iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 3. 2008
15:30 na ČT2

1 2 3 4 5

107 hlasů
4299
zhlédnutí

Soukromá muzea

Muzeum drezín

9 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Muzeum drezín

  • 00:00:20 V našem muzeu na šumavském
    Čachrově vedle dresin
  • 00:00:24 máme taky sbírku historických
    uniforem.
  • 00:00:29 Uniformu, kterou mám na sobě,
    tak je rakouských státních drah
  • 00:00:35 z roku 1857.
  • 00:00:37 Je to pro úředníka vyšší třídy.
  • 00:00:40 K tomu patřila i šavle
    s klasickým zdobením ajznbnoňáckým.
  • 00:00:47 Tyto uniformy vydržely
    do roku 1897.
  • 00:00:51 Po roce 1897 místo tohoto
    klobouku přišly čapky.
  • 00:01:00 Ty vydržely do roku 1918,
  • 00:01:02 kdy začal podle francouzského
    vzoru u Československých
  • 00:01:07 státních drah nový střih.
    V něm sedí můj syn Venda.
  • 00:01:13 Má na sobě tuto uniformu, která
    vycházela z vojenského střihu.
  • 00:01:19 Na hlavě byl kastrůlek podle
    francouzského vzoru.
  • 00:01:22 Tato uniforma s různými malými
    obměnami vydržela do roku 1952.
  • 00:01:28 Pak přišly uniformy ruského vzoru.
  • 00:01:32 Nárameníky a označení pro
    jednotlivé skupiny ajznboňáků.
  • 00:01:37 Toto vydrželo do vzniku
  • 00:01:39 Československé socialistické
    republiky v roce 1961.
  • 00:01:45 Tam se opět změnily střihy.
    Z našeho laického pohledu
  • 00:01:49 se nepoznalo, kdo ke komu patří.
  • 00:01:53 Pouze ajznboňáci mezi sebou
    poznali, že ten má větší hvězdu,
  • 00:01:57 ten malou.
    Ten je nadřízenej a ten podřízenej.
  • 00:02:00 A zanikla stavovská čest.
  • 00:02:11 Dresiny jsme začali sbírat
    někdy kolem roku 1988.
  • 00:02:16 Tato dresina je inspektorská
    z roku 1851.
  • 00:02:21 Tuto dresinu vyrobili v dílnách
    pražského státního nádraží.
  • 00:02:25 Dneska je to Masarykovo nádraží
    Praha.
  • 00:02:29 Byla určena pro inspekční jízdy
    mezi Prahou a Pardubicemi.
  • 00:02:35 Tenkrát vypadaly inspekční jízdy
    takto:
  • 00:02:38 ráno vyjeli z Prahy do Úval,
  • 00:02:41 přednosta se musel postarat
    o jídlo a další občerstvení,
  • 00:02:46 po obědě v Úvalech vyrazili
    do Českého Brodu,
  • 00:02:50 v Českém Brodě opět čekal
    přednosta a paní přednostová
  • 00:02:54 jim připravila večeři a nocleh.
  • 00:02:58 Podle toho, jak vypadalo
    občerstvení,
  • 00:03:00 tak vypadala i závěrečná zpráva.
  • 00:03:02 A třetí den dojeli do Pardubic.
  • 00:03:07 Zbytky tohoto stroje jsme našli
    v Českém Brodě v roce 1988.
  • 00:03:11 Celý jsme to zrenovovali a dřevěné
    části dělal můj táta, byl kolářem.
  • 00:03:20 Jinak se to dělalo ve vývojové
    dílně partou nadšenců v Nymburce.
  • 00:03:26 To je první stroj, který jsme do
    naší sbírky získali.
  • 00:03:31 Tato dresina dělala inspekční jízdy
    i před vládními vlaky.
  • 00:03:37 Je to skoro stejný scénář
    jako v dnešní době.
  • 00:03:40 Když jede vládní vlak, tak před
    ním musí jet samostatná lokomotiva.
  • 00:03:45 Vlak má dvě lokomotivy,
    protože kdyby jedna lehla,
  • 00:03:49 tak aby naši představitelé
    včas dojeli.
  • 00:03:52 V roce 1853, když jel Jeho
    Majestát Franz Josef
  • 00:03:57 z Berlína do Vídně, tak tato
    dresina dělala inspekční jízdu
  • 00:04:01 mezi Prahou a Pardubicemi.
  • 00:04:04 Můžete se podívat na jízdní řád,
    který tady máme z té doby.
  • 00:04:08 Protože inspektoři nemohli couvat
    při svých inspekčních jízdách,
  • 00:04:13 tak dresinu vždycky otáčeli,
    aby vyjeli vždy popředu.
  • 00:04:20 K tomu sloužilo toto otáčecí
    zařízení jednoduchého stylu.
  • 00:04:25 V těžišti dresinu nadzvednem.
  • 00:04:34 A krásně ve dvou ji otočíme.
  • 00:04:47 Zase spustíme a můžeme jet
    po směru.
  • 00:05:02 V našem muzeu železničních dresin
    máme i tento běhací stroj
  • 00:05:06 z roku 1838.
  • 00:05:09 Jezdilo se na něm obkročmo.
  • 00:05:14 Když člověk dojel do cílového místa
    a chtěl se vrátit,
  • 00:05:18 tak nebylo žádné vynášení. Pouze se
    vystoupilo a otočilo se.
  • 00:05:22 Zamával a odjížděl.
  • 00:05:29 Vyvážíme další stroj,
    který je na šlapání.
  • 00:05:32 Mám to tady jako fitness centrum.
  • 00:05:34 Inspektorská dresina na ruční pohon
    a tato je na šlapání.
  • 00:05:38 Tento stroj vymyslel Josef Božek
    v pražské polytechnické škole.
  • 00:05:43 Postavil ji pro Gerstnera,
  • 00:05:46 pro koněspřežnou železnici
    České Budějovice - Linec.
  • 00:05:50 My jsme našli tento popis
    v literatuře.
  • 00:05:54 Tam byla zmínka o šlapadlech.
  • 00:05:57 Tak jsme vyrobili tento stroj.
  • 00:06:00 Je to novostavba podle
    dobový dokumentace.
  • 00:06:03 Jezdila mezi Českýma Budějovicema
    a Lincem.
  • 00:06:07 Krásně se ovládá, jednoduchý chod,
    rychlá.
  • 00:06:21 Zvláštností je, že právě tady
    v Čachrově není žádná
  • 00:06:24 železniční zastávka.
  • 00:06:27 Pokud chtějí Zahrádkovi svůj
    opravený nebo nově postavený
  • 00:06:30 stroj vyzkoušet,
    musí se s ním vypravit
  • 00:06:33 do nejbližší železniční stanice,
    do Bělčice.
  • 00:06:50 Toto je stroj Wohanka z roku 1907.
  • 00:06:54 To byla pražská firma,
    která vyráběla dresiny
  • 00:06:58 pro celé Rakousko-Uhersko.
  • 00:07:00 A dodávala je také do Číny.
  • 00:07:02 Bohužel, v roce 1934 zkrachovala.
  • 00:07:07 Z těchto dresin mám tady několik
    strojů.
  • 00:07:10 Je to vůbec první kus
    z roku 1897,
  • 00:07:16 který byl vyroben pro trať
    Mělník - Mšeno.
  • 00:07:19 Tato dresina byla vyrobena pro
    brněnský odbor udržování dráhy.
  • 00:07:24 Dresiny od Wohanky byly lehčího
    typu a byly postaveny
  • 00:07:28 na principu bicyklu.
  • 00:07:32 Toto jsou dvě kola vedle sebe
    a dva maníci musejí makat.
  • 00:07:38 A dva inspektoři se vezou.
  • 00:07:41 Tak, jako je to normálně v životě.
  • 00:07:50 Dresina anglického typu,
    systém Sheppard z roku 1857,
  • 00:07:56 sloužila k revizím morseova
    vedení podél trati.
  • 00:08:00 Před sebou máme traťmistrovské
    kolo firmy Wohanka z roku 1924.
  • 00:08:05 Toto kolo hrálo ve filmu
    Páni kluci.
  • 00:08:08 Už mělo krásnou pásovou brzdu
    na zadní kolo.
  • 00:08:14 Když se jelo do oblouku,
    tak mělo vykláněcí zařízení.
  • 00:08:19 Dneska bychom řekli, že je to
    Pendolino.
  • 00:08:25 Bylo vymyšleno za daleko menších
    nákladů, než je Pendolino,
  • 00:08:29 které jezdí na tratích.
  • 00:08:32 Vedle stojí další stroj od firmy
    Wohanka.
  • 00:08:36 Je to jeho první kolo, které bylo
    vyrobeno v roce 1897.
  • 00:08:42 Když byste ho chtěli potěžkat,
    tak ho skoro neunesete,
  • 00:08:46 protože všechno je pravá
    kovářská práce.
  • 00:08:50 Toto kolo bylo furtošlap.
  • 00:08:52 Když se jelo z kopce, tak se musely
    dát nohy na tyto dvě tyčky.
  • 00:09:00 Když se jelo do kopce,
    tak se šlapalo tímto způsobem.
  • 00:09:04 V Muzeu dresin je i velká sbírka
    lokomotivních cedulí.
  • 00:09:08 Návštěvníci a znalci, pro které
    je železnice koníčkem,
  • 00:09:12 jistě vyčtou z tabulek
    mnoho různých informací.
  • 00:09:15 Jsou tady i staré návěstní lampy
  • 00:09:18 a vlastnické znaky železniční
    správy.
  • 00:09:21 V Čachrově mají o zábavu
    postaráno.
  • 00:09:24 Pořád něco opravují, hledají,
    zkoušejí a hlavně se na nově
  • 00:09:29 rekonstruovaných dresinách
    projedou.
  • 00:09:52 Skryté titulky
    Miroslav Hanzlíček