iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 6. 2019
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

9 hlasů
11556
zhlédnutí

Z metropole

Libosady — Buskingová vyhláška — Mariánský sloup — Metro D — Brownfield Bubny — Výstavba Žižkov — Petřínské kaple — Hlavní nádraží opravují — Simulátor pro dispečery — Odlet koní Převalského — Petřín

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Z metropole

  • 00:00:01 Z METROPOLE
  • 00:00:19 -Vítkovský vyhlídkový altán.
    O proměnách jeho okolí.
  • 00:00:23 Historie petřínských kaplí.
  • 00:00:25 Jedna prošla restaurováním,
    druhou obnova čeká.
  • 00:00:28 A Petřín ještě jednou.
  • 00:00:30 Vyrazíme tam pro první díl
    letního seriálu Legendy lokálů.
  • 00:00:33 Po týdnu k vám přichází
    nové vydání reportážního magazínu
  • 00:00:37 Z METROPOLE,
    vítám vás při jeho sledování.
  • 00:00:42 Je to vlastně bezejmenná stavba,
    nazývaná nejčastěji
  • 00:00:45 vítkovským vyhlídkovým altánem.
  • 00:00:47 Na přelomu 18. a 19. století
    ji postavili
  • 00:00:50 jako romantickou rozhlednu.
  • 00:00:52 O tom, že výhled odtud
    byl skutečně impozantní,
  • 00:00:55 svědčí tyto kresby,
    které do nejnovější knihy
  • 00:00:58 populárního cyklu Zmizelá Praha
    sesbírala autorka druhého dílu
  • 00:01:01 Letohrádků, libosadů
    a výletních míst Kateřina Bečková.
  • 00:01:06 -Pohled odsud směrem k Praze,
    tedy k Novému Městu,
  • 00:01:09 byl velice často kreslený,
    malovaný,
  • 00:01:14 protože je to pěkné
    vyhlídkové místo a je tady vidět
  • 00:01:18 celá oblast
    za novoměstskými hradbami.
  • 00:01:22 Krajina jako by ležela úhorem
    po válkách,
  • 00:01:25 které byly v 18. století zejména
    tady na viničních horách,
  • 00:01:30 ne všechno bylo kultivované,
    ale hlavně byl problém,
  • 00:01:35 že 250-400 metrů
    za pražskými hradbami
  • 00:01:39 se nesmělo stavět z kamene.
  • 00:01:42 Mohlo se, ale musel stavebník
    podepsat tzv. demoliční revers.
  • 00:01:47 Kdyby bylo válečné ohrožení,
    tak by tu stavbu
  • 00:01:51 musel okamžitě zbourat.
  • 00:01:54 -Proměna těchto míst
    do současnosti je téměř absolutní.
  • 00:01:57 Rozeznat tehdejší cesty v krajině,
    které ale pořád existují,
  • 00:02:00 je oříšek i pro znalce města.
  • 00:02:03 -Tady vidíme Novou bránu
    a od ní jde do oblouku
  • 00:02:08 Vídenská silnice, dnešní Husitská.
  • 00:02:15 Tady pak takové zvláštní útvary,
    jakoby skalky nebo něco podobného,
  • 00:02:21 tak to je sanitrárna Nového Města.
  • 00:02:24 A naopak tady směrem dolů,
    to byla skládka Starého Města.
  • 00:02:28 A tady potom stromy hustě v řadě,
    to jsou vltavské ostrovy
  • 00:02:34 v dnešním Karlíně.
  • 00:02:37 Dneska je v těchto místech
    Rohanské nábřeží a Pobřežní ulice.
  • 00:02:46 -Tam, kde teď auta
    křižují lokalitu U Bulhara,
  • 00:02:49 stávala drobná
    kaple svatého Dismase,
  • 00:02:52 po svém zrušení Josefem II.
    přestavěná na restauraci.
  • 00:02:55 I ta ale musela ustoupit
    rozvoji města
  • 00:02:58 stejně jako tahle malebná stavba.
  • 00:03:01 -Byla to
    tzv. Schüttelsbergova zahrada,
  • 00:03:04 což bylo pohostinské zařízení
    velice blízko pražských hradeb,
  • 00:03:10 ty by byly v těchto místech.
  • 00:03:12 A tady vedla přímá cestička
    přímo do toho objektu.
  • 00:03:17 A byla tam restaurace, biliár
    a různé další zábavné záležitosti.
  • 00:03:24 -Takhle do krajiny vyčníval
    vítkovský vyhlídkový altán
  • 00:03:27 před 200 lety,
    teď už ho z města zaznamenáme
  • 00:03:31 jen výjimečně.
  • 00:03:33 A stejné je to samozřejmě
    i obráceně.
  • 00:03:35 Výhledy na město
    jsou odtud výrazně omezené.
  • 00:03:42 Praha chce změny
    takzvaného buskingu.
  • 00:03:45 Tedy uměleckého vystupování
    v ulicích.
  • 00:03:47 Povolené budou
    některé dosud zakázané nástroje
  • 00:03:50 jako pikola nebo hoboj.
  • 00:03:52 Naopak by ale z ulic
    měli zmizet obří zvířecí maskoti.
  • 00:03:56 Vyhláška má zakázat plyšové pandy,
    krtky a další vystupování
  • 00:03:59 v převlecích za zvířata
    nebo jiné filmové postavy.
  • 00:04:07 Naopak by ale pouliční umělci
    mohli mít více prostoru,
  • 00:04:11 který by mohli zabírat
    a povoleny by byly zesilovače
  • 00:04:15 do určitého výkonu.
  • 00:04:17 K vyhlášce se přes léto
    budou moci vyjádřit
  • 00:04:21 jednotlivé městské části.
  • 00:04:23 Jejich připomínky pak magistrát
    do návrhu zapracuje
  • 00:04:26 a upravenou verzi
    předloží na podzim
  • 00:04:28 na zastupitelstvu.
  • 00:04:33 Boj o znovuumístění
    mariánského sloupu
  • 00:04:35 na Staroměstské náměstí pokračuje.
  • 00:04:38 O uplynulém víkendu
    přivezl sochař Petr Váňa
  • 00:04:40 se svými příznivci na náměstí
    část své napodobeniny sloupu.
  • 00:04:43 Městská policie mu ale zabránila,
    aby kameny umístil
  • 00:04:46 na místo původního pomníku,
    nemá totiž povolení k záboru.
  • 00:04:49 Zastupitelé pak ve čtvrtek
    odmítli revokaci
  • 00:04:52 původního nesouhlasného stanoviska
    z roku 2017.
  • 00:04:55 Předkladatelé návrhu
    chtěli povolit
  • 00:04:57 sochaři Petru Váňovi
    a jeho spolupracovníkům
  • 00:05:00 zábor místa.
  • 00:05:04 Rok 1966 a slavnostní zahájení
    stavby úplně první linky metra C.
  • 00:05:08 A sbíječky nechyběly ani dnes.
  • 00:05:12 Přímo tady stavebníci vyhloubí
    jednu ze čtyř šachet.
  • 00:05:15 Tahle bude asi 30 metrů hluboká.
  • 00:05:18 Musí zjistit,
    s jakým podložím budou pracovat.
  • 00:05:23 -Místo pro stanice si nevybíráte,
    ale musíte to dělat tam,
  • 00:05:26 kde je to z dopravního hlediska
    nejefektivnější.
  • 00:05:29 A tady se to bohužel střetlo,
    že jsme v poruchové zóně,
  • 00:05:32 a ta je na každém kousku jiná.
  • 00:05:34 -K tomu je zapotřebí
    speciální technika.
  • 00:05:36 Tohle je takzvaný tunelbagr.
  • 00:05:38 Odborníci ho spustí na dno šachty,
    aby tam vyrazil
  • 00:05:41 přes sto metrů dlouhou
    vodorovnou štolu.
  • 00:05:45 -My potřebujeme velmi pečlivě
    prozkoumat pevnost vrstev
  • 00:05:48 a pomocí injektáží je zpevnit,
    aby nedocházelo
  • 00:05:52 k sesedání stávající trasy
    metra C.
  • 00:05:55 -Trasa D totiž povede
    jen několik metrů pod linkou C.
  • 00:05:59 Celý geologický průzkum
    vyjde na miliardu a půl,
  • 00:06:02 zaplatí ho Praha.
  • 00:06:04 Ovšem s financováním celé stavby
    za 72 miliardy potřebuje pomoct.
  • 00:06:07 Po vzoru jiných evropských měst
    chce ke spolufinancování
  • 00:06:11 přimět stát.
  • 00:06:15 -Co se týče odpovědi
    od pana premiéra,
  • 00:06:17 dneska jsem ji urgoval,
    zatím ještě nemám.
  • 00:06:20 -Že se Praha pouští
    do obrovského projektu
  • 00:06:23 bez zajištěného financování
    vadí opozici.
  • 00:06:26 -Horní úvěrový limit pro Prahu
    je teď asi 21 mld.
  • 00:06:29 a na účtech má zhruba
    10 mld. korun.
  • 00:06:33 -V budoucnu má trasa z Pankráce
    pokračovat na náměstí Míru.
  • 00:06:36 Tato část
    měla podle některých odborníků
  • 00:06:39 vzniknout první.
  • 00:06:41 Teď hrozí,
    že Pankrác bude přetížený.
  • 00:06:45 -Za peníze Pražanů
    se postaví metro pro Středočechy.
  • 00:06:48 Naveze je metro D na metro C.
  • 00:06:49 -Geologický průzkum
    bude hotový za rok.
  • 00:06:52 První cestující se modrou linkou
    metra D mají svézt za 9 let.
  • 00:06:59 120 fotbalových hřišť
    s počtem obyvatel
  • 00:07:02 skoro jako okresní město.
  • 00:07:03 Tak přibližně by rozlohou
    a hustotou osídlení mohla vypadat
  • 00:07:07 nová čtvrť,
    která má vzniknout na území
  • 00:07:10 jednoho z největších
    pražských brownfieldů,
  • 00:07:12 Bubny-Zátory.
  • 00:07:16 -Snažili jsme se sem dát
    co nejvyšší podíl bytů,
  • 00:07:19 protože Praha s nimi má problém
    a bude mít problém.
  • 00:07:21 -Zároveň by ale v místě
    měly být i školy, školky, park
  • 00:07:24 nebo administrativní
    a výškové budovy.
  • 00:07:28 -Když si vezmete,
    že tam bude moct bydlet
  • 00:07:31 asi 25 000 lidí
    a zhruba stejný počet
  • 00:07:34 by tam mohl pracovat,
    tak úplně ideální stav by byl,
  • 00:07:37 kdyby ti lidé,
    kteří tam budou pracovat,
  • 00:07:39 tam budou i bydlet.
  • 00:07:41 To se nikdy nestane,
    ale je tam větší předpoklad
  • 00:07:43 tzv. města kratších vzdáleností.
  • 00:07:46 -O vhodném využití plochy
    o rozloze 110 hektarů
  • 00:07:48 se mluví desítky let.
  • 00:07:51 Od roku 2009 město zpracovává
    změnu územního plánu,
  • 00:07:54 která umožní výstavbu.
  • 00:07:56 K tomu by mohlo dojít příští rok.
  • 00:07:58 Samotná stavba by pak mohla začít
    do pěti let.
  • 00:08:01 -I na poměry západních měst
    je to území gigantické
  • 00:08:04 a je extrémně dopravně zatíženo,
    protože přes něj prochází
  • 00:08:07 severojižní magistrála.
  • 00:08:09 Prochází tady významné
    železniční tratě.
  • 00:08:11 Trať do Německa,
    bude tady trať na letiště,
  • 00:08:13 takže to území
    je v mnoha parametrech zatížené
  • 00:08:16 a má potenciál být novým centrem
    pro 21. století Prahy.
  • 00:08:19 -Čtvrť nově propojí
    Letnou s Holešovicemi.
  • 00:08:21 Kompletní návrh územní studie
    bude zveřejněný v červenci.
  • 00:08:25 Vyjádřit se k novému plánu
    na využití území Bubny-Zátory
  • 00:08:29 budou moci i Pražané.
  • 00:08:31 A to od července do září.
  • 00:08:35 A další plánovaná výstavba.
  • 00:08:37 Na Žižkově v místech budovy
    bývalého Telecomu
  • 00:08:39 má vyrůst bytový projekt
    zhruba za 6 miliard korun.
  • 00:08:42 Vítězem architektonické soutěže
    se stala Eva Jiřičná.
  • 00:08:45 Pokud se podaří získat
    veškerá povolení ke stavbě,
  • 00:08:48 nové centrum Žižkova
    by mohlo být hotové za šest let.
  • 00:08:54 -Dole jsou veřejné služby, obchody,
    takže 30 pater rezidenčních.
  • 00:08:57 Když se nám sem stěhuje
    10 000 obyvatel každý rok,
  • 00:09:00 tak půjdeme do výšky tam,
    kde se do výšky jít dá.
  • 00:09:04 -Myslíme si, že umístit
    stometrové stavby
  • 00:09:08 na horizont Prahy
    je obrovská urbanistická chyba
  • 00:09:11 a že je to něco,
    co už by se nedalo napravit.
  • 00:09:16 -Petřín, od pradávna
    cíl procházek Pražanů
  • 00:09:19 a místo krásného výhledu na Prahu.
  • 00:09:21 Nachází se zde několik menších
    církevních památek,
  • 00:09:23 které bývají návštěvníky
    trochu opomíjeny.
  • 00:09:26 -V 18. století místní farář
    se zasloužil o to,
  • 00:09:30 že pro pašijové slavnosti
    tady byla postavena křížová cesta,
  • 00:09:36 kaple Kalvárie
    a kaple Božího hrobu.
  • 00:09:39 Bylo to po roce 1733.
  • 00:09:42 Kapli Božího hrobu patrně
    projektoval Jan Ferdinand Šor
  • 00:09:46 a na její stavbu
    dohlížel císařský stavitel
  • 00:09:50 Kilián Ignác Dietzenhofer.
  • 00:09:52 -Kaple Božího hrobu
    svým vzhledem a půdorysem
  • 00:09:55 vychází z podoby kaple
    stojící uvnitř
  • 00:09:57 chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě.
  • 00:09:59 Tu na Petříně najdeme
    mezi bludištěm a rozhlednou.
  • 00:10:02 Ještě donedávna byla poničená
    a nijak nepřitahovala
  • 00:10:05 pozornost kolemjdoucích.
  • 00:10:07 Na přelomu zimy a jara
    však byla dokončena
  • 00:10:10 její rekonstrukce,
    která malé památce
  • 00:10:12 znovu vdechla život.
  • 00:10:14 -Kaple se využívala hlavně
    v 18. století pro poutě,
  • 00:10:17 které se tady konaly.
  • 00:10:19 Byla tady právě i původní
    barokní křížová cesta,
  • 00:10:23 která později zanikla.
  • 00:10:24 Byla obnovena až v 19. století,
    protože Josef II. poutě zrušil.
  • 00:10:28 -Kaple vznikla právě
    jako poslední zastávka
  • 00:10:31 křížové cesty, kterou tvoří
    14 výklenkových kaplí.
  • 00:10:34 I křížová cesta
    se dočkala zrestaurování
  • 00:10:36 zároveň s kaplí.
  • 00:10:39 -Dochoval se tady celý areál
    a chystá se ještě obnova
  • 00:10:42 kaple Kalvárie,
    která sice na to nevypadá,
  • 00:10:45 že je barokní, protože průčelí
    je pojednáno sgrafitem
  • 00:10:50 podle návrhu Mikoláše Alše,
    ale v základě je to rovněž
  • 00:10:53 barokní objekt.
  • 00:10:56 Zase jsme po roce 1733.
  • 00:10:57 -Na fasádě kaple je řada
    skrytých významů a symbolů,
  • 00:11:00 které odkazují
    k biblickému příběhu.
  • 00:11:03 Ani odborníci nevědí,
    co některé z nich znamenají.
  • 00:11:06 -Je to jakási mystická symbolika,
    která pro nás je dneska
  • 00:11:09 trošičku neznámá.
  • 00:11:12 Ale na všech kaplích je shodná,
    i to, že každý sloup je odlišný.
  • 00:11:16 Evokuje to antickou situaci,
    kdy zřejmě
  • 00:11:20 posbírali sloupy tenkrát,
    které byly někde z jiných staveb,
  • 00:11:25 a použili je pro stavbu
    kaple Božího hrobu,
  • 00:11:28 jako je ta jeruzalémská.
  • 00:11:30 -Dochovala se zpráva,
    že Kilián Ignác Dietzenhofer
  • 00:11:34 kontroloval stavbu kaple
    v srpnu 1738,
  • 00:11:37 protože se na ní objevila trhlina.
  • 00:11:39 Od té doby
    byla několikrát opravována,
  • 00:11:42 ne vždy citlivě a správně.
  • 00:11:46 -Prvotní, co je při obnově památek
    důležité, je zakonzervovat
  • 00:11:49 zbytky původních omítek,
    barev, kování.
  • 00:11:52 V 90. letech totiž udělali
    paušálně veškeré tyto objekty,
  • 00:11:56 jak boží hrob, tak kalvárii,
    tak i zastavení,
  • 00:12:00 natřeli bílou barvou,
    což byl totální nesmysl.
  • 00:12:03 -Památkáři nechali
    citlivě zrekonstruovat
  • 00:12:06 celý objekt včetně interiéru.
  • 00:12:08 Nejenže se kapli vrátila
    její barva,
  • 00:12:11 také vzhled exteriéru
    se vrátil do podoby
  • 00:12:13 co nejpůvodnější.
  • 00:12:15 -Při vlastní obnově
    došlo i k restaurování
  • 00:12:18 jednotlivých sloupů.
  • 00:12:20 Na nich je zajímavé,
    že každý je úplně jiný.
  • 00:12:23 Byly totálně rozrušené.
  • 00:12:25 Takže došlo ke tmelení
    a barevným retuším.
  • 00:12:27 Zajímavostí byl i sokl,
    který byl v 90. letech překryt.
  • 00:12:31 Ale po sejmutí betonů
    se našly originální kameny
  • 00:12:34 a podařilo se je restaurovat.
  • 00:12:36 -Uvnitř kaple
    jsou dvě oddělené místnosti,
  • 00:12:39 obdélná andělská kaple
    a za ní skrz dvířka se vstupuje
  • 00:12:42 do půlkruhového prostoru,
    který symbolizuje boží hrob.
  • 00:12:46 -Tak my stojíme v předsíni,
    kde vidíme vstup do božího hrobu.
  • 00:12:50 Za touto novou kovanou mříží.
  • 00:12:53 Tento kámen má být kámen,
    dveře do božího hrobu.
  • 00:12:58 To znamená,
    že ten kámen se vyvalil,
  • 00:13:02 na kamenu seděl anděl
    a došlo ke zmrtvýchvstání.
  • 00:13:06 -V přední části se dochovala
    zajímavá výzdoba,
  • 00:13:09 kterou restaurátoři
    zakonzervovali, vyčistili
  • 00:13:11 a poničená místa doplnili.
  • 00:13:13 -Když se na to podíváme,
    tak to je trošku
  • 00:13:16 jako lidovka taková,
    pravděpodobně si to vytvořila
  • 00:13:19 sama církev.
  • 00:13:21 Ale v každém případě
    je to velice zajímavé.
  • 00:13:23 -Při historickém průzkumu
    památkáři našli nečekaný objev.
  • 00:13:27 -Úžasnou věc jsme našli,
    a to jsou barokní původní vrátka,
  • 00:13:30 která se dochovala,
    která se podařilo restaurovat
  • 00:13:33 a zůstala tady,
    a jsme přesvědčeni,
  • 00:13:35 že to jsou vrátka
    z doby výstavby této kaple.
  • 00:13:38 A jsou to dvířka
    k točitému schodišti
  • 00:13:41 do horní úrovně,
    kde se pak leze nahoru na střechu.
  • 00:13:44 -Kaple patří
    Magistrátu hlavního města Prahy
  • 00:13:47 a není volně přístupná.
  • 00:13:48 Dříve křížová cesta a kaple
    ožívaly při poutích
  • 00:13:51 a pašijových slavnostech.
  • 00:13:53 Pokud by se je podařilo obnovit,
    mohla by kaple sloužit opět
  • 00:13:56 svému účelu.
  • 00:13:58 Na Petřín se dnes ještě vrátíme.
  • 00:14:00 Vyrazíme sem pro první díl
    letního seriálu Legendy lokálů.
  • 00:14:04 I na kopci nad Prahou
    je totiž najdeme.
  • 00:14:11 Je to sice pořád
    hlavně nádražní hala,
  • 00:14:14 ale taky docela lukrativní
    supermarket,
  • 00:14:16 který provozovateli vydělává
    na nájmech až 80 milionů ročně.
  • 00:14:20 Spodní část nádraží
    je opravená už osm let.
  • 00:14:23 Ta horní se zřejmě dočkala až teď.
  • 00:14:26 Na fasádě je už vidět pár dělníků,
    práce ale teprve startují.
  • 00:14:30 Opraví se zbytek fasády a střecha.
    Cena, zatím 212 milionů korun.
  • 00:14:34 Ta první, severní část,
    má být hotová
  • 00:14:37 buď ještě během letoška
    nebo prvních měsíců příštího roku.
  • 00:14:40 Potom bude následovat druhá,
    jižní část.
  • 00:14:43 To všechno do konce roku 2020.
  • 00:14:45 Zároveň je potřeba vyřešit
    ještě prostřední část,
  • 00:14:48 ta už je hotová
    a je potřeba sladit fasády.
  • 00:14:51 Na ní už dělníci
    totiž byli v roce 2016,
  • 00:14:54 italský nájemce tehdy zkoušel
    dohnat zpoždění, ale už marně.
  • 00:14:57 Na opravu dostal 13 let.
  • 00:14:59 Na začátku byl přitom
    velký projekt s podporou politiků.
  • 00:15:02 Přišel ale rozchod ve zlém.
  • 00:15:04 -Takže, pane ministře,
    tady je ten klíč.
  • 00:15:08 -Zůstal jen šanon plný účtů
    za opravu,
  • 00:15:11 o které se firma s Českem
    doteď soudí.
  • 00:15:14 Další peníze
    už investuje stát sám,
  • 00:15:16 minimálně půl miliardy
    budou stát interiéry.
  • 00:15:19 Za 110 let provozu
    ztratily hodně
  • 00:15:22 z původní honosnosti,
    správa železnic jim chce najít
  • 00:15:25 i nekomerční využití.
  • 00:15:27 -Těch nešťastných zásahů
    je tady hrozně mnoho.
  • 00:15:29 -Tady vidíme nějakou vestavbu.
  • 00:15:32 -Ano, vznikly nové příčky,
    zřejmě se nikdo nikoho
  • 00:15:34 na nic neptal.
  • 00:15:36 -Všechny podklady pro rekonstrukci
    vnitřků se ale teprve připravují.
  • 00:15:40 A tak je pravděpodobné,
    že poslední tečku
  • 00:15:42 za tímhle příběhem napíší dělníci
    až několik let po roce 2020.
  • 00:15:55 Tihle muži do terénu
    neposílají skutečné sanitky
  • 00:15:58 ani vrtulníky.
  • 00:16:00 Na vysílačce je místo hasičů
    jen figurant,
  • 00:16:02 který komunikuje
    podle připraveného scénáře.
  • 00:16:05 -Já bych se chtěl jenom zeptat,
    jestli s námi jede nějaký doktor
  • 00:16:08 na to bezvědomí?
  • 00:16:09 -Všechno řídí počítač,
    který simuluje krizové události.
  • 00:16:12 Úkolem obsluhy
    je posílat k nehodám,
  • 00:16:15 úrazům nebo hromadným neštěstím
    dostupné záchranáře.
  • 00:16:25 -Budou mít problém,
    že jim přestanou zbývat
  • 00:16:28 volné sanitní vozy,
    pokud nebudou dobře hospodařit
  • 00:16:31 nebo se dostanou
    do krizové situace,
  • 00:16:33 kdy tam bude
    nějaký komplikovaný porod.
  • 00:16:35 Dokonce i pád letadla
    tam nakonec bude.
  • 00:16:37 Teď to vypadá, že jsou klidní,
    ale nebudou.
  • 00:16:40 -Systém vyvíjený pod vedením
    Lukáše Vojtěcha a Marka Nerudy
  • 00:16:43 na elektrotechnické fakultě ČVUT
    bude už brzy trénovat
  • 00:16:46 skutečné dispečery na lince 155.
  • 00:16:48 Noví operátoři
    by se pomocí tohoto programu
  • 00:16:50 mohli začít školit
    už na podzim tohoto roku.
  • 00:16:53 Jako první ho nasadí tady
    na operačním středisku
  • 00:16:56 pražské záchranné služby.
  • 00:17:05 -Toto je jediná možnost,
    jak v tom téměř reálném prostředí
  • 00:17:08 můžeme situace nacvičit.
  • 00:17:09 Můžeme je nacvičit nanečisto,
    a to je naprosto fantastické.
  • 00:17:13 -Kromě nováčků
    se budou proškolovat
  • 00:17:15 i ti zkušenější.
  • 00:17:17 Trénovat mohou třeba
    extrémní krizové situace,
  • 00:17:20 které běžně neřeší.
  • 00:17:25 Vojenské letiště Kbely
    a cesta za svobodou.
  • 00:17:28 Počátek naděje na život
    ve volné přírodě byl ale tady,
  • 00:17:31 v chovné a aklimatizační stanici
    pražské zoo.
  • 00:17:35 Klisny koně Převalského
    se tu připravovaly na svou misi.
  • 00:17:40 -Posláním těch klisen
    je samozřejmě
  • 00:17:43 "milujte se a množte se?.
  • 00:17:44 -Vybrány byly čtyři klisny.
  • 00:17:46 Jedna z nich ale ranní naložení
    do přepravního boxu nezvládla.
  • 00:17:49 -Špatně snášela,
    že bude v přepravním boxu.
  • 00:17:52 Takže jsme ji raději vypustili.
  • 00:17:54 -Na letiště proto přijela
    náhradnice.
  • 00:17:56 Pražská zoo
    posílá koně Převalského
  • 00:17:59 do Mongolska už podeváté.
  • 00:18:01 Doteď odcestovalo 30 klisen
    a jeden hřebec.
  • 00:18:03 V tomto okamžiku se zdálo,
    že odletu už nic nezabrání.
  • 00:18:06 Nastal ale nečekaný zvrat.
  • 00:18:08 Přepravní boxy musely
    z armádního speciálu ven.
  • 00:18:12 -Jedné z klisen podklouzly nohy,
    tudíž nemůže pokračovat v cestě
  • 00:18:15 a bude muset být vyložena.
  • 00:18:17 -Neodletěla klisna,
    kterou dopoledne ošetřovatelé
  • 00:18:20 vybrali jako náhradnici.
  • 00:18:21 Trojici, která odcestovala,
    čeká nejprve rok
  • 00:18:24 v mongolské aklimatizační ohradě.
  • 00:18:26 -Ne vždycky se to vyplní,
    stalo se,
  • 00:18:28 že se tam proboural hřebec
    a odvedl si je.
  • 00:18:31 -Kůň Převalského z přírody vymizel
    v minulém století.
  • 00:18:33 Přežil díky zoologickým zahradám.
  • 00:18:35 Považován je za příklad toho,
    jak je možné
  • 00:18:37 vrátit živočišný druh
    zpět do přírody.
  • 00:18:40 V Mongolsku jich v současné době
    žije necelých 300.
  • 00:18:45 Je tu první díl
    letošního letního seriálu
  • 00:18:48 Legendy lokálů.
  • 00:18:49 Ještě před spuštěním
    zaznamenal velký ohlas.
  • 00:18:52 Dostali jsme od vás desítky tipů
    na restaurace, hospody a kavárny,
  • 00:18:57 ale i štamgasty, číšníky
    nebo kuchaře.
  • 00:19:00 Vše budeme postupně zpracovávat.
    Tak tedy, můžeme začít.
  • 00:19:04 Pokud jste nerozhodní gurmáni
    a jednou z variant vaší volby
  • 00:19:08 bude řízek,
    pak řeknete "nebo řízek?.
  • 00:19:11 A když k tomu neumíte vyslovovat
    písmeno "ř?,
  • 00:19:14 vznikne z toho Nebozízek.
  • 00:19:16 To je jedna z legend vzniku názvu,
    které první hospodu
  • 00:19:19 na tomto místě na Petříně
    datují do dob Karla IV.
  • 00:19:22 Současná budova
    je ale pochopitelně
  • 00:19:25 mnohem novější.
  • 00:19:26 Oblíbená výletní restaurace
    tu vznikla na počátku 19. století.
  • 00:19:30 Hlavní lákadla,
    posezení v přírodě
  • 00:19:33 s ikonickým výhledem
    na Pražský hrad,
  • 00:19:35 fungují přes první republiku
    dosud.
  • 00:19:45 -Nebozízek byl tehdy vskutku
    lidovou restaurací.
  • 00:19:48 Stejně jako třeba Zlatá studna.
  • 00:19:53 S malebným výhledem
    na malostranské střechy.
  • 00:19:57 -Emigranti, kteří se vraceli
    po určité době, kteří nevěřili,
  • 00:20:01 že se někdy můžou vrátit,
    tak tady stáli, postávali na svahu
  • 00:20:06 a takhle jim tekly slzy.
  • 00:20:09 -Popojděme teď po vrstevnici
    petřínského vrchu
  • 00:20:12 jen několik set metrů
    jižním směrem
  • 00:20:14 a narazíme na další
    oblíbenou restauraci.
  • 00:20:17 -Kolem roku 1900 společně Smíchov
    a město Praha
  • 00:20:20 adaptovaly celou Kinského zahradu
    nebo ji přeměnily
  • 00:20:23 na veřejný sad.
  • 00:20:27 A hned roku 1902 tam byla otevřena
    výletní restaurace
  • 00:20:31 nebo restaurace pro hosty,
    zákazníky,
  • 00:20:34 kteří tam půjdou na vycházku.
  • 00:20:36 Otevřel si ji tam
    Josef Černohorský,
  • 00:20:39 což byl dlouholetý vrchní číšník
    na Žofínském ostrově
  • 00:20:43 v podobném typu restaurace.
  • 00:20:45 A on tak,
    jak se to tehdy nazývalo,
  • 00:20:47 se udělal pro sebe,
    otevřel si svou restauraci.
  • 00:20:50 -To je ale poměrně dávná minulost.
  • 00:20:52 Teď už tady, v Kinského zahradě,
    najdeme jen ruiny původní noblesy.
  • 00:20:56 -Když se podíváme
    na dobové snímky,
  • 00:20:59 je velice poutavá, půvabná,
    elegantní.
  • 00:21:02 To jsou terasy, na nichž jsou
    stoličky, židle, stoly,
  • 00:21:06 takže to muselo být velmi
    elegantní a příjemné prostředí.
  • 00:21:10 -Oblíbená restaurace,
    byť už tehdy chátrající,
  • 00:21:12 tu fungovala až do 70. let.
  • 00:21:14 Vzpomínají na to
    dvě tehdejší návštěvnice.
  • 00:21:20 -Chodívali tam hlavně studenti
    vysokých škol
  • 00:21:22 a zejména ze Strahova,
    tam to měli velice blízko,
  • 00:21:25 takže se pak dokutáleli
    v pořádku na koleje.
  • 00:21:28 Jinak my jsme tam chodívaly
    s dětmi na začátku 70. let
  • 00:21:33 s kočárky posedět při pivu,
    povídat,
  • 00:21:36 návštěvy tam za námi chodily.
  • 00:21:39 A také tam chodili hluchoněmí,
    kteří tady měli internáty.
  • 00:21:47 -Tam jsme běhali od 14 do 20,
    byli jsme dobrá parta,
  • 00:21:51 která měla kontakty
    i na další party,
  • 00:21:54 hodně i tady na hrad,
    takže to bylo docela veselé.
  • 00:21:58 Jinak jsme tam chodili
    možná i jednou týdně,
  • 00:22:01 hlavně v zimě.
  • 00:22:03 Kluci si udělali
    takové kraťoučké lyže a lyžovali.
  • 00:22:08 A my na pytlích, kdo ví od čeho,
    to už si nepamatuji.
  • 00:22:11 Jezdili jsme seshora až na Újezd.
  • 00:22:14 -Jednou nás tam chytil déšť,
    takže jsme seděli i uvnitř.
  • 00:22:19 Byly tam záchody takové
    víceméně primitivní, ale byly.
  • 00:22:23 Takže to tam bylo kompletní.
  • 00:22:25 Bylo pivo, káva, nějaké sušenky,
    možná i buřty byly.
  • 00:22:32 -Vevnitř byla kamna,
    v těch se topilo.
  • 00:22:36 A pan Hošek, vedoucí,
    ten nechával kluky topit.
  • 00:22:40 Zatopili si, když byla zima,
    udržovali tam oheň.
  • 00:22:44 A to se jim samozřejmě líbilo.
  • 00:22:46 Jinak tam měl koloběžku na zdi,
    na které objel celý svět.
  • 00:22:50 A měl tam nějaké vlaječky,
    suvenýry z cest.
  • 00:22:53 -Ona to byla asi dvojice
    s Nebozízkem,
  • 00:22:56 která byla blíže Pražskému hradu,
    takže kdo tam chtěl chodit
  • 00:23:00 na procházky,
    mohli si to tam pěkně užít.
  • 00:23:02 Ještě to bylo podpořeno tím,
    že tam pak byl přenesen
  • 00:23:06 v časech první republiky
    karpatoruský kostelík
  • 00:23:09 ze Zakarpatské Ukrajiny,
    takže to bylo výletní místo
  • 00:23:12 v zeleni vnitřní Prahy.
  • 00:23:14 -Ve druhé polovině 70. let
    pak restauraci zavřeli
  • 00:23:16 a provoz tu
    už nikdy nebyl obnoven.
  • 00:23:19 Paradoxně ještě dřív
    než restaurace v Kinského zahradě,
  • 00:23:22 nazývaná také U Jezírka,
    zmizel z gastronomické mapy města
  • 00:23:25 samotný Nebozízek.
  • 00:23:27 Stalo se to 7. června 1965,
    kdy vlivem neudržovaného potrubí
  • 00:23:31 z dob Rudolfa II.
    během několika hodin
  • 00:23:34 sjela část petřínského svahu
    i s kolejištěm lanovky,
  • 00:23:38 kterou se často do restaurace
    jezdilo.
  • 00:23:43 -Nebozízek bez lanovky
    byl prakticky bez návštěvy.
  • 00:23:46 A lanovka bez Nebozízku
    byla taky takřka bez návštěvy,
  • 00:23:49 protože v sobotu a v neděli,
    když bylo opravdu hezky,
  • 00:23:52 ale i v týdnu v létě,
    tak sem lanovka stačila navozit
  • 00:23:55 ten x počet lidí, 400, 500,
    kolik se jich sem vešlo,
  • 00:23:58 během hodiny.
  • 00:24:00 Někde v těchto místech
    byla stanice.
  • 00:24:02 Tady byla hořejší zahrada.
  • 00:24:04 Někde tady vprostředku
    pod tím kaštanem.
  • 00:24:07 Ještě tu byla dolejší terasa,
    to byla taková večerní vinárna,
  • 00:24:11 kde se tu otevíralo večer.
  • 00:24:13 A na stolech všude měli kytičky.
  • 00:24:16 Tam někde byl taneční parket,
    tam hrávala hudba pod altánkem,
  • 00:24:20 takový malý taneční parket.
  • 00:24:31 -Dnes je na budovu restaurace
    smutný pohled.
  • 00:24:34 O to smutnější,
    že je chráněnou památkou.
  • 00:24:37 Podnik Restaurace a jídelny
    o drahou rekonstrukci nemá zájem.
  • 00:24:41 Ani provoz by se jim
    prý nevyplatil.
  • 00:24:44 -Já věřím tomu,
    že kdyby se lanovka
  • 00:24:47 dneska obnovila a postavila,
    postavil se Nebozízek, obnovil,
  • 00:24:50 že by to zase byla atrakce.
  • 00:24:52 -Chátrání Nebozízku
    trvalo celých 20 let,
  • 00:24:55 než se město rozhodlo
    populární restauraci
  • 00:24:58 znovu obnovit.
  • 00:25:00 Byl u toho tehdy pan Luděk Láryš,
    který Nebozízku šéfuje dosud.
  • 00:25:03 -To bylo nové a zase tolik
    restaurací nebylo kvalitních,
  • 00:25:07 takže v té době se nám žilo dobře.
  • 00:25:10 Náš vzácný host
    byl prezident Havel, který tím,
  • 00:25:14 že to tady měl rád
    a měl rád výhled a to všechno,
  • 00:25:18 tak si vodil i své hosty.
  • 00:25:20 Takže jsme měli možnost
    vidět naživo Clintona,
  • 00:25:24 paní Bushovou nebo dříve ještě
    Helmuta Cohla.
  • 00:25:28 -Zatímco Nebozízek
    povstal z popela
  • 00:25:31 socialistické nedůvěry
    v prosperitu,
  • 00:25:34 Jezírka dál chátrají
    navzdory době,
  • 00:25:36 kdy už je každému jasné,
    že by tu restaurace
  • 00:25:39 musela vynášet.
  • 00:25:41 Záhada přes 60 let starého
    filmového pásu,
  • 00:25:44 který zaznamenává
    výstavbu dětského hřiště
  • 00:25:46 na Palmovce.
  • 00:25:48 Nikdo neví, kdo ho natočil.
  • 00:25:50 Záběry jsou o to vzácnější,
    že žádný jiný dobový záznam
  • 00:25:53 z této lokality neexistuje.
  • 00:25:55 To všechno příště v METROPOLI.
    Na shledanou za týden.
  • 00:25:58 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2019