iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 4. 2009
21:15 na ČT2

1 2 3 4 5

102 hlasů
7356
zhlédnutí

Všude samé Hlubočepy

Dokument o současném stavu české literatury

43 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Všude samé Hlubočepy

  • 00:00:05 Že by byla v takovém stavu,
    že bychom se k ní
  • 00:00:08 nějak nechtěli připojit?
    To asi není.
  • 00:00:11 Takže tak zle to asi nikdo z nás
    nevidí.
  • 00:00:15 Myslím si, že to je hlavně tím,
    že dnešní spisovatelé
  • 00:00:18 se hodně bojí experimentovat.
  • 00:00:20 Něčím ukázat,
    že se dá literatura pojmout jinak.
  • 00:00:23 A většinou kopíruje jeden druhého
    a není tady výrazná osobnost,
  • 00:00:28 která by vynikla mezi těmi
    ostatními.
  • 00:00:33 Já si obecně myslím,
    že se hodně mluví o krizi
  • 00:00:36 současné české literatury,
    ale myslím si,
  • 00:00:39 že celý ten pojem krize
    je poměrně přeceněný.
  • 00:00:43 Jestli něco chybí současné české
    literatuře,
  • 00:00:46 tak je to určitě zájem publika.
  • 00:00:48 Hodně tady chybí zejména propagace
    těch autorů,
  • 00:00:51 protože já věřím,
    že dobří čeští autoři tady jsou.
  • 00:00:55 I když Česká republika
    je malá země,
  • 00:00:57 takže to procento těch dobrých
    bude samozřejmě menší.
  • 00:01:02 Každý čtenář dá asi na jistotu.
    Spíš si koupí někoho, koho už zná.
  • 00:01:07 A tím pádem nás začínající
    odsuzuje
  • 00:01:11 do nějakého zapomnění ještě dřív,
    než jsme začali.
  • 00:01:14 Je tady trochu problém,
    že pokud nemáte jméno,
  • 00:01:17 pokud nejste syn nebo dcera někoho
    slavného,
  • 00:01:20 tak cokoliv vydat
    je v dnešní době téměř nemožný.
  • 00:01:23 Ale věřím, že i díky nám
    se to začne zvedat
  • 00:01:27 a literatura jako taková
    je hlavně na nás. Tak.
  • 00:01:35 On je také rozdíl mezi prózou
    a poezií.
  • 00:01:39 Protože současná česká poezie
    je dejme tomu privátní, elitářská.
  • 00:01:44 Kdežto próza se snaží v dnešní
    době
  • 00:01:51 vyhovět mnohem více vrstvám
    obyvatelstva.
  • 00:02:07 V průměru přečte jeden Čech
    za rok 16 knih.
  • 00:02:10 Jejich četbě
    věnuje denně 41 minut.
  • 00:02:14 Ročně koupí 7 knih
    a utratí za ně 1 300 korun.
  • 00:02:18 Nejraději je čte v posteli.
  • 00:02:21 To všechno
    je ta lepší stránka věci.
  • 00:02:24 Četní znalci literatury
    ale zároveň říkají:
  • 00:02:27 "S písemnictvím už to zdaleka není
    jako dřív.?
  • 00:02:30 Po odchodu velkých autorů,
    jakým byl u nás Bohumil Hrabal,
  • 00:02:34 a vlivem médií se svět literatury
    v celém světě zplošťuje.
  • 00:02:39 Dřív literární periferie rotovala
    okolo velikánů.
  • 00:02:42 Ale dnes, když nejsou,
    jako kdyby ta periferie byla všude.
  • 00:02:48 Město bez středu.
    Všude samé Hlubočepy.
  • 00:02:53 Myslím,
    že současná česká literatura
  • 00:02:55 se nachází ve stavu jakéhosi
    odlivu.
  • 00:02:58 Měla doby, kdy vydávala ze sebe
    velké autory, velká témata.
  • 00:03:01 Ještě ranná 90. léta byla plná
    různých generačních sporů,
  • 00:03:05 názorových sporů, sporů o to,
    jestli má literatura
  • 00:03:08 nějakou společenskou funkci
    nebo nemá.
  • 00:03:11 Myslím,
    že toto všechno je pryč.
  • 00:03:14 A nyní jsme v tom stavu,
    kdy vychází mnoho knih,
  • 00:03:16 ale nikoho příliš nezajímají.
  • 00:03:20 Kdybych měl zvolit jedno slovo,
    tak možná "očekávání?.
  • 00:03:23 Opět bude literaturou zajímavou,
    která reaguje
  • 00:03:26 na skutečné problémy společnosti.
  • 00:03:29 A která vytváří co nejtvořivější
    literární prostředí.
  • 00:03:33 Myslím si,
    že v posledních 20 letech
  • 00:03:36 se sice napsalo hodně knížek,
    ale všechny ty věci,
  • 00:03:38 o kterých jsem mluvil,
    tak docela chybějí.
  • 00:03:44 Ona je otázka, co je to současná
    česká literatura.
  • 00:03:47 Jestli bereme pouze knihy
    beletristů
  • 00:03:50 nebo knihy českých autorů,
    nebo to, co tady vychází.
  • 00:03:52 Protože mým oborovým zájmem
    je sledovat literaturu
  • 00:03:55 z druhé strany, jak je přijímána.
    A tady musím říct,
  • 00:03:58 že pokud jde o literární život,
    knižní život, tak funguje dobře.
  • 00:04:03 Myslím si, že všechny instance
    literárního života,
  • 00:04:07 jako jsou knihkupectví,
    jako jsou nakladatelství,
  • 00:04:11 jako jsou knihovny - fungují.
    Vychází u nás tolik knih,
  • 00:04:16 kdy takové množství nikdy
    nevycházelo.
  • 00:04:19 Myslím si, že beletrie má stále
    dostatečné zastoupení.
  • 00:04:22 Je dlouhodobě znát, nejenom u nás,
    že podíl
  • 00:04:25 na celkovém počtu vydávaných knih
    má beletrie stále nižší.
  • 00:04:35 Současná česká literatura si zřejmě
    vede dobře, protože pořád vychází.
  • 00:04:41 Daří se jí prodávat do zahraničí,
    což je jedno z kritérií,
  • 00:04:45 kterým bychom mohli tu literaturu
    poměřovat.
  • 00:04:49 České literatuře se zřejmě
    vede stejně jako tatarské,
  • 00:04:52 tadžické, mongolské nebo čert ví
    jaké.
  • 00:04:55 Každá literatura má své čtenáře
    a v tom je česká literatura
  • 00:04:58 stejná jako všechny ostatní
    literatury.
  • 00:05:04 Co se týče umělecké stránky -
    neřekl bych,
  • 00:05:06 že je česká literatura v krizi.
  • 00:05:09 Co se týče provozní stránky,
    nebo té stránky
  • 00:05:12 společenského uznání a vůbec
    zakotvení ve společnosti,
  • 00:05:16 tak to si myslím, že česká
    literatura ne že by byla v krizi,
  • 00:05:22 ale je na nějaké odstavné
    koleji.
  • 00:05:27 Zdá se mi,
    že v této chvíli ta literatura
  • 00:05:31 prochází určitým krizovým obdobím.
  • 00:05:35 Je tedy markantní,
    že ty velké zjevy,
  • 00:05:39 které ještě před časem literatury
    měly, jsou pryč.
  • 00:05:44 A chybí referenční body,
    ke kterým by se vztahovala
  • 00:05:48 hodnocení aktuální literatury.
  • 00:05:53 U nás ještě přednedávnem
    se texty daly vztahovat
  • 00:05:57 k takovým figurám jako byl Hrabal,
    Seifert - pokud jde o poezii,
  • 00:06:00 ale podobně tomu bylo vlastně
    všude.
  • 00:06:04 V Itálii byly figury jako Italo
    Calvino nebo Elsa Morante.
  • 00:06:09 A najednou tyto velké zjevy chybí
    prakticky všude.
  • 00:06:13 A ta kritéria se pozměnila.
    Česká literatura je na tom podobně.
  • 00:06:20 Je velmi obtížné
    složit hodnotovou konfiguraci.
  • 00:06:24 Vycházejí debuty,
    které jsou nadějné
  • 00:06:28 a posléze nenaplní to očekávání.
    Mám pocit, že většina próz,
  • 00:06:34 které dnes vychází, svědčí o tom,
    že ti, kdo je píší,
  • 00:06:39 skutečně psát umí.
    Má to narativní kulturu,
  • 00:06:43 má to dokonce i tempo,
    ale málokdy člověk narazí
  • 00:06:48 na působivý příběh, který by byl
    tou metaforou našich životů.
  • 00:06:55 To je to, co člověk od velkých
    vyprávění vždycky očekává.
  • 00:07:07 Většinou se žehrá na kvalitu
    a srovnává se s dobou minulou.
  • 00:07:16 Jenomže když se mluví o minulosti,
    tak tam už se mluví
  • 00:07:21 jenom o těch pár kvalitních věcech,
    co zůstaly.
  • 00:07:25 Kdežto současnost je nepřehledná
    a svádí to k tomu...
  • 00:07:33 Jak to říct?
  • 00:07:39 Hodnotit ji jako ne tak kvalitní,
    protože to ještě není
  • 00:07:46 tak vystříbřený časem,
    který to tak neprobral.
  • 00:07:52 Já si myslím,
    že generace velkých autorů,
  • 00:07:56 která táhla čtenáře v 60., v 70.,
    80. letech pomalu odchází, stárne.
  • 00:08:05 Také to její téma se
    vyčerpalo.
  • 00:08:08 Za ní, se domnívám,
    je poměrně dost prázdno.
  • 00:08:13 A teprve se objevují autoři
    té nejmladší generace.
  • 00:08:18 Myslím si,
    že obecně česká literatura dnes
  • 00:08:21 nemá příliš velkých autorů
    a postav.
  • 00:08:29 Co mě mrzí obzvláště, že když
    člověk čte českou literaturu,
  • 00:08:33 zejména prózu,
    že nachází takové 65% knihy.
  • 00:08:37 Říká si: "Aha, kdyby se na tom
    redakčně pracovalo půl roku,
  • 00:08:41 mohlo to být těch 90%.?
    Takhle to skočilo u těch 65.
  • 00:08:45 Člověk úplně vidí, kde se s tou
    knihou ještě dalo pracovat,
  • 00:08:48 kde se dalo škrtat,
    kde se dalo doplňovat.
  • 00:08:51 Tohle je něco, co 60. léta,
    která zmiňujeme
  • 00:08:56 jako poslední vrchol, neznala.
  • 00:08:59 Nebylo knih tolik
    a s tou knihou se daleko víc
  • 00:09:03 od toho prvního okamžiku
    odevzdaného rukopisu
  • 00:09:06 až po tu sazbu nebo po tisk
    daleko více pracovalo.
  • 00:09:12 Spousta nakladatelů šetří
    na odpovědných redaktorech.
  • 00:09:16 Dříve ten odpovědný redaktor
    si toho autora třeba i vybral,
  • 00:09:19 knížku vybral.
    Takovým způsobem se třeba prosadil
  • 00:09:23 z autorů střední generace Petr
    Šabach, Michal Viewegh a další.
  • 00:09:28 Protože narazili na redaktory,
    kteří v nich rozpoznali talent.
  • 00:09:34 Dnes ta práce se začínajícími
    autory, tím sledováním,
  • 00:09:39 co ti odpovědní redaktoři dělali,
    tak to jde trošku stranou.
  • 00:09:46 Za rok přečtu nějakých
    130, 140 knih, rukopisů.
  • 00:09:51 Samozřejmě do každého
    nakladatelství chodí
  • 00:09:54 obrovské množství takzvaně
    nevyžádaných rukopisů.
  • 00:09:58 A z těch odhaduji,
    že vyjde 1%.
  • 00:10:05 Jedna věc, která nám vyšla,
    kterou jsme našli
  • 00:10:07 v nevyžádaných rukopisech,
    to byly Želary Květy Legátové.
  • 00:10:12 Radost z každého dobrého rukopisu,
    který objevíte,
  • 00:10:16 který se náhle zjeví ve vašem
    počítači nebo na vašem stole
  • 00:10:21 je opravdu veliká.
    To je důvod, proč my nakladatelé
  • 00:10:26 podnikáme to obrovské martýrium
    čtení rukopisů,
  • 00:10:32 které jsou z 95% špatné.
  • 00:10:41 Není žádné téma, které by přinášela
    současná česká společnost.
  • 00:10:45 Pokusy si o jakousi kritickou
    reflexi
  • 00:10:47 dopadly většinou publicisticky,
    povrchně, nic z toho nebylo.
  • 00:10:51 A příznačné je,
    že jedny z těch úspěšnějších knih,
  • 00:10:54 ne těch masově úspěšných,
    ale v těch kulturních vrstvách
  • 00:10:58 úspěšných knih,
    byly knihy s exotickými tématy.
  • 00:11:02 Mongolsko, Sibiř, šamani -
    něco úplně jiného.
  • 00:11:06 To tak lidi ještě zajímá,
    ale reflexe české politiky,
  • 00:11:09 české kultury, českého venkova -
    nezdá se.
  • 00:11:14 Je to můj osobní názor,
    že polistopadová doba
  • 00:11:17 žádným zlatým obdobím
    asi české literatury není.
  • 00:11:21 Je zlatým obdobím českého knižního
    trhu a literárního života.
  • 00:11:26 Ale když si to vezmete, že stejná
    doba byla První republika,
  • 00:11:30 tak marná věc - Čapkové, Vančura,
    Nezval,
  • 00:11:34 Halas v novém vydání tady
    nejsou.
  • 00:11:37 Ať se na to dívám z jakékoliv
    strany.
  • 00:11:41 Já si myslím, že jak ta témata,
    tak ta díla,
  • 00:11:45 která můžeme nazvat "velká?,
    tak ta se tady
  • 00:11:50 v české literatuře vyskytují.
    Ale možná že pro někoho
  • 00:11:57 jsou velká díla příliš artistní,
    jsou to díla,
  • 00:12:02 jimž jde o věc literatury a nikoliv
    o věc politiky, sociologie a dějin.
  • 00:12:08 A nebo jsou tady naopak díla,
    u nichž je toto akcentováno,
  • 00:12:12 ale literární hodnota, ta forma,
    se kterou je to téma podáno,
  • 00:12:20 ta zase neuspokojuje publikum.
    Otázka je, jestli může dojít
  • 00:12:23 k nějaké symbióze,
    kde by se tohle potkalo.
  • 00:12:28 Je třeba nápadné,
    jak se to románové vyprávění
  • 00:12:33 dnes v 99% chytá autobiografie
    tvůrců.
  • 00:12:43 Často jsou to románově zpracované
    deníky nebo výňatky
  • 00:12:53 z osobního života transformované
    do narativní podoby.
  • 00:13:02 Jako kdyby se reagovalo
    na nějakou nedůvěru k fikci.
  • 00:13:06 Možná že ta nedůvěra tady skutečně
    je.
  • 00:13:10 V Čechách
    je to velmi markantní.
  • 00:13:13 To, co říkám, po mém soudu
    potvrzuje i obliba
  • 00:13:16 deníků, záznamů, aforismů,
    ale zasáhlo to i román.
  • 00:13:23 Abych navázal na to,
    co už jsem řekl,
  • 00:13:26 jsou to takové úryvky, fragmenty
    osobních příběhů,
  • 00:13:30 kterým pak nutně ten příběh
    chybí,
  • 00:13:33 protože to jsou jenom střípky
    čehosi,
  • 00:13:35 co se ještě v příběh nesložilo.
  • 00:13:40 Česká literatura přišla o velké
    téma někdy na začátku 90. let.
  • 00:13:45 Do té doby o ni byl mimořádný zájem
    mezi čtenáři.
  • 00:13:52 Já nejsem odborník na českou
    beletrii,
  • 00:13:56 ale jak to tak čtu a pozoruji,
    tak se mi zdá,
  • 00:14:00 že velké téma je něco, co české
    literatuře, českým autorům chybí.
  • 00:14:09 Schází odvaha
    se ujmout velkého tématu.
  • 00:14:11 Témata tady jsou.
  • 00:14:13 Naše historie je natolik bohatá,
    že si říká o zpracování.
  • 00:14:17 A mám pocit, že zejména próza
    je trošku světloplachá.
  • 00:14:22 Málokdy si troufá do velkých
    témat.
  • 00:14:27 Mám pocit, že po roce 89 tady bylo
    vystřízlivění z toho,
  • 00:14:31 že literatura je jakési
    poselství
  • 00:14:34 pro národ nebo zástupce národa,
    jeho povzbuzovatel a podobně.
  • 00:14:39 Tato rovina literatury, si myslím,
    už byla zapomenuta.
  • 00:14:42 Což neznamená, že by se
    v literatuře nemělo objevovat
  • 00:14:46 nějaké velké téma,
    které trápí tu společnost.
  • 00:14:50 Ale po roce 89 se mi zdá,
    že jsme se daleko více
  • 00:14:53 soustřeďovali na to,
    že literatura je především zábava.
  • 00:14:58 Že ten zábavný aspekt literatury
    vítězí nad tím vším ostatním.
  • 00:15:01 A to velké téma opravdu
    chybí.
  • 00:15:03 Otázka je, jestli ho nedokáží najít
    literáti a spisovatelé.
  • 00:15:10 A nebo jestli to je tím,
    že chybí společnosti jako celku.
  • 00:15:14 Možná ta česká společnost
    je po posledních 20 letech
  • 00:15:18 spokojena sama se sebou
    a velké téma tady není.
  • 00:15:23 Koneckonců když se podíváme
    na českou politiku,
  • 00:15:26 tak tam taky není.
  • 00:15:30 Ptáte se na velké téma.
    Já s takovým termínem neoperuju.
  • 00:15:35 Nevím,
    co to přesně znamená.
  • 00:15:39 A ani to nějak neřeším.
    Nevím, co to je velký téma.
  • 00:15:47 Asi něco, co je pro každého
    nějakým způsobem důležitý.
  • 00:15:50 Tak já o jiných věcech,
    než co jsou pro mě hodně důležitý,
  • 00:15:54 nepíšu.
    Myslím, že velké téma -
  • 00:15:58 o tom se třeba píše v recenzích,
    píší o tom literární teoretici.
  • 00:16:06 Vždycky se čeká na nějaký román
    o něčem.
  • 00:16:12 Většinou nějaká společenská
    problematika
  • 00:16:17 by se měla řešit a tak.
  • 00:16:20 Ale tímto způsobem podle mě
    nejde uvažovat,
  • 00:16:23 když člověk sám píše.
    To prostě vychází z toho,
  • 00:16:28 co má potřebu sdělit,
    s čím on sám se potýká.
  • 00:16:33 A někdy se to protne s jakýmsi
    očekáváním
  • 00:16:37 nebo s představou velkého
    tématu,
  • 00:16:40 tak jak ji třeba vnímá nějaká
    kritická obec.
  • 00:16:45 Tak pak se mluví o velikým tématu.
    Někdy se to s tím neprotne.
  • 00:16:50 Ale jako autorka to nějak
    neřeším.
  • 00:17:02 U nás se poezie, zdá se mi,
    čte nebo aspoň prodává
  • 00:17:08 stále hůře a hůře.
    Já mám teď připravený
  • 00:17:12 rukopis básnické sbírky
    Vislavy Šimobrské.
  • 00:17:17 Počítám, že tuto nobelistku,
    nebo laureátku Nobelovy ceny,
  • 00:17:24 vydám v nákladu
    nějakých 600, 700 výtisků.
  • 00:17:29 V Polsku se stejná knížka
    prodala během dvou měsíců
  • 00:17:35 v nákladu 40 tisíc výtisků.
    To je velký rozdíl.
  • 00:17:39 Samozřejmě je to polská autorka,
    ale zdá se mi obecně,
  • 00:17:42 že lidé kupují poezii stále
    méně a méně.
  • 00:17:47 V ranných 90. letech
    mě velmi zajímala
  • 00:17:50 ta skupina mladých spirituálních
    básníků,
  • 00:17:52 kteří navázali na tradici Bohuslava
    Rejnka, Jana Skácela a podobně.
  • 00:17:56 To byla velmi zajímavá generace,
    která se tak různě rozvinula.
  • 00:17:59 Někteří se vydali k próze.
    Z nejvýraznějších z jejích autorů
  • 00:18:03 zůstal Petr Borkovec v každém
    případě.
  • 00:18:07 A to byla asi moje největší
    naděje.
  • 00:18:10 Ta generace ze sebe cosi vydala.
    A skončila.
  • 00:18:13 Jako všechno na světě pomíjí.
    Tak pominula i tato generace.
  • 00:18:16 Pokud pokládáme za stále tvořícího
    autora Ivana Martina Jirouse,
  • 00:18:21 tak pro mne je největší žijící
    básník.
  • 00:18:25 Ale to dílo je do velké míry
    už uzavřené.
  • 00:18:28 Samozřejmě ještě píše,
    ale jádro toho díla už vzniklo.
  • 00:18:31 Tam už principiálně nová poetika
    nevzniká.
  • 00:18:35 Takže toho já pokládám za žijícího
    klasika.
  • 00:18:37 Stejně jako Karla Šiktance.
    Ale mezi těmi,
  • 00:18:40 kteří se etablovali až po roce
    1990, nevidím tam nikoho,
  • 00:18:45 koho bych pokládal
    za kandidáta na žijícího klasika.
  • 00:18:49 Je řada dobrých autorů,
    ale to je málo.
  • 00:18:56 V próze se obávám,
    že se nám asi moc nedaří.
  • 00:19:02 Zase by tady bylo pár zajímavých
    knížek.
  • 00:19:06 V poslední době mě třeba velmi
    zaujala Tereza Boučková.
  • 00:19:09 Rok kohouta je velké téma,
    výborně zpracované.
  • 00:19:13 Z minulé doby třeba Jan Novák,
    jeho velký román o Mašínových.
  • 00:19:19 Jeden z vrcholů české literatury
    uplynulých dvou dekád -
  • 00:19:22 to je podstatná část díla
    Jiřího Kratochvila.
  • 00:19:27 To byla pro mne osoba, na jejíž
    každou další knížku jsem čekal.
  • 00:19:34 Postupně jsem nabyl u posledních
    Kratochvilových próz pocit,
  • 00:19:41 že začíná psát jednu knihu,
    což on ve svých esejích
  • 00:19:46 nikdy ani nezastíral, a že tu knihu
    už nějak moc dobře znám.
  • 00:19:51 Ale je možné, že Kratochvil
    ještě něčím překvapí.
  • 00:19:55 A navíc se Kratochvil nevyhýbal
    tomu, co jsme tady žili,
  • 00:20:00 podával to s vypravěčskou vervou
    a inteligencí.
  • 00:20:05 Ale je to takový typ literatury,
    který v českým publiku
  • 00:20:09 nikdy hromadně resonovat nebude,
    protože si hraje
  • 00:20:13 s různými vyprávěcími rovinami,
    komplikuje čtenáři tu hladkost,
  • 00:20:20 s níž by možná tu knihu
    do sebe rád dostal.
  • 00:20:26 Takže Jiří Kratochvil je určitě
    jedno jméno.
  • 00:20:32 Mně osobně v české literatuře chybí
    větší radost z toho psaní.
  • 00:20:36 To, že psaní není jenom
    popisování nějakého příběhu,
  • 00:20:40 ale objevování nových světů,
    nových možností světa.
  • 00:20:44 A to mně v poslední době v české
    literatuře hodně chybělo.
  • 00:20:48 Týkalo se to i používání jazyka.
    Najde se tady hodně spisovatelů,
  • 00:20:52 kteří si vytvořili svůj vlastní
    styl.
  • 00:20:56 A ten styl využívají jako jakýsi
    mustr na okupování světa.
  • 00:21:00 A už méně se snaží objevovat
    něco nového,
  • 00:21:02 překvapovat sami sebe.
    Nejenom čtenáře.
  • 00:21:07 Polistopadová literatura
    nevytvořila něco jako vlnu.
  • 00:21:11 Nevyvolala nějaký efekt,
    aby se řeklo:
  • 00:21:13 "Aha, tak tohle je to téma,
  • 00:21:16 po kterém oni šli.
    Tohle za nimi zůstane.?
  • 00:21:19 Jsou to takové docela atomizované
    události.
  • 00:21:22 Ani na generaci to nevydalo,
    když to vezmete.
  • 00:21:26 Pokud bych třeba hovořil o lidech,
    kteří mají svůj styl
  • 00:21:28 a využívají ho jako jakýsi mustr
    či chapadlo
  • 00:21:31 k uchopování světa,
    tak je to Miloš Urban.
  • 00:21:34 Jeho věci jsou jakýmsi pokusem
    přetáhnout postupy gotického románu
  • 00:21:38 či nějaké gotické detektivky
    do českého prostředí.
  • 00:21:43 A seznamovat čtenáře s věcmi,
    které by je třeba
  • 00:21:46 nikdy ani nenapadlo zkoumat.
  • 00:21:48 Ať už to bylo Santini v jazyce,
    architektonický styl,
  • 00:21:52 ve kterém se skrývají další
    významy, o kterých my nevíme,
  • 00:21:57 protože tu budovu vidíme jenom
    zvenku, Urban zve ty lidi dovnitř.
  • 00:22:03 Ale myslím si, že v určité fázi
    svého spisovatelského vývoje
  • 00:22:07 překročil tu hranici,
    kdy je to ještě zajímavé.
  • 00:22:12 Ten způsob už je moc okoukaný
    a mám pocit, že už ani on nehledá.
  • 00:22:18 Že to všechno
    jsou už jenom variace.
  • 00:22:24 Pokud jde o recenze,
    jednou jsem v Souvislostech
  • 00:22:27 navrhl takový program,
    že každý recenzent dříve,
  • 00:22:32 než napíše něco o knize, měl by
    předem vydat jakýsi dotazník,
  • 00:22:36 jakýsi počet z toho,
    jaký má vztah k autorovi,
  • 00:22:40 k tématu, k nakladateli.
  • 00:22:43 Jestli je jeho kamarád
    nebo není jeho kamarád,
  • 00:22:46 protože 98% recenzí je ovlivněno
    tím, jestli recenzent
  • 00:22:49 je kamarád autora, nakladatele,
    překladatele a podobně.
  • 00:22:52 A nebo není jeho kamarád, případně
    je jeho nepřítelem
  • 00:22:55 nebo nepřítel jeho kamarádů
    a tak dále.
  • 00:22:57 Takže já myslím,
    že než začne recenzent psát,
  • 00:23:00 měl by říci - znám autora osobně
    nebo ho neznám?
  • 00:23:03 Znám nakladatele nebo ho neznám?
  • 00:23:06 Pracuji sám na podobném tématu
    nebo nepracuji?
  • 00:23:09 Poté, co se zcela pravdivě vyzná,
    zcela pravdivě,
  • 00:23:13 poté by měl začít něco psát.
    Já jsem to jednou zkusil navrhnout
  • 00:23:17 v jednom článku v Souvislostech
    a i v Souvislostech říkali:
  • 00:23:21 To přece nejde! To přece není
    možné! Tak se to přece nedělá.
  • 00:23:25 Ale problém je v tom,
    že věci se dělají tak,
  • 00:23:27 jak se dělají a ne tak,
    jak by se dělat měly.
  • 00:23:30 A výsledek je ten, že kdyby zanikla
    většina české literatury -
  • 00:23:34 nic by se nestalo.
    A kdyby zanikli všichni čeští
  • 00:23:37 recenzenti,
    nestalo by se už vůbec nic.
  • 00:23:45 Nouze o názory není,
    ale o nějakou argumentaci,
  • 00:23:49 která mi dovolí posoudit
    té motivaci,
  • 00:23:55 s níž to ten recenzent píše.
    A zároveň abych poznal a porozuměl
  • 00:24:00 jeho systému hodnot.
    Kam to zařazuje.
  • 00:24:06 Většinou to má takový průběh,
    že je nějaký úvod, stať a závěr.
  • 00:24:11 Úvod je základní informace
    o autorovi,
  • 00:24:14 stať
    je většinou převyprávěný děj
  • 00:24:18 a potom nějaký rychlý soud
    na konec.
  • 00:24:22 Mně tento způsob recenzí nevyhovuje
    a přijde mi,
  • 00:24:27 že se to dá číst tak zvaným
    diagonálním čtením
  • 00:24:32 a o nic nepřijdete.
  • 00:24:39 Ono se to odehrává pozoruhodným
    způsobem v takových vlnách.
  • 00:24:46 Vždycky se recenzentský ohlas
    koncentruje na jednu určitou knihu,
  • 00:24:50 která zaujala všechny,
    protože nějakým způsobem
  • 00:24:54 vystupovala z toho,
    co se ten rok třeba napsalo.
  • 00:24:57 V poslední době se to s českou
    knihou stalo
  • 00:25:00 v případě knihy Tomáše Zmeškala
    Milostný dopis klínovým písmem.
  • 00:25:05 A to bylo zajímavé,
    protože málokdy najdete,
  • 00:25:08 když si je vyjedete ve vyhledavači
    všechny recenze,
  • 00:25:11 které byly napsány,
    tak jsou všechny pochvalné,
  • 00:25:15 všechny vyzdvihují to, že Zmeškal
    se konečně nějakým způsobem
  • 00:25:19 snaží reflektovat tu minulost.
  • 00:25:22 A to tak, že to není jenom zábava,
    humor či groteska,
  • 00:25:25 tak jak je to známo z porevolučních
    českých filmů,
  • 00:25:29 ale že to umí dělat všemi
    literárními prostředky,
  • 00:25:34 které využívají velcí spisovatelé
    ve světě.
  • 00:25:38 A to je možná věc,
    která naznačuje,
  • 00:25:42 že by mohlo být lépe v české
    literatuře.
  • 00:25:49 Já jsem si udělal soukromý výzkum
    a zjistil jsem,
  • 00:25:53 že v průměru se jakýkoliv ohlas
    na knížku
  • 00:25:57 objeví téměř tři měsíce po jejím
    vydání. Přesně 68 dnů.
  • 00:26:04 To mně připadá hrozně pozdě.
    Je to v okamžiku,
  • 00:26:07 kdy ty knížky už mizí z pultů
    pro novinky
  • 00:26:11 a pro informaci čtenářů je to
    nedostačující.
  • 00:26:19 Většina recenzí
    jsou takové servisní anotace.
  • 00:26:22 Je to dáno tím,
    že není v novinách tolik prostoru,
  • 00:26:26 musí se zkracovat
    a musíte se vejít do 60, 70 řádků,
  • 00:26:31 kde se velmi těžko dá ta kniha
    kriticky hodnotit.
  • 00:26:36 Čili končí to u přehledových
    anotací,
  • 00:26:39 maximálně popisu nějakého příběhu
    a tak dále.
  • 00:26:43 Ale pokus pro interpretaci toho
    díla samotného -
  • 00:26:48 na to už nezbývá prostor v novinách
    vůbec.
  • 00:26:54 Není ve fyzických silách žádného
    recenzenta,
  • 00:26:57 kritika fyzicky učíst všechno to,
    co vychází. Těch textů je moc.
  • 00:27:03 Jestliže ještě Šalda
    a jeho generace mohli mít
  • 00:27:08 jakýsi zásadní přehled o tom,
    co podstatného
  • 00:27:10 v české literatuře vychází
    v příslušných letech,
  • 00:27:13 dnes ten přehled nikdo fyzicky
    nemá.
  • 00:27:16 Takže nikdo není schopen hodnověrně
    říci,
  • 00:27:19 jestli vyšly nějaké opravdu
    podstatné knihy tento rok
  • 00:27:22 nebo nevyšly,
    protože to prostě nejde přečíst.
  • 00:27:29 Národní knihovna
    a Ústav pro českou literaturu -
  • 00:27:32 udělaly jsme první reprezentativní
    průzkum českých čtenářů
  • 00:27:35 populace nad 15 let.
  • 00:27:38 A hledali jsme, jaký je vztah
    té populace ke knize.
  • 00:27:41 Co čtou, kolik čtou,
    jaký je vztah k jiným médiím -
  • 00:27:45 jejich hodnotovou orientaci.
    A v podstatě jsme našli
  • 00:27:49 českou populaci jako knihomilnou,
    což nás řadí
  • 00:27:53 k čelním místům k Evropě.
    Ne že bychom to neočekávali,
  • 00:27:57 protože už dílčí průzkumy z EU
    se dělaly dříve.
  • 00:28:02 Žádné velké překvapení tam
    nebylo.
  • 00:28:06 Nejraději čteme současnou
    oddechovou literaturu.
  • 00:28:10 Velký rozdíl je mezi muži a ženami.
    Co se týká objemu, tak preferencí.
  • 00:28:14 A také co se týká mediální věrnosti
    knize.
  • 00:28:18 Ženy jsou knize věrnější než muži.
    Muži čtou věcné informace.
  • 00:28:23 A co nás překvapilo -
    všude u nás v České republice
  • 00:28:26 je vymahatelný standard.
  • 00:28:28 Není moc velký rozdíl mezi malými,
    středními, velkými městy.
  • 00:28:32 A kupodivu není také rozdíl
    mezi generacemi.
  • 00:28:36 Což všude ve světě je to tak,
    že nejmladší čte nejvíc,
  • 00:28:39 pak střední a pak nejméně.
    Stejně jako na vesnicích
  • 00:28:44 a v malých městech
    se čte méně než ve velkých.
  • 00:28:46 U nás ten rozdíl není vůbec
    markantní.
  • 00:28:49 Řekl bych,
    že tato kategorie nediferencuje.
  • 00:28:54 V roce 1989 v ČR
    vydávalo knihy 40 nakladatelů.
  • 00:28:59 Dnes je jich přes 17 tisíc.
  • 00:29:02 Průměrný knižní náklad
    se za posledních 20 let
  • 00:29:05 snížil z 18 tisíc výtisků
    na něco málo přes 3 tisíce.
  • 00:29:09 Až 65% české knižní produkce
    vzniká a prodává se v Praze.
  • 00:29:14 Počet knih vydávaných v ČR ročně
    se blíží 20 tisícům.
  • 00:29:19 Denně u nás vychází
    na 50 knih.
  • 00:29:22 Na jednoho obyvatele
    se u nás vydává
  • 00:29:24 téměř dvakrát více knih
    než v Německu.
  • 00:29:27 Odborníci tedy mluví o přehřívání a
    přesycenosti českého knižního trhu.
  • 00:29:37 My vydáváme na kulturu mnohem méně,
    než kolik by si zasloužila.
  • 00:29:42 Jsme daleko od 1% hrubého domácího
    produktu,
  • 00:29:48 které patří mezi standard
    civilizovaných zemí.
  • 00:29:53 Taky si myslím,
    že společnost nahlíží na kulturu,
  • 00:29:56 potažmo literaturu,
    jako na jakýsi bonus.
  • 00:30:00 Nemyslím si, že je to názor všech,
    ale převažuje.
  • 00:30:04 Že je to jakýsi luxus,
    který jenom stojí peníze,
  • 00:30:07 do kterého jenom padají peníze.
    Není to pravda.
  • 00:30:10 Například ve Velké Británii
    už před léty
  • 00:30:14 vytvořili ekonomické modely,
    které popsaly to,
  • 00:30:17 jakým způsobem se každá libra
    investovaná do kultury
  • 00:30:21 mnohonásobně vrací.
  • 00:30:23 Kultura sama o sobě je ziskový
    sektor.
  • 00:30:26 Kulturu není možné na finance
    převést.
  • 00:30:30 Není možné ji ekonomicky redukovat.
  • 00:30:33 Na druhou stranu kultura vyžaduje
    prostředky
  • 00:30:35 a je potřeba si uvědomit,
    že kultura také prostředky
  • 00:30:38 a bohatství celé společnosti
    vytváří.
  • 00:30:43 Na rozdíl od České republiky
    v Německu
  • 00:30:45 existuje řada literárních
    institucí,
  • 00:30:47 které se zabývají současnou
    literaturou.
  • 00:30:50 Nabízejí diskusní pořady, nabízejí
    výstavy, nabízejí stipendia,
  • 00:30:54 nabízejí dílny pro píšící autory
    a tak dále.
  • 00:30:57 Tím trošku vybuzují diskusi
    o literatuře.
  • 00:31:01 To si myslím, že je v českém
    prostředí víc potřeba,
  • 00:31:05 než se děje teď.
  • 00:31:10 Největší zkušenosti mám s Německem,
    kde je to v tomto ohledu úžasný.
  • 00:31:14 Už co se týče honorářů za čtení,
    které jsou mnohonásobně vyšší.
  • 00:31:21 Ale hlavní je takový ten literární
    provoz,
  • 00:31:26 který tam funguje ve formě
    literárních domů, stipendií,
  • 00:31:31 pobytů pro autory a překladatele.
  • 00:31:38 My nemáme žádnou instituci,
    která by sdružovala
  • 00:31:40 zájmy české literatury.
    Ministerstvo kultury vytvořilo
  • 00:31:44 jakýsi informační portál,
    který se jmenuje czlit,
  • 00:31:48 které se od toho, co se na portálu
    píše, distancuje.
  • 00:31:53 My se, a to věc, která by byla
    v Německu naprosto nepochopitelná,
  • 00:31:58 my se na czlit dozvíme silné
    odsudky třeba Milana Kundery.
  • 00:32:01 To je naprosto skandální.
    A já si myslím, že je to stejné,
  • 00:32:04 jako kdybychom si jako výrobce
    automobilů
  • 00:32:08 zadali vytvoření informačního
    portálu,
  • 00:32:11 kde by o našich autech stálo,
    že jsou to křápy
  • 00:32:13 a nemá smysl v nich vůbec
    jezdit.
  • 00:32:16 To je v civilizované zemi naprosto,
    naprosto skandální.
  • 00:32:23 V Německu
    je podpora celospolková.
  • 00:32:25 V jednotlivých zemích města
    podporují,
  • 00:32:28 ale i malé obce, které to berou
    jako svoji propagaci.
  • 00:32:31 Třeba udílí "stipendium městského
    písaře?, by se dalo říct,
  • 00:32:37 kdy autor může na rok odjet
    do nějaké menší vesničky
  • 00:32:43 nebo městečka
    a může tam rok psát.
  • 00:32:46 Kromě toho,
    že popisuje dění v tom městě,
  • 00:32:49 tak má volnou ruku a může tvořit
    a v klidu psát,
  • 00:32:53 což je také úžasná podpora
    autorů.
  • 00:32:59 Jak vypadá podpora mladých autorů
    u nás?
  • 00:33:03 To si já vlastně na nic takovýho
    nevzpomínám.
  • 00:33:07 Že by to vůbec existovalo.
    Nevím, nic takovýho není.
  • 00:33:18 Podíváme-li se na nadaci
    Český literární fond,
  • 00:33:21 který na svých webových stránkách
    píše,
  • 00:33:24 že v roce 2007 rozdělil zhruba
    3,5 miliónů korun,
  • 00:33:28 což při průměrném platu 20 tisíc
    korun vychází na roční podporu
  • 00:33:35 zhruba 14 autorů,
    což je velice málo.
  • 00:33:41 Překlady si u nás stojí podobně
    jako autoři.
  • 00:33:43 To znamená - autoři,
    kteří chtějí psát, tak píší.
  • 00:33:46 Překladatelé, kteří chtějí
    překládat, tak překládají.
  • 00:33:49 A stále dokola se omílá
    problematika honorování překladů
  • 00:33:52 nebo autorské tvorby.
    Jestliže EU stanovila zhruba
  • 00:33:56 16,5 eura za normostránku
    a česká nakladatelství poskytují
  • 00:34:00 v rozmezí 120 až 170 korun
    za normostranu,
  • 00:34:04 tak si každý spočítá, jak dlouho
    musí překladatel pracovat.
  • 00:34:09 Mám na mysli,
    že to jsou peníze v hrubém.
  • 00:34:12 Takže pak reálně se dělá
    za nějakých 70 korun,
  • 00:34:16 pokud od toho odečteme sociální
    a zdravotní pojištění
  • 00:34:18 a všechny vedlejší výdaje.
  • 00:34:21 Takže překladatelům se v této zemi,
    pokud by měli jenom překládat,
  • 00:34:24 žije opravdu bídně.
    A musí překládat dennodenně.
  • 00:34:30 Například země jako Dánsko, Finsko,
    ale i Nizozemí
  • 00:34:35 mají velmi košatý systém podpory
    spisovatelů,
  • 00:34:40 podpory národního písemnictví,
    podpory knihoven.
  • 00:34:44 A tohle je dohromady vzájemně
    velmi provázaný systém,
  • 00:34:47 včetně, kdybych teď mluvil jako
    ministr školství,
  • 00:34:51 podpory vzniku učebnic.
  • 00:34:52 V některých zemích jsou dokonce
    učebnice
  • 00:34:55 úplně osvobozeny
    od daně z přidané hodnoty.
  • 00:34:59 Je to jakýsi stimul, který pomáhá
    vytvářet dostatek učebnic
  • 00:35:03 v dostatečné kvalitě
    a mezi nimi vytvářet konkurenci.
  • 00:35:06 K tomu my máme daleko.
  • 00:35:11 Myslím si, že zajímavější
    pro srovnání s ČR je Polsko.
  • 00:35:14 Nejenom proto, že máme zhruba
    stejný kulturní základ,
  • 00:35:17 ale třeba také proto,
    že máme stejný,
  • 00:35:19 řekněme geopolitický problém.
    Zatímco my nemáme lautr nic,
  • 00:35:23 tak Poláci mají Institut knížky,
    který dělá totéž co Goethe institut
  • 00:35:29 - stará se o literaturu vně Polska,
    ale zároveň uvnitř Polska.
  • 00:35:34 Pořádá literární čtení, pořádá
    krátké nebo delší konference,
  • 00:35:39 uděluje ceny, uděluje stipendia.
  • 00:35:42 A tohle u nás není,
    protože o to evidentně není zájem.
  • 00:35:49 Když se podíváme,
    kolik peněz stojí kdejaká stavba,
  • 00:35:54 kolik stálo MS v Liberci oproti
    původním plánům,
  • 00:36:01 tak zlomek těchto prostředků kdyby
    byl věnován na literaturu a umění,
  • 00:36:05 tak by mohl výrazně pomoci
    dostat se
  • 00:36:10 z této nepříznivé situace,
    které jsme svědky dneska.
  • 00:36:23 Já vnímám literaturu jako jednu
    z posledních univerzálních kotev.
  • 00:36:30 Že mně to umožňuje zacházet se
    světem, který ještě není rozdělen.
  • 00:36:35 Literatura není oborová záležitost,
    není to záležitost škatulek,
  • 00:36:41 ale je to to, co vám umožňuje
    zažít jako člověk celistvého.
  • 00:36:48 A zároveň vám to umožňuje zažít
    svoji vlastní možnost,
  • 00:36:51 na kterou by se nikdy nedostalo.
    Sám sebe si zažít v situacích,
  • 00:36:56 které nejste schopen ze sebe
    vyvolat jiným způsobem -
  • 00:37:00 halucinogenním nebo podobně.
  • 00:37:05 Když čtete knihu,
    tak si vytvoříte svůj vlastní svět,
  • 00:37:07 který vám nikdo nedefinuje.
    Spousta věcí už je dnes
  • 00:37:14 definováno mediálním prostředím,
    jsou zobrazeny.
  • 00:37:17 Kdežto knihu, když čtete,
    tak jedině vy sám jako čtenář
  • 00:37:22 můžete rozhodnout,
    co vlastně čtete.
  • 00:37:26 Protože ta kniha,
    ten text je základem něčeho,
  • 00:37:29 nějakého světa, který si ve své
    fantazii potom vytvoříte.
  • 00:37:34 Já opravdu knížky k životu
    potřebuju.
  • 00:37:37 Já s knížkami žiji velice intimně
    už 20 let,
  • 00:37:40 kdy dělám knížky pondělí, úterý,
    středu, čtvrtek,
  • 00:37:44 pátek, sobotu i neděli.
    Vlastně pořád.
  • 00:37:49 A knížky jsem dělal nebo vyráběl
    dokonce i předtím doma.
  • 00:37:55 Je to prostě má láska,
    můj život.
  • 00:38:01 Musím říct, že to je balzám,
    bez kterého si nedovedu představit
  • 00:38:04 v tomhle čase obecného šílenství,
    že by si člověk
  • 00:38:08 uchoval mentální zdraví.
    Takže literatura je zdravá.
  • 00:38:15 To je můj vnitřní život,
    moje přemýšlení, můj volný čas,
  • 00:38:30 moje práce, bych řekla,
    ale nevím,
  • 00:38:35 jestli to je nebo není práce,
    co to je.
  • 00:38:41 Je to kromě lidí, co mám ráda,
    asi nejdůležitější věc.
  • 00:38:55 V mém případě je to vášeň.
    Já prostě rád čtu.
  • 00:38:59 Mně připadá, že čtení je
    nejsmysluplněji strávený čas
  • 00:39:03 vedle překládání.
    Mám pocit, že bez čtení,
  • 00:39:07 bez této vnitřní kultivace,
    bez té schopnosti přenést se
  • 00:39:12 do jiných světů
    by náš život byl naprosto fádní.
  • 00:39:17 Ale vidíme, že to tam naprosto
    jednoznačně spěje,
  • 00:39:21 ta skupina nebo vrstva lidí,
    kteří aktivně čtou
  • 00:39:24 a nespokojí se
    jenom s showbyznysem,
  • 00:39:28 tak je stále užší a užší,
  • 00:39:31 ale myslím si, že to stále má smysl
    i pro tu užší vrstvu.
  • 00:39:38 Myslím si, že když čtu, že to není
    stejný, jako když se na něco dívám.
  • 00:39:41 Jako že se rád dívám třeba
    na výtvarné umění, na fotografie.
  • 00:39:46 Není to stejné,
    jako když poslouchám.
  • 00:39:48 A že poslouchám nebo se snažím
    poslouchat docela dost hudbu.
  • 00:39:52 A není to stejné,
    jako když slyším slovo na divadle
  • 00:39:56 doprovázené nějakou akcí.
    Myslím si, že pořád to je
  • 00:39:59 nějaká nezaměnitelná
    a nezastupitelná lidská hodnota.
  • 00:40:05 A taky nevím, proč by nebyla.
  • 00:40:11 V liberálním kontextu se prosadila
    ta teze,
  • 00:40:16 že i ta literatura je zboží.
  • 00:40:21 S ním se tak bezezbytku polemizovat
    nedá.
  • 00:40:27 Ale důsledek tohoto uvažování byl
    ten, že se začalo dělat
  • 00:40:30 velmi nebezpečné rovnítko mezi
    kulturou a zábavním průmyslem.
  • 00:40:34 Dnes, pokud zazní z úst politiků
    slovo kultura,
  • 00:40:38 tak si to člověk musí přeložit
    jako zábavní průmysl.
  • 00:40:42 A literatura
    je takovou kolektivní pamětí.
  • 00:40:46 Jedinou paměti,
    kterou člověk má k dispozici.
  • 00:40:51 Je to jisté zrcadlo, které se
    konstituuje v průběhu věků.
  • 00:40:56 Člověk chce vědět, odkud přichází,
    kam míří.
  • 00:40:59 Literatura je dobrým partnerem
    pro tyto otázky.
  • 00:41:03 Literatura nám vypráví příběhy,
    které neprožijeme,
  • 00:41:06 ale které můžeme prožít
    alternativně.
  • 00:41:10 Rozšiřuje to i naše životy,
    naše bezprostřední zkušenost.
  • 00:41:14 Setkáváme se tam s lidmi,
    kteří nás pak provázejí celý život.
  • 00:41:17 Když si jednou přečteme román
    o Emě Bovaryové,
  • 00:41:21 tak ta s námi zůstane
    až do smrti.
  • 00:41:25 Zatímco na souseda z paneláku
    zapomeneme 14 dní potom,
  • 00:41:29 co se odstěhuje.
  • 00:41:32 Literatura v sobě nese dosti
    pozoruhodné kvality.
  • 00:41:38 Ten vztah, který máme k vyprávěným
    příběhům, ten je emocionální.
  • 00:41:47 Kdo je čtenář, tak má zpravidla
    dosti bohatý emocionální život.
  • 00:41:54 Je schopen citových reakcí
    na svět.
  • 00:41:58 To všechno jsou věci,
    které mají svou váhu.
  • 00:42:09 Dokonce i na literární periferii,
    v městě bez středu
  • 00:42:14 však Češi nadále čtou v průměru
    více než třeba Poláci a Němci.
  • 00:42:18 A z průzkumu plyne, že ten,
    kdo čte často, čte i lépe,
  • 00:42:21 s lepším porozuměním psanému slovu.
    Čteme mnoho, neboť rozumíme.
  • 00:42:26 Ale současně i čteme mnoho,
    a proto rozumíme.
  • 00:42:30 Naděje zůstává.
    I v Hlubočepích.
  • 00:42:46 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2009

Související