iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 5. 2012
00:30 na ČT24

1 2 3 4 5

23 hlasů
1317
zhlédnutí

Před půlnocí

Michal Bauer, výtvarník: Abstraktní energie

25 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Před půlnocí

  • 00:00:00 .
  • 00:00:00 PŘED PŮLNOCÍ
  • 00:00:12 Dobrý večer.
  • 00:00:13 Když byl malý,
  • 00:00:14 kreslil auta
    jako snad každý kluk.
  • 00:00:16 O pár let později o něco starší,
  • 00:00:19 začal malovat krajinky
    a jiná naivní témata.
  • 00:00:22 Teď je mu něco málo přes 40
    a mnoho z dětství mu zůstalo
  • 00:00:26 až doteď.
  • 00:00:27 Maluje obrazy a jako výtvarník
  • 00:00:29 se věnuje nejen abstraktní
    umělecké tvorbě,
  • 00:00:32 ale prosadil se
    i v automobilovém průmyslu.
  • 00:00:35 Pracoval třeba i na vývoji designů
    luxusních automobilů.
  • 00:00:39 Jeho obrazy jsou zastoupeny
    v několika moravských galeriích
  • 00:00:43 a v soukromých sbírkách
    nejen v ČR,
  • 00:00:46 ale i na Slovensku,
    v Rakousku, Německu,
  • 00:00:48 Holandsku či Finsku.
  • 00:00:50 Výtvarník Michal Bauer,
    hezký večer.
  • 00:00:53 Prošel jste si jako výtvarník
    několika etapami,
  • 00:00:56 než jste došel k tomu,
    co děláte teď?
  • 00:00:59 Prošel a řekl bych,
    že můj vývoj byl docela složitý.
  • 00:01:03 Nebyl jsem v centru,
    ale studoval jsem ve Zlíně,
  • 00:01:08 což považuju za periferii.
  • 00:01:13 Zůstával jsem v zajetí
    naivismu a trvalo dlouho,
  • 00:01:18 než jsem se propracoval k tomu,
    co dělám teď.
  • 00:01:24 Ale to jste byl ještě dítě.
  • 00:01:27 Ano, ale trvalo to
    i na střední škole,
  • 00:01:30 kam jsem šel velmi mladý.
  • 00:01:32 Nastoupil jsem ve 14 letech
    a maturoval jsem v 17.
  • 00:01:36 Na vysoké jsem se pod vlivem
    spolužáků věnoval expresi
  • 00:01:41 a z toho jsem se snažil
    vymanit,
  • 00:01:46 protože jsem v tom neviděl smysl.
  • 00:01:50 To trvalo asi 10 let.
  • 00:01:53 Vystudoval jste design.
  • 00:01:55 Myslíte,
  • 00:01:56 že se díváte na obrazy
    také jako na designový kousek?
  • 00:02:03 To ne,
  • 00:02:04 ale myslím,
    že jsem tím ovlivněný.
  • 00:02:07 V čem?
  • 00:02:09 To do člověka vchází,
    ani si to neuvědomuje.
  • 00:02:13 Já už jsem design studoval na SŠ.
  • 00:02:16 Opravdu od útlého mládí.
  • 00:02:19 Pak ještě polovinu VŠ
    jsem se designu věnoval.
  • 00:02:23 Cítím to teď hlavně,
    když se podívám zpětně,
  • 00:02:27 cítím, že jsem tím ovlivněný.
  • 00:02:30 Používáte hodně barvy,
    to mě zaujalo.
  • 00:02:34 Vaše tvorba je hodně
    precizní a čistá.
  • 00:02:38 Jaký byl vývoj k tomu,
    co děláte teď?
  • 00:02:43 Než jste si našel tuto činnost.
  • 00:02:48 Co jsem dělal,
    vycházelo z toho,
  • 00:02:54 co jsem pociťoval.
  • 00:02:59 To je v dospívání typické,
    člověk potřebuje ventilovat
  • 00:03:05 své psychické pocity,
    to naprosto dominuje.
  • 00:03:10 Pak přichází zlom,
    u mě to byl konec VŠ,
  • 00:03:14 kdy se člověk ocitne
    v jakémsi vzduchoprázdnu
  • 00:03:18 a začíná znovu hledat
    své místo.
  • 00:03:22 Tam došel i zlom v tom,
    že jsem začal dělat něco jiného.
  • 00:03:27 Kde berete nápady?
  • 00:03:29 Co je pro vás inspirací?
  • 00:03:35 Je to instinktivní,
    nebo je to od začátku promyšlené?
  • 00:03:39 Dřív to bylo
    vysloveně instinktivní,
  • 00:03:42 teď si myslím,
  • 00:03:44 že mám víc schopnost
    to nějak reflektovat
  • 00:03:47 a poučit se z toho,
    co jsem dělal předtím.
  • 00:03:52 Možná je to teď víc promyšlené,
    ale pro mě je důležité
  • 00:03:57 nechat si otevřenou cestu.
  • 00:03:59 Tzn. nedomýšlet to až do konce.
  • 00:04:01 Když něco dělám,
    mám plán,
  • 00:04:03 ale když přijde něco,
    co nečekám,
  • 00:04:06 tak se tím nechám inspirovat
    a práce mě sama někam vede.
  • 00:04:10 Takže se vám někdy stane,
    že to co jste původně zamýšlel,
  • 00:04:15 není takové,
  • 00:04:16 ale vyjde něco úplně jiného?
  • 00:04:19 To je zcela běžná věc.
  • 00:04:21 To je typické.
  • 00:04:22 Jak je to s nápady
    a inspirací?
  • 00:04:25 U krajinky je to jasné,
    ale co u abstrakce?
  • 00:04:30 Postupným vývojem
    a tématy jsem se k tomu dopracoval.
  • 00:04:36 Abstraktní svět je malý,
    ale má svoje pravidla.
  • 00:04:42 Jak postupuju od jednoho obrazu
    k druhému, tak se neustále vracím.
  • 00:04:54 Postupuju v takové spirále.
  • 00:04:57 Udělám něco,
    konkrétně inspirované,
  • 00:05:00 a pak se vracím zpátky.
  • 00:05:02 Jsou to úplné obecná témata,
    která mě inspirují.
  • 00:05:07 Když máte nápad
    a pak začnete tvořit,
  • 00:05:10 jak dlouhá je ta doba?
  • 00:05:14 A liší se to u jednotlivých obrazů.
  • 00:05:18 Já začnu jeden obraz
    a dokud ho neudělám,
  • 00:05:22 tak nezačínám další.
  • 00:05:25 A liší se to hodně.
  • 00:05:28 Moje věci jsou pracné,
    záleží jen na velikosti.
  • 00:05:34 Když je obraz velký,
    tak mi trvá déle
  • 00:05:37 už jen z řemeslného hlediska.
  • 00:05:41 Ale někdy váhám,
    tak se to prodlouží.
  • 00:05:45 Obrazy na první pohled
    vypadají jednoduše,
  • 00:05:49 ale když se člověk pořádně podívá,
    tak pochopí, že to tak není,
  • 00:05:54 že je k dílu potřeba
    mnoho trpělivosti a času.
  • 00:05:58 Je to tak?
  • 00:05:59 Je.
  • 00:06:00 Ale není to zas tak extrémní,
    jak to vypadá na první pohled.
  • 00:06:06 Aspoň z mého hlediska.
  • 00:06:07 Spousta lidí pracuje 8 hodin denně
    a u výtvarníků se tomu každý diví.
  • 00:06:13 Zkuste popsat,
    jak to vypadá prakticky.
  • 00:06:15 Děláte si nějaký návrh?
  • 00:06:18 Propočítáváte podle plátna.
  • 00:06:21 Děláte všechno ručně
    a vypadá to jako podle šablony,
  • 00:06:26 ale není to tak.
  • 00:06:29 Popište mi, jak to vzniká.
  • 00:06:32 Dělám si náčrtky,
    které pak realizuju.
  • 00:06:35 Takže potřebujete přenést rozměry?
  • 00:06:38 Přesně.
  • 00:06:39 Ale mám věci,
  • 00:06:41 ve kterých hraje
    určitou roli náhoda.
  • 00:06:44 Od něčeho začínám,
    ale pak se nechávám inspirovat tím,
  • 00:06:50 co se mi tam samo vytváří.
  • 00:06:53 Opravdu nevím,
    jak to přesně dopadne.
  • 00:06:59 Pak si vezmete štětec
    a nanášíte jednotlivé body
  • 00:07:04 a na ně potom další?
  • 00:07:07 To je jinak.
  • 00:07:09 Začínám strukturou,
    to je základ.
  • 00:07:13 Už když dělám struktury,
    tak tam je to hledání.
  • 00:07:20 Je tvořena odkapáváním.
  • 00:07:24 Mám to naplocho,
    je to podobné jako zdobení dortu.
  • 00:07:31 Pak to získá dojem plastičnosti?
  • 00:07:35 Ono to je reálně plastické.
  • 00:07:38 Je to nízký reliéf přímo na plátně.
  • 00:07:43 Na každého obraz
    může působit jinak.
  • 00:07:48 Je to obecný rozdíl
  • 00:07:52 mezi abstraktní
    a realistickou tvorbou,
  • 00:07:56 dalo by se říct.
  • 00:07:57 Je to právě to,
  • 00:08:01 co vás na abstraktní tvorbě
    přitahuje?
  • 00:08:07 Že to dává prostor fantazii?
  • 00:08:11 Já jsem původně
    s abstrakcí začínal tak,
  • 00:08:15 že je to jen vyjádření myšlenky.
  • 00:08:20 Bral jsem to jako nástroj.
  • 00:08:26 Postupem času stále víc
    je to něco obecnějšího.
  • 00:08:32 Jediný způsob,
    jak něco pojmenovat je,
  • 00:08:40 že to zjednodušíte.
  • 00:08:45 Abstrakce je velkým
    zjednodušením.
  • 00:08:49 Svět je složitý,
  • 00:08:51 že se nedá zachytit
    v každém detailu.
  • 00:08:55 Přesto máte nějaká témata,
    nějak nazvané obrazy,
  • 00:09:00 že si pod tím představíte
    něco konkrétního?
  • 00:09:04 Já si pod tím představuju
    něco konkrétního,
  • 00:09:08 ale podle mě to není důležité.
  • 00:09:11 Co?
  • 00:09:12 Mě by to zajímalo.
  • 00:09:14 Když si pod tím něco
    představuju já,
  • 00:09:17 tak to neznamená,
    že si to má každý představovat.
  • 00:09:21 Proto je to obraz,
    který mluví svým vlastním jazykem,
  • 00:09:26 je beze slov.
  • 00:09:28 Když je uprostřed obrazec,
    který je pro mě nějakým symbolem,
  • 00:09:37 a v tom je protiklad
    těch náhodných bodů,
  • 00:09:44 které vytváří
    nějaký chaotický pohyb.
  • 00:09:47 Tyto prvky tvoří celek.
  • 00:09:51 Tak nějak já vnímám svět.
  • 00:09:56 Protikladné věci
    se spojují do jednoho celku,
  • 00:09:59 který nás obklopuje.
  • 00:10:01 Hodně používáte kruhy
    nebo čtverce.
  • 00:10:04 Máte i jiné geometrické tvary?
  • 00:10:06 Třeba elipsu?
  • 00:10:07 Elipsu ne.
  • 00:10:09 Ale používám třeba gestické křivky.
  • 00:10:13 Ne jen geometrické tvary.
  • 00:10:15 O co se snažíte ve své tvorbě?
  • 00:10:18 Máte nějakou konkrétní představu,
    kterou chcete naplnit?
  • 00:10:22 Myslím filozofický rozměr.
  • 00:10:25 Mám nějakou představu,
    ale je to obraz.
  • 00:10:33 Pro mě je nejdůležitější
    dosáhnout nějaké výtvarné kvality.
  • 00:10:38 Myslela jsem to maličko jinak.
  • 00:10:42 Geometrické abstrakci
    se věnuje více umělců.
  • 00:10:46 Možná čím dál více.
  • 00:10:49 Má to nějakou tradici,
    teď jsou možná jiné vlivy.
  • 00:10:53 Snažíte se nějak vymknout z řady?
  • 00:10:59 Přijít s něčím novým?
  • 00:11:03 Snažím se.
  • 00:11:04 Já hlavně takto přesně neuvažuju.
  • 00:11:09 Necítím se být v nějakým proudu.
  • 00:11:15 Je to náhoda,
    že jsem se zařadil k abstrakci,
  • 00:11:20 nejvíc mi to vyhovuje,
    dopracoval jsem se k tomu.
  • 00:11:24 Snažím se být originální.
  • 00:11:27 Originál právě vidím
    v nějakém gestu a v celém konceptu.
  • 00:11:34 Pomáhá vám i to,
  • 00:11:36 že v současném umění
    není nic vyloučené?
  • 00:11:40 Že máte volnou ruku?
  • 00:11:43 Jsem rád,
    že to tak je.
  • 00:11:45 Nevím, jestli mi to pomáhá.
  • 00:11:47 Navazuje nějak
    vaše geometrická abstrakce na tu,
  • 00:11:52 která byla dříve,
    na starší generaci?
  • 00:11:57 Určitě.
  • 00:11:59 Považuju za směšné,
    že je něco nové,
  • 00:12:06 to je absurdní.
  • 00:12:09 Tradice je obrovská.
  • 00:12:13 Obrazy se už tvoří stovky let.
  • 00:12:18 Představa,
    že úplně něco nového,
  • 00:12:23 to ani nejde.
  • 00:12:25 Je nesmyslné si myslet,
    že člověk vymyslí něco úžasného.
  • 00:12:31 Snažím se inspirovat v minulosti,
    ale ne dogmaticky.
  • 00:12:36 Používám to dál,
    předělávám.
  • 00:12:40 Máte nějaké vzory,
    které jsou inspirací?
  • 00:12:50 Mám respekt ke všem
    klasickým velkým umělcům.
  • 00:12:56 Mě spíš zajímá přístup lidí.
  • 00:13:05 Vždycky jsem obdivoval
    třeba Zdeňka Sýkoru.
  • 00:13:09 Dokázal se radovat z práce.
  • 00:13:11 Nebylo to neustálé
    stěžování na něco,
  • 00:13:15 tvořil a nenechal se ovlivnit.
  • 00:13:18 V 60. letech byl za exota,
    ale šel za svým.
  • 00:13:26 Nebo další,
    který v podstatě po 40 letech
  • 00:13:34 udělal ve skle to stejné.
  • 00:13:38 Podle kritiků je to hrozné,
    není tam žádný vývoj.
  • 00:13:44 Ale on si dělá to své,
    je to výtvarník.
  • 00:13:49 Je pro vás důležité,
  • 00:13:50 aby váš rukopis
    byl naprosto čitelný?
  • 00:13:55 Aby návštěvník galerie přišel
    a hned věděl,
  • 00:13:58 že je obraz váš?
  • 00:14:02 Trošku to souvisí s tím
    se odlišit.
  • 00:14:08 Tak o tom neuvažuju.
  • 00:14:11 Když člověk chce,
    aby měla tvorba nějaký smysl,
  • 00:14:17 tak nemůže kopírovat.
  • 00:14:19 Musí najít něco,
    co mu nejvíc odpovídá.
  • 00:14:23 O tom já uvažuju,
    když něco dělám.
  • 00:14:26 Snažím se najít něco
    pro mě specifického.
  • 00:14:30 Chci něco říct
    a hledám vhodné prostředky.
  • 00:14:34 Neuvažuju, že ten udělal
    modré, ten černé
  • 00:14:38 a já udělám fialové.
  • 00:14:40 Tak bych nikam nepřišel.
  • 00:14:44 Vy hodně vystavujete.
  • 00:14:46 Obrazy jsou
    ale i v soukromých sbírkách.
  • 00:14:50 Co je vás prestižnější,
    co je vám milejší?
  • 00:14:56 Když obrazy vidí hodně návštěvníků
    nebo jsou obrazy někde uzavřeny?
  • 00:15:04 Nejsou v mnoha galeriích
    a mám pocit,
  • 00:15:10 že tam jsou právě uzavřené.
  • 00:15:12 Rozdíl je v tom,
    že soukromník,
  • 00:15:15 to má zase jiný půvab,
  • 00:15:19 který si obraz ode mě koupí,
    to dělá proto,
  • 00:15:26 že k němu má nějaký vztah.
  • 00:15:28 Mám zkušenost,
    že i někteří,
  • 00:15:31 kteří mají obrazů více,
    mají obraz na zdi pověšený,
  • 00:15:39 aby se na něj mohli
    každý den dívat.
  • 00:15:43 Z toho mám radost.
  • 00:15:45 A takto směřuji svou tvorbu.
  • 00:15:48 Snažím se,
    aby to byly věci,
  • 00:15:52 se kterými se dá navázat
    nějaký kontakt.
  • 00:15:56 Vaše hlavní činnost spočívá
    ve výtvarné činnosti,
  • 00:16:00 ale vystudoval jste design.
  • 00:16:02 Nemáte občas chuť si vytvořit
    nějaký designový kousek?
  • 00:16:09 Možná bych chuť měl,
    ale vím, že to není tak jednoduché
  • 00:16:14 a dá to nějakou práci
    a čas je omezený.
  • 00:16:17 Dřív jsem dělal všechno,
    ale zjistil jsem,
  • 00:16:20 že takto cesta nevede.
  • 00:16:23 Pokud chce člověk
    něco dělat pořádně,
  • 00:16:25 tak se na to musí soustředit.
  • 00:16:28 To je inspirace z designu.
  • 00:16:32 To je třeba i ve sportu.
  • 00:16:34 Nikdo si nedokáže
    představit sportovce,
  • 00:16:37 kterého by náhodou něco napadlo
    a najednou by to byl skvělý výkon.
  • 00:16:42 Takto jsem třeba ovlivněný,
  • 00:16:47 že se snažím
    na svou práci soustředit.
  • 00:16:52 Podařilo se vám prosadit
    v automilovém průmyslu
  • 00:16:56 co se týče designu.
  • 00:16:58 Četla jsem,
    že jste navrhoval design
  • 00:17:02 luxusních vozů Porsche
    nebo Merzedes.
  • 00:17:06 Ale tato informace
    je trochu zavádějící.
  • 00:17:10 Já jsem tam pracoval
    jako modelér.
  • 00:17:14 Modeloval jsem myšlenky
    někoho jiného.
  • 00:17:21 Je tam nejvyšší šéf,
    několik stupňů.
  • 00:17:28 Je to týmová práce,
    já jsem byl až téměř na konci.
  • 00:17:35 Ale je to zajímavé zaměstnání.
  • 00:17:39 Jste tam mezi mnoha kameny
    a bez vás to nikdo neudělá.
  • 00:17:46 Takže někdo to navrhne,
    namaluje a na vás je,
  • 00:17:50 abyste to dal do nějaké podoby?
  • 00:17:55 Napřed někdo vymyslí zadání,
    jaké auto, pro mladé a podobně,
  • 00:18:06 začnou se kreslit myšlenky,
  • 00:18:09 udělá se třeba
    5 základních konceptů,
  • 00:18:12 vypracují se v počítači,
    vyfrézují se 1:1 v syntetické hlíně
  • 00:18:19 a pak přichází modelér.
  • 00:18:23 Až se to v reálném měřítku
    vymodeluje,
  • 00:18:29 tak se začnou vidět problémy.
  • 00:18:39 Navazuje se na starý model.
  • 00:18:46 Původní idea se začíná ztrácet
    a někdo ji tam musí vrátit.
  • 00:18:55 A to se právě modeluje
    v té hlíně.
  • 00:19:00 Takže to je na vás?
  • 00:19:02 Můžete tam vnést své myšlenky?
  • 00:19:09 Řeknu vám,
    jak postupuju já.
  • 00:19:11 Já to beru tak paradoxně,
  • 00:19:15 že se nesnažím
    přímo vnést svůj názor.
  • 00:19:21 Snažím se uvažovat tak,
    jak uvažuje designér
  • 00:19:28 a podle toho to modelovat.
  • 00:19:34 Když pak ten člověk vidí,
    že víte, co chce,
  • 00:19:38 tak k vám získává důvěru,
  • 00:19:41 tak se tam může udělat
    mnohem víc podle sebe.
  • 00:19:47 Je to dlouhodobý proces,
    mluví do toho víc lidí.
  • 00:19:52 Je to naprosto jiné,
    než práce v ateliéru.
  • 00:20:02 A co vás v tom procesu baví nejvíc?
  • 00:20:05 Těžko říct.
  • 00:20:07 Je to zajímavé,
    ale nesmí to trvat moc dlouho,
  • 00:20:10 protože modelér musí mít
    hlavně pevné nervy.
  • 00:20:14 Lidi, kteří to řídí,
    nebo designéři, pracují v počítači,
  • 00:20:19 tak se dá jedním kliknutím
    hodně změnit,
  • 00:20:23 ale já když to dělám,
    tak má člověk nějakou zodpovědnost,
  • 00:20:28 že je to rozměrově v pořádku.
  • 00:20:31 Ale je to fyzicky a tam se nedá
    tak lehce posunout.
  • 00:20:37 A když třeba těsně před koncem
    se to má celé změnit,
  • 00:20:42 tak to může být hodně stresující.
  • 00:20:47 Chápu dobře,
    že děláte celý vnitřek automobilu?
  • 00:20:52 Je to rozdělené.
  • 00:20:54 Každý dělá něco jiného.
  • 00:21:02 A stalo se vám někdy,
    že jste při své práci přišel na to,
  • 00:21:07 že je tam nějaký úplný nesmysl?
  • 00:21:14 Tam se hledá
    a mění vnitřní krabičky,
  • 00:21:21 tam je spousta chyb.
  • 00:21:28 Jde o vyladění toho.
  • 00:21:32 V dnešní době
    je úplně sochařský přístup,
  • 00:21:38 stále se uplatňuje.
  • 00:21:43 Automibilky to zkoušely odbourat,
    ale auta většinou nebyla úspěšná.
  • 00:21:51 Teď už to má jinou formu,
  • 00:21:54 počítače už udělají
    základní řemeslo, frézy a tak,
  • 00:22:03 ale cítění musí dělat lidé
    i dodneška.
  • 00:22:09 Jak jste se dostal k takové práci?
  • 00:22:12 Studoval jsem design,
    tak úplně přirozeně.
  • 00:22:16 Jeden spolužák tam začal dělat
    a přes něj jsem se tak dostal.
  • 00:22:22 Ale asi musíte být šikovný,
    když vás osloví znovu?
  • 00:22:28 Naposledy jste tam byl v zimě?
  • 00:22:33 Snažím se tam být v zimě
    a v létě pracovat v ateliéru.
  • 00:22:39 Váš ateliér už máte
    v Ostrovské Nové Vsi už hodně let.
  • 00:22:48 Od roku 1998.
  • 00:22:50 Už jsem tam začal pracovat
    v roce 1989.
  • 00:22:54 Byl to starý barák,
    který se zdědil,
  • 00:23:01 nevědělo se, co s ním,
    byl zanedbaný.
  • 00:23:09 Tam jsem začal tvořit
    a rozhodl jsem se tam zůstat.
  • 00:23:23 Pořádáte tam také
    den otevřených dveří.
  • 00:23:28 Co vás k tomu vedlo?
  • 00:23:34 Už hodně let zpátky byla akce
    moravsko-rakousko-slovenská,
  • 00:23:44 já jsem se na to připravoval,
    ale oni mi řekli,
  • 00:23:49 že už nejsem ve správném regionu.
  • 00:23:52 Tak jsem se naštval
    a udělal jsem si to sám.
  • 00:23:58 Pak jsem to několikrát zopakoval.
  • 00:24:01 I když poslední dobou
  • 00:24:04 jsem měl výstavu
    v Uherském Hradišti,
  • 00:24:07 tak jsem to nedělal,
    ale mám to zase v plánu.
  • 00:24:11 A jakou máte návštěvnost?
  • 00:24:14 Přichází lidé, dívají se, ptají?
  • 00:24:17 Myslím, že ano.
  • 00:24:19 Teda místní ne.
  • 00:24:20 To se tam odvážilo asi 5 lidí,
    samozřejmě známí.
  • 00:24:27 Poslal jsem to nejdříve každému,
    další rok jen některým,
  • 00:24:33 ale pak jsem to
    normálně prezentoval.
  • 00:24:36 Je to tedy pro širokou veřejnost?
  • 00:24:40 Není to jen pro výtvarníky?
  • 00:24:43 Ne, vůbec.
  • 00:24:44 Cítím, že místní lidi
    by to možná zajímalo,
  • 00:24:48 ale neodváží se tam přijít.
  • 00:24:51 Věřím, že příště přijdou.
  • 00:24:53 Děkuji, že jste přišel.
  • 00:24:55 Mým dnešním hostem byl
    výtvarník Michal Bauer.
  • 00:24:58 I s vámi, milí diváci,
    se loučím a přeji dobrou noc.
  • 00:25:02 Skryté titulky: P. Vintrlíková
    Česká televize, 2012
  • 00:25:04 .

Související