iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 8. 2012
23:30 na ČT24

1 2 3 4 5

5 hlasů
1680
zhlédnutí

Před půlnocí

Pavel Tasovský, umělecký kovář: Oheň, kov a kladivo

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Před půlnocí

  • 00:00:00 PŘED PŮLNOCÍ
  • 00:00:11 Dobrý večer.
  • 00:00:12 Kouzlí s kovem.
  • 00:00:14 Pořád dokola zvedá kladivo,
    buší do kovadliny,
  • 00:00:17 pracuje v horku výhně.
  • 00:00:19 Z potu, námahy a dřiny
    vzniká krásné umění.
  • 00:00:22 Řemeslo prověřené historií
    je dnes spíše okrajové.
  • 00:00:26 Kovárna už není v každé stodole,
    jak tomu bývalo kdysi.
  • 00:00:30 Postavy mužů s kladivem nad výhní
    nalézáme vzácně a o to více
  • 00:00:35 je vyhledáváme.
  • 00:00:37 Krásné věci z kovů už dlouhá léta
    tvoří umělecký kovář
  • 00:00:40 Pavel Tasovský,
    hezký večer.
  • 00:00:43 Začala bych tím,
    co vás proslavilo víc.
  • 00:00:47 Vyrobil jste unikátní dárek
    pro členy skupiny Rolling Stones.
  • 00:00:52 Čím to začalo?
    Kdo přišel na ten nápad?
  • 00:00:57 Jak jste se k tomu vlastně dostal?
  • 00:01:00 Má to delší historii.
  • 00:01:02 Jako každý teenager jsem
    také zkoušel hrát
  • 00:01:07 na různé hudební nástroje,
    hrál jsem na bicí.
  • 00:01:14 V kapele se mnou byl známý odborník
    na brněnské podzemí Aleš Svoboda,
  • 00:01:23 kterého určitě všichni znají.
  • 00:01:26 Působí v Brně a stýkáme se,
    po revoluci jsme spolu navštívili
  • 00:01:32 spoustu koncertů.
  • 00:01:34 Byla pro nás událost,
  • 00:01:37 že koncert takového
    rockového giganta proběhne v Brně.
  • 00:01:41 Aleše napadlo, že bychom měli
    Stonům něco dát za to,
  • 00:01:50 že nás v mládí tak vedli v zábavě,
    kterou jsme dělali asi do 20 roků.
  • 00:02:01 Já jsem řekl,
    že se tím budu zabývat.
  • 00:02:12 Ale jak se dostaneme k nim,
    nám nebylo jasné,
  • 00:02:20 ani to, co vlastně vyrobíme.
  • 00:02:25 Pak mě napadla spásná myšlenka.
  • 00:02:29 Občas dělám vycházkové hole,
    špacírky.
  • 00:02:38 Napadlo mě,
    že v Brně jsou velmi krásné ženy
  • 00:02:48 a Stoni by mohli dostat
    takovou špacírku v podobě
  • 00:02:55 štíhlé krásné ženy,
    která měla korzet ve znaku Brna.
  • 00:03:05 To jste si navrhoval sám?
  • 00:03:07 Ano.
  • 00:03:09 Dával jste si více na tom záležet
    nebo to byla stejná práce?
  • 00:03:16 Myslel jsem na to,
    do jakých rukou to půjde?
  • 00:03:20 Nechci říct, že jsem se tomu
    věnoval víc, než jiné práci.
  • 00:03:30 Ale byla to věc podložená
    vzpomínkami z mládí
  • 00:03:41 a bylo to umocněno i tím,
    že se snad setkáme se Stonama.
  • 00:03:47 A setkal jste se s nimi?
  • 00:03:50 Mohl jste jim dárek osobně předat?
  • 00:03:53 Ano, byl jsem u toho,
    i když to vypadalo,
  • 00:03:57 že se tam s Alešem nedostaneme.
  • 00:04:01 Probíhalo to v Brně na výstavišti
    v salonku připraveném pro návštěvy.
  • 00:04:15 Tam nás zavedli,
    čekali jsme asi minutu,
  • 00:04:23 pak přišli členové Rolling Stones,
    pozdravili se s námi,
  • 00:04:32 udělala se společná fotka,
    předali jsme všem hole.
  • 00:04:42 Byla tam skvělá nálada,
    byli nadšení, líbilo se jim to.
  • 00:04:49 Myslím, že byli spokojení
    a překvapení a my také.
  • 00:04:57 Je určitě radost,
    když můžete něco takového předat
  • 00:05:02 někomu, koho si vážíte.
  • 00:05:04 Ale možná stejnou nebo větší radost
    můžete mít z ocenění,
  • 00:05:08 kterých máte na kontě taky dost.
  • 00:05:11 Z čeho máte největší radost?
  • 00:05:14 Co je pro vás největší úspěch?
  • 00:05:17 Úspěchů je více.
  • 00:05:21 Myslím, že jeden z takových
    hodně dobrých ocenění je,
  • 00:05:30 že se mi podařilo udělat
    do brněnského podzemí vstupní dveře
  • 00:05:38 do mincmistrovského sklepa.
  • 00:05:42 Zrovna se to tak nějak dodělalo
    v době, kdy bylo na hradě Helfštýně
  • 00:05:48 jedno z největších setkání
    Hefaiston,
  • 00:05:57 kde vystavíte své výrobky
    a jste tam oceňování.
  • 00:06:04 Tam tyto dveře získaly první cenu.
  • 00:06:12 O to větší radost mám,
    že jsou běžně k vidění.
  • 00:06:19 Jsou pro vás prestižní
    i výstavy v zahraničí?
  • 00:06:22 Vystavujete v zahraničí?
  • 00:06:25 Ano.
  • 00:06:27 Poslední výstava skončila v únoru.
  • 00:06:32 Měl jsem výstavu v Bruselu
    v jedné soukromé galerii,
  • 00:06:38 kde jsem vystavoval společně
    s jinou malířkou a grafičkou.
  • 00:06:48 Pojďme do vaší historie.
  • 00:06:53 Jak jste se dostal k této práci?
  • 00:06:57 Váš tatínek byl
    malíř a restaurátor.
  • 00:07:00 Vy jste tedy řemeslo nezdědil.
  • 00:07:04 Ale ovlivnilo vás, že jste vyrůstal
    v uměleckém prostředí?
  • 00:07:10 Určitě mě to ovlivnilo.
  • 00:07:13 Můj táta uměl krásně kreslit.
  • 00:07:20 To jsem mu trochu záviděl.
  • 00:07:27 Řemeslo, které dělal on,
    jsem dělat nechtěl.
  • 00:07:37 Vyzkoušel jsem si s ním
    pár malých brigádek o prázdninách,
  • 00:07:48 kdy mě vzal do nějakého kostela
    nebo zámku, kde restauroval,
  • 00:07:57 tam jsem si uvědomil,
    že nebudu doma,
  • 00:08:04 ale budu pořád cestovat,
    ležet někde na zádech,
  • 00:08:13 opravovat malby,
    dýchat prach a plísně.
  • 00:08:22 Do toho se mi moc nechtělo.
  • 00:08:25 Můj táta byl zaměstnaný
    v Ústředí uměleckých řemesel,
  • 00:08:30 kde byl obor umělecké kovářství,
    tak mě občas vzal do dílny.
  • 00:08:37 I jemu se to řemeslo líbilo,
    tak mi ukázal,
  • 00:08:43 že i toto jde dělat.
  • 00:08:46 Šel jste tedy potom na školu
    uměleckých řemesel,
  • 00:08:50 pak jste vystudoval
    mistrovskou uměleckou školu.
  • 00:08:55 Dokázal jste si ještě předtím
    představit, jaká je to dřina?
  • 00:09:02 Člověk musí být zručný,
    je to ve velkém horku,
  • 00:09:07 musíte pořád bušit do kovadliny.
  • 00:09:09 Je to dřina?
  • 00:09:11 Určitě je.
  • 00:09:14 Ale když navštěvujete školu
    a v podstatě začínáte,
  • 00:09:18 tak je všechno pro vás taková hra.
  • 00:09:22 Zkoušíte si všechno nanečisto,
    vtáhne vás to.
  • 00:09:30 Každý, kdo si to zkusí,
    si řekne, že je to jako těsto,
  • 00:09:41 jak se to dá krásně tvarovat,
    že se z toho dá udělat cokoliv.
  • 00:09:48 Jak byste to řemeslo ohodnotil?
  • 00:09:52 Čím vším pro vás je a co skrývá?
  • 00:09:56 Řemeslo je především
    můj celý život.
  • 00:10:01 Nic jiného jsem nedělal,
    věnoval jsem se jen jemu.
  • 00:10:08 Ze začátku mé kariéry
    jsem většinou dělal věci
  • 00:10:19 do architektury - ploty, mříže.
  • 00:10:22 Až po čase, až jsem měl
    vlastní dílnu
  • 00:10:28 a prohloubil si vědomosti,
  • 00:10:32 tak jsem mohl začít
    s vlastní tvorbou.
  • 00:10:39 Souvisí to samozřejmě
    i s ekonomickým zázemím.
  • 00:10:45 Nejdřív jsem si na to
    musel vydělat,
  • 00:10:49 abych mohl začít s vlastní tvorbou.
  • 00:10:53 Je i dnes u umělců - malířů,
    výtvarníků i hudebních skladatelů,
  • 00:11:01 že si musí vydělat
    na vlastní tvorbu nějakou zakázkou.
  • 00:11:11 Je to tak i u vás?
  • 00:11:18 Jsem na to asi velmi podobně.
  • 00:11:22 To, co nás živí, nejsem tam sám,
    mám tam dva spolupracovníky,
  • 00:11:29 jsou zakázky do architektury -
    ty brány, ploty, mříže.
  • 00:11:38 I to vás baví?
  • 00:11:41 Ano, dnes už mám možnost
    to navrhovat.
  • 00:11:45 Každá věc je taková malá socha,
    která je k vidění, nahlédnutí.
  • 00:11:51 Snažím se to dělat co nejlépe,
    abych se na to sám za pár roků
  • 00:11:58 mohl podívat.
  • 00:12:00 O vaší tvorbě se říká,
    že je surrealistická.
  • 00:12:08 Znamená to, že se snažíte
    o zachycení snů, představ?
  • 00:12:17 Myslím si, že přívlastek
    surrealistická tvorba
  • 00:12:27 by mohl být někde na začátku,
    kde jsem použil motiv
  • 00:12:36 z Dallího surrealistického obrazu.
  • 00:12:45 Je taková židle,
    která je z paží a nohou,
  • 00:12:50 takovou jsem vyrobil.
  • 00:12:53 Tehdy možná vznikl ten přívlastek.
  • 00:12:59 Možná je to věc názoru.
  • 00:13:04 Možná je to proto,
    že většinou dělám věci protáhlé,
  • 00:13:10 hodně vyrostlé, možná to tak
    někomu připadá.
  • 00:13:16 Ale myslím,
    že to úplně pravda není.
  • 00:13:20 V té technologii - myslíte si,
    že je to, jak to bylo po staletí?
  • 00:13:29 Nebo jsou tam nové trendy?
  • 00:13:34 Hlavně věci, které děláme
    do architektury zpracováváme
  • 00:13:44 typickými kovářskými metodami,
    které jsou známé po staletí.
  • 00:13:50 Když děláte někde
    v historickém centru část mříže,
  • 00:14:00 tam se striktně musíme držet
    kovářských technik,
  • 00:14:08 které jsou známé.
  • 00:14:11 U mé vlastní tvorby je to jiné -
    využíváme různých materiálů,
  • 00:14:17 např. nerezy, mosazi nebo bronzy.
  • 00:14:22 Už si dovolím kombinace,
    používat laser, vodní paprsek,
  • 00:14:29 část si mohu vyřezat,
    nemusím to vysekávat.
  • 00:14:36 Ve vlastní tvorbě využívám
    i moderní technologie.
  • 00:14:45 Říkal jste, že už si ty věci
    navrhujete.
  • 00:14:51 Jaký je ten postup?
  • 00:14:54 Nejdříve to vymyslíte,
    namalujete, musíte si dělat model?
  • 00:15:00 Propočítat to?
  • 00:15:04 Každopádně vše začíná kresbou,
    myšlenkou, která se hodí na papír.
  • 00:15:12 Pak uvažuju, jak by to
    mohlo být velké,
  • 00:15:20 co by to mělo znázorňovat.
  • 00:15:26 Je dobré si udělat
    třeba desetinový model.
  • 00:15:34 Ten děláte také z kovu?
  • 00:15:37 Někdy z kovu, někdy z papíru.
  • 00:15:42 Záleží, jak má objekt vypadat.
  • 00:15:46 Co se týče tradičních
    linií a tvarů,
  • 00:15:51 tam také prorážíte
    s novými styly,
  • 00:15:56 nedržíte se těch starých,
    osvědčených?
  • 00:16:00 To už je přežitek?
  • 00:16:02 Určitě nepoužívám žádné
    pseudoslohy.
  • 00:16:07 Snažím se dělat výrobky
    do současné architektury.
  • 00:16:20 A nesetkal jste se s tím,
    že by někdo měl takový požadavek
  • 00:16:25 a vám by to připadalo nevkusné?
  • 00:16:28 Ono je to vždycky takový kompromis
    mezi investorem a mnou.
  • 00:16:33 Vzájemně se oťukáváme a zjišťujeme,
    kolik kdo "snese?.
  • 00:16:41 Když si mě někdo vybere
    a chce po mně práci,
  • 00:16:49 tak už mě nějakým způsobem
    třeba zná.
  • 00:16:52 Nebo se mu představím
    nějakou fotodokumentací.
  • 00:16:56 On skoro ví, do čeho jde.
  • 00:17:00 Většinou mi řekne,
    že má takový rodinný dům,
  • 00:17:06 má tam kamenné sloupy
    a chtěl by navrhnout bránu
  • 00:17:11 nebo nějaké dílo do zahrady.
  • 00:17:16 Nakreslím mu tři varianty,
    představím mu je
  • 00:17:20 a potom je diskuze,
    která varianta je nejlepší
  • 00:17:28 a čeho se budeme držet.
  • 00:17:32 Plastiky a umělecké předměty -
    jaký k nim máte vztah,
  • 00:17:37 když se s nimi musíte loučit?
  • 00:17:40 Máte i takové,
    se kterými se loučit nechcete
  • 00:17:44 a chcete je mít doma?
  • 00:17:46 Několik věcí mám doma.
  • 00:17:50 Na to má nejlepší recept
    moje manželka.
  • 00:17:54 Když jí něco padne do oka,
    tak řekne,
  • 00:17:59 že toto se prodávat nebude,
    toto necháme doma.
  • 00:18:07 Tak já jí to daruju,
    takže už to nemůžu dál nabízet.
  • 00:18:13 Je to majetek mé ženy
    a zůstává to doma.
  • 00:18:20 U vás tedy kovářova kobyla
    nechodí bosa?
  • 00:18:24 Já myslím, že ne.
  • 00:18:27 Máme nějaké kované výrobky.
  • 00:18:30 Co se týče vašeho bydlení,
    hezky jste si to zařídil.
  • 00:18:35 Máte bydlení, práci
    a galerii v jednom.
  • 00:18:41 Takhle vám to vyhovuje.
  • 00:18:43 Jakou historii má dům a okolí?
  • 00:18:46 Bydlíte v Náměšti nad Oslavou.
  • 00:18:51 Ano, v těsné blízkosti zámku.
  • 00:18:56 Dům je 320 let starý.
  • 00:18:59 Sloužil pravděpodobně jako lesovna
    k zámku, lesům a oboře.
  • 00:19:12 Nám se to podařilo asi v r. 2001
    koupit v docela zuboženém stavu.
  • 00:19:25 Částečně jsme to zrekonstruovali,
    začali jsme vnitřkem,
  • 00:19:31 abychom vytvořili galerii,
    dílnu a bydlení.
  • 00:19:38 Je to ideální místo pro galerii -
    přes park se dostanete za 2 minuty
  • 00:19:50 ze zámku k nám.
  • 00:19:53 Žádné lepší místo pro nás není.
  • 00:20:00 Připomnělo mi to,
    že byste nechtěl dělat to,
  • 00:20:04 co tatínek,
    protože byste nebyl doma.
  • 00:20:07 Tak teď jste doma pořád.
  • 00:20:10 Ano, přesně tak.
  • 00:20:12 Říkal jste, že některé věci
    zůstávají u vás doma.
  • 00:20:16 Vyráběl jste si také židle,
    nábytek?
  • 00:20:20 Těch užitných věcí doma
    moc nemám.
  • 00:20:26 A preferujete kov i v exteriéru?
  • 00:20:31 Určitě.
  • 00:20:34 Máme spoustu doplňků,
    mých kovaných objektů a soch,
  • 00:20:42 myslím, že už není potřeba
    mít další kované věci.
  • 00:20:49 S čím to tedy kombinujete?
  • 00:20:53 Máte rád kombinaci kov-dřevo?
  • 00:20:58 Určitě kov-kámen.
  • 00:21:01 Myslím, že je to taková
    věrná kombinace.
  • 00:21:06 Dělám takové kované stolky.
  • 00:21:12 Mám takový stůl před vstupem
    do domu, váží asi 200 kg.
  • 00:21:24 To je jakoby jeden z mých objektů.
  • 00:21:31 Kámen a kov je pro vás typické?
  • 00:21:35 Není běžné, že by to dělal
    jakýkoliv umělecký kovář?
  • 00:21:41 Určitě se tím hodně zabývám.
  • 00:21:45 Baví mě to kombinovat,
    sbírat kameny kdekoliv jedu.
  • 00:21:52 Samozřejmě ne někde v chodníku
    nebo nějaký náhrobní,
  • 00:22:00 ale kameny, které běžně potkávám.
  • 00:22:04 Mám spoustu přátel,
    kteří vědí, že kameny sbírám,
  • 00:22:10 tak mi občas nějaký šperk dovezou.
  • 00:22:15 Několikrát jste zmínil galerii -
    o tu se stará vaše žena.
  • 00:22:21 Máte tam pouze autorské výstavy,
    nebo oslovujete i ostatní umělce?
  • 00:22:30 O galerii se stará moje paní,
    já jí pomáhám spíš fyzicky -
  • 00:22:38 věším obrázky, přenáším soklíky.
  • 00:22:45 Máme tam autorské výstavy
    různých autorů.
  • 00:22:52 Máme galerii otevřenou v sezoně,
    tedy od května do konce září.
  • 00:22:59 Každý měsíc je jiná výstava,
    jiný autor, někdy kombinace dvou,
  • 00:23:06 třeba malíře a sochaře.
  • 00:23:10 To je celá náplň galerie.
  • 00:23:15 Pak máme vánoční výstavu,
    ta je pestřejší,
  • 00:23:21 je tam více autorů
    a je směřovaná k Vánocům.
  • 00:23:28 Jakou máte návštěvnost,
    jste spojeni?
  • 00:23:33 Jsme spokojeni,
    galerii máme 9. rok a myslím,
  • 00:23:43 že návštěvnost pořád narůstá.
  • 00:23:48 Lidi zajímá to neobvyklé místo.
  • 00:23:55 Ve vaší práci určitě
    cítíte naplnění.
  • 00:24:01 Přesto, je ještě nějaký sen,
    co byste chtěl v práci vyzkoušet?
  • 00:24:11 Já zkouším celý život.
  • 00:24:18 Někdy se to daří více,
    někdy méně.
  • 00:24:24 Mým snem je celý tento objekt
    konečně nějak dokončit.
  • 00:24:33 Máme tam ještě stodolu,
    která je před rekonstrukcí,
  • 00:24:42 celý dvůr opravit,
    abychom mohli říct,
  • 00:24:47 že teď máme konečně hotovo.
  • 00:24:50 Vím, že nikdy hotovo mít nebudeme,
  • 00:24:54 ale aspoň tak
    bych to chtěl dokončit.
  • 00:24:57 A co byste z té stodoly
    chtěl udělat, taky galerii?
  • 00:25:02 Myslím, že to bude tak půl na půl.
  • 00:25:05 Prostě další prostory,
  • 00:25:07 kde bud možno
    vystavovat i pracovat.
  • 00:25:10 A chtěl byste to,
    co jste se za celý život naučil,
  • 00:25:14 někomu předat?
  • 00:25:18 Já určitě předávám.
  • 00:25:22 Mně mou dílnou prošlo
    asi 30 absolventů ze škol,
  • 00:25:29 mám dva spolupracovníky,
    jedním z nich je můj syn Pavel.
  • 00:25:36 Druhý, Dalibor, který se mnou
    vydržel už 17 let.
  • 00:25:43 Přeji, ať se vám nadále daří.
  • 00:25:45 Mým dnešním hostem byl
    umělecký kovář Pavel Tasovský.
  • 00:25:49 Mějte se hezky,
    na shledanou.
  • 00:25:51 Na shledanou.
  • 00:25:53 I s vámi, milí diváci,
    se loučím, dobrou noc.
  • 00:25:56 Skryté titulky: Vintrlíková Petra
    Česká televize, 2012
  • 00:25:58 .

Související