iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 11. 2002
19:35 na ČT1

1 2 3 4 5

33 hlasů
41380
zhlédnutí

Příběhy slavných

Dobře namíchaný Jiří Adamíra

Jiří Adamíra

50 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Předčasná úmrtí - Dobře namíchaný Jiří Adamíra

  • 00:00:19 Měl poslední představení
    kolem 20. května,
  • 00:00:24 byla derniéra Strýčka Váni.
  • 00:00:28 (ukázka)
  • 00:00:36 Jiří rád filozofoval o životě
    a život nesmírně miloval.
  • 00:00:48 Říkal, že není podstatné,
    jak dlouho člověk žije,
  • 00:00:54 ale jak svůj život naplní.
  • 00:00:59 On ho naplnil do posledních sil.
  • 00:01:02 (ukázka)
  • 00:01:14 Pracovala jsem již se spoustou
    herců a mnoho jsem jich viděla,
  • 00:01:21 byly to velké osobnosti,
  • 00:01:26 nikoho tak silného jsem ale už
    nepotkala.
  • 00:01:29 (ukázka)
  • 00:01:42 Duše a běsy - nedá se říci,
    že by tam byla nějaká výrazná
  • 00:01:50 osobní vlastnost, byla to velmi
    zajímavá vytříbená paleta
  • 00:01:55 kladů, záporů, vytříbené
    duchovnosti, zváštního humoru
  • 00:02:04 a temperamentu.
  • 00:02:06 Byl dobře "namíchaný".
  • 00:02:15 Když se řeklo Adamíra, tak se
    člověk napřímil a byl v pozoru,
  • 00:02:17 protože on vzbuzoval pocit
    náročnosti.
  • 00:02:28 Já jsem ze začátku měla obavu,
    abych se mu vyrovnala, dorovnala,
  • 00:02:34 abych nikomu nevadila,
  • 00:02:39 protože jsem měla pocit,
    že Adamíra je pořád někde napřed.
  • 00:02:42 Byl to člověk, který mi umožnil
    být malý vedle někoho.
  • 00:02:47 Byl autorita.
  • 00:02:49 Naše generace, která je odchována
    hnutím Flower-Power, Hippies -
  • 00:02:54 byla rozlítaná, nevzdělaná.
  • 00:02:58 Pro mě to byl člověk,
    který mě ukáznil.
  • 00:03:01 Dostal jsem pohostinskou režii
    v Realistickém divadle
  • 00:03:06 na hře Poslední smrt J. Swifta.
  • 00:03:12 Měl zde být obsazen i Jiří Adamíra,
    ale on tam nebyl, točil v Maďarsku.
  • 00:03:17 Adamíra hrál hlavní roli Swifta,
    který nemluví 4 dějství
  • 00:03:24 a v posledním dějství mluví
    na třech stránkách.
  • 00:03:27 Já jsem měl strach, jak to přijme,
    a začali jsme zkoušet bez něj.
  • 00:03:33 Adamíra se vrátil po 14 dnech,
    a já jsem mu v mladistvém nadšení
  • 00:03:39 vyprávěl, jak to chci dělat,
    jaké mám představy...
  • 00:03:45 On mě asi hodinu a půl poslouchal,
    a pak mi na to řekl:
  • 00:03:52 "No tak zase budu učit mladého
    režiséra."
  • 00:03:55 To bylo mé první setkání s Jirkou,
    až mě polil pot.
  • 00:03:59 Zkoušení s ním bylo krásné,
    protože on byl profesionál.
  • 00:04:04 Mám pocit, že jsme si porozuměli
    i v tom, jak to chceme dělat.
  • 00:04:11 (ukázka)
  • 00:04:19 On byl skutečně náročný na sebe,
    na okolí, na své děti.
  • 00:04:26 Neměl rád prázdnotu ducha,
    to nesnášel.
  • 00:04:32 Nebyla to masivní náročnost,
    která lidi odkrvuje.
  • 00:04:45 On úžasně inspiroval tím,
    jak byl přirozeně náročný k sobě,
  • 00:04:51 k okolí.
  • 00:04:55 Bála jsem se ho.
  • 00:04:59 Jsem hrozně užvaněná a dost často
    mluvím rychleji než myslím.
  • 00:05:06 Pro mě byla práce s Adamírou
    dobrý moment,
  • 00:05:09 protože jsem si musela rozvážit,
    než jsem něco řekla.
  • 00:05:16 Musela jsem se připravovat
    o to víc, protože jsem věděla,
  • 00:05:19 že když se netrefím,
    tak ten "pohled" přijde.
  • 00:05:25 (ukázka)
  • 00:05:43 On byl jeden z nejpřipravenějších
    herců
  • 00:05:48 a svou autoritou toto předpokládal
    i u dalších.
  • 00:05:51 To byla jeho obrovská deviza -
    tím nastavoval úroveň inscenací.
  • 00:05:59 Být připraven, a pak si hrát,
    to chci.
  • 00:06:03 Takovýchto věcí uměl říci spousty.
  • 00:06:07 On měl rád svou práci,
    velmi se jí věnoval.
  • 00:06:12 Měl enormní pracovitost.
  • 00:06:20 Když jsem Jiřího pochválila,
    říkal mi, že jsem podjatá,
  • 00:06:27 že na mě nedá...
    Ale dělalo mu to také dobře.
  • 00:06:33 (ukázka)
  • 00:06:57 Byl nesmírně vnímavý, citlivý
    a přemýšlivý.
  • 00:07:17 Babička s tehdy malým Jiřím byla
    v loutkovém divadle,
  • 00:07:23 kde na scéně došlo k bezpráví.
  • 00:07:30 Jiří prý se sesunul pod sedadlo
    a zmizel.
  • 00:07:34 Nemohl se na to dívat, tyto věci
    již od dětství těžce snášel.
  • 00:07:40 Měl ohromný smysl pro spravedlnost,
    a to v něm zůstalo.
  • 00:07:44 Byla jsem o tři roky mladší
    než Jiří.
  • 00:07:48 Byla jsem dlouhodobě nemocná
    s nohama.
  • 00:07:54 Jiří o mě pečoval a ochraňoval mě.
  • 00:08:04 Byl to můj starší spolehlivý
    bratříček.
  • 00:08:16 Chodili jsme s Jiřím do různých
    recitačních kroužků.
  • 00:08:18 V té době Jiří neuvažoval o tom,
    že by studoval herectví.
  • 00:08:21 Studoval gymnázium ve Vršovicích.
  • 00:08:25 Na škole došlo k nějaké nesrovnalosti
    a on přestoupil na elektrotechnickou
  • 00:08:30 průmyslovku, ale to nebyl jeho obor,
    to ho vůbec nebavilo.
  • 00:08:36 Nikdy se s tím nikde nevytahoval.
  • 00:08:39 Když bylo třeba přišroubovat
    žárovku, tak jsem se ho málem
  • 00:08:45 netroufla o to požádat.
  • 00:08:52 Po maturitě šel rovnou k divadlu.
  • 00:08:54 Herecké vzdělání bylo to,
    co se on sám naučil.
  • 00:09:01 Začínal v divadle Mladých pionýrů,
    pak přešel do dnešního Zlína.
  • 00:09:07 Tam hráli herci jako Jiří Holý,
    Šimánek..., kteří si už budovali
  • 00:09:16 pozici hvězd.
  • 00:09:19 Říkali jsme jim "zlínská škola",
    byli to tvrdí chlapi.
  • 00:09:25 Hrozně jsme s nimi bojovali.
  • 00:09:28 Byli to "bohové", kteří když šli
    po ulici, tak se ženské mohly
  • 00:09:32 zbláznit, a když je viděly
    hrát v divadle,
  • 00:09:34 tak to byli jejich herci.
  • 00:09:39 Byl sebevědomý a právem si myslel,
    že je dobrý - už v mládí.
  • 00:09:47 Měl mimořádné schopnosti -
    vidět roli jinak, než bylo běžné.
  • 00:09:54 Neodříkával jenom text, vždy za tím
    něco bylo, přemýšel u toho.
  • 00:10:02 To ho provázelo celý jeho herecký
    život.
  • 00:10:10 Přemýšlením role individualizoval
    a dělal je zajímavými.
  • 00:10:14 (ukázka)
  • 00:10:34 Potom přešla celá jejich skupina
    do Ostravy.
  • 00:10:38 To bylo výborné období.
  • 00:10:48 Jiří se v Ostravě velice odlišoval
    od průměru.
  • 00:10:52 Byl to vznešený, arogantní člověk -
    alespoň tak se jevil.
  • 00:10:55 Mně se to líbilo - bylo to v době,
    kdy se pseudolidovost přeháněla
  • 00:10:58 a všichni jsme byli kamarádi,
  • 00:10:59 pracovní lid byl vedoucí silou
    státu...
  • 00:11:04 V tomto se Adamíra pohyboval,
    jako by tam nepatřil -
  • 00:11:07 jako kočárový kůň.
  • 00:11:10 (ukázka)
  • 00:11:15 V Ostravě hrál krásné role.
  • 00:11:20 Kolem něj začínalo zvláštní
    fluidum, které se mi líbilo.
  • 00:11:26 Takovým způsobem i hrál - vždy
    tam byla přítomnost intelektuální
  • 00:11:30 hodnota, vztah, kritičnost textu.
  • 00:11:38 Hledal podstatu člověka
    a měl schopnost to sdělit.
  • 00:11:46 Na herce disponoval značným
    intelektuálním potencionálem.
  • 00:11:52 V něm byly běsy,
    které on uměl použít.
  • 00:11:56 (ukázka)
  • 00:12:24 Jiří měl výhodu, že měl pěkný hlas.
  • 00:12:29 (ukázka)
  • 00:12:39 Často jsem mu vyčítal,
    že čaruje s hlasem.
  • 00:12:42 Uměl udělat hlas,
    při kterém ženy "omdlévaly".
  • 00:12:49 Některé intonační vlně
    se říkalo "adamírovská".
  • 00:12:53 (ukázka)
  • 00:13:03 Točila jsem s ním v jedné
    bulharské hře - před 27 lety,
  • 00:13:11 a jeho role byla blbá.
  • 00:13:15 On se tedy schoval za adamírovskou
    intonaci.
  • 00:13:18 Vždy to vypadalo zajímavě.
  • 00:13:20 Když ale o něco šlo,
    tak se tam skoro neobjevil.
  • 00:13:23 (ukázka)
  • 00:13:34 Poprvé se oženil v Gottwaldově
    ve 24 letech.
  • 00:13:40 Ve 25 letech měl dceru.
  • 00:13:49 Odlukou Zlína od Ostravy
    skončilo jeho manželství.
  • 00:13:57 (ukázka)
  • 00:14:14 Byl milý, pozorný a dokázal dělat
    psí kusy, aby vás získal.
  • 00:14:21 Napřed jsem se mu bránila,
    ale nebylo to možné.
  • 00:14:29 Měl půvab a já jsem neodolala.
  • 00:14:36 (ukázka)
  • 00:14:47 Jiří měl moc rád obě své děti.
  • 00:14:52 Jaký byl táta?
    Byl málo doma.
  • 00:14:58 Práce byla pro ně na prvním místě.
  • 00:15:05 Až měl čas, tak to vynahradil.
  • 00:15:10 Abych ho více užil,
    tak jsem na něj chodil do divadla
  • 00:15:17 nebo se díval na televizi.
  • 00:15:20 (ukázka)
  • 00:15:37 Když přišel do Prahy, tak překvapil
    hlavně svou brilantní technikou.
  • 00:15:43 Lidé ho začali obsazovat.
  • 00:15:47 Já jsem chodil na jeho výkony
    do Realistického divadla.
  • 00:15:49 Jiří nepřišel a nikde dlouho
    "neoséval půdu" -
  • 00:15:52 přišel a hned začal hrát nádherné
    role.
  • 00:15:56 Okamžitě se to vědělo v televizi
    i ve filmu.
  • 00:16:00 (ukázka)
  • 00:16:24 Celá Praha na něj byla zvědavá,
    protože z Ostravy měl dobrou pověst.
  • 00:16:31 Také ženy na něj byly zvědavé.
  • 00:16:34 On byl sexy - měl sexy hlas,
    dobře se pohyboval,
  • 00:16:42 v ženách vzbuzoval pocit,
    že je chrání...
  • 00:16:50 Mnoho žen se do něj zamilovalo,
    neříkám, že bych mezi ně nepatřila.
  • 00:16:57 Úspěch měl pro svůj šarm.
  • 00:17:03 Když ho mé spolužačky poznaly,
    tak se mě na něj vyptávaly.
  • 00:17:11 Když jsem stál vedle něj, i když
    jsem měl kytaru a zpíval jsem,
  • 00:17:14 cítil jsem se mírně odstrčený -
  • 00:17:19 jeho figura byla postavena
    na dominanci, byl to boží dar.
  • 00:17:28 Mužské vyzařování měl tak silné,
    že jsme vůbec nevnímaly,
  • 00:17:32 v jakém věku se nachází on
    a v jakém my.
  • 00:17:37 My dívky jsme byly do něj
    zamilované,
  • 00:17:47 ale to bylo nevyhnutelné.
  • 00:17:53 Jeho postava spojovala mistra,
    otce, milence...
  • 00:18:02 Uměl zlobit.
  • 00:18:04 Když přišel na hereckou a měl
    zlobivou, svítily mu oči.
  • 00:18:10 Jednou se posadil na židli
    mezi mne a Lenku Vlasákovou.
  • 00:18:14 Chvíli se díval, pak začal
    předstírat, že se nudí,
  • 00:18:24 tak nás vzal s Lenkou za záda
    a jezdil nám po páteři.
  • 00:18:32 My jsme ztuhly a nevěděly jsme,
    co se děje.
  • 00:18:37 S vytřeštěnýma očima jsme seděly
    a ani nedutaly a užívaly jsme si to,
  • 00:18:43 jak kdyby drbal pejska.
  • 00:18:46 (ukázka)
  • 00:19:02 Byl úžasný gentleman
    s obrovskou noblesou,
  • 00:19:06 přitom nebyl podbízivý,
    ani si na nic nehrál -
  • 00:19:11 u něj to bylo naprosto přirozené.
  • 00:19:19 Bylo tak hezké, že jsem věděla,
    že tak jak s vámi ten člověk jedná,
  • 00:19:22 tak z vás tu dámu udělá.
  • 00:19:27 Chvála bohu za tyto mužné typy,
    které si vystačily bez toho,
  • 00:19:31 aby neustále mířily nějakým
    prodlouženým orgánem někam.
  • 00:19:37 On měl v sobě antický řád.
  • 00:19:40 (ukázka)
  • 00:19:49 Pak jsem také přešla do Prahy
    a náš vztah se rozpadl.
  • 00:19:58 (ukázka)
  • 00:20:11 Spolu byli v jednom divadle celou
    dobu, co si pamatuji.
  • 00:20:15 Hrávali jsme spolu, nebylo to vždy
    jednoduché -
  • 00:20:19 zvláště ne tehdy, když náš vztah
    byl "rozjitřený".
  • 00:20:29 Pro mě to nebylo zcela jednoduché,
    ale člověka to zoceluje.
  • 00:20:36 (ukázka)
  • 00:20:45 Jako partner na jevišti byl
    provokativní - v dobrém smyslu.
  • 00:20:52 Byl úžasný, protože měl energii,
    kterou předával.
  • 00:21:02 (ukázka)
  • 00:21:24 Já jsem dokonce žárlila na kolegy
    z Realistického divadla,
  • 00:21:28 že s ním mohou více hrát, protože
    my jsme měli občas možnost
  • 00:21:32 spolu hrát v televizi,
    občas ve Viole.
  • 00:21:41 Měla jsem to štěstí, že jsem se
    s panem profesorem sešla na jevišti.
  • 00:21:50 Ve 2. ročníku jsem dostala nabídku
    do hry Divoká kachna.
  • 00:21:55 Pouze jsme se na jevišti míjeli,
    neměli jsme spolu žádný dialog.
  • 00:22:00 Byl to ale tak obsažný pohled...
  • 00:22:05 Byla na něm vidět ctižádost -
    jak chtěl, aby hraní bylo
  • 00:22:09 co nejpřesnější, aby to nebyla
    jen pocitová libovůle.
  • 00:22:19 Já jsem se na něj vždy díval
    s otevřenou "hubou"
  • 00:22:24 a zapomněl jsem mluvit.
  • 00:22:28 Byla v něm duchovnost, která se
    přetavovala do druhu myšlení.
  • 00:22:37 Existence na jevišti byla bytostná.
  • 00:22:42 On nás učil, že na jevišti musí
    být bytí a ne dělání,
  • 00:22:49 on tomu říkal existence.
  • 00:22:57 Neměli jsme tu roli zahrát,
    ale zexistovat.
  • 00:23:05 Slovo prožívat může být
    zavádějící.
  • 00:23:12 Snažili jsme se o rozeznění
    postavy a podání o tom zprávy.
  • 00:23:19 (ukázka)
  • 00:23:43 Když narazil na hloupého režiséra,
    nebo na režiséra, který toho málo
  • 00:23:49 věděl nebo uměl, tak mu na to
    stačily čtyři věty,
  • 00:23:54 aby mu dal najevo.
  • 00:23:57 On uctíval Pistoria, který byl
    moudrý, vzdělaný,
  • 00:24:00 který ho přesvědčil svým věděním.
  • 00:24:07 Pistorius v té strašné permanentní
    lži, ve které jsme žili,
  • 00:24:13 vytahoval hry, které obsahovaly
    základní životní pravdu.
  • 00:24:21 Já jsem v divadle měl dojem,
    že jsem účasten zrodu dalšího
  • 00:24:26 "národního divadla".
  • 00:24:30 Pistorius pomohl Adamírovi
    překonat jeho sklon ke skepsi.
  • 00:24:40 Po roce 1968 dlouho nesměl pracovat
    v televizi ani v rádiu.
  • 00:24:45 Dobře věděl, že na dobré kvalitní
    hře se může realizovat
  • 00:24:58 jeho životní existence.
  • 00:25:02 Jeho postoje a jeho vnitřní procesy
    se odrážely v jeho rolích.
  • 00:25:09 Byl to slušný člověk.
  • 00:25:12 Při řešení čehokoliv -
    zda něco podepsat či nepodepsat,
  • 00:25:18 co to znamená, co dál...,
    zůstával Jiří pevný v názorech,
  • 00:25:31 měla jsem se o koho opřít.
  • 00:25:38 Nemám pocit, že bych Adamíru
    viděl v nějaké pokořující roli.
  • 00:25:42 Jiří neoblomně prostudoval
    každý scénář,
  • 00:25:46 a co se mu nelíbilo, to nevzal.
  • 00:25:50 (ukázka)
  • 00:26:19 On o sobě strašně nerad mluvil.
  • 00:26:23 Nevzpomínám si, že nám vyprávěl,
    když byl malý.
  • 00:26:31 Děti jsou přitom hrozně rádi,
    když jim rodiče vypráví.
  • 00:26:34 Nepamatuji si, že by mluvil
    o svém soukromí.
  • 00:26:36 Já ani nevím, co jste mi teď řekla -
    že měl dceru,
  • 00:26:39 což je divné, když jsem ho 30 let
    znal.
  • 00:26:42 (ukázka)
  • 00:26:50 Pan profesor byl z těch profesorů,
    kteří neplýtvali zbytečně slovy -
  • 00:27:01 kolikrát to byl jen pohled.
  • 00:27:02 Dokázal vyzařovat věci a sdělovat
    je, dát najevo svůj názor
  • 00:27:06 aniž mluvil.
  • 00:27:07 Nesnášel, když někdo mluvil
    zbytečně.
  • 00:27:10 Nikdy tzv. "nedřístal" -
    nemluvil bez myšlenek.
  • 00:27:21 Pro něj to byla škoda času
    a marnost.
  • 00:27:27 Když jsem se ho na něco ptala -
    nebyly to ani drby,
  • 00:27:32 tak mi Jiří říkal:
    "A to si nemáme co jiného říct?"
  • 00:27:38 Když jsme v divadle pracovali,
    tak říkával: "Zahraj to!
  • 00:27:46 Nemluv o tom tak dlouho!
  • 00:27:48 Jakmile se člověk začne ze sebe
    vymlouvat, tak ztrácí energii
  • 00:27:53 pro práci."
  • 00:27:58 Uměl přesně koncentrovat energii,
    což umí jen výborní herci.
  • 00:28:10 On to uměl zvláště, uměl svým
    vnitřním klidem upoutat
  • 00:28:16 pozornost, takže mu pak stačilo
    jen zvednout malíček...
  • 00:28:21 Herectví pana Adamíry bylo
    velmi racionální.
  • 00:28:27 Mne velmi oslovovalo takovéto
    divadlo.
  • 00:28:31 Byly ale role, kde mi bylo líto,
    že to více "nepustí".
  • 00:28:43 Něco v něm mu to ale nedovolilo.
  • 00:28:47 Andersen byl velký "protiúkol",
    protože Jiří byl celou svou figurou
  • 00:28:52 a svým ustrojením imponující
    noblesní člověk.
  • 00:29:04 Andersen je v té hře pojat
    jako chudinka všech chudinek,
  • 00:29:08 který koktá, šlape si na jazyk,
    šlape si na tkaničky od bot...
  • 00:29:13 Byla to role, kterou by nikdo
    nedal Jiřímu Adamírovi -
  • 00:29:16 a jak to hrál pěkně!
  • 00:29:19 On se tak napojil na to teritorium,
    že ho to úžasně bavilo.
  • 00:29:24 Toto představení se hrálo 2. dubna,
    kdy Jiří Adamíra měl narozeniny.
  • 00:29:29 Seděli jsme pak v klubu a já jsem
    se Jiřího zeptala, zda-li ví,
  • 00:29:33 že H. Ch. Andersen se také narodil
    2. dubna?
  • 00:29:37 Jiří to nevěděl, ale obradoval se,
    že taková náhoda mu spadla do klína.
  • 00:29:44 Řekl, že mu velmi rozumí.
  • 00:29:49 Řekla jsem mu, že vím o další
    kulturní figuře,
  • 00:29:56 která se narodila 2. dubna -
    Cassanova.
  • 00:30:02 Adamíra se na mě podíval jako
    na ducha Hamletova otce a řekl:
  • 00:30:07 "Roli Cassanovy právě začínám
    zkoušet ve Viole."
  • 00:30:13 Byl pro tu roli jak dělaný -
    byl krásný člověk a měl nadhled.
  • 00:30:18 (ukázka)
  • 00:30:30 Ráno před zkouškou přišel Jiří
    a na začínající pleši měl náplast.
  • 00:30:39 Ptala jsem se, co si udělal?
  • 00:30:45 On odpověděl, že to je rakovina.
  • 00:30:49 Já jsem se napřed začala smát,
    protože jsem si myslela,
  • 00:30:52 že si dělá legraci, ale on mi
    řekl, že mu objevili rakovinu kůže,
  • 00:31:01 a že mu ji vyoperovali.
  • 00:31:04 Mně se protočily panenky a zůstala
    jsem jak opařená.
  • 00:31:08 Jiří mi řekl, že to nic není,
    že to má každý třetí člověk.
  • 00:31:13 (ukázka)
  • 00:31:23 Ve středním a starším věku
    byl hodně nemocný -
  • 00:31:28 o očima, s klouby...
  • 00:31:33 Jednou jsme byli na výletě
    s Jiřím a Hanou v Příhrazech,
  • 00:31:39 kde Jiří už problémy s klouby měl,
    ale nikdy nám to nedával najevo.
  • 00:31:48 Chodili jsme tam po schodech,
    kde on na mne vždy galantně čekal
  • 00:31:56 a ptal se, jestli mě také bolí
    kotníky.
  • 00:31:59 Odpověděla jsem mu, že ne.
  • 00:32:01 Tehdy jsem pochopila,
    že on tyto problémy má,
  • 00:32:06 že jeho klouby bolí snad
    v celém těle.
  • 00:32:11 Nemohl se dostat do kabátu.
  • 00:32:14 Měl zánětlivé onemocnění kloubů,
    které se projevuje velkými bolestmi,
  • 00:32:18 musí se na to brát řada léků.
  • 00:32:21 Jiří tím velmi trpěl.
  • 00:32:25 Nejvíce oceňuji to,
    že své bolesti nedal nikomu najevo.
  • 00:32:31 (ukázka)
  • 00:32:50 Jednou měl velký zánět v kloubu
    na ruce.
  • 00:32:57 Byl s tím v nemocnici na operaci.
  • 00:33:02 Před operací ho lékař vyšetřoval
    a ruku mu prohmatával.
  • 00:33:09 Ptal se ho, zda ho to bolí,
    protože jiní pacienti reagovali
  • 00:33:15 na toto vyšetření bolestivě.
  • 00:33:24 On odpověděl, že ho to bolí,
    ale že on to vydrží.
  • 00:33:32 On byl velice mužný,
    nikdy jsem ho neslyšel si stěžovat
  • 00:33:36 nebo se tvářit bolestně.
  • 00:33:38 Nikdy jsem nezaznamenal,
    že by nepřišel na zkoušku.
  • 00:33:42 Jednou vyprávěl, že za mlada
    zkoušel svou odolnost
  • 00:33:55 a pálil se cigaretou.
  • 00:33:59 Vzpomínám si na chlapeckou "hru",
    kdy si chtěli dokazovat,
  • 00:34:06 jakou bolest vydží - pálili se
    cigaretou do rukou.
  • 00:34:13 On vydržel.
  • 00:34:17 (ukázka)
  • 00:34:53 Jiří hrál roli otce v rozhlasové
    hře režisérky H. Kofránkové.
  • 00:35:01 V roce 1989 jsme to točili.
  • 00:35:03 On sedával v koutě schoulený,
    protože ho bolelo celé tělo,
  • 00:35:06 už si s nikým nepovídal.
  • 00:35:09 Adamíra měl za partnera dítě.
  • 00:35:12 V autorské nejapnosti jsem tam
    předepsala dítěti,
  • 00:35:20 že má říci jakousi repliku
    a vybuchnout v jásavý smích.
  • 00:35:25 Po dítěti to nebylo možné chtít.
  • 00:35:28 H. Kofránková počítala s tím,
    že to nepůjde, takže chlapeček
  • 00:35:34 se desetkrát po sobě zasměje
    a zvukař to potom sestříhá
  • 00:35:37 a slepí k sobě.
  • 00:35:40 Pravý opak byl pravdou.
  • 00:35:42 Na prvním jetí se najednou
    z herecké místnosti
  • 00:35:48 ozval zalykající se dětský smích.
  • 00:35:56 Jeho smích byl oskarový výkon,
    my jsme nevěřili svým uším.
  • 00:36:01 Šli jsme se tam podívat,
    protože to bylo neuvěřitelné.
  • 00:36:06 Chlapeček stál před mikrofonem
    a Jiří Adamíra mu tam dělal
  • 00:36:12 démona a rozesmíval ho.
  • 00:36:16 Hned jak toto skončilo, tak Jiří
    opět zalezl na svou lavici,
  • 00:36:19 schoulel se a s nikým si nepovídal.
  • 00:36:22 Byl to moment herecké kolegiality.
  • 00:36:26 Když jsme dělali hru Léto a dým,
    měla jsem problémy,
  • 00:36:30 myslela jsem si, že hlavní hrdinka
    Alma by měla být krasavice.
  • 00:36:40 Jednou jsem přišla na zkoušku
    a líčícím stolku jsem našla
  • 00:36:45 Mudilianiho portrét ženy
    a Jiří mi řekl:
  • 00:36:50 "To jsi ty, takto vypadáš!
    Jen se podívej."
  • 00:36:55 Teprve později mi došlo,
    že to bylo něco nevšedního,
  • 00:37:00 že mě podržel nejen jako kolega
    na jevišti,
  • 00:37:03 ale jako člověka, jako ženu.
  • 00:37:08 Jiří mi tolikrát pomohl,
    když mi nebylo dobře.
  • 00:37:12 Když jsem byla sama v šatně
    a byla jsem posmutnělá,
  • 00:37:21 tak za mnou přišel a zeptal se,
    co mi je?
  • 00:37:28 I když jsem mu řekla, že je vše
    dobré, tak mi nevěřil
  • 00:37:32 a nabádal mě, abych si vzala
    cigaretu, kterou mi zapálil.
  • 00:37:41 Mlčeli jsme...a po chvíli mi bylo
    dobře.
  • 00:37:48 Jiří se nekamarádil s každým.
  • 00:37:50 Neznamenalo to, že se odtahoval -
    měl kolem sebe "střechu".
  • 00:37:59 Lidé ho neobtěžovali s hloupostmi,
  • 00:38:03 s Adamírou se mluvilo o důležitých
    věcech.
  • 00:38:08 Vůbec nešlo o to, že bychom
    si padali do náruče, naopak.
  • 00:38:16 Byla tam rezervovanost
    i v osobních záležitostech.
  • 00:38:30 Když vás ale k sobě pustil,
    tak jste věděla, že je to navždy.
  • 00:38:32 Pokud bych ho ničím nezklamala,
    tak jsem věděla, že mě nezradí.
  • 00:38:39 Měla jsem pocit, že je to má
    lidská i umělecká jistota.
  • 00:38:44 On nekritizoval, nehodnotil -
    on vás přijal a bral vás takovou,
  • 00:38:47 jaká jste.
  • 00:38:49 (ukázka)
  • 00:39:01 Když jsem ho obsadil v Maryše
    do role Lízala,
  • 00:39:04 což je na první pohled role
    cholerického emotivního dědka,
  • 00:39:09 tak si všichni mysleli, že tento
    člověk - šlechtic tuto roli
  • 00:39:14 nemůže nikdy hrát.
  • 00:39:21 Pro mě toto byl jeden z velkých
    hereckých výkonů,
  • 00:39:23 se kterými jsem se setkal.
  • 00:39:27 On se časem herecky také proměnil.
  • 00:39:45 Proměňoval se stále k lepšímu,
    dovnitř - stále se to čistilo
  • 00:39:53 a směřovalo to k něčemu skutečně
    podstatnému.
  • 00:40:03 Toto představení téměř zapadlo,
    protože premiéra proběhla
  • 00:40:07 17. listopadu 1989.
  • 00:40:09 V rámci celkové situace v zemi
    hra vyšuměla.
  • 00:40:19 Když zemřel pan ředitel Buchvaldek,
    tak přišli noví lidé,
  • 00:40:25 kteří chtěli dělat divadlo jinak.
  • 00:40:32 Najednou zde byla absence myšlenek,
    absence přínosu do práce.
  • 00:40:40 Spousta lidí zjistila,
    že tam nemá co dělat,
  • 00:40:46 že to už není pro ně živná půda.
  • 00:40:48 Jiří byl jeden z těch, co odešli.
  • 00:40:52 Já jsem se dostal do Národního
    divadla a moje první myšlenka byla,
  • 00:40:54 že by tam měl být Adamíra.
  • 00:40:59 On mě napadl na prvním místě,
    vzhledem k jeho "aristokratičnosti
  • 00:41:08 projevu".
  • 00:41:09 On mi s jistou strohostí oznámil,
    že odchází do Národního divadla.
  • 00:41:14 Já jsem mu řekla, že je to výborné,
    že by rodiče měli radost.
  • 00:41:19 On mi řekl, abych nepřeháněla.
  • 00:41:26 On rád hrál Čechova -
    roli přebral po panu Macháčkovi
  • 00:41:36 Jednou se vrátil z představení
    a řekl, ža kdyby ho čekali
  • 00:41:44 jen takové a podobné role,
    že by ho práce už moc netěšila.
  • 00:42:07 Jeho nejšťastnější období bylo
    v Realistickém divadle.
  • 00:42:12 On věděl, že není možné toto
    opakovat,
  • 00:42:17 a zároveň věděl, že se láme doba.
  • 00:42:21 Přemýšlel i dobředu, měl schopnost
    analýzy - co a jak bude dál.
  • 00:42:28 Vždy velmi dobře věděl,
    že je klad a zápor.
  • 00:42:36 Věděl, že neexistuje jen to
    vytleskávané bez druhé strany.
  • 00:42:42 Vždy jsem se k němu utíkala,
    protože on všechno vysvětlil tak,
  • 00:42:45 že vás uklidnil.
  • 00:42:47 Dokázal obmyslet svůj život,
    i když žil v komplikované době.
  • 00:42:55 (ukázka)
  • 00:43:15 V době, kdy Jiří přišel do Národního
    divadla, žádal ho pan Pistorius,
  • 00:43:22 který učil na škole, aby Adamíra
    učil s ním.
  • 00:43:28 On se nejdříve zdráhal,
    nicméně učit šel.
  • 00:43:36 Vím, že na škole byl šťastný.
  • 00:43:40 On byl ten pravý, ale učil
    pouze 3 roky, což v jeho případě
  • 00:43:47 bylo hrozně málo.
  • 00:43:48 Pamatuji si ho jako bytost, ve které
    jsme viděli až nad reálnost.
  • 00:43:57 Nebylo to tím zbožňováním,
    on to v sobě měl.
  • 00:44:06 Byl to skvostný pedagog.
  • 00:44:10 Já stále používám to,
    co on naučil herce.
  • 00:44:17 Když pracuji s herci, tak na ně
    vytáhnu "velkou kartu" od Adamíry -
  • 00:44:29 např. to, že herec musí na jevišti
    myslet - ne přemýšlet.
  • 00:44:34 Pan Adamíra říkával: "Netvařte se,
    myslete!"
  • 00:44:38 "To musíš všechno přes hlavičku!"
  • 00:44:44 Měl pověstný ocelový prst.
  • 00:44:53 Uměl udělat strašné dusno
    a napětí.
  • 00:44:56 Zuřil dovnitř.
  • 00:44:58 Stačilo, aby zvýšil hlas
    a zabušil prstem do stolu.
  • 00:45:07 My jsme věděli, že je zle.
  • 00:45:15 Byli jsme hotoví a věděli jsme,
    že je konec, a že to už nikdy
  • 00:45:18 nepůjde a nikdy to nezvládneme.
  • 00:45:22 On se lehce zvedl, vzal si čepici,
    popřál nám hezkou neděli a odešel.
  • 00:45:31 On je měl moc rád.
  • 00:45:36 Věnoval tomu moc času.
  • 00:45:39 Někdy přicházel a říkal,
    že je hrozně vyčerpaný.
  • 00:45:48 Když se začalo pracovat,
    nechal si uvařit kafe.
  • 00:45:53 Za 4 hodiny to kafe nevypil -
    a přitom ho měl několikráte u úst.
  • 00:45:58 Byl ale tak zabrán to dané věci
    a my jsme byli napojeni na něj,
  • 00:46:02 že to ho nabíjelo.
  • 00:46:06 Byl plný energie, ale když odešel,
    muselo to na něj zase padnout.
  • 00:46:12 Věděli jsme, že je vážně nemocen,
    to se nedalo nepoznat.
  • 00:46:17 Ke konci už vůbec neseděl,
    jen chodil a poslouchal.
  • 00:46:26 V závěru mi jen říkal,
    že mu není dobře.
  • 00:46:32 Domlouvali jsme se, jestli se
    uvidíme.
  • 00:46:39 On mi jen naznačil:
    "No, možná že se ještě uvidíme."
  • 00:46:46 Bylo vidět, že má bolesti.
  • 00:46:50 Stáhlo mě to u srdce, ale on řekl,
    že musíme něco vydržet.
  • 00:46:58 (ukázka)
  • 00:47:16 Ležel s tím v nemocnici,
    kde nejdříve nevěděli, co mu je.
  • 00:47:21 Pořád se léčil na hnutí páteře
    a ono to nakonec bylo něco jiného.
  • 00:47:30 Ono se to tím vlastně všechno
    zhoršovalo.
  • 00:47:35 Poslední dva měsíce to byla
    souhra zoufalých, nešťastných
  • 00:47:42 náhod - lékařských pochybení.
  • 00:47:50 Hrozné.
  • 00:47:54 Nemluvili jsme spolu o jeho nemoci -
    jen o jeho pocitech.
  • 00:48:01 Svěřoval se mi, ale medicínsky
    jsem ho neléčil.
  • 00:48:06 Poslední představení měl kolem
    20. května -
  • 00:48:10 derniéra Strýčka Váni.
  • 00:48:15 To bylo jeho poslední představení,
    ale nikdo netušil, že je poslední,
  • 00:48:18 že se už nevrátí.
  • 00:48:22 (ukázka)
  • 00:48:37 Při podrobnějším vyšetření
    se zjistilo, že má rakovinu páteře.
  • 00:48:44 S tím byl na operaci
    a na pooperační komplikaci zemřel.
  • 00:49:01 (ukázka)
  • 00:49:20 Buďte tu všichni zdrávi.
  • 00:49:25 Děkuji za příjemnou společnost.
  • 00:49:28 Vážím si vašich názorů,
    vašich zájmů, vzletů,
  • 00:49:33 ale dovolte starci, aby pár slov
    na rozloučenou uzavřel
  • 00:49:38 skromnou poznámkou - musí se,
    dámy a pánové, pracovat.
  • 00:49:46 Ano, musí se pracovat.
  • 00:49:51 Hodně štěstí.
  • 00:49:58 Skryté titulky:
    Marie Marek a Josef Batěk

Související