iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 2. 2007
11:00 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
4410
zhlédnutí

Styl

Jak se bydlí v retrostylu

22 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Styl - Jak se bydlí v retrostylu

  • 00:00:18 V dnešním vydání Stylu budeme tak
    trochu vzpomínat
  • 00:00:22 na staré dobré časy první
    republiky.
  • 00:00:24 Stará rozbitá křesla, která ještě
    nedávno stála jenom pár stovek,
  • 00:00:28 dnes šplhají do závratných cifer.
  • 00:00:31 A ono se vlastně není čemu divit,
  • 00:00:33 protože co když v nich seděl např.
    Oldřich Nový nebo Adina Mandlová?
  • 00:00:49 V této době se velice klade důraz
    na to,
  • 00:00:52 aby forma následovala funkci.
  • 00:00:55 Je to de facto heslem
    funkcionalistické architektury
  • 00:00:58 nebo funkcionalistického designu.
  • 00:01:01 Používá poměrně masivní,
    vizuálně velmi lehké kusy,
  • 00:01:05 které působily odlehčeným,
    až takovým hygienickým dojmem.
  • 00:01:10 Ten nábytek je 80 let starý
  • 00:01:13 a pokud ho nesežere nějaká vlhkost
    a rez,
  • 00:01:17 tak je funkční do dnešních dnů.
  • 00:01:22 Proč bych sem dávala jiné židle,
    když tyto se mně líbily.
  • 00:01:28 Já myslím, že jsou pořád moderní
    a pořád jsou hezké.
  • 00:01:33 Je lepší se k něčemu vztahovat,
    co tady bylo,
  • 00:01:36 než hledat nějakou novou kvalitu,
    která kolikrát je taková pofiderní.
  • 00:01:54 Člověk meziválečnému bytovému
    interiéru podvědomě jaksi víc
  • 00:01:57 důvěřuje.
  • 00:01:59 Připomíná mu totiž období jeho
    prarodičů, které mělo své jistoty.
  • 00:02:03 Základem byly ušlechtilé materiály
    jako jsou chrom, kov,
  • 00:02:07 anebo výrazné dýhy.
  • 00:02:19 Brno ve 20. a 30. letech na svém
    teritoriu mělo spoustu nábytkových
  • 00:02:23 firem.
  • 00:02:25 Tou nejprogresivnější ve své době
  • 00:02:27 a později vlastně největší
    nábytkovou firmou byly
  • 00:02:29 Spojené uměleckoprůmyslové závody
    Brno.
  • 00:02:33 Tam v roce 1928 nastupuje velice
    progresivní designér a návrhář,
  • 00:02:37 architekt Jindřich Halabala,
    který potom udává směr vývoje toho
  • 00:02:41 nábytkového designu.
    Rozhodně od předchozích období je
  • 00:02:54 funkcionalistický interiér
    naprosto čistý,
  • 00:02:58 nábytek je oprostěn od všech
    dekorativních prvků.
  • 00:03:02 Od toho se odvíjela také jeho
    tvaroslovná stránka.
  • 00:03:06 V této době se začíná velice
    uplatňovat nový materiál.
  • 00:03:10 My sice kov zaznamenáváme už
    v předchozích obdobích,
  • 00:03:15 ale to byly věci spojené spíše
    s nábytkem,
  • 00:03:19 který se používal v nemocnicích,
    jako kovový nábytek.
  • 00:03:22 Nebo litinový nábytek na zahradách
    a v těch venkovních prostorách.
  • 00:03:27 Ale v tom funkcionalistickém období
    se velice začíná využívat
  • 00:03:31 ocelová trubka.
  • 00:03:34 Je elegantní,
    je lehce a snadno udržovatelná,
  • 00:03:38 má takové ty lehké geometrické
    linie apod.
  • 00:03:53 Pro nábytek těch 20., 30. let
  • 00:03:57 je také třeba důležitá stránka
    povrchové úpravy.
  • 00:04:01 Je to např. úprava lakovaného
    povrchu.
  • 00:04:04 My ten lakovaný nábytek jsme
    samozřejmě znali,
  • 00:04:09 byl používán i ke konci 19. století
    a na začátku 20. století.
  • 00:04:14 Ale to bylo víceméně v prostorách,
    které sloužily k provozním účelům
  • 00:04:19 nebo de facto v kuchyních.
  • 00:04:21 Ale v těch 20., 30. letech je
    lakovaný nábytek využíván
  • 00:04:25 i v ostatních prostorách.
  • 00:04:27 Ten povrch byl lehce udržovatelný,
  • 00:04:30 mohl se také v případě nějakého
    poškození daleko lépe upravit
  • 00:04:34 než u klasického povrchu
    dýhovaného.
  • 00:04:37 Také ten lakovaný nábytek byl
    v takovém širokém barevném spektru.
  • 00:04:42 Ta nábytková produkce,
  • 00:04:52 která už v tomto období je
    samozřejmě průmyslová,
  • 00:04:57 protože jedním z takových symbolů
    této doby je de facto
  • 00:05:03 tovární a strojová výroba toho
    nábytku tak,
  • 00:05:06 aby mohl sloužit pro širokou
    veřejnost,
  • 00:05:09 také samozřejmě aby byl vyráběn
    ve velkých sériích,
  • 00:05:13 v určitých typech.
  • 00:05:15 Což bylo velmi důležité pro ty
    sociálně slabší vrstvy,
  • 00:05:19 které takto mohly dosáhnout
    na velice kvalitní kusy.
  • 00:05:33 Některé kusy toho nábytku nebývaly
    ani levné, bývaly i dražší,
  • 00:05:37 tak aby ta rodina ušetřila,
    tu dýhu ochránila,
  • 00:05:41 tak ten návrhář myslel i na to.
  • 00:05:44 Deska se jednoduše vyňala,
    obrátila se
  • 00:05:49 a z druhé strany povrchová úprava,
    která umožňuje to,
  • 00:05:56 že nábytek není poškozen.
  • 00:06:08 Důležitou věcí je nadčasovost
    nábytku meziválečného období.
  • 00:06:13 To, že on může sloužit a může být
    zakomponován i do dnešních
  • 00:06:17 interiérů.
  • 00:06:19 Také se to mnohdy takto stává.
  • 00:06:34 Emblémem brněnského funkcionalismu
    je vila Tugendhat,
  • 00:06:38 kterou mladí manželé Tugendhatovi
    postavili v letech 1929 - 1930
  • 00:06:43 podle projektu
    Ludwiga Miese van der Roe.
  • 00:06:47 Mladý architekt se svými
    spolupracovníky navrhl
  • 00:06:51 i vnitřní vybavení domu společně
    s novými typy křesel.
  • 00:07:03 Hlavní obytná hala, tzv. great
    room, má 223 m čtverečních,
  • 00:07:08 což je úctyhodná podlažní plocha.
  • 00:07:12 Miese van der Roe dokázal tento
    prostor vytvořit díky excelentní
  • 00:07:16 nosné konstrukci,
  • 00:07:19 která sestává z pilířů tvořenými
    4 L profily, je to berlínská ocel,
  • 00:07:23 které jsou opláštěny tvrdochromovým
    pláštěm,
  • 00:07:27 který navíc skýtá možnost reflexe.
  • 00:07:34 První část hned při vstupu sloužila
    k přivítání návštěvníků.
  • 00:07:38 A rádi i Tugendhatovi v podvečer
    díky prosklené iluminované stěně
  • 00:07:43 používali na pití kávičky, čaje.
  • 00:07:47 Další část přes hudební koutek
    sestává z knihovny,
  • 00:07:51 která je z makasarského ebenu
    a z pracovního stolu pana Fritze
  • 00:07:56 je doplněna ještě bridžovým stolkem
    s židlemi Brno
  • 00:07:59 a u pracovního stolu pana Fritze
    jsou tzv. MR20,
  • 00:08:03 čili stutgartské židle.
  • 00:08:05 Z 2. strany onyxové stěny, která
    sama je nejenom stranou dělící,
  • 00:08:09 ale je stěnou výtvarnou,
  • 00:08:11 protože onyxový kámen
    Miese van der Roe
  • 00:08:14 koupil pravděpodobně na burze
    v Paříži.
  • 00:08:17 Pochází z pohoří Atla ze severního
    Maroka.
  • 00:08:20 Je doplněna skleněným stolem,
    2 kusy židlí Barcelona
  • 00:08:24 a 3 kusy židlí Tugendhat,
  • 00:08:27 které byly speciálně vyrobeny
    pro brněnskou vilu.
  • 00:08:34 Za půlkruhovou stěnou,
  • 00:08:35 která sama o sobě má velmi zajímavý
    tvar
  • 00:08:38 a původně byla rovněž
    z makasarského ebenu jako knihovna,
  • 00:08:42 můžeme najít kruhový stůl.
  • 00:08:44 Původní deska byla teleskopická,
    by se dalo říct.
  • 00:08:48 Tzn. ze základního kruhovitého
    tvaru, který byl pro 4 - 6 osob,
  • 00:08:52 šlo přidáním následných segmentů
    vytvořit velkou desku,
  • 00:08:56 která byla až pro 24 stolovníků.
  • 00:09:16 Židle Brno byla speciálně Ludwigem
    Miesem van der Roem
  • 00:09:20 s jeho spolupracovnicí paní
    Lily Reich,
  • 00:09:23 navržena pro brněnskou vilu.
    Proto se jmenuje židle Brno.
  • 00:09:26 Je to typický reprezentant kovového
    nábytku,
  • 00:09:29 dokonce v odborné literatuře
    se používá pojem sezení ve vzduchu.
  • 00:09:34 Ve vile Tugendhat můžeme najít 2
    typy konstrukční i barevnostní.
  • 00:09:38 Máme je v potahovém provedení
    rukavičková kůže v břízové barvě
  • 00:09:44 a v ložnici paní Grety Tugendhatové
    byla v rubínové kůži.
  • 00:09:50 Byla velmi efektní a byla akcentem
    celého pokoje.
  • 00:10:00 Kromě běžných úložných prostorů,
    protože každý interiér toto
  • 00:10:04 samozřejmě vyžaduje,
    můžeme vidět i v ložnicovém patře,
  • 00:10:07 ve kterém se teď nacházíme,
    konkrétně v pokoji paní Grety
  • 00:10:11 Tugendhatové,
    velmi praktické vestavěné skříně.
  • 00:10:15 Skříně mají dubové jádro a jsou
    opatřeny exkluzivní dýhou,
  • 00:10:20 v tomto případě palisandrem,
    který pochází z jihovýchodní Asie.
  • 00:10:29 Křesla Tugendhat jsou rovněž dílem
    Ludwiga Miese van der Roe,
  • 00:10:33 byly speciálně navrženy
    pro brněnskou vilu.
  • 00:10:37 Mají pásovinovou konstrukci,
  • 00:10:40 sedák i opěráky jsou plněny
    koňskými žíněmi
  • 00:10:43 a povrch s knoflíkovým štepem
    je upraven,
  • 00:10:47 má mít jakousi břízovou textilní
    povrchovou úpravu.
  • 00:11:11 Bezesporu nesmírně příjemným
    a na 2. straně rovněž luxusním
  • 00:11:15 prvkem byla možnost v letních
    měsících spustit velkoplošná okna,
  • 00:11:20 jejichž tabule mají více než 3x6 m.
  • 00:11:23 Samotná tabule může zcela
    plnohodnotně zajet
  • 00:11:27 až pod úroveň podlahy.
  • 00:11:30 Dá se rovněž polohovat
    v jednotlivých fázích.
  • 00:11:34 Trubkový prvek,
    který máme pod oknem umístěný,
  • 00:11:37 je jakýmsi topným tělesem.
  • 00:11:39 Nesloužil však k topení,
    ale je ochranou proti kondenzaci,
  • 00:11:43 takže okna se nerosí až do dnešní
    doby.
  • 00:12:01 Také zájem studenta, který začal
    nakupovat meziválečný nábytek
  • 00:12:06 po bazarech, protože byl jedinečný
    a zároveň levný,
  • 00:12:09 nakonec vedl k vytvoření
    mimořádného interiéru.
  • 00:12:20 Já jsem ten nábytek začal sbírat
    tak na vysoké škole,
  • 00:12:25 když jsem studoval, v tom prváku,
    druháku.
  • 00:12:28 Samozřejmě mě zajímal nábytek,
    zajímal mě design
  • 00:12:33 a teď jsem měl 2 možnosti.
  • 00:12:35 Buď si kupovat kvalitní moderní
    design,
  • 00:12:38 na což jsem samozřejmě neměl
    peníze,
  • 00:12:41 protože to jde do 10tisíců korun,
    anebo hledat jinou cestu.
  • 00:12:44 Vybral jsem si tu cestu toho
    nábytku první republiky,
  • 00:12:48 kdy v té době,
    kdy jsem to já sbíral,
  • 00:12:51 to už je 10 let, 12, 15,
    to byla bazarová záležitost.
  • 00:12:56 Takže jsem postupně sbíral ten
    nábytek od těchto brojerek,
  • 00:13:01 byly za 80 korun apod.,
  • 00:13:04 až 5 let dozadu,
    kdy se to uzavřelo.
  • 00:13:07 Samozřejmě, kdybych viděl něco,
    co mě velmi zajímá,
  • 00:13:10 tak bych to asi také koupil.
  • 00:13:20 Není zde samozřejmě jenom bazarový
    nábytek.
  • 00:13:23 Je zde nábytek z jedné vily
    v Jiráskově čtvrti
  • 00:13:26 po malíři profesoru Sisrovi.
  • 00:13:29 Kdy rodina tehdy dům prodávala
    a ten nábytek,
  • 00:13:33 kde byl především ÚP závody
    a potom Vaňkův nábytek,
  • 00:13:36 byl takový osiřelý,
    nikdo ho nechtěl,
  • 00:13:40 tak jsem ho taky koupil a do tohoto
    prostoru jsem ho začlenil.
  • 00:13:46 Ten názor, jaký mám na design
    a na způsob života
  • 00:13:50 a na architekturu,
    je samozřejmě podobný tomu,
  • 00:13:54 jak vidím výtvarné umění.
    Tzn. že se to tak dobře v tomto
  • 00:13:59 interiéru, plastiky a obrazy,
    že se to tak snoubí s tím
  • 00:14:03 interiérem daným tím životním
    názorem a tím pohledem.
  • 00:14:07 Takže jde to ruku v ruce v tom
    myšlení toho člověka
  • 00:14:11 a patrně, když si člověk udělá
    takový byt s takovým vybavením,
  • 00:14:15 tak asi zde nebudou nějaké
    naivistické obrázky.
  • 00:14:27 Ten meziválečný design interiérový
    je dle mého názoru zajímavý
  • 00:14:33 takovou svou jednoduchostí,
    strohostí a tou funkčností.
  • 00:14:40 Proto je možná tak inspirativní
    pro dnešní designéry.
  • 00:14:44 Navíc, další věc,
    výborná kvalita provedení.
  • 00:14:47 Ten nábytek je 80 let starý
    a pokud ho nesežere nějaká vlhkost
  • 00:14:52 a rez, tak je funkční
    do dnešních dnů.
  • 00:15:14 Interiéry řady meziválečných vil
    byly často neodbornými zásahy
  • 00:15:18 poškozeny,
    anebo dokonce úplně zničeny.
  • 00:15:21 Proto je pro člověka většinou
    velkým zážitkem, když vidí takový
  • 00:15:26 interiér v téměř původním stavu
    a s původním nábytkem.
  • 00:15:36 Tento dům navrhoval tehdy
    začínající architekt Bohuslav Fuks.
  • 00:15:44 Původně to mělo být trochu nějak
    jinak.
  • 00:15:47 On to průčelí chtěl řešit dozadu
    do zahrady a tady nějak jinak.
  • 00:15:55 Otec to nechtěl, říkal,
    že se nechce dívat za plot někam,
  • 00:15:59 že chce mít výhled na to Brno.
  • 00:16:02 Takže se to potom takhle postavilo
    a tím stylem jsou všechny pokoje.
  • 00:16:09 Tady jsou vlastně 4 pokoje jenom.
    Ono to vypadá veliké, ale není.
  • 00:16:13 To jsou 4 pokoje, 2 haly, nahoře
    byl bratrův takový malý pokojík.
  • 00:16:18 Nahoře byla koupelna a dole kuchyň.
    Obytný prostor byl nahoře.
  • 00:16:25 Tam byl tzv. obývací pokoj,
    kde byl veliký stůl,
  • 00:16:30 ten ještě tady existuje taky,
    potom tam měl otec takový pracovní
  • 00:16:35 stůl se zásuvkami
    a knihovna taky tam byla menší.
  • 00:16:42 Jinak byla knihovna velká tady.
  • 00:16:48 Potom jako už větší jsem spávala
    tam nahoře.
  • 00:16:53 Tak tam se vlastně všechno
    odehrávalo.
  • 00:17:00 Vedle měli rodiče ložnici,
    tam měli manželské postele,
  • 00:17:05 tu skříň, co je tam dodnes,
    noční stolky,
  • 00:17:09 bylo tam taková zrcadlo velké.
  • 00:17:13 A já jako děcko jsem tam mívala
    postýlku dětskou.
  • 00:17:20 Tady ten nábytek navrhovaly
    a dodávaly ÚP závody Brno.
  • 00:17:26 Tady byla ta jídelna, kde ten stůl
    je pořád na stejném místě, jak byl.
  • 00:17:31 Tady bylo velké křídlo.
  • 00:17:34 Toto je taky na stejném místě,
    protože je tam ten otvor.
  • 00:17:38 A tady ten příborník taky.
    Jinak tady nebylo už tak nic.
  • 00:17:46 Nemínila jsem to nikdy měnit.
  • 00:17:48 Možná taky trochu z piety, ale spíš
    z toho, že mně to vyhovovalo.
  • 00:17:55 Proč bych sem dávala jiné židle,
    když tyto se mně líbily.
  • 00:18:02 Já jsem tady byla hrozně takový
    patriot, že mě ani nenapadlo,
  • 00:18:07 když jsem se vdala,
    že bych měla bydlet jinde.
  • 00:18:10 Taky proč jsme si to zařídili tady.
  • 00:18:14 Když se syn ženil, tak taky
    netoužil mít někde v paneláku byt.
  • 00:18:21 To už byli rodiče mrtví,
    takže si to zařídili nahoře
  • 00:18:25 a děti když vyrostly,
    tak se dělala ta přístavba.
  • 00:18:42 Interiér, který vám teď
    představíme, vznikl jako návrat
  • 00:18:45 k původnímu meziválečnému bytu.
    Citlivě a s respektem užívá prvky
  • 00:18:50 kovového funkcionalistického
    nábytku.
  • 00:19:00 Tohle je dům z roku 1935, který si
    postavilo židovské družstvo.
  • 00:19:05 Všichni obyvatelé domu postupně
    zmizeli v dějinách.
  • 00:19:10 Já když jsem sem přišel,
    tak jsem chtěl zjistit,
  • 00:19:14 jak to tady bylo, kdo tady žil,
    jak tady žili, jak to vzniklo,
  • 00:19:18 kdo to postavil.
  • 00:19:20 Takže jsme to postupně zjišťovali
    velmi složitě.
  • 00:19:24 Tak jsme na to chtěli navázat,
    že člověk nežije úplně anonymně
  • 00:19:28 a nežije ze dne na den,
    ale zajímá ho, kdo je jeho soused,
  • 00:19:32 a jak ta ulice žila,
    nebo jak by mohla žít.
  • 00:19:36 Komunitnější styl života,
    než je u nás zvykem.
  • 00:19:39 To, co člověk zažije třeba ve Vídni
    nebo v Gratzu, ale ne už u nás.
  • 00:19:51 To už je taková česká specialita,
    ty nánosy a to,
  • 00:19:55 že neustále máme pocit,
    že je potřeba něco modernizovat
  • 00:19:58 a měnit, zlepšovat.
  • 00:20:00 Takže tady samozřejmě i ten byt
    vůbec nevypadal,
  • 00:20:03 jakože by někdy měl nějakou jinou
    kvalitu, hodnotu, jiný tvar.
  • 00:20:07 On byl opravdu úplně změněný.
    Všude byly buď snížené stropy
  • 00:20:11 nebo nalepené jiné materiály
    na ty původní atd.
  • 00:20:16 Takže se to postupně rozkrývalo
    a postupně se nacházely krásné
  • 00:20:21 původní kachličky, dlaždice,
    parkety atd.
  • 00:20:28 A to nejen tady v tom bytě,
    ale v celém domě.
  • 00:20:36 To je asi povahou, že člověk chodí
    po ulicích a je mu líto,
  • 00:20:40 když se někde něco vyhodí.
  • 00:20:43 A vždycky, když uvidíte někde
    skládku nebo kontejner
  • 00:20:46 a teď se vám tam po něčem
    zasteskne,
  • 00:20:50 co jinde tvořilo nějakou hodnotu
    pěknou nebo něco, co fungovalo
  • 00:20:54 a najednou se toho lidi zbavují,
    tak mám pocit,
  • 00:20:57 že vždycky to je škoda.
  • 00:20:59 Kolikrát jsem chodil se šroubovákem
    po městě jako blázen
  • 00:21:03 a odšroubovával kliky z vyhozených
    dveří.
  • 00:21:08 Ten dům je celý tak jednoduchý,
    že těžko sem dávat nějaké věci,
  • 00:21:13 které by byly nepraktičtější,
    složitější.
  • 00:21:16 Sem se hodí čistý tvar
    a čistá linka, čistá barva, plocha.
  • 00:21:23 To je asi logické, že to sem patří.
  • 00:21:27 Možná to je taky tím,
    že jsem blíženec
  • 00:21:30 a blíženci mají rádi lesklé věci.
  • 00:21:37 Mám rád staré věci,
    a kdybych bydlel v jiném typu domu
  • 00:21:42 nebo v jiném období,
    tak třeba se taky budu zabývat
  • 00:21:45 jiným obdobím a jinými věcmi,
    jiným materiálem.
  • 00:21:49 Ale to, že se člověk někde ocitne,
    tak má k tomu úctu
  • 00:21:53 a vytvoří si k tomu vztah.
    Myslím si, že je důležité vědět,
  • 00:21:57 kdo tady bydlel a jak tady žil.
    Je to taková ani ne nostalgie,
  • 00:22:01 ale taková pokora před tím,
    co tady bylo.
  • 00:22:04 Že je lepší se vztahovat k něčemu,
    co tady bylo,
  • 00:22:08 než hledat nějakou novou kvalitu,
    která kolikrát je taková pofiderní.
  • 00:22:14 Funkcionalismus a art deco
    přinášejí kvalitu, ladné křivky
  • 00:22:19 a nadčasovost do našich domovů.
    A to je to, proč jsou stále živé
  • 00:22:23 a v poslední době prožívají
    renesanci.
  • 00:22:26 Skryté titulky: Jana Žákovská
  • 00:22:28 .

Související