iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 1. 2009
19:00 na ČT2

1 2 3 4 5

278 hlasů
30011
zhlédnutí

Vidím město...?

Dokument o stavu architektury v Praze v návaznosti na komerční a developerské zájmy nejrůznějších firem. Praha nemá jasnou urbanistickou vizi a díky tomu mohou vznikat takové zrůdnosti jako třeba pankrácký "manhattan". Co s tím?

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Vidím město...?

  • 00:01:16 Praha nemá samozřejmě svou vizi
  • 00:01:19 stejně jako svoji vizi nemají
    všechna města
  • 00:01:22 nebo všechna lidská sídla
    našeho západního vyznání,
  • 00:01:26 kdy na jedné straně se extrémně
    chrání jedna hodnota
  • 00:01:30 a na druhá straně se extrémně
    protěžuje hodnota druhá.
  • 00:01:34 Na jedné straně staromilství,
    na jedné straně ochrana věcí tak,
  • 00:01:40 abychom o ně nepřišli,
  • 00:01:42 a na druhé straně možná třeba
    i někdy dravá a nespoutaná síla,
  • 00:01:48 která tyhle hodnoty třeba nevidí.
  • 00:01:53 Rozpadl se hodnotový systém
  • 00:01:56 a v okamžiku,
    kdy se rozpadá hodnotový systém,
  • 00:02:00 je potřeba mluvit o vizi,
    protože když existuje jasně,
  • 00:02:06 a to je prostě
    celospolečenskej konsenzus,
  • 00:02:09 když existuje dohoda mezilidská,
    civilizační,
  • 00:02:16 není potřeba mluvit o vizích,
    protože všichni ví,
  • 00:02:20 co je potřeba udělat,
    jak je potřeba dobře jednat,
  • 00:02:24 jak je potřeba rozumně jednat,
    jak je potřeba ohleduplně jednat.
  • 00:02:28 Jak je potřeba
    komplexně prožívat život.
  • 00:02:44 ZVONÍ MOBIL
  • 00:03:07 Já tady bydlím odmalinka
    a dřív to tady bývalo samý lešení,
  • 00:03:12 domy byly oprejskaný,
    a podívejte se,
  • 00:03:15 jak nám to
    krásně všechno omalovali.
  • 00:03:17 A všude mám blízko.
    Pro maso, pro zeleninu, k zubaři.
  • 00:03:22 No prostě nádhera. Já jsem nadšená.
  • 00:03:34 Teď se nechci rouhat,
    ale Praha je skutečně překrásná.
  • 00:03:39 A všichni si na tom zvykli
    nějak participovat a mají pocit,
  • 00:03:42 že to tak bude navěky. Ale já
    si myslím, že přichází chvíle,
  • 00:03:45 kdy to město může taky klinicky
    umřít, kdy přestane fungovat.
  • 00:03:48 A pak ho resuscitovat,
    to bude otázka pro Šalamouna.
  • 00:03:53 Já mám velmi rád
    pohled na toto města V.V.Štecha.
  • 00:03:59 A ten řekl kdysi
    takovou opravdu moudrou větu:
  • 00:04:02 Toto město nepotřebuje úředníky,
    ale potřebuje tvůrce.
  • 00:04:07 Protože žádným úřadem,
    žádným paušálním pravidlem
  • 00:04:10 se tohle město
    nedá obemknout a popsat
  • 00:04:12 a nedá se podle něj rozvíjet.
    Dá se jedině tvořit.
  • 00:04:16 Haló, pane, vstávejte! A dělejte!
  • 00:04:19 Dělejte!
  • 00:04:22 Tady nebudeš žebrat. A vypadni!
  • 00:04:30 Nechci tě vidět tady.
  • 00:04:34 Já mám všechny čísla, seznamy mám,
    komu rozbili výlohu, tak už vím.
  • 00:04:40 Policajti mi zavolaj, já jim řeknu
    číslo, oni tam zavolaj a už to je.
  • 00:04:44 A tady to máte to samý. Vidíte?
    Bábušky tady jsou, čepice.
  • 00:04:48 A taky to mají dobře upravený.
    Pěkně to mají udělaný.
  • 00:04:51 Ona se teď vede debata o tom,
    zdali Praha žije,
  • 00:04:55 nebo zdali se stává skanzenem.
  • 00:05:00 Já osobně nevidím
    ani nějaké zvlášť živé město,
  • 00:05:05 když se pohybuju
    po ulicích centra Prahy,
  • 00:05:08 nevidím ani skanzen, ale vidím,
  • 00:05:11 že se Praha
    postupně mění v Disneyland.
  • 00:05:13 Já jsem přesvědčen o tom,
    že Praha 1 se stává atraktivnější
  • 00:05:19 pro bydlení a pro to,
    aby se sem lidé jednak vraceli,
  • 00:05:26 ale hlavně přibývali noví.
  • 00:05:29 Tohle je tady taky předělaný.
    To taky předělávali tady nový.
  • 00:05:34 Zvlášť otřesná je skladba obchodů
    na hlavních turistických trasách.
  • 00:05:40 Tam si dnes už nekoupíte
    nic jiného než nějaké cetky
  • 00:05:43 pro méně vzdělané turisty.
  • 00:05:47 A že tam nejsou normální obchody
    třeba s potravinami
  • 00:05:51 nebo s normálním zbožím,
    tak to se dá vysvětlit faktem,
  • 00:05:55 že už tady
    ani normální lidé nebydlí.
  • 00:05:58 Já v Karlovce bydlím od roku 1976,
  • 00:06:03 to znamená, já jsem vlastně zažil
    ty nejpodstatnější rekonstrukce.
  • 00:06:08 Přistěhoval jsem se sem v roce 1981
    a prožil jsem tady krásných 20 let
  • 00:06:13 a potom už méně krásných 5 let
    k tomu,
  • 00:06:16 takže 25 let dohromady.
  • 00:06:19 Ta ulice měla takovou atmosféru.
    Teď má atmosféru taky,
  • 00:06:24 ale myslím si, že o tuhle atmosféru
    už jako nikdo moc nestojí.
  • 00:06:27 Já teda rozhodně ne.
  • 00:06:29 Tak tady je krám.
    Tady prodávají ty bábušky,
  • 00:06:34 čepice, trička a takový.
    To je furt takhle.
  • 00:06:38 Toho je celá řada až do Karlovky.
    Tam jsou taky bábušky, čepice,
  • 00:06:42 svetry a kožichy tam prodávají.
  • 00:06:51 Ach, můj bože! Peníze, penízky!
    Pojďte ke mně!
  • 00:06:57 Penízky!
  • 00:07:12 Radnice Prahy 1 dělá všechno
    pro to, aby infrastruktura,
  • 00:07:16 která podporuje bydlení,
    život rodin byla co nejkvalitnější.
  • 00:07:21 Přibývají nová dětská hřiště,
    staráme se o mateřské školky
  • 00:07:26 a školy a staráme se o to taky,
  • 00:07:30 aby bylo možno
    si koupit mlíko a rohlík.
  • 00:07:34 Dobrý den, pán starosta!
    Pán starosta, nemám co žrát
  • 00:07:37 a nemám kde bydlet.
  • 00:07:39 Ženská, co tím otravuješ mě?
    Co je za problém?
  • 00:07:43 Pán starosta, mám deset fakanů
    a nemáme co žrát a kde bydlet.
  • 00:07:49 Ženská, hledáš tady bydlení?
    Ty ses zbláznila, ne?
  • 00:07:52 Tady v Praze? Proboha!
    Tady žádný bydlení není.
  • 00:07:58 Problém je v tom,
    že je to kombinace skanzenu,
  • 00:08:01 to znamená hezkých fasád
    nebo nablýskaných fasád
  • 00:08:03 a prázdných vnitřků. To je takový
    potěmkinovský skanzen.
  • 00:08:07 To mě na tom mrzí nejvíc.
    A důsledek je ten,
  • 00:08:09 že i kdybyste tady žít mohl,
    zprivatizoval jste byt,
  • 00:08:12 tak ani pak nechcete.
  • 00:08:14 Jedna věc je zásadní, a to je to,
    že v Karlově ulici se bydlet nedá.
  • 00:08:21 Když já jsem se sem přistěhoval
    někdy v tom osmdesátým roce,
  • 00:08:25 tak támhle vzadu byla zelenina,
    vedle bylo nějaký holičství,
  • 00:08:31 pak tady byl krámek s potravinama,
    co je teď Cézar teď...
  • 00:08:36 Jestli jsme si nevšimli, co se
    stalo, nebo jestli nám to nevadí,
  • 00:08:41 tak je něco špatně
    především s námi.
  • 00:08:44 Můžeme se bavit o formě, o tom,
    že je nějaký památkový ústav,
  • 00:08:47 nějaký magistrát, ale město
    přece tvoří ti, kteří v něm jsou.
  • 00:08:50 Ti, kteří v něm žijí.
    A někdy stačí ty věci pojmenovávat.
  • 00:08:54 Ale my už jsme snad i unavení
    to pojmenovávat.
  • 00:08:57 My už jsme snad i unavení říct,
  • 00:08:59 že se z Prahy stává
    napudrovaná mrtvolka.
  • 00:09:05 Historická města jsou vnímána jako
    zkameněliny, která jsou pro krásu,
  • 00:09:09 která jsou pro oko,
    ale v těchto městech
  • 00:09:12 se přece člověk
    nedívá jenom na krásu.
  • 00:09:16 V těchto městech
    nebo v tomto prostředí
  • 00:09:20 se taky nutně musí dívat na to,
    jestli se v nich skutečně dá žít.
  • 00:09:27 Tady samozřejmě byla legendární
    hospoda U modrý štiky,
  • 00:09:30 které otvírala ráno v deset hodin
    a okolo desátý se začínali scházet
  • 00:09:35 první štamgasti
    na desítku Staropramen.
  • 00:09:42 Tady za Zlatým hadem
    bylo řeznictví.
  • 00:09:46 Tam bylo řeznictví.
    A dál, myslím, byly další krámy,
  • 00:09:51 který fungovaly tak,
  • 00:09:54 že tady obyvatel ulice
    je mohl využít každý den.
  • 00:09:58 Tady je to samej prstýnek.
    Tady máte prstýnky, támhle, támhle.
  • 00:10:02 Všude. To je samej prsten tady.
  • 00:10:06 Ty nemůžeš poručit majitelům domů,
    aby tam měli ten krám,
  • 00:10:10 kterej oni preferujou.
    Nejvíc platí suvenýristi
  • 00:10:14 za pronájem krámu,
    tak jsou tam bohužel suvenýry.
  • 00:10:19 Já to vím,
    že to už zavání nějakou regulací,
  • 00:10:22 nějakýma direktivama
    a že ti každej z magistrátu řekne,
  • 00:10:26 že na to nemá právo,
    že to jsou soukromý objekty,
  • 00:10:28 ale proč to v jiných městech jde?
    Proč v jiných městech dokážou
  • 00:10:32 majitele domů motivovat,
  • 00:10:35 aby tam nebyly
    takový věci příšerný,
  • 00:10:40 který jsou tady?
  • 00:11:13 Dům Na Kocandě, na jednom
    z nejfantastičtějších míst
  • 00:11:18 v centru Prahy,
    exkluzivní lokalita,
  • 00:11:22 nejdražší pohled na Prahu.
  • 00:11:24 Přesto ruina ruin,
    ostuda centra města.
  • 00:11:29 Soukromý vlastník
    přišel před dvěma lety s návrhem
  • 00:11:34 na změnu bytové funkce na hotel.
  • 00:11:37 Ten návrh na ten hotel
    byl ještě velmi pokleslý,
  • 00:11:42 tak jsme museli dát
    zamítavý stanovisko.
  • 00:11:45 Magistrát dal taky zamítavý
    stanovisko. Výsledkem je to,
  • 00:11:48 že ten dům chátrá
    už šestým, sedmým rokem.
  • 00:11:50 My dáváme podnět ke správnímu
    řízení, magistrát vyměřuje pokuty.
  • 00:11:53 A občas teda sundají plachtu,
    která jim zřejmě něco vydělává,
  • 00:11:57 a je dům v takovém stavu,
    v jakém je.
  • 00:12:00 Starat se o technický stav domů
    je povinnost vlastníka.
  • 00:12:06 Odbor výstavby
    může pouze přikročit k represi
  • 00:12:10 a pokud se něco stane,
    ukládat pokuty.
  • 00:12:13 Tam je problém ten,
    že kdykoliv přijde investor,
  • 00:12:20 jdeme s ním do toho bytu, nadšeně
    mu vyprávíme, co půjde a nepůjde,
  • 00:12:24 tak investor s hrůzou zjistí,
    že ten objekt je hrozně mělký.
  • 00:12:27 On je v podstatě malý.
  • 00:12:29 Ten dům má strašně zajímavou
    dispozici. Je to bytový dům
  • 00:12:33 s velmi atypickou dispozicí
    z roku 1870.
  • 00:12:36 Taky byl zapsán právě pro to,
    ne že má fasády nebo nějaký štuky,
  • 00:12:39 ale byl zapsaný jako kulturní
    památka pro tu originalitu
  • 00:12:42 řešení dispozičního.
  • 00:12:44 Byty stavět?
    A teď hovořím o vlastní úvaze.
  • 00:12:49 Kdo do toho investuje?
    Byty, to je těžký tam,
  • 00:12:52 poněvadž je to složitý s garážema,
    když chcete mít luxusní byty.
  • 00:12:56 A tohle je fantastický místo.
  • 00:12:59 Trváme na tom, aby se dům vrátil
    své původní bytové funkci.
  • 00:13:04 Nedovedeme si představit
    lepší bydlení, než je toto.
  • 00:13:09 No tak ženská, že jste to vy,
    tak já bych o něčem věděl.
  • 00:13:16 Co dáš?
  • 00:13:19 No pán starosta,
    já dám pět tisíc. Co vy na to?
  • 00:13:24 Pět tisíc? Ty ses zbláznila, ne?
    Za pět tisíc ani kuře nehrabe.
  • 00:13:29 -Přidej!
    -Pán starosta, ať nežerem,
  • 00:13:34 tak s Ferem dáme šest tisíc.
    Co vy na to?
  • 00:13:38 Ženská, vypadni!
    A ty fakany si vezmi s sebou!
  • 00:13:42 Co se týče těch ostatních objektů,
    tak já mám pocit,
  • 00:13:45 že i ty Sixtovy domy,
    tak to bude velmi obdobný příklad.
  • 00:13:51 Pravděpodobně špatný odhad
    investora v devadesátých letech,
  • 00:13:54 poněvadž památkáři tehdy už vydali
    závazné stanovisko k rekonstrukci.
  • 00:13:58 Čili jakoby
    tam je všechno připraveno.
  • 00:14:02 V mých rukou máme pohled
    ze srpna 1994.
  • 00:14:07 Vidíme tady tento dům,
    který je polozbořen,
  • 00:14:14 spoután táhly, aby se nerozpadl.
  • 00:14:18 A vlevo vrata,
  • 00:14:21 které měly tvořit
    hlavní vstup do hotelu U Sixtů.
  • 00:14:25 Bohužel, jak vidíte,
    po dobu čtrnácti let
  • 00:14:30 tento projekt
    zůstal pouze na papíře
  • 00:14:36 a v plánech architektů.
  • 00:14:38 Já mám pocit, že život je trošku
    v něčem jiném než nechat fasády
  • 00:14:41 a vevnitř udělat hotel
    spojením čtyř gotických domů.
  • 00:14:44 To podle mě není život,
    to je přesně ten skanzen,
  • 00:14:47 o kterém se hovoří,
    akorát že s napudrovanou fasádou.
  • 00:14:49 Starý dům plný nájemníků
    s kavárnou dole přece žije, že jo?
  • 00:14:53 Když ho vykuchám a udělám tam
    hotel, který za pět let zkrachuje,
  • 00:14:56 tak kde je život?
  • 00:14:59 Naštěstí ten objekt je zafixován.
    On se neničí.
  • 00:15:05 Protože střechy jsou v pořádku,
    staticky je v pořádku.
  • 00:15:11 Jestli tam nedochází
    k nějakým škodám, tak nedochází.
  • 00:15:14 Ale já si nemyslím,
    že tento projekt čeká záhuba,
  • 00:15:19 že na tomto prostoru
  • 00:15:23 za několik let najdeme
    trosky či zbořeniště.
  • 00:15:29 Zbořeniště, které pronásledovalo
    mnoho domů v historii Prahy.
  • 00:15:35 Nebylo to neobvyklé, že dům
    chátral, až se sám zhroutil.
  • 00:15:39 Známe to z dějin staré Prahy.
    To se nám nyní nestává.
  • 00:15:43 Nyní máme spíše zkušenost
    s investory, kterým dojde dech,
  • 00:15:48 se spekulanty,
    kterým nevyjde projekt.
  • 00:15:52 Ach, můj bože! Peníze!
    Penízky, pojďte ke mně!
  • 00:15:58 Peníze, já vás mám rád.
  • 00:16:01 Pojďte sem!
  • 00:16:03 Kde jste? Počkejte!
  • 00:16:05 Počkejte na mě!
  • 00:16:10 Kam jdete?
  • 00:16:11 Proboha!
  • 00:16:13 Podle mého soudu schází
    památkové péči v Praze přísnost.
  • 00:16:19 Ono se děje ledacos.
    Některé budovy chátrají,
  • 00:16:25 některé jsou naopak
    skandálním způsobem přestavované.
  • 00:16:30 Zákon říká, že když se památka
    nebo objekt, obecně stavba
  • 00:16:35 nechá dlouho pustnout,
    tak stavební úřad zakročit může.
  • 00:16:38 Ale v praxi se to příliš neděje.
    A ten důvod, proč to tak je,
  • 00:16:42 já myslím,
    že je to prozaicky jednoduché.
  • 00:16:45 Prostě dům je investice
    a čím bude v horším stavu,
  • 00:16:48 tím potom ty úpravy
    můžou být razantnější,
  • 00:16:51 tím se tam toho dá dostat víc,
  • 00:16:53 a tím pádem je to vlastně
    taková potencionální parcela.
  • 00:16:56 Ale dobrá. Když peníze nejdou
    za mnou, tak já půjdu za penězma.
  • 00:17:01 neboť se říká, že správný starosta
    i přes hřbitovní zídku skočí.
  • 00:17:07 Ha, duchové!
  • 00:17:11 Ne, ne, ne, ne!
    Duchové, vraťte se!
  • 00:17:13 Vraťte se!
    Mám pro vás skvělou nabídku.
  • 00:17:16 Duchové, jde o bydlení.
  • 00:17:19 Do toho Starého Města,
    o kterém hovoříme
  • 00:17:23 se pomalu a jistě
    vrací ten větší život.
  • 00:17:26 My hovoříme, že nejhorší
    pro ten místní život
  • 00:17:30 z urbanistického hlediska
    jsou kancelářské prostory,
  • 00:17:34 protože ty se večer vyklidí
    a je tu najednou pusto, prázdno.
  • 00:17:38 Něco mezi kancelářskými prostory
    a bydlením,
  • 00:17:42 což je samozřejmě
    podle našeho názoru to nejlepší,
  • 00:17:45 co existuje v těchto částech města,
    jsou penziony a hotely,
  • 00:17:49 poněvadž ty se nevylidňují a přece
    jenom ten život nějaký tam je.
  • 00:17:53 Hele, tak poslouchejte.
    Mám činžovní barák
  • 00:17:57 a chtěl bych za to
    asi tak milionek. Co vy na to?
  • 00:18:01 Jo, to je dobrá nabídka. Ty brďo!
  • 00:18:04 No jo, ale kluci,
    ono to má takovej háček.
  • 00:18:13 Já bych po vás chtěl příští týden
    tady takhle na stole
  • 00:18:17 pět set tisíc jako zálohu.
    Co vy na to?
  • 00:18:22 Ta oficiální památková péče,
    ta výkonná památková péče,
  • 00:18:27 která má ta razítka,
  • 00:18:28 ta proti tomu
    podle mě dělá velmi málo.
  • 00:18:32 Ona ty špatné vlastníky netrestá,
    nestará se o to.
  • 00:18:37 Je to můj názor,
    ale ověřený dlouholetou zkušeností
  • 00:18:41 z praxe magistrátní památkové péče.
  • 00:18:45 Tohle je zase jasnej důkaz,
  • 00:18:47 že z té radnice
    se tady nikdo ani neprojde pěšky,
  • 00:18:51 protože kdyby tudy šel ten úředník,
    kterej je za to zodpovědnej,
  • 00:18:55 tak by ho musela hanba fackovat.
    Tady to vypadá jako v dole na guano
  • 00:19:01 Když se podíváme na tu zeď,
    tak ta je toho přímá ukázka.
  • 00:19:07 Jednak ta neestetičnost
    a v neposlední řadě
  • 00:19:11 samozřejmě na Staré Město
    vtrhli hledači kovů
  • 00:19:15 a co se díváte na tohle,
    to je časované bomba.
  • 00:19:19 Všechno, co vidíte,
    tyhle drobné kanálky,
  • 00:19:23 kde ty rošty jsou vytrhaný,
    tak to je průšvih v tom,
  • 00:19:28 že to se zaplní,
  • 00:19:30 ta voda začne
    při deštích stříkat po zdi
  • 00:19:34 a začne ten barák ničit.
  • 00:19:37 Jaká by mohla být cesta z toho ven?
  • 00:19:40 Podle mě by měli mít
    větší hlas lidé,
  • 00:19:44 kteří té památkové péči
    a památkám vůbec rozumějí.
  • 00:19:48 Přitom hlavní slovo mají lidé,
    kteří podle mě na to nemají
  • 00:19:52 žádné odborné zázemí
    ani zkušenosti,
  • 00:19:55 viz případ pana Kněžínka.
    To nechápu, jak hlavním památkářem
  • 00:20:01 v městě Praze, vlastně
    z památkového hlediska nejcennějším
  • 00:20:06 velkoměstem v celé Evropě...
  • 00:20:08 Nechápu, jak tady
    může mít hlavní slovo
  • 00:20:11 takový člověk nevzdělaný
    a nepřipravený na tu funkci.
  • 00:20:14 Ta situace byla složitá, ale já si
    myslím, že se daleko vylepšovala.
  • 00:20:18 Nicméně nedopadlo to tak,
  • 00:20:22 jako to dopadlo v západoevropských
    velkých městech
  • 00:20:28 někdy v šedesátých letech,
  • 00:20:30 sedmdesátá léta
    se snažila o nápravu,
  • 00:20:33 poněvadž z těch center měst
    se stávala mnohdy ghetta.
  • 00:20:36 To se naštěstí v Praze nestalo.
  • 00:20:50 Stojíme v Rytířské ulici
    před jednou z největších ostud,
  • 00:20:54 která se v tuto chvíli
    v centru Prahy odehrává,
  • 00:20:59 kdy soukromý vlastník těchto dvou
    krásných historických paláců
  • 00:21:06 nezodpovědně přistoupil k jejich
    osudu a k jejich budoucnosti.
  • 00:21:17 Chátrají tady už několik let.
    Navíc před třemi lety
  • 00:21:22 začal s nepovolenými demolicemi
  • 00:21:26 a odstraňováním
    historických prvků těch paláců.
  • 00:21:30 Tam, si myslím, došlo dokonce
    k precedenčně nejhorším
  • 00:21:35 zatím, co vím z Prahy
    asi za ta poslední léta,
  • 00:21:41 k těm nejhorším věcem,
    že prostě tam dělníci vykopali
  • 00:21:46 nádherný sklepy,
    aniž by kdokoliv o tom věděl.
  • 00:21:51 Bylo to bez jakékoliv...
    Bez ničeho.
  • 00:21:54 Prostě jen tak.
    To je vždycky problém.
  • 00:21:57 V tomto případě je to
    právě ten nejkřiklavější případ.
  • 00:22:00 Je to společnost s ručením omezeným
    vlastněná italskou společností,
  • 00:22:07 majitel daleko,
    nezajímá ho osud jeho majetku,
  • 00:22:11 čeká možná spekulativně
    na nejlepší nabídku.
  • 00:22:17 Tam bylo podáno trestní oznámení,
  • 00:22:20 tam se pokutovalo v rámci
    těch možností, které jsme měli my,
  • 00:22:23 několikrát dokonce, takže
    jakoby jedna pokuta za druhou.
  • 00:22:27 A musím říct, že velmi precedentně
    to bylo poprvé nebo podruhé
  • 00:22:31 v historii, kdy jsme vyhráli soud.
  • 00:22:34 Takže soud odsoudil investora,
    aby zaplatil.
  • 00:22:36 Myslím, že to bylo kolem osmi set
    tisíc korun, a investor zaplatil.
  • 00:22:40 Město nemá v rukou nástroj,
  • 00:22:43 jak víc toho nepořádného ignoranta
    tlačit k zodpovědnosti.
  • 00:22:49 Snad v tomto případě
    ještě pokuty pomohou.
  • 00:22:56 Čau!
  • 00:24:00 Co to je? Tady byl přece zubař!
  • 00:24:04 Tady je teď italskej hotel.
  • 00:24:07 Zajeďte si
    na polikliniku na Spořilov.
  • 00:24:10 To je bordel!
  • 00:24:15 Považuji za fenomenální výsledek
    jednání s vlastníkem domu,
  • 00:24:22 jehož záda se k nám nyní obracejí.
    Fasáda je opadaná,
  • 00:24:29 čeká na lepší příští.
  • 00:24:32 Je to bývalá zubárna
    v Jungmannově ulici.
  • 00:24:37 Stát ji prodal před několika lety.
  • 00:24:40 Existuje povolení
    na rekonstrukci na hotel.
  • 00:24:46 Co je ale nejkrásnější představou,
    že se podařilo uzavřít
  • 00:24:51 s vlastníkem tohoto domu smlouvu
    a on se zavázal,
  • 00:24:55 že součástí nového hotelu
    bude i veřejný průchod,
  • 00:25:00 kterým se budou moci pěší dostat
  • 00:25:04 z Palackého
    přímo do Purkyňovy ulice
  • 00:25:08 a nemuset obcházet celý tento blok
    domů ulicí Charvátovou.
  • 00:25:16 V tomto případě
    bude záležet na tom,
  • 00:25:19 kdy se svého díla
    chopí stavební dělníci.
  • 00:25:22 Tento dům je povolen,
    rekonstrukce může začít.
  • 00:25:28 Myslím si, že investor čeká
    na hotelovou společnost,
  • 00:25:32 která si tento
    budoucí hotel pronajme,
  • 00:25:36 a jí se ten projekt
    střihne na míru.
  • 00:25:39 Juchů!
  • 00:25:44 Klouzačka, ne? Můj vlastní vynález.
  • 00:25:46 Mílo, ty jsi génius.
    Takhle se vydělávaj prachy.
  • 00:25:50 Až se mně z toho normálně
    hlava točí a chce se mi spát.
  • 00:25:54 Chrrr...
  • 00:26:01 Peníze!
  • 00:26:02 A to, že se v noci
    v té Karlovce žít nedá,
  • 00:26:06 hlavně spát nedá,
    tak to vám nikdo z těch lidí,
  • 00:26:11 kteří jsou starší
    a kteří jsou takhle na tom,
  • 00:26:15 tak to vám nikdo neřekne,
    protože on to bere jako věc,
  • 00:26:19 která je neměnná a s kterou
    se v podstatě nic dělat nedá.
  • 00:26:23 Oni tady lidi už nebydlej jenom
    kvůli tomu, že se odstěhovali.
  • 00:26:26 Bydleli tady asi čtyři mladí,
    ale odstěhovali se někam venkov.
  • 00:26:31 Protože tady se nedá spát.
    Tady v Praze.
  • 00:26:35 Tady když jdete spát večír,
    v noci, tak tady nemůžete usnout.
  • 00:26:38 Ti lidi, kteří tady mají
    tu smůlu bydlet,
  • 00:26:44 to odnáší, že jo?
  • 00:26:47 No tak zas je to vyvážený tím,
  • 00:26:50 že třeba pokud
    je to majitel objektu
  • 00:26:53 a já se mezi ně počítám,
    no tak dole jsou krámy
  • 00:26:57 a málo platný, ti prodejci dole
    mi platí nějaký penízek,
  • 00:27:00 a ten do toho mého rozpočtu
    jakýmsi způsobem patří.
  • 00:27:07 To jsem se to nažral. Fuj!
  • 00:27:10 Prostě deset knedlíků
    je deset knedlíků.
  • 00:27:14 Ale Mílo, ani kilo navíc.
  • 00:27:19 Ale rychle do práce,
    aby nás někdo nepomluvil.
  • 00:27:23 Že jo? Tak. Pohodlíčko.
  • 00:27:27 A další!
  • 00:27:29 Nějaký bony?
    To byla běžná otázka na tomto místě
  • 00:27:36 v osmdesátých letech
    minulého století.
  • 00:27:39 Za mnou stával
    funkcionalistický dům,
  • 00:27:43 jehož hlavní funkcí v přízemí
    a v prvním patře byl Tuzex.
  • 00:27:49 Mnozí z nás si pamatují,
    co to bylo.
  • 00:27:52 Ti šťastnější již ne.
  • 00:27:55 Dneska toto místo asi prožívá
    nejhorší léta svého života.
  • 00:28:02 Soukromý vlastník dům zdemoloval
  • 00:28:06 a ač má povolenu
    novostavbu hotelu,
  • 00:28:09 již několik let se stavbou váhá.
  • 00:28:14 Právě na tomto příkladě
    se můžeme přesvědčit o tom,
  • 00:28:18 jakým neštěstím je,
    když v uliční frontě chybí dům.
  • 00:28:25 Je to, jako když
    chybí zub v ústech.
  • 00:28:29 Takový člověk není zrovna šťastný
  • 00:28:32 a určitě se dobře necítí,
    když se na někoho usmívá.
  • 00:28:36 Ani toto místo
    není šťastnou ilustrací,
  • 00:28:40 jak by šťastná ulice měla vypadat.
  • 00:28:44 Nějaký bony?
  • 00:29:04 Pardon. S dovolením. Panebože!
  • 00:29:09 To město není koneckonců ničím
    jiným než nějakým nástrojem
  • 00:29:12 na žití života, že jo?
    Prostě tahle hodnota
  • 00:29:16 se z měst, ani z těch historických
    za žádnou cenu nesmí vytratit.
  • 00:29:22 Ty města musí být přece
    neustále modernizovaný,
  • 00:29:25 ty města musí být
    neustále uváděný do současnýho,
  • 00:29:33 pro současný způsob žití života,
  • 00:29:37 pro současné potřeby lidí,
  • 00:29:39 aby tam necítili žádný deficit
  • 00:29:41 v kteroukoliv noční nebo roční
    hodinu nebo roční období.
  • 00:29:47 Aspoň že je kde si odpočinout.
  • 00:30:06 Mami! Proč jsi mě sem brala?
    Vždyť tady nic není.
  • 00:30:13 Mně se tady
    ani nějak moc nelíbí, víš?
  • 00:30:17 Já ti nevím.
    Vždyť tady ani není nic k vidění.
  • 00:30:21 Veřejné prostory, když je to
    normální město, tak z větší části
  • 00:30:24 slouží těm, kteří v něm bydlí,
    a pak těm, kteří přicházejí.
  • 00:30:27 Když tam nikdo nebydlí,
    tak ten veřejný prostor se stává
  • 00:30:31 veřejným ve smyslu,
    nechci říct veřejného domu,
  • 00:30:34 ale takového hodinového veřejného
    prostoru. Má zaujmout ty,
  • 00:30:37 kteří tam přijdou na chvilku.
    Už není postaven pro ty,
  • 00:30:40 kteří by tam bydleli déle.
    A ty budovy typu Paladia,
  • 00:30:43 tak to je jenom zobecnění
    tohoto veřejného prostoru,
  • 00:30:46 který se stal jenom průchoďákem.
  • 00:30:48 Kdyby město myslelo dlouhodobě
    na ty, kteří v něm bydlí,
  • 00:30:51 tak to rozhodně na takhle absurdní,
    mamutí komerční centrum nedá.
  • 00:30:55 Budova kasáren, nyní Paladium.
  • 00:31:00 Já si myslím, že tento projekt
    má své šťastné stránky,
  • 00:31:04 a to otevření obrovského bloku
    uprostřed Prahy veřejnosti.
  • 00:31:09 Může nakouknout dovnitř,
    prohlédnout si tuto budovu zevnitř,
  • 00:31:12 rozlít se po jednotlivých patrech
    a nasáknout se do této budovy.
  • 00:31:20 Tak vánočky nevedou.
  • 00:31:24 Paladium vnímejme jako rezignaci
    na to, co je veřejný prostor
  • 00:31:28 i ve smyslu veřejných institucí.
    Proč se zakládala muzea,
  • 00:31:31 proč se zakládala divadla?
    Ne proto, aby se ozdobila náměstí,
  • 00:31:34 ale protože měly obsah ty budovy.
    Kdežto v tuhle se chvíli
  • 00:31:37 se nejen nezakládají, ale i z těch,
    které by potenciálně mohly sloužit
  • 00:31:42 městu, se stávají tyhle
    zbytečné stavby, zbytečná centra.
  • 00:31:54 Když se projdete po centru Paříže
    nebo po centru Říma,
  • 00:31:58 tak tam žádné nákupní středisko
    druhu Paladia nevidíte,
  • 00:32:03 protože oni v tom vidí nesmysl.
    Kromě toho je to i nebezpečné
  • 00:32:07 pro ty malé obchody,
    pro ty malé prodejce,
  • 00:32:11 protože to centrum
    ty malé obchody vysaje
  • 00:32:14 a oni potom musejí zavřít.
  • 00:32:18 Ale na druhou stranu je potřeba
    říct: Nechme si čas na zhodnocení,
  • 00:32:23 řekněme řádově dekádu
    nebo i jednu generaci,
  • 00:32:26 jak to město vstřebá.
  • 00:32:28 Proto tvrdím, že za deset let
    se náměstí Republiky stane
  • 00:32:34 plnohodnotnou součástí, známým
    náměstím, jako je Václavské náměstí
  • 00:32:38 a Staroměstské náměstí. Další
    vrchol tohoto zlatého trojúhelníku
  • 00:32:43 budiž náměstí Republiky.
  • 00:33:02 Cha, cha, cha!
  • 00:33:05 Jé, maminko, mami,
    mně už asi ukradli úplně všechno.
  • 00:33:15 Cože? Jak všechno?
  • 00:33:18 No, úplně všechno.
  • 00:33:21 No to ne! To je chyba! Rychle pryč!
  • 00:33:34 Jsme na místě
    za bývalým obchodním domem Máj
  • 00:33:38 a najednou jsme se ocitli
    v prostoru,
  • 00:33:41 kde vlastně končí město.
  • 00:33:44 Je to i důvodem,
  • 00:33:47 že se sem slézají
    ne úplně přesvědčivá individua.
  • 00:33:53 Podle mě je to vlastně
  • 00:33:58 takové místo
    jakési vnitroměstské černé skládky.
  • 00:34:02 Nehovořím o odpadcích.
    Je to o pocitu z najednou vzniklého
  • 00:34:08 divného prostoru,
    který byl vždycky zastavěn domy.
  • 00:34:14 A myslím si, že ten důsledek toho,
    že teď tento prostor je mrtvý,
  • 00:34:18 nevyužitý, nijaký, má svůj důsledek
    i v sousedních domech.
  • 00:34:24 Nejméně dva v sousedství vidíme,
    že jsou prázdné, nevyužité.
  • 00:34:29 Bývalý Magnetpress chátrá
    už desetiletí.
  • 00:34:34 Elektropodnik také bez využití.
  • 00:34:41 Jsem bytostně přesvědčen,
    že jen co začne aktivita
  • 00:34:45 na tomto místě, okamžitě se
    rozproudí život přilehlých ulic,
  • 00:34:51 přilehlých domů.
  • 00:34:54 Tam se připravuje výstavba
    víceúčelového COPA centrum.
  • 00:34:58 To je samozřejmě téma složitější
    jednak tím,
  • 00:35:02 že se tam musí nějakým způsobem
    zohlednit podstatně veřejný prostor
  • 00:35:06 Je tam metro
    a je tam velká komunikace osob
  • 00:35:10 a i ta nabídka žánrová,
    co ten objekt bude obsahovat,
  • 00:35:14 by měla velmi pamatovat
    na veřejnost.
  • 00:35:21 Ta tvorba, která tady jediná je
    možná, musí mít určitá pravidla.
  • 00:35:25 Nesmí být pyšná,
    nesmí být nepoučená
  • 00:35:29 a nesmí být vzdorovitá.
  • 00:35:31 Jedině tak můžeme přiřknout
    tomuto organismu
  • 00:35:35 ještě nějaký další vývoj.
  • 00:35:38 Samozřejmě tu pýchu nebo okázalost
    nesmíme spatřovat jenom ve formě
  • 00:35:42 architektury, ale musíme
    ji chápat jako celek,
  • 00:35:45 to znamená i v tom, co ta
    architektura nese za poselství,
  • 00:35:48 co se v ní děje, jestli jsou to
    chrámy ducha, nebo chrámy obchodu,
  • 00:35:53 nebo chrámy něčeho jiného.
  • 00:35:56 Konceptem toho nového návrhu
    je vytvoření dvou typů
  • 00:36:02 městských prostorů.
    Je to křížení pasáží,
  • 00:36:06 které probíhají tam,
    kde je to přirozené -
  • 00:36:09 dneska ty toky chodců
    od stanice tramvaje ve Spálené
  • 00:36:14 směrem do Charvátovy ulice.
    A potom dalším typem prostoru
  • 00:36:18 veřejného bude piazza přiléhající
    k Vladislavově ulici,
  • 00:36:22 Praha 1 promluvila už před několika
    lety výrazně do tohoto projektu.
  • 00:36:30 Ten soukromý vlastník
    nezastaví celý pozemek,
  • 00:36:34 jak je to zvykem v Praze
    i v jiných městech
  • 00:36:38 od obrubníku k obrubníku,
    ale na celých dvaceti procentech
  • 00:36:43 tohoto soukromého pozemku
    bude náměstí.
  • 00:36:48 Vznikne velice příjemné prostředí
    i pro bydlení.
  • 00:36:52 A tím, že tam bude bytový dům
    spolu s dalšími bytovými domy,
  • 00:36:58 které vytvářejí toto náměstíčko,
    tak dojde k takovému
  • 00:37:02 z hlediska sociální kontroly
    k příjemnému prostředí.
  • 00:37:06 Bude tam minimálně jedna
    restaurace, fontána nebo plastika.
  • 00:37:11 Vraťme sem za pět, sedm let.
  • 00:37:17 Já věřím, že dnešní vize,
  • 00:37:20 o které zde hovořím,
    bude proměněna v pravdu.
  • 00:37:38 Ono je to totiž tak,
  • 00:37:40 že Praha nějakou
    urbanistickou vizi vlastně nemá.
  • 00:37:44 Tady rozhodují záměry
    developerů nebo investorů,
  • 00:37:48 kteří zkoušejí, co si ještě
    můžou dovolit a co ne.
  • 00:37:52 Ale to se neřídí nějakým
    rozumným urbanistickým plánem.
  • 00:37:57 Projekt, který zpracováváme tady,
    řeší novostavbu hotelu
  • 00:38:02 pětihvězdičkové kategorie
    a ta stavba je zajímavá tím,
  • 00:38:06 že to je nejenom novostavba
    na té proluce,
  • 00:38:09 ale je to soubor dvou budov.
  • 00:38:15 Jednak té novostavby a jednak
    vedlejšího klubového hotelu,
  • 00:38:20 který bude v historické budově
    Šentrichovského domu,
  • 00:38:26 který bude rehabilitován
    do své původní barokní
  • 00:38:30 a novobarokní podoby.
  • 00:38:32 Ta první fáze projektu byla
    z hlediska památkové péče
  • 00:38:35 naprosto nepřijatelná,
    protože z toho barokního objektu
  • 00:38:38 nechávala jen ten uliční trakt.
    A druhá část toho problému
  • 00:38:42 je podoba té novostavby do Národní
    třídy zejména, čili fasády,
  • 00:38:47 celková hmota a střecha. Ta střecha
    je nasazená poměrně vysoko.
  • 00:38:54 Ale my jsme tady provedli analýzu
    celé široké lokality Národní třídy
  • 00:39:00 a charakter uliční
    výškových hladin v Praze
  • 00:39:05 a jednoznačně jsme prokázali
    i při těch diskuzích potom
  • 00:39:10 na orgánech památkové péče,
    že Praha není Vídeň, není Paříž.
  • 00:39:15 Není tady jedna
    jediný výšková hladina.
  • 00:39:19 Naopak. Kvalita a zajímavost Prahy
    tkví v tom,
  • 00:39:23 že se tady vedle historických
    staveb nižších vykytují stavby,
  • 00:39:27 které je převyšují
    o několik podlaží
  • 00:39:31 a vytváří takovou dynamičtější
    výškovou hladinu toho města.
  • 00:39:36 Co se týče dotazu
    na tu vlastní funkci hotelu
  • 00:39:42 na tomhle místě, já se osobně
    domnívám, že je jednoznačně vhodná.
  • 00:39:45 Když jsme si dělali funkční analýzu
    těch prvků Národní třídy,
  • 00:39:49 co Národní třída dnes obsahuje,
    tak tady má výrazné budovy,
  • 00:39:52 jako je divadlo, obchodní dům,
    kostel.
  • 00:39:55 Vlastně v téhle části pravé
    Národní třídy hotel žádný není.
  • 00:40:02 Ta, řekneme, kongresová turistika,
    jak se to nazývá,
  • 00:40:05 zažívá poměrně velký boom
    a na takové prestižní adrese
  • 00:40:09 v centru Prahy odpovídající
    kategorie hotelového zařízení
  • 00:40:14 s takovým zázemím vlastně chybí.
  • 00:40:32 Dobrý den.
    Jedno Překvapení bych prosila.
  • 00:40:36 Ještě zaplatit
    bych vám to taky měla, že jo?
  • 00:40:39 Tak. Děkuju.
  • 00:40:51 Pouze v této symbióze
    toho starého a nového
  • 00:40:55 z hlediska architektury domů,
  • 00:41:00 ale taky těch,
    kteří každý den ve městě žijí,
  • 00:41:06 lze spatřovat sílu Prahy
    a její budoucnost.
  • 00:41:10 To je samej Bulhar.
  • 00:41:17 Co to je centrum?
    Protože tady existuje nějaká trasa,
  • 00:41:22 kudy chodí ti turisti, kteří
    to mají zřejmě v těch bedeckerech.
  • 00:41:29 A na tý trase je opravdu
    člověku strašně smutno.
  • 00:41:33 To prostě není pro normální lidi.
    Vlastně ten turismus vysává
  • 00:41:36 tu energii toho města
    naprosto evidentně.
  • 00:41:52 Zeleninu prej už nevedou.
  • 00:41:55 Tak tohle si do polívky nedám.
  • 00:42:13 My si myslíme často
    a svádíme vinu na politiky,
  • 00:42:16 že politici
    nedávají ty správné příkazy,
  • 00:42:21 že nehlásají do televizí a rádií
    nějaké proklamace,
  • 00:42:26 na které bychom se mohli krásně
    lepit a spoluvytvářet společnost.
  • 00:42:30 Ale jak můžou, když je takováhle
    obecná rozpadlost?
  • 00:42:36 Jak můžou politici být jinde,
    než jsme my jako společnost?
  • 00:42:41 Jak můžou být politici jinde,
    než jsou architekti,
  • 00:42:44 než jsou urbanisté,
    učitelé, lékaři, dělníci?
  • 00:42:50 Prostě společnost je v nějakém
    stavu zvláštní rozměklosti,
  • 00:42:56 rozpadlosti, bojácnosti.
  • 00:42:59 Možná i díky tomu
    opěvuje ten okamžik užít si,
  • 00:43:05 užít si v ten moment všeho
    a zítra potopa, že jo.
  • 00:43:19 Obraz toho vnitřního města
    je v podstatě domalovaný.
  • 00:43:23 Asi se shodneme na tom, že Malá
    Strana je krásná tak, jak je.
  • 00:43:26 To, co je do ní domalované,
    je okolí toho města,
  • 00:43:29 které má svoji svébytnou dynamiku
    a samozřejmě se chce projevit
  • 00:43:33 v té dynamice. Tomu nelze bránit,
    ale je nutné,
  • 00:43:38 aby projev toho okolí nějakým
    způsobem koreloval s tím vnitřkem.
  • 00:43:42 Aby ctil pravidla, která ctilo
    právě toto krásné město.
  • 00:44:07 Stojíme v památkové zóně Buďánka.
  • 00:44:10 Asi si takhle péči o památky
    nepředstavujeme. Někde je chyba.
  • 00:44:15 Je to území,
    které je chráněný zákonem,
  • 00:44:21 má za něj někdo odpovědnost,
  • 00:44:23 a my jsme tady svědky toho,
    že to nefunguje.
  • 00:44:26 Zatím tady je všechno
    připraveno pro to,
  • 00:44:28 že stavební firma developerská
    tady zbourá to, co tady zbylo,
  • 00:44:33 a postaví tady novou výstavbu.
    Jsou tady plánovaný v tý poslední
  • 00:44:36 studii v těchto místech
    čtyři pětipatrové domy,
  • 00:44:39 což na území památkové zóny
    rozhodně není to,
  • 00:44:42 co by tam být mělo, protože
    součástí ochrany památkové zóny
  • 00:44:46 nejsou jenom stavby,
    ale i zeleň a historická stopa,
  • 00:44:50 půdorysy historických budov,
    takže při jakékoliv nové výstavbě
  • 00:44:55 tohle všechno půjde vniveč.
  • 00:45:00 Myslím si, že si příčiny
    té liknavosti můžeme domýšlet.
  • 00:45:07 Důkazy o tom, že by památková péče
    byla zkorumpovaná, chybějí.
  • 00:45:12 To opravdu nemáme.
    Ale jak si to jinak vysvětlit,
  • 00:45:17 že ta magistrátní památková péče
    nefunguje?
  • 00:45:21 Magistrát pro obyvatele
    nedělá mnoho.
  • 00:45:24 Samozřejmě ne, že nic, ale ne
    mnoho. Mohl by dělat daleko víc.
  • 00:45:28 A pro ty turisty nedělá
    podle mě už vůbec nic,
  • 00:45:31 protože není zájem o to,
    aby sem jezdili slušní turisti.
  • 00:45:34 Slayers, Polska!
  • 00:45:38 To je taky nový tohle.
    To taky přidělávali.
  • 00:45:41 Pro ty děti.
  • 00:45:42 Tady je zájem o to,
    a souvisí s tím i tyhle obchůdky,
  • 00:45:46 aby tady proteklo
    co největší množství turistů,
  • 00:45:49 kteří se tu zdrží pár dnů, udělají
    si v tomhle skanzenu velký mejdan,
  • 00:45:54 můžou si tady dovolit všechno,
    co si přáli ve skrytu duše
  • 00:46:00 a nemohli by si to jinde dovolit.
    Tady můžou tancovat o půlnoci,
  • 00:46:04 ve dvě hodiny v noci řvát,
    protože tady policajta nepotkáte.
  • 00:46:07 Co by tady dělal?
  • 00:46:09 Támhle mají kameru. Já nevím,
    jestli to funguje, nebo nefunguje.
  • 00:46:12 Já jsem ještě neviděl,
    aby tady policajt naběhl.
  • 00:46:15 Když se tady někdo válí,
    ne aby sem přišli za chvilku.
  • 00:46:19 Ne. Musí přijet auto
    a čekáte půl hodiny na to.
  • 00:46:23 Většinu těch problémů si lidi,
    kteří tu bydlí, musí řídit sami.
  • 00:46:27 My si tady můžeme povídat o tom,
    co se nám líbí a co umíme,
  • 00:46:30 nebo neumíme řešit.
    Ale pak je tady skupina lidí,
  • 00:46:35 kteří ten hlas
    absolutně nezdvihnou,
  • 00:46:39 protože jsou nemocní,
    protože jsou staří.
  • 00:46:42 A těch důvodů je dalších mnoho.
    A ti do žádnýho konfliktu nepůjdou.
  • 00:46:49 -Co to má znamenat?
    -Co? Tady je banka, paní.
  • 00:46:53 -Jaká banka? Já tady bydlím.
    -To jste se asi spletla, paní.
  • 00:46:58 Co mi budete povídat.
    Já tady bydlím padesát let, pane.
  • 00:47:01 Je to prodaný, paní. Pokud ale
    chcete výhodný úvěr pro seniory,
  • 00:47:05 tak přepážka číslo sedm.
  • 00:47:08 Víte co?
  • 00:47:11 Já si myslím,
    že to je naděje Prahy 1,
  • 00:47:14 že neumře, nebude prázdná,
    mrtvá a bez lidí.
  • 00:47:19 Každý den se s nimi potkávám,
    každý den s nimi hovořím.
  • 00:47:24 A těším se na to, že i v budoucnu
    bude Praha plná lidí a dětí.
  • 00:47:29 Tůt! Tůt!
  • 00:47:31 Jsem, kurňa, říkala,
    že jsem na přechodu.
  • 00:47:34 Vždyť mám plnej kočárek dětí. Ty si
    myslíš, že se to táhne jen tak?
  • 00:47:37 -Tůt! Tůt! -Ty troubo,
    že já tam na tebe vlítnu!
  • 00:47:43 Sakra, ženská, když tady
    na tebe troubím, tak chci asi,
  • 00:47:48 abys vypadla ze silnice.
    Víš, kdo já jsem?
  • 00:47:53 Víš ty, kdo já jsem?
    Já jsem náhodou starosta.
  • 00:48:00 A já si můžu dovolit všechno.
    Úplně všechno.
  • 00:48:03 A kdybych chtěl, tak klidně
    i tebe můžu přejet, víš?
  • 00:48:08 Dneska nemáte závazná pravidla hry.
    Nemáte žádný plán, který by řekl:
  • 00:48:12 Na tomhle domě můžou být dva vikýře
    a na tomhle vedle žádný,
  • 00:48:15 protože ten krov je gotický.
    Všechno se rozhoduje ad hoc.
  • 00:48:19 Takže co? Takže se bude licitovat.
  • 00:48:21 Protože, jak už jsme říkali,
    památkový ústav je slabý,
  • 00:48:25 tak magistrát si to v podstatě
    může rozhodnout sám.
  • 00:48:29 No a že by nad městem bděl
    nějaký hlavní architekt,
  • 00:48:32 o tom se taky mluvit nedá,
    protože ten útvar rozvoje
  • 00:48:36 je instituce magistrátu
    a je v podstatě jenom poradní.
  • 00:48:40 Výsledek je, že když si představíte
    město jako hodinový stroj,
  • 00:48:44 tak tady chybí hodinář.
  • 00:49:03 Takovým ožehavým problémem
    dnešních dní je osud Pankráce.
  • 00:49:09 Tam v sedmdesátých
    a osmdesátých letech
  • 00:49:13 byly postaveny výškové budovy,
  • 00:49:16 které podle mě
    obraz Prahy poškodily.
  • 00:49:19 Výšková budova je vlastně věž.
    Praha je město věží,
  • 00:49:22 historicky vždycky byla
    městem věží, takže já říkám:
  • 00:49:27 Ano, Praha potřebuje výškové
    budovy, ale na správných místech
  • 00:49:30 a velmi citlivě zasadit
    do toho konkrétního místa.
  • 00:49:34 Ta chyba se nesmí zvětšovat.
    Já jsem tedy zásadně proti tomu,
  • 00:49:38 aby se tam další výškové
    budovy stavěly.
  • 00:49:41 Proti tomu je i UNESCO, ale ono
    ta svá doporučení pronáší
  • 00:49:45 tak diplomaticky, že pan Kněžínek
    pak může dělat, že tomu nerozumí.
  • 00:49:50 Tak je to doporučení
    samozřejmě kolegů z UNESCA.
  • 00:49:55 To doporučení bylo, že výška
    těch budov by se měla snížit
  • 00:49:58 na nějakých 60 - 70 metrů,
    že by to nemělo být 100 metrů.
  • 00:50:02 Co se týče té výšky,
    my jsme na to reagovali.
  • 00:50:06 Vytvořili jsme, lépe řečeno,
    útvar rozvoje vytvořil metodiku.
  • 00:50:12 Dokonce ve 3D tak výrazně
    progresivní a pokrokovou,
  • 00:50:16 že ostatní města
    dostávají doporučení,
  • 00:50:19 aby tu naši metodiku
    začali využívat,
  • 00:50:24 protože to je
    opravdu IT technologie.
  • 00:50:27 Stane se to, že vznikne
    management plan, který už vznikl,
  • 00:50:30 který vysvětluje, jak jsou vlastně
    legislativně památky ošetřeny
  • 00:50:33 a jak máme nový program,
    který dokáže výškové stavby
  • 00:50:37 do panoramatu a do města zasadit
    a prověřit je v něm.
  • 00:50:41 No, já jenom vím,
    že ještě nikde nebyl použit.
  • 00:50:43 My to umíme vysvětlit všechno,
    ale realita bude podle mě taková...
  • 00:50:47 Jestli bych měl odvodit budoucnost
    podle toho, co bylo do teď,
  • 00:50:51 tak mám pocit, že kdo bude mít
    nejostřejší lokty, ten vyhraje.
  • 00:50:54 Já jsem toho názoru,
    že ke každému modernímu velkoměstu
  • 00:50:58 výškové budovy patří.
    Je to samozřejmě o míře vkusu,
  • 00:51:02 jak se takové
    výškové budovy realizují.
  • 00:51:06 Já jsem přesvědčen,
    že i k Praze patří
  • 00:51:09 a že kvalitně udělané,
    dobré výškové budovy,
  • 00:51:12 které mají nějaký ráz a spirit,
    Praha potřebuje.
  • 00:51:17 Teď je otázka,
    když to řeknu naprosto cynicky,
  • 00:51:20 jestli ten strach Prahy z toho,
    že by ji z UNESCA někdo vyškrtnul
  • 00:51:23 za nějakou výškovou stavbu,
    tak jestli bude silnější,
  • 00:51:26 protože by pak přišla o nějaké
    peníze z turistického ruchu.
  • 00:51:29 Nebo jestli bude ten momentální
    ekonomický profit hrát větší roli,
  • 00:51:34 a tím pádem si to prostě lajsneme
    a dáme se do toho.
  • 00:51:37 Všechny tyto administrativní
    komplexy jsou založený na tom.
  • 00:51:41 že ty budovy jsou strašně nápadný.
  • 00:51:44 On je to vlastně požadavek
    těch investorů.
  • 00:51:47 Říká se tomu takovým
    hezkým českým slovem visibilita.
  • 00:51:51 Každý investor chce, aby ten dům
    měl dobrou visibilitu,
  • 00:51:56 protože pak ho dobře prodá.
    A nám se ta města teď skládají
  • 00:51:59 z takových
    hodně visibilních staveb.
  • 00:52:03 To dřív nebývalo. Dřív byl
    visibilní jenom kostel a divadlo.
  • 00:52:09 Setkáváme se často s otázkou,
    jestli se skutečně nejedná
  • 00:52:14 o nějakej developerskej kšeft,
  • 00:52:16 jestli stavění výškových budov
    je pro ně přínosnější.
  • 00:52:20 Já si myslím, že pro developery
    je to úplně jedno,
  • 00:52:23 protože já buď můžu
    postavit objekt na výšku
  • 00:52:26 a pro toho developera
    ten objem je pořád stejnej.
  • 00:52:29 Nebo ho mohu postavit naležato.
    Výhoda výškových budov je v tom,
  • 00:52:33 že zabírají málo pozemků,
    uvolňují ten parter pro pěší,
  • 00:52:39 pro veřejný prostranství
    nebo pro parky.
  • 00:52:42 Kdyby se stavělo všechno takhle,
    tak se zabetonuje celá zeměkoule.
  • 00:52:50 Já jsem toho celkem příznivec,
    aby se to území toho Pentagonu,
  • 00:52:56 ta vnitřní část
    aby se skutečně doplnila.
  • 00:53:01 Nemám osobně vůbec žádný problém
    s tou budovou hotelovou,
  • 00:53:05 která má těch 70 metrů.
    A ta vyšší budova véčka
  • 00:53:09 je velmi výrazná, až vyzývavá,
  • 00:53:14 ale při dobré architektuře
    si myslím,
  • 00:53:17 že Praha umí
    architektury tohoto typu vstřebat.
  • 00:54:00 -Prachy!
    -Cože? Jaký prachy? Nemám.
  • 00:54:05 -Prachy!
    -Nemám prachy.
  • 00:54:11 Jaký prachy, proboha?
    Říkám, že nemám.
  • 00:54:14 Bum!
  • 00:54:17 Don Giovanni ke kvasu tvému...
  • 00:54:22 Mě na tom nejvíc děsí to,
    že kompozice města, architektura,
  • 00:54:27 urbanismus, které se v Praze
    promýšlely staletí...
  • 00:54:31 Praha není vyrostlá náhodou,
    najednou. Třeba teď stojíme
  • 00:54:34 uprostřed obrovského gotického
    náměstí. To někdo vymyslel,
  • 00:54:37 někdo rozkreslil a někdo řekl,
    jak budou vysoké domy.
  • 00:54:39 Nově Město - to samé.
    Všechny čtvrtě kolem nás
  • 00:54:42 nevyrostly nějakým
    náhodným bujením.
  • 00:54:47 I to Staré Město bylo nějakým
    způsobem vždycky regulované.
  • 00:54:50 Čili najednou, protože to město
    nějakým způsobem příliš dobře
  • 00:54:53 drží pohromadě, ta skladba vypadá
    výborně, tak máme pocit,
  • 00:54:56 že jakýkoliv tón do ní dodáme,
    tak se prostě ujme.
  • 00:54:59 Jako bychom zapomněli,
    že někdo musel vymezit ty noty.
  • 00:55:02 Že někdo musel dát strukturu.
  • 00:55:04 A vzdát se toho
    a všimnout si toho pozdě,
  • 00:55:08 to je nejhorší scénář,
    jaký si umím představit.
  • 00:56:03 To nejde. To je Pražskej hrad.
  • 00:56:59 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2009

Související