iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 2. 2010
15:45 na ČT1

1 2 3 4 5

67 hlasů
33299
zhlédnutí

Retro

Železnice

24 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Retro

  • 00:00:22 Vidím to jako dnes. Jedeme
    se třídou na školu v přírodě.
  • 00:00:25 Sedíme v kupé
    a hrajeme na kytaru
  • 00:00:28 a doprovází nás typický zvuk
    železnice.
  • 00:00:31 Tadamtadam, tadamtadam.
    Tadamtadam.
  • 00:00:34 V dnešním Retru se vrátíme do vlaků
    a na nádraží před listopadem 1989.
  • 00:00:39 Podíváme se do čekáren i do vlaků,
    kterými jsme cestovali.
  • 00:00:43 Dokud jezdily parní lokomotivy
    a v létě byla otevřená okna,
  • 00:00:47 aby se větralo,
    tak byla sedadla pokrytá
  • 00:00:50 téměř souvislou vrstvou sazí.
  • 00:00:52 Projedeme se západními
    i východními expresy.
  • 00:00:55 Vlak Praha - Moskva,
    to byl specifický vlak,
  • 00:00:59 protože to bylo takové město
    nebo městečko na kolejích.
  • 00:01:03 Navštívíme legendární
    pantografovou jednotku.
  • 00:01:10 Pantografy, kterým se
    v lidové mluvě říká žabí tlama,
  • 00:01:16 patří neoddělitelně
    k železnici několik desetiletí.
  • 00:01:23 A ke vztahu k železnici se vyzná
    divadelník Arnošt Goldflam.
  • 00:01:29 Dávám skoro výhradně přednost
    vlaku, takže jezdím vlakem.
  • 00:01:34 A rád.
  • 00:01:39 Vzpomínáte na parní lokomotivy?
    Dřevěné lavice ve vlacích?
  • 00:01:43 A kamna v čekárnách?
  • 00:01:46 Jakou úroveň měla dráha
    v poválečném Československu
  • 00:01:50 a co všechno se na železnici
    odehrálo do listopadu 1989?
  • 00:01:54 Dozvíte se od reportéra
    Tomáše Voženílka.
  • 00:02:01 V souladu se základním cílem
    politiky Komunistické strany
  • 00:02:05 Československa neustále zvyšovat
    úroveň života našeho lidu rostou
  • 00:02:10 na všech úsecích úkoly zaměřené
    na rozvoj ekonomiky a hospodářství.
  • 00:02:15 Z celospolečenského rozvoje
    vyplývají konkrétní úkoly
  • 00:02:18 i pro dopravu, zejména
    pro její nejdůležitější složku,
  • 00:02:22 dopravu železniční.
  • 00:02:24 Železnice byla po válce dlouhá
    léta téměř výhradním dopravcem,
  • 00:02:28 a tak kroky cestujících mířily
    do nástupu dálkové dopravy ČSAD
  • 00:02:32 povětšinou na nádraží.
  • 00:02:38 Dálkových autobusových linek
    začalo přibývat
  • 00:02:41 až se 70. lety minulého století
    čili železnice ve vztahu
  • 00:02:44 ke konzumentovi, k tomu cestujícímu
    byla ve velké výhodě.
  • 00:02:48 Ona mu nemusela příliš nadbíhat.
    Ber to, co ti dáváme.
  • 00:02:55 V tu dobu nebylo nic neobvyklého
    vidět třeba
  • 00:02:58 patnáctivozový rychlík,
    který byl nabitý k prasknutí,
  • 00:03:02 protože lidé se potřebovali
    dostat odněkud někam.
  • 00:03:05 Ten vlak pro ně byl
    jediným prostředkem.
  • 00:03:08 Naše železnice dopravují cestující
    už většinou včas
  • 00:03:12 a brzo je budou dopravovat
    i pohodlněji.
  • 00:03:16 Přispějí k tomu kolejnice, které
    jsou svařeny do délky 250 metrů.
  • 00:03:20 Odstraní se tím neustálé nárazy
    kol o spáry,
  • 00:03:23 kterými trpěly koleje,
    spodek trati i vagony
  • 00:03:26 a také pohodlí cestujících.
  • 00:03:28 Železnice nabízela cestujícímu to,
    co měla,
  • 00:03:32 to znamená ty staré vagony, které
    podědila z časů předválečných,
  • 00:03:37 ve značné míře i lokomotivy
    ze stejných časů a personál,
  • 00:03:42 který na to byl zvyklý.
  • 00:03:46 Výlukou jsme zvýšili zpoždění
    zhruba asi o dvacet minut.
  • 00:03:50 Já jsem myslel, že expres,
    což jsme my, má větší výhody,
  • 00:03:55 že projíždí.
  • 00:03:57 Expres sice má větší výhody,
    skutečně se to doprava snaží
  • 00:04:02 dodržovat, ale pakliže není
    uvolněna trať,
  • 00:04:05 tak ani expres nemůže použít
    tyto výhody.
  • 00:04:09 Později nám hlavně západní Evropa
    začala poněkud ujíždět.
  • 00:04:16 Čím to je?
  • 00:04:18 Velice těžko to teď budeme
    dohánět.
  • 00:04:22 Ono je to všechno strašné.
    Je to otázka obrovských peněz.
  • 00:04:30 Železnice byla přetížená
    především nákladní dopravou,
  • 00:04:34 a proto rychlosti stagnovaly
    nebo stoupaly velice pomalu.
  • 00:04:38 Dnes když se občan podívá
    do jízdního řádu, tak zjistí,
  • 00:04:41 že ráno a odpoledne jezdí vlaky
    téměř po půl hodině.
  • 00:04:44 Třeba na Kolín.
  • 00:04:46 Tolik osobních vlaků
    za socialistických časů nebylo.
  • 00:04:50 Koho a co už dnes
    na dráze nepotkáme?
  • 00:04:53 Informátory, nosiče zavazadel,
    kuřácké či poštovní vozy,
  • 00:04:57 živý hlas z amplionů
    a samozřejmě parní lokomotivy,
  • 00:05:00 na jejichž kotli se žhavila
    pěticípá hvězda.
  • 00:05:04 Pokud na lokomotivě hvězda
    v jakékoliv formě chyběla,
  • 00:05:08 tak lokomotiva nesměla vyjet
    z depa na trať.
  • 00:05:12 To byl jeden ze symbolů,
    který potom v 70. a 80. letech
  • 00:05:18 byl tak trošku vnímán
    jako nutné zlo.
  • 00:05:27 Pár par čas od času můžeme spatřit
    na kolejích i dnes díky nadšencům,
  • 00:05:31 kteří je opečovávají.
  • 00:05:33 Třeba i legendární poválečnou
    lokomotivu Albatros.
  • 00:05:36 Já o ní trošku mluvím
    jako o živé bytosti.
  • 00:05:39 Když vidíte, že se daří
    a lokomotiva se správně rozehřívá,
  • 00:05:44 tak potom jí popustíte otěže
    ještě víc a dovolíte, aby jela.
  • 00:05:47 A najednou se dostáváte
    nad rychlost padesát.
  • 00:05:50 Dostáváte se ke stovce
    a ona chce zrychlovat stále dál.
  • 00:05:53 Najednou cítíte, jako by se
    lokomotiva maličko nadzvedla,
  • 00:05:56 a připadáte si,
    že letíte v poloze nula.
  • 00:05:59 Je to úžasný pocit.
  • 00:06:01 Pokud bych to měl připodobnit
    ke své bývalé profesi,
  • 00:06:06 tak například mizí výpravčí
    v klasické podobě.
  • 00:06:10 Dnes můžete ujet desítky kilometrů
    a toho pána s červenou čepicí
  • 00:06:14 a s plácačkou, jak se té výpravce
    říkalo, pomalu nepotkáte.
  • 00:06:21 Rozdíl je v podstatě mizivý,
    lístky se prodávají z komputerů,
  • 00:06:26 nikoliv ze zásobníků, odkud
    je paní prodavačka vytahovala.
  • 00:06:31 -Ale jinak moc velké rozdíly
    nevidíte? -Téměř žádné.
  • 00:06:35 Jedná se o velmi svéráznou
    památkovou rezervaci.
  • 00:06:39 Tenkrát si pamatuji nádraží
    v Kralupech.
  • 00:06:42 Teď je tam krásné nádraží,
    nádherné, ale jinak...
  • 00:06:45 Co bylo charakteristické
    pro to kralupské nádraží?
  • 00:06:49 To staré?
    Páchlo záchodem.
  • 00:06:56 Vždycky jsem jezdil vlakem
    a vždycky jsem jezdil vlakem rád,
  • 00:07:04 a sice z různých důvodů.
  • 00:07:07 V 50. letech jsem jako kluk
    jezdil s rodiči na výlet.
  • 00:07:13 Vlaky měly svoje kouzlo,
    protože tam byla sedátka
  • 00:07:20 z takových dřevěných latěk.
    Jak po nich jezdily
  • 00:07:26 už patrně celé generace,
    tak to bylo krásně ohlazené.
  • 00:07:31 Mezitím se to vždycky
    asi lakem natřelo,
  • 00:07:36 takže už to mělo
    i nádhernou patinu.
  • 00:07:42 Jestli se nepletu,
  • 00:07:46 tak ty vlaky měly
    i svou specifickou vůni dřeva.
  • 00:07:51 A to byly ještě vlaky,
    které táhla parní lokomotiva?
  • 00:07:56 To byly ještě parní lokomotivy.
  • 00:08:00 Nemluvě o tom,
    že i lokomotivy měly svoje kouzlo,
  • 00:08:04 protože na některých nádražích...
    Já jsem se narodil v Brně
  • 00:08:08 a tam jsem žil.
    Na některých nádražích,
  • 00:08:12 když se člověk chtěl dostat ven,
    tak musel jít přes most.
  • 00:08:17 Mohl se i zastavit na tom mostě
    a pozorovat to svrchu.
  • 00:08:22 Jak se vám nastupovalo do vlaku?
  • 00:08:26 Do vlaku? S tím jsem neměl
    nikdy problém. Proč?
  • 00:08:30 Protože já
    když jsem jezdila s babičkou,
  • 00:08:33 tak babička vždycky měla problém
    nastoupit do vlaku,
  • 00:08:36 protože to bylo moc vysoko,
    ty schůdky od peronu.
  • 00:08:39 A ona, jak už byla starší
    a už jí nohy tak nesloužily,
  • 00:08:43 se tam vždycky tak motala
    a pak jí museli třeba lidi pomoci.
  • 00:08:47 Tak já jsem pořád mladý, tak zatím
    jsem tento problém nepoznal, víte?
  • 00:08:55 Říká vám něco Vindobona
    nebo Pařížák?
  • 00:08:58 Projeli jste se někdy
    Východním expresem?
  • 00:09:02 To byly vlaky, kterými jsme se
    mohli dostat do zahraničí.
  • 00:09:05 -Tak kam to bude?
    -Jednou do Vraného.
  • 00:09:13 Děkuji.
  • 00:09:22 Německo. Z berlínského nádraží
    vyjel po dvanáctileté přestávce
  • 00:09:26 opět první vlak
    na přímou cestu do Vídně.
  • 00:09:29 Byl pojmenován Vindobona.
    Dosahuje rychlosti až 160 km/h.
  • 00:09:34 Trať Berlín - Praha - Vídeň
    ujede za dvanáct hodin.
  • 00:09:38 Rychlík Vindobona měl skutečně
    velice mimořádné postavení
  • 00:09:43 v rychlé osobní dopravě.
  • 00:09:46 Byl to jeden z mála rychlíků, který
    spojoval západní a východní země.
  • 00:09:53 A navíc to byl rychlík,
    který jezdil nejrychleji.
  • 00:10:02 Už jede. Přesně.
    V Paříži je v půl osmý ráno.
  • 00:10:18 -Máš kliku, že ti dali modrou.
    -Na vojnu mě nedostanou.
  • 00:10:23 Jo, můžeš mi zamávat, až pojedu.
    Pošlu ti pohled z Eiffelovky.
  • 00:10:29 Druhým takovým významným vlakem,
    který jezdil na Západ,
  • 00:10:33 byl takzvaný Pařížský expres,
  • 00:10:36 který vozil lůžkové vozy
    i některé další přímé vozy.
  • 00:10:40 Vlak svobody. Rychlík,
    který prorazil železnou oponu.
  • 00:10:44 Originální akce
    českých odpůrců režimu.
  • 00:10:47 Vlak projel střeženou
    česko-německou státní hranici
  • 00:10:50 a zůstal v Bavorsku.
  • 00:10:52 Na Západě souprava a její hrdinové
    rázem vzbudili mimořádný ohlas.
  • 00:10:56 Odjezdy dalších vlaků do světa
    byly méně dramatické.
  • 00:11:03 V době před revolucí
    to pro nás byl zážitek,
  • 00:11:06 kdo jsme se na ten Západ dostal,
    kdo tady jezdil dlouho.
  • 00:11:10 Dojeli jsme do Chebu.
    Tam nastoupili naši samopalníci
  • 00:11:13 a v okamžiku,
    kdy jsme hranici opustili
  • 00:11:16 a nasáli ten vzduch,
    tak to byl balzám.
  • 00:11:20 Paříž? Já jsem do Paříže
    jezdil hrozně rád.
  • 00:11:23 Já ji měl hrozně rád, takže já
    jsem tam byl snad padesátkrát.
  • 00:11:27 Mělo to obrovskou výhodu,
    protože my na rozdíl od kolegů
  • 00:11:31 z jídelních vozů jsme tam
    byli přes den.
  • 00:11:37 Firma jako taková
    byla dost prestižní,
  • 00:11:40 protože existoval pořadník uchazečů
    o zaměstnání u firmy.
  • 00:11:43 Bylo tehdy obtížnější se sem dostat
    než k Interhotelům.
  • 00:11:46 Co všechno člověk musel splňovat,
    když to bylo tolik obtížné?
  • 00:11:49 Musel být v první řadě vyučen,
    musel mít určitou praxi,
  • 00:11:52 jazykově vybaven a samozřejmě
    i kádrové předpoklady,
  • 00:11:56 jak tehdejší doba vyžadovala.
  • 00:11:57 Zápory?
    V létě horko, v zimě zima.
  • 00:12:01 A ta zima třeba v Rusku
    byla krutá.
  • 00:12:04 Mně se třeba stalo v Moskvě,
    že když jsem spravoval
  • 00:12:08 prasklou vodu na voze,
    tak než jsem to spravil,
  • 00:12:12 což se mi skoro nepovedlo,
    tak jsem přimrzl k podlaze
  • 00:12:16 a musel jsem se vyzout z bot.
    Jeli jsme dál, stanici po stanici.
  • 00:12:20 Ukrajina byla opravdu chudá.
    Tam přišla naše chvíle.
  • 00:12:25 Kdo začal jezdit, ani nevěděl,
    proč mu do našeho vozu
  • 00:12:30 dávají tolik zboží.
    My jsme tam měli lančmíty,
  • 00:12:34 paštiky, ty velice dobře šly.
    Přijeli jsme do první stanice,
  • 00:12:39 vykouknete z okna
    a tam už běží fronta.
  • 00:12:43 Skoupí všechno,
    co jsme měli ve vozech,
  • 00:12:47 co mělo být vlastně pro cestující.
    My jsme samozřejmě tržby
  • 00:12:51 měli docela vysoké,
    spokojena byla firma.
  • 00:12:55 Spokojeni jsme byli nakonec i my.
  • 00:12:59 Nechci vystupovat jako Mirek Dušín,
    taky jsme z toho něco měli pro nás.
  • 00:13:04 My jsme také trošičku potřebovali
    vydělat na to,
  • 00:13:07 protože všude to bylo
    na úplatcích.
  • 00:13:11 Když jste nedal pivo,
    lančmít nebo paštiku,
  • 00:13:16 tak vás klidně někde odpojili,
    řekli, že máte poruchu.
  • 00:13:20 Specialisté na toto byli Rumuni.
  • 00:13:24 Postupně až k Moskvě
    jsme byli vyprodaní a bylo hotovo.
  • 00:13:32 Bohaté zkušenosti
    s takovou přepravou
  • 00:13:35 různých emigrantských plátků
    a štvavých letáků mají například
  • 00:13:38 na hraničním přechodu
    v Českých Velenicích.
  • 00:13:41 Za šest měsíců loňského roku tady
    jen v jediném mezinárodním rychlíku
  • 00:13:46 Vindobona v 36 případech zadrželi
  • 00:13:49 1 270 kusů tiskovin
    antisocialistického obsahu.
  • 00:13:53 Podobně je tomu i ve vlacích
    projíždějících na území
  • 00:13:57 naší republiky
    přes chebský železniční přechod.
  • 00:14:00 Před časem tu byly nalezeny
    letáčky,
  • 00:14:03 jejichž autoři líčili západní
    společnost jako rajský ostrov
  • 00:14:06 a vyzývali československou mládež
    k opuštění republiky,
  • 00:14:09 k odmítání služby
    v ozbrojených silách,
  • 00:14:12 tedy vlastně k trestné činnosti
    proti vlastní zemi.
  • 00:14:15 Je plno kuriózních historek,
    které jsou spojeny zejména
  • 00:14:19 s cestami na Balkán,
    tedy do Rumunska a Bulharska.
  • 00:14:22 Sezonní vlaky,
    které byly záležitostí jednak
  • 00:14:25 pracovním vytížením dost značným,
    ale zároveň ta posádka
  • 00:14:29 si to zpříjemňovala i humorem.
    Cestující rádi pomáhali,
  • 00:14:33 protože se nudili
    tu dlouhou cestu.
  • 00:14:36 V podání s nimi se tehdy
    třeba loupaly brambory,
  • 00:14:39 které zdaleka nebyly
    připravené dopředu.
  • 00:14:42 Oloupat dva sáčky brambor znamenalo
    dvakrát půl metráku brambor,
  • 00:14:46 které se musely oloupat na to,
  • 00:14:49 aby byly večeře pro 250 lidí
    zajištěny.
  • 00:14:57 Nevím, jestli se to hodí
    pro veřejnost,
  • 00:15:02 ale já jako kluk jsem trpěl
    žaludeční neurózou.
  • 00:15:06 Musel jsem často navštěvovat
    toaletu.
  • 00:15:10 Ve vlaku to nebylo moc čisté,
    taky to smrdělo.
  • 00:15:14 Někdy to nesplachovalo
    a nebyl taky toaletní papír.
  • 00:15:19 Tehdy vůbec toaletního papíru
    bylo málo.
  • 00:15:23 Toto byl trošičku problém.
  • 00:15:26 Jak se vám líbily naše vlaky?
    Naše lokomotivy?
  • 00:15:29 Třeba parní lokomotivy,
    které tady máme zrovna,
  • 00:15:36 tady měly z boku takové pláty,
    asi jiný typ,
  • 00:15:42 takže mně to připadalo,
    že je to vlastně obrněné.
  • 00:15:47 Líbilo se mi vzadu,
    jak byl náklad uhlí.
  • 00:15:52 Toto bylo pěkné.
  • 00:15:55 -Jak houkala?
    -Jak to pískalo vždycky.
  • 00:16:00 Bylo to, jako kdyby to byla
    zvuková skladba k rozjezdu vlaku.
  • 00:16:06 Také se mi líbilo,
    jak se zastavily.
  • 00:16:11 Bylo prohnuté rameno
    a čepovali tam vodu do vlaku.
  • 00:16:22 Když byly lokomotivy dieselové,
    tak ty zase měly rovný,
  • 00:16:28 trošku seseknutý předek,
    nahoře dvě okénka.
  • 00:16:34 Já to tak podle představy...
    Možná to bylo úplně jinak.
  • 00:16:40 Dvě okénka, tam byl řidič,
    mašinfíra, vlastně strojvůdce.
  • 00:16:47 Tady to bylo lisované
    asi z plechu nebo ze železa
  • 00:16:54 a mělo to schodečkovitý profil.
    To vypadalo, že to jede
  • 00:17:00 a vše, do čeho to narazí,
    může rozdrtit.
  • 00:17:16 Patří mezi trvalky na dráze
    a stále jezdí.
  • 00:17:20 Pojďme za příběhem
    legendárního pantografu,
  • 00:17:24 který brázdí okolí Prahy
    už desítky let.
  • 00:17:27 A navíc je to docela hezká žába.
  • 00:17:34 Velkou výhodou této nové soupravy
    je moderní konstrukční řešení
  • 00:17:39 elektrické trakce,
    které umožňuje dosáhnout
  • 00:17:43 opravdu špičkových
    dopravních výkonů.
  • 00:17:47 Jednotka dosáhne za půl minuty
    rychlosti 75 kilometrů za hodinu.
  • 00:17:52 Jednoduchý a rychlý nástup
    a výstup cestujících
  • 00:17:55 díky snížené nástupní hraně
    a automaticky otevíraným dveřím
  • 00:17:59 i rychlý rozjezd.
    Především to umožňoval výkřik
  • 00:18:03 techniky na železnici 60. let
    v Československu.
  • 00:18:06 Pantografová jednotka pro obsluhu
    veřejné dopravy
  • 00:18:09 v okolí velkých měst.
  • 00:18:11 Když si uvědomíme, že jejich
    začátek je v polovině 60. let
  • 00:18:15 minulého století, kolem
    roku 1965 začaly jezdit první,
  • 00:18:20 ale že tento typ dokázal
    vlastně po padesáti letech
  • 00:18:25 ještě být jakýmsi vlivným činitelem
    v osobní dopravě,
  • 00:18:30 tak to je svým způsobem zázrak.
  • 00:18:34 Mezi lidmi byla tahle vozidla
    nesmírně oblíbená.
  • 00:18:39 Já už jsem to zapomněl,
    já to měl kdysi spočítané,
  • 00:18:43 ale oproti rychlíku na úseku
    Praha - Kolín nezůstávaly
  • 00:18:48 tyto v podstatě zastávkové vlaky
    o tolik pozadu.
  • 00:18:54 Tam bylo zajímavé to,
    že jsme po roce 1980 chtěli
  • 00:19:00 zajistit dopravu patrovými
    elektrickými jednotkami,
  • 00:19:05 které začínaly jezdit ve Francii
    a později v jiných zemích.
  • 00:19:10 Ten vývoj jsme také zadali,
    ale bohužel neskončil
  • 00:19:15 příliš úspěšně,
    respektive byl velice dlouhý.
  • 00:19:19 Bylo to dané tím,
    že v té době náš průmysl nebyl
  • 00:19:24 schopen vyrobit lehkou skříň
    a lehké hnací vozidlo,
  • 00:19:29 které by bylo obsaditelné
    cestujícími ve dvou podlažích.
  • 00:19:34 Ten dluh vůči ostatním městům
    byl vyrovnán tím,
  • 00:19:37 že postupně byly vyvinuty
    další podobné jednotky,
  • 00:19:42 nicméně nikoliv s touhle
    sníženou nástupní hranou.
  • 00:19:47 Zápory to mělo.
    Zaprvé to bylo dlouhé.
  • 00:19:52 Když se stala nějaká závada,
    tak jsme se proběhli.
  • 00:19:55 Když tady byl s námi pomocník,
    řešil to pomocník.
  • 00:19:58 V dnešní době jsme na to sami.
  • 00:20:01 Tohle stanoviště má
    jednu takovou nevýhodu,
  • 00:20:05 že je dost vystrčené,
    takže když je člověk v čele,
  • 00:20:08 tak to s ním hrozně hází.
    Když je tam rychlost 100 km
  • 00:20:12 a trať nebyla úplně nejrovnější,
    tak tady člověk lítal,
  • 00:20:16 dá se říci, jak hadr na holi.
    Stávalo se u těchto dveří,
  • 00:20:20 že nebyla ještě zrcátka.
    Kontroloval to pomocník,
  • 00:20:24 ten výstup a nástup cestujících.
    Máme tady sice kontrolku,
  • 00:20:29 která svítí,
    když jsou dveře otevřené.
  • 00:20:33 Ale někdy tam zůstal třeba
    cestující za rukáv kabátu.
  • 00:20:38 Pomocník si myslel,
    že utíká s vlakem a mává,
  • 00:20:43 že se vlastně loučí,
    ale on se neloučil.
  • 00:20:47 On tam byl chycený za rukáv,
    který dveře nedokázaly rozpoznat.
  • 00:20:52 Takže pohodlná jízda,
    lepší řízení,
  • 00:20:56 i když tohle na svou dobu
    bylo fantastické.
  • 00:20:59 Spousta věcí nebyla dotažena
    do konce jenom proto,
  • 00:21:03 že tenkrát nebyla technika.
    Tyhle jednotky mají
  • 00:21:06 už vlastně rekuperaci
    nebo bylo s ní počítáno.
  • 00:21:09 To znamená vracet proud do sítě.
  • 00:21:12 Bohužel na to tenkrát nebyla
    technika.
  • 00:21:15 Dnešní pantografy to mají
    a zatím to funguje,
  • 00:21:18 ale není to úplně bez problému.
    Do dneška jsou funkční
  • 00:21:22 a my bychom se bez nich nemohli
    v současné době obejít.
  • 00:21:26 Teď jak je zima, tak téměř
    polovina nových pantografů
  • 00:21:32 na tu zimu vlastně dojela
    a zachránily to staré pantografy.
  • 00:21:44 Rozdíl proti dnešku byl
    hodně v tom,
  • 00:21:47 že tehdy to cestování bylo
    osobnější.
  • 00:21:51 Bylo daleko víc personálu
    na železnici,
  • 00:21:56 takže řadový cestující se setkal
    už třeba při čekání na vlak
  • 00:22:01 s celou řadou železničářů,
    mohl se kdykoliv na cokoliv zeptat.
  • 00:22:06 Zpravidla dostal odpověď.
  • 00:22:10 Co se týče úrovně komfortu
    před rokem 1989,
  • 00:22:16 bylo to dáno
    jednak technickým řešením
  • 00:22:22 a poměrně pomalými dodávkami
    moderních vozidel.
  • 00:22:28 Do určité míry to bylo dáno i tím,
    že právě nákladní doprava,
  • 00:22:34 která velice zatěžovala
    naši železniční síť,
  • 00:22:40 byla v řadě případů příčinou
    poměrně velkých zpoždění
  • 00:22:46 a nepravidelností
    v železniční dopravě.
  • 00:22:59 Když se to tak vezme a sečte,
    tak vlastně to špatné zapadne
  • 00:23:05 do minulosti a zůstane ta atmosféra
    cestování, vlaků, nádraží a poezie.
  • 00:23:26 Vlaky jsou pro některé
    srdeční záležitostí
  • 00:23:30 a někteří si dokonce pamatují
    nazpaměť jízdní řády.
  • 00:23:34 Jaké vzpomínky na cestování vlakem
    v Československu máte vy?
  • 00:23:38 Napište nám a posílejte retro
    fotky do naší divácké soutěže.
  • 00:23:42 Vše najdete
    na www.retromanie.cz.
  • 00:23:46 Tak se mějte hezky
    a za týden na viděnou.
  • 00:23:50 -Jízdenky, prosím.
    -Jo, jo. -Děkuji.
  • 00:24:06 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2010

Související