iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 12. 2008
15:05 na ČT1

1 2 3 4 5

199 hlasů
20102
zhlédnutí

Futuroskop II.

Magické oko a jiné zázraky

25 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Futuroskop - Magické oko a jiné zázraky

  • 00:00:17 Čau, Steve!
    Čau, Claudie.
  • 00:00:20 Čau!
    Nazdar, Kubčo!Ahoj.
  • 00:00:23 Hádejte, o čem budem dneska točit!
  • 00:00:26 Dneska se díváte na poslední díl
    2. série Futuroskopu.
  • 00:00:29 Zjistili jsme jaké vědecké vynálezy
    pomáhají najít lidem cestu.
  • 00:00:34 Vypravili jsme se do kosmu
    a sestoupili do podzemí.
  • 00:00:37 Už tušíme,
    čím svět drží pohromadě.
  • 00:00:40 Stopovali jsme molekuly
    v mikrosvětě.
  • 00:00:43 A dělali různé pokusy.
    Ale o čem bude poslední díl?
  • 00:00:47 Mělo by to být něco zajímavého
    a užitečného.
  • 00:00:50 A co takhle auta?
    To je přeci vynález!
  • 00:00:53 Ani nápad!
    Auta smrdí a způsobují nehody.
  • 00:00:56 Nehody nezpůsobují auta,
    ale řidiči a chodci.
  • 00:00:59 Tak něco úplně jiného!
    Co třeba klonování?
  • 00:01:03 Když já bych chtěla něco
    jednoduššího a přitom užitečného.
  • 00:01:07 Nakonec jsem se zeptala
    na radu naší babičky.
  • 00:01:10 Ona je po operaci páteře
    a špatně se jí chodí.
  • 00:01:13 Takže používá při chůzi vynález,
    který se jmenuje chodítko.
  • 00:01:17 Vynálezů a pomůcek
    pro handicapované je spousta.
  • 00:01:20 Pomáhají starým i mladým lidem
    a dětem, které to potřebují.
  • 00:01:24 Dělají díky nim to,
    co by jim jinak nešlo.
  • 00:01:27 Nebo třeba můžou sportovat.
    Dobře.
  • 00:01:30 Tak tyhle zázračné pomůcky
    prozkoumáme.
  • 00:01:41 Dobrý den, pane řediteli.
    Dobrý den, já jsem Herrmann.
  • 00:01:49 Tady jste v Jedličkově ústavu
    a základní a střední škole
  • 00:01:53 a ještě mateřské škole.
    Tyhle všechny školy tady máme.
  • 00:01:57 Je to zařízení pro děti
    s tělesným postižením
  • 00:02:00 nebo pro děti
    s vícečetným postižením.
  • 00:02:04 To znamená, že některé děti mají
    třeba zrakové a tělesné postižení,
  • 00:02:08 některé děti mají tělesné
    a lehké mentální postižení.
  • 00:02:12 Pro všechny tyhle děti
    tady fungujeme od roku 1913.
  • 00:02:17 Máme vám také vyřídit pozdravy
    od Evy Holubové,
  • 00:02:20 se kterou jsme natáčeli loni.
    Děkuju pěkně.
  • 00:02:24 Ty tady kdysi,
    když byla tak asi ve vašem věku,
  • 00:02:27 možná trošku starší, po gymnáziu,
    tak tady pracovala. Úžasná ženská!
  • 00:02:33 My bychom rádi viděli vědecké
    a technické pomůcky,
  • 00:02:36 které tady v ústavu používáte.
    To vám rádi ukážeme.
  • 00:02:40 Máme tady připravené
    různé pomůcky na ergoterapii.
  • 00:02:44 Nebo se tady můžete seznámit
    s našimi žáky,
  • 00:02:49 kteří vám taky leccos ukážou.
  • 00:02:53 Je dobře, že jste přišli dneska
    nebo v tuhle dobu,
  • 00:02:56 protože kdybyste přišli
    za nějaký čas,
  • 00:02:59 tak bysme tady třeba
    už nemohli točit,
  • 00:03:01 protože by tady byla tma
    a museli bychom to přisvěcovat.
  • 00:03:04 Tady v těch místech chtějí postavit
    až do výše 2. patra tribunu,
  • 00:03:08 která nám tady bude stínit
    několik tříd
  • 00:03:12 a tady ten prostor bude spíš
    takový jako tunel.
  • 00:03:16 Slavoj Vyšehrad si tady zbudoval
    trávník 3. generace
  • 00:03:20 a teď to chtějí ještě vylepšit
    o tribunu a moc nehledí na to,
  • 00:03:25 že tím změní světelné podmínky
    tady ve škole.
  • 00:03:36 Tak tohle je Denis
    a tohle Marek.
  • 00:03:39 A abyste zase vy věděli,
    tohle je Claudie,
  • 00:03:41 tohle Kuba a tohle Steve.
  • 00:03:43 Ahoj.
    Čau.
  • 00:03:46 Denis chodí do střední školy
    a Marek chodí do devítky.
  • 00:03:49 To jsou takoví naši študenti.
  • 00:03:56 V čem je ta motorka lepší
    než ten vozejk?
  • 00:03:59 Nebo horší než ten vozejk?
  • 00:04:02 Já nevím.
  • 00:04:04 Mně vyhovuje motorka
    svou skladností třeba do kufru.
  • 00:04:09 Oproti normálnímu
    elektrickýmu vozejku,
  • 00:04:15 ty většinou bejvaj velký
    a moje máma je ani neunese.
  • 00:04:20 Já mám tohle,
  • 00:04:23 protože to je tak na hranici toho,
    co moje máma unese.
  • 00:04:27 Co to všechno umí,
    když to má takový páčky?
  • 00:04:30 Tenhle vozejk umí spoustu věcí.
  • 00:04:34 Umí se naklápět.
    Předvedu.
  • 00:04:38 Takhle položit.
  • 00:04:41 Pak jde ještě vysunout podvozek.
  • 00:04:44 A jak dlouho ti trvalo,
    než ses to naučil ovládat?
  • 00:04:49 Asi tak 5 minut.
    Aha.
  • 00:04:53 A ještě něco kromě těch dvou?
    Vidím, že to má i světla.
  • 00:04:55 Má to světla.
  • 00:04:57 Výstražný,
    blinkr doprava,
  • 00:05:01 blinkr doleva.
    A ještě klakson.
  • 00:05:09 Řekli byste nám, jak se tady učíte
    a jak tady vůbec žijete?
  • 00:05:14 Já si myslím, že to je
    celkem normální standardní výuka.
  • 00:05:21 Ale některý děti tady mají
  • 00:05:25 svoje vlastní plány
    na určitý předměty.
  • 00:05:30 Já třeba mám individuální
    plán na matematiku.
  • 00:05:36 Jinak je tady normální výuka.
  • 00:05:42 Jsou tady všechny předměty,
    dějepis, zeměpis, přírodopis.
  • 00:05:48 Prostě normální, bych řekl.
  • 00:05:51 Kolik vás je ve třídě?
    Nás je 5. V devítce nás je 5.
  • 00:05:59 A na tý střední?
    Na střední nás je teď 9.
  • 00:06:03 Když vám skončí vyučování,
    máte pak nějaké vyžití?
  • 00:06:08 Nějaké zájmové kroužky
    nebo něco v tomto duchu?
  • 00:06:12 Ano, máme tady spoustu kroužků.
    Je tady dokonce rehabilitace.
  • 00:06:17 Třeba středoškoláci chodí
    na rehabilitaci ne během vyučování,
  • 00:06:23 ale někteří i po vyučování.
  • 00:06:26 Kroužků tady máme spoustu.
    Bocciu, florbal, malování,
  • 00:06:31 jsou tady i dílny
    -Potom jsou tady třeba šachy.
  • 00:06:38 A vy něco z toho děláte?
    Já dělám florbal.
  • 00:06:41 A hrál jsem i šachy.
    Ale teď jsem od toho trochu odpadl.
  • 00:06:47 Já jsem dělal atletiku,
    ale už ji nedělám.
  • 00:06:51 Teď bych chtěl zase začít
    dělat curling.
  • 00:06:56 To je takový to s kamenama,
    co se šoupou po ledu.
  • 00:07:05 Chtěl bych ho začít dělat,
  • 00:07:08 jenže mi to bohužel
    časově moc nevychází.
  • 00:07:11 Tak ještě uvidíme.
  • 00:07:14 A kdo vynalezl první vozík?
    To jsem si nastudoval já.
  • 00:07:17 Už ve starověku se používaly
    kolečkový židle.
  • 00:07:21 První patent na vozík
    byl udělen v roce 1869.
  • 00:07:24 Invalidní vozík měl pevné sedadlo
    a velká zadní kola,
  • 00:07:28 která uživatel poháněl rukama.
  • 00:07:31 Moderní vozík vynalezl
    Američan Herbert Everest,
  • 00:07:35 který po důlním neštěstí
    ochrnul na dolní končetiny.
  • 00:07:39 Spolu s inženýrem Jenningsem
    pak v roce 1933
  • 00:07:42 sestrojili kovový skládací vozík
    moderního typu.
  • 00:07:46 Já jsem slyšel,
    že na moderních vozících
  • 00:07:49 se dá dokonce i sportovat.
  • 00:07:51 A na paralympiádě jsme letos
    vyhráli 27 medailí.
  • 00:07:55 Třeba v hodu oštěpem,
    v hodu diskem, v cyklistice.
  • 00:07:59 A vy na tom sportujete?
  • 00:08:01 Já na tohle vozejku
    hraju florbal.
  • 00:08:05 Jsou i mechanický vozejky,
    speciálně udělaný
  • 00:08:09 pro jakoby profesionální hráče,
    který to s tím uměj.
  • 00:08:16 Ty vozíky na sportování
    se používají hlavně mechanický.
  • 00:08:24 Jak se třeba na tomhle
    hraje florbal?
  • 00:08:27 Je to vlastně jednou rukou
  • 00:08:31 a je to těžší,
    než když někdo chodí.
  • 00:08:35 Je to úplně něco jinýho.
  • 00:08:39 Na paralympiádě je vlastně
    disciplina cyklis...
  • 00:08:43 (šeptá) Tam.
  • 00:08:45 Cyklistika.
  • 00:08:48 My máme i medailistku
    tady z Jedličkova ústavu,
  • 00:08:53 jmenuje se Markéta Macková.
  • 00:08:56 Získala medaili za cyklistiku.
  • 00:09:06 Ergoterapie se zabejvá hodnocením
    a tréninkem soběstačnosti.
  • 00:09:12 Především jde
    o nezávislost klientů.
  • 00:09:16 Tady jsou pomůcky,
    které mohou pomoct těm,
  • 00:09:20 kteří nezvládnou motoricky fungovat
    rukama tak jako zdraví lidé.
  • 00:09:26 Ty pomůcky se týkají především věcí
    všedních denních činností.
  • 00:09:32 Tady můžete vidět třeba pomůcku,
    která se jmenuje podavač.
  • 00:09:37 To nám pomáhá uchopovat předměty
    ze země, ze stolu.
  • 00:09:42 Potom tady máme ještě
    jiný předměty.
  • 00:09:45 Třeba tohle je na stříhání,
    když někdo nemá dostatečnou
  • 00:09:49 svalovou sílu na to,
    aby uchopil normální nůžky,
  • 00:09:53 tak si vlastně vloží tady papír
    a pouze jednoduše stlačuje.
  • 00:09:58 Tady je něco obdobného pro klienty,
  • 00:10:02 kteří zvládnou nějakým způsobem
    ten předmět stisknout.
  • 00:10:08 Ale ony se samovolně vracejí
    do té rozevřené polohy.
  • 00:10:13 Tohle je věc, která usnadňuje
    odemykání a zamykání dveří.
  • 00:10:19 Když někdo nezvládne silově
    a technicky stisknout ten klíč,
  • 00:10:24 tak si tohle chytí
    a klíč v klíčové dírce otočí.
  • 00:10:28 Tady do toho se vsune ten klíč.
  • 00:10:32 Co by vás dál mohlo zajímat,
    jsou takové tréninkové předměty,
  • 00:10:37 na kterých se trénuje
    rozepínání a zapínání knoflíků,
  • 00:10:42 vázání tkaniček, suché zipy.
  • 00:10:47 Tady je věc,
    která usnadňuje oblékání ponožek.
  • 00:10:51 Je to předmět,
    kterej se strčí do ponožky,
  • 00:10:55 potom se vsune noha do tohohle
    a jen se tahá nahoru.
  • 00:11:00 Tím, jak se tahá nahoru,
    tak se ponožka nasouvá na nohu.
  • 00:11:04 Tak.
    A teď vytahovat.
  • 00:11:08 Protože se zabýváme hodně funkcí
    horních končetin
  • 00:11:12 a uvolňování horních končetin,
    tréninku úchopů
  • 00:11:16 a všedních denních činností,
    tak v tom je zařazena
  • 00:11:19 i grafomotorika,
    což je nácvik psaní.
  • 00:11:22 K tomu jsou různé pomůcky, které
    podle stupně postižení pomáhají.
  • 00:11:27 Tohle je jako pistole.
  • 00:11:30 Protože tužkový úchop,
    kdy vlastně držíme propisku,
  • 00:11:34 je poměrně složitý
  • 00:11:36 a ač se to nám, zdravým, nezdá,
    tak to není úplně jednoduché.
  • 00:11:41 Pro ty, co to nedokáží vůbec,
    to může být třeba tohle.
  • 00:11:45 Takovej pistolovej způsob.
  • 00:11:47 Nebo pouze pěnovej nástavec,
  • 00:11:50 kterej vlastně zvětší plochu
    na uchopení,
  • 00:11:54 a tím pádem se tužka líp drží.
  • 00:11:57 Toto je navlékač knoflíků.
  • 00:11:59 Rozepnutá dírka,
    vsuneme do ní,
  • 00:12:02 zahákneme ten knoflík
    a potom ho strčíme do dírky.
  • 00:12:10 Tohle je nácviková kuchyň,
  • 00:12:13 kde je všechno uzpůsobeno
    bezbariérově.
  • 00:12:17 Tak, aby se tady mohli pohybovat
    vozíčkáři.
  • 00:12:21 Je to kuchyň, která má například
    určité pracovní plochy posuvné.
  • 00:12:26 Takže to můžeme přizpůsobit
    výšce vozíků.
  • 00:12:30 Nebo když člověk stojí, sedí,
    aby mu to co nejvíc vyhovovalo.
  • 00:12:36 Máme tady například
    takové speciální prkýnko,
  • 00:12:40 které má protiskluzné sosáky
    nebo jak se tomu říká, nevím.
  • 00:12:48 Na tyhle bodáčky se napíchne to,
    co potřebujete.
  • 00:12:52 Chleba, okurky, cokoliv.
    A může se krájet.
  • 00:12:57 Využíváme různé upravené
    kompenzační pomůcky,
  • 00:13:02 jako jsou takovéhle nože,
    které fungují jako pila.
  • 00:13:06 Tohle je taky nůž?
    Ano, to je taky nůž.
  • 00:13:09 Je takovej poloostrej,
    takže jde využívat na různý věci.
  • 00:13:14 Většinou při jezení.
  • 00:13:17 Ten zase usnadňuje držení nože,
    protože ač se vám to nezdá,
  • 00:13:22 tak není pro některé úplně snadné
    držet nůž tak, jak jsme zvyklí.
  • 00:13:27 Pak tady máme třeba
    takovou šikovnou vidličku.
  • 00:13:31 Ta slouží k tomu,
    že my ji přiděláme na talíř
  • 00:13:36 a tady si připevníme to,
    co budeme chtít krájet.
  • 00:13:40 Třeba maso nebo knedlík.
  • 00:13:44 Když nemůžeme na používání příborů
    používat obě ruce,
  • 00:13:49 tak si můžeme přendat třeba nůž
    do ruky, která je šikovnější,
  • 00:13:54 a nakrájet si ten pokrm,
    aniž by nám lítal po stole.
  • 00:13:58 Nebo po tom talíři.
  • 00:14:05 Marcela Fejtová vymyslela zařízení,
  • 00:14:08 které umožňuje handicapovaným lidem
    ovládat počítač.
  • 00:14:11 Získala za něj řadu cen.
    Odmítla nabídky velkých firem,
  • 00:14:15 které jí chtěly za vynález
    dát velké peníze
  • 00:14:17 a přemluvila kolegu,
    který vlastní firmu,
  • 00:14:20 aby začal to zařízení vyrábět.
    Ovšem za podmínek, že nebude drahé
  • 00:14:23 a bude dostupné každému,
    kdo ho bude potřebovat.
  • 00:14:31 My jsme byli v Jedličkově ústavu
  • 00:14:33 a tam vyloženě básnili
    o vašem vynálezu.
  • 00:14:35 Jé, to mám radost!
    A v čem teda spočívá magické oko?
  • 00:14:40 Magické oko to pokřtila
    jedna paní redaktorka,
  • 00:14:44 jinak ten systém se jmenuje
    I4 Control.
  • 00:14:48 A jak už jakoby název předpovídá,
  • 00:14:51 je to zařízení,
    kde okem se ovládá počítač.
  • 00:14:55 Základem zařízení je kamera,
    která je v téhle černé krabičce.
  • 00:15:00 Ta z bezprostřední blízkosti
    snímá Vráťovy oční pohyby
  • 00:15:04 a ty oční pohyby jsou potom
    transformovány
  • 00:15:07 na pohyb počítačovýho kurzoru.
  • 00:15:10 Takže když se kouká Vráťa nalevo,
    kurzor jede nalevo.
  • 00:15:13 Když napravo, kurzor jede napravo.
  • 00:15:16 A jak se kliká?
    Tak, že se zavře oko.
  • 00:15:19 Ta doba se dá libovolně nastavit
    podle konkrétního handicapu klienta
  • 00:15:26 Teď je tam nastavený,
    že když zavře oko na sekundu,
  • 00:15:30 tak je to klik.
    A když zavře oko na 2 sekundy,
  • 00:15:34 tak se vyvolá takový doprovodný
    menu,
  • 00:15:37 přes který jsou k dispozici
    další rozšiřující funkce zařízení.
  • 00:15:42 To už ovládá očima?
    Všimněte se, že ruce má v klíně.
  • 00:15:46 A teď hraje miny.
  • 00:15:49 To se ti povedlo,
    to máš zase dobrej šťouch!
  • 00:15:53 Když chci vložit minu,
    zavřu oko na 2 sekundy,
  • 00:15:57 spustí se mi doprovodné menu,
    dám označit políčko,
  • 00:16:01 zavřu oko na sekundu,
    vložil jsem minu.
  • 00:16:04 A jak vás to vůbec napadlo?
    Takovýhle systém?
  • 00:16:07 To jste se vyspala a ráno...
    No, něco takovýho.
  • 00:16:10 Ne, jednou jsem četla
    takovej článek o tom,
  • 00:16:13 když je takové to onemocnění,
    když odcházejí svaly.
  • 00:16:17 Říká se tomu svalová dystrofie.
    Tak poslední svaly,
  • 00:16:21 které to postihuje,
    jsou svaly okolo oka.
  • 00:16:24 Takže je nasnadě zvolit právě oko
    jako řídící.
  • 00:16:28 Řada těch handicapů.
    i když jsou motorickýho rázu,
  • 00:16:31 že třeba nemůže hýbat rukama,
    nohama,
  • 00:16:34 tak většinou hlavou nebo očima
    může hýbat,
  • 00:16:37 takže je nasnadě tohle zvolit
    jako řídící signál.
  • 00:16:41 Tohle zařízení plně nahrazuje
    počítačovou myš.
  • 00:16:44 Jakákoliv aplikace,
    která je ovladatelná myší,
  • 00:16:47 je ovladatelná prostřednictvím
    tohoto zařízení.
  • 00:16:51 A proč jste chtěla pomoct
    zrovna postiženým?
  • 00:16:54 Mně ten nápad přišel takovej
    docela šikovnej,
  • 00:16:59 nadchla jsem se hodně do toho,
    tak nebylo důvodu,
  • 00:17:02 proč to zařízení neudělat.
    Těch handicapovanejch je celá řada.
  • 00:17:07 Myslím si, že jim není věnována
    taková pozornost,
  • 00:17:13 jak si myslím,
    že by jim věnována měla být.
  • 00:17:16 Je to taková, jak bych řekla,
    ne moc frekventovaná oblast.
  • 00:17:25 Dobrý den.
    Dobrý den, paní doktorko.
  • 00:17:28 Ahoj, děti, já vás tady vítám.
    Já jsem Eva Vymlátilová.
  • 00:17:31 -Já jsem Jakub Kuča.
    -Já jsem Claudie.Těší mě.
  • 00:17:34 Já jsem Steve.
    Ahoj, Steve.
  • 00:17:43 Já bych vám představila naše děti.
  • 00:17:46 Je to Eliška,
    je jí 12 a půl, je to tak?
  • 00:17:51 Kochleární implantát dostala,
    kolik ti bylo, Eliško?2.
  • 00:17:58 A tohle je Péťa.
    Péťovi je 11?Jo.
  • 00:18:05 Kochleární implantát dostal
    v kolika?Ve 3 letech.
  • 00:18:09 Kochleární implantát
    pomáhá slyšet dětem,
  • 00:18:12 který se narodily neslyšící
  • 00:18:15 nebo ohluchly
    po zánětu mozkovejch blan
  • 00:18:19 a nemůžou jim pomoct
    ani nejsilnější sluchadla.
  • 00:18:23 A proč se ten implantát
    jmenuje kochleární?
  • 00:18:25 Nebo co to znamená?
    Kochlea znamená latinsky hlemýžď.
  • 00:18:29 To je to vnitřní ucho.
  • 00:18:32 (muž) Co je to vlastně
    kochleární implantát?
  • 00:18:35 Na známé kůstky středního ucha
    přiléhá pozoruhodný útvar
  • 00:18:39 vnitřního ucha, hlemýžď,
    latinsky kochlea.
  • 00:18:42 Právě sem se zavádí tenký svazek
    elektrod z kochleárního implantátu.
  • 00:18:47 Tělo jeho vnitřní části
    v podobě tlustší mince
  • 00:18:50 se umisťuje za ucho pod kůži.
    Svazek jeho 22 elektrod vstupuje
  • 00:18:54 otvůrkem v kosti do hlemýždě.
    Signál z mikrofonu za boltcem
  • 00:18:59 zpracuje vnější řečový procesor
    a předává jej do implantátu.
  • 00:19:03 Jeho elektrody dráždí
    sluchové buňky v hlemýždi.
  • 00:19:09 Tady je ta nejdůležitější, vnitřní
    část kochleárního implantátu.
  • 00:19:14 Tohle je svazek elektrod,
  • 00:19:18 který chirurg zavádí
    do vnitřního ucha, do hlemýždě.
  • 00:19:23 Ty elektrody nahrazují poškozené
    nebo chybějící vláskové buňky
  • 00:19:31 a umožňují slyšení.
    Stimulují sluchový nerv,
  • 00:19:36 ten zvuk je pak veden z hlemýždě
    do mozku.
  • 00:19:43 Tady je řečový procesor a mikrofon.
    Mikrofon přijímá zvuk,
  • 00:19:49 v řečovém procesoru
    se zvuk zpracovává
  • 00:19:54 a když je zpracovaný,
    tak tady přes cívku se dostává
  • 00:19:59 zase až do vnitřního ucha.
  • 00:20:04 Já chodím do normální školy.
  • 00:20:07 Pomáhá mi to třeba komunikovat
    s kamarádkama a tak.
  • 00:20:11 S mámou...
    A slyšet, co se ve škole říká.
  • 00:20:15 Prostě díky implantátu můžeš
    normálně poslouchat a učit se, že?
  • 00:20:21 Ano.
    A nepřekáží vám to někdy?
  • 00:20:24 Nevadí vám to v něčem?
    Ne, normálně slyším paní učitelku.
  • 00:20:29 -A co na to říkají třeba spolužáci?
    -Když mě ještě někteří neznaj
  • 00:20:33 nebo jsou noví, tak se mě zeptají,
    co to mám na hlavě a tak.
  • 00:20:38 Ale jinak mě berou takovou,
    jaká jsem.
  • 00:20:41 A občas si to sundáváš?
    Třeba na plavání.
  • 00:20:45 Nesmí se s tím koupat,
    sundávám to na spaní.
  • 00:20:49 Je to na baterky, tak když se to
    vybije, tak to musím vyměnit.
  • 00:20:54 Kam se vkládá ta baterie?
    Eliško, vysvětli to.
  • 00:20:59 Máme tohle, díky tomu slyšíme.
  • 00:21:03 Tady máme takovou malinkatou část
    a tam se dávají 2 baterie.
  • 00:21:09 Musí to být nabitý.
  • 00:21:12 A tohle nosíš v kapse?
    Někdy to můžem nosit na zádech.
  • 00:21:17 Ale mně se teď rozbila ta kapsička,
    tak to teď mám takhle za pasem.
  • 00:21:22 A jak je to při telefonování
    mobilem?
  • 00:21:26 Když si dám mobil k uchu,
    tak slyším ten signál,
  • 00:21:31 jak to tam bzučí.
    Tak musím dávat pozor,
  • 00:21:35 aby mi to nesmazalo to,
    co mám v tom kolečku.
  • 00:21:39 Když je to pevná linka,
    dnes už jsou na to speciální linky.
  • 00:21:44 Ale doma máme normální pevnou
    a slyším v tom v pohodě.
  • 00:21:50 Co ti to může smazat?
    Ten mobil má určitej vliv
  • 00:21:55 a když to dám prostě k tomu,
    já nevím...
  • 00:21:58 Takže musíš nosit v jedné kapse
    mobil a v jiný procesor.
  • 00:22:02 No, třeba.
    Nebo mám mobil v aktovce nebo tak.
  • 00:22:09 Dobrý den.
  • 00:22:12 Dari, tady jsou nějaký děti.
    Řekneme jim ahoj?
  • 00:22:18 Hoj.
  • 00:22:20 To je šikovná holčička.
    Ona má implantát teprve krátce,
  • 00:22:25 má ho sotva půl roku.
    A je moc šikovná.
  • 00:22:29 -Je maličká, kolik je jí roků?
    -Bude mít v únoru 3 roky.
  • 00:22:34 Tak ještě jí nejsou 3 roky,
    je taková malinká, ale je šikovná.
  • 00:22:39 Má doma ještě 2 sestřičky, že jo?
  • 00:22:43 Copak je to tady?
    Co to je?
  • 00:22:46 Hů hů.
    Vlak, hů hů.
  • 00:22:49 Bo-ta, Dari, bo-ta.
    Bota.
  • 00:22:54 A tady?
  • 00:22:56 Balón.
    Balón.
  • 00:23:07 Darinko, bů.
    Bů.Ano, ty to krásně umíš.
  • 00:23:15 Teď si vezmem tu krabičkou s dírkou
    a já řeknu,
  • 00:23:20 Darinko, dávej pozor
    a dej sem... Počkej, já řeknu!
  • 00:23:30 Dáme sem vlak.
    Vlak.
  • 00:23:35 Hů, vlak.
    Ano, výborně.
  • 00:23:41 Učení poslouchání po implantaci
    a po prvním programování
  • 00:23:45 řečového procesoru
    trvá většinou celý rok.
  • 00:23:50 Ale Darinka je moc šikovná holčička
    a jak jste slyšeli,
  • 00:23:54 už některý slova opakuje
    a krásně je dokonce sama říká.
  • 00:23:59 Ta slovní zásoba
    hodně rychle přibývá.
  • 00:24:02 Záleží hodně na tom,
    jak je dítě šikovné.
  • 00:24:06 Tohle je zrovna
    moc a moc šikovná holčička.
  • 00:24:09 (Claudie) To jsou fakt
    zázračné vynálezy.
  • 00:24:12 A to jsme neviděli zdaleka všechno.
    Vědci hledají další možnosti.
  • 00:24:16 Implantáty pomáhají upravit
    nebo monitorovat činnost srdce,
  • 00:24:19 hýbat končetinami. Nedostali jsme
    se vůbec k inzulínové pumpě,
  • 00:24:23 nemluvili jsme o pomůckách
    pro nevidomé.
  • 00:24:27 (Kubča) Já našel na internetu,
  • 00:24:29 že vědci vynalezli
    náhradní biotickou ruku.
  • 00:24:32 Víte,
    co mi připadalo nejzázračnější?
  • 00:24:35 Magické oko?
    Ne.
  • 00:24:37 Lidi, kteří se snaží pomáhat
    a ty věci vymýšlejí.
  • 00:24:40 Nebo Marek a Denis z Jedličkova
    ústavu
  • 00:24:43 nebo Péťa s Eliškou
    s těmi implantáty,
  • 00:24:46 prostě všechny děti, které se
    s těmi pomůckami naučí žít
  • 00:24:48 a nestěžují si, že to mají těžké.
    A musím poděkovat naší babičce,
  • 00:24:52 která nám doporučila,
    co máme zkoumat.
  • 00:24:54 (zpívají koledu)
  • 00:24:56 Z života čistého,
    z rodu královského,
  • 00:25:02 nám, nám,
    narodil se.
  • 00:25:08 -Věda a technika je prima věc.
    -Ale něco dobrého taky neškodí.
  • 00:25:13 A úplně nejlepší je dobrá parta.
    Vlastně vědecký tým Futuroskop.
  • 00:25:31 Titulky: I. Trávníčková,
    Česká televize 2008

Související