iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 5. 2004
21:20 na ČT1

1 2 3 4 5

14 hlasů
7043
zhlédnutí

Příběhy slavných

Osudové opojení Františka Vláčila

František Vláčil

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Osudové opojení Františka Vláčila

  • 00:00:03 Vyprávět příběh - že mu věříš,
    že tě do něj vtáhne.
  • 00:00:06 Nechám se dojmout, docela klidně,
    nebo rozesmát.
  • 00:00:10 Ale v momentě, jak ucítím,
    že je to zajímavě udělané,
  • 00:00:17 tak je to špatně.
  • 00:00:21 Režisér má zůstat neznámý,
    ztracený.
  • 00:00:25 Jakmile režisér ukazuje, co umí,
    tak je to špatně.
  • 00:00:33 Bláznivin se rozsévá nazdařbůh.
  • 00:00:38 Proč jim však naslouchat?
    Je v tom zatajen nějaký smysl?
  • 00:00:42 Proč byly napsány zbůhdarma?
    Namátkou?
  • 00:00:45 Z potřeby básně.
  • 00:00:50 Z rozkazu bloudící ozvěny a proto,
    že i věci nejstarší leží v síti
  • 00:00:57 přítomného času.
  • 00:01:04 Vláčil byl kombinace 50:50
    toho, o čem snil a toho, jak žil.
  • 00:01:11 Jeho styl života mu způsobil velké
    strázně a zahubil mu kariéru.
  • 00:01:23 On se pral s alkoholem a také
    s filmovým řemeslem,
  • 00:01:30 které bylo jeho celoživotním
    tématem.
  • 00:01:34 A to je téma vyčerpávající,
    je to strašná práce.
  • 00:01:52 Byl to drobný, křehký, útlý
    člověk, kterého jsem si nedovedl
  • 00:02:02 představit, že by před štábem
    zařval!
  • 00:02:09 František byl hubený.
  • 00:02:12 Když prý se šel koupat, nešel
    v plavkách, ale vždy oblečen.
  • 00:02:18 Prý se tak styděl za to, jak je
    hubený, proto se koupal oblečen.
  • 00:02:27 Nosíval velmi tlusté spodní prádlo,
    dlouhé silné spodky,
  • 00:02:32 tričko s dlouhým rukávem - měl tak
    zřejmě pocit většího chlapa.
  • 00:02:37 On nevnímal zimu nebo teplo,
    takže v létě mu nevadilo silné
  • 00:02:42 spodní prádlo, v zimě to chtělo
    zase něco přidat...
  • 00:02:50 On ale na to nemyslel.
  • 00:02:54 Byl tak soustředěn na práci,
    že klidně prošel potokem,
  • 00:03:00 a pak celý den chodil
    v mokrých kalhotách.
  • 00:03:06 František působil křehce
    a zranitelně.
  • 00:03:14 Hodně lidí si proto myslelo,
    že je snadné ho přesvědčit
  • 00:03:22 a dovést protiargumenty
    k vlastnímu názoru.
  • 00:03:30 To ale nebyla pravda.
    František byl povahou beran.
  • 00:03:38 On byl kliďas. Byl to člověk,
    který vzbuzoval dojem,
  • 00:03:46 že za ním je jakási magická síla.
  • 00:03:50 Asi tři dny jsme točili v třiceti
    stupňových vedrech.
  • 00:03:57 Zapíchl jsem si nějaký trn
    do palce, ale protože se točilo,
  • 00:04:00 tak jsem se přemáhal.
  • 00:04:02 Jednoho dne jsem zjistil,
    že mi černá noha.
  • 00:04:04 Ošetřoval mě mladý doktor,
    který mi doporučil operaci.
  • 00:04:09 Pan Vláčil operaci odmítl a řekl,
    že nejsme žádní sraboti
  • 00:04:12 ale rytíři, tak aby to řízl.
  • 00:04:16 Doktor namítal, že to bude bolet!
  • 00:04:19 To Vláčil komentoval, že jsem
    rytíř a doktor začal řezat.
  • 00:04:23 Byla to šílená bolest!
  • 00:04:31 Když jsem se podíval na Františka,
    sálal na mne zvláštní silou.
  • 00:04:36 Strašně mě to bolelo, ale bylo
    mi trapné před Vláčilem brečet
  • 00:04:39 nebo vydávat nějaké skřeky,
    tak jsem dělal rytíře.
  • 00:04:43 Ještě ten den jsme točili.
  • 00:04:45 Za týden jsem šel na převaz
    a myslel jsem si,
  • 00:04:49 že už je všechno za mnou.
  • 00:04:51 Když mi strhli obvazy, tak jsem
    řval, protože to už tam
  • 00:04:55 Vláčil nebyl.
  • 00:04:56 František Vláčil byl člověk
    rodem osamělý, ne Máchovský.
  • 00:05:02 Byla to jakási samozřejmá
    osamělost Švejka,
  • 00:05:07 který necítí potřebu včlenit se.
  • 00:05:11 Nechcete se svézt? Máme tady
    ještě jedno volný místo?
  • 00:05:19 Byl to neskutečně milý, obětavý
    a neútočný člověk.
  • 00:05:25 Když byl nějaký konflikt, tak řekl:
    Nejsem bůh, nemohu to soudit!
  • 00:05:32 Nejlépe je míti své majoráty
    na nebesích!
  • 00:05:35 Kdo je toho pamětliv,
    zřídka plakává.
  • 00:05:39 Nejvíce - hoří-li dům,
    který je cizí,
  • 00:05:44 a který jsme sami zapálili.
  • 00:05:48 Byl velkorysý, estét.
  • 00:05:51 Nikdy v životě nikoho neshodil,
    nepomlouval.
  • 00:05:57 Když jsme byli bez peněz
    a já jsem na něj naléhala,
  • 00:06:04 že musí udělat nějaký film,
    tak říkal, že nebude nic dělat,
  • 00:06:08 že raději budeme chcípat hlady.
  • 00:06:12 On nedělal věci, které ho
    nezajímaly, nebavily.
  • 00:06:18 Pro mě to byl člověk, který klidně
    mohl žít s lidmi, kteří vytvářeli
  • 00:06:26 základ pro lidi ve výtvarné sféře,
    v poezii 20. let.
  • 00:06:39 Franta se narodil 19. února 1924
    v Těšíně, tedy v době,
  • 00:06:47 kdy tam byl otcův regiment.
  • 00:06:53 Potom byl otec převelen do Brna,
    kde musel v roce 1939 předat
  • 00:07:03 kasárna a pluk Němcům.
  • 00:07:10 Táta byl katolík, maminka se
    chytila Petra Chelčického.
  • 00:07:15 Ona se tím učením začala řídit!
  • 00:07:18 To byl pro mne a pro mého o 6 let
    mladšího bratra děsné!
  • 00:07:22 Podle učení nemoc znamenala,
    že ty jsi učinil něco špatného,
  • 00:07:30 proto tě Bůh trestá.
  • 00:07:33 Matka s námi jednala jak s hadrem,
    když jsme onemocněli.
  • 00:07:36 Výsledek toho byl, že oba dva
    jsme jakoukoliv chorobu zapírali.
  • 00:07:42 Fratovi škola moc nešla.
  • 00:07:45 Na gymnáziu se protloukal
    jak to šlo, kvartu opakoval.
  • 00:07:51 V dalších třídách to bylo lepší,
    ale nebyl to vynikající student,
  • 00:08:03 byl to v každém případě bohém.
  • 00:08:07 Malování, kreslení, klavír,
    to dělal čistě pro sebe.
  • 00:08:13 Výsledky si pak vystavil.
  • 00:08:16 V Židenicích měl svůj pokojíček.
  • 00:08:19 Někdy nás přišel pozvat,
    abychom se podívali na jeho díla.
  • 00:08:25 Nakonec se Frantovi podařilo
    studia ukončit zdárně,
  • 00:08:30 a to díky tomu, že v oktávě
    pololetní vysvědčení dostali
  • 00:08:37 jako maturitní.
  • 00:08:39 Abych si vydělal, tak jsem
    pracoval na depandance kresleného
  • 00:08:46 filmu Bratři v triku.
  • 00:08:49 Dělal jsem tam fázaře,
    abych si vydělal na studia.
  • 00:08:59 Přihlásil se i na filozofickou
    fakultu - obor dějiny umění
  • 00:09:07 a estetika.
  • 00:09:09 Když jsem habilitoval na estetice
    a dějinách umění,
  • 00:09:16 tak jsem dostal papír od jistého
    Čepičky, který mě povolal
  • 00:09:22 do vojiště na cvičení.
  • 00:09:25 Shodou okolností tím, že jsem
    pracoval v krátkém filmu,
  • 00:09:30 tak mě povolali
    na cvičení do Armádního filmu.
  • 00:09:36 Cvičení, o kterém jsem si myslel,
    že bude trvat tři týdny,
  • 00:09:41 se natáhlo na 8 let.
  • 00:09:46 Tam jsem se naučil dělat film.
  • 00:09:49 U nikoho jsem nepracoval jako
    pomocný režisér, ani jsem na žádnou
  • 00:09:53 školu nechodil.
    Byl jsem hozený do vody.
  • 00:09:56 Armádní film byla pro mne
    příležitost naučit se,
  • 00:10:01 jak s filmem zacházet.
  • 00:10:03 Já na to nevzpomínám ve špatném.
  • 00:10:06 Měli natočit povodně.
  • 00:10:11 Viděli, jak řeka vyplavuje různé
    věci, tak točili kmeny, proud...
  • 00:10:17 Zřejmě vytvořili jakousi
    filmovou báseň.
  • 00:10:20 Když se ale vrátili do studia,
    tak se vojáci rozčilovali,
  • 00:10:24 že ve filmu nejsou žádné informace
    o povodních - jak se zachraňují
  • 00:10:29 lidé...
  • 00:10:32 Oni si v dramatické situaci povodní
    natočili svůj zvláštní film.
  • 00:10:37 Nejdřív se točily dokumenty
    o armádě a nakonec i mimo armádu.
  • 00:10:48 Já jsem tam točil jeden krátký film
    "Skleněná obálka".
  • 00:10:56 To byl jeho první hraný film.
  • 00:11:02 On si rozkreslil každý záběr
    do detailů,
  • 00:11:08 v rozkresu byl zakreslen každý
    záběr kamery...
  • 00:11:12 František byl ve svém živlu,
    miloval ten film.
  • 00:11:14 On ovládal poetiku i lyriku,
    to měl v srdci.
  • 00:11:30 Františkovy filmy z Armádního
    filmu byly svobodné,
  • 00:11:37 i když tvůrčí svoboda zde byla
    velice omezená!
  • 00:11:43 Umělecké studio Armádního filmu
    nevydrželo dlouho.
  • 00:11:56 Po odchodu Čepičky z funkce ministra
    národní obrany došlo k reorganizaci
  • 00:12:04 a toto studio se odlimitovalo
    do Československého státního filmu.
  • 00:12:18 Tam začal František točit to,
    k čemu směřoval.
  • 00:12:31 Když jsem ho potkal, řekl jsem mu,
    že jsem viděl jeho film,
  • 00:12:36 který je ohromně zajímavý, ale že
    on je předurčen pro film jiný.
  • 00:12:43 Doporučil jsem mu, aby si přečetl
    knihu Markéta Lazarová.
  • 00:12:47 Sešli jsme se a on řekl:
    "Já to beru!
  • 00:12:51 Kdybych v životě neměl natočit
    nic jiného, já to beru!"
  • 00:12:58 Když začal film, tak František
    neznal nic jiného než natáčení.
  • 00:13:05 Rodina přestala existovat, protože
    se musel soustředit na práci.
  • 00:13:16 Když jsem argumentovala,
    že i já musím chodit do práce,
  • 00:13:20 tak odpovídal,
    že on ale točí film!
  • 00:13:23 Takže jsme s ním nemohli počítat.
  • 00:13:27 Když se film "očeše" normálním
    profesionálním způsobem,
  • 00:13:32 jak to dělá dramaturg, tak z toho
    vznikne banální loupežnická
  • 00:13:35 historka, která je dobrá
    tak do starých kalendářů.
  • 00:13:42 Každá věta, která je ve filmu
    řečena, je povídkou sama o sobě.
  • 00:13:52 Je to nesmírně bohatý
    inspirační zdroj.
  • 00:14:00 V roce zimy našeho vypravování
    udeřily v prosinci mrazy
  • 00:14:05 tak vášnivé, jako bylo
    tehdejší křesťanstvo.
  • 00:14:09 Za takových dní je věru lépe
    hřadovat někde u ohně
  • 00:14:14 a vzpomínat příběhů
    ze starých časů.
  • 00:14:16 Snažil se točit v autentickém
    prostředí, kde nebývalo
  • 00:14:23 nejpříjemněji.
  • 00:14:27 18 měsíců - to byla doba!
    A hlavně byla pořád zima.
  • 00:14:33 Měl jsem pocit, že nic jiného
    neexistuje než zima.
  • 00:14:36 Pořád se čekalo na počasí!
  • 00:14:38 Při filmování jsem zažil
    od kameramana Baťky jednu boudu
  • 00:14:45 za druhou!
  • 00:14:48 Někde u Františkových Lázní jsem
    musel jít močálem, kde se topil kůň.
  • 00:14:52 Všichni mi říkali, abych šel dál...
  • 00:14:55 Vedle mne už to bublalo a pan
    režisér říkal - dál, ještě dál!
  • 00:15:00 Bál jsem se, že tam zůstanu
    a že už mě nikdo nezachrání!
  • 00:15:06 On vytvářel atmosféru,
    do které se herci vžili a byli
  • 00:15:16 "povančurovatělí".
  • 00:15:22 Co se pak dělo večer po natáčení!
  • 00:15:26 Kopky sena se jen nadzvedávaly
    a my s Magdou jsme byli šokovaní!
  • 00:15:32 Tam souložil i "kámen s cihlou"!
    Bylo to něco hrozného.
  • 00:15:44 Natáčení bylo pro herce krušné,
    protože se točilo v bažinách,
  • 00:15:51 v hlubokém sněhu.
  • 00:15:56 Myslím si, že jsme tam skoro
    všichni dostali filcky.
  • 00:16:02 On měl obrazotvornost,
    která se nedá vyjádřit slovy.
  • 00:16:08 Viděl ve filmu
    i rozhodující detaily.
  • 00:16:11 On např. chtěl, aby Mikulášovi
    tady tekla bílá pěna
  • 00:16:16 a do toho tenká nitka krve.
  • 00:16:20 My jsme říkali, že je blázen,
    že to nebude vidět.
  • 00:16:23 On řekl, že to tam přesto chce!
    Že to tam musí mít!
  • 00:16:33 Vláčil byl nadšen tou myšlenkou,
    takže jsme všechno dělali reálně.
  • 00:16:38 Říkali jsme si, že to jsou chlapi,
    kteří žijí někde v lesích,
  • 00:16:44 co tedy mohou mít k dispozici?
    Kosti, kůru, koudel, kůži, kámen...
  • 00:16:57 Krivánek musel lézt na koně dobovým
    způsobem, takže jsme ho na koně
  • 00:17:05 zvedali kladkou!
  • 00:17:14 Toto bylo přesně to,
    co Františkovi vyhovovalo.
  • 00:17:21 Při filmování na Šumavě byli
    všichni zmrzlí.
  • 00:17:26 On - hubená třasořitka, to se svou
    býčí náturou dotáhl až do konce.
  • 00:17:38 Potom ale padl...
  • 00:17:51 Vyrostli z nich chlapáčtí chlapi,
    ale žel o jejich duši se sváří
  • 00:17:57 láska s ukrutností a jistota
    s pochybnostmi.
  • 00:18:08 Na premiéře jsem byl s maminkou -
    prostou venkovskou ženou.
  • 00:18:17 Premiérou jsem byl zdrcen.
  • 00:18:23 Šli jsme domů, byl jsem zkleslý.
  • 00:18:26 Maminka mi řekla - Franto, nic si
    z toho nedělej!
  • 00:18:29 Každý má občas v životě průser!
  • 00:18:34 Vláčil nás předběhl - už při
    realizaci, protože natočil film,
  • 00:18:44 který je mimo čas a prostor
    tehdejší kinematografie.
  • 00:18:48 Miliony tekly především na film
    Markéta Lazarová,
  • 00:18:51 tam zkrachovaly dvě tvůrčí skupiny.
  • 00:18:54 Aby se to vynahradilo, tak se měl
    v rekvizitách udělat film
  • 00:18:59 ze středověku.
  • 00:19:04 Vláčil si našel Kernera,
    přinesl mi nějaké texty.
  • 00:19:10 Řekl jsem mu,
    že to je přesně ono!
  • 00:19:14 Neznal jsem nikoho,
    kdo by mu byl tak blízký,
  • 00:19:17 a kdo by byl tak blízký baroku.
  • 00:19:20 Oba byli barokní lidé, takže
    to bylo šťastné setkání.
  • 00:19:24 Nejlepší práce s ním byla
    na technickém scénáři.
  • 00:19:28 To, co člověk dlouho opisoval
    řečmi, Franta dokázal říci
  • 00:19:33 filmovou řečí mnohem pregnantněji.
  • 00:19:36 Obraz je všechno.
  • 00:19:40 Vláčil říkal, že řeč je pramen
    veškerého nedorozumění.
  • 00:19:43 Jeho snem bylo udělat film,
    kterému by rozuměli Eskymáci
  • 00:19:47 a zároveň lidé na Floridě.
  • 00:19:49 V momentě, kdy Vláčil odevzdal
    scénář, "byl natočen film".
  • 00:19:53 Natáčení už ho ani nebavilo.
  • 00:20:01 Měl to připravené tak, že během
    natáčení už nemusel nic zkoušet.
  • 00:20:06 Měl připravené herce, kameru...
  • 00:20:11 Jeho místo u kamery při filmování
    bylo pod kamerou - pod stativem.
  • 00:20:16 Odtud všechny dirigoval.
  • 00:20:25 To bylo místo, které měl nejraději.
  • 00:20:30 Bylo to ale místo, ze kterého
    se špatně vylézalo.
  • 00:20:34 Když jsem mu řekl, aby se šel
    podívat do kamery,
  • 00:20:37 tak on odpovídal - Fanouši,
    natoč to, vždyť víš jak!
  • 00:20:47 Když natáčel František Vláčil,
    tak jsem vždy utíkal,
  • 00:20:51 protože on nebýval na herce
    moc vlídný!
  • 00:20:54 Někdy byl až neurvalý.
  • 00:20:58 Způsob, jak nás učil,
    byl docela drastický.
  • 00:21:02 Byly první denní práce.
  • 00:21:05 Měli jsme tam scénu, ve které
    Ondřeje polévají služky,
  • 00:21:10 protože jsou šťastné, že se
    pán vrátil...
  • 00:21:13 Franta nás nectil hrůzným
    způsobem!
  • 00:21:21 Křičel, že chtěl českou šlechtu
    a ne bandu Avarů!
  • 00:21:26 Zdáli jsme se mu moc černí,
    mé oči byly moc černé.
  • 00:21:31 Zdálo se mu, že mám moc jemnou pleť,
    tak aby mi udělali nějaké uhry!
  • 00:21:36 Projevil totální nespokojenost.
    Já jsem přestávala dýchat!
  • 00:21:50 Já si ho pamatuji, že býval klidný,
    s herci mluvil tichým hlasem.
  • 00:21:57 Pokud měl vážné připomínky k hercům,
    tak počkal až záběr dojel
  • 00:22:05 a zavolal si je stranou, šeptem si
    s nimi vyřídil co a jak.
  • 00:22:10 Dovedl nás okouzlit.
  • 00:22:13 Jednou jsme točili v hluboké zimě,
    asi 20. listopadu.
  • 00:22:17 Koupali jsme se v moři,
    voda byla hrozně studená,
  • 00:22:22 ale my jsme se museli s Čepkem
    celý den koupat!
  • 00:22:27 Nakonec tam vlezli, protože
    jim to předtím František předvedl!
  • 00:22:31 Oblečený František, aniž by ho
    někdo hecoval, šel do moře
  • 00:22:37 i se scénářem v ruce!
  • 00:22:42 Když vylezl, řekl, že voda není
    vůbec studená, že je pouze chladná!
  • 00:22:57 Tak jsme tam vlezli a koupali se,
    přesto že vím, že být minutu v moři
  • 00:23:03 je něco jiného, než tam být týden.
  • 00:23:06 Z něj šla ale taková jistota,
    že jsme kvůli němu udělali všechno.
  • 00:23:10 Když měl na place komplikace,
    tak to držel v sobě, byl introvert.
  • 00:23:22 Odreagovával se ale mimo plac,
    což bylo horší.
  • 00:23:29 Řešíval to alkoholem.
  • 00:23:36 Nějak jsem se naučil pít rum,
    ten mi strašně pomohl.
  • 00:23:43 Řízením osudu jsem se musel
    setkávat s nebezpečnými lidmi.
  • 00:23:52 Rum mě zachránil, vždycky.
    Bohužel se mi to stalo osudem.
  • 00:23:59 Tak co tady s tím?
    Popojedem, ne?
  • 00:24:03 Franta byl člověk, který
    o složitosti života a světa
  • 00:24:07 věděl hodně.
  • 00:24:09 Když chtěl lidi varovat před něčím,
    co představuje zlo, tak to uměl
  • 00:24:16 udělat geniálně.
  • 00:24:19 Každá pravda je trochu krutá.
  • 00:24:24 Krutá je svou pravdivostí -
    že tomu věříte.
  • 00:24:30 V životě nikdo neukázal, že by
    pravda byla líbezná, romantická.
  • 00:24:47 Film Adelaide jsme začali natáčet
    už po ruském vpádu.
  • 00:24:52 V té době potřebovali zlikvidovat
    Českou vlnu a další politické filmy.
  • 00:24:56 Tento film jim utekl.
  • 00:25:02 Začali jsme natáčet u Karlových
    Varů.
  • 00:25:04 Brzy napadl sníh, takže herci
    i štáb zapadl.
  • 00:25:15 Byla tam koncentrace mimo
    okolní dobu,
  • 00:25:19 byl to jeden ze šťastných
    okamžiků.
  • 00:25:29 V dané situaci, která byla
    po roce 1968, se ukázalo,
  • 00:25:36 že téma násilí a protestů proti
    násilí je pro dramaturgii
  • 00:25:45 a schvalovací orgány nepřijatelné.
  • 00:25:51 Rok 1969 byl velmi jednoduchý,
    padala otázka:
  • 00:25:56 Souhlasíte se vstupem ruských
    vojsk či nesouhlasíte?
  • 00:26:00 František byl také povolán
    a na otázku, co říká vstupu
  • 00:26:07 soudružských vojsk, se omluvil,
    že si musí odskočit na záchod.
  • 00:26:17 Odešel a už se tam nevrátil.
  • 00:26:22 Asi to stačilo k tomu,
    aby ho uklidili.
  • 00:26:24 Já jsem se kolem sebe moc
    neohlížel.
  • 00:26:27 Když jsem dělal film, a to jsem
    dělal jeden za druhým,
  • 00:26:30 byl jsem soustředěn na práci.
  • 00:26:36 Neznal jsem ani změny ve státě,
    zda tu něco vzniká nebo nevzniká.
  • 00:26:40 On, který ani nepodepsal
    2000 slov, nemohl po roce 1969
  • 00:26:48 7 let pracovat.
  • 00:26:52 Nenacházím ve svém svědomí nic,
    čím bych se přohřešil.
  • 00:27:01 Jeho filmy byly vždy proti
    dogmatismu.
  • 00:27:04 Byly to filmy, které vždy nějakým
    způsobem vypovídaly o člověku,
  • 00:27:09 který se staví proti současnému
    řádu.
  • 00:27:13 Myslím si, že tam
    bylo dost důvodů.
  • 00:27:15 Bylo to spíše
    z profesionálního důvodu.
  • 00:27:18 V té době byla řada režisérů,
    kteří nebyli moc schopní.
  • 00:27:25 Filmů se v té době
    také moc netočilo.
  • 00:27:29 Kdyby tedy dali film Vláčilovi,
    tak by netočil ten druhý!
  • 00:27:33 To byl útok na všechny,
    kteří v té době něco uměli.
  • 00:27:35 Tehdy se kolem ústředního
    dramaturga Tomana soustředili
  • 00:27:41 režiséři druhé a třetí kategorie,
    jako byl Sequenz, Balík, Vorlíček,
  • 00:27:48 Matějka...
  • 00:27:51 Ti tlačili Tomana, aby režisérům
    naší generace a generace starší,
  • 00:27:58 jako byl Krejčík a Vláčil,
    bránili v natáčení.
  • 00:28:03 Taky se jim to několik let
    dařilo.
  • 00:28:04 Vláčil jim musel vadit vždy.
  • 00:28:07 Jakýkoliv samostatně myslící
    člověk jim vždy vadil
  • 00:28:11 a je nepřítelem jakékoliv moci.
  • 00:28:14 Čím je oběť bezbrannější,
    tím větší radost z toho mají.
  • 00:28:18 Ne náhodou byli ředitel krátkého
    filmu i ředitel Barrandova
  • 00:28:22 vyšetřovatelé StB.
  • 00:28:27 Ústřední dramaturg přišel přímo
    z Moskvy.
  • 00:28:30 Vy jste přece moudrý člověk,
    mlynáři.
  • 00:28:36 Bylo by mi velmi líto, kdybyste
    se musel odpovídat
  • 00:28:43 před Svatou inkvizicí.
  • 00:28:50 Všimněte si, jak si sadistické
    inkvizice vždy vybírají
  • 00:28:55 tu nejbezbrannější oběť -
    to jsou ti lidé mučitelní
  • 00:28:59 a nemučitelní.
  • 00:29:01 Franta k tomu ony sadisty
    provokoval.
  • 00:29:03 Odreagovával se alkoholem.
    Tím se ale měnil vztah k nám.
  • 00:29:12 Najednou začal být nezodpovědný,
    hrubý...
  • 00:29:23 Věra říkala, že např. šel
    pro cigarety a byl 3 dny pryč.
  • 00:29:31 Říkal jsem jí, že asi potkal
    partu a šli na tah.
  • 00:29:41 Byl jsem si vědom toho,
    že takto to pokračovat nemůže.
  • 00:29:53 Když byl Franta už ve špatném
    stavu, tak snědl nějaké prášky.
  • 00:30:05 Nevím, co se v něm odehrávalo
    a proč.
  • 00:30:10 V nemocnici pod kyslíkovým
    stanem lékař řekl,
  • 00:30:16 že to Franta buď zvládne
    nebo nezvládne.
  • 00:30:22 Odvezli ho na psychiatrii
    do Bohnic.
  • 00:30:28 Následkem toho šel ke Skálovi
    na léčbu.
  • 00:30:42 Vláčil patřil k lidem, kteří
    prošli protialkoholní léčbou
  • 00:30:46 jako člověk, který má nepromokavý
    plášť a prochází deštěm.
  • 00:30:51 Jeho motivace asi nebyla tak
    kvalitní. Nespolupracoval.
  • 00:30:56 Když skončila léčba, nechodil
    na doporučované opakovací
  • 00:31:02 části léčby, které jsou nutné.
  • 00:31:06 Léčení překonal. Tvrdil o něm,
    že je to koncentrák řezaný
  • 00:31:12 pionýrským táborem.
  • 00:31:14 I přes antabus dokázal pít.
  • 00:31:17 Nevěřil nám lékařům,
    kteří jsme ho varovali.
  • 00:31:20 Reakce v játrech, která probíhá,
    když je tam antabus,
  • 00:31:23 vyvolá díky alkoholu chemickou
    blokádu a škodí tělu.
  • 00:31:30 On nejen nevěřil lékařům,
    ale měl v sobě destrukci.
  • 00:31:34 Vždy jsem mu říkala, že by se
    měl léčit nejdříve psychicky.
  • 00:31:40 Byl velmi citlivý, takže na něj
    všechno hodně doléhalo
  • 00:31:46 a lehce se dostával do depresí.
  • 00:31:50 Potom teprve měl nastoupit léčbu
    alkoholu, která bohužel nepomohla.
  • 00:31:55 Byl tam čtvrt roku, 100 dní.
  • 00:32:00 Takže o sobě musel přemýšlet.
  • 00:32:04 Dnes vím, že kdybychom věnovali
    větší pozornost depresivním stavům,
  • 00:32:12 tak bychom lépe rozuměli
    panu Vláčilovi.
  • 00:32:17 Takto jsme se minuli.
  • 00:32:20 Každý tvůrce je velice
    osamělý člověk,
  • 00:32:25 který svůj život naplňuje prací.
  • 00:32:30 Největší tragédie pro režiséra je,
    když v nejlepších letech nemůže
  • 00:32:35 natáčet.
  • 00:32:37 Ale podám vám pomocnou ruku.
  • 00:32:40 V neděli na kázání vás čekám.
  • 00:32:47 Můžete jít.
  • 00:32:50 Znovu mu byla nabídnuta práce
    ve filmovém studiu Barrandov,
  • 00:32:55 protože bylo potřeba oživit
    skomírající filmovou tvorbu.
  • 00:33:01 Byl mu nabídnut román Bohumila Říhy
    Doktor Meluzín.
  • 00:33:07 František Vláčil začal pracovat
    na scénáři.
  • 00:33:17 Pravicový intelektuál se poučí,
    že jeho názory byly nesprávné
  • 00:33:23 a věnuje se dále výstavbě
    socialismu.
  • 00:33:26 Došlo ke sporům s tehdejší
    barrandovskou dramaturgií.
  • 00:33:34 František měnil smysl románů v tom,
    že dobrý člověk, i když je vyhnán
  • 00:33:43 z místa, na kterém se cítí dobře,
    nemusí nic změnit na svém přístupu
  • 00:33:52 k lidem, věcem kolem sebe,
    k životu.
  • 00:33:58 Tento člověk dělá svou práci,
    žije a pomáhá žít.
  • 00:34:08 On byl ohromný ctitel krásy života,
    v tom nejlepším slova smyslu.
  • 00:34:15 Myslím tím krásy života, složitosti
    života, ale i v hledání krásy
  • 00:34:20 v umění.
  • 00:34:22 Když se v Dvořákovi scházejí
    do kostela na jeho koncert,
  • 00:34:28 tak je to něco, co vypovídá
    o české vesnici, české zemi,
  • 00:34:33 o lidech, kteří jsou v černých
    šatech, ženy v šátcích.
  • 00:34:46 On sám by byl geniální herec.
  • 00:34:50 Ostatně není náhodou, že ho
    i někteří režiséři obsazovali
  • 00:34:54 do svých filmech.
  • 00:34:57 My jsme stáli v zádech a hledali
    jsme, kam se má dívat herec
  • 00:34:59 v popředí.
  • 00:35:02 Hádali jsme se, protože skriptka
    říkala něco jiného, kameraman
  • 00:35:06 něco jiného, já něco jiného...
  • 00:35:09 Najednou jsme zaslechli Františka,
    který dřímal, snad se ani nedíval
  • 00:35:14 a řekl: "Ať se dívá doleva!"
  • 00:35:17 Byla to autorita, on to rozhodl
    a on to věděl.
  • 00:35:21 Měl obrovský čich na tyto věci,
    byl to filmař!
  • 00:35:25 Já jsem o něm říkal, že je křížala,
    protože stále voněl po ovoci.
  • 00:35:29 Měl rád alkohol, který se na něm
    proměnil ve vůni sušených švestek
  • 00:35:37 a hrušek.
  • 00:35:40 Dlouho jsem nepoznal, že je opilý.
  • 00:35:44 Najednou třeba řekl: "Zastavte,
    prosím vás, já jsem nesnídal.
  • 00:35:48 Já si tady v řeznictví koupím
    10 dkg salámu."
  • 00:35:52 Vběhl do obchodu, ale najednou
    proběhl do dvora, kde si našel
  • 00:35:57 cestičku do výčepu.
  • 00:36:00 Za chvíli byl zpátky a už bylo
    všechno v pořádku,
  • 00:36:03 už měl v kapse placatku
    a v sobě panáčka.
  • 00:36:08 Najednou jsme zjistili, že pan
    režisér má lehkou špičku.
  • 00:36:12 Nikdo nevěděl proč, nikdo nevěděl
    z čeho, protože do restaurace bylo
  • 00:36:16 daleko.
  • 00:36:18 Později jsme přišli na to, že si
    na místech, kde věděl, že se bude
  • 00:36:24 točit, schovával lahvinku
    dobrého moku.
  • 00:36:29 Ta tam byla třeba měsíc, než jsme
    se dostali na místo natáčení.
  • 00:36:34 Natáčeli jsme na Bezdězu.
  • 00:36:36 František se šel podívat někam
    za roh a za půl hodiny se vrátil.
  • 00:36:43 Zjistili jsme, že seběhl z Bezdězu
    dolů do hospody, dal si frťana
  • 00:36:51 a zase vyběhl nahoru.
  • 00:36:55 Ráno před zkouškou v divadle
    jsem venčila psa.
  • 00:36:59 Byl pokročilý podzim, deštivo,
    mlha...
  • 00:37:04 Jak jsem se blížila k rybníku,
    viděla jsem tam schoulenou postavu.
  • 00:37:15 Přijdu blíž a poznala jsem úzkou
    hlavu Franty Vláčila.
  • 00:37:22 Zeptala jsem se:
    "Františku, jsi to ty?"
  • 00:37:32 On tu hlavu zvedl a na mne se
    podívaly oči skoro nevidoucí,
  • 00:37:44 jako když je má potažené mázdrou.
  • 00:37:50 Ještě chvíli jsem se pokoušela
    ho přesvědčit, aby šel se mnou.
  • 00:37:54 On mne vůbec nevnímal.
  • 00:37:57 To všechno způsobilo okolí.
  • 00:38:04 Já jsem několikrát přijel
    na plac a viděl jsem,
  • 00:38:08 že aby natáčení pokračovalo rychle
    a bezkonfliktně dopředu,
  • 00:38:16 tak mu někteří hned brzy ráno
    nabízeli alkohol,
  • 00:38:22 aby od něj byl potom pokoj.
  • 00:38:27 Film Mág, kde mnohé scény
    dotáčela firma Vláčil -
  • 00:38:37 tzn. skupina lidí, která s ním
    byla zvyklá pracovat,
  • 00:38:43 byl točen podle jeho
    obrázkového scénáře.
  • 00:38:50 Přesně jsme tedy věděli, co chce
    natočit, v jaké atmosféře...
  • 00:38:56 Tam už je to trochu vidět.
  • 00:39:02 Kašli na to! Přece tě nerozhází
    pár pitomých kritik?!
  • 00:39:10 Myslím, že si to uvědomil
    i pro sebe, protože po filmu Mág
  • 00:39:16 už nic netočil.
  • 00:39:19 Tehdy rezignoval i ve filmovém
    studiu Barrandov.
  • 00:39:27 Je to velmi hrdinské gesto -
    vzdát to v pravý čas.
  • 00:39:33 Toho byl schopen.
  • 00:39:36 V druhém období své tvorby
    už nebylo tolik scénářů,
  • 00:39:43 které by odpovídaly jeho povaze
    a tomu, co chtěl říkat.
  • 00:39:51 Chtěl dělat Čapkova Povětroně.
  • 00:39:54 Jeho největším snem bylo
    Zjevení o ženě rodičce podle
  • 00:39:58 Sv. Jana. Toto byly čtyři obrazy
    z Apokalypsy.
  • 00:40:02 Byly tam 3 - 4 slova.
  • 00:40:05 Pro mě byla kinematografie
    určitým narkotikem.
  • 00:40:10 Už jsem ale z toho vystřízlivěl,
    protože všechno jsem už zkusil,
  • 00:40:15 všechno tady bylo - variace,
    kombinace, permutace na dané téma.
  • 00:40:27 On se dost zdržoval ve svém bytě.
  • 00:40:32 V Dejvicích měl svoji hospodu.
  • 00:40:36 Občas si zašel na pivo, mluvil
    s lidmi o různých věcech.
  • 00:40:41 On se nikdy nevyvyšoval.
  • 00:40:44 S třetí manželkou Olgou mu to
    klapalo.
  • 00:40:55 Františka jsem znala
    z Filmového klubu,
  • 00:40:57 působil na mne velmi seriózně.
  • 00:41:02 Co tím myslíš?!
  • 00:41:07 Tvůj výraz tváře není takový,
    že by tomu bylo možno věřit!
  • 00:41:13 Troufám si říci, že ho měla
    velice ráda a on ji také.
  • 00:41:20 Byli to dva lidé, kteří spolu
    v této době žili krásný život,
  • 00:41:26 který by jim leckdo mohl závidět.
  • 00:41:28 Byli spolu přes 10 let.
  • 00:41:31 Ona potom utrpěla těžkou mozkovou
    příhodu, takže na tom byla
  • 00:41:36 velmi špatně.
  • 00:41:38 V té době jsem nastoupila
    k režisérovi Františku Vláčilovi.
  • 00:41:43 Paní Olga ležela v léčebně
    dlouhodobě nemocných v Bubenči.
  • 00:41:50 Pan Vláčil byl úžasný - sehnal si
    vozík a když mohl, dovezl ji domů.
  • 00:41:59 Byl to krásný vztah i v tomto
    období.
  • 00:42:03 Její stav se ale natolik zhoršil
    a Olga zemřela.
  • 00:42:07 Bylo to hodně špatné. Pořád říkal:
    "Proč Olga? Proč ne já?!"
  • 00:42:13 Byl ve velmi špatném
    psychickém stavu.
  • 00:42:17 Když měl doma urnu, tak ji měl
    pořád na očích.
  • 00:42:21 Hrozně trpěl její ztrátou.
  • 00:42:24 Vzkřísil se poté, co jsem za ním
    chodila každý den.
  • 00:42:28 Vždy se těšil a já jsem viděla,
    že ožívá.
  • 00:42:32 Byl moc milý a hrozně rád dával
    květiny. Měl moc rád přírodu.
  • 00:42:37 Za domem měl malou zahrádku,
    kde si i něco vypěstoval,
  • 00:42:44 zasadil dvě švestky.
  • 00:42:47 Hodně sledoval televizi a luštil
    křížovky, to byla jeho náplň.
  • 00:42:53 Čtu memoáry, militária,
    to mě dost baví,
  • 00:43:02 protože toto mohu konfrontovat
    se svými vlastními zkušenostmi.
  • 00:43:07 Jako kunsthistorik jsem se
    přeorientoval na lidovou
  • 00:43:12 architekturu.
  • 00:43:14 Říkal, že je rád sám.
  • 00:43:17 Občas šel do sebe a rekapituloval
    svůj život.
  • 00:43:24 Říkal, že manželky to s ním
    neměly lehké, že zanedbával
  • 00:43:28 syny kvůli profesi, protože
    na ně neměl čas.
  • 00:43:31 Dost ho to mrzelo.
  • 00:43:33 Cesta jako cesta.
  • 00:43:36 Kolem každé rostou stromy,
    které jsou rovné,
  • 00:43:39 i ty, které zkazil vítr.
  • 00:43:46 On byl zvyklý si všechno
    dělat sám,
  • 00:43:50 připadalo mu hrozně ponižující
    si nechávat dělat různé úkony
  • 00:43:54 od druhých.
  • 00:43:57 Věšel záclony a upadl ze štaflí
    tak nešťastně, že si zlomil
  • 00:44:03 nohu - levý krček.
  • 00:44:05 Měl bolesti, že nemohl ani spát,
    kolikrát v křesle jen klimbal.
  • 00:44:09 Měl hrozné problémy.
  • 00:44:14 1. prosince byl pozván k lékaři.
  • 00:44:20 Přišel do nemocnice, odoperovali
    ho, všechno bylo v pořádku.
  • 00:44:23 Dali mu totální endoprotézu.
  • 00:44:27 11. prosince byl propuštěn
    z nemocnice, to byl pátek.
  • 00:44:31 12. prosince jsem za ním přišla,
    ale nikdo tam nebyl.
  • 00:44:36 Nejdříve jsem se šla zeptat
    souseda, který mi řekl,
  • 00:44:39 že ho odvezla rychlá sanitka.
  • 00:44:42 Seděli jsme, povídali...
  • 00:44:46 Pan Vláčil si odskočil, vrátil
    se zpátky, sedl si do křesla
  • 00:44:53 a najednou začal modrat
    a chroptět.
  • 00:44:57 Dával jsem mu masáž srdce
    a umělé dýchání.
  • 00:45:01 Přijela sanitka. Když ho trochu
    stabilizovali, odvezli ho
  • 00:45:08 do nemocnice, kde se už neprobral
    z bezvědomí.
  • 00:45:17 Ležel na Bulovce na ARO.
  • 00:45:24 Když jsem ho tam viděl,
    tak to už nebyl on.
  • 00:45:31 Několikrát jsem tam byl.
  • 00:45:41 Už jsem tomu sám nevěřil,
    že by se probral.
  • 00:45:45 Když jsem ho držel za ruku,
    mluvil jsem na něj, nereagoval.
  • 00:45:52 Kdyby se z toho stavu dostal,
    byl by těžce postižen.
  • 00:45:55 To by nikdo nechtěl.
  • 00:46:00 Ve středu 27. ledna zemřel.
  • 00:46:19 Za určitý čas se lesy musí
    kácet.
  • 00:46:23 Jakmile je strom 80 let starý,
    už jde na pilu.
  • 00:46:28 Je tam pěkná muzika,
    je tam mdlá vůně květin,
  • 00:46:33 které tam lidé nanosí...
    Je to velice příjemné.
  • 00:46:41 Před tím, než František zemřel,
    probíhaly ankety, jaký je nejlepší
  • 00:46:46 český film - Markéta Lazarová,
    nejlepší český režisér - Vláčil.
  • 00:46:51 Všichni se na tom shodli.
  • 00:46:56 Když zemřel, že mi volali,
    že nikdo nechce mluvit na pohřbu.
  • 00:47:02 To mě strašně překvapilo.
  • 00:47:05 Nakonec jsem mluvil já, což bylo
    pěkné pro mne, ale strašně těžké.
  • 00:47:11 Bylo mi to strašně líto - nejen
    to, že zemřel, každý musí zemřít.
  • 00:47:17 Bylo mi líto, že tento, jeden
    z největších režisérů,
  • 00:47:21 které jsme měli, se najednou
    ocitl sám, jako kdyby to byl
  • 00:47:26 nějaký domovník, kterého si
    nikdo nevšímá.
  • 00:47:32 Lidi, které jsem viděl na jeho
    pohřbu, a kteří tam pronášeli
  • 00:47:37 plamenné řeči o tom, jak František
    jim bude chybět, co všechno udělal
  • 00:47:44 a neudělal, si na toto vzpomněli
    až v době, kdy zemřel.
  • 00:47:50 On možná potřeboval, aby za ním
    někdo přišel - třeba jen na kafe.
  • 00:48:25 Když by si někdo dal práci a pustil
    by si v období jednoho týdne
  • 00:48:28 všechny Vláčilovy filmy, dozvěděl
    by se lecos podstatného o světě,
  • 00:48:33 o životě, o člověku, protože toto
    pro něj bylo největším tématem -
  • 00:48:38 vypovědět cosi o složitosti života,
    světa a člověka.
  • 00:48:56 Přemýšlím sám nad sebou, zda jsem
    ho nedovedl na scestí tragických
  • 00:49:02 příběhů. On mohl jít poetickou
    linií, kterou začal v Holubici
  • 00:49:06 a Markétě Lazarové.
  • 00:49:08 Myslím, že byl měl lehčí život.
  • 00:49:11 To musí rozsoudit někdo jiný.
  • 00:49:14 On jakoby pořád šel svojí cestou.
  • 00:49:18 On by nedovedl jinak vyprávět,
    než vyprávěl,
  • 00:49:24 a asi ani jinak žít, než žil.
  • 00:49:26 Nikdy jsem nepracoval v životě.
  • 00:49:29 Člověk má tvořit, ne pracovat.
    Musí se těšit do toho, co dělá.
  • 00:49:35 Nezáleží na tom, zda z toho
    bude mít nějaké brebendy nebo ne.
  • 00:49:42 Pak to může mít výsledek.
  • 00:49:46 Musí věřit tomu, co dělá.
  • 00:49:51 Skryté titulky:
    M. Marek, E. Hadwigerová, ČT 2014

Související