iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 4. 2013
16:30 na ČT2

1 2 3 4 5

14 hlasů
6151
zhlédnutí

Uchem jehly

Daniel Herman

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Uchem jehly

  • 00:00:01 .
  • 00:00:14 -Tak přátelé, to je farní úřad.
  • 00:00:17 Jestli je slovo, které nesnáším,
    tak to je přesně slovo úřad.
  • 00:00:24 Ale mým dnešním hostem
    je člověk, který úřady má rád.
  • 00:00:29 Předseda Ústavu pro studium
    totalitních režimů. Daniel Herman.
  • 00:00:34 -Ahoj.
    -Ahoj. Co ty a úřad?
  • 00:00:37 -Úřad patří ke spektru života
    společnosti, ale jde o to,
  • 00:00:41 aby neztrácel lidskou tvář.
    Myslím si, že každý úředník
  • 00:00:45 by měl být především služebníkem.
  • 00:00:48 Protože úřad je tu pro lidi.
    A ne lidi pro úřad.
  • 00:00:54 -Danieli, jsem rád,
    že jsi mým hostem. Jsi můj kolega!
  • 00:00:59 -Je to tak.
    A poprvé v životě v Lanškrouně.
  • 00:01:02 -Tak to máš plus! Jsem hrozně rád.
    Kdyby nebylo pořadu Uchem jehly,
  • 00:01:07 tak ty by ses do krásného města,
    jako je Lanškroun, vůbec nepodíval.
  • 00:01:14 -Já jako Jihočech skoro ze Šumavy,
    jsem z druhé části republiky,
  • 00:01:19 tak to není za humny.
    Ale je to tu moc hezké, opravdu.
  • 00:01:23 Líbilo se mně,
    jak jsme jeli, ty kopečky.
  • 00:01:26 -Vážně nemůžeš říct nic jiného,
    protože by pořad rychle skončil.
  • 00:01:31 Řeknu: "Danieli, tak si to sbal
    a jeď zpátky do Českých Budějovic,
  • 00:01:37 které také určitě miluješ."
    -Tak určitě.
  • 00:01:40 Je to domov, narodil jsem se tam.
    I když už tam před 20 let nežiju.
  • 00:01:46 Ale vracím se tam,
    mám tam příbuzné.
  • 00:01:49 Jsem tam doma a mám to tam rád.
    -Ale tvůj druhý domov?
  • 00:01:53 -Praha. Praha samozřejmě.
    V Praze se cítím doma.
  • 00:02:01 Odtud vlastně pochází moje rodina.
    Babička se narodila v Praze.
  • 00:02:06 V r. 1931 se vdala do Jižních Čech.
  • 00:02:09 Protože její strýček
    byl ředitelem pivovaru v Třeboni
  • 00:02:13 a babička tam jezdila
    jako děvče na prázdniny.
  • 00:02:16 Zamilovala se do dědečka,
    který pocházel z Třeboně.
  • 00:02:20 Takže tak se tam
    ty kořeny propojily.
  • 00:02:23 -Třeboň, to jsou
    mimo jiné rybičky, kapříci.
  • 00:02:27 -Ano, Schwarzenberská hrobka.
    Je to romantické městečko.
  • 00:02:32 Krásné, renesanční.
    -Jezdíš tam?
  • 00:02:35 -Jezdím tam.
    Jezdím tam několikrát za rok.
  • 00:02:40 V roce 2010,
    což je trochu smutná věc,
  • 00:02:44 před rodným domem mého dědečka
  • 00:02:47 jsme instalovali
    tak zvané stolpersteiny.
  • 00:02:50 To jsou takové mosazné kameny
    jakoby na památku obětí holocaustu.
  • 00:02:54 Můj dědeček a jeho 2 bratři
    zahynuli v 2. sv. válce.
  • 00:02:58 Každý v jiném koncentračním táboře.
  • 00:03:01 A před rodným domem v Třeboni
    jsme instalovali tyhle kameny.
  • 00:03:04 A byla z toho krásná slavnost
  • 00:03:07 se starostou a ředitelem
    státního oblastního archivu.
  • 00:03:11 Kino jsme pronajali,
    kde jsme promítli dokument
  • 00:03:15 z naší rodinné historie.
    Přijela tam kanadská velvyslankyně,
  • 00:03:19 německý konzul v Kanadě.
    Protože strýc žije v Kanadě.
  • 00:03:22 Bylo to velice hezké.
    To náměstí se zaplnilo lidmi
  • 00:03:27 a byla to hezká pietní
    slavnost smíření a přátelství.
  • 00:03:32 To bylo moc hezké.
    Takže Třeboň mám rád.
  • 00:03:35 -Tvoje rodina je poznamenána
    utrpením způsobenými režimy.
  • 00:03:46 Ať už to byl nacistický
    nebo komunistický.
  • 00:03:50 A jakým způsobem se dotkl
    komunistický režim tvé rodiny?
  • 00:03:54 -Musím říct,
    že to začalo v r. 1917.
  • 00:03:58 Protože strýc babičky Alexander
  • 00:04:02 byl profesorem
    na gymnáziu v Petrohradě.
  • 00:04:05 A každý rok jezdil na prázdniny
    do Prahy ke své rodině.
  • 00:04:09 A po 1. světové válce nepřijel.
    Babička narozená v r. 1899
  • 00:04:15 vzpomínala, že jak přijel strýček,
  • 00:04:18 zvedl ji do náruče a řekl,
    Maruško, já ti ukážu Prahu.
  • 00:04:22 A po 1. světové válce nepřijel.
  • 00:04:25 Jeho bratr, můj pradědeček,
    zjišťoval, co se stalo.
  • 00:04:29 A zjistil, že on, jeho manželka,
    2 synové byli vyvražděni bolševiky
  • 00:04:34 v době bolševického puče v Rusku.
  • 00:04:37 Takhle jsem se dozvěděl
    o bolševické revoluci.
  • 00:04:40 A dovedeš si představit,
    že když ve škole vyprávěli
  • 00:04:44 jak to bylo pokrokové,
    věděl jsem, že to byli ti vrazi,
  • 00:04:47 co zabili strýčka mé babičky.
    O nacismu jsme se trošku zmiňovali.
  • 00:04:52 To bylo hodně drsné.
  • 00:04:54 Babička se vrátila,
    dědeček zahynul v Mauthausenu.
  • 00:04:58 Babička se vrátila z Terezína
    v r. 1945 do vykradeného bytu.
  • 00:05:03 V r. 1948 ji jako vdovu s mou
    maminkou a tetou vyhodili z bytu,
  • 00:05:10 jako buržoazní rodinu.
    Maminka měla pořád v materiálech,
  • 00:05:15 že je buržoazního
    a židovského původu.
  • 00:05:18 I mě před 30 lety proto
    vyšetřovala STB.
  • 00:05:23 Pro mé kontakty s tzv. sionisty,
    což byli moji příbuzní.
  • 00:05:26 Se západoněmeckými revanšisty,
    což byli moji příbuzní.
  • 00:05:30 A s nelegálními církevními
    strukturami, což byla moje volba.
  • 00:05:34 Já jsem štafetu převzal od dětství.
    Vyrůstal jsem v té atmosféře.
  • 00:05:39 Komunistický režim jsem rád neměl.
    Hledal jsem pozitivní alternativu.
  • 00:05:45 A tu jsem našel v církvi.
    A uvědomil jsem si důležitou věc.
  • 00:05:50 Že se nesmí dávat rovnítko mezi
    politickou a etnickou příslušnost.
  • 00:05:56 Máme v rodině příběhy těch,
    co byli za války pronásledováni
  • 00:06:01 pro židovský původ
    a po válce pro německý původ.
  • 00:06:05 Byli pak vyhnáni jako Němci.
    Vím, jak je to složité.
  • 00:06:10 Na oka řetězce zla
    nesmíme navazovat.
  • 00:06:14 Je třeba to přetnout
    a dát ruku ke smíření.
  • 00:06:18 To je důležité.
    Jedno islámské heslo říká,
  • 00:06:21 že ruku, kterou nemůžeš useknout,
    tak bys měl políbit.
  • 00:06:25 Někdy je rizikové tu ruku nabídnout
    ke smíření, že ji mohou useknout.
  • 00:06:31 Ale člověk musí předpokládat,
    že se to nestane.
  • 00:06:34 Usmíření a odpuštění
    nejsou slabost, ale síla.
  • 00:06:40 Udělal jsem s tím zkušenost.
    STB za mnou jezdili často.
  • 00:06:45 Měl jsem s nimi dost problémů
  • 00:06:47 a v době, kdy jezdili,
    jsem neměl žádnou moc v rukou.
  • 00:06:52 Vzpomněl jsem si na to,
    jak Ježíš Kristus říká:
  • 00:06:56 "V tu chvíli vám bude dáno.
    Nebojte se." A přišel klid.
  • 00:07:00 Jsem vděčný za to,
    že jsem se nedostal
  • 00:07:02 do těžších situací, než by zvládl.
    Někdy po listopadu 1989
  • 00:07:07 jsem v Českých Budějovicích
    stál na poště.
  • 00:07:11 O pár lidí přede mnou stál estébák,
    který za mnou nejčastěji jezdil.
  • 00:07:18 Já jsem úplně cítil tu vlnu odporu
    a nenávisti, kterou jsem vnímal.
  • 00:07:23 Řešil jsem, co udělat.
  • 00:07:26 Vykřičet těm lidem,
    "To je ta estébácká..."
  • 00:07:31 On to nějak telepaticky vytušil.
  • 00:07:34 Podíval se na mě,
    setkali jsme se očima.
  • 00:07:37 On z té řady vystoupil a odešel.
    Já jsem nic neřekl.
  • 00:07:40 Ale v tu chvíli jsem si uvědomil,
    že jsem prohrál. Uvědomil jsem si,
  • 00:07:45 že nenávist nesmí být
    motorem mých jednání. Nikdy!
  • 00:07:48 To je špatně! Prostě nesmí.
    Revanš, nenávist, msta je špatně.
  • 00:07:54 To je pro mě memento
    a osobní zkušenost.
  • 00:07:57 -Setkal ses s tím, že ti lidé,
    kteří ve jménu komunismu
  • 00:08:05 ubližovali druhým,
    přijmou tu ruku ke smíření?
  • 00:08:10 -Není to masová záležitost.
    Ale potkal jsem několik lidí,
  • 00:08:15 kteří do této kategorie patří.
    A můžu říct, že si jich vážím.
  • 00:08:19 Dokonce mohu jmenovat dva,
    které pokládám za své přátele.
  • 00:08:25 Kteří dokonce pracovali
    v represivních složkách
  • 00:08:28 komunistického bezpečnostního
    aparátu a prodělali velmi
  • 00:08:33 upřímnou hlubokou konverzi.
    Existuje to, vidím to kolem sebe.
  • 00:08:38 Je to úžasný proces, když tomu
    může být člověk na blízku.
  • 00:08:44 Že to je vlastně přerod
    ze Šavla v Pavla.
  • 00:08:48 Existuje to pořád. Ale není to
    masová záležitost, spíše výjimky.
  • 00:08:54 Ale potom tito lidé
    si zasluhují obdiv
  • 00:08:57 a jsou efektivními nositeli
    pozitivních a dobrých idejí.
  • 00:09:04 Je to úžasné,
    protože mají osobní zkušenost.
  • 00:09:07 Existuje to.
  • 00:09:13 -Obecně nemám rád,
    když se mluví o tom,
  • 00:09:16 že je potřeba za svobodu bojovat.
    Za spravedlnost, za lásku bojovat.
  • 00:09:22 Protože za bojem si představím
    vždycky nějaké oběti.
  • 00:09:28 Myslím, že bychom měli
    přestat bojovat,
  • 00:09:35 a budovat prostředí lásky,
    spravedlnosti.
  • 00:09:39 Ale my musíme bojovat!
    Co by to bylo za život bez boje!
  • 00:09:45 -Souhlasím s tebou.
    Především je potřeba milovat.
  • 00:09:48 Ne bojovat za lásku, ale milovat.
    -Ano.
  • 00:09:51 -To je důležité.
    -Líbí se mi, co říkáš o svobodě.
  • 00:09:54 Já považuji svobodu ještě za větší
    dar od Boha než lásku.
  • 00:09:59 Protože láska potřebuje
    určitý prostor svobody.
  • 00:10:02 To je ta půda,
    ze které ona vyrůstá.
  • 00:10:05 Říkám vážíme si svobody.
    Ale potkávám se s mnoha lidmi,
  • 00:10:09 kteří neumí ten
    prostor svobody zaplnit.
  • 00:10:14 Také někdy v kostele.
    Každý chce a říká:
  • 00:10:19 "Tak pane faráři,
    řekněte mi co a jak.
  • 00:10:22 Jak to mám dělat?
    Dělám nebo nedělám to dobře?"
  • 00:10:26 Ježíš, když se ho přijdou zeptat,
    mám platit daň císaři nebo ne,
  • 00:10:30 tak řekne, ukaž mi minci.
    Kdo na ní je?
  • 00:10:34 On nikdy neodpovídá přímo.
  • 00:10:37 On ukazuje cestu
    a nedává jasnou odpověď.
  • 00:10:41 A my se vzdáváme své svobody,
  • 00:10:44 aby někdo za mě rozhodoval
    a jasně mi řekl, jak to mám dělat.
  • 00:10:49 Protože my v tom
    svobodném prostoru žít neumíme.
  • 00:10:53 -Myslím, že 50 let systematicky
  • 00:10:56 tento způsob myšlení
    byl likvidován.
  • 00:10:59 Když to vezmeme
    od r. 1939 do r. 1989.
  • 00:11:03 Asi bychom popírali, nerespektovali
    pedagogické principy,
  • 00:11:08 kdybychom si mysleli,
    že to bude trvat krátkou dobu,
  • 00:11:11 kdy se to opět vrátí k normálu.
    Já jsem teprve po r. 1989
  • 00:11:17 pochopil novou dimenzi
    exodu Židů z Egypta.
  • 00:11:20 40 let ti lidé putovali pouští.
  • 00:11:24 Tedy ta generace otroků už
    do té zaslíbené země nevstoupila.
  • 00:11:29 Na té poušti došlo
    k té generační výměně.
  • 00:11:33 Do té zaslíbené země
    vstupovali už svobodní lidé.
  • 00:11:37 My jsme někde v poločase.
    To se asi nedá urychlit.
  • 00:11:41 -To je špatná zpráva.
  • 00:11:43 Když počítám, kdy se tato země
    stane zaslíbenou zemí.
  • 00:11:49 To bude rok 2039.
    -To opravdu záleží na každém z nás.
  • 00:11:55 A myslím, že dnes ten prostor je.
    Hlavně nebýt pasivní.
  • 00:12:00 Snažit se k tomu něco přidat.
  • 00:12:02 Máme širokou, obrovskou škálu
    možností a můžeme ji využívat.
  • 00:12:08 Je to úžasné. Já si to užívám.
    Je to super!
  • 00:12:15 -Takže České Budějovice jeden
    domov, Třeboň další, Praha další.
  • 00:12:20 A mimo jiné dalším domovem
    je církev a víra.
  • 00:12:26 -Určitě.
    -Spousta lidí ví o tobě,
  • 00:12:31 že jsi také kněz.
    Nechci schválně říct, že bývalý.
  • 00:12:35 -To nejde.
    -Jsi kněz do konce života.
  • 00:12:39 -Určitě. Kněz v záloze.
    -V záloze!
  • 00:12:43 Kdyby něco, tak jsi povolaný.
    -Ano, ano.
  • 00:12:47 -Ty jsi pracoval
    po boku kardinála Vlka.
  • 00:12:52 Tiskový mluvčí
    České biskupské konference.
  • 00:12:57 To znamená, že jsi dosáhl
    docela vysokých postavení.
  • 00:13:03 -Slušných.
    -Dejme tomu.
  • 00:13:07 Ale pak najednou
    se něco v tobě změnilo
  • 00:13:11 a ty ses rozhodl
    vydat trochu jinou cestou.
  • 00:13:16 Řekni mi, co rozhodlo o tom,
    že lidově řečeno,
  • 00:13:23 jsi to poslání
    kněze jakoby zabalil.
  • 00:13:27 A vydal ses trochu jinou cestou.
  • 00:13:30 -Jak jsem řekl, byl jsem hodně
    ovlivněný tou situací před r. 1989.
  • 00:13:36 A v církvi jsem našel
    ostrov pozitivní alternativy
  • 00:13:41 k tomu beznadějnému životu v reálně
    socialistickém Československu.
  • 00:13:47 Poznal jsem tam skvělé lidi,
    prostředí, které mně imponovalo.
  • 00:13:52 A řekl jsem si, to je cesta,
  • 00:13:55 kterou můžu jít
    a hledat něco, co chci.
  • 00:13:58 Opravdu tu pozitivní alternativu.
  • 00:14:01 Tzn., tehdy nebyla jiná možnost.
    Jsme někdy v polovině 80. let.
  • 00:14:05 Tehdy nebyla jiná možnost
  • 00:14:08 než klasická cesta
    do semináře a duchovní služby.
  • 00:14:11 Já jsem byl vysvěcený
    v červnu roku 1989.
  • 00:14:16 4 měsíce před pádem režimu.
    -Krátce po mně.
  • 00:14:21 Já byl v květnu 1989.
    -No.
  • 00:14:24 -Já jsem služebně starší.
    -Přesně.
  • 00:14:28 A v podstatě hned
    v listopadu 89 jsem tím žil.
  • 00:14:32 To bylo něco, na co jsem se těšil,
    že se dočkám. Dynamické období!
  • 00:14:38 A v té době jsem si uvědomil,
  • 00:14:40 že to je to,
    co mě přitahuje mnohem víc.
  • 00:14:44 Já jsem v té klasické duchovní
    službě byl velmi krátkou dobu.
  • 00:14:48 V podstatě necelý rok.
    Pan kardinál Vlk,
  • 00:14:51 tehdy biskup
    v Českých Budějovicích,
  • 00:14:54 mě k sobě pozval,
    on to nějak vytušil,
  • 00:14:58 do administrativních služeb.
  • 00:15:01 A já jsem se pak už nikdy
    do duchovní služby nevrátil.
  • 00:15:04 Od jara 1990 jsem pracoval
    v sekretariátech na biskupství
  • 00:15:08 v Českých Budějovicích,
  • 00:15:10 potom v Praze
    a potom na Biskupské konferenci.
  • 00:15:13 My jsme budovali nový svět!
    To bylo něco úžasného!
  • 00:15:18 Otevřely se možnosti
    kontaktů se zahraničím. Média.
  • 00:15:22 Spolupracovali jsme
    s ČT a rozhlasem.
  • 00:15:27 To bylo něco,
    co mě naplňovalo a bavilo.
  • 00:15:30 -Dobrodružství.
    -Ano.
  • 00:15:32 Něco jsme budovali! Skutečně.
  • 00:15:35 Církev byla svět,
    ze kterého jsem vzešel,
  • 00:15:38 takže to bylo ono.
  • 00:15:40 Ale já jsem nikdy
    v životě nebyl farářem.
  • 00:15:43 Můj život se nepodobal klasickému
    životu duchovního správce.
  • 00:15:49 Mám k tomu úctu,
    ale nikdy jsem to nepraktikoval.
  • 00:15:53 Já jsem vždycky žil
    ve styku se společností.
  • 00:15:57 A to mě přitahovalo čím dál víc.
    Uvědomil jsem si,
  • 00:16:01 že ty moje motivy,
    proč jsem se stal knězem,
  • 00:16:04 byly silně ovlivněny tehdejší
    společensko-politickou situací
  • 00:16:09 před listopadem 1989.
    Já jsem chtěl tomu režimu ukázat,
  • 00:16:13 s tebou se nekamarádím.
  • 00:16:15 Asi to tehdy bylo
    pochopitelnější než dnes.
  • 00:16:19 Ale nejsou to úplně motivy proto,
    aby se člověk stal knězem.
  • 00:16:24 Vnímal jsem to pořád intenzivněji.
  • 00:16:28 A nakonec jsem s panem
    kardinálem Vlkem tu otázku řešil.
  • 00:16:32 A dohodli jsme se,
    že se vydám cestou laicizace.
  • 00:16:37 Požádám apoštolský stolec
    o uvolnění z kněžských závazků.
  • 00:16:42 Pan kardinál Vlk
    mně v tom velmi pomohl.
  • 00:16:45 I vatikánský velvyslanec,
    apoštolský nuncius
  • 00:16:48 pan arcibiskup Causero.
    Tito lidé mně v tom velmi pomohli.
  • 00:16:52 Musím říct upřímně, že to co pro
    některé kolegy je velmi složité,
  • 00:16:56 tak v mém případě bylo velmi
    jednoduché, rychlé a elegantní.
  • 00:17:00 Za to jsem vděčný.
  • 00:17:02 -Takže jsi laicizován.
    -Ano.
  • 00:17:05 -To znamená,
    že jsi svobodný muž, nezadaný.
  • 00:17:08 -Ano. Stále ještě.
    -Stále ještě!
  • 00:17:11 -Samozřejmě ty osobní věci
    v tom také hrály roli.
  • 00:17:16 Ale neumím sám říct, kolik %.
    To byl komplex, celková mozaika.
  • 00:17:22 Já se k církevnímu
    prostředí hlásím pořád,
  • 00:17:25 jsem vědomě členem
    římskokatolické církve.
  • 00:17:29 Ale jsem rád, že dnes v mé situaci,
  • 00:17:32 ode mě nikdo nečeká
    dogmatickou čistotu. Ortodoxii.
  • 00:17:37 Moje víra,
    kterou mám v srdci, je moje věc.
  • 00:17:41 Je pro mě velmi důležitá.
    Ale nejsem hlasatelem teologie.
  • 00:17:47 -S jakými reakcemi ses potkal?
  • 00:17:53 Myslím z vnitra církve.
    Protože to je něco neobvyklého.
  • 00:18:01 -Ten můj případ je celý neobvyklý.
    Tím, že jsem nebyl farářem,
  • 00:18:07 tak jsem neopouštěl žádnou farnost,
    žádnou duchovní službu.
  • 00:18:12 Já jsem nebyl
    v duchovní správě zapojený.
  • 00:18:15 Tento problém vůbec nebyl.
    -Tys tam byl úředníkem.
  • 00:18:18 Na arcibiskupství.
    -Takže tento problém nebyl.
  • 00:18:22 Nechci se nikoho dotknout,
    ale u některých lidí byla závist.
  • 00:18:29 To jsem měl ten dojem.
    Ve chvíli, kdy viděli,
  • 00:18:33 že s tím nemá problém
    vatikánský velvyslanec,
  • 00:18:36 že s tím nemá problém kardinál,
  • 00:18:38 tak oni s tím také
    veřejně problém neměli.
  • 00:18:41 Ten můj případ je trochu netypický.
  • 00:18:44 -A přece jenom
    nějaký pocit viny jsi měl?
  • 00:18:47 Nebo pocit zrady?
    S tím jsi byl srovnaný od začátku?
  • 00:18:58 Nemáš v sobě takový pocit?
    -Ne, nemám.
  • 00:19:01 Já naopak si myslím,
    že je to kontinuita.
  • 00:19:05 To svátostné znamení
    člověk v sobě má pořád.
  • 00:19:10 A já cítím,
    jak to otevírá lidská srdce.
  • 00:19:14 Kdekoliv jsem. Ať jsem pracoval
    na Ministerstvu vnitra,
  • 00:19:18 dodnes přednáším policistům,
  • 00:19:20 nebo v Ústavu pro studium
    totalitních režimů.
  • 00:19:23 Cítím, že tuto
    kontinuitu v sobě nesu.
  • 00:19:26 -Že pořád děláš, co jsi dělal.
    Změnila se forma a prostředí.
  • 00:19:30 -Přesně tak.
    A že už formálně nejsem
  • 00:19:35 členem té struktury,
    tak se dostanu do prostředí,
  • 00:19:38 kam bych se jako součást
    církevní struktury těžko dostal.
  • 00:19:43 Já to beru naopak jako kontinuitu.
    A mám ten pocit,
  • 00:19:47 že i současný pražský
    arcibiskup to tak vnímá.
  • 00:19:51 Protože spolupracujeme
    na mnoha projektech.
  • 00:19:55 Je to možná prošlapávání
    nějaké cesty. Nevím.
  • 00:19:59 -Musím říct jednu věc,
    co se ti povedla.
  • 00:20:03 Protože když kněz
    z kněžské služby odejde,
  • 00:20:08 podchytí to média,
    stává se z toho mediální bublina.
  • 00:20:16 Ty jsi byl tiskovým mluvčím
    Biskupské konference,
  • 00:20:20 pravá ruka pana kardinála,
    a přesto média ti dala klid.
  • 00:20:25 Žádný bulvár!
    Jako by to neregistrovali.
  • 00:20:32 -Já jsem to zarazil.
    Ony ty pokusy byly.
  • 00:20:35 Ale já jsem tomu nešel naproti.
  • 00:20:38 To bych se musel stydět
    sám před sebou. Znovu říkám.
  • 00:20:41 Já jsem se nerozešel s církví.
    Já jsem pouze z té struktury
  • 00:20:45 trochu vykormidloval ven
    do té společenské sféry.
  • 00:20:48 Ale plně se hlásím
    k tomu církevnímu prostředí,
  • 00:20:51 považuji se za člověka blízkého.
  • 00:20:54 Ty impulzy když ke mně přicházely,
    tak jsem říkal, ne, já nechci.
  • 00:20:59 -Také mám pár přátel a kolegů,
    kteří se rozhodli pro jiný život
  • 00:21:05 a dokonce jim pomáhám.
    Myslím, že je důležité
  • 00:21:09 pomoct těm kněžím,
    neodvracet se k nim zády.
  • 00:21:12 To je, jako když vidíš svou dceru,
    která se rozvádí s manželem,
  • 00:21:18 tak se jí musím
    zastat a být jí oporou.
  • 00:21:22 Dokonce jsem přemýšlel nad tím,
  • 00:21:27 že bych založil nějakou nadaci
    na podporu těchto kněží.
  • 00:21:32 Protože vím, že to nemají lehké.
    Ten společenský tlak je silný.
  • 00:21:37 Jak jsme ve společnosti vyzrálí,
    svědčí vztah k postiženým,
  • 00:21:43 k seniorům, k nějakému
    kulturnímu odkazu.
  • 00:21:49 Tak o církvi svědčí to,
  • 00:21:53 jak se chová k těm,
    kteří se tak rozhodnou.
  • 00:21:57 -Super! Kdybys něco takového
    zakládal, tak mi řekni.
  • 00:22:00 Moc rád do toho s tebou půjdu.
    -Tak půjdeme do toho.
  • 00:22:04 -Já musím říct, a vážím si toho.
    Ale říkám něco, co jsem ještě
  • 00:22:09 nikdy veřejně neřekl,
    a nebudu deintimovat, o koho jde.
  • 00:22:13 Ale poté, co jsem vystoupil
    z té církevní struktury,
  • 00:22:17 ještě dlouhou dobu ke mně chodili
    někteří kněží ke zpovědi.
  • 00:22:22 Té důvěry si velmi vážím.
  • 00:22:24 A dodnes je okruh
    přesně těchto lidí,
  • 00:22:28 kteří opustili duchovní službu,
    a kteří ke mně přicházejí
  • 00:22:32 a chtějí poradit nebo pomoci.
    Přesně!
  • 00:22:35 Šel bych do toho s tebou.
    To jsi řekl krásně.
  • 00:22:38 -Víš co? Oni opustili církev.
    Ale pořád tam jsou.
  • 00:22:43 Protože vidím,
    jeden posílá děti na náboženství,
  • 00:22:47 pracuje jako učitel.
    Jako učitel on tam udělá víc,
  • 00:22:51 než když tam chodil
    vyučovat náboženství.
  • 00:22:55 Protože tam měl 5 dětí
    a teď učí v celé škole.
  • 00:22:59 Takže má větší pozitivní vliv.
  • 00:23:04 Ale oni především zůstali
    věrni víře a Pánu Bohu.
  • 00:23:11 A tohle je důležité.
    A je hezké,
  • 00:23:16 když si někdo najde cestu jinou,
    jak sloužit Pánu Bohu.
  • 00:23:19 Prostě je to takový vývoj,
    možná něco jak u tebe.
  • 00:23:23 -Já myslím, že k Pánu Bohu vede
    tolik cest, kolik je na světě lidí.
  • 00:23:27 Jenom člověk
    si libuje v monokulturách.
  • 00:23:31 Pán Bůh monokultury nevysazuje.
    Ta úžasně barevná louka,
  • 00:23:35 kde je tolik různých květů,
    nebo smíšené lesy, to je ono.
  • 00:23:39 -To je myšlenka Erazima Koháka.
    -To jsem ani nevěděl.
  • 00:23:43 -To se mi moc líbilo.
    Protože pro někoho
  • 00:23:46 rozdělení křesťanů na různé církve
    je důvodem k pohoršení.
  • 00:23:50 A pro někoho to může být
    symbol určité krásy a pestrosti.
  • 00:23:55 Přece na tomto světě ta pestrost
    dělá tento svět krásným.
  • 00:24:00 -Určitě.
    -Ta jarní louka.
  • 00:24:02 -Přesně tak. Já bych si
    dovolil jít ještě dál.
  • 00:24:06 Současný svět je hodně
    světem diskursu
  • 00:24:09 s našimi bratranci ze světa islámu.
    Ti jsou tak blízcí!
  • 00:24:13 I to je velmi
    zajímavá duchovní cesta.
  • 00:24:16 A rozlišujme mezi duchovní cestou
    islámu a jeho instrumentalizací
  • 00:24:21 prostřednictvím
    islamistických radikálů.
  • 00:24:24 To je myslím velký výzva.
    A já jsem v kontaktu
  • 00:24:27 s některými opozičními
    skupinami lidí, kteří utekli
  • 00:24:30 z těch islamistických režimů,
    a hodně se tím zabývám.
  • 00:24:33 Je to velice zajímavé.
    Přesně, to je směr!
  • 00:24:36 -Danieli, tak se mně
    s tebou skvěle povídá,
  • 00:24:39 povídal bych s tebou ještě.
  • 00:24:41 Ale oni vypnou kamery
    a my budeme pokračovat dál.
  • 00:24:45 Určitě zase na něco
    zajímavého přijdeme.
  • 00:24:49 Ale protože nás čas tlačí,
    potřebuji se rozloučit
  • 00:24:54 s našimi televizními diváky.
  • 00:24:57 Protože jaro máme tady,
    já vám přeji, abyste měli život
  • 00:25:02 tak pestrý, jako je ta jarní louka.
  • 00:25:17 Skryté titulky M.Vrbská
    Česká televize Brno, 2013
  • 00:25:19 .

Související