iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 9. 2019
18:28 na ČT24

1 2 3 4 5

5 hlasů
3963
zhlédnutí

Interview ČT24

Jan Švejnar, ředitel centra IDEA, Národohospodářský ústav AV ČR

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:09 Ekonomicky lepší časy nahrávali
    vládě k rozdávání peněz.
  • 00:00:12 A tlak nepolevují.
  • 00:00:13 Odbory chtějí vyšší platy
    ve veřejné sféře a také vyšší
  • 00:00:16 minimální mzdu.
  • 00:00:18 Co ta vzdálená budoucnost?
  • 00:00:20 Na co si Česko musí dávat pozor?
  • 00:00:22 Současná vláda musí neodkladně
    pohnou s důchodovou reformou.
  • 00:00:25 Mohl by se jinak systém zhroutit?
  • 00:00:27 V čem se malé ekonomické bitvy
    podobají těm velkým globálním?
  • 00:00:35 Dnes přišel Jan Švejnar
    z univerzity v New Yorku.
  • 00:00:38 Dobrý večer.
  • 00:00:43 Česko má před sebou
    schvalování rozpočtu.
  • 00:00:45 Vláda se pere s přidáváním
    a zároveň dodržováním schodku.
  • 00:00:48 Jak hodnotíte vy rozdělování peněz
    v Česku a přerozdělování rozpočtu?
  • 00:00:53 Je důležité si uvědomit,
    že už 30 let máme platy a mzdy,
  • 00:00:58 které jsou mezi třetinou
    a polovinou platů a mezd v Rakousku
  • 00:01:03 a Německu.
  • 00:01:04 Kdy před a po druhé světové válce
    jsme měli platy vždy na té stejné
  • 00:01:08 úrovni, ne-li vyšší.
  • 00:01:10 Je tady určitý problém,
    že jsme za těch 30 let,
  • 00:01:13 což je skoro stejně dlouhé
    období jako komunismus,
  • 00:01:16 nebyli schopni postoupit dále.
  • 00:01:18 Takže ty tlaky na zvýšení
    mezd jsou přirozené.
  • 00:01:24 Profesní, hospodářské a ekonomické
    organizace hovoří o tom,
  • 00:01:27 že to je nižší produktivitou
    práce a strukturu ekonomiky.
  • 00:01:33 Neobstojí.
  • 00:01:35 Produktivita práce je podobná
    jako na západě.
  • 00:01:39 Zahraniční podniky působí
    u nás i v západní Evropě a sami
  • 00:01:44 přiznávají, že produktivita
    práce je obdobná,
  • 00:01:47 někdy u nás dokonce vyšší.
  • 00:01:50 Není to pouze produktivitou práce.
  • 00:01:52 Samozřejmě celkově
    jde o produktivitu práce do velké
  • 00:01:55 míry a také o tom, jak se rozděluje
    zisk.
  • 00:01:57 Jak je ten zisk v platech
    a ve mzdách a do jaké míry
  • 00:02:02 jde investorům.
  • 00:02:05 Tady máme ten druhý faktor,
    který je velice důležitý.
  • 00:02:08 Tady z bilance může spočívat v tom,
  • 00:02:10 že některé firmy prostě
    přidávat lidem nechtějí?
  • 00:02:14 Ano.
  • 00:02:16 Ty firmy raději
    platí méně než více.
  • 00:02:18 Protože jsou pod tlakem investorů
    aby generovaly co největší zisk.
  • 00:02:23 A tak se snaží najít
    další pracovní sílu.
  • 00:02:26 Proto podniky už několik
    let hledají říkají,
  • 00:02:28 že nemají dost lidí.
  • 00:02:30 Ale přitom mají velkou averzi
    k tomu aby zvedli platy a mzdy.
  • 00:02:36 Což je samozřejmě na trhu úkon.
  • 00:02:39 Když je příliš velká
    poptávka, tak ceny rostou.
  • 00:02:42 Jdeme na trh, jsou tam jahody
    a není jich dost, tak cena vzroste.
  • 00:02:46 Proč se firmy v Česku
    chovají jinak?
  • 00:02:51 Ten tlak, který na ně byl vyvinutý
    doposud nebyl dostatečně vysoký.
  • 00:02:56 V západních zemích dlouhou dobu
    odbory a jiné instituce vytvářejí
  • 00:03:01 mnohem větší tlak.
  • 00:03:03 Tam tudíž dochází k tomu,
  • 00:03:04 že ta dělba mezi ziskem
    a platy je jiná.
  • 00:03:08 Ale i tak musíme říci,
  • 00:03:09 že celkově v celém světě
  • 00:03:11 za posledních 10 nebo
    15 či 20 let dochází k tomu
  • 00:03:14 přerozdělování ve prospěch zisku.
  • 00:03:17 A tudíž vidíme problémy,
  • 00:03:18 které nastávají ať už ve Spojených
    státech nebo v západní Evropě.
  • 00:03:22 Že mzdy a platy rostou mnohem
    pomaleji než kdy předtím.
  • 00:03:25 V poměru k produktivitě.
  • 00:03:26 V tomto ohledu vám tlak
    odborů připadá dejme tomu
  • 00:03:32 příliš neadekvátní?
  • 00:03:34 Protože roste minimální mzda
    rostou také platy ve veřejné sféře
  • 00:03:37 už několik let za sebou.
  • 00:03:38 Pořád neadekvátní?
  • 00:03:40 Je to několik posledních let.
  • 00:03:42 Ale pouze pár posledních let.
  • 00:03:44 Předtím ty platy tolik
    nerostly v poměru k tomu,
  • 00:03:47 jak rostl HDP a jak rostly
    zisky atd.
  • 00:03:50 Takže to je směr,
    který se dá očekávat.
  • 00:03:53 Akorát přichází z mého
    pohledu poměrně dost pozdě.
  • 00:03:57 Divím se, že přichází až teď.
  • 00:03:59 Samozřejmě tam vyhráli roli nejen
    odbory v tradičním slova smyslu,
  • 00:04:02 ale také zaměstnanecké
    asociace asociace v podnicích.
  • 00:04:07 Rekordní mzdy.
  • 00:04:08 34 000.
  • 00:04:10 Na to nedosáhnou dvě třetiny
    zaměstnanců.
  • 00:04:14 Nakolik je podle vás toto varovné?
  • 00:04:16 Je tady vždy problém v tom,
  • 00:04:18 že průměrná mzda má v sobě
    ty nejvyšší mzdy.
  • 00:04:23 Takže medián,
  • 00:04:24 tedy 50 % je pod průměrnou mzdou
    a pod tím budou dvě třetiny.
  • 00:04:31 Tam je problém.
  • 00:04:33 Ty nejnižší příjmy jsou
    na velice nízké úrovni.
  • 00:04:36 Když se vrátíme k tomu,
  • 00:04:38 jakým způsobem třeba právě
    toto je provázáno také s platy
  • 00:04:42 ve veřejné sféře a vůbec
    s přerozdělováním
  • 00:04:46 veřejných financí.
  • 00:04:48 Ministerstvo financí neustále
    ubezpečuje, že má na to přidávat.
  • 00:04:51 Ať už doktorům,
    učitelům, důchodcům.
  • 00:04:54 Že schodek 40 miliard
    není rizikový,
  • 00:04:57 protože veřejný dluh ČR klesá.
  • 00:04:59 Je toto podle vás skutečně
    podstatné měřítko?
  • 00:05:03 Je to podstatné měřítko.
  • 00:05:05 Řekl bych, že tady
    je tradiční pohled,
  • 00:05:08 který jsem také tradičně zastával.
  • 00:05:10 Že v období, kdy je silná
    konjunktura, tak je lepší,
  • 00:05:13 když je rozpočet v přebytku.
  • 00:05:15 A když je krize a recese, tak potom
    by vláda měla více utrácet,
  • 00:05:20 aby nahradila ten propad
    který je ze soukromé sféry.
  • 00:05:24 Když lidé méně utrácejí a podniky
    méně investují.
  • 00:05:27 Teď jsme ale v jiné situaci.
  • 00:05:28 A to proto, že jsou velice
    nízké úrokové míry.
  • 00:05:33 V tomto smyslu se vládě daří
    snížit dluh na 30 % HDP.
  • 00:05:41 Takže si vedeme mnohem lépe
    než za normální předchozí situace,
  • 00:05:45 kdy by úroková míra byla vysoká.
  • 00:05:48 Vláda v tomto má mnohem
    větší manévrovací prostor.
  • 00:05:52 40 miliard je velice malá částka,
  • 00:05:54 když se na to podíváme k poměru
    dluhu k HDP či jakékoliv
  • 00:05:58 jiné veličině.
  • 00:06:01 Takže toto byste vládě nevyčítal?
  • 00:06:04 Nevyčítal,
  • 00:06:05 pakliže bude vláda používat
    prostředky i v jiných oblastech
  • 00:06:09 velice užitečně.
  • 00:06:12 Vezměte si to, že teď si vláda může
    půjčit prakticky za nulový úkrok.
  • 00:06:17 A v euru dokonce za negativní úrok.
  • 00:06:26 V tom případě vláda může investovat
    do mnohých a mnohých projektů.
  • 00:06:31 Ať už to jsou silnice,
    dálnice, vzdělávání.
  • 00:06:34 Protože tyto projekty mají
    mnohem větší návratnost,
  • 00:06:38 než to co by vláda
    platila na úrocích,
  • 00:06:40 jestliže to je nula nebo
    dokonce dostává peníze,
  • 00:06:43 kdyby to byla negativní
    úroková míra.
  • 00:06:45 V tom smyslu má vláda
    velké možnosti.
  • 00:06:48 Jestliže považuje za správné,
  • 00:06:51 že zvyšuje příjmy v některých
    oblastech,
  • 00:06:54 tak to by samozřejmě
    měl být společně
  • 00:06:56 se zvyšováním produktivity.
  • 00:06:58 Potom to dává smysl.
  • 00:07:02 Jestli to je pouze
    rozhazování peněz bez cíle,
  • 00:07:05 takto velký význam nemá.
  • 00:07:06 Jak to hodnotíte vy?
  • 00:07:09 Uvidíme ve střednědobém horizontu.
  • 00:07:12 Jsou to kroky, které
    teď vláda podniká.
  • 00:07:14 Myslím si,
  • 00:07:15 že v oblasti rozvoje infrastruktury
    a investice do něčeho
  • 00:07:18 produktivního,
  • 00:07:19 tak tam těch posledních
    30 let to nebylo moc produktivní.
  • 00:07:27 Premiér říká, že Česko
    je ekonomický ráj.
  • 00:07:30 Že v podstatě žijeme v ráji.
  • 00:07:32 Mluví o růstu platů a důchodů atd.
  • 00:07:35 Opozice často kritizuje vládu,
  • 00:07:37 možná z pochopitelných
    a předvídatelných důvodů,
  • 00:07:40 že se vláda nechystá na doby,
    které nemusejí být tak pozitivní.
  • 00:07:44 Ministryně financí seděla tady
    včera na našem místě hovořila
  • 00:07:48 o tom, že Česko je dobře připravené
    na ekonomickou případu recesi.
  • 00:07:53 Dokáže to už teď ministerstvo
    financí odhadnout hodnověrně a může
  • 00:07:56 to tak být?
  • 00:07:57 Vždy podceňujeme to, že přijde
    zvenčí velká vlna negativní recese.
  • 00:08:03 Ta vlna která přišla před 11 lety.
  • 00:08:06 Tehdy jsem varoval, že přijde.
  • 00:08:08 A mnozí včetně ministr financí
    říkali, že jsme dobře připravení.
  • 00:08:13 Že není problém.
  • 00:08:14 A samozřejmě jsme
    tím byli postiženi.
  • 00:08:16 Tehdy to byl ministr
    financí Miroslav Kalousek.
  • 00:08:18 Tehdy.
  • 00:08:20 Je dobré být připraven.
  • 00:08:23 Ale jsme tak otevřená ekonomika,
  • 00:08:25 že jakýkoliv vnější šok co přijde
    bude mít pro nás velice
  • 00:08:29 silné následky.
  • 00:08:30 Takže jsme dobře připraveni v tom,
  • 00:08:32 že máme velice nízkou
    míru zadluženosti.
  • 00:08:35 Že se podařilo snížit dluh státu
    z těch 40 na 30 % takto výborné.
  • 00:08:41 Protože v tu chvíli si můžeme
    půjčit ještě více.
  • 00:08:46 Ta úroková míra je tak nízká,
  • 00:08:47 že v tom ta připravenost
    je největší.
  • 00:08:50 Není to díky tomu co děláme
    my ale díky tomu,
  • 00:08:53 že ve světě a zvlášť v Evropě
    je tak nízká úroková míra.
  • 00:08:56 Stejně tak náročné pro Česko
    připravit se na důchodové proměny.
  • 00:09:00 Jsme zemí, která si uvědomuje,
  • 00:09:03 že systém není
    dlouhodobě udržitelný.
  • 00:09:05 Ale když sledujete ty kroky.
  • 00:09:07 Reforma stále nikde.
  • 00:09:08 Čas ještě podle vás zbývá?
  • 00:09:10 Jak dlouhý?
  • 00:09:11 Čas nikdy nezbývá.
  • 00:09:17 Já jsem se účastnil
    přípravy důchodové reformy
  • 00:09:19 v ČR před desetiletími.
  • 00:09:21 Je tady shoda napříč
    politickým spektrem,
  • 00:09:23 že je zapotřebí něco dělat.
  • 00:09:26 Ale de facto se nic nedělo.
  • 00:09:29 Problém spočívá v tom,
    že samozřejmě přibývá lidí,
  • 00:09:33 kteří jsou v důchodovém
    věku a jsou pasivní.
  • 00:09:36 Ti co pracují na ně musí vydělávat,
  • 00:09:38 aby v tom průběžném systému
    financování důchodů bylo
  • 00:09:41 dost peněz.
  • 00:09:43 Myslím si, že ten základní
    problém co máme je,
  • 00:09:45 že se nepostaráme dost
    opravdu staré důchodce,
  • 00:09:48 kteří už na sebe nemohou
    v žádném případě vydělat.
  • 00:09:52 Že budeme muset udělat
    to, co dělají jiné země.
  • 00:09:55 Třeba Norsko je dobrým příkladem.
  • 00:09:57 Že prostě bude vyšší
    věk odchodu do důchodu.
  • 00:10:01 Jinak to nepůjde.
  • 00:10:02 Naznačujete něco, o čem hovoří
    ministryni financí.
  • 00:10:05 Ovšem včera premiér a ministryně
    práce sociálních věcí jasně řekli,
  • 00:10:08 že si to nedovedou představit
    a nechtějí odstropování důchodu.
  • 00:10:11 Podle vás je to ta cesta,
  • 00:10:14 která by mohla alespoň částečně
    v tom systému udržet udržitelnost?
  • 00:10:27 Budeme platit velice nízké
    důchody velkému počtu lidí,
  • 00:10:31 nebo větší důchody
    menšímu počtu lidí.
  • 00:10:39 Současné důchody
    jsou poměrně nízké.
  • 00:10:41 Je lepší platit vyšší
    důchody menšímu počtu.
  • 00:10:44 Těm opravdu starším lidem.
  • 00:10:48 A umožnit těm, kteří jsou
    akceschopní a práceschopní,
  • 00:10:52 aby pracovali a měli
    vyšší důchody v té době,
  • 00:10:55 kdy už nebudou schopni pracovat.
  • 00:10:57 Podle vás,
  • 00:10:58 měl by být tedy strop dočasný
    a pohyblivý třeba podle
  • 00:11:02 demografické křivky?
  • 00:11:03 Přesně.
  • 00:11:04 Podle demografické
    situace uvažujeme dnes.
  • 00:11:07 Ale současná a předchozí
    vláda se chlubila tím,
  • 00:11:10 že důchody zastropovala.
  • 00:11:12 Je to nepopulární téma?
  • 00:11:15 Každý člověk, který je blízko
    důchodové hranici, tak bych chtěl,
  • 00:11:18 aby mohl začít pobírat důchod.
  • 00:11:21 Ale racionálně si každý uvědomí,
  • 00:11:23 že ten důchod bude zapotřebí
    mnohem více za 10 let,
  • 00:11:26 než ho potřebuje okamžitě.
  • 00:11:28 V tom smyslu mít důchodovou
    reformu,
  • 00:11:30 která zajišťuje poměrně
    vysoký důchod ve vyšším věku
  • 00:11:34 a kde se ten strop pohybuje
    s demokratickým vývojem,
  • 00:11:37 protože lidé zůstávají zdravější
    a akceschopnější mnohem déle
  • 00:11:43 v životě, než tomu bylo
    před 10 nebo 30 lety.
  • 00:11:46 Je zapotřebí na to reagovat.
  • 00:11:49 Ministry Maláčová řekla, že nechce,
  • 00:11:51 aby lidé odcházeli z práce
    rovnou do hrobu.
  • 00:11:54 Je to přehnané?
  • 00:11:55 Je to přehnané.
  • 00:11:57 Teď je ten průměrný věk mnohem
    vyšší než odchod do důchodu.
  • 00:12:07 Ale když se důchody zaváděli,
  • 00:12:08 tak lidé žili v průměru jeden
    nebo dva roky nad věk odchodu
  • 00:12:13 do důchodu.
  • 00:12:15 Je tedy jisté,
  • 00:12:17 že musí přijít jiné dejme tomu
    další nepopulární řešení?
  • 00:12:22 To nepopulární řešení
    co se bude vkrádat je,
  • 00:12:25 že důchody budou růst
    pomalu anebo vůbec.
  • 00:12:30 To řešení co jsem naznačil,
  • 00:12:31 že budeme platit nízké důchody
    poměrně velkému počtu lidí a hodně
  • 00:12:37 let protože budou dlouho v důchodu
    a tudíž ten stát nebude
  • 00:12:40 mít dost peněz.
  • 00:12:41 Bude tam ještě další nešťastný
    efekt, že mladí lidé,
  • 00:12:45 kteří budou zatíženi daněmi velice
    silně a odvody a vyplatit důchody
  • 00:12:50 starších lidí tak budou
    mít tendenci jít do světa a vyhnout
  • 00:12:54 se placení.
  • 00:12:55 To je samozřejmě spirála která
    je smrtelná v tom smyslu,
  • 00:12:58 že když si vezmete země jako
    Rumunsko nebo Ukrajina,
  • 00:13:01 kde velká masa
    mladých lidí odchází,
  • 00:13:05 tak ten systém se stále
    ještě méně udržitelný.
  • 00:13:08 Je systém nastaven starobního
    důchodu dnes v takové rovině
  • 00:13:14 možného luxusu?
  • 00:13:15 Tím nemyslím vyššího důchodu,
  • 00:13:17 protože ani ta výše není úplně
    porovnatelná se západními zeměmi.
  • 00:13:20 Ale myslím to nastavení
    jako takové.
  • 00:13:22 Je to parametr, který už příští
    generace prostě nemůže zažít?
  • 00:13:28 Nemůže.
  • 00:13:29 Ten systém je neudržitelný
    jak u nás,
  • 00:13:31 tak v řadě západních zemí.
  • 00:13:34 A ta reforma je nutná.
  • 00:13:35 Některé země na tu reformu
    už přistoupily a jiné si toho
  • 00:13:39 jsou vědomi.
  • 00:13:40 Je to politicky samozřejmě
    velice ožehavá věc.
  • 00:13:43 Žádná vláda nechce být tou,
  • 00:13:46 která ten systém takto ustanoví
    a de facto jak jste správně
  • 00:13:48 podotkla tak předchozí vlády
    dokonce to zastropování uskutečnily
  • 00:13:54 v systému, který už to zastropování
    takové neměl.
  • 00:13:58 Bavíme se o dopadech
    na globální ekonomiku.
  • 00:14:01 Na Evropu také doléhá další fáze
    obchodní války mezi Spojenými státy
  • 00:14:05 a Čínou.
  • 00:14:06 Od začátku září platí další
    15 procentní clo na dovoz z Číny
  • 00:14:09 do Spojených států v hodnotě
    112 miliard dolarů.
  • 00:14:14 Je to nějaký významný
    mezník, který byl spuštěn?
  • 00:14:17 V čem je ta eskalace nebezpečná?
  • 00:14:18 Je to významný mezník.
  • 00:14:20 Začalo to vyjednáváním.
  • 00:14:22 Donald Trump,
  • 00:14:24 který rozjel tu dnešní obchodní
    válku vlastně vyostřil situaci
  • 00:14:30 ve vyjednávání.
  • 00:14:31 Začíná používat cla jako pomůcku.
  • 00:14:36 Číňané odvetou též uvalily cla.
  • 00:14:41 Teď dochází k eskalaci,
    tedy zvýšení.
  • 00:14:44 Tam je velké nebezpečí, že to bude
    mít silné ekonomické dopady.
  • 00:14:48 Ty dopady už existují a obchod
    mezi Spojenými státy a Čínou
  • 00:14:52 se už snížil.
  • 00:14:53 Je to cítit také jinde.
  • 00:14:55 Německý vývoz do Číny je mnohem
    menší než býval.
  • 00:14:58 Takže ten sekundární efekt
    na Evropu a na Japonsko
  • 00:15:02 a na nás tady bude znatelný.
  • 00:15:06 Je otázka, jak dlouho ta válka
    bude trvat než dojde ke smíru.
  • 00:15:11 A doufejme ke snížení anebo
    úplné eliminaci těch cel.
  • 00:15:15 Je pochopitelné,
  • 00:15:17 že oba ty dva trhy budou hledat
    odbytiště na jiných územích.
  • 00:15:22 Může to mít vliv na celkovou
    hodnotu a konkurenceschopnost
  • 00:15:25 na jiných trzích a musí
    to být pouze negativní?
  • 00:15:28 Nemusí to být negativní
    pro jednotlivou zemi.
  • 00:15:31 Třeba Indie bude ta, která bude
    vyvážet více do Spojených států.
  • 00:15:36 Zároveň bych očekával,
  • 00:15:38 že Čína bude hledat nové obchodní
    velké partnery a obchod mezi Indií
  • 00:15:41 a Čínou zvýší.
  • 00:15:54 Ale trhy americké a čínské
    porostou pomaleji a všechny země
  • 00:15:58 co tam vyvážejí a podniky
    to tam vyvážejí na tom budou hůře.
  • 00:16:02 Celkově v té globální ekonomice
    to bude negativní jev.
  • 00:16:05 Bude to mít negativní efekt.
  • 00:16:07 Je otázka, jak daleko to půjde.
  • 00:16:10 Máme ten jev, že Čína
    roste jako velmoc.
  • 00:16:15 Dlouhodobě ji rychleji
    než se očekávalo.
  • 00:16:19 Je to takový velký strategický
    pojem Tukididova past se tomu říká.
  • 00:16:27 Kdy hlavní velmoc, v tuto
    chvíli Spojené státy,
  • 00:16:31 jsou najednou konfrontovány
    novou velmocí, která se rodí,
  • 00:16:37 v tomto případě Čína.
  • 00:16:40 Ta Tukididova past,
  • 00:16:42 která pochází z doby kdy Sparta
    viděla že Atény rostou,
  • 00:16:46 tak došlo k velké válce.
  • 00:16:52 Takže dochází ke konfliktu.
  • 00:16:55 Není to pouze ta celní
    válka co tady vidíme,
  • 00:16:58 ale je tady celý problém toho,
    jak se svět vypořádá s novou,
  • 00:17:03 velice rychle rostoucí velmocí.
  • 00:17:07 Globální hráč jako je Čína.
  • 00:17:08 Proč si neustále oficiální
    status země rozvojové?
  • 00:17:13 Není to trochu absurdní?
  • 00:17:14 Je to pro ně výhodné.
  • 00:17:17 Celý ten princip,
  • 00:17:18 kdy Spojené státy s nimi potažmo
    Evropa a Japonsko a Jižní Korea
  • 00:17:24 poukazují na to, že přirozeně
    ekonomický rozvoj znamená,
  • 00:17:28 že ta daná rozvojová země, která
    se snaží posunout se dopředu,
  • 00:17:33 tak kopíruje a přejímá od těch
    vyspělých zemí jejich praktiky
  • 00:17:37 a jejich technologie a manažerské
    znalosti a tím se dostává kupředu.
  • 00:17:42 To dělaly Spojené
    státy vůči Evropě atd.
  • 00:17:44 Ten problém co teď vidíme je,
  • 00:17:46 že Čína už v některých oblastech
    svým způsobem předstihla Evropu
  • 00:17:52 a Ameriku.
  • 00:17:59 Amerika a Evropa říká, už nejste
    klasická rozvojová země.
  • 00:18:04 Teď byste měli hrát podle stejných
    pravidel jako hrajeme my.
  • 00:18:08 Tudíž ne zcizovat
    duševní vlastnictví atd.
  • 00:18:13 Nechávat volnost zahraničním
    investicím a mezinárodnímu obchodu.
  • 00:18:17 Přitom je to Čína která si stěžuje
    na postup ostatních u Světové
  • 00:18:21 obchodní organizace.
  • 00:18:27 Ten postup, který Čína teď řeší,
  • 00:18:30 tak je myslím
    ospravedlnitelný ve smyslu,
  • 00:18:33 že Světová obchodní organizace
    bude posuzovat jejich požadavek.
  • 00:18:38 Bude to trvat několik měsíců.
  • 00:18:40 Takže to nebude mít okamžitý efekt.
  • 00:18:42 Ale může dojít k verdiktu, který
    bude proti Spojeným státům.
  • 00:18:47 A potom bude záviset na tom,
  • 00:18:49 do jaké míry bude Donald Trump
    respektovat ten výsledek co bude.
  • 00:18:54 Co podle vás reprezentuje
    Donald Trump a jeho tlak?
  • 00:18:57 Říká, že Spojené státy se bez Číny
    mohou naprosto obejít.
  • 00:19:02 Je nějaký segment, kdy z toho
    mohou Spojené státy těžit?
  • 00:19:07 Budou to poměrně malé segmenty.
  • 00:19:09 Ty segmenty, které budou
    trpět, ty budou větší.
  • 00:19:12 Samozřejmě se najde podnik,
    který bude mít výhodu,
  • 00:19:16 když mu někdo nebude
    konkurovat z Číny.
  • 00:19:23 Ale to zmenšení obchodu bude
    silnější a celkový efekt
  • 00:19:27 na spotřebitele vůbec na celou
    ekonomiku bude negativní.
  • 00:19:30 Jak celá tato celní obchodní válka
    podle vás může proměnit světový
  • 00:19:35 obchodní trh?
  • 00:19:36 V tom pozitivním případě dojde
    ke smíru a dojde k otevření trhů.
  • 00:19:42 Čína začne jednat podle normálních
    pravidel vyspělých zemí.
  • 00:19:49 To bude mít samozřejmě
    blahodárný efekt.
  • 00:19:51 Je otázka, jak dlouho
    bude ta válka,
  • 00:19:54 která bude předcházet tomu smíru.
  • 00:19:56 Tam by mohlo dojít k velké
    ekonomické recesi nebo
  • 00:20:01 velké depresi.
  • 00:20:02 A to by samozřejmě
    bylo velice špatné.
  • 00:20:05 Protože zvlášť pro nás také Evropa
    je ve velice křehké situaci.
  • 00:20:09 Celá Evropa.
  • 00:20:10 Není v tom příliš pasivní?
  • 00:20:12 Zatím je pasivní.
  • 00:20:16 Evropa zatím hraje to,
  • 00:20:18 že se snaží mít dobré vztahy
    a využít obou hráčů kteří mezi
  • 00:20:23 sebou bojují.
  • 00:20:24 Ale dříve nebo později
    si bude muset vybrat.
  • 00:20:29 Ten není jasné,
  • 00:20:30 že všechny státy Evropy budou
    chtít jít tím stejným směrem.
  • 00:20:33 To bude další tlak.
  • 00:20:38 Negativní zásah do globální
    ekonomiky se očekává při Brexitu,
  • 00:20:41 zejména bez dohody, který
    prosazuje britský premiér Johnson.
  • 00:20:46 Jak tuto politickou kapitolu
    Velké Británie hodnotíte?
  • 00:20:49 Já si myslím, že to je nešťastná
    kapitola ve smyslu, že to je země,
  • 00:20:54 která má jednu z nejvyspělejších
    demokracií.
  • 00:20:57 Velice dobře vzdělané
    úředníky a státní správu.
  • 00:21:02 Poměrně velice vzdělaný národ.
  • 00:21:04 To hlasování,
  • 00:21:05 které vyústilo v Brexit tak nebylo
    úplně promyšlené.
  • 00:21:09 Pro mnoho lidí to neznamenalo
    vlastně si neuvědomovali
  • 00:21:12 o co se jedná.
  • 00:21:14 Ten negativní dopad,
  • 00:21:17 který tvrdý Brexit může
    mít na Británii a také na Evropu
  • 00:21:22 a potažmo potom globálně tak bude
    mnohem horší a mnohem silnější
  • 00:21:27 než se očekávalo.
  • 00:21:28 Dnes ztratila jeho konzervativní
    strana většinu v parlamentu.
  • 00:21:31 Je to zlom, který může
    zkomplikovat jeho politické plány?
  • 00:21:34 Ano a podstatně.
  • 00:21:37 Sázel na to,
  • 00:21:38 že bude mít politickou sílu
    na to by tvrdý Brexit uskutečnil
  • 00:21:43 ke konci října.
  • 00:21:45 Teď je zcela možné,
    že se mu to nepodaří.
  • 00:21:48 A co z toho vlastně vzejde,
    to zatím není vůbec čitelné.
  • 00:21:51 Politické dusno prožíváte ke Česko
    mimo jiné kvůli problémům premiéra
  • 00:21:55 Andreje Babiše.
  • 00:21:56 Poslechneme si co k tomu
    řekl včera.
  • 00:21:58 Předseda TOP 09 a také
    bývalý ministr spravedlnosti
  • 00:22:01 Jiří Pospíšil.
  • 00:22:03 Pokud v trestní kauze premiéra
    země jsou takové věci,
  • 00:22:06 které se dějí v případě jednoho
    až dvou % trestných kauz,
  • 00:22:09 pokud státní zástupce najednou
    náhle změní svůj právní názor
  • 00:22:14 teď budeme čekat týdny
    proč to nastalo,
  • 00:22:17 tak to je bohužel smrt pro právní
    stát v této zemi.
  • 00:22:20 Důvody jsou zatím neznáme.
  • 00:22:22 V čem spočívá ten obraz
    státního zástupce?
  • 00:22:24 Co v takovém případě podle
    vás nabourává důvěru v právní stát?
  • 00:22:28 Musí tady platit presumpce
    neviny na jedné straně,
  • 00:22:31 na druhé straně transparentnost
    v rozhodování o mocných?
  • 00:22:36 Musí být zcela jasná pravidla.
  • 00:22:39 Ta doposud byla dodržována.
  • 00:22:41 Pokud tomu rozumím,
  • 00:22:42 tak ten verdikt co byl včera vyřčen
    tak ještě to je doporučení na vyšší
  • 00:22:47 instanci, kde to bude
    znovu posuzováno.
  • 00:22:56 Takže musíme vyčkat.
  • 00:22:57 Vůbec neznáme detaily toho spisu.
  • 00:23:01 Je to 22 000 stran takže
    tam je spousta informací,
  • 00:23:04 o kterých nemáme žádné
    detailní názory.
  • 00:23:07 Je důležité,
  • 00:23:08 aby to bylo transparentní a všichni
    jsme viděli co se děje a jaké
  • 00:23:12 to je dozorování.
  • 00:23:15 Takže v tomto smyslu bych řekl
    vyčkejme těch několik dní to bude
  • 00:23:19 trvat až budeme mít definitivní
    názor.
  • 00:23:21 Česko si prožilo sérii velkých
    demonstrací namířených zejména
  • 00:23:25 proti výměně ministryně
    spravedlnosti a to vše je svázáno
  • 00:23:28 s touto kauzou.
  • 00:23:29 Premiér to označil za tlak
    na státního zástupce.
  • 00:23:33 Jak vnímáte vy podobné
    veřejné demonstrace?
  • 00:23:36 Třeba tou optikou, že jste
    žil v zahraničí.
  • 00:23:40 Součástí demokratického
    systému je i to,
  • 00:23:43 že občanská společnost se vyjadřuje
    a v našem případě ty demonstrace
  • 00:23:48 byly velice mírumilovné
    a nedocházelo k žádnému násilí.
  • 00:23:52 Takže tam není ani tento aspekt.
  • 00:23:55 Takže byli úplně slučitelné a zcela
    normální výrazem občanů,
  • 00:23:59 který měl efekt co chtěli.
  • 00:24:04 Viděl bych to jako
    pozitivní výsledek.
  • 00:24:08 V celém kontextu
    politického vývoje.
  • 00:24:10 Řekněte mi,
  • 00:24:11 když jste do toho jednu fázi vstupu
    svoji prezidentskou kandidaturu,
  • 00:24:15 tak jak vnímáte politické
    soupeření na území ČR?
  • 00:24:29 Vítězí tedy politické PR.
  • 00:24:31 Ten aspekt PR k důležitější
    než byl.
  • 00:24:40 Ale ty výsledky co vidíme
    jsou výsledky toho,
  • 00:24:44 jak voliči hodnotí dosavadní
    působení jednak tradičních
  • 00:24:47 politických stran, ke kterým
    se lidé staví dost kriticky.
  • 00:24:51 Vidí je, že buď jsou
    neefektivní nebo nevěrohodné.
  • 00:24:55 Anebo dávají šanci novým subjektům.
  • 00:24:59 Ať už to jsou Piráti
    anebo další hnutí.
  • 00:25:04 V tom smyslu to vidím jako
    zcela normální vyjádření
  • 00:25:06 demokratických tendencí.
  • 00:25:09 A nevidím zatím žádný
    důvod to vidět kriticky.
  • 00:25:13 Samozřejmě člověku se může
    líbit nebo nelíbit výsledek.
  • 00:25:16 Ale ten samotný princip
    tak jak je to uskutečňováno
  • 00:25:19 je v pořádku.
  • 00:25:20 Jsou tady velké otázky typu,
  • 00:25:23 zdali je někdo stíhaný nebo
    není a zdali je vinný nebo ne.
  • 00:25:27 Potom je tady ta otázka na kterou
    nemáme čas a to je sice do jaké
  • 00:25:32 míry mohou lidé, kteří mají velký
    majetek ovlivnit veřejná média.
  • 00:25:39 Třeba nám ten čas zbyde
    v příštím Interview.
  • 00:25:42 Děkuji vám za to, že jste
    přijal pozvání do dnešního.
  • 00:25:47 Děkuji za pozvání.
  • 00:25:48 Za okamžik Události.
  • 00:25:50 Hlavní zpravodajská relace ČT.
  • 00:25:52 Hezký večer vám všem.
  • 00:25:53 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Stínový mluvčí: Pavel Petrle

Související