iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 12. 2009
20:30 na ČT2

1 2 3 4 5

99 hlasů
5505
zhlédnutí

Festival Mateřinka

Dokumentární film věnovaný různým aspektům fenoménu dětského divadla

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Festival Mateřinka

  • 00:00:12 Nejen bílými tygry v zoologické
    zahradě chlubí se Liberec.
  • 00:00:17 Oč exotičtější, o to mírumilovnější
    živočichové, jako nosorožec,
  • 00:00:22 obří moucha či tučňák a hlavně
    dosud nepopsaný nový druh slona,
  • 00:00:28 opanovali před prázdninami
    liberecké ulice i náměstí.
  • 00:00:33 Řeč je o tzv slonu mateřinkovém.
    Je přítulný a hravý
  • 00:00:37 a jeho charakteristickým znakem
    je dvouletý zimní spánek.
  • 00:00:42 Jedná se o jediného živočicha,
  • 00:00:44 který si zimní spánek
    protahuje i přes léto.
  • 00:00:47 Jeho probuzením začal
    letošní jubilejní 20. ročník
  • 00:00:52 festivalu Mateřinka.
  • 00:00:59 Svatba je tady každou chvilku.
  • 00:01:02 Dobrý den, milí diváci.
  • 00:01:20 Hoří, hoří!
  • 00:01:29 Byl jednou jeden král.
  • 00:01:36 V dnešní době přebytku informací,
    je možná dobré, ještě jako dítě,
  • 00:01:43 vstupovat do světa,
    kde není vše dopovězeno.
  • 00:01:46 Kde jsou věci řečeny
    náznakově, metaforou.
  • 00:01:50 Jak se ti to líbilo?
  • 00:01:51 Moc.
  • 00:01:52 Co se ti nejvíc líbilo?
  • 00:01:54 Jak tam pekli princeznu.
  • 00:01:59 Pochopení tohoto světa,
    dokázat do něj vstoupit,
  • 00:02:05 myslím si, že rozvíjí fantazii
  • 00:02:09 a tudíž může snad z člověka,
    udělat člověka tvůrčího,
  • 00:02:13 ať už v jakémkoliv oboru.
  • 00:02:15 Když mi byly asi 3 roky,
  • 00:02:17 tak jsem byl na nějakém
    loutkovém divadle sokolským.
  • 00:02:20 Ani nevím, co to bylo.
    Pamatuji si jen barvy a sněhuláky.
  • 00:02:25 Takže děti, které relativně ani
    nevnímají a dělají jen bla bla bla,
  • 00:02:31 tak najednou se
    ocitnou někde jinde.
  • 00:02:33 Něco se tam hejbe a tak. Takže
    i toto je emocionální zážitek.
  • 00:02:38 A ty další, jak rostou, tak už
    začínají vnímat i ten příběh.
  • 00:02:42 A taky chodíš do divadla?
  • 00:02:43 Jo.
  • 00:02:44 Často, protože chodí se mnou.
  • 00:02:48 Setkání dítěte s uměním,
  • 00:02:51 to je úplně to nejdůležitější,
    co může do svého vínku dostat.
  • 00:02:56 Protože to je nejen
    obohacení pro celý život,
  • 00:03:02 ale je to určitá míra svobody,
  • 00:03:06 která vytvoří něco, co nemůžete
    v žádné jiné oblasti zažít.
  • 00:03:16 Docela dobrý to bylo.
  • 00:03:20 A chodíš do divadla často
    nebo to bylo poprvé?
  • 00:03:23 Jo, taky chodím
    s kamarády a se školkou
  • 00:03:30 a s maminkou a tatínkem
    a mě se to docela líbilo.
  • 00:03:38 Já mám radši, když hrajeme věci,
    kde o něco jde.
  • 00:03:41 Tzn., když někdo někomu ubližuje,
    někdo ho zachraňuje,
  • 00:03:46 někdo mu pomáhá
    a nějakej zlej ho dusí.
  • 00:03:49 A ty děti tomu neuvěřitelně fanděj.
    Potom to skončí a děti pláčou,
  • 00:03:54 že už to skončilo a chtějí, aby
    to bylo dál, aby se tam něco dělo.
  • 00:04:53 Festival se zaměřuje
    na nejmenší děti,
  • 00:04:55 to znamená na diváckou
    kategorii od 3 do 7 let.
  • 00:05:01 To je publikum, který je
    velmi otevřený, vnímavý
  • 00:05:05 a v podstatě je to období,
    ve kterém má loutkové divadlo šanci
  • 00:05:11 ho aspoň částečně
    esteticky ovlivnit.
  • 00:05:17 Od svého založení v roce 1972
  • 00:05:20 se Mateřinka konala střídavě
    v Liberci a Českých Budějovicích,
  • 00:05:24 od roku 1991 festival
    zakotvil v Liberci.
  • 00:05:28 Festival byla přehlídka
    českých profesionálních divadel.
  • 00:05:32 Ale my jsme během času,
    zejména na začátku 90. let,
  • 00:05:37 zjistili, že i ve světě
    existují divadla,
  • 00:05:41 která se tomuto specifickému
    typu tvorby věnují.
  • 00:05:45 A měli jsme pocit, že by bylo
    zdravý, kdyby se setkaly
  • 00:05:51 a dokonce se časem ukázalo, že
    někteří z nich jsou lepší než my.
  • 00:06:20 Jak dospíváme, jsme čím dál víc
    zvyklí jen naslouchat,
  • 00:06:23 vnímat sluchem.
  • 00:06:25 Ale zapomínáme, že slova,
  • 00:06:27 jsou pouze 5% všech komunikačních
    prostředků, které mezi sebou máme.
  • 00:06:34 Způsob jakým mluvíme, síla hlasu,
  • 00:06:36 intonace, to je taky
    způsob vyjadřování.
  • 00:06:39 A třeba řeč těla je přitom
    mnohem důležitější než text.
  • 00:06:44 Zvuk trumpety při došlapu
    na barevná pole.
  • 00:07:03 A právě to byl také jeden z důvodů,
    proč hrajeme pro tak malé děti,
  • 00:07:08 od narození do 3 let.
  • 00:07:10 Protože dítě v tomhle věku
    ještě nemluví.
  • 00:07:17 Ale naslouchá slovům a co víc,
    je velmi dobrý pozorovatel.
  • 00:07:24 Ovšem nevnímá jen očima a ušima,
  • 00:07:27 ale třeba i dotykem,
    úplně všemi smysly.
  • 00:07:30 A reaguje hlavně motoricky.
  • 00:07:38 Spolu s inscenací
    belgického divadla De spiegel
  • 00:07:41 mohli jsme v Liberci vidět
  • 00:07:43 i scénografickou premiéru
    malířky Květy Pacovské.
  • 00:07:51 S prací Květy Pacovské
    jsem se setkal před 20 lety,
  • 00:07:55 prostřednictvím jejích knih.
  • 00:07:58 Netušil jsem, že je malířka,
    pro mne byla ilustrátorkou.
  • 00:08:04 Takhle ji v Belgii známe,
  • 00:08:06 protože vydává v Německu
    a Francii spoustu knih pro děti.
  • 00:08:12 Pak jsem v roce 2000 udělal
    inscenaci Stravinského Petrušky,
  • 00:08:16 která už byla inspirována
    pracemi Květy Pacovské,
  • 00:08:20 a přitom jsem si ještě víc
    uvědomil, jak je její práce výborná
  • 00:08:26 a chtěl jsem udělat
    něco přímo v jejím stylu.
  • 00:08:31 Ono je to totiž spojeno s mojí
    výstavou, kterou chtěli uskutečnit.
  • 00:08:39 A taky že bych jim
    udělala modely pro scénu.
  • 00:08:44 Že na scéně budou moje objekty,
    s kterými oni budou hrát.
  • 00:08:55 Ukázala mi malé papírové modely,
  • 00:08:57 které jsme nechali zvětšit
    do scénické velikosti,
  • 00:09:01 a tak nejen že hrajeme
    v těchto uměleckých dílech,
  • 00:09:04 ale po představení děti
    mohou jimi procházet,
  • 00:09:07 polehávat tam,
    nebo si s nimi mohou hrát.
  • 00:09:10 Tak se nám povedlo
    grafickou práci Květy Pacovské
  • 00:09:13 přímo ztělesnit na scéně.
  • 00:09:26 Maminkám se to líbilo moc.
  • 00:09:28 Bylo to srozumitelné
    pro ty malé děti.
  • 00:09:31 Jak pro malý, tak pro ty větší.
  • 00:09:33 Já mám roční a tříletý dítě.
  • 00:09:34 A roční holčička tak minutu
    před koncem ztratila pozornost.
  • 00:09:38 Ale jinak celou dobu jsem koukala,
    jak zírala. Vyloženě zírala.
  • 00:09:42 Občas do rytmu se pohupovala.
  • 00:09:44 Pěkný.
  • 00:09:46 Mě se líbily hudební nástroje.
  • 00:09:49 Mě se líbilo, jak zpívali.
  • 00:09:52 Fakt se mi to líbilo.
  • 00:09:54 A co se vám líbilo nejvíc?
  • 00:09:56 Mně taky jak hráli.
    Docela to bylo dobrý.
  • 00:09:59 Líbilo se mi to, hezký.
  • 00:10:01 Jak na to reagují,
    jak si to užívají?
  • 00:10:04 No tak, sdělovat, že jdeme
    do divadla maximálně den předem.
  • 00:10:09 Protože jinak je to
    s nimi k nevydržení.
  • 00:10:13 Jsou z toho vždycky takový
    rozřáděný, nadšený.
  • 00:10:18 U nás se to prožívá
    ještě měsíc po tom,
  • 00:10:21 takže vždy před usnutím se musí
    vyprávět, co bylo v divadle,
  • 00:10:23 co tam dělali, proč to tak bylo,
    co se mělo nebo nemělo stát,
  • 00:10:28 jaké tam byly písničky.
  • 00:10:29 Takže teď budeme mít
    náplň do budoucna.
  • 00:10:35 My už jdeme Vašíku. Vašíku!
  • 00:10:40 Jméno Květy Pacovské není
    dnes v Čechách příliš známé.
  • 00:10:43 Přitom za svou práci získala
    i Cenu Hanse Christiana Andersena,
  • 00:10:48 o které se říká, že je to taková
    Nobelova cena za knihu pro děti.
  • 00:10:52 To jsou věci, s kterými se
    může dítě zabývat, poučit, hrát.
  • 00:10:59 Jsou to spíše objekty umění
    pro děti, vnímají to velice silně,
  • 00:11:06 jen my dospělí jsme
    velmi povrchní a nevíme o tom.
  • 00:11:10 Vnímá to hned,
    jak se té mamince narodí
  • 00:11:14 a někdy se stane, že ho to
    obohacuje až do hlubokého stáří.
  • 00:11:21 Já jsem měla knížky vždycky
    velmi ráda, už jako dítě.
  • 00:11:27 Intenzivně jsem na tom pracovala,
    když mé děti byly malé,
  • 00:11:31 tak jsme vytvářeli
    různé knižní objekty.
  • 00:11:36 Dělali jsme to pro svojí radost
  • 00:11:38 a činilo nás to
    v tu chvilku šťastnými.
  • 00:11:42 Teď!
  • 00:11:47 Stop!
  • 00:11:49 A teď si to rozebereme.
  • 00:11:50 Ale já letím.
  • 00:11:51 Tak vydrž!
  • 00:11:52 No podívej se, jak máš ty lyže!
    Ani moc nahoru, ani moc dolů.
  • 00:11:56 Kotníky povolit!
  • 00:11:57 To je zatraceně moc.
    To je zatraceně málo.
  • 00:12:00 No udělej to jako před tím!
    No ještě před tím, zatraceně.
  • 00:12:04 To je ono.
  • 00:12:06 Dokonči skok!
  • 00:12:08 Tak mě jednoznačně zaujala
    Pohádka o Raškovi,
  • 00:12:11 už od samotného nápadu, myslím
    velmi šťastného a originálního,
  • 00:12:15 až po jeho ztvárnění
    ve všech složkách.
  • 00:12:20 Je to příběh skutečné osoby,
    reálný příběh,
  • 00:12:23 který se ukazuje
    v loutkovém divadle.
  • 00:12:26 Což je velmi důležité,
  • 00:12:27 protože jinak všechna
    představení s loutkami
  • 00:12:30 se odehrávají v nereálných,
    fantastických prostředích.
  • 00:12:33 Toto je ovšem reálná situace,
  • 00:12:35 která se v loutkovém divadle
    stane fantastickým osudem.
  • 00:12:40 V dnešní době může i takovýto
    spíše pohádkový příběh člověka,
  • 00:12:46 který dosáhl úspěchu cestou dřiny
    a samozřejmě i talentu
  • 00:12:50 a nikoli cestou rychlokvašnou,
  • 00:12:54 to je přesně to, o čem bychom
    měli našim dětem hrát.
  • 00:12:57 Nemluvě o tom, že my pamětníci
    můžeme dokonce i uronit slzu.
  • 00:13:01 Cítil jsem tam občas
    i něco jako dojetí.
  • 00:13:04 A nezapomeň, nenos čepici přes uši,
    jinak neporozumíš řeči větru.
  • 00:13:11 Halo, halo, volá Grenoble,
    dějiště Zimních olympijských her.
  • 00:13:15 Na startovní plošině už vidíme
    oba favority tohoto závodu.
  • 00:13:18 Ano, skokanský závod
    je plně připraven.
  • 00:13:21 Přeji ti krásné druhé místo, Raško.
  • 00:13:25 Ano první poletí
    Nor Wirkola, je to tak.
  • 00:13:28 Skandování: Wirkola, Wirkola!
  • 00:13:34 Letí, letí, tak daleko jako on
    dnes nikdo jiný neletěl.
  • 00:13:38 Tomu se říká vhozená rukavice,
  • 00:13:40 doufejme, že náš Jirka
    nehodí ručník do ringu.
  • 00:13:44 A letí další, držte palce.
  • 00:13:46 Skandování: Raška, Raška!
  • 00:13:59 Ale co to, co to?
  • 00:14:00 Jirka letí tak daleko, že ho ze
    svého stanoviště už vůbec nevidím.
  • 00:14:04 Zmizel nám dokonce
    i ze záběrů televizních kamer.
  • 00:14:08 Je to tady, je to tady!
    Já to věděl, 79 metrů.
  • 00:14:14 Novým olympijským
    vítězem pro rok 1968
  • 00:14:17 se stává Čechoslovák Jirka Raška.
  • 00:14:24 Československá hymna.
  • 00:14:37 Zřejmě ti foukl dobrý vítr, Raško!
  • 00:14:40 Po sezóně za mnou přijeď, vyplatím
    Plzeňský a půjdeme na ryby.
  • 00:14:44 Do smrti dobrý.
  • 00:15:00 Na letošní Mateřince
  • 00:15:01 si děti také mohly
    hru s loutkami přímo vyzkoušet.
  • 00:15:05 Bylo to v rámci dílny íránské
    divadelnice Shiuvy Massouidi
  • 00:15:09 a zahráli si společně
    Červenou Karkulku.
  • 00:15:14 Nasedni na koně.
  • 00:15:15 Jo!
  • 00:15:16 Dej sem ty sběračky.
  • 00:15:17 Dej mi nohu.
    Ne! Takhle ji ohni dozadu.
  • 00:15:21 To je ono, chytrej kluk.
  • 00:15:23 A hop!
  • 00:15:26 Tak co?
  • 00:15:28 Nic, no!
  • 00:15:29 Aha, hm...
  • 00:15:31 Jirko, a co tohle?
  • 00:15:36 No jo. Hyjo, koníčku.
  • 00:15:43 Dítě má velkou výhodu,
    protože velmi jednoduše věří
  • 00:15:47 v životnost té bytosti,
    protože chce.
  • 00:15:50 Proč by si urputně opakoval,
    že je to kus dřeva,
  • 00:15:53 když je mnohem lepší
    se nechat vtáhnout do děje
  • 00:15:56 a pozorovat nějakou bytost,
  • 00:15:58 která je v tomhle světě nereálná
    a bavit se tím.
  • 00:16:02 Když loutka, jako takovýhle
    dětský partner něco sděluje,
  • 00:16:06 tak to dítě je soustředěný,
    koncentrovaný a opravdu poslouchá.
  • 00:16:11 Je to takový druh kamaráda,
    který vyhoví, poslouchá
  • 00:16:15 a může s ním trošku manipulovat.
  • 00:16:38 Je to čistě dětské
    představení pro děti od 2 let
  • 00:16:41 a ve Francii ho hrajeme
    už pro děti od 18 měsíců.
  • 00:16:45 Francie byla pro nás
    hodně inspirativní tím,
  • 00:16:48 že mají tradici hrát divadlo
    pro děti už od 6 měsíců.
  • 00:16:51 A když jsme před lety viděli
    jedno takové představení,
  • 00:16:55 které bylo výsostně umělecké
    a přitom pro tak malé děti,
  • 00:16:59 rozhodli jsme se pustit taky
    do tohoto velkého dobrodružství,
  • 00:17:03 které, zdá se, dopadá úspěšné.
  • 00:17:18 Byla jsem se podívat před rokem
    v Paříži, na festivalu Premiér.
  • 00:17:24 Vzala jsem si s sebou
    6 měsíční dceru,
  • 00:17:26 protože jsem tam jela s tím,
    že moc nevěřím, že to je možný.
  • 00:17:31 A abych měla živý důkaz,
    jestli to funguje, nebo ne,
  • 00:17:34 taky jsem to chtěla
    vidět na vlastní oči.
  • 00:17:37 Bylo to strašně hezký
    jak ona reagovala,
  • 00:17:39 protože některá představení
    spolutančila,
  • 00:17:43 některé představení spoluzpívala,
  • 00:17:46 některá představení
    jenom pozorovala z venku,
  • 00:17:49 ale bylo vidět, že přemýšlí
    o tom, jak je to možný.
  • 00:17:54 Některá představení brečela
    a šli jsme pryč.
  • 00:18:05 V roce 2004 jsme začali hrát
    představení Červený drak,
  • 00:18:09 což je takový experiment.
  • 00:18:11 Spojili jsme totiž
    na scéně mnoho věcí.
  • 00:18:14 Pro spoustu dospělých tak moc věcí,
    že prý na ně působí chaoticky.
  • 00:18:18 Ale je zde zajímavé především to,
  • 00:18:20 že přes tyto věci si každý
    může najít svou cestu,
  • 00:18:24 klíč ke vnímání představení.
  • 00:18:26 Hlavně pro děti je lepší
    nabídnout jim hromadu podnětů,
  • 00:18:29 než říct: ne, tady si sedni
    a teď musíš 10 minut poslouchat!
  • 00:18:33 V tu chvíli vám zbyde
    jen 15 procent z nich.
  • 00:18:36 Tam se vytvořila jakási
    pomyslná mezera mezi tím,
  • 00:18:42 co přivezli zahraniční soubory
  • 00:18:44 a tím, co je v naší
    republice zvykem hrát dětem.
  • 00:18:50 Používají jazyk, který je osvěžení
    oproti té české provenienci,
  • 00:18:54 která je leckdy až přeplácaná.
  • 00:18:57 Je to takový pravdivější.
  • 00:18:59 A to se tak výrazně projevilo
    svojí autenticitou,
  • 00:19:05 prací s dětským divákem,
  • 00:19:08 kdy oni přistupují už na začátku
    přípravy ke koncepci toho,
  • 00:19:15 že budou komunikovat s dětským
    divákem, třeba s tím nejmenším.
  • 00:19:20 Tak jak to u nás ani není zvykem.
  • 00:19:33 Hudba je velmi důležitým
    vyjadřovacím prostředkem
  • 00:19:37 našeho divadla.
  • 00:19:38 Loutkář s loutkou musí hrát jinak
    než živý klasický činoherní herec,
  • 00:19:43 nemůže ho napodobovat.
  • 00:19:45 A řeč přísluší živé bytosti
    mnohem víc než loutce.
  • 00:19:49 Loutky mají svůj vlastní způsob
    vyjadřování, hlavně je to pohyb,
  • 00:19:54 ale i výtvarný výraz
    či jeho proměny.
  • 00:19:57 Třeba to, jak loutka
    může měnit tvar.
  • 00:20:00 A to znamená,
    že můžeme s pomocí hudby
  • 00:20:03 vyprávět příběh zcela beze slov.
  • 00:20:13 Kdysi jsem dělal
    takové představení,
  • 00:20:14 které bylo jenom o muzice.
  • 00:20:16 Bylo to o radosti z hudby,
    o radosti vzdělání hudby
  • 00:20:19 a o radosti hudbu vnímat.
  • 00:20:21 Vím, že když jsme skončily,
    tak děti se vždy vrhly na jeviště.
  • 00:20:25 My jsme tam měli všelijaké
    hrnce a všechno možný,
  • 00:20:28 to byla muzika na všechny možné
    normální i nenormální nástroje.
  • 00:20:32 Ty děti se tam vrhly,
    začaly do toho třískat a mlátit,
  • 00:20:35 takž bylo vidět, že to funguje.
  • 00:20:36 Ty děti měly vysloveně chuť hrát.
  • 00:20:45 Smetana!
  • 00:20:58 Česnek!
  • 00:20:59 To dítě chudák, když ho
    naženou do hudební školy,
  • 00:21:03 tak vlastně neví,
    co ta hudba přináší, neví nic.
  • 00:21:07 Takže je potřeba mu dát
    nějaký předobraz toho,
  • 00:21:11 že je to úžasná věc,
  • 00:21:13 co to je za radost si takhle zahrát
    a zabouchat, zaskřípat, zatroubit.
  • 00:21:28 Dítě je samozřejmě
    divák velmi kritický,
  • 00:21:31 protože když to představení
    neodpovídá jeho naturelu
  • 00:21:37 a nebaví ho, tak se buď baví,
    nebo jde domů,
  • 00:21:40 nebo se věnuje něčemu jinému.
  • 00:21:42 No jo, ale jak já se to,
    děti, vlastně jmenuju?
  • 00:21:46 Kašpárek!
  • 00:21:48 Když se jedná opravdu
    o příběh, který je silný,
  • 00:21:51 tak oni reagují velmi spontánně,
    mají rádi pořád dětského hrdinu,
  • 00:21:56 jdou s nim, dokáží mu pomáhat,
  • 00:21:59 jsou schopni udávat kohokoli
    ostatního, kdo by mu chtěl škodit.
  • 00:22:06 Napovídají, když má hrdina někde
    něco vyřešit a oni už vědí jak.
  • 00:22:11 Tady není, támhle taky není?
  • 00:22:15 Veprostřed!
  • 00:22:19 Děkuji.
  • 00:22:20 Dokonce se někdy stává,
  • 00:22:22 že se to dítě pokusí
    zasáhnout do toho představení,
  • 00:22:25 takže už jsem zažil
    při pohádce Hrnečku vař,
  • 00:22:28 kdy jedno děťátko
    z první řady vylezlo
  • 00:22:30 a opravdu se chopilo toho hrnku,
    který zrovna byl na kraji scény
  • 00:22:34 a už jsem čekal, kdy uvaří tu kaši.
  • 00:22:36 Dítě je dobrý divák,
    ale také se nechá podvést.
  • 00:22:40 To není pravda, že dítě je
    takový čistý divák.
  • 00:22:44 Když jim dáte dva šašky na jevišti,
    kteří se budou kopat do zadku,
  • 00:22:51 tak se budou dobře bavit.
  • 00:22:53 Tam je právě kumšt udělat to tak,
    aby se děti bavily,
  • 00:22:58 aby se bavili eventuelně i dospělí,
  • 00:23:01 a aby se to nepodbízelo
    ani jedněm ani druhým.
  • 00:23:04 Pak je to ten kumšt.
  • 00:23:06 Na loutkové divadlo chodily
    děti od 3 do 99 let
  • 00:23:11 a vždycky to bylo tak, že si každá
    věková skupina našla něco pro sebe.
  • 00:24:04 Já si hlavně myslím,
    že to má být umění pro děti.
  • 00:24:08 A pak to má všechny
    náležitosti umění.
  • 00:24:11 Že to není žádný spekul,
    že to má být inspirovaný.
  • 00:24:15 A pak je to poctivý.
  • 00:24:26 Nesnáším umění, které se dětem
    vnucuje jako estetická výchova,
  • 00:24:31 nebo jako didaktika.
  • 00:24:34 Vychovávat děti uměním,
    tak to mě jde přímo voda ze zubů.
  • 00:24:38 A už se to zase chce
    a už se to zase bude dělat.
  • 00:24:42 Zase to má tu výhodu,
    že když se dělá pro malé děti,
  • 00:24:46 že zůstáváte u elementární morálky.
  • 00:24:53 Pohádky jsou archetypy,
    to jsou prostě mýty,
  • 00:24:56 které mají nějaké
    vnitřní poselství.
  • 00:24:59 I když není zjevný,
    tak zůstane v těch dětech
  • 00:25:03 a funguje jako podvědomý nosič
    informace v momentech,
  • 00:25:07 kdy je potřeba se nějak rozhodnout
    a je dobré to mít v sobě,
  • 00:25:11 aby nebyl zmatek.
  • 00:25:12 A proto je hodně cenné to,
    co přivezly ty zahraniční soubory,
  • 00:25:20 protože to je nesrovnatelný.
  • 00:25:22 Jsou to takové ty zvláštní
    divadelní prostředky,
  • 00:25:27 které jsou dost jednoduché.
  • 00:25:30 My je můžeme nazývat, že jsou
    vizuální nebo muzikantský.
  • 00:25:35 Ale v zásadě je to pořád člověk,
    který má buďto nějakou dovednost,
  • 00:25:40 nebo něco v sobě, nějakou
    osobitost, kterou to dítě osloví.
  • 00:25:56 Skryté titulky: Hana Riedlová,
    Česká televize 2009

Související