iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 12. 2009
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

102 hlasů
28832
zhlédnutí

Kroměříž

Hanácké Atény jsou od roku 1998 zapsány do Seznamu světového dědictví UNESCO

27 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kroměříž

  • 00:00:07 V roce 1998 byl na listinu
    světového a přírodního dědictví
  • 00:00:13 UNESCO zapsán komplex zahrad a
    Arcibiskupského zámku v Kroměříži.
  • 00:00:19 Kroměříž, její vznik a vývoj
    je úzce spjatá s historií
  • 00:00:23 olomouckého biskupství
    a arcibiskupství.
  • 00:00:28 Roku 1207 potvrdil Přemysl
    Otakar I. olomouckému biskupovi
  • 00:00:32 Robertovi držbu vsi Kroměříže,
    kterou koupil Robertův předchůdce,
  • 00:00:37 biskup Jan II. od knížete
    Oty Černého za tři sta hřiven.
  • 00:00:47 Ve druhé polovině 13.století
    pak biskup Bruno ze Schauenburka
  • 00:00:52 založil město Kroměříž.
  • 00:00:56 Dnešní raně barokní podobu
    dal kroměřížskému zámku
  • 00:00:59 koncem 17.století biskup Karel II.
    z Liechtensteinu - Castelkorna,
  • 00:01:05 který propojil
    Podzámeckou zahradu se zámkem,
  • 00:01:08 a vytvořil tak
    jedinečný prostor saly terreny
  • 00:01:11 v přízemí zahradního křídla budovy.
  • 00:01:14 Sala terrena byla řešena
    jako pětice samostatných,
  • 00:01:18 navzájem propojených místností.
  • 00:01:21 Trojici sálů po stranách uzavřely
    dvě grotty - umělé jeskyně.
  • 00:01:31 Biskup z Liechtensteinu
    byl zadavatelem prací
  • 00:01:34 a tvůrcem ideových programů.
  • 00:01:37 Výjev vstupu horníků
    do zemského nitra
  • 00:01:40 nás uvádí do světa
    alchymistické tradice
  • 00:01:44 pramenící až někde
    v tajných egyptských naukách.
  • 00:01:52 Druhá, západní grotta pak byla
    spojena s ideovým poselstvím
  • 00:01:56 starověké
    a později antické tradice.
  • 00:02:02 20.června 2007 bylo založeno
    Arcidiecézní muzeum Kroměříž
  • 00:02:07 jako třetí součást
    Muzea umění Olomouc.
  • 00:02:11 Sídlem muzea je kroměřížský zámek.
    Zámek je ve státním vlastnictví,
  • 00:02:16 ale jeho sbírkové fondy nepřestaly
    být arcibiskupským majetkem.
  • 00:02:21 Založením muzea
    se veškeré umělecké sbírky
  • 00:02:24 olomoucko-kroměřížského okruhu
    dostaly pod jednu odbornou správu
  • 00:02:29 a byl položen základ
    k jejich odbornému zpracování.
  • 00:02:37 Kroměřížské sbírky reprezentují
    nejen vzdělanost
  • 00:02:40 a umělecké nároky svých mecenášů,
    ale i historickou kontinuitu,
  • 00:02:45 která spoluvytvářela duchovní
    a intelektuální život na Moravě.
  • 00:02:50 Současně šlo o jedinečný pokus
    o podchycení maxima
  • 00:02:55 z kulturního a myšlenkového
    bohatství Evropy.
  • 00:03:02 Grafické album kroměřížské
    Květné zahrady z roku 1691
  • 00:03:07 od Justuse van den Nypoorta
    patří k významné položce
  • 00:03:11 grafické sbírky, která obsahuje
    více než 19 tisíc tisků,
  • 00:03:17 většinou s náboženskými
    a mytologickými motivy.
  • 00:03:21 Část tisků obsahuje
    i architekturu a zahradní umění,
  • 00:03:26 ale u Williama Hogartha,
    anglického malíře a grafika
  • 00:03:30 se můžeme setkat
    i s groteskou a satirou,
  • 00:03:33 tedy se snahou
    odhalovat pravdu uměním.
  • 00:03:39 Zpracování kroměřížských sbírek
  • 00:03:42 je základem a předpokladem
    jejich zveřejnění.
  • 00:03:45 Vždyť doposud je vystavena pouze
    část obrazové kolekce
  • 00:03:49 a to, co je součástí inventáře
    prohlídkové trasy zámku.
  • 00:03:56 Nejhodnotnějším souborem
    z majetku olomouckých biskupů
  • 00:04:00 a arcibiskupů
    je kroměřížská malířská sbírka.
  • 00:04:04 Obsahuje 538 obrazů.
  • 00:04:06 Řada z nich
    jsou perly světového malířství.
  • 00:04:10 S olomouckou částí sbírky tvoří
    celek udivující významem a krásou.
  • 00:04:18 Nejpočetnější fond
    kroměřížských sbírek
  • 00:04:21 představuje zámecká knihovna.
  • 00:04:24 88 787 svazků
  • 00:04:28 z nejrozmanitějších oborů
    od teologie, filozofie,
  • 00:04:31 historie, lékařství, architektury,
    až po knihy zabývající se uměním,
  • 00:04:37 tvoří soubor pokrývající
    široké oblasti vědění.
  • 00:04:43 Sbírka obsahuje přes 200 rukopisů
    a 161 prvotisků.
  • 00:04:49 Nejstarší památky
    pocházejí z konce devátého století,
  • 00:04:53 převažují knihy
    ze sedmnáctého, osmnáctého,
  • 00:04:56 ale i devatenáctého století.
  • 00:04:59 Jsou zachovány nejrůznější listiny
  • 00:05:02 jako například tento účet
    za vazbu české bible z roku 1721.
  • 00:05:09 Knihovna je vybavena
    čtyřmi historickými glóby.
  • 00:05:12 Zlacené barokní dřevěné skříně
  • 00:05:15 pak pocházejí
    ze století osmnáctého.
  • 00:05:18 Soupisy knih obsahují nespočetné
    množství zajímavých titulů.
  • 00:05:23 Řada z nich patří
    k dobové beletrii,
  • 00:05:26 například známý příběh
    Život Robinsona Crusoa.
  • 00:05:31 Knihovna obsahuje
    i libri prohibiti.
  • 00:05:34 Jde o díla, která v katolickém
    světě sloužila především ke studiu,
  • 00:05:38 a to pouze určeným osobám.
  • 00:05:42 Základní fond osmi tisíc svazků
    pocházel z odkazu
  • 00:05:46 biskupa z Liechtensteina.
    Významný byl i vklad
  • 00:05:49 osobní knihovny
    arcibiskupa Rudolfa Jana
  • 00:05:52 a dále koupě takzvané
    Theinerovy knihovny
  • 00:05:56 arcibiskupem
    Bedřichem z Fürstenberga
  • 00:05:59 po polovině 19.století.
  • 00:06:04 Především
    ve druhé polovině 17.století
  • 00:06:07 byla Kroměříž místem působnosti
    biskupských kapel,
  • 00:06:10 které patřily
    k největším v podunajské říši.
  • 00:06:13 V roce 1664 přišel do Kroměříže
    Pavel Josef Vejvanovský.
  • 00:06:18 Dochovalo se od něj 130 kompozic,
  • 00:06:21 nejvíce ze všech českých autorů
    17.století.
  • 00:06:25 Byl také sběratelem a jeho sbírka
    vlastně položila základ
  • 00:06:30 zdejšímu hudebnímu archivu
    o více než deseti tisíc položkách.
  • 00:06:35 Výjimečná je například
    jediná známá houslová sonáta
  • 00:06:39 Georga Muffata
    datovaná v Praze roku 1677,
  • 00:06:44 nebo zlomek Mozartovy partitury
  • 00:06:46 obsahující dvě věty sonáty
    pro dvě cemballa.
  • 00:06:54 Kompozice vznikla zřejmě během jeho
    olomouckého pobytu v roce 1767.
  • 00:07:01 Náčrt k variacím F-moll
    Ludwiga van Beethovena
  • 00:07:05 z roku 1818 snad hovoří také
    o psychickém vypětí,
  • 00:07:10 nemoci a postupné izolaci genia -
    bořitele hudebních konvencí.
  • 00:07:16 Podoba zámku z roku 1688
    je prací italských architektů
  • 00:07:22 Filiberta Luchese
    a Giovanni Pietro Tencally
  • 00:07:26 a zadavatele stavby,
    autora koncepce projektu
  • 00:07:30 biskupa Karla II.
    z Liechtensteina - Castelkorna.
  • 00:07:36 Pohled do zámeckých interiérů
    jsme začali v soukromém
  • 00:07:39 zimním arcibiskupském bytě,
  • 00:07:41 který není součástí
    veřejně přístupných prostor zámku.
  • 00:07:53 V carském pokoji přijímal v roce
    1885 své návštěvy car Alexandr III.
  • 00:08:03 Poradní sál
    měl funkci galerie portrétů
  • 00:08:07 významných olomouckých
    biskupů a arcibiskupů.
  • 00:08:12 Trůní sál olomouckých arcibiskupů
    je v dnešní podobě
  • 00:08:16 obrazovou galerií, uspořádanou
    obvyklým dobovým způsobem.
  • 00:08:23 Instalace děl
    byla dokončena v roce 1811.
  • 00:08:29 Největší a snad i
    nejkrásnější rokokový sál
  • 00:08:33 v českých zemích byl vybudován
    za biskupa Hamiltona.
  • 00:08:37 V roce 1848 byl na doporučení
    Františka Palackého
  • 00:08:42 schválen císařem Ferdinandem V.
  • 00:08:45 pro zasedání
    rakouského ústavodárného sněmu.
  • 00:08:50 Obrazovou galerií olomouckých
    biskupů a arcibiskupů
  • 00:08:54 se dostáváme k manskému sálu,
  • 00:08:57 který reprezentoval
    jejich světskou moc.
  • 00:09:00 V soudní knize Pavla z Miličína
    z roku 1437
  • 00:09:04 jsou obsaženy zápisy soudů, které
    se zde konaly dvakrát do roka.
  • 00:09:11 Sál byl i místem
    jednání manských sněmů
  • 00:09:14 a konala se zde
    všechna závažná úřední jednání.
  • 00:09:19 V roce 1854 byl arcibiskupem
    Bedřichem z Fürstenberga
  • 00:09:25 založen ústav
    pro výchovu kněžského dorostu.
  • 00:09:28 K přeměně na plnohodnotné
    Arcibiskupské gymnázium s maturitou
  • 00:09:33 došlo v roce 1910
  • 00:09:35 a škola se stala elitní vzdělávací
    institucí olomoucké arcidiecéze.
  • 00:09:41 Gymnázium bylo znovu obnoveno
    arcibiskupem Vaňákem v roce 1991.
  • 00:09:52 Kostel svatého Mořice
    s kolegiální kapitulou
  • 00:09:55 o šesti kanovnících,
    proboštovi a děkanovi
  • 00:09:59 založil Bruno ze Schauenburku
    ve 13.století.
  • 00:10:03 Chrám je dodnes
    středem duchovního života.
  • 00:10:10 Kroměříž je místem,
    které ovlivnilo pevné
  • 00:10:14 a po staletí trvající sepětí
  • 00:10:16 s osudy olomouckého biskupství
    a arcibiskupství.
  • 00:10:21 V historii Kroměříže představovala
    přelom třicetiletá válka.
  • 00:10:26 Švédská vojska zpustošila město,
    hradby i zámek.
  • 00:10:31 Událostí, která nejvíc ovlivnila
    tvář dnešní historické Kroměříže,
  • 00:10:36 byla v roce 1664 volba Karla II.
    z Liechtensteina - Castelkorna.
  • 00:10:43 Prvním krokem knížete
    bylo zřízení stavebního úřadu.
  • 00:10:47 Úřad dohlížel nejen
    na obnovu biskupských staveb,
  • 00:10:51 ale i na veškerý stavební ruch
    ve městě.
  • 00:10:58 Je přirozené,
    že se první velké představení
  • 00:11:01 kroměřížských sbírek
    olomouckých arcibiskupů veřejnosti
  • 00:11:05 uskutečnilo v sídelním městě
    arcibiskupství - Olomouci.
  • 00:11:10 Výstava s názvem Luk a Lyra
    byla instalována
  • 00:11:13 ve výstavních sálech
    odborného správce sbírky -
  • 00:11:17 Muzea umění Olomouc
    na podzim roku 2008.
  • 00:11:22 Výstava Luk a Lyra, aneb ze sbírek
    arcidiecézního muzea Kroměříž,
  • 00:11:29 vznikala ve velmi krátkém čase.
  • 00:11:31 Takže jsme na celé probrání
    ohromného konvolutu,
  • 00:11:36 asi 135 tisíc sbírkových předmětů
    z Kroměříže
  • 00:11:40 měli něco kolem roku a půl.
  • 00:11:46 Základní myšlenkou této výstavy
    je poukázat na to,
  • 00:11:51 že zatímco jinde v Evropě
  • 00:11:54 ve většině případů
    se stará kultura koncentrovala
  • 00:11:58 kolem panovnických dvorů,
    na Moravě tomu bylo jinak.
  • 00:12:02 Tady se koncentrovalo všechno,
    z čehož výběr tady ukazujeme,
  • 00:12:07 kolem olomouckého biskupství
    a později arcibiskupství.
  • 00:12:11 To tedy představuje
    onu tisíc let trvající
  • 00:12:15 a co je velmi důležité,
    nepřerušenou kontinuitu.
  • 00:12:19 Výstava chtěla naznačit
    rozpětí sbírek,
  • 00:12:21 zaměření
    na jednotlivá sběratelská období
  • 00:12:25 a zájmy i orientaci protagonistů.
  • 00:12:28 Pro mě je tady velmi hezké
    a zajímavé na této výstavě,
  • 00:12:33 že se snaží ukázat z celé té šířky,
  • 00:12:37 z každé oblasti
    něco zajímavého a hezkého,
  • 00:12:40 a tak jaksi
    vzbudit v návštěvníkovi touhu
  • 00:12:46 vydat se časem
    za dalšími možnostmi,
  • 00:12:49 protože je tam
    skutečně co objevovat.
  • 00:12:53 Obraz Stětí svatého Jana Křtitele
    Lucase Cranacha staršího
  • 00:12:58 byl společně s malbou
    Stětí svaté Kateřiny
  • 00:13:02 součástí čtyř desek,
  • 00:13:04 které objednal
    olomoucký biskup Thurzo.
  • 00:13:11 Práce je ovlivněna charakterem
    podunajského stylu malířství,
  • 00:13:15 především v krajinné složce
    a melancholické atmosféře díla.
  • 00:13:25 Když se podíváme
    na způsob zpracování,
  • 00:13:28 prezentace mučednice Kateřiny,
    tak je vidět,
  • 00:13:34 že je v tom spousta ušlechtilosti,
    spousta krásy.
  • 00:13:39 Světlo tady hraje
    velmi zajímavou roli.
  • 00:13:44 Přestože jde
    o dramatickou záležitost,
  • 00:13:47 tak je to prozářené
    i vyšším světlem.
  • 00:13:52 Tady nejde jenom o popravu,
    tady jde o svědectví mučednice,
  • 00:13:58 která zůstává věrná svému Pánu
  • 00:14:02 a tam prozařuje
    její vnitřní krása a ušlechtilost.
  • 00:14:08 Hans von Aachen byl
    dvorním malířem císaře Rudolfa II.
  • 00:14:12 Jeho práce
    nezapře nizozemské školení
  • 00:14:16 a zálibu v humorně laděných
    žánrových výjevech.
  • 00:14:24 Oblíbené brueghelovské téma
    selské rvačky je moralitou,
  • 00:14:28 která čerpá ze života vesničanů.
  • 00:14:34 Obraz antverpského malíře
    zřejmě popisuje situaci
  • 00:14:38 následující
    po nepříliš čisté karetní hře.
  • 00:14:47 Titziano Veccelio, zvaný Tizian.
  • 00:14:56 Apollo a Marsyas.
  • 00:15:01 Obraz čerpá z antického mýtu
    o hudebním klání
  • 00:15:05 mezi satyrem Marsyem
    a bohem Apollónem.
  • 00:15:13 Poražený satyr byl podle předem
    dohodnutých podmínek stažen z kůže.
  • 00:15:23 Nejstarší účastník dramatu Midas,
    představuje samotného malíře
  • 00:15:28 v melancholické meditaci
    nad smyslem života a umění,
  • 00:15:32 utrpení i oběti naplněné tragickým,
    ale očistným patosem.
  • 00:15:39 Tizianův Apollo a Marsyas
    společně s Růžencovou slavností
  • 00:15:43 Albrechta Dürera patří
    k nejvýznamnějším symbolickým dílům
  • 00:15:47 starého umění v českých zemích.
  • 00:15:52 Jedním z klíčových exponátů
    pro výstavu
  • 00:15:58 se stal Tizianův obraz
    Apollo a Marsyas.
  • 00:16:01 Tento obraz
    na jedné straně nám ukazuje
  • 00:16:05 neuvěřitelnou lidskou,
    ale i božskou krutost.
  • 00:16:10 Krutost, která vyústila
    v jeden z nejhrůznějších činů
  • 00:16:16 v antické mytologii vůbec.
  • 00:16:19 Na straně druhé ale Tizian
    dokázal tento prastarý mýtus
  • 00:16:24 znovu na základě dobově
    velmi subtilních
  • 00:16:29 filozofických idejí novoplatonismu
    či orfismu,
  • 00:16:34 dokázal jej aktualizovat.
  • 00:16:36 Významnou součást kroměřížských
    sbírek tvoří soubor kreseb.
  • 00:16:41 Hans Holbein mladší zde
    reprezentuje zaalpskou kresbu,
  • 00:16:45 zatímco podstatnější část sbírky
    tvoří italská produkce
  • 00:16:49 představovaná Sebastianem Lucianin,
    zvaným Sebastiano del Piombo.
  • 00:16:56 Manýrista Del Piombo
    nás také uvedl svým zásadním dílem
  • 00:17:00 k náhledu do druhé,
  • 00:17:02 takzvané
    olomoucké části obrazové sbírky,
  • 00:17:06 umístěné
    v Arcidiecézním muzeu v Olomouci.
  • 00:17:09 Madona s rouškou
    patří k vrcholným dílům autora
  • 00:17:13 hledajícího inspiraci
    u Raffaela i Michelangela.
  • 00:17:17 Po krátké vsuvce opusťme
    Dóm svatého Václava
  • 00:17:20 i Arcidiecézní muzeum
  • 00:17:23 a opět se věnujme
    kroměřížským sbírkám.
  • 00:17:28 Jedenáct apoštolů Paola Caliariho,
    zvaného Paolo Veronese
  • 00:17:33 je jen fragmentem, jen částí
    původního malířova obrazu.
  • 00:17:38 V kroměřížských sbírkách
    byl nalezen až v roce 1950.
  • 00:17:48 Jedním z nepochybně
    nejvýznamnějších obrazů
  • 00:17:52 kroměřížské zámecké arcibiskupské
    kolekce je tento dvojportrét
  • 00:17:56 anglického královského páru,
    tedy Karla I.
  • 00:18:01 a jeho francouzské choti
    z třicátých let 17.století.
  • 00:18:06 Je pro nás významný
    z několika důvodů.
  • 00:18:09 Nejen proto,
    že patří k nejkrásnějším
  • 00:18:13 a také nejlyričtějším dílům,
  • 00:18:16 která pravděpodobně
    kdy byla v malířství vytvořena.
  • 00:18:21 Představují skutečně,
  • 00:18:23 i symbolika
    obrazu k tomu odkazuje,
  • 00:18:26 harmonický manželský pár,
    který tuto harmonii
  • 00:18:30 navíc na základě rozhrnuté opony
    sděluje i celému světu.
  • 00:18:35 Ale pro nás má význam
    ještě z jiného hlediska.
  • 00:18:39 Je totiž jedním z těch obrazů,
  • 00:18:41 které stály u zrodu
    kroměřížské obrazové kolekce.
  • 00:19:00 Po králově popravě
    už se sbírky do Anglie nevrátily.
  • 00:19:04 Získali je postupně
    obchodníci s uměním
  • 00:19:08 nizozemští bratři Imstenraedové,
    kteří je naložili na vozy
  • 00:19:13 a nabízeli na různých
    evropských dvorech ke koupi.
  • 00:19:18 Nakonec celou tuto velkou kolekci
  • 00:19:22 za velmi vysokou částku zakoupil
  • 00:19:25 olomoucký biskup Karel
    z Liechtensteina-Castelcornu,
  • 00:19:28 který jí položil vlastně základ
  • 00:19:32 zdejších obrazových sbírek.
  • 00:19:36 Kolekci tvořilo 228 obrazů,
  • 00:19:38 které v roce 1673 Liechtenstein
    koupil od Imstenraedů,
  • 00:19:43 což byli synovci Everharda Jabacha,
  • 00:19:46 jehož sbírka se stala základem
    obrazové galerie Louvru.
  • 00:19:50 Reprezentativní charakter má i
    kroměřížská sbírka medailí a mincí,
  • 00:19:55 která obsahuje 10 409 exponátů.
  • 00:20:00 Vzácná je například medaile
    vydaná papežem Juliem II.
  • 00:20:04 k položení základního kamene
  • 00:20:07 k Chrámu svatého Petra v Římě
    roku 1506.
  • 00:20:10 Liechtensteinova medaile -
    dvacetidukát
  • 00:20:14 je pak kroměřížskou ražbou
    Christopha Hoffmanna
  • 00:20:17 z poslední třetiny 17.století.
  • 00:20:20 Sbírka mincí a medailí patří
    společně s vatikánskou sbírkou
  • 00:20:25 k nejvýznamnějším sbírkám
    církevních ražeb na světě.
  • 00:20:29 Dvacetipětidukát -
    konsekrační medaile -
  • 00:20:32 pochází z Hornofranckého
    biskupství Würzburg,
  • 00:20:36 které patřilo k církevním
    institucím s mincovní tradicí.
  • 00:20:43 Jako jediná vrchnost na Moravě
    obdrželi v roce 1144
  • 00:20:47 biskupové právo razit mince,
    a to v jihomoravském Podivíně.
  • 00:20:52 Výsadu v roce 1608
    obnovil císař Rudolf II.
  • 00:20:56 a mincovní právo přenesl
    do rezidenčního města - Kroměříže.
  • 00:21:03 Koncert d moll
    Carla Phillipa Emanuela Bacha,
  • 00:21:06 skladatele,
    o němž se Mozart vyjádřil
  • 00:21:09 "On je otec, my jsme děti",
  • 00:21:12 hraje na kladívkový
    klavír Jitka Kocurková.
  • 00:21:15 Empírový nástroj patřil hudebně
    nadanému olomouckému arcibiskupovi
  • 00:21:20 Rudolfu Janovi, který byl
    žákem Ludwiga van Beethovena.
  • 00:21:28 Olomoucká výstava Luk a Lyra
    představuje pouze malý,
  • 00:21:33 i když jistě podstatný výsek
  • 00:21:35 zhruba tří set vybraných exponátů
    ze stotřicetitisícového fondu.
  • 00:21:40 Byl to první, důležitý krok
    Arcidiecézního muzea Kroměříž
  • 00:21:45 a Olomouckého arcibiskupství
  • 00:21:47 směrem k postupnému zveřejňování
    kroměřížských sbírek.
  • 00:21:54 Další velmi zajímavou,
    a to už dílčí záležitostí
  • 00:21:58 je například zahradní kultura.
  • 00:22:00 Zahradní kultura,
  • 00:22:02 která kulminuje v sedmnáctém,
    osmnáctém století
  • 00:22:05 a která představuje
    jakýsi základní prvek,
  • 00:22:10 základní otázku vztahu člověka
    nejenom k přírodě,
  • 00:22:14 ale i všehomíru.
  • 00:22:16 Libosad, dnes zvaný Květná zahrada
  • 00:22:19 byl opět výsledkem
    idejí biskupa Liechtensteina.
  • 00:22:23 Květná zahrada reprezentuje
    ještě starší descartovský model,
  • 00:22:30 který vycházel
    z jakéhosi znásilňování
  • 00:22:34 či geometrizace přírody.
  • 00:22:36 Z hlediska jedinečnosti
    je pro Květnou zahradu
  • 00:22:40 opět velmi zásadní
    jakási dualita.
  • 00:22:43 Květná zahrada má jakousi
    svou Janusovskou tvář.
  • 00:22:47 Na jedné straně
    se ještě jakoby přiklání
  • 00:22:51 nebo vychází ze staršího
    pozdně renesančního modelu,
  • 00:22:56 který byl nejzávážněji
    reprezentován
  • 00:23:02 zahradou
    Hortus Palatinus v Heidelbergu
  • 00:23:05 či Neugebäude u Vídně.
  • 00:23:08 Druhá, odvrácená strana
    se již dívá
  • 00:23:11 do období osmnáctého století,
  • 00:23:14 do zrodu Le Nôtreovy koncepcepce
    zahradní architektury
  • 00:23:19 spojené s naprosto
    čistou geometrizací,
  • 00:23:23 s velkým měřítkem, s monumentalitou.
  • 00:23:36 Pokusem o řešení volné plochy
    u strany zámku
  • 00:23:39 byla stavba Colloredovy kolonády.
    Akcent komorně laděného,
  • 00:23:44 terasově řešeného
    barokizujícího giardinetta,
  • 00:23:49 tedy oddělené soukromé zahrady,
    byl patrně dílem
  • 00:23:53 Johana Nepomuka Rittera
    von Mohrweisera v roce 1795.
  • 00:24:00 Podzámecká zahrada mladšího data,
  • 00:24:04 řekněme konce osmnáctého
    a počátku devatenáctého století,
  • 00:24:08 zase otevírá téma, které bylo
    pro svou dobu velmi aktuální,
  • 00:24:12 to znamená téma pantheistického
    objevování a návratu k přírodě.
  • 00:24:18 Antonín Theodor Colloredo - Waldsee
    se stal v roce 1777
  • 00:24:23 prvním arcibiskupem
    olomoucké diecéze.
  • 00:24:27 Do kroměřížského prostředí
  • 00:24:29 se zapsal originální proměnou
    Podzámecké zahrady.
  • 00:24:33 Byla zde vybudována celá řada
    okouzlujících kuriózních staveb,
  • 00:24:37 ale zásadní změnou bylo vítězství
    anglického typu parku
  • 00:24:42 nad francouzskou formální zahradou.
  • 00:24:49 Maxův dvůr - mohutný komplex
    hospodářských budov,
  • 00:24:52 který měl sloužit
    chovu vybraného skotu,
  • 00:24:56 vytvořil architekt Anton Arche,
  • 00:24:58 autor definitivní proměny
    zámecké zahrady.
  • 00:25:03 Přeměna zahrady
    sentimentálního typu
  • 00:25:06 v přírodně krajinářský park
    byla dílem tří mužů:
  • 00:25:10 Antona Archeho, arcibiskupa
    Ferdinanda Marii Chotka
  • 00:25:14 a po jeho smrti pokračoval
    v projektu
  • 00:25:17 arcibiskup
    Maxmilián Josef Sommerau - Beck.
  • 00:25:21 Podstatným znakem
    parku osmnáctého století
  • 00:25:24 bylo střídání intimních míst
    s exponovanými shromaždišti.
  • 00:25:29 Tento prvek charakterizuje
    situaci osvícenského člověka
  • 00:25:32 s jeho rozpolceností.
  • 00:25:34 Rozpolceností
    mezi individuální svobodou
  • 00:25:38 řízenou pouze vlastním rozumem
    a touhou po splynutí
  • 00:25:41 ve společenství
    a místní sounáležitosti.
  • 00:25:47 Rezidenční město olomouckých
    biskupů a arcibiskupů Kroměříž,
  • 00:25:51 zámek a církevní sbírky,
    nyní již v odborné správě
  • 00:25:55 Arcidiecézního muzea Kroměříž
  • 00:25:58 tvoří společně s oběma
    kroměřížskými zahradami celek.
  • 00:26:02 Celek významný z hlediska
    historického,
  • 00:26:05 ale i celek,
    který je výzvou do budoucnosti.
  • 00:26:09 Celek, který opravdu můžeme
    pojmenovat třemi slovy.
  • 00:26:14 Kroměříž - zahrada Moravy.
  • 00:27:01 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2009

Související