iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 3. 2012
08:55 na ČT1

1 2 3 4 5

3 hlasy
2344
zhlédnutí

Zprávičky

Zpětné zrcátko — Vycházky s Václavem Chaloupkem: Březen — Miniparlament: Exkurze — Reportáž: Pomozte dětem

14 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zprávičky

  • 00:00:17 Přeji vám příjemné sobotní ráno
    a nabízím pořad,
  • 00:00:20 který přináší zajímavosti
    pro děti i dospělé Đ Zprávičky.
  • 00:00:25 Václav Chaloupek nás vezme
    na březnovou vycházku do přírody.
  • 00:00:30 Michael bude v miniparlamentu
    prosazovat exkurze do Prahy.
  • 00:00:33 A nahlédneme do zákulisí
    projektu Pomozte dětem.
  • 00:00:36 Na úvod se s Petrem Kopeckým
    ohlédneme za událostmi týdne.
  • 00:00:41 Víte, kdo je nejoblíbenější učitel?
  • 00:00:45 Přece ten, který se svou třídou
    vyhraje soutěž Zlatý Ámos.
  • 00:00:49 Letos se jím stal Michal Mikláš,
  • 00:00:51 učitel informatiky z Gymnázia
    a jazykové školy ve Zlíně.
  • 00:00:55 Navíc získal i titul
    Dětský Ámos,
  • 00:00:58 o kterém rozhodla porota
    složená ze žáků škol,
  • 00:01:01 kde působí finalisté soutěže.
  • 00:01:05 Je to životní úspěch, je to
    pozitivní pro mě i mou rodinu,
  • 00:01:08 je to chvíle, která se neopakuje,
    a jsem za to vděčný.
  • 00:01:11 Dobří učitelé pomáhají rozvíjet
    vaše dovednosti.
  • 00:01:14 Nadání vás, školáků, ukazuje
    5. festival talentů v Pardubicích,
  • 00:01:17 kam se přihlásilo více než 150
    vědecko-technických projektů.
  • 00:01:21 K vidění byly větrné elektrárny,
    robotická ruka
  • 00:01:25 nebo měření napětí
    v potravinách.
  • 00:01:29 Náš robot má za úkol najít svíčku
    a sfouknout ji.
  • 00:01:32 Zajímavou soutěž s roboty
    pořádají také
  • 00:01:35 na Havajských ostrovech
    v Honolulu.
  • 00:01:38 Čtyřicet týmů z amerických
    středních škol
  • 00:01:41 soutěží se svými roboty
    v basketbalu.
  • 00:01:44 Naším cílem není vítězství,
    ale týmová práce a odpovědnost.
  • 00:01:46 Každého z vás určitě někdy
    napadne, že učení je mučení.
  • 00:01:49 Ale nemusí to tak být,
    když máte nápadité kantory.
  • 00:01:52 Nejlepší angličtináře v Česku
    ocenil už počtvrté
  • 00:01:55 nadační fond Prague Post.
  • 00:01:58 Žáci oceňují přístup učitelů
    k výuce
  • 00:02:00 i zajímavé metody
    při hodinách.
  • 00:02:05 Abyste se stal dobrým
    učitelem angličtiny,
  • 00:02:08 moje rada je
    hlavně být zapálený,
  • 00:02:10 protože kdo sám nehoří,
    nemůže zapálit.
  • 00:02:13 A jak vypadají české školy,
    teď mohou vidět i japonské děti.
  • 00:02:16 Šestadvacet školáků z oblastí
    zničených tsunami
  • 00:02:19 k nám přijelo na týden
    odpočívat.
  • 00:02:22 V Japonsku ztratili své domovy,
    někteří dokonce celé rodiny.
  • 00:02:25 Návštěva Česka
    by jim měla pomoct
  • 00:02:27 trochu zapomenout
    na loňské neštěstí.
  • 00:02:30 Je tady spousta krásných staveb,
    které z Japonska neznáme,
  • 00:02:33 a hlavně všichni jsou na nás
    strašně milí.
  • 00:02:36 Máme pro vás
    i jednu pozvánku na zítra.
  • 00:02:39 Právě na apríla zahajuje
    novou sezonu
  • 00:02:42 Středisko volného času
    Brno-Lužánky v lanovém centru.
  • 00:02:45 Kromě lezení a skákání
    je pro vás připravena novinka,
  • 00:02:48 300 metrů jízdy na lanovkách.
  • 00:02:51 A jestli jste strávili ve škole
    čtenářskou Andersenovu noc,
  • 00:02:54 tak vám přejeme
    klidné sobotní ráno.
  • 00:02:57 Václav Chaloupek nás vezme na první
    jarní procházku do přírody.
  • 00:03:00 Podíváme se na krásný viklan,
    do obory za daňky i na to,
  • 00:03:04 co za sebou nechají
    divoká prasata,
  • 00:03:07 když vylezou ze svého
    koupaliště, bahenního kaliště.
  • 00:03:11 Dnes jsme se na první
    jarní vycházku vypravili
  • 00:03:14 s Kačkou do jižních Čech
  • 00:03:18 a naše zastávka je
    u Kadovského viklanu.
  • 00:03:21 -Víš, co to je viklan?
    -Kámen.-Jaký kámen?
  • 00:03:23 Který se kýve?
  • 00:03:26 Viklanů, jak se říká kamenům
    volně ležícím na jiném balvanu,
  • 00:03:29 je u nás několik, ale ten Kadovský
    patří mezi nejpodařenější,
  • 00:03:33 a tudíž nejviklavější.
    Jeho hmotnost je kolem 30 tun
  • 00:03:38 a rozviklat ho může i dítě,
    to znamená i Katka.
  • 00:03:43 U viklanu slunce probudilo
    ploštice ruměnice pospolné.
  • 00:03:47 Jsou nápadné. Živí se třeba
    šťávou z lipových semen
  • 00:03:51 nebo drobnými organismy.
    Mně připomínají africké masky.
  • 00:03:57 Když si budete v lese všímat
    svého okolí,
  • 00:04:00 najdete i další známky
    pobytu zvířat.
  • 00:04:04 Třeba toto hrabání udělal srnec,
    když si značil své teritorium.
  • 00:04:08 Tady oloupal rostoucími parůžky
    kůru mladého stromku.
  • 00:04:12 A tohle udělala prasata,
    vlastně ne, to udělali lidé.
  • 00:04:17 Divoká prasata udělala tohle,
    když vylezla z bahenní koupele.
  • 00:04:21 Říká se tomu kaliště.
  • 00:04:25 V březnu se bachyním, samicím,
    rodí selata.
  • 00:04:29 A není s nimi legrace.
  • 00:04:33 Když to ale jde, raději
    i s mláďaty zmizí v houštině.
  • 00:04:36 My se teď s Katkou
    půjdeme ještě podívat,
  • 00:04:39 jestli už rozkvetly
    některé jarní květiny.
  • 00:04:43 -Znáš některé, Katko?
    -Sněženka a bledule.
  • 00:04:46 Mezi prvními rozkvétají
    sněženky,
  • 00:04:50 něžné, drobné kytičky
    se třemi okvětními lístky,
  • 00:04:53 a také bledule, to jsou
    takové malé zvonečky.
  • 00:04:58 V bledulích se ukrývá
    jarní tajemství.
  • 00:05:01 To nejsou velikonoční zajíčci,
    ale mláďata zajíce polního,
  • 00:05:05 která se před několika dny
    narodila.
  • 00:05:10 Při vycházce
    za prvními jarními květy
  • 00:05:13 Katka objevila pod dubem
    spoustu smrkových šišek.
  • 00:05:16 Šišky jsou takové rozcuchané,
  • 00:05:19 jak někdo vybíral
    z podšupin semínka.
  • 00:05:22 Ne, nebyla to veverka,
    ale strakapoud,
  • 00:05:25 který si šišku na dub přinese
    a zastrčí ji do kůry.
  • 00:05:29 Možná si ještě vzpomínáte,
    jak jsme se byli podívat
  • 00:05:32 v parku blatenského zámku
    za daňky.
  • 00:05:38 A teď jsme se přišli
    podívat znovu,
  • 00:05:41 abychom zjistili,
    jak stádo přežilo zimu.
  • 00:05:44 V parku blatenského zámku
  • 00:05:47 si můžete daňky
    dobře prohlédnout.
  • 00:05:49 Jsou zvyklí na lidi a loudí.
  • 00:05:52 Občas dostanou tvrdý chléb
    nebo rohlík,
  • 00:05:55 ale nejraději mají mrkev
    nebo jablka.
  • 00:05:58 Kačeři, kteří si družku
    už našli,
  • 00:06:01 ji musí bránit proti dalším
    svobodným nápadníkům.
  • 00:06:04 Kačeři jsou v jarním peří
    krásně barevní,
  • 00:06:07 kachny zůstávají hnědé, aby je
    při sezení na hnízdě nebylo vidět.
  • 00:06:12 Třináctiletý Michael si myslí,
  • 00:06:15 že by žáci základních škol z celé
    republiky měli lépe znát Prahu.
  • 00:06:19 Navrhuje proto zapojit
    do vyučování povinné exkurze.
  • 00:06:22 Co si o jeho návrhu myslí
    kolegové z miniparlamentu
  • 00:06:26 i diváci ve studiu,
    na to se podíváme právě teď.
  • 00:06:30 Ahoj, vítejte
    v miniparlamentu!
  • 00:06:34 Na dnešní debatu mladých
    poslanců přijeli diváci z Prahy.
  • 00:06:38 Debatovat dnes budou Mariana,
    Karolína, Tomáš a Michael.
  • 00:06:46 Míšo, máš teď 15 vteřin na to,
    abys přednesl svůj návrh.
  • 00:06:51 Chtěl bych prosadit návrh,
  • 00:06:54 aby se součástí školního
    vzdělávacího programu stalo,
  • 00:06:58 že by každý žák do 9. třídy
    absolvoval exkurzi do Prahy.
  • 00:07:01 Aby se seznámil se státními
    orgány a památkami.
  • 00:07:05 Děkuji ti. Co si myslíte
    o tomto nápadu vy ostatní?
  • 00:07:09 Myslím, že je to
    velmi dobrý nápad.
  • 00:07:13 Já i když žiju v Praze,
    tak tohle zrovna nevím,
  • 00:07:16 a podle mě by to bylo zajímavé.
  • 00:07:20 Já žiju v Praze
    a znám Prahu velmi dobře.
  • 00:07:23 A pro mimopražské děti
    by to byl určitě dobrý zážitek.
  • 00:07:26 Míšo, naťukli jsme téma
    pražských a mimopražských dětí.
  • 00:07:29 Jak by se to řešilo?
  • 00:07:33 Určitě by to muselo být
    na několik dní,
  • 00:07:36 protože za jeden den,
    kdyby sem jely děti z Ostravy,
  • 00:07:38 tak není žádná šance,
    že by to zvládly.
  • 00:07:41 A ti pražští by si to taky
    měli projít,
  • 00:07:44 protože asi úplně všichni
    nebyli v parlamentu,
  • 00:07:47 všichni nemuseli být
    na Pražském hradě.
  • 00:07:50 Míšo, proč je podle tebe důležité,
    aby dnešní děti znaly Prahu?
  • 00:07:53 Určitě proto, když mají
    nějakého kamaráda z ciziny,
  • 00:07:56 s kterým si třeba dopisují,
    aby mu mohli říct třeba,
  • 00:07:59 kde je pan prezident nebo jaké
    jsou tady významné památky.
  • 00:08:02 V některých školách existují
    Projektové dny,
  • 00:08:06 což jsou třeba čtyři dny
    za sebou,
  • 00:08:09 kdy děti někam jdou,
    a potom o tom udělají projekt,
  • 00:08:12 tak bylo by to v rámci
    třeba Projektových dnů?
  • 00:08:15 Tak určitě by to šlo,
    že by byli v Praze,
  • 00:08:17 a až se vrátí,
    udělali by ve třídě projekt.
  • 00:08:20 Bylo by to povinné?
    A jak by si to žáci zaplatili?
  • 00:08:23 To by bylo něco
    jako školní výlet.
  • 00:08:26 Ale já si myslím, že ve školách
    jsou různé fondy
  • 00:08:29 nebo z evropských projektů
    se dostávají také peníze.
  • 00:08:32 Tak něco by se použilo z toho.
  • 00:08:35 A něco by si asi doplatili,
    opravdu malou částku.
  • 00:08:38 Co na to zatím naši diváci?
    Byli byste pro takový návrh?
  • 00:08:41 Ano!
  • 00:08:43 Které památky a instituce
    bychom měli znát a vidět?
  • 00:08:47 Určitě Pražský hrad,
  • 00:08:49 měli bychom se vydat
    na Malou Stranu,
  • 00:08:52 kde sídlí vláda a parlament,
  • 00:08:55 a z památek Karlův most,
    orloj na Staroměstském náměstí
  • 00:08:59 a třeba i Betlémská kaple.
  • 00:09:02 A nemělo by se třeba jezdit
    také do Brna?
  • 00:09:05 Já osobně jsem v Brně
    nikdy nebyla
  • 00:09:07 a docela by mě zajímalo,
    jestli je tam nějaký rozdíl.
  • 00:09:11 Co si o tom myslí publikum?
    Publikum, které je z Prahy.
  • 00:09:14 Já myslím, že děti
    by tam mohly jezdit,
  • 00:09:17 třeba když to probírají
    ve škole zrovna,
  • 00:09:21 když se učí o Karlově mostě
    nebo o Praze,
  • 00:09:24 tak by se tam
    mohly jet podívat.
  • 00:09:28 Děkuji našemu publiku.
  • 00:09:30 My teď přistoupíme k hlasování,
  • 00:09:33 ale Míšo, ty budeš mít ještě
    10 vteřin na shrnutí návrhu.
  • 00:09:37 Podpořte můj návrh,
    protože si myslím, že je dobré,
  • 00:09:40 aby každý znal svou vlast
    co nejlépe.
  • 00:09:43 Děkuji ti. Budeme hlasovat.
    Kdo je pro Michaelův návrh?
  • 00:09:49 Všichni čtyři mladí poslanci.
    Kdo je proti?
  • 00:09:52 A co si o tom myslí diváci?
    Kdo je pro?
  • 00:09:57 Míšo, blahopřeju ti.
  • 00:10:00 Všichni poslanci i všichni diváci
    jsou pro
  • 00:10:03 a tvůj návrh prošel
    poměrem hlasů 5 : 0,
  • 00:10:06 a máš tak velkou možnost,
  • 00:10:09 že si o svém tématu budeš moci
    natočit reportáž do Zpráviček.
  • 00:10:12 A co vy? Zajímala by vás exkurze?
    Zajímá vás Praha?
  • 00:10:15 Nebo byste se raději jeli podívat
    třeba do Brna nebo někam jinam?
  • 00:10:19 Hlasujte na našem webu
    nebo nám napište e-mail.
  • 00:10:22 Budeme se těšit na to,
    co si myslíte. Ahoj příště!
  • 00:10:26 Sbírku Pomozte dětem
    doprovázejí
  • 00:10:28 krátké dokumentární filmy
    Kde peníze pomáhají.
  • 00:10:31 V další reportáži se dozvíte,
    jak můžete pomoci vy
  • 00:10:34 a co pomoc druhým
    může přinést vám.
  • 00:10:38 Řekne vám o tom i režisér
    zmiňovaných dokumentů
  • 00:10:41 a jeden z režisérů Zpráviček
    Štěpán Kačírek.
  • 00:10:47 Sbírkový projekt Pomozte dětem
    organizují již 14 let
  • 00:10:51 Česká televize s Nadací rozvoje
    občanské společnosti.
  • 00:10:57 Za tu dobu se podařilo podpořit
    více než 172 000 dětí
  • 00:11:01 finanční částkou přesahující
    166 milionů korun.
  • 00:11:10 Do sbírky Pomozte dětem
    přispívá široká veřejnost,
  • 00:11:13 samozřejmě řada firem,
  • 00:11:16 ale co si myslím,
    že u nás je strašně pěkné,
  • 00:11:21 že vybírají finanční prostředky
  • 00:11:24 i děti na základních
    a středních školách,
  • 00:11:27 při svých aktivitách, například
    při vystoupeních hudebních sborů,
  • 00:11:30 a ty finanční prostředky posílají
    na podporu dětí jiných.
  • 00:11:33 Kdyby děti se rozhodly
    nějakým způsobem pomoci
  • 00:11:36 a vybrat nějakou finanční částku
    pro Pomozte dětem,
  • 00:11:40 tak buď prostřednictvím
    paní učitelky, což je obvyklé,
  • 00:11:43 nebo svých rodičů
    se na nás mohou obrátit
  • 00:11:46 a určitě jim rádi pomůžeme,
  • 00:11:49 řekneme jim, jak na to
    a co je potřeba udělat.
  • 00:11:53 Ale potřebují k tomu
    jednoho dospělého.
  • 00:11:58 Je důležité pomáhat proto,
  • 00:12:01 že spousta lidí
    si neumí pomoci sama
  • 00:12:04 nebo je těžce zdravotně postižena
    a tu pomoc od druhých potřebuje.
  • 00:12:08 Těm, kdo pomáhají ostatním,
  • 00:12:11 jsem z vlastní zkušenosti
    přesvědčena,
  • 00:12:15 že to něco dává
    i jim samotným
  • 00:12:18 a nějakým způsobem
    je to naplňuje
  • 00:12:21 a dělá jim to v životě
    taky radost.
  • 00:12:25 Dokumenty z cyklu
    Pomozte dětem točím už 8 let
  • 00:12:29 a vždycky po každém natáčení
    si trochu uvědomím,
  • 00:12:33 že moje problémy, které zažívám,
    jsou trošku malicherné,
  • 00:12:39 protože jsou tady lidi,
    kteří mají těžké problémy.
  • 00:12:42 Mám dva chlapečky doma
    a vždycky si uvědomím,
  • 00:12:45 jaké je to štěstí, že jsou zdraví
    a nemají žádné problémy.
  • 00:12:50 Pro mě to natáčení znamená
    setkání se statečnými lidmi,
  • 00:12:53 kteří mají opravdové problémy,
  • 00:12:57 že vždycky když to natáčím,
    uvědomím si, jaký jsem pako,
  • 00:13:03 že furt nadávám jako špaček
    a zabývám se malichernostmi,
  • 00:13:07 a pak při tomto natáčení
    Kde peníze pomáhají vidím,
  • 00:13:11 že to vlastně problémy nejsou
  • 00:13:15 a že bych měl být v životě
    statečnější.
  • 00:13:19 Přijde mi, že si z toho člověk
    může odnést
  • 00:13:24 určitý pohled na život,
    kde se člověk nelituje tolik sám.
  • 00:13:31 Všem dětem bych přál,
    aby byly hlavně zdravé,
  • 00:13:34 protože to je nejcennější dar
    na světě.
  • 00:13:41 Minule jsem se vás ptala,
  • 00:13:44 jak se jmenují moderátoři
    Planety YÓ.
  • 00:13:47 Správná byla odpověď C,
    Marie a Honza.
  • 00:13:49 Nejrychleji nám ji poslali
    Adéla, Kristýna a Iveta.
  • 00:13:52 Dostanou klíčenky a trička
    s logem Zpráviček.
  • 00:13:55 Tentokrát se ptám na velmi
    úspěšný projekt České televize
  • 00:13:59 a Nadace pro rozvoj občanské
    společnosti Pomozte dětem:
  • 00:14:02 Kolikátý ročník letos proběhne?
  • 00:14:07 Odpovědi nám posílejte
    jako SMS ve tvaru
  • 00:14:10 ZP mezera A nebo B nebo C
    na číslo 906 06 09.
  • 00:14:14 První tři správné odpovědi
    odměníme
  • 00:14:16 hrnečky a pastelkami
    s logem Zpráviček.
  • 00:14:19 Kdo to bude, se dozvíte
    až za dva týdny,
  • 00:14:22 protože ten příští nevysíláme
    kvůli velikonočním svátkům.
  • 00:14:26 Užijte si Velikonoce
    a 14. dubna v 9.40 ahoj!
  • 00:14:44 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2012

Související