iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 10. 2013
22:05 na ČT24

1 2 3 4 5

14 hlasů
16107
zhlédnutí

Historie.cs

Staré časy nejstaršího řemesla

Alena Wagnerová — Milena Lenderová — Radim Kopáč

Zlatá éra nevěstinců, ale i pohlavních chorob a nevhodných lásek. Předmanželský sexuální styk býval nepřípustný, a tak kvetla prostituce. Luxusní podniky pro movité, i "mastné rohy" pražských ulic.

51 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Historie.cs

  • 00:00:04 HISTORIE.CS
  • 00:00:15 ZPĚV
    Noční motýl v lásce znamená,
  • 00:00:23 že je marná, že je ztracená.
  • 00:00:31 Letí, letí, do tmy odletí,
    láska je radost i prokletí.
  • 00:00:46 O nejstarším řemesle
    i o jeho provozovatelkách
  • 00:00:49 v období Rakouska-Uherska
    i první republiky
  • 00:00:52 budu mluvit s mými dnešními hosty.
  • 00:00:54 -Miladou Lenderovou.
    -Dobrý večer.
  • 00:00:56 -Alenou Wagnerovou.
    -Dobrý den.
  • 00:00:57 -A Radimem Kopáčem.
    -Dobrý večer.
  • 00:00:59 Prostituce byla vždycky součástí
    života společnosti,
  • 00:01:03 ale jak to bylo se snahami
    ji potlačovat, regulovat
  • 00:01:06 nebo jí případně dávat
    nějaké zákonné mantinely,
  • 00:01:09 paní profesorko?
  • 00:01:11 Bezpečně už víme, že ve středověku
    francký panovník Karel Veliký
  • 00:01:17 zasáhl proti stále více bující
    prostituci a v podstatě ji zakázal.
  • 00:01:22 Vystoupil velmi tvrdě
    jak proti nevěstkám,
  • 00:01:24 tak proti klientům.
  • 00:01:25 Nevěstky byly přivázány na pranýř
    a klienti je tam museli
  • 00:01:29 na zádech odnést,
    alespoň tak praví tradice.
  • 00:01:33 Bylo to takové první vystoupení,
    o kterém můžeme říci,
  • 00:01:39 že bylo represivní,
    směřovalo k zákazu čili prohibici,
  • 00:01:44 protože po celé dějiny sledujeme
    tři takové přístupy veřejné moci
  • 00:01:50 k tomuto řemeslu.
  • 00:01:53 Je to jednak úplný zákaz,
    prohibice, pak je to snaha
  • 00:01:57 prostituci nějak ukáznit,
    tzn. smířit se s její existencí,
  • 00:02:03 ale dát jí nějaká pevná pravidla.
  • 00:02:06 A ten třetí přístup,
    kterému se říká abolicionismus,
  • 00:02:11 je přesvědčení o tom,
    že prostitutka je obětí společnosti
  • 00:02:16 a že až společnost bude dokonalá,
    ženy vzdělané
  • 00:02:20 a budou mít nějaké ekonomické
    příležitosti samy se živit,
  • 00:02:25 že prostituce zmizí sama od sebe.
  • 00:02:28 A ten abolicionistický přístup
    tedy ruší veřejné domy,
  • 00:02:33 ruší reglementační opatření
    a nechává prostituci volný průběh.
  • 00:02:39 Nevěstince nejrůznějšího druhu
    nacházíme v období
  • 00:02:42 baroka i renesance
    a jedním z nich je i dům
  • 00:02:46 ve Vlašské ulici na Malé Straně,
    číslo popisné 355
  • 00:02:50 U Tří červených růží.
  • 00:02:52 Všechno začalo v roce 1599,
    kdy tento dům koupil
  • 00:02:56 císařský komorník Jeroným Makovský
    z Makové a zřídil zde vinný šenk.
  • 00:03:02 Už v létě roku 1600 si malostranští
    měšťané stěžovali na to,
  • 00:03:08 že v domě probíhají
    nehorázné pijácké orgie
  • 00:03:12 a je podporováno kuplířství.
  • 00:03:15 V tomto domě dnes sídlí
    zcela ctihodná instituce,
  • 00:03:19 a to Ústav pro soudobé dějiny.
  • 00:03:22 Mnozí zaměstnanci tohoto ústavu
    jsou do pořadu Historie.cs zváni,
  • 00:03:26 ovšem nevím, zda s vědomím,
    na jakém pracovišti vlastně působí.
  • 00:03:31 19. století je doba posedlá
    nejrůznějšími definicemi,
  • 00:03:35 encyklopedickými vymezeními
    nejrůznějších fenoménů.
  • 00:03:39 Jak tomu bylo s prostitucí?
  • 00:03:41 Byla nějakým způsobem takto
    ošetřena, co to vlastně je,
  • 00:03:44 co si pod tím představit?
  • 00:03:46 Tak v podstatě prostituci
    nepřímo definovaly
  • 00:03:50 oba rakouské trestní zákoníky.
  • 00:03:52 Jak ten ze začátku 19. století,
    tak ten z poloviny 19. století.
  • 00:03:57 A považovaly ji za smilstvo,
    takže to byl vlastně neřádný obchod
  • 00:04:02 s vlastním tělem.
  • 00:04:04 A pokud, což je zajímavé,
    pokud to nijak neohrožovalo mládež,
  • 00:04:09 pokud ta prostitutka nešířila
    pohlavní choroby,
  • 00:04:12 tak to ta veřejná moc tolerovala.
  • 00:04:15 Čili obchod s tělem.
  • 00:04:17 Pak se samozřejmě o definici
    prostituce pokusily
  • 00:04:21 oba nejstarší české naučné
    slovníky, přitom je tam vidět
  • 00:04:25 v tom Riegerově slovníku
    takové to rozdělení světa
  • 00:04:30 na svět veřejný a svět privátní.
  • 00:04:34 Tam není definována prostituce,
    ale definována prostitutka,
  • 00:04:39 která používá svého těla
    ke smilným účelům.
  • 00:04:44 Ottův slovník naučný,
    ten tam jen konstatuje,
  • 00:04:49 že definic prostituce je mnoho
    a že je velmi těžké vybrat
  • 00:04:54 tu nejpřesnější.
  • 00:04:56 A pak ta soudobá definice
    někdy ze začátku 90. let
  • 00:05:03 definuje prostituci
    jako provozování sexuálních služeb
  • 00:05:08 za úplatu, která může mít formu
    peněžní, hmotnou nebo formu
  • 00:05:14 nějakých výhod.
  • 00:05:15 V Evropě v těch velikých centrech
    to bylo velmi podobné.
  • 00:05:21 A právě na konci 19. století
    a na počátku 20. století
  • 00:05:25 prostituce dosáhla obrovského
    rozšíření.
  • 00:05:27 Mluví se o Londýně, o Paříži,
    o Berlíně, také o Praze a o Vídni.
  • 00:05:33 A v Praze bylo rozšíření
    prostituce takové,
  • 00:05:37 to rozšíření veřejných domů
    bylo takové, že si to sotva dnes
  • 00:05:43 dovedeme představit.
  • 00:05:45 A mladý muž, který šel
    Starým městem pražským
  • 00:05:48 nebo Malou Stranou,
    tak fakticky na každém druhém kroku
  • 00:05:53 narážel na veřejný dům nebo narážel
    na propagaci prostituce.
  • 00:05:58 Pak ještě byly šantány atd.,
    a veřejné domy.
  • 00:06:01 A to znamenalo, že i takovou tu
    žádostivost těch mladých mužů
  • 00:06:07 v té postpubertální fázi
    sexuálního rozpuku
  • 00:06:11 jistým způsobem také animovalo,
    vzbuzovalo to jejich zvědavost atd.
  • 00:06:17 To můžeme doložit i z literatury
    nebo třeba ze Stříbrného větru,
  • 00:06:21 i když je to z venkova.
  • 00:06:23 HUDBA
  • 00:06:37 Kriste pane, to jsem se jich lekla,
    milostpane, pěkně vítám.
  • 00:06:44 Ne, ne, nikdo u ní není,
    hned ji zavolám.
  • 00:06:48 Co prosím?
  • 00:06:49 Študentku? Ne, tu bych tam
    jakživa nepustila,
  • 00:06:53 to jsou děti, milostpane.
  • 00:06:56 Nezapomeň na básničku!
  • 00:07:01 Jedním z míst, která lákala
    mladší i starší muže
  • 00:07:04 do osidel prostituce
    byla Břetislavova ulice
  • 00:07:07 ve stínu Pražského hradu
    a malostranských paláců.
  • 00:07:10 Jaroslav Seifert ve svých pamětech
    Všechny krásy světa vzpomíná
  • 00:07:15 právě na tuto uličku Břetislavovu,
    kterou mu doporučil
  • 00:07:19 kamarád ve škole.
  • 00:07:20 Seifertovi bylo tehdy
    necelých 17 let a nezkušený mladík
  • 00:07:24 se nejprve vydal ulicí nahoru
    a posléze dolů.
  • 00:07:27 Teprve až v tomto domě,
    který je za námi, spatřil,
  • 00:07:31 jak na něj zpoza okénka ťuká
    lepá vnadná dívka.
  • 00:07:35 Seifert se zarazil
    a jaké bylo jeho překvapení,
  • 00:07:39 když dotyčné děvče si rozepnulo
    blůzku a ukázalo mu
  • 00:07:43 svá nádherná ňadra.
  • 00:07:45 Dívčina ho lákala k sobě,
    ale nezkušený Seifert
  • 00:07:49 podlehl panice a dal se na ústup.
  • 00:07:52 Ovšem hlava se mu zamotala
    a v následujících mnoha dnech,
  • 00:07:56 jak sám píše, se do těchto míst
    stále vracel a sbíral odvahu
  • 00:08:00 podnik navštívit.
  • 00:08:02 K tomu ovšem nedošlo,
    protože nakonec ho vylekala
  • 00:08:06 odporná babice kuplířka,
    která ho do tohoto domu lákala
  • 00:08:09 oplzlými řečmi na krásné dívky.
  • 00:08:12 Vše završila tlustá krysa,
    která z domu vyběhla
  • 00:08:16 a nesla v zubech něco špinavého.
  • 00:08:18 My se v těch dobových pokusech
    prostituci nějak zákonně upravit
  • 00:08:22 setkáváme vlastně s tím,
    že se prostitutkám zakazuje,
  • 00:08:26 aby používaly vyzývavá gesta
    k lákání klientů,
  • 00:08:29 aby používaly vyzývavé oblečení.
  • 00:08:31 Jakým způsobem je mohly lákat?
  • 00:08:34 Třeba v některých kavárnách
    rozdávali číšníci vizitky.
  • 00:08:39 Z té pozůstalosti Johannese
    Nádherného znám celou řadu
  • 00:08:45 takových špinavých lístků
    s adresou a jménem.
  • 00:08:49 Čili to se podstrkovalo
    asi v obchodě s tabákem nebo tak.
  • 00:08:54 Potom, jak říkám, je celá řada
    takovýchto vizitek.
  • 00:08:59 Zřejmě byly inzeráty,
    existovaly v té době inzeráty.
  • 00:09:03 Poměrně se značnou mírou lascivity.
  • 00:09:07 A potom byla ta prostituce
    nereglementovaná na ulicích,
  • 00:09:12 v městském parku třeba
    před pražským nádražím,
  • 00:09:15 na Staroměstském náměstí
    v řadě ulic a loubí,
  • 00:09:19 kde ty prostitutky
    na sebe upozorňovaly.
  • 00:09:24 Zvláštní instituce jsou potom
    také ty bytné, jak je nacházíme
  • 00:09:30 v literatuře.
  • 00:09:31 Byly jednak ty bytné,
    které střežily tu morálku
  • 00:09:36 svých mladých podnájemníků,
    ale také byly bytné,
  • 00:09:40 které pronajímaly byty
    s takovým tím vedlejším i účelem
  • 00:09:44 a které pak třeba těm mladým mužům
    nebo mladým studentům,
  • 00:09:49 kteří u nich bydleli,
    doporučovaly určité možnosti.
  • 00:09:53 Jste již dlouho ženat,
    pane profesore?
  • 00:09:59 -Dlouho. Řekl bych velmi dlouho.
    -Já vám rozumím, pane profesore.
  • 00:10:06 Můžete být bez obav.
  • 00:10:08 Kdyby to bylo možné, prosil bych,
    aby slečna byla katolického vyznání
  • 00:10:13 a vykoupaná.
  • 00:10:15 On ten rozmach podle mě souvisí
    i s rozmachem měst,
  • 00:10:19 čili už se stoletím 18.,
    se svými prvními reglementačními
  • 00:10:24 snahami na konci století 18.
    v Čechách, tedy v době Josefa II.,
  • 00:10:30 kolem roku 1780, 1790.
  • 00:10:31 A dříve byla prostituce
    spíše venkovského rázu,
  • 00:10:35 existovaly potulné prostitutky,
    které urazily značné vzdálenosti,
  • 00:10:38 aby došly za svými klienty.
  • 00:10:40 A s rozmachem měst, s nástupem
    té moderní civilizace,
  • 00:10:43 moderní průmyslové doby
    dochází k tomu,
  • 00:10:45 že prostitutky se stahují do měst,
    stahují se do těch velkých lokalit,
  • 00:10:49 neboť tam bylo hodně peněz,
    hodně klientů, byli tam vojáci,
  • 00:10:52 studenti a hlavně ta města
    byla anonymní.
  • 00:10:55 Prostitutka vždycky měla problém
    s tím, že fungovala jako takový
  • 00:10:58 hromosvod, na kterou se veškerý
    vztek a nenávist té společnosti
  • 00:11:02 soustředila.
  • 00:11:04 Říkáte, že prostitutky se stěhovaly
    z venkova do měst,
  • 00:11:08 ale to je správně jen částečně,
    protože to byl celkový
  • 00:11:11 obrovský sociální pohyb a mobilita
    jednak těch mladých mužů,
  • 00:11:16 kteří se ve městech soustřeďovali
    jako pracovníci,
  • 00:11:20 a potom i těch mladých žen
    jako služebné, jako fabričky,
  • 00:11:24 bez vzdělání, bez kvalifikace,
    které se soustřeďovaly,
  • 00:11:28 které také odcházely z venkova,
    který pro ně neměl dost
  • 00:11:32 pracovních příležitostí.
  • 00:11:34 Odcházely do měst, hledaly si tam
    nějaké uplatnění a hlavně živobytí.
  • 00:11:40 A určitým způsobem se mohly
    takto dostávat do osidel
  • 00:11:46 těchto možností.
  • 00:11:51 To je slečna Fany, pane profesore.
  • 00:11:54 -Doufám, že si budete rozumět.
    -Zajisté, milostivá paní.
  • 00:11:59 Já doufám jako vy též.
  • 00:12:05 Existovala samozřejmě prostituce
    pohostinská, soustředěná
  • 00:12:08 do různých restauračních zařízení,
    různých náleven atd.
  • 00:12:12 Prostituce pouliční
    a samozřejmě prostituce bordelní
  • 00:12:15 neboli prostituce spjatá
    se slušně řečeno hampejzy
  • 00:12:18 nebo nevěstinci.
  • 00:12:20 A tyto tři formy prostituce
    existovaly před 2000 let
  • 00:12:23 a existují doposud.
  • 00:12:34 Mohu vám s něčím pomoci?
  • 00:12:37 Obecně je prostituce vnímána
    jako městský jev.
  • 00:12:40 Už od vrcholného středověku
    z prostředí měst vycházely
  • 00:12:45 určité snahy o reglementaci
    prostituce, třeba nařízení,
  • 00:12:51 kde mohou být veřejné domy.
  • 00:12:54 Většinou se podobně jako katovna
    a podobně jako byt hrobníka,
  • 00:13:00 že se to ty městské úřady snažily
    posunout někam k hradbám.
  • 00:13:06 Samozřejmě ne daleko od centra,
    ale ne tam, kde probíhala
  • 00:13:12 běžná městská komunikace.
  • 00:13:14 A pak, pokud se týče
    industrializace, tak ta vyvolala
  • 00:13:18 už velmi cílenou snahu
    ten nárůst prostituce,
  • 00:13:22 který byl nezvladatelný
    ještě ne tolik v Praze,
  • 00:13:26 ale v těch velkých
    evropských městech,
  • 00:13:29 tak nezapomeňme, že vy jste zmínil
    Josefa II., to je období,
  • 00:13:34 kdy díky panu doktoru Frankovi
    vzniká vlastně veřejná hygiena.
  • 00:13:39 A ta regulace prostituce
    byla vnímána jako součást
  • 00:13:44 veřejné hygieny,
    jako boj proti neštovicím,
  • 00:13:48 boj proti infekcím vůbec,
    jako asanace měst,
  • 00:13:53 tzn. bourání hradeb, zařízení
    kanalizace, přivedení vody
  • 00:13:59 a také tzv. otec reglementace,
    což byl slavný pařížský lékař
  • 00:14:04 Alexandre Jean-Baptiste
    Parent du Châtelet,
  • 00:14:08 kterého měl velmi rád Neruda,
    který ho zmínil ve svých
  • 00:14:12 Pražských povídkách, tak pravil,
    že tak, jako se z měst
  • 00:14:16 musí odvážet odpad a musí se
    ta špinavá voda soustředit
  • 00:14:21 do kanálů, tak je potřeba
    kanalizovat prostituci,
  • 00:14:24 tzn. je potřeba jí dát
    jasné mantinely.
  • 00:14:27 On napsal takovou úžasnou knihu,
    která pak byla učebnicí všech lidí,
  • 00:14:33 kteří propagovali reglementaci.
  • 00:14:35 Jmenovalo se to Prostituce v Paříži
    a poprvé to vyšlo v roce 1836.
  • 00:14:40 A během toho 19. století to vyšlo
    v několika vydáních.
  • 00:14:44 A on tam velmi jasně stanovil,
    co to je prostituce,
  • 00:14:48 dost bohatě se oženil,
    takže pak už nemusel provádět
  • 00:14:52 lékařskou praxi, ale za věno
    své manželky zjistil,
  • 00:14:57 jak je to s prostitucí v Paříži,
    takže je tam i přesný
  • 00:15:02 sociologický výzkum.
  • 00:15:04 Je to také období vzniku
    sociologie, pozitivizmu.
  • 00:15:08 Takže přesný sociologický výzkum,
    sociální původ nevěstek,
  • 00:15:13 věk, kdy přišly k řemeslu,
    dokonce se mu pak dařilo
  • 00:15:17 i sledovat problém reglementace.
  • 00:15:20 A v podstatě z téhle jeho učebnice
    vyšly, nejdřív se toho chopil
  • 00:15:25 Berlín a pak vyšly všechny
    ty reglementační snahy,
  • 00:15:29 které jsou patrné ve všech
    evropských velkoměstech
  • 00:15:33 vlastně až do konce 19. století,
    kdy už ten přelom 19. a 20. století
  • 00:15:39 je spíše obdobím té abolice,
    tzn. určité sociální rehabilitace
  • 00:15:44 prostitutky.
  • 00:15:45 V Ungeltu neboli Týnském dvoře
    hned pod věžemi Týnského chrámu
  • 00:15:50 se ještě před 1. světovou válkou
    nacházel hodinový hotel Ungelt.
  • 00:15:55 Patřil k nejnavštěvovanějším
    podnikům svého druhu.
  • 00:15:59 Za hodinu se tu platilo 20 korun,
    za celou noc 3x tolik.
  • 00:16:04 V Ungeltu číslo popisné 642
    sídlila také proslulá krčma
  • 00:16:08 zvaná příznačně Tunel.
  • 00:16:10 Egon Erwin Kisch o tomto podniku
    píše: "U dveří posedávají
  • 00:16:15 nebo postávají kolem jednoho stolu
    prostovlasé dívky
  • 00:16:20 a pokuřují špačky.
  • 00:16:22 Jedna právě vykládá,
    co prožila na policii
  • 00:16:25 a ostatní pozorně naslouchají.
  • 00:16:27 Prostitutky se podle všeho
    snaží vlákat dva muže z venkova.
  • 00:16:31 Ironicky na ně volají tak co,
    pantáto, bude letos dost brambor?"
  • 00:16:35 Snad bychom mohli k té hygieně
    ještě zdůraznit ten význam
  • 00:16:39 pohlavních chorob, které se právě
    tou prostitucí nesmírně rozšiřovaly
  • 00:16:44 a které byly také jedním
    z argumentů pro tu reglementaci,
  • 00:16:47 protože tam ty reglementované
    prostitutky musely 2x týdně
  • 00:16:52 chodit ke kontrolám,
    měly zdravotní knížky atd.
  • 00:16:55 A možná stojí i za poznámku to,
    že už i tehdy se používaly kondomy
  • 00:17:00 a sice z ovčích střev.
  • 00:17:02 To byly ty první prapůvodní kondomy
    z ovčích střev,
  • 00:17:06 ale ke konci 19. století,
    kdy se začala guma
  • 00:17:10 industriálně zpracovávat,
    tak dokonce i gumové.
  • 00:17:14 A to se také doporučovalo,
    aby muži kondomy používali,
  • 00:17:18 aby se nešířila nákaza.
  • 00:17:20 A to rozšíření nákazy muselo být
    strašlivé, protože se říká,
  • 00:17:25 že skoro každý 3., 4. muž
    se setkával s problematikou
  • 00:17:30 pohlavní nákazy.
  • 00:17:31 A k tomu je potřeba říci,
    že syfilis se tenkrát
  • 00:17:35 vlastně nedala léčit,
    až od roku 1905,
  • 00:17:39 kdy se objevil Salvarsan
    a tedy to léčení syfilidy,
  • 00:17:44 to je téma samo pro sebe,
    protože bylo neúspěšné
  • 00:17:48 a přitom bylo velice nebezpečné,
    natírali rtutí například.
  • 00:17:53 My jsme měli na počátku 20. století
    v Praze profesora Janovského,
  • 00:17:58 který byl velkou kapacitou
    na pohlavní choroby,
  • 00:18:01 napsal také třídílnou publikaci
    o pohlavních chorobách.
  • 00:18:06 A musel to být člověk
    neobyčejně humánní,
  • 00:18:10 protože nacházím tam v té
    pozůstalosti Johannese Nádherného,
  • 00:18:16 že i ty ženy z těch nevěstinců
    a třeba i jedna, s níž měl poměr,
  • 00:18:21 že ji posílal k profesoru
    Janovskému a on se k těm lidem
  • 00:18:26 velmi humánně choval.
  • 00:18:28 Já hrozně lituju toho,
    že on nenapsal zřejmě žádné paměti.
  • 00:18:32 Vy jste několikrát zmínila jméno
    Johannese Nádherného,
  • 00:18:36 což byl bratr Sidonie Nádherné,
    o které jste také napsala knihu.
  • 00:18:40 Můžete přiblížit ten jeho zvláštní
    a velmi specifický vztah
  • 00:18:44 k prostitutkám?
  • 00:18:45 Ten vztah je skutečně zvláštní,
    protože je to vztah laskavý
  • 00:18:50 a je to vztah k prostitutce
    ne jako k sexuálnímu objektu,
  • 00:18:54 ale jako k živému člověku
    a k ženě.
  • 00:18:57 Tzn. v té situaci toho milostného
    aktu on opravdu ty ženy
  • 00:19:03 nějakým způsobem miloval
    a ten vztah musel i pro ty ženy
  • 00:19:07 být velmi příjemný,
    protože o tom píší v těch dopisech,
  • 00:19:11 které mu psaly a velice žádaly
    a prosily o to, aby zase přišel
  • 00:19:16 a znovu se s nimi setkal,
    protože ten poslední vztah k němu
  • 00:19:21 byl tak nádherný
    a oba byli šťastní.
  • 00:19:24 Tzn. že ten kontakt s ním
    musel být nějakým způsobem
  • 00:19:28 uspokojující, on musel být
    velmi empatický, charismatický
  • 00:19:33 člověk, což zase vznikal tam potom
    ten problém, že ty ženy,
  • 00:19:38 které s ním ten sexuální
    milostný kontakt měly,
  • 00:19:42 tak od něho očekávaly svým způsobem
    více, než on mohl dát.
  • 00:19:48 Tzn. vztah, protože to je ten
    základní problém i u té prostituce,
  • 00:19:53 jak se o tom také píše
    v literatuře z 20. let 20. století,
  • 00:19:58 že každá ta prostitutka toužila
    po tom, aby ji někdo miloval.
  • 00:20:04 To píše profesor Procházka,
    jak vy to krásně citujete,
  • 00:20:09 že jsou to často kvalitní dobrá
    děvčata, i nadaná,
  • 00:20:14 která se dostala do tohoto
    prostředí a nejraději by se z něho
  • 00:20:21 dostala ven.
  • 00:20:23 Johannes také jedné z nich,
    jak je to doloženo v těch dopisech,
  • 00:20:29 které on si schovával,
    což je také neobyčejně zajímavé,
  • 00:20:33 protože těch dopisů
    bylo jistě napsáno mnoho,
  • 00:20:37 ale schovával si je jenom on,
    takže víme, co tropil, takříkajíc.
  • 00:20:42 Přestože je to dnes
    velmi originální pramen.
  • 00:20:45 Té jedno prostituce,
    nějaké Boženě Křížové,
  • 00:20:49 z toho veřejného domu pomohl,
    zřejmě ji vyplatil.
  • 00:20:52 Ona potom vstoupila do počestné
    služby jako služka,
  • 00:20:56 zranila si ruku,
    byla s tím šest neděl nemocná
  • 00:20:59 a potom skončila v Budějovicích
    také zase ve veřejném domě.
  • 00:21:03 A říká: "To je všechno tvoje vina."
  • 00:21:05 Ale on patřil k té intelektuální
    třídě pražské, studoval filozofii,
  • 00:21:11 stýkal se stejným klubem
    mladých Pražanů jako Franz Kafka.
  • 00:21:17 Jak zemřel Johannes Nádherný?
  • 00:21:20 U něj zřejmě nastoupila
    druhá fáze příjice
  • 00:21:25 a on zřejmě s největší
    pravděpodobností spáchal sebevraždu
  • 00:21:30 v Mnichově 28. května 1913,
    což bylo letos právě 100 let.
  • 00:21:38 ZPĚV
    O lásce jen já měla sen,
  • 00:21:45 ten krásný sen, kdy srdce opil.
  • 00:21:55 Pak přišel den, kdy umřel sen,
    kdy rozpjal křídla noční motýl.
  • 00:22:12 Vy naopak chystáte k vydání práci,
    která je věnovaná
  • 00:22:16 pražským nevěstincům.
  • 00:22:17 Můžete přiblížit nejznámější z nich
    a také nastínit tu škálu,
  • 00:22:22 která byla velmi široká,
    od těch nejluxusnějších
  • 00:22:25 až po ty nejpodřadnější?
  • 00:22:27 Ta publikace se netýká jen
    pražských nevěstinců existujících,
  • 00:22:31 ale i těch, které zmizely,
    které zmizely především s asanací,
  • 00:22:35 čili s koncem 19. století,
    kdy se to jedno z center
  • 00:22:38 pražské prostituce,
    což bylo Staré Město,
  • 00:22:41 židovská čtvrť, kdy začalo
    postupné bourání a přestavba,
  • 00:22:45 která se táhla
    až do 2. světové války.
  • 00:22:47 A tehdy začal velký přesun
    prostitutek ze Starého Města
  • 00:22:51 na Žižkov, do Karlína.
  • 00:22:52 A vlastně ta nejnižší prostituce,
    neboť ta čtvrť,
  • 00:22:56 které se říkalo V Židech
    nebo U Židů, přitahovala
  • 00:23:00 ty pouliční prostitutky,
    tedy tu nejnižší sortu.
  • 00:23:04 To se přesunulo na Žižkov
    a do Karlína.
  • 00:23:07 Na druhou stranu mezi tím
    nejnižším a nejvyšším v Praze vždy,
  • 00:23:11 pokud jde o tu prostituci,
    bylo velice blízko.
  • 00:23:14 Ne jen v jedné čtvrti,
    ale přímo v jedné ulici
  • 00:23:17 mohly být opravdu ty nejnižší
    pajzly jako třeba výčepy
  • 00:23:20 typu Denice, kde první část
    restaurantu sloužila jako nálevna
  • 00:23:24 a v té zadní části
    byly nějaké pryčny,
  • 00:23:27 kde fungovalo několik
    ubohých děvčat.
  • 00:23:30 A hned vedle mohly být
    luxusní salony,
  • 00:23:33 které si potrpěly na důkladnou
    výchovu svých zaměstnankyň
  • 00:23:37 nebo svých chovanek,
    někdo by mohl říct i otrokyň,
  • 00:23:40 protože to byl vlastně důvod
    pro prosazení aboličního zákona,
  • 00:23:44 že prostitutky jsou zotročovány
    svými majiteli, svými otrokáři.
  • 00:23:49 I když já si nemyslím,
    že je to pravda,
  • 00:23:52 protože v těchto luxusních salonech
    o ně bylo opravdu dobře postaráno.
  • 00:23:56 Ony ty salony fungovaly
    nebo vytvářely pro ně umělé rodiny,
  • 00:24:01 dávaly jim to sociální zázemí,
    které ony neměly.
  • 00:24:05 A jisté sociologické teorie říkají,
    že prostitutka je generována
  • 00:24:09 rozvrácenou rodinou,
    zklamaným vztahem,
  • 00:24:12 nějakou citovou deprivací,
    kterou prožila.
  • 00:24:15 A toto emocionální, které nemohla
    najít v rodině nebo ve vztahu,
  • 00:24:19 tak jí ty luxusnější salony,
    jako byl třeba Goldschmidt
  • 00:24:23 nebo Kaucký nebo Friedman
    či další, tak to jí poskytovaly.
  • 00:24:27 Dávaly jí pocit,
    že zase někam patří.
  • 00:24:29 Druhá stránka věci je,
    že ty prostitutky byly v salonech
  • 00:24:33 nebo v bordelech obecně
    velmi pevně vázány,
  • 00:24:36 protože ony byly velmi šikovně
    už kuplířkami, které to zboží,
  • 00:24:40 to maso dodávaly do hampejzů,
    už jim byly finančně zavázány
  • 00:24:44 natolik, že nebylo možné,
    aby se prostitutky ze svých
  • 00:24:48 finančních závazků vykoupily.
  • 00:24:50 Čili druhá stránka té věci,
    že ony byly do jisté míry
  • 00:24:54 ekonomicky zotročovány,
    nebyly schopny
  • 00:24:57 se z hampejzu vyvázat.
  • 00:25:00 Samozřejmě stávalo se,
    že některá si našetřila
  • 00:25:03 nebo ji někdo vykoupil,
    že se z toho hampejzu dostala,
  • 00:25:07 případně si otevřela sama
    svůj vlastní hampejz.
  • 00:25:10 Po 1. světové válce začaly
    klasické nevěstince
  • 00:25:13 v souvislosti s vydáním aboličního
    zákona z roku 1922 zanikat
  • 00:25:18 a objevovaly se podniky
    nového typu, bary, tabariny,
  • 00:25:22 zábavní noční podniky,
    které často měly velmi bohatý
  • 00:25:26 zábavní a hudební program.
  • 00:25:29 K podnikům tohoto typu patřil
    i hotel a bar na rohu ulic
  • 00:25:33 Jakubské a Malé Štuparské,
    Chapeau Rouge,
  • 00:25:38 tedy Červený klobouk,
    který v roce 1919 založil
  • 00:25:43 Josef Mejstřík.
  • 00:25:45 Vy jste zmínil ten salon Kauckého.
  • 00:25:48 Já jsem v archivu našla
    salon Kauckého, nevím,
  • 00:25:52 vy možná budete vědět,
    jestli byly snad dva salony,
  • 00:25:56 protože tam je velká stížnost
    sousedů, kteří si stěžují
  • 00:26:00 na homosexuální prostituci.
  • 00:26:02 O tom referuje Kukla
    ve svém Bahnu Prahy.
  • 00:26:05 On tam zmiňuje nejen homosexuály,
    ale samozřejmě i transsexuály,
  • 00:26:09 poloomuže, položeny.
  • 00:26:11 A takovým prvním relevantním
    pramenem, který na téma
  • 00:26:15 homosexuální prostituce se objevil
    nedávno, je knížka,
  • 00:26:18 kterou připravil Jan Seidl
    s kolektivem.
  • 00:26:20 A on tam zmiňuje lokalitu
    v okolí Prašné brány,
  • 00:26:24 která byla už odpradávna
    nejstarším centrem prostituce
  • 00:26:28 v Praze, a tam existoval
    ve 20., 30. letech
  • 00:26:31 legendární podnik,
    kterému se říkalo Batex,
  • 00:26:34 vyhlášený homosexuální podnik
    v Praze.
  • 00:26:37 Seidl s kolektivem uvádí
    ve své studii
  • 00:26:40 ještě nějaká další místa,
    konkrétní kavárny,
  • 00:26:43 jedna se jmenovala, tuším,
    U Huňků,
  • 00:26:45 a ještě nějaké další podniky.
  • 00:26:47 Existují adresáře a schematismy,
    konkrétně třeba pro pražské
  • 00:26:52 veřejné domy existuje
    Chytilův adresář z roku 1912,
  • 00:26:56 kde jsou i lokalizovány,
    ale samozřejmě ne všichni majitelé
  • 00:27:01 měli ten zájem nebo tu ctižádost
    figurovat v adresáři.
  • 00:27:06 A další české město,
    které otevřeně přiznalo existenci
  • 00:27:11 veřejných domů ve schematismu,
    byly České Budějovice.
  • 00:27:16 A jinak jsou takové jako adresáře
    z konce 19. století,
  • 00:27:20 kde musíme číst mezi řádky.
  • 00:27:22 Tzn. vinárna s dámskou obsluhou
    je jasná, masérka je také jasná.
  • 00:27:27 Je potřeba toto potom konfrontovat
    s Fondem policejního úřadu,
  • 00:27:32 kde jsou zase stížnosti.
  • 00:27:33 Stížnosti jsou úžasný pramen.
  • 00:28:05 Co chceme?
  • 00:28:11 Tady to není pro vaši kapsu.
  • 00:28:13 -Já jsem chtěl jenom...
    -Jděte si o číslo dál.
  • 00:28:16 Zajímavý pramen,
    zdravotní knížky prostitutek.
  • 00:28:19 Vy jste se jim věnovala
    velmi systematicky,
  • 00:28:22 paní profesorko, dokonce tady
    ve vaší knize jsou i fotografie
  • 00:28:26 prostitutek z těch
    zdravotních knížek.
  • 00:28:29 Podle aboličního zákona
    o potírání pohlavních nemocí,
  • 00:28:33 jak se oficiálně ten zákon
    z roku 1922 jmenoval,
  • 00:28:36 byly policejní úřady povinny
    zničit veškerou dokumentaci
  • 00:28:41 prostituce, která by se týkala
    konkrétních osob.
  • 00:28:46 Neposlechli v Českých Budějovicích,
    kde je celý karton
  • 00:28:50 78 zdravotních knížek,
    a neposlechli v Klatovech,
  • 00:28:54 kde se zase dochovaly
    takové ty výslechové protokoly
  • 00:28:59 prostitutek z roku 1910.
  • 00:29:01 Ty knížky jsou tak 1909-1920.
  • 00:29:05 A opravdu ty fotografie
    jsou půvabné,
  • 00:29:09 protože bychom očekávali,
    že do té knížky,
  • 00:29:14 která měla několik stránek,
    kde, jak zmínila paní doktorka,
  • 00:29:19 byly vedeny prohlídky,
    byl tam popis té dívky
  • 00:29:24 a bylo tam tedy uvedeno pracoviště,
    takže z toho je i zřejmé,
  • 00:29:29 že mezi těmi prostitutkami
    byla docela velká fluktuace
  • 00:29:34 v těch nevěstincích.
  • 00:29:36 Dokonce se dá i tak jako,
    že třeba podzim
  • 00:29:39 trávily v Budějovicích,
    jaro trávily ve Vídni,
  • 00:29:42 pak byly v Praze, v Drážďanech.
  • 00:29:45 A ty fotografie, když se na ně
    podíváme, tak to jsou seriózní
  • 00:29:52 mladé dámy, které jsou v takových
    těch secesních halenkách vyfoceny.
  • 00:29:59 Myslím, že jsem našla
    jen jednu fotografii dámy v prádle,
  • 00:30:04 ale to bylo prádlo rozměru
    dnešního turistického úboru,
  • 00:30:09 takže něco zvláště dráždivého
    tam nebylo.
  • 00:30:13 Nedaleko dnešního obchodního domu
    Kotva se koncentrovala prostituce
  • 00:30:18 v ulicích Rybné a Jakubské.
  • 00:30:20 Bývaly tu nevěstince
    a bývala tu provozována
  • 00:30:24 i prostituce pouliční.
  • 00:30:26 Za námi stojí jeden z domů,
    který před 1. světovou válkou
  • 00:30:30 býval nevěstincem
    a po 1. světové válce se změnil
  • 00:30:34 na hodinový hotel Esprit.
  • 00:30:36 Jak vidíte,
    jeho jméno zůstalo dodnes.
  • 00:30:39 Naproti tomuto bývalému nevěstinci
    a hodinovému hotelu
  • 00:30:43 býval tzv. Masný roh,
    kde přecházely prostitutky
  • 00:30:47 a lákaly zákazníky na své služby.
  • 00:30:50 Navzdory tomu, že všechna ta
    reglementační nařízení zakazovala
  • 00:30:55 vyzývavé chování,
    tak z pamětí víme,
  • 00:30:59 že se ty holky chovaly vyzývavě,
    že to byla obscénní gesta,
  • 00:31:04 pokřikování, pohvizdování,
    popěvky, takové až vnucování.
  • 00:31:09 Samozřejmě ty dámy, které byly
    v nevěstincích, v těch slušných,
  • 00:31:15 se musely chovat distinguovaně,
    protože dokonce je jedna anekdota
  • 00:31:21 z jednoho pařížského nevěstince
    někde na úpatí Montmartru,
  • 00:31:26 kde chovanky seděly u stolu,
    kde byl porcelán a hezké příbory,
  • 00:31:30 a nějak hlučely,
    a bordelmamá je napomenula slovy:
  • 00:31:32 "Děvčata, chovejte se slušně,
    nezapomeňte, kde jste."
  • 00:31:38 -Bon soirée, madam.
    -Ruku líbám.
  • 00:31:42 -Servus, děvčata.
    -Tak tady ji vedu, pane šéf.
  • 00:31:46 -Jak se jmenujete?
    -Marta Detasová.
  • 00:31:48 Marta.
    Tu jsme tu mockrát měli, viď?
  • 00:31:51 Budeme vám říkat Štefka,
    ta měla moc dobré hosty.
  • 00:31:54 -Poslyšte, už jste byla zaměstnána
    v takovémhle podniku? -Ne.
  • 00:31:58 Nebyla. Na to si zvyknete.
  • 00:32:01 Když konfrontujeme tu realitu
    třeba s krásnou literaturou,
  • 00:32:06 tak tam se často objevuje obraz
    prostitutky jako chudé dívky,
  • 00:32:10 která ne vlastní vinou
    přišla na scestí.
  • 00:32:13 Já bych připomněla román
    Karla Matěje Čapka-Choda
  • 00:32:16 Kašpar, Lén, Mstitel
    a potom i tu filmovou verzi.
  • 00:32:20 Když mě potom po dvou letech
    pustili, bylo mi ještě hůř.
  • 00:32:25 Sotva jsem se někde ohřála,
    přišla policie, jak prej se chovám.
  • 00:32:32 Pak to šlo se mnou pořád stejně
    až sem.
  • 00:32:35 -Jak jste tu dlouho?
    -Asi půl roku.
  • 00:32:41 -A to vás nikdy nenapadlo utéct?
    -Kam? A v čem? V týhle maškaře?
  • 00:32:48 -Jediný pořádný šaty mi zamkli.
    -To už jste zrovna jako ve vězení.
  • 00:32:52 Ba, tady taky nemusím mít
    vysvědčení za chovalost.
  • 00:32:56 Jistě, i takové případy jistě byly,
    jak má Karel Matěj Čapek-Chod.
  • 00:33:01 A já mám z těch svých dokladů
    tam jeden doklad,
  • 00:33:04 seděli jsme,
    pěkně jsme si vyprávěli
  • 00:33:07 u Goldschmida s tou Pirožkou,
    s oblíbenkyní Johannese Nádherného,
  • 00:33:12 jistě i dalších mužů,
    a ona vyprávěla o svém mrtvém
  • 00:33:15 milenci nebo snoubenci.
  • 00:33:17 Tzn. že ona v určité situaci
    to byla pravda nebo se snažila
  • 00:33:23 nebo nešťastná láska.
  • 00:33:28 Zaplať pánbůh za ty prameny
    z Klatov, které se zachovaly.
  • 00:33:33 Myslím, že to téma svedené
    a opuštěné je oblíbené.
  • 00:33:36 Už od doby romantismu třeba
    Božena Němcová má Barušku
  • 00:33:41 a našli bychom celou řadu příkladů,
    ale právě v těch Klatovech
  • 00:33:47 se dochovaly výslechové protokoly,
    protože když ten policista
  • 00:33:52 nebo četník chytil prostituující se
    ženu, tak ji odvedl na úřad
  • 00:33:57 a tam s ní sepsal protokol.
  • 00:33:59 Poprvé ji měl napomenout,
    aby se vrátila domů.
  • 00:34:03 A podruhé ji už zapsal
    jako prostitutku.
  • 00:34:06 Některé žádaly hned napoprvé,
    aby získaly knížku.
  • 00:34:10 A ten úředník jim pokládal
    celou takovou baterii otázek,
  • 00:34:15 která je v těch protokolech
    zachycena, a jednou z nich bylo,
  • 00:34:20 váš důvod,
    proč jste se takto spustila.
  • 00:34:23 A samozřejmě tam funguje i to,
    že ten úředník mohl spěchat
  • 00:34:28 nebo tam fungovalo takové klišé,
    ale máme k dispozici odpovědi
  • 00:34:33 443 žen, z nichž 62 pravilo,
    protože se mi toto povolání
  • 00:34:39 pro svou lehkost zalíbilo.
  • 00:34:41 Další potom, kolem 50 byly
    skutečně sociální důvody,
  • 00:34:46 finanční tíseň, což si myslím,
    bylo velmi často.
  • 00:34:51 Další pak to bylo 16 dívek nebo žen
    tzv. přesvědčeno k provozování
  • 00:34:56 prostituce,
    což zřejmě byla práce kuplířky.
  • 00:35:00 A 9 jich bylo svedeno a opuštěno.
  • 00:35:05 Čili si myslím, že taková ta
    minulost, jistě si vzpomeneme
  • 00:35:11 na Švejka, kdy jedna prostitutka
    vykládá nějakému z oficírů,
  • 00:35:16 jak bývala profesorkou na gymnáziu
    v Pešti a jak z nešťastné lásky
  • 00:35:22 se dala, jak je z nějaké
    úžasné rodiny, dcera lékaře,
  • 00:35:27 a jak se dala na řemeslo.
  • 00:35:29 Takže si myslím, že tam trošku
    působí vliv literatury.
  • 00:35:34 A pokud se týče takové
    jako reintegrace,
  • 00:35:37 tak bych jen připomněla
    Macharovu Magdalenu,
  • 00:35:41 která měla konkrétní předlohu,
    Macharovu milou, Vlastu,
  • 00:35:46 která byla prostitutkou,
    Machar ji vykoupil z nevěstince,
  • 00:35:51 ještě se na to složili tady
    Vlastiny kamarádky,
  • 00:35:54 našel jí někde místo,
    že prodávala párky.
  • 00:35:57 A Vlasta si vzpomněla na povolání,
    které se jí pro svou lehkost líbilo
  • 00:36:01 a zase se do toho nevěstince
    vrátila.
  • 00:36:04 Když jsme u toho literárního
    nebo filmového obrazu prostituce,
  • 00:36:08 tak nelze nevzpomenout
    Tonku Šibenici.
  • 00:36:10 Jak to s ní bylo, existoval tam
    nějaký reálný předobraz
  • 00:36:13 této postavy,
    nebo co o tom vlastně víme?
  • 00:36:16 U Tonky Šibenice,
    tedy díla Egona Erwina Kische,
  • 00:36:19 původně prozaického,
    nejprve to byla povídka,
  • 00:36:22 potom došlo k dramatizaci,
    kde hrála hlavní roli
  • 00:36:25 Xena Longenová, to byla nesmírně
    atraktivní dramatizace.
  • 00:36:29 A poté došlo v roce 1930, 1931
    ke zfilmování.
  • 00:36:31 Tonka Šibenice původně v té povídce
    byla prostitutkou
  • 00:36:35 z jednoho z nejluxusnějších salonů,
    myslím, že působila i Kauckého.
  • 00:36:39 A jí se stalo osudným,
    že byla jednak krásná,
  • 00:36:43 všichni na ni brali,
    všichni si jí velice cenili
  • 00:36:48 a vážili, a když odsouzený
    přišel s posledním přáním,
  • 00:36:51 tak ona mu ho vyplnila.
  • 00:36:54 Až později se ukázalo,
    že šlo o vraha žen.
  • 00:36:57 A toto ji stihlo jako stigma.
  • 00:36:59 A ona z toho luxusního botelu
    byla odejita a 30 let působila
  • 00:37:03 ve službách prostituce pouliční,
    což ji naprosto zlikvidovalo.
  • 00:37:09 A ta Kischova povídka se odehrává
    v jejích zhruba 50 letech,
  • 00:37:13 kdy ona umírá a teď je otázka,
    jestli jde do nebe nebo do pekla,
  • 00:37:18 zpovídá se z toho,
    co vlastně provedla.
  • 00:37:20 Jestli nějaká Tonka Šibenice
    opravdu existovala, je to možné,
  • 00:37:24 protože Kisch se pohyboval
    mezi těmi nejnižšími
  • 00:37:28 sociálními vrstvami
    a měl mezi opilci, prostitutkami
  • 00:37:31 i mezi různými dalšími fenomény
    z polosvěta,
  • 00:37:34 možná i kriminálního rázu
    velmi mnoho přátel a známých.
  • 00:37:38 Já jsem našel jednu veselou
    historku, kde on šel právě
  • 00:37:42 jako novinář k nějakému soudu
    s prostitutkou
  • 00:37:45 a byla tam s ní řada jejích
    kolegyň, ony na něj
  • 00:37:49 začaly pokřikovat:
    "Ahoj, Egone, co tady děláš,"
  • 00:37:52 čili znaly ho opravdu velice dobře,
    a proto nevylučuji,
  • 00:37:56 že ten předobraz o Tonce Šibenici
    opravdu mohl existovat.
  • 00:38:00 Podobně ostatně u France Werfela
    v jeho Domě smutku je také možné,
  • 00:38:05 že tamější hrdinka Ludmila,
    která, a to je zajímavé
  • 00:38:08 pro srovnání s tím Kischem,
    ona podstoupila
  • 00:38:12 úplně opačnou cestu,
    ona z toho bordelu byla vykoupena
  • 00:38:15 a sice budoucím poslancem,
    který byl potom jedním z těch,
  • 00:38:20 který prosadil aboliční zákon.
  • 00:38:22 Čili ona udělal na rozdíl
    od Tonky opravdu velkou kariéru.
  • 00:38:25 Nejhonosnější pražský nevěstinec,
    který od roku 1865 provozoval
  • 00:38:30 Abraham Goldschmidt,
    sídlil v Kamzíkové ulici
  • 00:38:33 na Starém Městě mezi Želenou
    a Celetnou.
  • 00:38:36 Hosté mu důvěrně říkali salon Gogo
    a říkali, že sem chodí
  • 00:38:41 na lov kamzíků.
  • 00:38:42 Mezi jeho návštěvníky patřil
    i říšský kancléř Otto von Bismarck,
  • 00:38:48 který tu údajně slavil vítězství
    v bitvě u Sadové
  • 00:38:53 nebo u Hradce Králové.
  • 00:38:55 Zvládl zde prý 6 slečen
    a jméno jedné z ní, Milady,
  • 00:39:00 vyryl svým briliantovým prstenem
    do okenní tabulky.
  • 00:39:04 Já ještě k tomu Kischovi,
    on nejenže vytvořil model pasáka
  • 00:39:09 v tom svém románu, skutečně
    odpudivou, myslím, že v té triádě
  • 00:39:14 prostitutka - klient - kuplíř,
    pasák, je ten pasák
  • 00:39:18 tím nejodpornějším a zjevem,
    který zasluhuje největší odsouzení.
  • 00:39:23 Ale on napsal i takové povídky
    právě z toho pražského polosvěta.
  • 00:39:29 Vyšly pod názvem Temnou Prahou.
  • 00:39:32 A on se tam zamýšlí,
    paroduje tam takovou tu snahu
  • 00:39:37 o reintegraci
    a nápravu prostitutek.
  • 00:39:41 My víme, že skutečně na přelomu
    19. a 20. století vznikla v Praze
  • 00:39:47 celá řada institucí,
    takových výchoven,
  • 00:39:50 nebylo to zaměřeno jen na padlé
    dívky, ale i na mladé kriminálníky,
  • 00:39:56 chlapce, a on tam píše,
    že navštívil jednu takovou
  • 00:40:00 vychovatelnu v Libni,
    že ho přivítala předsedkyně
  • 00:40:04 nebo ředitelka,
    kterou byla hraběnka
  • 00:40:06 Cipriana Galapetrová z Galapetrů.
  • 00:40:09 A teď ho zavedla mezi ty bývalé
    prostitutky, které seděly
  • 00:40:14 kolem stolu a ukázněně vyšívaly.
  • 00:40:16 A všechny že táhlým hlasem
    daly křesťanské pozdravení.
  • 00:40:21 On se tam jaksi rozhlédl
    a přímo píše,
  • 00:40:24 že ho jedna prostitutka poznala
    a začala to, co jste říkal vy,
  • 00:40:29 na něj pokřikovat: "Těpéro, Egone,
    vítáme tě, nemáš, prosím,
  • 00:40:33 nějaké cigáro,
    zde nedostaneme žádné."
  • 00:40:37 A on potom píše, že se pak přidaly
    další a on tam pak jen píše:
  • 00:40:42 "Byl jsem z ústavu vypoklonkován."
  • 00:40:45 Takže to je takový, myslím,
    zase trošku ironický pohled
  • 00:40:50 na ten abolicionismus,
    který byl přesvědčen,
  • 00:40:53 že výchovou, vzděláním, osvětou
    je možné odstranit prostituci.
  • 00:40:59 My jsme mluvili doteď
    hlavně o situaci
  • 00:41:02 ve velkých městech, v Praze.
  • 00:41:03 Jak to bylo na malých městech?
  • 00:41:05 Když si vezmeme Fráňu Šrámka,
    Stříbrný vítr...
  • 00:41:09 -Pane Zach.
    -A hele, Anděla.
  • 00:41:17 -Na kohopak tu čekáš?
    -Na vás.
  • 00:41:21 -Co chceš?
    -Vždyť to dobře víte.
  • 00:41:26 Já už tady na vás čekám kolik dní.
  • 00:41:28 Na těch malých městech
    byl takový nějaký ten domek,
  • 00:41:32 jak on říkal, a tohle je ten domek,
    kam chodí mužští za ženskýma.
  • 00:41:36 To jistě existovalo.
  • 00:41:37 Zajímavé je to třeba u toho Bašíka,
    u těch jeho poznámek,
  • 00:41:41 Vyučil jsem se u Kafků,
    který ovšem má takový
  • 00:41:45 neobyčejně přirozený vztah
    k sexualitě a velmi přesně rozlišuje
  • 00:41:50 mezi takovou záležitostí účelovou,
    kam až ta účelová záležitost dojde.
  • 00:41:56 Dívá se velmi kriticky na ženy,
    které se tam pohybují
  • 00:42:01 v jedné hospodě
    a mají tam své pokojíky.
  • 00:42:05 To byla zřejmě taková značná praxe
    na těch malých městech
  • 00:42:10 a na tom venkově.
  • 00:42:12 Mrštík také má v Roku na vsi
    takovou tu jednu ženu,
  • 00:42:17 která má špatnou pověst ať právem
    nebo neprávem.
  • 00:42:22 Myslím na tebe každou chvílí,
    přijdeš?
  • 00:42:25 Přijdu a běž už, běž,
    lidi začnou chodit do kostela.
  • 00:42:30 V nejhorším s tebou ujedu
    třeba do Ameriky.
  • 00:42:34 Ale nepovídej!
  • 00:42:39 -Cosi mě tlačí.
    -To je šrajtofla.
  • 00:42:45 Ta dvojí morálka, která ty mladé
    muže nutila, jakým způsobem
  • 00:42:51 oni mohli vyžívat své sexuální
    potřeby, které měli po té pubertě,
  • 00:42:57 oni neměli žádný přístup k ženám,
    které se později stávaly
  • 00:43:04 jejich partnerkami.
  • 00:43:07 Stejně tak u toho Johannese,
    který se potom zamiloval
  • 00:43:13 do Valentiny a bylo pak už pozdě,
    to byla šlechtická dcerka,
  • 00:43:19 tzn. tam bylo 10leté období.
  • 00:43:23 Po celé 19. století se zvyšoval
    sňateční věk,
  • 00:43:28 muži vstupovali do manželství
    stále později a to,
  • 00:43:32 co přinesla sexuální revoluce
    nedávná, to my si vůbec nedovedeme
  • 00:43:38 představit, jak ta situace
    byla jiná, protože když ten muž
  • 00:43:42 se měl oženit na své úrovni,
    tak se musel oženit s pannou.
  • 00:43:47 Mladé ženy počínaje nějakým
    maloburžoazním prostředím
  • 00:43:51 přes střední vrstvy až po šlechtu
    nějaké předmanželské
  • 00:43:57 sexuální zkušenosti byly nežádoucí,
    zatímco od toho ženicha
  • 00:44:02 se očekávalo, aby nějaké ty
    sexuální zkušenosti už měl.
  • 00:44:07 Tzn. ti zámožnější mládenci
    měli doma služky,
  • 00:44:11 na venkově měli děvečky,
    ale jinak běžně skutečně
  • 00:44:15 takovou učitelkou lásky
    byla prostitutka.
  • 00:44:19 Ono to také z celé řady pamětí
    je zřetelné.
  • 00:44:22 A dokonce ještě v roce 1924
    jeden takový lékař,
  • 00:44:26 on tedy spíše asi psal než léčil,
    jmenoval se Duchoslav Panýrek,
  • 00:44:31 tak začal v Pardubicích vydávat
    časopis Pohlaví.
  • 00:44:35 A tam u dělal takovou anketu
    mezi středoškoláky
  • 00:44:39 a skutečně všichni ti kluci,
    pokud měli
  • 00:44:43 nějaké sexuální zkušenosti,
    tak je měli s prostitutkou
  • 00:44:46 a samozřejmě s tou nejlevnější,
    tzn. s pouliční.
  • 00:44:50 Přičemž ovšem třeba ve Vídni
    tomu bylo i tak,
  • 00:44:54 že mladí studenti, kteří dávali
    kondice v určitých domácnostech,
  • 00:44:59 tak milostivá paní je iniciovala
    do tajů lásky.
  • 00:45:03 To bylo velmi časté.
  • 00:45:06 To znamená, že ti mladí muži žili,
    to desetiletí pro ně bylo
  • 00:45:13 skutečně obtížné.
  • 00:45:16 To známe i třeba u Franze Kafky,
    kde to období od roku 1900, 1902
  • 00:45:24 do toho roku 1910 je také obdobím,
    kdy on chodí do šantánu,
  • 00:45:30 do nevěstinců, i když jeho vztah
    k sexu byl velmi ambivalentní.
  • 00:45:36 On rozlišoval den, tzn. to je ta
    erotika, ten půvab, to krásné,
  • 00:45:42 a potom ten konkrétní akt,
    to je to předpeklí té noci.
  • 00:45:47 A nikdy se s tím nevyrovnal.
  • 00:45:50 Ale podle mého soudu on tady
    reflektuje to rozlomení té sexuality
  • 00:45:56 mezi ty dvě části, to krásné,
    tu Marii s tou manželkou atd.,
  • 00:46:04 to krásné a to,
    co obstarává jiný typ žen.
  • 00:46:08 Jak píše Karel Ladislav Kukla,
    okolí svatého Haštala
  • 00:46:13 s Haštalským náměstím
    a přilehlými uličkami
  • 00:46:17 bylo rejdištěm pouliční prostituce
    před válkou i po válce
  • 00:46:22 za první republiky.
  • 00:46:23 Pouliční prostitutky se pohybovaly
    např. v ulici Na Příkopech,
  • 00:46:28 kde byly nejvyšší taxy
    za tyto služby, až 50 korun.
  • 00:46:33 30-50 korun se platilo
    za prostitutky z okolí
  • 00:46:37 Prašné brány
    nebo Václavského náměstí.
  • 00:46:40 A čím užší, temnější uličky,
    tím cena klesala,
  • 00:46:44 až k několika korunám.
  • 00:46:47 V Kajzlových sadech u Invalidovny
    se platilo 50 haléřů až koruna,
  • 00:46:53 pokud se služba odbyla
    na tamní lavičce.
  • 00:46:57 Na území bývalého Židovského města
    se nacházely ty nejhorší brlohy
  • 00:47:03 i luxusní nevěstince.
  • 00:47:06 Jeden z nich, na rohu dvou hlavních
    Josefovských tříd,
  • 00:47:10 Josefské a Rabínské,
    provozoval bývalý detektiv
  • 00:47:16 Leopold Friedman.
  • 00:47:19 Tato profese byla pro majitele
    resp. provozovatele nevěstinců
  • 00:47:25 poměrně typická.
  • 00:47:27 Patřili k nim jak bývalí policisté,
    tak policejní konfidenti.
  • 00:47:31 Ještě se zastavme u jedné
    zcela praktické věci.
  • 00:47:35 Jak vypadal takový běžný pracovní
    den prostitutky
  • 00:47:38 v pražském nevěstinci?
  • 00:47:40 Kdy se tak vstávalo,
    jak se stolovalo,
  • 00:47:42 kdy přicházeli první klienti?
  • 00:47:44 S prostitucí se vlastně pojí,
    že prostituce je záležitost večera,
  • 00:47:49 záležitost, kdy už se stmívá,
    záležitost noci
  • 00:47:52 nebo pokročilého rána.
  • 00:47:53 Myslím, že vůbec nebyl problém,
    že prostitutky si odváděly
  • 00:47:57 své klienty třeba
    kolem 2., 3., 4. hodiny ranní.
  • 00:48:00 Ovšem pouliční prostitutky
    třeba na Václavském náměstí v Praze
  • 00:48:03 měly své štace v různých kavárnách,
    tak už své klienty lákaly
  • 00:48:07 třeba už dopoledne.
  • 00:48:08 Tady je důležité říci,
    že do konce 19. století
  • 00:48:11 ty prostitutky nebo obecně žena
    neznala kategorii volného času.
  • 00:48:14 Tzn. že ten hampejz ji zaměstnával
    od rána až do noci.
  • 00:48:18 Tam měla studia, mohla se věnovat
    ručním pracím, mohla si číst.
  • 00:48:21 A samozřejmě se učila i zdárnému
    stolování atd.
  • 00:48:24 A odpoledne a v podvečer přicházeli
    zákazníci a vybírali si.
  • 00:48:28 To je zajímavé pro ten rozdíl
    mezi pouliční prostitucí
  • 00:48:32 a prostitucí soustředěnou
    do bordelu, že přestože se říká,
  • 00:48:36 že prostitutka pouliční
    na tom byla daleko hůř,
  • 00:48:40 tak obecně zato ona měla možnost
    volby, vybrat si toho, s kým půjde.
  • 00:48:45 Zatímco prostitutka bordelní nemá.
  • 00:48:47 Samozřejmě idealizované obrazy
    v literatuře toho Franze Werfela
  • 00:48:51 v Domě smutku, Ludmila si vybírala.
  • 00:48:54 Takže ten jejich den se soustředil
    ať už na ulici nebo venku
  • 00:48:58 na ty večerní, noční
    a časně ranní hodiny.
  • 00:49:01 My jsme několikrát během našeho
    pořadu narazili na tu otázku,
  • 00:49:05 zda tedy prostituce zákonně
    upravená, nějakým způsobem
  • 00:49:09 vystavená represi nebo ponechaná
    volnému vývoji.
  • 00:49:14 Myslíte si, že ta reglementace
    v minulosti byla efektivní cestou
  • 00:49:19 nebo byla spíše slepou uličkou?
  • 00:49:21 Jak byste to viděla z hlediska
    nějaké zkušenosti pro dnešek?
  • 00:49:26 Myslím si, že reglementace nebyla
    slepou uličkou,
  • 00:49:30 že přeci jen nějaká společenská
    kontrola je nutná.
  • 00:49:35 A zvlášť, když to dneska vnímáme
    jako něco samozřejmého.
  • 00:49:41 Společnost už uznala,
    že s tím se bojovat nedá,
  • 00:49:45 že je to fenomén, který provází
    celou lidskou společnost,
  • 00:49:49 tak by toto "povolání" mělo být
    nějak legislativně ošetřeno i dnes.
  • 00:49:54 Váš názor?
  • 00:49:56 Švédové udělali v roce 2002
    velmi radikální reglementaci v tom,
  • 00:50:02 že zakázali zákonem provozování
    sexuálních služeb za úplatbu.
  • 00:50:08 A trestají ne prostitutky,
    ale trestají ty klienty.
  • 00:50:15 Ta švédská situace je specifická,
    protože oni tam velmi dlouho mají
  • 00:50:23 naprostou rovnoprávnost
    muže a ženy.
  • 00:50:27 A velice to podporovali,
    takže je možné, že něco pravdy
  • 00:50:33 na tom je, že když se dosáhne
    skutečné rovnoprávnosti muže a ženy,
  • 00:50:38 tak prostituce sice nezmizí,
    ale určitým způsobem se omezuje.
  • 00:50:43 A váš názor?
    Zákonná úprava ano, či ne?
  • 00:50:45 Já myslím, že aboliční zákon
    v roce 1922 sice vyhlásil,
  • 00:50:49 že nevěstince se zrušují,
    což ale neznamená,
  • 00:50:52 že nevěstince opravdu zanikly.
  • 00:50:53 Ty prostitutky se z bordelů
    přesunuly jinam
  • 00:50:56 a začaly fungovat v takové
    už ne polooficiální zóně,
  • 00:50:59 ale v ryze neoficiální zóně.
  • 00:51:01 S tím se pojí samozřejmě
    další nemoci, kriminalita atd.
  • 00:51:04 Myslím si, že reglementace má svá
    výrazná plus.
  • 00:51:07 Abolice je možná ideál,
    ale naplnit se ho, obávám se,
  • 00:51:10 nikdy nepodařilo.
  • 00:51:11 Vážení diváci, v této chvíli
    se loučím s vámi
  • 00:51:14 i s mými dnešními hosty,
    děkuji jim za jejich názory
  • 00:51:18 a těším se na shledanou
    u některého z dalších vydání
  • 00:51:20 Historie.cs.
  • 00:51:22 ZPĚV
    Znát plamen ten, jímž plane sen,
  • 00:51:32 jenž touhou hřeje nebo spálí.
  • 00:51:41 Noční motýl v lásce znamená,
    že je marná, že je ztracená...
  • 00:51:51 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2013

Související