iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 4. 2013
15:55 na ČT sport

1 2 3 4 5

8 hlasů
5061
zhlédnutí

Auto-rallye-cross

Auto-rallye-cross - Valašská palica Lojza Havel

Speciální vydání věnované kariéře autokrosové legendy Aloise Havla

30 min | další Sport »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Auto-rallye-cross - Valašská palica Lojza Havel

  • 00:00:56 Historie domácího autokrosu
    je velice bohatá.
  • 00:00:59 A za ty čtyři desítky let
    ani není divu.
  • 00:01:02 Mnoha českými,
    ale i slovenskými závodišti
  • 00:01:05 prošla nebo spíš lépe řečeno
    projela velká spousta pilotů,
  • 00:01:08 a tak v paměti zůstávají
    především jen ti nejlepší.
  • 00:01:16 Mezi ně se bezesporu řadí
    také Alois Havel,
  • 00:01:20 jehož jméno dlouhá léta
    představovalo synonymum úspěchu.
  • 00:01:24 Kopřivnický rodák je historicky
    prvním českým vítězem
  • 00:01:27 závodu mistrovství Evropy.
  • 00:01:30 Ve městě, které proslavila
    značka Tatra,
  • 00:01:33 strávil Alois Havel,
    dá se říci, celý život.
  • 00:01:36 Tady jsme také společně shrnuli
  • 00:01:38 jeho nesmírně bohatou
    a úspěšnou kariéru.
  • 00:01:41 Přitom to všechno začalo
    tak nevinně.
  • 00:01:47 Zavinila to jedna volná neděle.
  • 00:01:50 Uviděl jsem plakát,
    že v Opavě se jede autokros,
  • 00:01:52 tak jsme se s manželkou
    na to jeli podívat.
  • 00:01:55 Tam se to jezdilo
    ještě na rovině,
  • 00:01:58 a když jsem to viděl, tak se mi to
    jevilo, že je to strašně snadné.
  • 00:02:01 Navíc se mi tam líbilo auto
    Vaška Krále.
  • 00:02:06 Jako tatrovák jsem se hrnul
    k němu,
  • 00:02:09 protože už tam měl motor
    tatrovácký,
  • 00:02:11 a nějak jsem se k němu hlásil.
  • 00:02:14 Toto je bugina Václava Krále
  • 00:02:17 čili úplně začátek
    historie autokrosu.
  • 00:02:20 Podle ní jsem postavil
    svůj první závodní vůz,
  • 00:02:23 úplně přesně podle jeho plánu,
  • 00:02:26 který mi tenkrát Vašek Král
    nabídl úplně zadarmo.
  • 00:02:31 Zkusím ho stručně popsat.
  • 00:02:33 Motor Tatra 603
    se zvýšeným výkonem,
  • 00:02:36 napojená škodovácká převodovka
    ze Škody 100,
  • 00:02:40 přenos pohonu síly
    byl pomocí řetězu,
  • 00:02:44 přední náprava byla použita
    rovněž ze Škody 100
  • 00:02:48 a rám jako takový
    je dílo Václava Krále,
  • 00:02:51 který to všechno dal dohromady.
  • 00:02:54 Měl jsem stejné problémy,
    jako měl pan Král.
  • 00:02:57 Padaly řetězy, klouzala spojka,
  • 00:02:59 protože tam byla škodovácká
    převodovka, tatrovácký motor.
  • 00:03:03 S tím byly dost problémy.
    Konstrukce nebyla moc pevná.
  • 00:03:07 Vlastně mělo to spoustu chyb,
  • 00:03:10 ale přece jenom jsem se
    nějaký ten metr s tím autem svezl.
  • 00:03:14 Tady je ten zázrak.
  • 00:03:16 To je auto, které bylo postaveno
    v roce 1976, pro sezonu 1976.
  • 00:03:24 Je to až neuvěřitelné,
    že to zůstalo dochováno,
  • 00:03:27 ale je to díky
    tatrováckému muzeu.
  • 00:03:30 Tak se pojďme podívat zblízka,
    co to vlastně bylo.
  • 00:03:35 Pojďme se kouknout na motor.
  • 00:03:38 Je to motor z Tatry 603.
  • 00:03:41 V té době se nám podařilo
    z něho dostat o 15 koní víc,
  • 00:03:44 což na tu dobu si myslím,
    že byl úžasný výkon.
  • 00:03:51 Pak jsme použili pro pohon vpředu
    i vzadu diferenciály z vozu 1203.
  • 00:03:59 Mělo to tu výhodu,
  • 00:04:02 že se dal přehodit z jedné strany
    na druhou talíř,
  • 00:04:06 takže se mohl použít i na předek
    tenhle převod, ten samý převod.
  • 00:04:09 Pak se k tomu použila
    silná ramena z Tatry 603.
  • 00:04:13 Samozřejmě prodloužená.
  • 00:04:17 Bubny už jsme tenkrát měli
    hliníkové s litinovou vložkou.
  • 00:04:23 A co pokládám za velký úspěch,
    tak bylo pérování.
  • 00:04:26 To bylo vlastní konstrukce,
  • 00:04:29 ale protože jsme nevěděli
    kudy kam v té době,
  • 00:04:32 tak jsem navštívil mého kamaráda,
  • 00:04:36 který dělal na vojenských dělech
    na zákluzu,
  • 00:04:39 která byla tlumena vzduchem,
  • 00:04:41 a on mi vysvětlil systém a princip
  • 00:04:44 a začalo se vymýšlet
    vlastní pérování,
  • 00:04:47 protože v té době, když byly
    tlumiče "krňávky",
  • 00:04:50 tak je nikdo nechtěl pustit ven.
  • 00:04:53 Takže to pokládám
    za velký úspěch.
  • 00:04:56 Pak jsme hledali cestu,
    jakou použít převodovku,
  • 00:04:59 aby to sneslo výkon toho motoru,
  • 00:05:03 tak jsme použili, protože v té době
    těch aut nebylo moc na výběr,
  • 00:05:07 a odpovídala tomu převodovka
    z moskviče,
  • 00:05:10 který tenkrát měl 72 koní
    a podobný krouticí moment,
  • 00:05:14 ale bohužel ta převodovka se hned
    v prvním závodě totálně rozsypala,
  • 00:05:18 tak se udělala do toho nová střeva
    a převodovka držela.
  • 00:05:24 Sestupným převodem jsme se dostali
    do pohonu přední a zadní nápravy.
  • 00:05:30 Na přední nápravě jsme použili
    nebo dá se říci zkopírovali
  • 00:05:35 ramena z wartburgu,
  • 00:05:40 ale tam byly slabé poloosy,
  • 00:05:43 tak ty se použily z barkase
  • 00:05:46 a napojily se na poloosy
    z dvanáctsettrojky.
  • 00:05:54 A proč ještě auto z této doby
    je vůbec k vidění?
  • 00:05:59 Díky tatrováckému muzeu
    v Kopřivnici,
  • 00:06:02 které projevilo zájem,
    tak jsme auto do muzea prodali.
  • 00:06:06 Pokud budete mít zájem
    auto vidět zblízka,
  • 00:06:10 přijďte, navštivte
    kopřivnické muzeum,
  • 00:06:14 kde uvidíte spoustu dalších aut.
    A rádi vás uvítáme.
  • 00:06:18 Další rok jsme se rozhodli,
    že budeme auto zkoušet.
  • 00:06:21 Postavilo se úplně jiné s tím,
  • 00:06:24 že se vzala tužka a papír,
    všechno se zaznamenalo.
  • 00:06:28 Prakticky jsme mohli psát
    jen motohodiny,
  • 00:06:31 a co která část vydržela,
  • 00:06:35 tak podle toho jsme potom
    už na dalším autě
  • 00:06:38 všechno po padesáti procentech
    ujetých motohodin
  • 00:06:41 začali měnit všechny díly.
  • 00:06:44 Pak přišlo za sebou osm let
    závodů, které jsem dojel.
  • 00:06:47 Když jsem udělal mistra republiky
    a měla se jet Evropa,
  • 00:06:50 tak jsem chtěl, aby fabrika,
    kdyby to šlo,
  • 00:06:54 udělala závodní oddělení.
  • 00:06:57 A protože jsme byli kamarádi
    s klukem, nějaký Borek Pařil,
  • 00:07:01 který vozil generálního ředitele,
  • 00:07:05 tak on to domluvil, tu schůzku.
  • 00:07:07 On přijel k nám do Tiché,
  • 00:07:10 a tak jsem mu říkal,
    o co se mi jedná.
  • 00:07:13 Stručně řečeno on říká:
  • 00:07:16 Podívej se, my jsme fabrika
    na náklaďáky,
  • 00:07:19 žádné závodní oddělení nebude,
  • 00:07:22 dělej si, co chceš,
    dostaneš volné ruce.
  • 00:07:25 Jak zjistíme, že kradeš,
    tak tě zavřeme.
  • 00:07:28 Takže jsem dostal volné ruce,
    volný průjezd do fabriky,
  • 00:07:30 dílnu jsem měl ve fabrice.
  • 00:07:33 Dá se říci, že lidé na dílně
    věděli nejlíp,
  • 00:07:36 kolik hodin tomu věnuji,
    kolik hodin dělám,
  • 00:07:39 protože já sem pak třeba chodil
    ve fabrice na obědy,
  • 00:07:42 ale zjistil jsem,
    že to je ztráta času.
  • 00:07:45 Naučil jsem se jíst
    jednou denně.
  • 00:07:48 To vždycky večer hlavně
    a funguje to dodnes u mě.
  • 00:07:50 Jinak se mi to nedaří.
  • 00:07:53 Byla škoda každé minuty.
  • 00:07:56 První závod jsme jeli
    ve Schlüchternu.
  • 00:07:58 Jeli jsme tam dost pozdě,
  • 00:08:01 protože Jarda Povondra nestíhal
    tenkrát ještě dodělat auto,
  • 00:08:04 tak jsme přijeli nad ránem,
    možná v pět hodin,
  • 00:08:07 dojeli jsme přímo na trať.
    Přijeli jsme na trať,
  • 00:08:10 ale to jsme nevěděli,
    že jsme na trati.
  • 00:08:12 My jsme se začali ptát,
    kde ta trať je.
  • 00:08:15 To byla právě ta trať.
    To byla vyloženě šotolina.
  • 00:08:18 Spíš to připomínalo
    takovou rallykrosovou trať.
  • 00:08:22 Psal se rok 1981
    a o prvním červencovém víkendu
  • 00:08:26 se v jistém ohledu
    změnila historie.
  • 00:08:29 Závod mistrovství Evropy
    v Nové Pace
  • 00:08:32 totiž poprvé vyhrál
    český autokrosař.
  • 00:08:35 A byl jím právě Alois Havel.
  • 00:08:38 I 32 let poté zůstává vzpomínka
    na tento moment velice živá.
  • 00:08:43 Teď mě obešel mráz.
  • 00:08:48 Úžasné.
  • 00:08:54 To se nedá zapomenout,
  • 00:08:57 protože i přes ten řev motorů,
  • 00:09:00 kdy ještě nebyly omezené
    decibely a slyšíte diváky,
  • 00:09:05 něco nádherného.
  • 00:09:14 Už kvůli tomu,
    že jsem byl první,
  • 00:09:20 a Paka, to je pojem.
  • 00:09:24 Já jsem nikdy nedělal rozdíly
    mezi tratěmi,
  • 00:09:28 navíc jsem vycházel z toho,
  • 00:09:31 ať už v jakémkoliv sportu,
  • 00:09:34 tak o špičkovém výkonu
    rozhoduje psychika.
  • 00:09:37 Proto já jsem se tomu
    moc věnoval.
  • 00:09:40 Tam jsem došel k tomu,
    že nejsem žádný zvláštní šofér,
  • 00:09:44 že takových jezdí
    po našich cestách strašně moc,
  • 00:09:47 ale že snad můžu udělat něco,
    když pojedu hlavou.
  • 00:09:51 Takže víc jak rok jsem se věnoval
    i psychologii.
  • 00:09:55 To si myslím, že mně pomohlo.
  • 00:09:57 Já jsem prakticky v Evropě jezdil
    každý rok s novým autem.
  • 00:10:01 Je fakt, že starého
    jsem se nezbavil.
  • 00:10:04 Nedělal jsem to tak,
  • 00:10:07 že bych část dílů sebral
    a dal do nového auta,
  • 00:10:09 ale vždycky jsem postavil
    celé druhé auto.
  • 00:10:12 Vzal jsem to na pole,
  • 00:10:15 a pokud to druhé auto nebylo
    lepší
  • 00:10:17 aspoň o vteřinu na okruhu,
    který jsem měl,
  • 00:10:20 tak jsem jezdil se starým,
  • 00:10:23 ale zas jestliže jsme šli
    i s váhou dolů,
  • 00:10:26 protože to auto
    bylo hrozně těžké,
  • 00:10:29 to zas můžu říci,
    to bylo při jednom závodě,
  • 00:10:32 když Jarda Povondra uviděl
    motor 613, tak říkal:
  • 00:10:35 Co tady chceš s tím ingotem?
  • 00:10:38 Já říkám: Pozor!
    To může jednou vyhrávat.
  • 00:10:42 Aby nepřišla doba, kdy budete
    chtít všichni tatry.
  • 00:10:45 Na to zapomeň!
  • 00:10:47 Ten silný agregát šestsettřináctky
    i s převodovkou vážil 330 kg.
  • 00:10:51 My jsme došli k tomu,
    že jsme dosáhli 190 kg.
  • 00:10:55 Tam byl jeden rok, kdy jsem
    prohrál Evropu o 16 bodů,
  • 00:11:00 a já jsem byl v Rakousku
    z jednoho závodu,
  • 00:11:04 kde jsem vyhrál, diskvalifikován
    za údajné zkrácení tratě.
  • 00:11:09 Byl jsem z toho v šoku,
  • 00:11:12 Tak jsem chtěl
    po Bělohoubkovi,
  • 00:11:15 který v té době dělal
    státního trenéra,
  • 00:11:18 tak jsem chtěl, ať dá protest.
  • 00:11:21 S traťovými komisaři
    i se sportovním komisařem
  • 00:11:24 jsme šli na to místo,
    kde jsem údajně jel,
  • 00:11:26 protože tam zůstala stopa
    po autě, změřilo se to,
  • 00:11:30 a ta byla o 10 centimetrů užší
    a já jsem přišel o 20 bodů.
  • 00:11:35 Bylo to sice už ke konci sezony,
  • 00:11:38 ale jestliže prohrajete
    o 16 a přijdete o 20 bodů,
  • 00:11:42 tak ne možná, ale určitě
    by ten titul byl.
  • 00:11:45 Ale nad tím já nebrečím.
    I to patří někdy ke sportu.
  • 00:11:50 Desetkrát druhý je nic
    proti tomu být jednou první,
  • 00:11:53 protože vždycky se mluví
    jenom o vítězi.
  • 00:11:55 Když vyhrál Zátopek olympiádu,
  • 00:11:58 kdo z vás si vzpomene,
    kdo byl druhý, třetí.
  • 00:12:01 To vědí jenom ti nejbližší těch,
  • 00:12:03 co byli na druhých
    a třetích místech,
  • 00:12:06 ale vítěz je vítěz.
  • 00:12:09 Čeho si cením nejvíc,
    opravdu cením,
  • 00:12:12 mám ujeto přes 2 miliony kilometrů
    a zatím bez škrábnutí.
  • 00:12:16 Takže jsem nikomu na cestě
    ještě neublížil.
  • 00:12:19 Toho si strašně moc vážím,
  • 00:12:22 protože rád jezdím rychle,
    pořád ještě,
  • 00:12:25 platím pokuty za rychlou jízdu,
  • 00:12:28 zatím za jiné věci
    jsem nezaplatil,
  • 00:12:31 ale to se nedá nic dělat.
  • 00:12:34 Alois Havel patřil k naprosté
    špičce mistrovství Evropy,
  • 00:12:38 ale na vysněný titul
    se mu dosáhnout nikdy nepodařilo.
  • 00:12:42 Třikrát se stal vicemistrem
    a vždy před ním skončil
  • 00:12:45 tehdy téměř nepřekonatelný Němec
    Willi Rösel.
  • 00:12:49 Byl tedy právě on
    jeho největším rivalem?
  • 00:12:54 To je těžko někoho hodnotit,
  • 00:12:57 protože je spousta
    dobrých jezdců.
  • 00:12:59 Když vezmu starší generaci,
  • 00:13:02 Jarda Povondra, srdcař,
    Křesťan, jezdil hlavou,
  • 00:13:05 mladý Bobeš, srdce,
    Karel Havel, absolutní srdcař,
  • 00:13:12 Jarda Hošek, jeho styl jízdy
    je hlavně pro diváky.
  • 00:13:18 Je rychlý a je pro diváky.
  • 00:13:21 Jirka Bartoš zase jezdil
    jakoby v kolejích.
  • 00:13:24 Z pohledu diváka jede pomalu,
    ale byl rychlý.
  • 00:13:27 To je opravdu těžko říct,
    kdo z nich byl nejlepší.
  • 00:13:32 Ale když bych opravdu
    měl vybrat,
  • 00:13:35 tak bych asi Rösela dal
    na první místo.
  • 00:13:37 Protože ten neudělal chybu.
  • 00:13:42 Aloise znám samozřejmě
    od prvního roku,
  • 00:13:45 co jsem závodil v Evropě.
  • 00:13:47 Díky tomu jsme byli oba v poměrně
    těsném kontaktu po celou dobu.
  • 00:13:51 Viděli jsme se na každém závodě
    mistrovství Evropy.
  • 00:13:55 Lojza byl vždycky sympatický,
    ale byli jsme přece jen soupeři,
  • 00:13:59 takže naše přátelství
    by bývalo vřelejší,
  • 00:14:02 pokud bychom nebyli
    tak velcí rivalové.
  • 00:14:06 S někým, s kým tak tvrdě
    bojujete,
  • 00:14:09 nemůžete být úplně největší
    kamarád.
  • 00:14:13 Rösel neoplýval
    tak výkonným autem,
  • 00:14:15 ale měl ho absolutně
    spolehlivé.
  • 00:14:18 A znovu říkám, vynikající šofér,
    který nedělal chyby,
  • 00:14:22 takže vytěžit z jeho chyb,
  • 00:14:25 tam jedině byla šance
    odstartovat před ním.
  • 00:14:28 Trvalo dost dlouho,
  • 00:14:31 než jsme přišli na to,
    čím to je,
  • 00:14:33 aspoň já si to myslím,
  • 00:14:36 v té době už bylo možné
    pořídit video,
  • 00:14:39 tak jsem neváhal
    a koupilo se video a kamera,
  • 00:14:42 a jeho starty kdekoli
    jsem si natočil,
  • 00:14:45 protože on nám ujížděl
    vlastně ze startu.
  • 00:14:50 V Tiché,o dkud pocházím,
  • 00:14:53 byly dost velké možnosti
    i na trénink,
  • 00:14:56 bylo tam volné pole,
    které nám JZD nabídlo,
  • 00:15:00 a tam jsme si udělali
    i startovní rovinu
  • 00:15:03 a zkoušeli jsme starty,
    a bylo jich nejméně sto.
  • 00:15:07 A čtyři různé druhy.
  • 00:15:10 A protože v té době fotobuňka
    ještě neexistovala,
  • 00:15:13 tak pouze na stopky,
  • 00:15:15 a podle toho jsme došli k závěru,
    kde je úspěch Rösela.
  • 00:15:20 A pak se podařilo, ne pokaždé,
    ale i na startu Röselovi ujet.
  • 00:15:24 Startoval s krátkou jedničkou
  • 00:15:27 a pak odřadil,
    a to všechno stihl,
  • 00:15:31 protože tam vznikal
    strašně malý prokluz.
  • 00:15:34 Kdežto když se to vezme
    na hlíně,
  • 00:15:36 tak ten prokluz je obrovský.
  • 00:15:39 Já jsem se to učil,
    trvalo to hodně dlouho,
  • 00:15:42 byly to velikánské nervy,
  • 00:15:45 protože šlo o to,
    ovládnout plynový pedál.
  • 00:15:48 Já si myslím, že 500 koní
    je sice dobrých,
  • 00:15:51 ale jak za vámi lítá 20 metrů
    hlína, tak k čemu to je?
  • 00:15:54 To jsou prostě obrovské ztráty
    nevyužité.
  • 00:15:57 Tak já si myslím,
    že i s menším výkonem,
  • 00:16:00 ale s dobrou převodovkou
    a s dobrou hlavou
  • 00:16:02 se dají udělat výsledky.
  • 00:16:05 V roce 1985 došlo
    i dílem náhody
  • 00:16:08 k vypadnutí jedné větičky
    z technických řádů,
  • 00:16:11 čehož si ale všimli
    jenom někteří.
  • 00:16:13 Havel mezi nimi byl,
    a tak to byl on,
  • 00:16:16 kdo jako první závodil s buginou
    s pohonem všech čtyř kol.
  • 00:16:21 Nelituju, někdo s tím
    začít musel,
  • 00:16:24 a my když jsme zjistili,
  • 00:16:27 že Francouzi
    si podle těch řádů,
  • 00:16:30 kde ta věta zmizela,
    že to nesmí být,
  • 00:16:33 tak to jsme se dozvěděli
    na závodech ve Španělsku,
  • 00:16:36 tak já už jsem hned cestou domů
    navštěvoval vraky
  • 00:16:41 a sbírali jsme možné díly.
  • 00:16:45 Prakticky kromě motoru
    bylo všechno moje vymyšlené.
  • 00:16:48 Já jsem třeba večer
    přišel z práce,
  • 00:16:51 v osm, v devět nebo v deset,
    jak kdy,
  • 00:16:54 pak jsem si sedl za stůl,
    tužka, papír, malovalo se,
  • 00:16:57 a ráno se to vyrábělo.
  • 00:17:00 Je fakt, že ta čtyřkolka
    jednoduše řečeno mě pohřbila,
  • 00:17:03 ale to je prostě dáno vývojem
    a s tím se nedá nic dělat.
  • 00:17:06 Se čtyřkolkou
    když jsem se zastavil,
  • 00:17:09 tak vždycky jenom
    z prvního místa,
  • 00:17:11 ať už to byly rozjížďky,
    semifinále nebo finále.
  • 00:17:14 Prostě to bylo auto velmi rychlé.
    Ale chyběla mu spolehlivost.
  • 00:17:18 A to bylo právě dáno
    tou neznalostí.
  • 00:17:21 V důsledku toho Alois Havel
    bohužel vypadl z reprezentace.
  • 00:17:25 Bylo mi jasné,
    že to bude pro mě velmi kruté,
  • 00:17:29 protože jsem nikdy nebyl členem
    nějakého spolku, natož strany.
  • 00:17:35 A jsem si říkal,
    teď se mnou soudruzi zametou.
  • 00:17:39 Tak jsem se na to připravoval,
    ale musím upřímně říct,
  • 00:17:43 že jsem byl překvapen ještě víc,
    protože to jsem nečekal.
  • 00:17:49 Já jsem chtěl aspoň,
    ať mi prodají aspoň jeden motor.
  • 00:17:53 Tam se prostě tři soudruzi
    rozhodli,
  • 00:17:56 že nedostanu nic,
    takže mi neprodali ten motor.
  • 00:17:59 A protože tam byly
    i nějaké nakoupené díly,
  • 00:18:02 které jsem já nakupoval za svoje,
    protože fabrika to nemohla,
  • 00:18:05 tak mi to vrátili,
    tohle je tvoje, tak si to vezmi.
  • 00:18:08 A abych pravdu řekl,
  • 00:18:11 když jsem končil
    a vypadl jsem z Evropy,
  • 00:18:14 tak jsem chtěl skončit.
  • 00:18:17 Já jsem byl už
    tak strašně unavený!
  • 00:18:20 Navíc zdraví...
  • 00:18:23 já jsem prakticky každou zimu
    nějaký čas strávil v nemocnici.
  • 00:18:27 Já jsem skončil,
    šel jsem do nemocnice
  • 00:18:30 a po čtyřech měsících
    jsem se vrátil.
  • 00:18:33 A teď jsem neměl motor, nic.
  • 00:18:36 Chtěl jsem skončit,
    ale doneslo se mi,
  • 00:18:39 že Lojza, ten je teď slušně
    řečeno "na dosah ruky",
  • 00:18:46 ten si motor neumí udělat,
    takže skončil.
  • 00:18:50 A já jsem dosti tvrdá palice,
    takže jsem si říkal, tak to ne.
  • 00:18:54 Začali jsme tvořit
    závodní motor,
  • 00:18:58 a když jsme ho dali dohromady,
    tak jsme s ním šli na brzdu,
  • 00:19:04 a to se velmi rychle rozneslo,
  • 00:19:07 protože náš motor
    měl jenom 135 koní.
  • 00:19:10 Kdežto v sérii měl běžně 170.
  • 00:19:13 Takže my jsme nebyli schopni
    dosáhnout ani toho,
  • 00:19:16 abychom měli sériový výkon,
    takže hromada posměchu.
  • 00:19:22 Já jsem šel večer do fabriky,
    na to taky nikdy nezapomenu,
  • 00:19:27 to zemřel otec,
  • 00:19:31 a když jsem zařídil pohřeb
    a všechno,
  • 00:19:34 tak jsem šel zpátky do fabriky
    ještě dělat,
  • 00:19:37 protože tam, kde jsem dělal,
  • 00:19:40 tam na mě byli strašně hodní,
    těm za to moc děkuju ještě dnes,
  • 00:19:43 a potkal jsem tam právě
    šéfa vývoje,
  • 00:19:47 pozdravili jsme se a on mi říká,
    Lojzo, pojď sem,
  • 00:19:51 ty nemáš k nám zakázaný vstup,
    můžeš přijít, ale musíš ubrat.
  • 00:19:56 Já říkám, pane Galia,
    já nemám proč ubírat,
  • 00:20:00 já jsem vždycky po lidech chtěl
    jenom kvalitní práci,
  • 00:20:04 a ještě jsem mu řekl,
    pane Galia,
  • 00:20:07 přijde doba, kdy já pojedu
    váš fabrikový motor.
  • 00:20:10 Jo, já ti to přeju.
  • 00:20:12 Je fakt, že to trvalo tři roky.
  • 00:20:15 Ale já už jsem neměl zájem
    vrátit se do reprezentace.
  • 00:20:19 Měl jsem zájem hned za rok,
  • 00:20:21 ale nezvládl jsem to
    kvůli nemocem,
  • 00:20:24 ale můj cíl byl dostat tam Čípa,
    což se povedlo,
  • 00:20:28 tak jsem po třech letech šel,
    zaklepal jsem na dveře,
  • 00:20:31 řekl jsem: Pane Galia,
    dokázal jsem to,
  • 00:20:34 a teď můžu skončit.
  • 00:20:37 Já jsem získal 79 věnců.
  • 00:20:40 A téměř tři roky
    jsem se nedostal na bednu.
  • 00:20:43 Tak jsem si říkal, až získám
    ten osmdesátý, tak skončím.
  • 00:20:46 A ten se mi povedl
    hned na jaře v Poříčí,
  • 00:20:49 takže zbytek sezony jsem bral
    jako takové víceméně výlety.
  • 00:20:55 A klukům jsem to řekl
    až v Humpolci na závodišti,
  • 00:20:59 říkám, dnes končíme,
    tak tomu nechtěli věřit,
  • 00:21:03 ale já říkám ne,
    všechno jednou končí,
  • 00:21:06 co jsem chtěl, to jsem splnil,
    titul jsem sice nezískal,
  • 00:21:09 i když v družstvech
    jsme ho získali třikrát,
  • 00:21:12 ale jako jednotlivec nikdy,
    Číp se dostal do reprezentace,
  • 00:21:16 a já povídám, co víc si můžu přát.
    Odcházím spokojen.
  • 00:21:19 Končil jsem za AMK Humpolec,
    tak jsem říkal,
  • 00:21:22 i to je možná rozumné,
    v Humpolci to ukončit.
  • 00:21:25 Tak proto Humpolec
    na Setkání mistrů,
  • 00:21:28 a tam jsem závodění skončil.
  • 00:21:32 Alois Havel byl v reprezentaci
    od roku 1979 do roku 1985.
  • 00:21:35 A přestože byl k tomu
    mnohokrát vyzýván,
  • 00:21:38 nikdy nevstoupil
    do komunistické strany.
  • 00:21:41 Jednou za 14 dnů
    jsme byl na koberečku.
  • 00:21:43 Víš, soudruhu, ty byl měl
    mezi nás vstoupit,
  • 00:21:46 ty jsi dobrý dělník a tak dále,
    prostě mazání medu kolem huby,
  • 00:21:50 ale já jsem nechtěl.
  • 00:21:52 A už to trvalo asi 3 měsíce,
  • 00:21:55 a já jsem typ člověka,
    který týden něco buduje,
  • 00:21:58 je strašně hodný,
    strašně slušný,
  • 00:22:01 a pak když to nejde,
    tak mi ujedou nervy,
  • 00:22:03 chytnu na první šlápnutí
  • 00:22:06 a to, co jsem týden budoval,
    zbořím za vteřinu.
  • 00:22:09 A já jsem to tenkrát nevydržel,
  • 00:22:12 byl jsem hodně...,
    nepříliš slušný.
  • 00:22:14 A zvedl jsem se a odešel.
  • 00:22:17 Vyšel jsem na chodbu
    a říkal jsem si, tak a končíš.
  • 00:22:20 No končím, co se dá dělat,
  • 00:22:24 ale řekl jsem jim aspoň,
    co jsem si myslel.
  • 00:22:27 Dál jsem pokračoval v autě,
  • 00:22:30 a protože jsem znal
    shodou okolností
  • 00:22:32 tady z Kopřivnice dva případy,
    kdy lidi jeli ven
  • 00:22:35 a někdo chytrý zavolal na celnici
    a ti lidi byli vráceni,
  • 00:22:39 tak jsem si nikdy nebyl jistý,
    že tu čáru překročím,
  • 00:22:43 protože jsem si říkal,
    určitě se mi to nějak vrátí.
  • 00:22:46 A když jsme tu čáru projeli,
  • 00:22:49 tak jsem vždycky klukům,
    protože všichni byli členy strany,
  • 00:22:52 tak jsem řekl, soudruzi,
    teď budete hodní, teď jste u nás.
  • 00:22:55 Já jsem dlouho přemýšlel o tom,
    jak jsem mohl přežít.
  • 00:22:59 Když se to v roce 1989 změnilo,
  • 00:23:01 tak mi Dalibor Janek, spolu
    jsme si hodně popovídali,
  • 00:23:05 ten mě nazval dokonce
    valašským filozofem,
  • 00:23:09 a Borek mi říká, Lojzo, to je
    strašně jednoduché vysvětlení.
  • 00:23:13 Oni zjistili, že ty jsi držkatý,
    neohneš se, tak co s tebou.
  • 00:23:17 Výsledky byly,
    tak oni mohli říkat,
  • 00:23:20 podívejte se, i nestraník může,
    my nikomu nebráníme.
  • 00:23:24 Já si myslím,
    jestli to tak nebylo.
  • 00:23:26 Nemám to potvrzené,
  • 00:23:29 ale řekl bych,
    že možná proto jsem přežil.
  • 00:23:32 Musím říct,
    že mi nikdo neublížil.
  • 00:23:35 Až jak jsem vypadl
    z reprezentace,
  • 00:23:38 tak ti tři soudruzi
    si dali záležet.
  • 00:23:41 Já jsem se na závodišti
    nikdy moc s lidmi nebavil.
  • 00:23:44 Bylo mi to vyčítáno,
    jak se začalo dařit,
  • 00:23:47 že jsem frajer, náfuka,
    že se nebavím s lidmi.
  • 00:23:51 Ale já jsem se hodně zabýval
    tou psychikou
  • 00:23:55 a všechno muselo být nějak,
    abych byl v pohodě.
  • 00:23:59 Já jsem prostě neměl moc rád
    lidi kolem sebe.
  • 00:24:02 To můžu říct takovou perličku,
  • 00:24:05 právě v Pace shodou okolností
    tenkrát jsem vyhrál,
  • 00:24:09 Bělohoubek tam přivedl
    soudruhy z ÚV
  • 00:24:12 a teď je začal představovat.
  • 00:24:15 Upřímně, já jsem nevěděl,
    kdo je to,
  • 00:24:18 a já jsem je poslal
    "na dosah ruky".
  • 00:24:21 Pak přišel Bob a říká,
  • 00:24:23 ty se jim musíš omluvit,
    ty nevíš, kdo to byl?
  • 00:24:26 Tak jsem řekl, nikomu
    se nebudu omlouvat,
  • 00:24:29 víš moc dobře, že nikoho kolem
    sebe nesnesu, že chci mít klid,
  • 00:24:32 já jsem většinou utíkal mimo.
  • 00:24:35 Nakonec ti soudruzi přišli večer
  • 00:24:38 na slavnostní vyhlášení
    se mi omluvit,
  • 00:24:40 že oni nevěděli, co a jak,
    že jim to Bělohoubek vysvětlil.
  • 00:24:43 Mezi autokrosaři panují
    rozdílné názory
  • 00:24:46 na jednotlivé tratě,
    nicméně Alois Havel
  • 00:24:49 závodiště a jejich specifika
    nikdy příliš neřešil.
  • 00:24:52 S tím jsem si nikdy nelámal hlavu.
    Možná na začátku závodění ano,
  • 00:24:55 protože poprvé jsem se svezl
    v Přerově,
  • 00:24:58 a když to srovnám,
    že jsem viděl Opavu,
  • 00:25:01 kde se jezdilo po rovině,
    a teď jsem uviděl Přerov,
  • 00:25:05 tak jsem dostal z toho strach,
  • 00:25:08 že nevyjedu nahoru
    a nesjedu dolů.
  • 00:25:11 Ale těžko říct, která...
  • 00:25:15 Možná ta Paka, protože jenom
    ona získala svou pověst.
  • 00:25:20 Asi něco jako v F1 Monako.
  • 00:25:23 Prostě vyhrát Monako je něco,
    vyhrát Novou Paku je taky něco.
  • 00:25:28 Ale že by to byla
    lepší nrbo horší trať...
  • 00:25:31 Ne, pro všechny stejná.
  • 00:25:38 Přestože měl Alois Havel pověst
    velkého samotáře,
  • 00:25:41 našly se pochopitelně chvíle,
  • 00:25:44 které trávil se svými
    reprezentačními kolegy.
  • 00:25:47 A to především na zahraničních
    výpravách po Evropě.
  • 00:25:51 A s kým to bylo nejčastěji?
  • 00:25:56 Nejvíc asi s Jardou Hoškem.
  • 00:25:59 S ním jsem strávil hodně času,
  • 00:26:02 mně se líbily ty jeho blbiny,
    co dělal,
  • 00:26:05 takže tam můžu klidně říct
    Jarda Hošek.
  • 00:26:09 Možná na druhé místo
    bych dal Karla Havla.
  • 00:26:13 Ale k tomu ještě bych chtěl říct
    takovou věcičku,
  • 00:26:17 já jsem se to dozvěděl,
    z čehož jsem byl vlastně šokován,
  • 00:26:21 když jsme byli na pohřbu
    Bohouše Křesťana,
  • 00:26:26 a když jsme po pohřbu seděli,
    a vyprávělo se,
  • 00:26:29 tak díky tomu, že Jarda Jurenka
    je otevřený, tak říkal,
  • 00:26:33 Lojzo, ale všichni se diví,
    že jsi přijel s Karlem Havlem.
  • 00:26:36 Já povídám a proč se diví?
  • 00:26:39 Každý myslel,
    že se spolu nebavíte,
  • 00:26:41 že jste soupeři,
    že jste se neměli rádi.
  • 00:26:44 Já povídám proboha,
    kde jste vzali ty nesmysly?
  • 00:26:47 Já jsem se za prvé nebavil
    s nikým v depu,
  • 00:26:50 a na Karla Havla
    jsem byl jednou naštvaný,
  • 00:26:54 to bylo jednou v Košicích,
    to si vzpomínám moc dobře,
  • 00:26:57 Karel do mě trefil zezadu,
  • 00:26:59 já jsem se zastavil,
    protože praskla poloosa,
  • 00:27:02 a to jsem byl naštvaný
    hodně dlouho. Celé jedno kolo.
  • 00:27:06 Bylo období, kdy jsem začínal,
  • 00:27:08 já jsem rozmlátil auto,
    za týden byl závod,
  • 00:27:11 Karel Havel měl dvě buginy
    a nabídl mi jednu.
  • 00:27:13 To byla taky taková perlička.
  • 00:27:16 On mi to nabídl, já jsem tam šel
    přes týden se svézt,
  • 00:27:19 shodou okolností se jel
    ten závod v Přerově,
  • 00:27:22 jsem startoval z první řady,
    to se povedlo,
  • 00:27:24 a on tam měl
    takové divné řazení,
  • 00:27:27 teď se to mávlo,
    všichni jeli dopředu,
  • 00:27:30 a já dozadu, protože jsem zařadil
    zpátečku.
  • 00:27:34 Takže to povídání, nevím,
    kde se to vůbec vzalo,
  • 00:27:37 že jsme s Karlem byli nepřátelé.
  • 00:27:40 Já si myslím,
    že jsme se velmi uctívali,
  • 00:27:43 protože já tvrdím pořád,
    že Karel stavěl nejkrásnější auta.
  • 00:27:49 Karel byl opravdu velký srdcař.
  • 00:27:52 Stará autokrosová pravda říká,
  • 00:27:55 že 95 procent času
    strávíte prací v dílně
  • 00:27:58 a zbylých pět procent
    tvoří závody.
  • 00:28:01 Tento poměr se zdá být
    možná přehnaný,
  • 00:28:04 ale i takový zkušený matador,
    jakým je Alois Havel,
  • 00:28:07 tuto skutečnost potvrzuje.
  • 00:28:09 Když jsem začínal,
  • 00:28:12 tak jsem žil v představě,
    že postavím auto a budu se vozit.
  • 00:28:15 Já jsem to ze začátku dělal
    v Tiché u rodičů.
  • 00:28:20 Auto se nastartovalo,
    já do něj sedl,
  • 00:28:23 a o 300 metrů dále
    jsem udělal kotrmelec.
  • 00:28:26 A od té doby se dělalo.
    Dělalo, dělalo, dělalo.
  • 00:28:30 Zřejmě asi kdybych věděl,
    co mě čeká,
  • 00:28:33 možná bych do toho nešel.
  • 00:28:36 Je to strašná spousta práce.
    Byla práce, která mě nebavila.
  • 00:28:40 Nebylo jí moc,
    ale zase jsem si říkal,
  • 00:28:43 všechno tvoří celek
    a musíš dělat i to, co tě nebaví.
  • 00:28:46 Jako v normálním životě.
  • 00:28:49 Jsou věci, které jdou samy
    od ruky, a některé nejdou.
  • 00:28:53 Na závodech možná kdysi působil
    uzavřeným dojmem,
  • 00:28:56 nicméně ve skutečnosti je
    Alois Havel, a to platí dodnes,
  • 00:29:00 velice vřelým a zajímavým
    člověkem.
  • 00:29:04 Z jeho slov je znát
    velká životní zkušenost
  • 00:29:07 a zároveň z nich plyne
    i spousta nemalých poučení.
  • 00:29:13 Jaká práce, takový výsledek.
  • 00:29:17 Slovo smůla používáme na omluvu
    vlastní neschopnosti
  • 00:29:21 a slovo štěstí na znevážení
    výsledků toho druhého.
  • 00:29:27 Prostě byli lepší,
    tak jaképak štěstí.
  • 00:29:32 Nečekej vděk za svou práci, neboť
    i HUsa znovu znali až za 500 let.
  • 00:29:36 Lidská závist je projev
    vlastní neschopnosti.
  • 00:29:39 Základ je: trať je
    pro všechny stejná
  • 00:29:42 a vyhrát může
    jenom ten nejlepší.
  • 00:29:45 A naučit se smeknout
    před tím nejlepším.
  • 00:29:49 Mistrem Evropy se Alois Havel
    sice nikdy nestal,
  • 00:29:53 ale třikrát byl korunním princem
    tohoto šampionátu
  • 00:29:56 a na domácí půdě
    titul vybojovat dokázal.
  • 00:29:59 Za svou kariéru získal
    také dva Zlaté volanty
  • 00:30:03 a letos k nim přidal
    i Cenu Zdeňka Vojtěcha
  • 00:30:05 za celoživotní přínos
    motoristickému sportu
  • 00:30:08 v České republice.
  • 00:30:11 Alois Havel patří
    mezi autokrosové legendy.
  • 00:30:14 A pokud někdy bude mít
    český autokros svou Síň slávy,
  • 00:30:17 tvrdá valašská palica Lojza Havel
    v ní rozhodně nebude chybět.
  • 00:30:38 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2013

Související