iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 12. 2009
18:00 na ČT2

1 2 3 4 5

102 hlasů
22850
zhlédnutí

Svatý Vojtěch - první český Evropan

První Čech, kterému se dostalo mezinárodního uznání. Jakým způsobem rozvíjel své vztahy s předními evropskými osobnostmi?

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Svatý Vojtěch - první český Evropan

  • 00:00:03 Tady kapitán!
  • 00:00:04 Chci se zeptat,
    jedeme správně do Evropy?
  • 00:00:08 Směr Evropa, je to správně?
    Jedeme dobře?
  • 00:00:12 Dobrý, dobrý. Zatím...
  • 00:00:25 Svatý Vojtěch je první jménem známý
    český spisovatel,
  • 00:00:30 první známý Čech,
    ovládající několik jazyků,
  • 00:00:34 vedle češtiny latinu, italštinu
    a němčinu,
  • 00:00:37 první Čech, který se snažil aktivně
    zasahovat do evropské politiky,
  • 00:00:42 první Čech, o kterém je známo,
  • 00:00:44 že procestoval značnou část
    tehdejší latinské Evropy.
  • 00:00:49 Díky němu a sdružení kolem císaře
    Oty III. a Gerberta z Aurillacu,
  • 00:00:54 pozdějšího papeže Silvestra II.,
  • 00:00:57 užíváme takzvané arabské číslice,
    které zavedli místo římských.
  • 00:01:11 Svatý Vojtěch byl opravdu osobnost
    evropského formátu.
  • 00:01:15 A se svými přáteli
  • 00:01:16 Otou III., Gerbertem z Aurillacu
    a dalšími osobnostmi své doby
  • 00:01:19 přicházeli na myšlenky opravdu
    úžasné, výživné, hutné,
  • 00:01:24 které by mohly pohnout Evropou,
  • 00:01:27 ale za tak krátký čas,
  • 00:01:29 jako byl jejich životní
    vyměřený čas třicet, čtyřicet let,
  • 00:01:32 se Evropou nedalo pohnout.
  • 00:01:35 Nicméně jejich myšlenky
    nikdy neusnuly,
  • 00:01:37 a to, že po tisíci letech,
  • 00:01:39 po milleniu se opět Evropa vrací
    k tomu, že by se měla sjednotit
  • 00:01:43 a že se o to opravdu snaží,
  • 00:01:45 je myslím naprostým dokladem
    životnosti myšlenek,
  • 00:01:48 které se rodily v dávné minulosti.
  • 00:01:51 A tak pokud se nám dějiny zdají
    jako velmi hluboký a spletitý les,
  • 00:01:55 ve kterém čas od času vyčnívá
    strom, jako je třeba Vojtěch,
  • 00:01:59 který je krásný, stepilý,
    vede k výšinám,
  • 00:02:04 můžeme vidět,
    že díky takovým stromům
  • 00:02:06 se postupně může les kultivovat
    v krásný park,
  • 00:02:10 ve kterém se všichni budou
    cítit dobře.
  • 00:02:13 Tento vykřičník,
    který zve k zušlechťování,
  • 00:02:17 je ve Vojtěchovi neustále přítomen.
  • 00:02:21 Vojtěch je jedním z patronů
    české země,
  • 00:02:23 je hlavním patronem
    pražské arcidiecéze,
  • 00:02:26 dále je patronem rolníků, plavců,
  • 00:02:29 je považován za ochránce studánek
    a pramenů,
  • 00:02:32 v minulosti byl zvolen za patrona
    různých spolků a družstev.
  • 00:02:37 Papežem Janem Pavlem II.
    byl navržen na patrona Evropy.
  • 00:02:42 Tempora mutantur
    et nos mutamur in illis.
  • 00:02:46 Časy se mění a my se měníme v nich.
  • 00:02:54 Nationes conectamus Christi
    evangelio
  • 00:02:57 et unitatem veram consequemur.
  • 00:03:01 Propojme národy Kristovým
    evangeliem
  • 00:03:05 a dojdeme k pravé jednotě.
  • 00:03:08 Svatý Vojtěch pocházel z rodu
    Slavníkovců, sídlem na Libici,
  • 00:03:12 kde se Vojtěch narodil
    pravděpodobně po roce 950.
  • 00:03:16 Otec byl velmož, kníže Slavník,
    snad Charvát a příbuzný Zličanů,
  • 00:03:21 matka Střezislava,
    snad Přemyslovna,
  • 00:03:24 sestra Boleslava I.
    a svatého Václava,
  • 00:03:27 tedy teta Boleslava II.
  • 00:03:30 Svatý Vojtěch by tak
    podle některých hypotéz
  • 00:03:32 mohl být synovcem svatého Václava.
  • 00:03:36 Když Vojtěch náhle onemocněl
    a jeho život se ocitl v nebezpečí,
  • 00:03:39 nechali jej rodiče položit
  • 00:03:41 v libickém chrámu na oltář
    Panny Marie
  • 00:03:44 a jakožto oběť smírnou
    ho zaslíbí Pánu.
  • 00:03:49 Nemoc vzápětí ustoupila
  • 00:03:51 a o chlapcově budoucnosti
    bylo v té chvíli rozhodnuto.
  • 00:03:57 Naše závislost na Bohu,
    když jsme bezmocní v bolestech,
  • 00:04:00 je naší jedinou nadějí,
    neboť Bůh uzdravuje.
  • 00:04:04 To doprovází slib Vojtěchova
    zasvěcení,
  • 00:04:07 které je vlastně obrazem
    budoucího vyvolení Bohem.
  • 00:04:13 I když jsou bolest a utrpení
    neodstranitelné,
  • 00:04:16 neboť je to náš lidský úděl
    od kolébky,
  • 00:04:19 mělo by pro nás být
    nějak srozumitelné,
  • 00:04:22 abychom je prožívali
  • 00:04:24 a hledali jeho smysl pro lidský
    život,
  • 00:04:26 když je musíme nést.
  • 00:04:29 Výklad tohoto všeho nalézá Vojtěch
    v prožívaném křesťanství,
  • 00:04:33 či spíše ještě v prožívání
    Kristova utrpení a smrti.
  • 00:04:39 To všechno může být
    i naším poznáním.
  • 00:04:43 Bez vysvětlení této záhady
  • 00:04:45 můžeme na tom být jednou hůř,
    než náš pes,
  • 00:04:48 protože ten aspoň může vědět,
  • 00:04:50 že jeho konec souvisí s pánem,
    s nímž žije.
  • 00:05:00 Roku 962 došlo k prvnímu
    z řady osudových setkání
  • 00:05:04 Vojtěchova života.
  • 00:05:06 Toho roku se z Kyjevské Rusi
    navracel do německých zemí
  • 00:05:10 bývalý benediktinský mnich,
    nyní misijní biskup Adalbert.
  • 00:05:16 V předchozím roce byl na popud
    krále Oty I.
  • 00:05:19 pověřen šířením křesťanství
    na Rusi,
  • 00:05:23 ale úspěchu na východě nedosáhl.
  • 00:05:25 Na zpáteční cestě se mohučský
    arcibiskup Adalbert,
  • 00:05:29 po němž Vojtěch přijal jméno,
  • 00:05:32 zastavil na slavníkovské Libici
  • 00:05:34 a v jeho asi pěti letech
    jej biřmoval.
  • 00:05:38 Změna životní perspektivy
  • 00:05:39 a možná také hypotetické
    příbuzenství se saskou dynastií,
  • 00:05:43 byly podnětem k rozhodnutí rodičů
    vyslat Vojtěcha,
  • 00:05:46 tehdy asi dvanácti
    nebo šestnáctiletého,
  • 00:05:50 v průvodu svého vychovatele Radly,
    pozdějšího maďarského arcibiskupa,
  • 00:05:54 ke studiu sedmi svobodných umění
    na katedrální škole v Magdeburku.
  • 00:06:00 V magdeburské škole byl Vojtěch
  • 00:06:02 devět let žákem scholastika
    Oktrika,
  • 00:06:05 označovaného současníky
    za druhého Cicera,
  • 00:06:08 o němž se traduje,
    že vedle Gerberta z Aurillacu
  • 00:06:12 byl nejučenějším mužem tehdejší
    Evropy
  • 00:06:15 a dosáhl nejvyššího možného
    vzdělání.
  • 00:06:24 Roku 982 byl Vojtěch
    ve svých necelých třiceti letech
  • 00:06:29 na památném hradišti Levý Hradec
  • 00:06:31 s nejstarším křesťanským chrámem
    v tehdejších Čechách,
  • 00:06:35 zvolen druhým pražským biskupem,
  • 00:06:38 jako nástupce Dětmara,
    po šesti týdnech od jeho skonu.
  • 00:06:42 Stal se jím z popudu Přemyslovce
    Boleslava II.
  • 00:06:46 a s podporou císaře Oty II.
  • 00:06:49 Ano, oko jedna slyší,
    co je potřeba?
  • 00:06:52 Od kolika hodin dneska začínají
    křtiny?
  • 00:06:55 Křtiny začínají od 18 hodin.
  • 00:06:58 -Děkuji.
    -Prosím.
  • 00:07:00 Vojtěchova volba byla ze strany
    pražského knížete
  • 00:07:02 nepochybně prozíravým krokem,
  • 00:07:05 kterým se snažil po Slavníkově
    smrti
  • 00:07:07 udržet dosavadní poklidné vztahy
    mezi oběma dynastiemi.
  • 00:07:12 Vojtěch po svém zvolení biskupem
    na Levém Hradci
  • 00:07:15 má dostat investituru od císaře.
  • 00:07:17 Ví, že císař Ota II.
    bojuje se Saracény
  • 00:07:20 někde na jihu Itálie.
  • 00:07:23 A proto se rozhoduje,
    že sejde do Itálie
  • 00:07:25 a počká, až se císař vrátí
    směrem k severu, k Alpám.
  • 00:07:29 Po volbě se Vojtěch odebral
    přes Alpy za Otou II.,
  • 00:07:33 dlícím již od roku 980 v Itálii,
  • 00:07:36 kde se neúspěšně pokusil
    o vytlačení Arabů z jihu země.
  • 00:07:41 Po porážce u mysu Colonne
  • 00:07:43 svolal císař na květen 983
    sněm do Verony,
  • 00:07:48 kde mělo dojít k poradě
    o říšských záležitostech.
  • 00:07:53 Právě zde předal 3. června
    císař Ota II.
  • 00:07:56 pastýřskou berlu a prsten.
  • 00:07:59 K platnému převzetí biskupské
    hodnosti
  • 00:08:01 byla potřebná investitura
    z rukou římsko-německého panovníka
  • 00:08:06 a biskupské svěcení z rukou
    metropolity,
  • 00:08:10 ve Vojtěchově případě mohučského
    arcibiskupa, metropolity Willigise.
  • 00:08:19 Dostává od císaře na znamení
    předání biskupské moci
  • 00:08:23 berlu, prsten
  • 00:08:27 a po několika dnech je světec
    vysvěcen na biskupa
  • 00:08:31 od mohučského arcibiskupa
    Willigise,
  • 00:08:33 který byl jeho církevním
    představeným.
  • 00:08:38 Italský pobyt přinesl Vojtěchovi
  • 00:08:39 ovšem i některá další důležitá
    setkání.
  • 00:08:42 Vojtěch měl možnost poznat
    dva vynikající muže té doby -
  • 00:08:46 opata reformního kláštera
    v burgundském Cluny, Majola
  • 00:08:51 a biskupa v Toulu, Gerharda,
  • 00:08:54 tedy představitele tzv. clunyjského
    benediktinského reformního hnutí.
  • 00:09:00 Těšili se v té době nesmírné
    autoritě
  • 00:09:03 a usilovali o vymanění klášterů
    a potažmo celé církve
  • 00:09:08 z podřízení panovníků,
    tedy světské moci
  • 00:09:12 a vybudování nezávislé církevní
    struktury,
  • 00:09:15 podřízené jen a jen výhradně
    římským papežům.
  • 00:09:24 Sledujete jeden z mála kostelů,
  • 00:09:26 které jsou v Praze zasvěceny
    svatému Vojtěchovi.
  • 00:09:29 Tento je ve Vojtěšské ulici
    na Novém Městě,
  • 00:09:32 kde působil slavný hudební
    skladatel Josef Bohuslav Foerstr
  • 00:09:36 a vznikl více jak tři sta let
    po Vojtěchově smrti.
  • 00:09:44 Všechny ty ideje, které Vojtěch
    v Itálii nadšeně přijal a vstřebal,
  • 00:09:48 byly v přímém rozporu s životní
    realitou v tehdejších Čechách,
  • 00:09:53 kde světské prostředí žilo stále
    spíše pohansky než křesťansky
  • 00:09:58 a ani kněžstvo nežilo mravně.
  • 00:10:01 Svatý Vojtěch se dostal do sporu
    nejen s knížetem Boleslavem II.,
  • 00:10:05 ale především s kněžstvem,
  • 00:10:07 které jeho snahy sabotovalo
    jednak proto,
  • 00:10:11 že žilo v závislosti na světské
    moci,
  • 00:10:13 a také proto, že řada kněží
    byla ženatých.
  • 00:10:17 Kromě toho biskup Vojtěch
  • 00:10:19 marně bojoval i s přežívajícím
    pohanstvím,
  • 00:10:21 mnohoženstvím, sňatky mezi
    příbuznými, krevní mstou,
  • 00:10:26 prodejem křesťanských zajatců
    do otroctví
  • 00:10:29 a se znesvěcováním nedělí a svátků
    prodejními trhy a polními pracemi.
  • 00:10:36 A tak koncem roku 988 se Vojtěch
    rozhoduje
  • 00:10:39 na pražský biskupský stolec
    rezignovat
  • 00:10:42 a se souhlasem mohučského
    metropolity
  • 00:10:45 opustil nevděčnou diecézi
    a vydal se do Říma,
  • 00:10:49 aby tam svou rezignaci vložil
    do rukou papeže Jana XV.
  • 00:10:55 Theofanó byla byzantská princezna
    a později manželka císaře Oty II.
  • 00:11:01 Stojí za zmínku, že její sestra
    Anna
  • 00:11:03 se stala manželkou kyjevského
    knížete Vladimíra,
  • 00:11:07 legendárního šiřitele křesťanství
    na Rusi.
  • 00:11:10 Na přelomu let 989-990
  • 00:11:14 došlo k setkání se svatým
    Vojtěchem.
  • 00:11:17 Jakmile se dozvěděla,
  • 00:11:19 že chce Vojtěch putovat
    do Svaté země - do Jeruzaléma,
  • 00:11:22 aby se tam modlil,
  • 00:11:24 dala ho tajně přivést k sobě
    a nařídila,
  • 00:11:27 aby dostal na cestu prostředky.
  • 00:11:29 Vojtěch však stříbro poctivě
    rozdělil chudým,
  • 00:11:32 poslal sluhy zpět do vlasti,
    změnil šaty,
  • 00:11:35 koupil osla, aby nesl náklad,
  • 00:11:38 a vydal se ve společnosti
    Radima Gaudencia
  • 00:11:41 a dalších dvou bratrů na cestu.
  • 00:11:45 Skupinka nedošla daleko
  • 00:11:47 a zastavila se v klášteře
    na Monte Cassinu,
  • 00:11:50 mateřském klášteře benediktinského
    řádu,
  • 00:11:53 kde svatý Benedikt z Nursie
  • 00:11:55 položil před polovinou 6. století
    základy západního mnišství.
  • 00:12:12 Svatý Vojtěch se rozhodl putovat
    do Svaté země, do Jeruzaléma,
  • 00:12:17 jenomže na své cestě se zastavil
    zde, v Monte Cassinu.
  • 00:12:21 To bylo opravdu velké benediktinské
    centrum,
  • 00:12:24 klášter, který byl založen
    samotným svatým Benediktem.
  • 00:12:28 Zde Benedikt, zakladatel řehole
    benediktinské, napsal první regulu,
  • 00:12:35 tedy první pravidlo pro mnišský
    život,
  • 00:12:37 první kodifikovaný text pro mnišský
    život na křesťanském západě.
  • 00:12:44 Západní Evropa byla velmi
    poznamenána
  • 00:12:46 stěhováním národů.
  • 00:12:48 Mnohá společenství bojují
    o přežití.
  • 00:12:52 Kláštery, které na západě vznikají
    jako místa nejen zbožnosti,
  • 00:12:56 ale i vzdělanosti,
  • 00:12:57 do které spadají též dovednosti
    zemědělské,
  • 00:13:01 pomáhají evropskému obyvatelstvu
    přežít.
  • 00:13:05 Přestože roku 410 mnich Honorátus
    založil klášter Lerinum u Nizzy,
  • 00:13:10 je za otce západního mnišství
    považován Benedikt z Nursie,
  • 00:13:15 který založil roku 529
    klášter Monte Cassino u Neapole
  • 00:13:20 a napsal vlastní řeholi.
  • 00:13:24 Během několika století
    byla celá Evropa poseta
  • 00:13:26 hustou sítí benediktinských
    opatství.
  • 00:13:29 Jejich zásadní vliv na zachování
    středověkého kulturního odkazu
  • 00:13:33 i na následný rozvoj vzdělání,
    umění i ekonomiky
  • 00:13:37 byl rozhodující pro zachování
    evropského etnika.
  • 00:13:42 Bez sítě benediktinských opatství
  • 00:13:44 by nevznikla dnešní evropská
    civilizace.
  • 00:13:51 Benediktova řehole ukládá mnichům
  • 00:13:53 rozdělení dne na modlitbu,
    duchovní četbu a ruční práci.
  • 00:13:59 Mniši jsou si rovni,
  • 00:14:01 nečiní se rozdílu mezi svobodně
    narozenými a bývalými otroky.
  • 00:14:07 Kláštery jsou zavázány
    k pohostinství,
  • 00:14:10 klášterní skriptoria se stala
    středisky vzdělanosti.
  • 00:14:17 Zde se tedy Vojtěch zastavil
    na nějakou chvíli a bylo mu řečeno:
  • 00:14:20 "Prosím, zůstaň zde s námi.
  • 00:14:22 Zde je to jako ráj na zemi,
    nechoď daleko,
  • 00:14:26 neputuj po všem světě,
  • 00:14:27 protože tady v tom místě najdeš,
    co hledáš - setkání s Bohem.
  • 00:14:31 A zde můžeš Bohu skutečně sloužit.?
  • 00:14:35 Vojtěch tedy poslechl, zastavil se
    zde, jenže po jisté době mu řekli:
  • 00:14:39 "Ale vždyť ty jsi biskup,
  • 00:14:40 ty bys nám mohl světit
    naše klášterní kostely!?
  • 00:14:44 A to se tehdy svatému biskupovi
    nelíbilo.
  • 00:14:48 On, který opustil lid v Praze,
    v Čechách,
  • 00:14:51 by nyní měl jako biskup působit
    na tomto místě?
  • 00:14:56 Rozhodl se tedy, že klášter opustí,
    a že bude hledat dál.
  • 00:14:59 Odešel odsud dva dny pěšky
    a našel klášter Valleluca.
  • 00:15:05 Modlit se, studovat nebo vyučovat
    a především manuálně pracovat,
  • 00:15:09 to bylo smyslem hesla
    Ora et labora,
  • 00:15:12 tedy Modli se a pracuj,
  • 00:15:15 které zaručovalo též hmotnou
    samostatnost každého kláštera.
  • 00:15:22 Monte Cassino nezničili ani
    Langobardi, Saracéni, zemětřesení,
  • 00:15:27 sekularizace 19. století,
    ani II. světová válka,
  • 00:15:33 vždycky vstal klášter
    a jeho řád doslova z popela.
  • 00:15:50 V aventinském klášteře složil
    Vojtěch řeholní sliby
  • 00:15:54 17. dubna 990.
  • 00:15:58 Klášter podporoval myšlenky
    obnovení římského císařství.
  • 00:16:03 Pobyt v aventinském klášteře,
  • 00:16:05 kde ho neopustil vždy věrný
    Radim Gaudencius,
  • 00:16:09 dotvořil Vojtěchův duchovní profil
  • 00:16:12 a budoucí mučedník právě v Římě
    započal svou cestu
  • 00:16:16 k věčné slávě světce a mučedníka.
  • 00:16:22 Léta, která Vojtěch strávil
    v aventinském klášteře v Římě,
  • 00:16:25 patřila mezi nejšťastnější
    v jeho životě.
  • 00:16:28 Legenda praví, že zde našel to,
    co ve svém životě hledal -
  • 00:16:33 v opatovi otce, v řeholní družině
    rodinu a v řádu vlast.
  • 00:16:41 Vojtěcha pobyt změnil ze syna
    charvátského knížete Slavníka
  • 00:16:46 ve Vojtěcha Adalberta,
    mnicha a především v člověka,
  • 00:16:50 jemuž jsou cizí malé i velké zájmy
    politického světa.
  • 00:16:56 Asi právě zde se stal světoobčanem
    a Evropanem.
  • 00:17:00 Jak píše legendista Bruno:
  • 00:17:02 "Kristus se usídlil jako host
    v jeho pohostinném srdci
  • 00:17:08 a stoupaje jako korunovaný král
    po stupních ze slonoviny,
  • 00:17:12 dal mu vyrůst k dokonalému dni.?
  • 00:17:16 A právě zde učinil Vojtěch
    první zázrak.
  • 00:17:26 Lidé toužili putovat po stopách
    svatého Vojtěcha
  • 00:17:29 a používali k tomu takové
  • 00:17:31 turistické nebo poutnické
    značky,
  • 00:17:33 jako byl třeba tento barokní sloup
    se sochou světce, který řekl:
  • 00:17:37 "Jdete po stopách Vojtěchových
    a máte se vydat právě touto cestou.
  • 00:17:42 Dojdete do nebílovského borku
  • 00:17:43 a tam je právě kámen,
    na kterém jsou stupy světcovy.?
  • 00:17:46 Tak tam můžeme putovat.
  • 00:17:50 Země je křížená našimi cestami
  • 00:17:52 a někteří lidé po svém putování
    zanechávají stopy,
  • 00:17:54 které se zaryly tak hluboce,
  • 00:17:56 že po nich zbyly pověsti, legendy
    a paměť mezi lidem.
  • 00:18:00 Na podzim roku 992 je však Vojtěch
    vytržen z klidu klášterního života.
  • 00:18:07 Do Říma tehdy dorazilo poselstvo
    knížete Boleslava II.
  • 00:18:11 pod vedením Vojtěchova vychovatele
    Radly
  • 00:18:14 a Boleslavova bratra
    mnicha Kristiána,
  • 00:18:18 jež mělo za úkol povolat jej zpět
    na stolec pražských biskupů.
  • 00:18:23 Důvodem bylo úmrtí míšeňského
    biskupa Volkolda,
  • 00:18:27 vykonávajícího ve Vojtěchově
    nepřítomnosti
  • 00:18:29 nezbytné biskupské funkce,
  • 00:18:33 a tak měl na jeho návratu zájem
    i mohučský arcibiskup Willigis.
  • 00:18:39 Vojtěch vznesl dvě podmínky:
    Respektování pravomocí biskupa
  • 00:18:44 a zřízení nového benediktinského
    kláštera.
  • 00:18:54 Velmi silné pověsti o Vojtěchově
    putování jsou právě na Nepomucku
  • 00:18:57 a zde na Zelené hoře se vypráví,
  • 00:18:59 že svatý biskup procházel
    právě těmito místy
  • 00:19:04 a potkal poustevníka Břímotu,
  • 00:19:06 který mu říkal,
    že česká země sténala,
  • 00:19:09 vlastně i příroda sama sténala
    z nepřítomnosti biskupovy
  • 00:19:12 a ukázala to tím, že v Čechách
    bylo velmi dlouhé sucho.
  • 00:19:16 A Břímota prosí svatého biskupa,
  • 00:19:18 ať požehná své zemi,
    do které se vrací,
  • 00:19:21 ať požehná stádci svého lidu,
    ke kterému se vrací.
  • 00:19:25 Vojtěch tak učiní,
  • 00:19:27 na čtyři světové strany udělá
    znamení kříže,
  • 00:19:30 a silou této modlitby se shluknou
    mraky a rozprší se.
  • 00:19:35 A první místo, které se zazelená,
    je právě tato hora,
  • 00:19:38 a proto dostane jméno Zelená.
  • 00:19:41 Toto místo se otevře, zazelená,
  • 00:19:43 kostel, který úplně zpustl,
    má nádherně opravenou fasádu,
  • 00:19:47 a jako bychom se těšili z návratu
    a odemykáme nové dějiny,
  • 00:19:50 které nám otevřou bránu do Evropy,
  • 00:19:54 do které nás křesťanstvím Vojtěch
    přiváděl.
  • 00:19:59 Tak nás tady napadají
    vlastně paralely s tím suchem.
  • 00:20:02 Vojtěch tady žehná české zemi,
    rozprší se, země se zazelená,
  • 00:20:07 a my jsme vlastně prožívali
    také čtyřicet let nějaký suchopár,
  • 00:20:10 izolaci, však jste to viděli.
  • 00:20:13 Než jsme vůbec na tuto horu dojeli,
  • 00:20:15 tak člověk musí otevřít
    hned několik bran
  • 00:20:17 a jsou tady zbytky po minulém
    režimu, ale už se zelená.
  • 00:20:22 A toto místo je jedním z hlavních
    zastavení Vojtěcha na jeho cestě,
  • 00:20:28 když se vrací na pražský biskupský
    stolec
  • 00:20:31 a v presbytáři zelenohorského
    chrámu nacházíme kámen,
  • 00:20:34 další z těch kamenů,
    kde jsou šlépěje svatého Vojtěcha.
  • 00:20:39 Pojďte se podívat, tady v tom místě
    je otisk jeho nohou.
  • 00:20:45 Krajina je brázděná cestami
    a lidské kroky křižují svět.
  • 00:20:48 Někteří poutníci jako náš Vojtěch
  • 00:20:50 za sebou zanechávají stopy
    tak hluboké,
  • 00:20:52 že jsou zaryté v kamenech
  • 00:20:53 jako v genetické a duchovní paměti
    národa,
  • 00:20:56 odkud vyvěrají v podobě legend
    a pověstí.
  • 00:21:01 Tady ta studánka, kterou vidíte,
  • 00:21:03 tak ta nám zase připomíná
    další legendu o svatém Vojtěchovi.
  • 00:21:07 Ta legenda praví,
  • 00:21:08 že Vojtěch zde našel uhlíře v lese
    pálit dřevěné uhlí v milířích
  • 00:21:14 a tito muži to měli daleko
    pro vodu.
  • 00:21:17 Tak se světci těch mužů zželelo,
  • 00:21:21 vbodl svou poutnickou hůl do země
    a vytryskla výborná voda.
  • 00:21:25 Jiná pověst ovšem říká,
  • 00:21:27 že Vojtěch se také občas potřeboval
    na svém putování najíst,
  • 00:21:30 a tak tady v těch místech lovil
    se svými společníky.
  • 00:21:34 Vystřelil šíp po jelenovi,
    který rychle utíká lesem,
  • 00:21:38 šíp se zaboří do země
    a v ten moment vytryskne voda.
  • 00:21:41 Od té doby obyvatelé z tohoto
    širého kraje sem chodí čerpat,
  • 00:21:46 protože voda je výborná
  • 00:21:49 a připomíná prameny,
    odkud můžeme čerpat sílu.
  • 00:21:54 Svatý Vojtěch byl poutníkem,
    který prošel kus Evropy.
  • 00:21:57 Více než Slavníkovcem či Čechem
    byl světoběžníkem,
  • 00:22:00 který zasvětil svůj život úsilí
    o sjednocení kontinentu
  • 00:22:03 prostřednictvím víry
    ve vyšší ideály.
  • 00:22:06 Citlivě vnímal krajinu
    a její symboliku.
  • 00:22:09 Rozpoznal jistě místa svatá,
    místa blahodárná,
  • 00:22:12 i ta stižená kletbou.
  • 00:22:14 Lidová tradice mu přiřkla
    vlastnosti mága,
  • 00:22:17 který dokáže zahánět démony
  • 00:22:18 a harmonizovat přírodní vlivy
    a zemi.
  • 00:22:21 Díky své hluboké křesťanské víře
  • 00:22:23 byl však daleko mocnější
    než pohanští kouzelníci.
  • 00:22:29 V roce 992 se pražský biskup
    Vojtěch
  • 00:22:31 vrací z Říma do své diecéze.
  • 00:22:34 Přichází do Plzně,
  • 00:22:36 významného přemyslovského hradu
    v západních Čechách, a tam strne.
  • 00:22:40 Na hradě se koná rušný trh
    a je to právě neděle.
  • 00:22:44 On to považoval za porušení
    svátečního dne.
  • 00:22:47 Ovšem musíme si uvědomit,
  • 00:22:49 že tato situace, kdy se trhy konaly
    často v neděli,
  • 00:22:53 byla běžná na mnoha místech
    v zaalpské Evropě,
  • 00:22:56 kde křesťanství teprve pozvolna
    pronikalo
  • 00:22:58 a mělo to za cíl připoutat
    vesnické obyvatelstvo do míst,
  • 00:23:02 kde se v neděli konaly bohoslužby.
  • 00:23:04 Byla však tady ještě další
    okolnost,
  • 00:23:07 která nutila panovníky,
    aby se tyto trhy konaly v neděli.
  • 00:23:10 Bylo to totiž nové,
    křesťanské dělení času.
  • 00:23:14 Uvědomme si, že archaická
    společnost neznala dělení na týdny,
  • 00:23:18 kdežto křesťanství ano.
  • 00:23:20 Sedmý den, který byl zasvěcen Bohu,
  • 00:23:23 to samozřejmě křesťanská společnost
    považovala za nutné,
  • 00:23:27 ale předchozí to neznala.
  • 00:23:29 A z toho důvodu právě nedělní trhy
  • 00:23:31 měly pro prosazení nového dělení
    času velký význam.
  • 00:23:35 Vojtěch, který byl odchovancem
    už vyspělého křesťanství v Itálii,
  • 00:23:39 pochopitelně tuto situaci v Čechách
    sice znal,
  • 00:23:42 ale odmítal se s ní smířit.
  • 00:23:44 Nezapomeňme, že zákaz nedělních
    trhů
  • 00:23:47 přichází potom až ve 30. letech
    11. století,
  • 00:23:51 a to za vlády knížete Břetislava I.
  • 00:23:55 Hovoří profesor Jiří Sláma.
  • 00:23:59 Jak říká Anastáz Opasek:
  • 00:24:02 "Klášter je místo, kde láska
    s modlitbou a prací
  • 00:24:05 vytváří trvalé hodnoty duchovní
    i materiální,
  • 00:24:09 které přečkaly všechnu nepřízeň
    osudu,
  • 00:24:12 těžké časy a zlobu lidí
    po dva tisíce let.?
  • 00:24:17 Někdy v druhé polovině roku 992
  • 00:24:19 z Čech přichází do Říma
    za svatým Vojtěchem poselství,
  • 00:24:23 aby si svého biskupa opět přivedlo
    do jeho diecéze.
  • 00:24:26 Vojtěch se rozhoduje skutečně
    vrátit do naší země,
  • 00:24:30 a přivádí sebou skupinu
    dvanácti mnichů - benediktinů,
  • 00:24:34 pro které zakládá ve spolupráci
    s knížetem Boleslavem II.
  • 00:24:38 klášter zde v Břevnově.
  • 00:24:44 Vzniká první mužský benediktinský
    klášter na našem území
  • 00:24:48 a od něj se odvíjí dlouhá řada
    dalších fundací,
  • 00:24:52 zakládání nových klášterů,
  • 00:24:54 které během následujících staletí
    zaplnily Čechy i Moravu.
  • 00:24:59 Vojtěch potřeboval mít skupinu
    lidí, na které se mohl spolehnout
  • 00:25:04 při christianizaci našeho území,
  • 00:25:06 tedy lidí, kteří byli opravdu
    zapálení pro křesťanství
  • 00:25:09 a prakticky křesťanský život žili.
  • 00:25:12 Klášter tedy byl jak centrem
    duchovním,
  • 00:25:15 tak zázemím pro biskupa,
  • 00:25:18 tak zároveň místem, odkud se šířilo
    křesťanství v okolí,
  • 00:25:21 ale i vůbec kultura obecně.
  • 00:25:24 Za vše, čeho Evropa dosáhla,
    vděčí křesťanskému impulzu
  • 00:25:28 a to hlavně duchovní a kulturní
    jednotě evropských pospolitostí,
  • 00:25:33 která byla po několik století
    zaštítěna papežstvím.
  • 00:25:37 Západní civilizace nám dala zázraky
    moderní vědy,
  • 00:25:41 blahobyt, pramenící z ekonomiky
    založené na volném trhu,
  • 00:25:45 bezpečnost zakotvenou v zákonech,
  • 00:25:48 jedinečný smysl pro lidská práva
    a svobodu,
  • 00:25:51 dobročinnost, charitu jako ctnost,
  • 00:25:54 nádherné výtvarné umění,
    architekturu a hudbu,
  • 00:25:58 filosofii zakořeněnou v rozumu
  • 00:26:02 a bezpočet dalších darů,
    které naše civilizace -
  • 00:26:05 nejvyspělejší v lidské historii,
  • 00:26:08 ale poněkud již zpohodlnělá
    a dekadentní,
  • 00:26:11 bere jako samozřejmost.
  • 00:26:13 Původně kláštery byly tím zdrojem
    vzdělanosti
  • 00:26:17 a zachraňovaly před barbary
    a dalšími pohany
  • 00:26:20 opisováním například antickou
    literaturu.
  • 00:26:23 A právě v kontextu sjednocování
    Evropy
  • 00:26:26 je třeba si uvědomit
    naše křesťanské kořeny,
  • 00:26:28 ze kterých Evropa vyrostla
  • 00:26:31 a svatí, v našem případě
    svatý Vojtěch,
  • 00:26:34 je takovým pilířem, ukazatelem,
  • 00:26:37 billboardem na cestě životem
    ke Kristu,
  • 00:26:40 jenž je ta cesta, život a pravda.
  • 00:26:45 Je zvláštní, že v našich dějinách
    některé epizody zanikají,
  • 00:26:49 nebo se o nich neví.
  • 00:26:51 Vezměte si třeba takovou pověst
    o kněžně Libuši.
  • 00:26:55 Libuše má věštecký den
  • 00:26:57 a v proroctví vidí slávu
    města Prahy.
  • 00:27:00 Tak tu všichni známe
    už od základních škol.
  • 00:27:03 Ale že ona v tom proroctví
    kněžna Libuše pokračuje,
  • 00:27:07 a mluví o dvou olivách,
  • 00:27:09 o jedné, která bude znamenat
    více slávy
  • 00:27:12 a druhá, která bude "voje útěcha?,
    tak o tom už se nemluví.
  • 00:27:17 A přitom toto proroctví je jasně
    vyprávěno v Kosmově kronice.
  • 00:27:23 Pod "větší slávou?
    se skrývá Václav.
  • 00:27:27 A kdo asi může být "voje útěcha?,
    že!
  • 00:27:31 Václav a Vojtěch byly ty dvě olivy
  • 00:27:33 a tyto dvě olivy měly svou slávou
    proslavit českou zem,
  • 00:27:39 podobně jako Hrad
    a potom i město Praha.
  • 00:27:43 Právě kláštery a řády
  • 00:27:45 dokázaly alespoň částečně udržet
    kontinuitu s antickou civilizací
  • 00:27:49 a polobarbarskému obyvatelstvu
    západní Evropy pomáhaly přežít
  • 00:27:55 a budovat základy jeho vlastní
    civilizace.
  • 00:27:59 Po počátečních úspěších
  • 00:28:00 se znovu proti Vojtěchovi
    zformovala opozice.
  • 00:28:04 V roce 944 se dokonce stal svědkem
  • 00:28:07 vraždy v azylu svatojiřského
    chrámu.
  • 00:28:11 Šlo o výkon rodové krevní msty
    Vršovců na jakési cizoložné ženě,
  • 00:28:16 která se před nimi ukrývala
    v chrámu před oltářem.
  • 00:28:20 Do historie se tento kostel dostává
    za vlády Boleslava I.,
  • 00:28:24 kdy tento významný Přemyslovec
  • 00:28:26 vysílá někdy v druhé polovině
    60. let do Říma poselstvo,
  • 00:28:31 které vede jeho dcera Mlada
    s cílem,
  • 00:28:35 aby v Praze bylo založeno
    biskupství,
  • 00:28:37 a aby také zde byl založen klášter.
  • 00:28:41 Ta Mlada, to byla významná osoba.
  • 00:28:43 To byla první Češka, o níž víme,
    že šla do Říma jakožto poutnice.
  • 00:28:47 Je to první česká diplomatka
  • 00:28:50 a je to rovněž první česká abatyše
    tohoto nově založeného kláštera.
  • 00:28:56 Tak skutečně biskupství v roce 976.
    vzniká.
  • 00:29:01 Dlouhá vláda Boleslava I.,
    bratra svatého Václava
  • 00:29:04 tedy přinesla do života Čech
  • 00:29:06 také jednu velmi pozitivní
    významnou změnu,
  • 00:29:09 podpořenou císařem Otou I. -
  • 00:29:12 zřízení samostatné církevní
    organizace -
  • 00:29:15 pražské diecéze v roce 973,
  • 00:29:19 pro kterou získala souhlas papeže
    Jana XIII. v Římě
  • 00:29:23 Boleslavova dcera Mlada,
    první česká diplomatka,
  • 00:29:27 Bohu zaslíbená, vzdělaná ve svatém
    písmu, štědrá k chudým a sirotkům.
  • 00:29:34 Byla papežem Janem rovněž jmenována
    abatyší
  • 00:29:37 vůbec prvního kláštera
    na našem území
  • 00:29:40 a k tomu ještě ženského,
  • 00:29:41 zřízeného při kostele svatého Jiří
    na Pražském hradě,
  • 00:29:45 v řeholi benediktinské,
  • 00:29:47 20 let před založením prvního
    mužského kláštera v Břevnově
  • 00:29:51 naším svatým Vojtěchem.
  • 00:30:03 Vojtěch tedy na konci roku 994
    navždy odchází z Prahy
  • 00:30:07 a míří do Itálie.
  • 00:30:10 Nešel však přímo.
  • 00:30:12 Cesta jej vedla východním směrem,
  • 00:30:15 snad přes rodnou slavníkovskou
    Libici do Uher,
  • 00:30:19 kde uvedl do křesťanské víry
    a následně biřmoval
  • 00:30:22 již pokřtěného syna vládnoucího
    knížete Gejzy,
  • 00:30:26 mladého Waika z vládnoucího rodu
    Arpádovců,
  • 00:30:30 jenž přijal jméno Štěpán.
  • 00:30:34 Do historie vstoupil jako budoucí
    světec
  • 00:30:36 a zakladatel středověkého uherského
    státu,
  • 00:30:39 jenž, mimo jiné i svým sňatkem
  • 00:30:41 s dcerou bavorského vévody
    Jindřicha II. Giselou,
  • 00:30:45 stál na počátku směřování Uher
  • 00:30:47 do společenství západního
    křesťanstva,
  • 00:30:50 do latinského kulturního okruhu.
  • 00:30:54 Když člověk spočine nad Dunajem,
  • 00:30:56 tedy na rozmezí Slovenska
    a Maďarska,
  • 00:30:59 má za svými zády tuto imponentní
    stavbu,
  • 00:31:02 obří chrám Panny Marie
    a svatého Vojtěcha, tak se ptá:
  • 00:31:04 Proč tady tak obří stavba stojí?
  • 00:31:08 A patrucinum chrámu napovídá,
  • 00:31:10 že v celé té historii má svou
    velkou roli svatý Vojtěch.
  • 00:31:15 Svatý Vojtěch se tady
    asi v roce 994 zastavil,
  • 00:31:18 když podruhé odcházel z Prahy
    od českého lidu.
  • 00:31:22 Zastavil se na dvoře knížete Gejzy
    a biřmoval jeho syna,
  • 00:31:28 který při té příležitosti
    dostal jméno Štěpán.
  • 00:31:31 V historii se tento člověk
    proslavil jako první uherský král,
  • 00:31:35 svatý Štěpán uherský.
  • 00:31:38 Je tedy vidět,
  • 00:31:40 že Vojtěch stál u zrodu jednoho
    z největších království v Evropě,
  • 00:31:44 tady v té naší oblasti střední
    Evropy.
  • 00:31:47 Důležité je si uvědomit,
    že když v roce 996 Vojtěch hovoří
  • 00:31:53 dlouhé a dlouhé dny, večery
    s císařem Otou III.,
  • 00:31:58 a rozmlouvají o tom,
    jak by asi měla vypadat Evropa,
  • 00:32:01 jak by mělo vypadat obnovené
    římské císařství,
  • 00:32:04 tak přemýšlejí nad tím,
  • 00:32:06 jak přitáhnout i slovanské národy
    tady k té myšlence
  • 00:32:10 propojit jednotlivé země
    a vytvořit obří říši,
  • 00:32:14 která by sledovala Kristovo učení.
  • 00:32:16 Svatý Vojtěch umírá,
  • 00:32:18 ale právě jeho mučednická smrt,
    jeho narození pro nebe,
  • 00:32:21 má přinést zemi obrovskou sílu
  • 00:32:25 a jeho myšlenky se mají skrze
    jeho osobu
  • 00:32:28 vtělit do slovanských národů
    a západní Evropy.
  • 00:32:34 Slovo svatý je významově spojeno
    se slovy světlo, svit, svět.
  • 00:32:39 Tyto spojitosti ukazují,
    že "svatý? znamená "zářící?.
  • 00:32:43 Velmi často se také setkáváme
    s tím,
  • 00:32:45 že o nich mluvíme jako o světlech,
  • 00:32:47 která zářila v temných dobách
    dějin, ukázala cestu
  • 00:32:51 a podala i doklad o tom,
    že světlo vítězí nad temnotou.
  • 00:32:56 Bez povšimnutí nesmíme ponechat
    ani to,
  • 00:32:59 že svět je to, co se skvěje
    před naším zrakem.
  • 00:33:02 Slovo svět označuje původně
    to skvělé Boží dílo,
  • 00:33:05 které není lidmi a hříchem
    poničeno.
  • 00:33:08 Z toho pak plyne, že svatí jsou ti,
  • 00:33:11 kdo nám představují člověka
    takového, jak si ho přeje Bůh.
  • 00:33:15 Naši sousedé užívají pro svaté
    slova Heilige.
  • 00:33:18 Toto slovo je významově spjato
    se slovem heilen,
  • 00:33:21 to jest významy zdravý
    a uzdravovat.
  • 00:33:25 "Svatí jsou zářící svým zdravým,
    nepoškozeným lidstvím,
  • 00:33:28 které má místo v budoucím,
    obnoveném světě,? říká Petr Piťha.
  • 00:33:36 Uhrám tak byla zajištěna stabilita
    státu
  • 00:33:38 vzhledem k západnímu zahraničí
  • 00:33:40 a současně připravena cesta
  • 00:33:41 k příštímu uznání výjimečného
    postavení uherského království.
  • 00:33:45 Z Uher se Vojtěch vrátil
    do hradeb drahého Říma
  • 00:33:48 a vyměnil pastýřské otěže
    za člun kláštera,
  • 00:33:51 vítán radostně opatem
    a sbory bratrů mnichů.
  • 00:33:54 A zde sepsal homilii
    o svatém Alexiovi.
  • 00:33:58 Jedná se o ducha Evropy,
    o spojení Evropy.
  • 00:34:02 A myslí se na nějakého člověka,
    který by to mohl představovat.
  • 00:34:08 Tak si vezměme svatého Vojtěcha -
  • 00:34:10 veliký přítel západního císaře,
  • 00:34:14 apoštol východu,
  • 00:34:17 křtí v Maďarsku a v Polsku
    a na Rusi
  • 00:34:21 a ve střední Evropě bojuje
    o práva církve a státu
  • 00:34:27 a o jejich soužití.
  • 00:34:29 Svatý Vojtěch,
  • 00:34:31 uctívaný za svatého od samého
    německého císaře a od Maďarů
  • 00:34:36 a ve vlastní zemi neuznávaný,
  • 00:34:39 ale ve skutečnosti je to člověk,
  • 00:34:42 který spojuje to,
    co je pořád ještě rozdělené.
  • 00:34:47 Hovořil kardinál Tomáš Špidlík.
  • 00:34:51 V Čechách byla mezitím v předvečer
    svátku svatého Václava roku 995
  • 00:34:56 přepadena vojsky Boleslava II.
    slavníkovská Libice,
  • 00:35:00 Vojtěchovo rodiště.
  • 00:35:03 Vojtěch byl v té době v Římě
  • 00:35:05 a zrovna zde sloužil před papežem
    mši.
  • 00:35:08 Když pak v uctivosti dosloužil
    a dospěl podle kánonu až k místu,
  • 00:35:12 kde se vzpomíná zemřelých,
  • 00:35:14 zjevil se náhle v duchovním
    vytržení v kostele,
  • 00:35:17 kde byli pochováni jeho bratři.
  • 00:35:20 Tam konal slavnostně pohřební
    obřady.
  • 00:35:23 Vojtěch tu zřel do dálky
  • 00:35:24 nerušen papežem po dobu
    několika hodin
  • 00:35:27 a spatřili na něm známky rozrušení.
  • 00:35:29 A pak pravil, že se účastnil
  • 00:35:31 pohřební slavnosti svých
    zavražděných bratrů.
  • 00:35:36 V roce 996. přišel do Říma
    mladý císař Ota III.,
  • 00:35:41 aby tam byl korunován
    na římského císaře
  • 00:35:44 a okolo něj se vytvořila
    skupina velmi vzdělaných lidí,
  • 00:35:48 kteří měli tvárnit
    jeho vládní program.
  • 00:35:51 Patřil mezi ně také svatý Vojtěch,
  • 00:35:53 patřil mezi ně svatý Nil,
    patřil mezi ně Gerbert z Aurillacu,
  • 00:35:58 pozdější papež Silvestr II.,
  • 00:36:00 Leo z Vercelli a tak dále.
  • 00:36:02 Tehdejší skutečně vědecká elita.
  • 00:36:05 A ti vytvořili jakýsi program,
    že by se celá Evropa měla sjednotit
  • 00:36:10 pod hlavou jediného panovníka -
    císaře,
  • 00:36:13 a pod hlavou jedinou duchovní,
    a tou měl být papež.
  • 00:36:17 To znamená, máme tady myšlenku
    sjednocené Evropy
  • 00:36:21 již před jedním tisíciletím.
  • 00:36:24 V květnu 996 dorazil do Říma
    Ota III.
  • 00:36:28 a hlavními cíli jeho pobytu
    se stala císařská korunovace.
  • 00:36:33 Často rozmlouval
    se svatým Vojtěchem
  • 00:36:36 a pokládal ho za důvěrného přítele.
  • 00:36:41 Můžeš, prosím tě,
    přestat natáčet?
  • 00:36:44 Korunou římských císařů ozdobil
    svou hlavu tehdy patnáctiletý Ota,
  • 00:36:49 a v neděli poté byla zahájena
    papežská synoda.
  • 00:36:53 Sešla se zde skupina vynikajících
    mužů té doby,
  • 00:36:56 kteří doslova tvořili dějiny.
  • 00:36:59 Byl zde i remešský arcibiskup
    Gerbert z Aurillacu,
  • 00:37:03 budoucí papež Silvestr II.
  • 00:37:05 nazývaný pro svoje neuvěřitelné
    schopnosti
  • 00:37:08 a vynález kyvadlových hodin,
    papež - kouzelník.
  • 00:37:22 On vlastně byl první Čechem,
  • 00:37:24 který se snažil Evropu
    nějakým způsobem formovat.
  • 00:37:28 Ale měl tady určitého předchůdce,
    byl to totiž kníže Václav,
  • 00:37:32 který stavbou rotundy
    zasvěcené svatému Vítu -
  • 00:37:36 světci oblíbenému v saském
    a západoněmeckém prostředí,
  • 00:37:40 a v rotundě, která měla pravzor
    v kostele,
  • 00:37:43 vybudovaném v Cáchách
    Karlem Velikým,
  • 00:37:47 a který byl považován
    za tvůrce Evropy,
  • 00:37:50 ovšem v tom raném slova smyslu,
  • 00:37:52 vlastně Václav vstoupil do Evropy,
  • 00:37:56 kdežto Vojtěch se snažil
    o její další ztvárnění.
  • 00:38:01 "Pomodli se Čechu
    k svatému Vojtěchu,
  • 00:38:03 by tě vzaly samostatné národy
    do cechu,?
  • 00:38:07 veršoval v hloubi 19. století
  • 00:38:09 nepohodlný novinář a vyhnanec
    Karel Havlíček Borovský.
  • 00:38:13 Na konci 20. století
    to konečně přišlo.
  • 00:38:17 Nejprve jsme oslavili v roce 1997
    tisíc let od smrti Vojtěcha,
  • 00:38:21 a záhy nás samostatné národy
    přijaly do cechu
  • 00:38:24 12. 3. 1999 v americkém městě
    Independence, stát Missouri.
  • 00:38:34 Svatý Vojtěch,
    který pochází z Libice,
  • 00:38:37 z vodního hradu nebo hradiště,
  • 00:38:40 určitě by měl radost
    i z této plavby, je s námi.
  • 00:38:44 Je s námi, když jsme ve škole
    listovali v početnicích
  • 00:38:49 a mohli jsme porovnávat
    arabské číslice
  • 00:38:52 se způsobem římského psaní.
  • 00:38:55 Svatý Vojtěch je s námi,
  • 00:38:57 když ve škole otevíráme atlas
    a sledujeme mapu Evropy.
  • 00:39:01 A právě on, který byl hlasatelem
    evangelia
  • 00:39:04 o lidské důstojnosti a rovnosti,
  • 00:39:08 musel být velmi roztrpčen.
  • 00:39:12 Ale je třeba si uvědomit,
  • 00:39:15 že svatý Vojtěch žil v trochu
    jiné době,
  • 00:39:17 proto jeho slova musela být
    razantnější a tvrdší,
  • 00:39:22 ale on tato slova směřoval
    k nám proto,
  • 00:39:27 aby vytvořil novou společnost,
    společenství lidí,
  • 00:39:30 kteří budou žít ve vzájemné úctě,
    vzájemném respektu.
  • 00:39:35 A to myslím, že je nesmírně
    důležité i pro dnešního člověka.
  • 00:39:41 Hovořil biskup Dominik Duka.
  • 00:39:45 Historie vlajky Evropské unie
    začíná už za II. světové války.
  • 00:39:49 Paul Lévi, belgický Žid,
  • 00:39:51 sledoval tehdy v Lovani s úzkostí
    četné vlajky,
  • 00:39:54 jimiž nechalo německé gestapo
    odvážet Židy na východ
  • 00:39:57 do nejisté budoucnosti.
  • 00:39:59 Předsevzal si, že když přežije
    válku a nacismus, konvertuje.
  • 00:40:03 Přežil a stal se katolíkem.
  • 00:40:07 Jednou na procházce spatřil Lévi
  • 00:40:09 sochu Panny Marie
    s věncem zlatých hvězd kolem hlavy
  • 00:40:12 a tento symbol navrhl Radě Evropy
    jako evropskou vlajku.
  • 00:40:17 Modrá barva je tradičně mariánská,
  • 00:40:19 ale už v Knize zjevení svatého Jana
    se zjevila žena oděná sluncem,
  • 00:40:24 s měsícem pod nohama
  • 00:40:26 a s korunou dvanácti hvězd
    kolem hlavy.
  • 00:40:33 Na přelomu let 996-997 se Vojtěch
    definitivně rozhoduje
  • 00:40:38 odejít na misii k pohanům,
  • 00:40:41 u nichž hledá naplnění
    svého života.
  • 00:40:45 S Otou III. se naposledy sešel
    k rozmluvě,
  • 00:40:48 a když domluvili, dali si navzájem
    polibky míru
  • 00:40:53 a ne bez bolesti se odtrhli
    z objetí,
  • 00:40:56 neboť se neměli více setkat.
  • 00:41:00 Císařův drahý život poručil
    svatý muž
  • 00:41:03 zcela nejmilejšímu Kristu.
  • 00:41:08 Hovoří filozof Tomáš Halík.
  • 00:41:12 Když Vojtěch vstupoval
    na svůj biskupský stolec,
  • 00:41:14 tak šel na znamení pokory a pokání
    bos.
  • 00:41:16 A myslím, že tím objevil
    něco velmi podstatného -
  • 00:41:19 kdo chce přijít k srdci
    tohoto národa,
  • 00:41:22 tak musí jít pokorně,
    musí jít bosky,
  • 00:41:25 nemůže jít v okovaných botách,
    nemůže jít ve zlatě.
  • 00:41:28 Nicméně Vojtěch i tak
  • 00:41:30 svými vysokými morálními nároky
    v Čechách narazil,
  • 00:41:34 a nakonec odchází podruhé
    z této země
  • 00:41:39 a odchází umřít mučednickou smrtí
    v cizině.
  • 00:41:43 Tím předznamenává osudy
    řady velkých duchovních osobností,
  • 00:41:47 které se u nás snažily
    o velké věci,
  • 00:41:49 a nakonec narazily na tvrdé poměry
    doby a umíraly v exilu -
  • 00:41:55 Jan z Jenštejna, současník Husův,
    zemřel v exilu.
  • 00:41:59 Jan Amos Komenský umírá v exilu,
  • 00:42:03 a možná poslední biskup,
  • 00:42:05 který nesl ten kříž Vojtěchova
    osudu,
  • 00:42:07 byl pražský kardinál Josef Beran,
  • 00:42:10 který zemřel v římském exilu
    v roce 1969.
  • 00:42:16 Vojtěch se svým velkým morálním
    úsilím
  • 00:42:19 se může zdát jako Don Quijote
    českých dějin,
  • 00:42:23 ale je to snad špatně?
  • 00:42:26 Václav Černý jednou řekl,
  • 00:42:28 že Josef Švejk,
    ten jeden z archetypů češství,
  • 00:42:33 je jakoby Sancho Panza
    bez Dona Quijota.
  • 00:42:38 Ale Sancho a Quijote
    patří bytostně k sobě.
  • 00:42:42 Sancho bez Quijota
    je jenom přízemní ťulpas
  • 00:42:45 a Quijote bez Sancha je zase
    takový idealistický snílek.
  • 00:42:52 To jsou dvě stránky
    jednoho lidského osudu.
  • 00:42:55 A tak mě napadlo,
  • 00:42:58 zda tajemství českých dějin vlastně
    není to hledání Dona Quijota,
  • 00:43:02 toho, který by vyvážil
    to švejkovství v nás.
  • 00:43:08 Po libické tragédii vyvraždění
    rodiny
  • 00:43:10 se zdrcený Vojtěch rozhodl
    opustit klášter na Aventinu
  • 00:43:13 a v doprovodu lutyšského biskupa
    Notkera nastoupil cestu na sever.
  • 00:43:19 Předtím si však vymínil na papeži
    souhlas,
  • 00:43:22 že smí odejít na misijní cestu,
    pokud jej v Čechách nepřijmou.
  • 00:43:28 České poselstvo, které Vojtěchovi
    přineslo zprávu o tom,
  • 00:43:32 že není v Čechách vítán,
  • 00:43:35 jej zastihlo pravděpodobně
    v Mohuči.
  • 00:43:38 Z Mohuče se Vojtěch vypravil
    do polského Hnězdna,
  • 00:43:42 kde se připravoval na svou misii
    a konkretizoval její cíl.
  • 00:43:47 Volba dopadla ve prospěch Prusů,
    na jejichž území se Vojtěch
  • 00:43:51 v doprovodu svého bratra
    Radima Gaudencia
  • 00:43:54 a kněze Benedikta Bohuše
    vydal zřejmě počátkem dubna 997.
  • 00:44:02 Kníže Boleslav Chrabrý poskytl
    misionářům ozbrojený doprovod
  • 00:44:06 na cestu po moři
  • 00:44:08 s možnou předcházející zastávkou
    v Třemešnu,
  • 00:44:11 až k hranicím země Prusů.
  • 00:44:14 Dále již misionáři cestovali sami.
  • 00:44:18 V Cholinu dne 23. dubna roku 997,
    na den svatého Jiří,
  • 00:44:24 končí Vojtěch svou životní pouť
    ve věku asi 47 let
  • 00:44:29 mučednickou smrtí,
  • 00:44:31 po které, přijímáme-li zprávy
    legendistů,
  • 00:44:34 zřejmě již dlouho toužil.
  • 00:44:37 Jak praví legenda,
    byl zabit vůdcem Sikkem,
  • 00:44:41 buď sedmi ranami šípy,
    nebo veslem.
  • 00:44:45 O jeho kanonizaci a kultu
  • 00:44:47 se ihned po mučednické smrti
    staral jeho přítel a příbuzný
  • 00:44:51 císař Ota III.
    a papež Silvestr II.
  • 00:45:03 Vojtěchův význam je v jeho snaze
    přizvat a začlenit české země
  • 00:45:07 spolu s Uhry a Polskem
    ke společnému stolu a hostině
  • 00:45:12 do tradičního evropského kontextu.
  • 00:45:14 Ke stolu, u něhož zasedá několik
    desítek států a národů,
  • 00:45:18 které si i přes různost jazyků
    rozumějí.
  • 00:45:22 Svatý Vojtěch před tisíci roky
    usiloval o totéž,
  • 00:45:26 o co současná Evropská unie.
  • 00:45:31 U nás v podstatě až roku 1096,
  • 00:45:33 kdy byla po požáru roku 1091
    vysvěcena bazilika
  • 00:45:38 s titulem svatého Víta,
    Václava a Vojtěcha.
  • 00:45:43 Ostatky Vojtěcha, tělo i hlavu,
  • 00:45:45 vykoupil zlatem v květnu 997
    Boleslav Chrabrý
  • 00:45:49 a 6. listopadu 999 je uložil
    v Hnězdně v kostele Panny Marie.
  • 00:45:58 Krátce po smrti svatého Vojtěcha
  • 00:46:00 kníže Boleslav Chrabrý získává
    mučedníkovo tělo
  • 00:46:03 jako drahocenný poklad,
    který vykoupil zlatem.
  • 00:46:07 Přiváží ho sem, do Hnězdna,
  • 00:46:10 kde stála již několik desetiletí
    rotunda,
  • 00:46:14 a k této rotundě je přistavěna
    kaple, v níž je poklad uložen.
  • 00:46:19 V roce 1000 na toto místo přichází
    císař Oto III.,
  • 00:46:24 přítel svatého Vojtěcha,
  • 00:46:26 setkává se s Boleslavem Chrabrým,
  • 00:46:28 zjišťuje, že tento dvůr je honosný,
  • 00:46:31 a že poklad,
    tělo svatého Vojtěcha,
  • 00:46:34 si vyžaduje ohodnocení
    tohoto místa.
  • 00:46:38 Je tedy se souhlasem císaře
    i papeže
  • 00:46:41 Hnězdno povýšeno na arcibiskupství
    ke cti svatého Vojtěcha
  • 00:46:46 a prvním arcibiskupem se stává
    Radim Gaudentius,
  • 00:46:51 nevlastní bratr světcův,
  • 00:46:53 dokonce jeho titul zní
    "arcibiskup svatého Vojtěcha?.
  • 00:47:00 "Nejprve mu probodl srdce
    zuřivým vztekem
  • 00:47:01 rozpálený vůdce a velitel
    bezbožné tlupy.
  • 00:47:05 Ostatní potom, soptíce zlobou,
    zločin spěšně dokonali.
  • 00:47:10 Aby však dobrotivý Bůh ukázal,
  • 00:47:12 že jeho služebník byl vysvobozen
    z žaláře tohoto světa,
  • 00:47:15 z mocných okovů a všech pout
    hříchů,
  • 00:47:18 v okamžiku, kdy zabili svaté tělo,
  • 00:47:21 pouta na jeho rukou se uvolnila,
    aniž je někdo rozvázal.
  • 00:47:25 Vojtěch pak objal přítelkyni smrt,
    rozepjal ruce do podoby kříže,
  • 00:47:30 který vždy s láskou následoval,
  • 00:47:32 klesající tělo dopadlo
    na matku Zemi,
  • 00:47:35 svatá duše vstoupila šťastně
    do života, obdivujíc úsměv Boží
  • 00:47:39 a radosti prozpěvujícího nebe."
  • 00:47:42 Z legendy Nascitur purpureus flos.
  • 00:47:46 Hnězdno se tedy pro věhlas
    mučedníkův
  • 00:47:48 stává sídlem arcibiskupství.
  • 00:47:51 Podobné výsady se dostalo
    Ostřihomi v Uhrách,
  • 00:47:53 pouze Praha zůstávala
    stále biskupstvím.
  • 00:47:57 V roce 1039 kníže český
    Břetislav I.
  • 00:48:02 vyráží se skupinou svých mužů
    do Hnězdna,
  • 00:48:06 aby vzal tělo svatého Vojtěcha
    i s jeho krásným náhrobkem
  • 00:48:12 a tento poklad převezl do Prahy.
  • 00:48:14 Možná by tudy totiž mohla vést
    cesta k povýšení Prahy
  • 00:48:17 na metropoli - na sídlo
    arcibiskupství.
  • 00:48:24 Nabízí se otázka, zda se jednalo
    o krádež,
  • 00:48:27 nebo o triumfální převoz těla muže,
  • 00:48:30 který se jakoby vrací
    do své vlasti,
  • 00:48:33 jež ho konečně po letech uznává
  • 00:48:36 za svého skutečného,
    právoplatného duchovního pastýře.
  • 00:48:41 Úcta k ostatkům a světcům
    měla nesmírně vážnou roli
  • 00:48:45 pro tehdejší křesťanské chápání
    lidské pospolitosti a významu míst.
  • 00:48:53 Mít tělo mučedníka na jednom místě
  • 00:48:55 mohlo znamenat pro to místo
    jak založit identitu toho místa,
  • 00:49:01 tak také lidu, který tam žil,
  • 00:49:04 zároveň přitáhnout přímluvnou moc
    světce z nebes na zem.
  • 00:49:10 Mohlo to také znamenat,
  • 00:49:12 že přímluva světce pomůže
    místnímu obyvatelstvu
  • 00:49:15 a to dokonce skrze zázraky.
  • 00:49:20 "A hned se rozběhli,
    aby uloupili svaté tělo,
  • 00:49:23 ale protože leželo za oltářem
    blízko stěny,
  • 00:49:25 nijak ho nemohli vyjmout,
    aniž pobořili oltář.
  • 00:49:29 Hříšná ruka a zdivočelá mysl
    spáchaly to znesvěcení,
  • 00:49:34 ale Boží pomsta nemeškala,
  • 00:49:35 neboť ihned při tom nerozvážném
    počínání
  • 00:49:38 stanuli s ochromenými smysly
  • 00:49:40 a neměli po tři hodiny ani hlas,
    ani cit, ani zrak,
  • 00:49:44 dokud znovu s přispěním Boží
    milosti
  • 00:49:46 nenabyli dřívějších schopností,
    jak předpověděl biskup Šebíř.
  • 00:49:51 A hned na to, třebaže pozdě
    vedeni lítostí,
  • 00:49:54 provedli rozkazy biskupovy,
  • 00:49:56 a čím zřejměji byli z Boží vůle
    napomenuti,
  • 00:49:59 tím zbožněji setrvali v neúnavných
    modlitbách
  • 00:50:02 po tři dny držíce půst
    a prosíce o milost.
  • 00:50:06 Třetí noci, když biskup Šebíř
    odpočíval po ranní bohoslužbě,
  • 00:50:10 zjevil se mu ve snu pastýř Vojtěch
    a pravil:
  • 00:50:14 Řekni toto knížeti
    a jeho průvodcům:
  • 00:50:18 Otec na nebesích vám dá,
    oč prosíte,
  • 00:50:20 jestliže nebudete opakovat
    špatnosti,
  • 00:50:23 kterých jste se odřekli při křtu."
  • 00:50:25 A tak z jejich slibu nad posvátným
    hrobem svatého Vojtěcha
  • 00:50:29 vznikl první český zákoník.?
  • 00:50:38 Sotva se císař Ota III. dozvěděl
    o smrti svého přítele,
  • 00:50:42 děkoval Bohu za tak velkého
    mučedníka
  • 00:50:44 a postaral se o to,
  • 00:50:45 aby se na velkého Vojtěcha
    nezapomnělo.
  • 00:50:47 Poprosil tedy Jana Canaparia,
    opata aventinského kláštera,
  • 00:50:51 tudíž téhož místa,
    kde svatý Vojtěch prožil
  • 00:50:54 krásné chvíle svého duchovního
    života,
  • 00:50:57 a v tomto životopise nechal vylíčit
    světce jako muže,
  • 00:51:02 který je takovým prototypem
  • 00:51:03 sjednocující se kultury křesťanství
    Evropy.
  • 00:51:07 Tato myšlenka provází celou legendu
    Canapariovu
  • 00:51:11 a v intencích této legendy
    potom císař Oto III. pokračuje
  • 00:51:15 po stopách Vojtěchových
    až do Polska,
  • 00:51:17 kam dochází k Boleslavu Chrabrému
    v roce 1000,
  • 00:51:21 pokloní se u hrobu
    svatého mučedníka,
  • 00:51:24 a díky jeho intervenci
  • 00:51:26 je toto místo povýšeno
    na arcibiskupství.
  • 00:51:30 Tehdy dostává císař Ota
    část z těla svatého Vojtěcha
  • 00:51:33 od Boleslava Chrabrého
  • 00:51:36 a tuto část rozděluje na důležitá
    místa západní křesťanské Evropy,
  • 00:51:42 totiž do Cách a sem,
    na tiberský ostrov,
  • 00:51:45 totiž přímo do centra,
    do jádra západního křesťanství,
  • 00:51:51 do města Říma.
  • 00:51:53 A tak se tedy sem,
    do centra křesťanství,
  • 00:51:55 dostává tělo Vojtěchovo
    na tiberský ostrov,
  • 00:51:57 tedy na místo, kde v antice
    byl Aeskulapův chrám
  • 00:52:00 a takové centrum uzdravování lidí.
  • 00:52:04 Proto se i chrám svatého Vojtěcha
    s jeho ostatky
  • 00:52:07 měl stát místem uzdravování Evropy,
  • 00:52:11 která má přijmout křesťanství
    do své mízy, do svých kořenů
  • 00:52:16 a z nich vyrůst a vykvést.
  • 00:52:25 Naši zemi chrání před vpádem
    nepřátel pohraniční hory.
  • 00:52:29 Tak jsme to vždycky podvědomě
    cítili.
  • 00:52:32 Ale Vojtěch dokázal bystrým zrakem
    a nepředpojatou myslí
  • 00:52:36 dohlédnout přes ten pohraniční
    hvozd dál do Evropy.
  • 00:52:42 Vojtěch uprostřed rodinných záští
    a kmenového násilí své doby
  • 00:52:46 toužil po takovém uspořádání
    svého evropského světa,
  • 00:52:50 které by hledalo spravedlnost
    pro všechny národy, velké i malé,
  • 00:52:55 a zabezpečilo jim mír.
  • 00:52:58 Pax Cristi - mír v Kristu.
  • 00:53:00 Mezitím uplynulo tisíc let,
  • 00:53:02 ale uskutečňování sjednocené
    Evropy,
  • 00:53:05 která žije v míru
    a přátelském soužití,
  • 00:53:09 není dnes snadnější než tehdy,
  • 00:53:12 a přitom na dosah ruky.
  • 00:53:15 Svatý Vojtěch i současný papež
    Benedikt XVI. nám připomínají,
  • 00:53:19 že naším osudem a domovem
    je Evropa,
  • 00:53:22 rodina sjednocených křesťanských
    národů.
  • 00:53:26 Je na nás, abychom byli
    jejím srdcem zvonu,
  • 00:53:29 ohlašujícím pravidelnými údery
    přelom věků a nové tisíciletí.
  • 00:53:36 A zároveň, že člověk je poutníkem,
  • 00:53:38 jehož pravý a věčný domov
    je mimo tento svět.
  • 00:53:43 A v tom je tragika
    pozemského života,
  • 00:53:46 Kristova sebeobětování,
  • 00:53:47 protože ti kdo seli a setbu
    skrápěli slzami, potem a krví,
  • 00:53:52 neuvidí žně svýma pozemskýma očima.
  • 00:53:58 V nebi je kuchyně italská,
  • 00:54:00 policie anglická a administrace
    německá,
  • 00:54:05 a v pekle je kuchyně anglická,
    policajti Němci
  • 00:54:11 a administrace italská.
  • 00:54:41 Apoštol sjednocení křesťanské
    Evropy konce prvního tisíciletí
  • 00:54:45 umírá jako jedna z obětí
    evropského pohanství
  • 00:54:49 na prahu křesťanské éry.
  • 00:54:52 Vojtěchův evropský rozměr
    vyrůstá z utrpení,
  • 00:54:57 a jeho utrpení z opravdovosti.
  • 00:55:00 Tak se Vojtěch díky svému
    stálému putování bez jistoty domova
  • 00:55:04 stává prvním z řady našich velkých
    emigrantů,
  • 00:55:07 pro které ve vlastní zemi
    nebylo místo,
  • 00:55:11 a které pak po smrti národ slaví
    jako své hrdiny.
  • 00:55:16 Možná právě skrze takové utrpení
    vede brána do Evropy pro národ,
  • 00:55:20 který leží v jejím srdci.
  • 00:55:23 A historie ukázala,
  • 00:55:25 že byl často tím nejlepším řešením
    odchod a osobní oběť.
  • 00:55:59 Vedle textů k založení
    břevnovského kláštera,
  • 00:56:02 sepsání Kristiánovy legendy
    a legendy o svatém Gorgoniovi,
  • 00:56:07 vzešla z Vojtěchovy literární
    tvorby podle tradice
  • 00:56:11 i píseň Hospodine pomiluj ny,
  • 00:56:14 která byla vlastně takovou
    naší českou národní hymnou.
  • 00:56:19 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2009

Související