou ztracené.
  • 00:10:03 -A to v dnešní době jde?
    -Bez problémů.
  • 00:10:06 Byly v Univerzitní
    knihovně v Praze.
  • 00:10:09 Tam byly ty ztracené kvartety.
    Takže se pořád ty věci dají najít.
  • 00:10:18 Je to v těch očích.
    Vyprávěl mně pan farář v Litovli,
  • 00:10:27 že našli Krista,
    který měl sundavací ruce.
  • 00:10:32 Vždy na Velký pátek
    se mu sundaly ruce.
  • 00:10:36 Byl to starý gotický Kristus,
  • 00:10:39 který visel v kostele
    a nikdo o tom nevěděl.
  • 00:10:42 A tyto křížky jsou 3 na světě.
  • 00:10:46 Přišel tam člověk,
    který se v tom vyznal a povídá:
  • 00:10:50 "Vy tady máte naprostý zázrak!"
  • 00:10:54 "Jen 3 Kristy udělali
    se sundavacíma rukama."
  • 00:10:58 A něco podobného je to s muzikou.
  • 00:11:00 Když se na to podíváš správnýma
    očima, tak dokážeš objevit muziku,
  • 00:11:06 o které se neví,
    a kterou bys chtěl hrát.
  • 00:11:09 -A může objevit někdo skladbu,
    která není signována,
  • 00:11:15 a pak se zjistí,
    že je to od někoho významného?
  • 00:11:18 -Určitě.
    Něco podobného se stalo
  • 00:11:22 s Leopoldem Sylviem
    Weissem z Wroclawi,
  • 00:11:26 kdy se jeho gambová sonáta
    hrála jako skladba J. S. Bacha.
  • 00:11:35 A najednou se zjistilo,
    že to napsal L. S. Weiss.
  • 00:11:39 A Bach si to jenom opsal,
    protože se mu to líbilo.
  • 00:11:42 -To jsou zajímavé věci!
  • 00:11:45 Nakonec ve výtvarném umění
    se to také děje.
  • 00:11:48 Že se objeví nesignovaný obraz.
    -Ale také se najdou padělky!
  • 00:11:52 V kytaře to také tak
    bylo s padělky.
  • 00:11:55 Existoval mexický
    skladatel Manuel Ponce,
  • 00:12:00 který se stal světoznámý tím,
    že napsal skladbu podle L.S.Weisse,
  • 00:12:07 vydal ji a hráli ji všichni
    kytaristé na celém světě.
  • 00:12:12 Je to úžasná barokní skladba.
    Po 10 letech oznámil,
  • 00:12:16 že je to skladba,
    kterou napsal L. S. Weiss.
  • 00:12:19 Všechny jsem vás podvedl,
  • 00:12:22 jen jsem chtěl ukázat,
    že jsem dobrý skladatel.
  • 00:12:25 -To je roztomilé!
  • 00:12:29 Ty jsi velký dobrodruh.
    Jako virtuos jsi dobrodruh,
  • 00:12:36 protože se pouštíš
    do takových dobrodružství.
  • 00:12:41 Tvůj koncert po tučňáky.
    Antarktida, to je vděčné téma.
  • 00:12:49 Já se na to musím zeptat.
  • 00:12:51 Jestli kromě tučňáků
    tě ještě někdo jiný poslouchal.
  • 00:12:56 -K tomu antarktickému
    koncertu došlo úplně náhodou.
  • 00:13:00 Dělal sem rozhovory v rádiu Klasik,
    kam jsem si zval různé partnery,
  • 00:13:07 se kterými jsem si chtěl povídat.
    Protože mám dobrodružné koníčky,
  • 00:13:13 tak to byl třeba
    Jožka Rakoncaj, horolezec.
  • 00:13:17 Jirka Rohan,
    olympijský vítěz v kanoistice.
  • 00:13:21 Stejně tak jsem pozval
    Jaroslava Pavlíčka,
  • 00:13:25 se kterým jsem si chtěl
    povídat o Antarktidě.
  • 00:13:29 A když jsme dopovídali,
    říkal:
  • 00:13:32 "Vy jste přesně
    člověk pro Antarktidu.
  • 00:13:34 Pojeďte, uděláme tam koncert."
  • 00:13:37 Já jsem to myslel přesně
    jako ty s těmi tučňáky.
  • 00:13:40 Jako blázen v Antarktidě v mraze
    budu vyhrávat tučňákům.
  • 00:13:45 Ale vysvětlil mi, že jsou tam
    stanice s lidmi, kteří trpí tím,
  • 00:13:51 že nemají žádný styk s kulturou.
    Přímý styk se světem.
  • 00:13:55 Mají všechno zprostředkované
    Mohou si pustit video, CD,
  • 00:13:59 zatelefonovat si, i když omezeně.
    A koncert je obrovský zážitek.
  • 00:14:07 Když jsme ho uspořádali,
    způsobilo to veliký rozruch.
  • 00:14:12 Byl to první koncert v Antarktidě.
    Přijela tam japonská televize,
  • 00:14:17 mezi tím se pohádali
    Argentinci s Chilany,
  • 00:14:21 na které stanici to bude.
    Všichni chtěli být první.
  • 00:14:24 Tak jsme to udělali
    na lodi Greenpeace,
  • 00:14:28 která byla neutrální.
    Všichni návštěvníci
  • 00:14:31 přiletěli v helikoptérách,
    nebo přijeli ve člunech.
  • 00:14:35 A byl to jediný můj koncert,
    na který posluchači takto přijeli.
  • 00:14:40 To se mně ještě nikdy nestalo.
    Je to jediný kontinent na světě,
  • 00:14:45 kde člověk cítí to, že zvíře
    nezná člověka jako svého nepřítele.
  • 00:14:51 To je první věc.
    A 2., je to kontinent,
  • 00:14:55 kde nikdy nevystřelil
    člověk na člověka.
  • 00:14:58 Jediný kontinent na celém světě.
  • 00:15:01 Je to takový magický kontinent,
    kde to dokážeš cítit.
  • 00:15:04 Nejsou tam radiové vlny,
    žádné znečištění.
  • 00:15:08 Když mluvíme, že všechno
    je znečištěno kouře a smogem,
  • 00:15:12 ono to není jenom to.
    Je to znečištění radiovými vlnami,
  • 00:15:16 našimi vlastním myšlenkami.
  • 00:15:19 A na Antarktidě
    nic takového neexistuje.
  • 00:15:23 Jako když lezeš na vysoký kopec
    a vidíš, že špína zůstala dole
  • 00:15:28 a ty jsi nahoře
    a máš k Bohu kousek.
  • 00:15:32 Tak je to v Antarktidě,
    kde 1. člověk od tebe je 20 km.
  • 00:15:39 -Neskutečné!
    Mě by to až tolik nelákalo.
  • 00:15:44 I když říkáš,
    že bych byl blíž k Bohu.
  • 00:15:48 -Já ten pocit mám.
    Najednou jsi v chrámu přírody.
  • 00:15:51 -Ale ta zima!
    -Tam zase není tak strašná zima.
  • 00:15:55 To jsou všechno
    ty naše špatné představy o tom.
  • 00:15:58 My jsme vždy byli na pobřeží,
    kde je teplý oceán.
  • 00:16:03 Ten má sice minus 1,5 stupně,
  • 00:16:05 ale vody je tolik,
    že dokáže ohřát i vzduch.
  • 00:16:09 Takže vzduch se pohybuje
    kolem minus 1 až plus 5.
  • 00:16:13 Táhne tam neskutečná
    zima z ledovců.
  • 00:16:16 Jako když se z mrazáku
    vyvalí chlad.
  • 00:16:20 Počasí je tam velice proměnlivé.
  • 00:16:25 Chvíli mrzne,
    chvíli je to 2-3 stupně pod nulou,
  • 00:16:29 chvíli 5 stupňů nad nulou.
    Každý den prší,
  • 00:16:33 každý den svítí sluníčko,
    každý den padá sníh.
  • 00:16:36 Ale je tam nádherně.
  • 00:16:39 -Nebude další koncert,
    že bych si objednal vstupenku?
  • 00:16:43 -Já jsem tam byl potom pozván
    po několika letech
  • 00:16:46 na výročí Antarktické smlouvy.
    Potom jsem podnikl třetí cestu,
  • 00:16:50 která byla nejdobrodružnější.
    S kamarády jsme se rozhodli
  • 00:16:55 jet na plachetnici z Jižní Ameriky
    a dojeli jsme až do Antarktidy.
  • 00:17:02 Přejeli jsme nejrozbouřenější
    moře světa, Drakeův průliv.
  • 00:17:07 Tam jsem si vysloužil náušnici.
    Protože všichni muzikanti,
  • 00:17:11 kteří nosí v levém uchu náušnici,
    ji nosí neprávem.
  • 00:17:15 Jediné právo k tomu mají námořníci,
    kteří přeplují Drakeův průliv.
  • 00:17:20 Druhé právo,
    které jsem si vysloužil, je,
  • 00:17:24 že mohu pít v hospodě
    s nohama na stole.
  • 00:17:28 A třetí, že můžu plivat po větru.
  • 00:17:33 -Úžasné!
    Jaké jiné zážitky ještě máš?
  • 00:17:37 Všímám si,
    že všechno se točí kolem vody.
  • 00:17:41 -Všechno se točí kolem vody.
    Ať je zmrzlá, nebo jiná.
  • 00:17:46 Já jsem dlouho jezdil divokou vodu.
  • 00:17:49 Pak jsem přešel na velké lodě,
    na plachetnice.
  • 00:17:54 Kromě toho lyžuju,
    to je úžasný sport.
  • 00:17:58 Extrémní lyžování
    ve volných terénech.
  • 00:18:03 Někdo říká, že mám sporty,
    které jsou adrenalinové,
  • 00:18:08 já si to nemyslím.
    -To mi povídej!
  • 00:18:11 Jezdit mimo neznačené
    trasy na lyžích!
  • 00:18:15 Také občas jezdím na lyžích,
    lanovkou nahoru a koukám na stopy,
  • 00:18:20 jak někdo jel a říkám si:
    "To je..."
  • 00:18:25 -A o to právě jde.
    Mně nejde o adrenalin, spíše o to,
  • 00:18:29 že se dostanu do míst,
    kam normální lidé ne.
  • 00:18:34 A začne mně to rozšiřovat obzory,
    otevře se další svět.
  • 00:18:39 Jako vážná muzika
    dokáže otevřít další svět duchovní.
  • 00:18:44 Když si vezmeš lyže a jedeš
    prašanem, tak vidíš něco jiného.
  • 00:18:49 Stejně jako když se naučíš potápět.
    A to není sport, to se jen naučíš.
  • 00:18:56 Naučíš se, jak to dělat, ponoříš se
    a dostaneš se do prostředí,
  • 00:19:00 kam se normální člověk dostat
    nemůže a najednou vidí svět ryb.
  • 00:19:07 My jsme se potápěli v Antarktidě,
  • 00:19:10 kde je jen modrá a bílá barva
    naprosto chybí zelená.
  • 00:19:15 A najednou pod vodou je život,
    tam je zeleno.
  • 00:19:19 Spíš je to rozšíření si obzorů
  • 00:19:22 a dostání se do jiných
    duchovních dimenzí.
  • 00:19:25 -A na každou cestu
    bereš s sebou kytaru?
  • 00:19:28 -Já čím jsem starší,
    tak mě kytara víc baví.
  • 00:19:32 A mám pocit,
    že mně to čím dál víc jde.
  • 00:19:36 Takže neustále hraju,
    vyhledávám koncerty.
  • 00:19:40 Ne jako dříve,
    kdy jsem od kytary utíkal.
  • 00:19:44 Říkal jsem, že odjedu někam
    na měsíc a vypadnu od toho.
  • 00:19:49 Teď mě to doopravdy začalo bavit
    a hodně mně to jde.
  • 00:19:53 A mám pocit, že s kytarou
    jsem nejšťastnější.
  • 00:19:57 Pravda je, že čím je člověk
    starší, musí víc cvičit.
  • 00:20:02 To je jako se sportem.
    Sportovec když je mladý,
  • 00:20:06 tak se nemusí moc rozpohybovávat
    a rozcvičovat. Může hned skákat.
  • 00:20:12 Ti starší sportovci už musí tělo
    rozhýbat a dostat do pohody.
  • 00:20:19 A když by měsíc neběhali,
    tak už by to neuběhli.
  • 00:20:24 A s kytarou je to to samé.
  • 00:20:26 -Ale cvičíš vícekrát,
    než jednou za měsíc?
  • 00:20:29 -Já cvičím každý den.
    Proto kytaru vozím s sebou všude.
  • 00:20:34 Nemusíš cvičit každý den 8 hodin.
  • 00:20:37 -Cvičíš tak,
    že hraješ nějaké skladby?
  • 00:20:40 -Rozhýbáš si ruce, procvičíš prsty.
    Uvolníš ruce, záda.
  • 00:20:46 Dostaneš ten hezký pocit
    a to stačí.
  • 00:20:49 Když jsi na nějaké cestě.
  • 00:20:52 Ale baví mě, když jsem doma,
    cvičit si od rána do večera.
  • 00:20:56 -A máš prsty pojištěné?
    -Mně by je nikdo nepojistil.
  • 00:21:00 Při mých koníčcích si myslím,
    že by je nikdo nepojistil.
  • 00:21:04 -A ještě důležité jsou nehty.
    Jak se upravují pro kytaru nehty?
  • 00:21:09 -Nehty jsou pro kytaristu velmi
    důležité. Kdo nemá dobré nehty,
  • 00:21:13 nemůže hrát na kytaru.
    Nebo s velkými obtížemi.
  • 00:21:18 Mluvím o klasické kytaře,
  • 00:21:20 jinak se hraje na kytaru
    s trsátkem. Ta populární muzika.
  • 00:21:24 O nehty se musím starat.
    Vymyslel jsem si takovou metodu,
  • 00:21:29 že si je dokážu krásně
    spravit vteřinovým lepidlem,
  • 00:21:33 když se mi něco na nich stane.
  • 00:21:36 -To funguje?
    -Funguje, dokonale.
  • 00:21:41 -Lubomíre, s tebou
    čas hrozně rychle utíká.
  • 00:21:45 Já obvykle končím tím, že na závěr
    něco popřeju televizním divákům.
  • 00:21:50 Tentokrát to udělám trošku jinak.
    Popřál bych něco tobě.
  • 00:21:55 -Mně můžeš popřát, já mám letos 60.
    -Fakt jo?
  • 00:22:02 -Ano.
    Při té příležitosti mně Suprafon
  • 00:22:05 předává diamantovou desku
    za půl milionu prodaných CD.
  • 00:22:12 Což ve vážné muzice
    je velice slušné.
  • 00:22:15 Takže k tomu když mně popřeješ...
    -Nebo bych požehnal!
  • 00:22:20 -To by bylo úžasné.
  • 00:22:23 -Ty od toho čekáš,
  • 00:22:26 že bych ti popřál
    hodně Božího požehnání.
  • 00:22:29 Ale myslím,
    že Pánbůh už ti dost požehnal.
  • 00:22:32 A tohle diamantové CD
    je toho jen důkazem.
  • 00:22:38 Ale pro každý případ,
    hodně štěstí a zdraví.
  • 00:22:42 Ale měl jsem jiné přání.
    Trochu atypické.
  • 00:22:47 Protože jsi měl
    ten koncert na Antarktidě,
  • 00:22:51 tak bych ti přál,
  • 00:22:53 aby se ti podařilo
    udělat koncert pod vodou.
  • 00:22:57 -Vody už bylo také dost!
    -Fakt?
  • 00:23:00 Myslel jsem,
    že přicházím s něčím objevným.
  • 00:23:04 -Už mě trochu štvalo,
    že se mluví jen o Antarktidě.
  • 00:23:09 Protože já jsem hrál
    v Avery Fisher Hall v New Yorku
  • 00:23:13 pro 2 500 lidí kytarový recitál.
  • 00:23:17 V Carnegie Hall recitál,
    ve Wigmore Hall v Londýně.
  • 00:23:21 Po těch největších a nejkrásnějších
    koncertních sálech na celém světě.
  • 00:23:25 A nikdo si tady toho nevšiml,
    jako kdyby to nebylo.
  • 00:23:29 A každý psal jen o Antarktidě.
  • 00:23:32 A to byla jen taková legrace,
    že si tam zahrajeme.
  • 00:23:36 A když jsem toho měl dost,
    tak jsem vymyslel,
  • 00:23:39 že nafotíme pro tisk
    koncert pod vodou.
  • 00:23:42 Vzal jsem kamarády potápěče,
    oblékl jsem se do potápěčského,
  • 00:23:46 na to jsem si vzal frak,
    dal jsem si židli pod vodu, pult,
  • 00:23:50 natřené noty, aby se nerozpustil
    papír. Aby to neplavalo.
  • 00:23:56 Sedli si tam potápěči
    a byly to krásné fotky.
  • 00:24:00 Dokonce připlula dívka
    v potápěčském přinesla mně květinu.
  • 00:24:06 Líbali jsme se
    pod vodou po koncertě.
  • 00:24:09 Takže jsme to nahráli pro tisk,
    aby byly hezké fotky.
  • 00:24:13 Samozřejmě pod vodou
    je to nesmysl, tam se hrát nedá.
  • 00:24:16 Kytara tam znít nemůže.
  • 00:24:18 Měl jsem tam kytaru za 300 Kč,
    ta se pak rozpadla.
  • 00:24:22 Ale je to legrace,
    když člověk něco takového udělá.
  • 00:24:26 A zajímavé bylo, když to vyšlo,
    když se objevily ty fotky,
  • 00:24:31 tak přišly objednávky
    od pořadatelů,
  • 00:24:35 že by chtěli koncert pod vodou.
    Že si ho zaplatí.
  • 00:24:38 To jsme se dobře bavili.
  • 00:24:40 -Ještě doplňující otázka.
    To bylo v bazénu?
  • 00:24:43 -V bazénu.
    -Ano?
  • 00:24:46 Lubomíre, povídání s tebou
    bylo pro mě velmi příjemné.
  • 00:24:51 A pevně věřím,
    že stejně příjemné
  • 00:24:54 bylo sledování tohoto pořadu
    i pro vás, televizní diváci.
  • 00:24:59 Přeji vám krásné odpoledne.
  • 00:25:06 Skryté titulky M. Vrbská
    Česká televize Brno, 2013
  • 00:25:08 .

Související