iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 8. 2014
18:35 na ČT24

1 2 3 4 5

40 hlasů
1693
zhlédnutí

Interview ČT24

Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv

24 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:07 Zákaz adopcí pro homosexuální páry
    žijící v registrovaném partnerství
  • 00:00:13 považuje za diskriminační
    a protiústavní.
  • 00:00:17 Podařilo by se zákon
    o registrovaném
  • 00:00:21 partnerství prosadit?
  • 00:00:24 Je všechno lepší než dětský domov?
  • 00:00:29 Do Brna zdravím veřejnou
    ochránkyni práv Annu Šabatovou.
  • 00:00:34 Paní Šabatová,
  • 00:00:35 zákaz osvojení dítěte
    homosexuálními páry je podle vás
  • 00:00:42 diskriminační a protiústavní.
  • 00:00:44 Nebylo to výsledkem politické
    a společenské dohody,
  • 00:00:47 bez které by vůbec ten
    zákon nebyl přijat?
  • 00:00:53 Možná, že to bylo výsledkem
    aktuální politické dohody v PS,
  • 00:00:59 ale rozhodně to nebylo
    předmětem společenské dohody.
  • 00:01:03 A takovou politickou dohodu lze
    překonat, pokud nabudeme dojmu,
  • 00:01:07 že to je diskriminační.
  • 00:01:10 Máte pocit, že česká společnost
    je připravená na to,
  • 00:01:13 aby podpořila osvojování
    dětí páry stejného pohlaví,
  • 00:01:19 kteří žijí v registrovaném
    partnerství?
  • 00:01:22 Myslím si, že česká společnost
    by o tom měla diskutovat.
  • 00:01:25 To je první věc, která
    by velice prospěla.
  • 00:01:30 A také aby se o tom diskutovalo
    v médiích hlavního proudu,
  • 00:01:35 nejen v odborných časopisech,
    kde už existují články,
  • 00:01:39 které se k tomu staví
    velmi pozitivně.
  • 00:01:46 Upozorňují samozřejmě
    na určitá úskalí,
  • 00:01:50 jistě to není
    jednoduchá záležitost,
  • 00:01:52 ale v žádném případě z žádných
    odborných závěrů nevyplývá,
  • 00:01:57 že by homosexuálové nemohly
    být dobrými rodiči.
  • 00:02:05 O to se teď nebudeme přít,
    protože to je odborná diskuze.
  • 00:02:09 Není to ale podraz na ty, kteří ten
    zákon podpořili s ohledem na to,
  • 00:02:13 že tam ten zákaz pro
    homosexuální páry bude?
  • 00:02:18 Že jim díky tomu, že tam ten zákaz
    byl, oni podpořili ten zákon.
  • 00:02:25 A i zastánci homosexuálů slibovali,
  • 00:02:29 že osvojení dětí homosexuálních
    párů nikdy nepůjde a nejde.
  • 00:02:35 Není to podraz?
  • 00:02:39 Nemyslím si, že to je podraz.
  • 00:02:40 Od té doby uplynulo osm let.
  • 00:02:43 Byli volby, jsou tady nové
    poslanci, jsou tady nové generace.
  • 00:02:55 Je třeba o té otázce diskutovat.
  • 00:02:59 Pojďte nám přiblížit ten příklad,
  • 00:03:01 na základě kterého
    jste nabyla dojmu,
  • 00:03:03 že to ustanovení je protiústavní
    a diskriminační.
  • 00:03:08 Je to jednoduché.
  • 00:03:09 Obrátil se na mě muž,
    který si požádal na úřadě,
  • 00:03:16 aby byl zařazen do databáze lidí,
    kteří se mohou ucházet o osvojení.
  • 00:03:22 Je tam třeba ještě říci,
  • 00:03:25 že to zařazení do databáze
    je až výsledkem nějakého procesu,
  • 00:03:29 kdy ti lidé musí projít přípravami,
    musí projít testováním,
  • 00:03:33 a jsou posouzení,
  • 00:03:35 jestli se jako osobnosti vůbec
    hodí k tomu být náhradními rodiči.
  • 00:03:40 Jde tam o to, že je mu nebylo ani
    umožněné do této soutěže vstoupit.
  • 00:03:45 On se na nás obrátil a my jsme
    museli konstatovat,
  • 00:03:49 že úřad nepochybil, protože zákon
    opravdu říká zcela jednoznačně,
  • 00:03:57 že pokud někdo žije v registrovaném
    partnerství,
  • 00:04:00 tak nemůže osvojit dítě.
  • 00:04:03 Z toho pohledu
    vlastně bylo logické,
  • 00:04:05 že tu jeho žádost ani nepřijali.
  • 00:04:10 Ale současně jsme
    nemohli zabývat se tím,
  • 00:04:16 jestli ta celá konstelace
    je ústavně konformní.
  • 00:04:20 Je možné zacházet s lidmi různě.
  • 00:04:23 Ale musí to mít legitimní cíl.
  • 00:04:28 Znamená to, že kdyby tento muž
    požádala o osvojení dítěte dříve,
  • 00:04:36 než uzavřel registrované
    partnerství,
  • 00:04:38 tak žádné problémy
    tohoto typu by neměl?
  • 00:04:41 Úřady dnes nedělají rozdíl v tom,
  • 00:04:44 jestli svěřují dítě heterosexuálovi
    nebo homosexuálovi?
  • 00:04:51 Já nemám přehled o tom,
    jací lidé se hlásí k tomu,
  • 00:04:59 že by chtěli být náhradními rodiči,
    ať už pěstouny nebo osvojiteli.
  • 00:05:08 Já vlastně nevím,
  • 00:05:10 jestli ti lidé jsou heterosexuálové
    nebo homosexuálové.
  • 00:05:22 Zjišťují to úřady?
  • 00:05:25 Myslím si, že by to neměli
    zjišťovat.
  • 00:05:32 Kdyby člověk nebyl diskriminován,
  • 00:05:36 tak by se o tom
    tématu mělo hovořit.
  • 00:05:39 Pokud má homosexuální orientaci,
  • 00:05:41 mělo by to být otevřenou
    záležitostí a mělo by se o tom
  • 00:05:45 diskutovat, jaké je třeba
    zvýšené riziko třeba toho,
  • 00:05:50 že to dítě nebude čelit
    nějakým předsudkům,
  • 00:05:54 jakým způsobem on bude schopný
    se tomu vyrovnávat a poskytnout
  • 00:05:57 dítěti oporu.
  • 00:06:00 Nemělo by to být tabu
    v těch přípravách,
  • 00:06:02 ale nemělo by to být otázkou,
    která by ho diskvalifikovala.
  • 00:06:08 O tom § možná bude
    rozhodovat Ústavní soud.
  • 00:06:12 Pokud by ho zrušil,
    znamenalo by to,
  • 00:06:15 že i homosexuálové registrovaní
    ve svazku by měly automaticky
  • 00:06:20 možnost bez problému dostat
    se do pořadníku a být těmi
  • 00:06:25 náhradními rodiči?
  • 00:06:27 Oni by měli stejně jako každý jiný
    projít velice pečlivým posouzením,
  • 00:06:34 jestli se osobnostně
    k takové roli hodí.
  • 00:06:38 Politici a také veřejnost
    se k možnosti adoptovat dítě
  • 00:06:41 homosexuálními páry nestaví
    tak jednoznačně, jako vy.
  • 00:06:45 Pustím vám, co si o tom problému
    myslí poslanec ODS Marek Benda.
  • 00:06:52 Jestli ten další požadavek je,
    že chtějí a osvojovat děti,
  • 00:06:57 tak já říkám, zrušit registrované
    partnerství jako celek.
  • 00:07:01 Není normální mít dva
    tatínky nebo dvě maminky.
  • 00:07:04 Takto to ve světě nefunguje.
  • 00:07:06 A ani fyzicky fungovat nemůže.
  • 00:07:09 Co tomu říkáte?
  • 00:07:12 Takto to velice často
    ve světě funguje.
  • 00:07:16 Nemohu dát Marku Bendovi za pravdu
    ani pokud jde o věcnost tvrzení.
  • 00:07:23 Adopce dětí homosexuálními páry
    rozděluje i vládní koalici.
  • 00:07:29 Lidovci jsou zásadně proti.
  • 00:07:33 Je potřeba upravit vztah
    k tomu druhému tak,
  • 00:07:36 aby například když
    zemře biologický rodič,
  • 00:07:40 tak aby dítě zůstalo v péči
    toho, koho má rádo.
  • 00:07:44 Je to velmi složité,
    protože pak se musíme ptát,
  • 00:07:48 kdo je tím druhým
    biologickým rodičem.
  • 00:07:53 Jak se vyrovnáte s námitkou
    pana Bělobrádka,
  • 00:07:56 že by dítě mělo tři rodiče.
  • 00:07:58 Kde jsou práva biologického
    rodiče v takovém případě?
  • 00:08:03 Těch situací je celá řada
    a každá situace je jiná.
  • 00:08:08 Já na to neodpovím jedním vzorem.
  • 00:08:14 Dnes i v heterosexuálních vztazích
    vznikají problémové vztahy.
  • 00:08:19 Dnes je množství neúplných
    rodin, rekonstruovaných rodin.
  • 00:08:23 To je sociologická realita.
  • 00:08:26 A na tu je třeba reagovat.
  • 00:08:28 Je třeba udělat všechno pro to,
  • 00:08:32 aby děti zvládaly tu situaci
    a abychom jim pomáhali,
  • 00:08:39 pokud dojde k něčemu neobvyklému,
    tuto situaci zvládat.
  • 00:08:45 Oni mají problém s tím,
    že adoptované dítě žije v rodině,
  • 00:08:52 která není pro většinovou
    společnost úplně přirozená
  • 00:08:55 a normální.
  • 00:08:56 Nemůže se pak stát, že pro dítě
    bude taková situace náročná,
  • 00:09:01 že to dítě samo to může
    brát jako hendikep?
  • 00:09:06 Nedávno jsem četla odborný
    článek psychologa,
  • 00:09:09 který pracuje s pětadvaceti
    rodinami,
  • 00:09:11 které vychovávají děti
    ve stejnopohlavním svazku.
  • 00:09:19 On samozřejmě upozorňuje na určitá
    rizika, ale říkal,
  • 00:09:23 že mluvil s těmi odrostlejšími
    dětmi, a že sám byl překvapen,
  • 00:09:33 že samy děti neměli
    problém s přijetím okolím.
  • 00:09:44 Myslím si, že pokud ti rodiče
    třeba adoptují dítě,
  • 00:09:49 měli by mít ze zákona, a podle
    nového zákona mají,
  • 00:09:56 právo na odbornou podporu.
  • 00:09:58 A součástí té odborné
    podpory by mělo být i to,
  • 00:10:02 jakým způsobem zvládat tu situaci,
  • 00:10:04 která pořád je menšinová
    ve společnosti.
  • 00:10:08 Ptá se někdo těch
    dětí, o které jde,
  • 00:10:11 jestli by jim nevadilo žít se dvěma
    maminkami nebo se dvěma tatínky?
  • 00:10:17 Každá ta situace je jiná.
  • 00:10:19 Dost často se ty děti
    narodí do toho svazku.
  • 00:10:23 Tam se asi nikdo neptá.
  • 00:10:25 Pokud jde o osvojení větších
    dětí, třeba z dětských domovů?
  • 00:10:31 Pokud je mi známo, tak příliš
    větších dětí není osvojováno.
  • 00:10:40 Mluví se o tom, že homosexuální
    svazky nebývají stabilní,
  • 00:10:44 a že děti mohou být
    traumatizovány tím,
  • 00:10:46 že pokud se rozpadne ten svazek,
    že se vrátí do dětského domova.
  • 00:10:51 Neobáváte se toho,
  • 00:10:52 že svazky homosexuálních párů
    nebývají podle některých psychologů
  • 00:10:56 tak stabilní, jako jsou
    páry lidí opačného pohlaví?
  • 00:11:04 Ano, máte pravdu, bývají méně
    stabilní, ale zejména proto,
  • 00:11:11 že jsou bezdětné.
  • 00:11:14 To dítě mnohdy zachrání i ten
    heterosexuální vztah.
  • 00:11:19 Myslíte si,
  • 00:11:20 že i v případech párů stejného
    pohlaví by dítě mohlo zafungovat
  • 00:11:27 jako stmelující prvek?
  • 00:11:30 Ano, jsem o tom přesvědčená.
  • 00:11:37 Americká společnost právě z těchto
    důvodů to podpořila.
  • 00:11:52 Jak vy se díváte na osvojení
    dětí párem stejného pohlaví?
  • 00:12:03 Já jsem přesvědčen,
  • 00:12:05 že všichni sledujeme ten
    nejlepší zájem dítěte.
  • 00:12:12 Jako dětský psycholog vidím
    to hlavní a základní jako
  • 00:12:20 co je právem a potřebou dítěte.
  • 00:12:30 Příliš se upínáme na práva
    potenciálních rodičů a tomu
  • 00:12:37 přizpůsobujeme děti.
  • 00:12:39 A jak vy se díváte na to,
  • 00:12:41 že děti by měly být svěřovány
    i párům stejného pohlaví?
  • 00:12:45 Je to pro ty děti
    dobré, nebo jste proti?
  • 00:12:50 Já jsem přesvědčen o tom,
  • 00:12:52 a je to v podstatě i stanovisko
    naší největší psychologické
  • 00:13:01 společnosti, Českomoravské
    psychologické společnosti,
  • 00:13:05 mohu odkázat na oficiální
    stanovisko,
  • 00:13:08 které je na jejích webových
    stránkách, že je dobře,
  • 00:13:12 abychom v této věci
    byli velmi zdrženliví.
  • 00:13:17 Myslím si, že příroda to zařídila
    velmi moudře.
  • 00:13:24 Pokud to chápu dobře,
    nejste úplně pro.
  • 00:13:28 Já to dopovím.
  • 00:13:31 Rodíme se jako ženy a muži.
  • 00:13:34 A žádoucí pro dítě je, a takto
    po tisíciletí bylo,
  • 00:13:41 a je to přírodou ověřená praxe,
  • 00:13:44 aby dítě vyrůstalo v péči
    otce a matky .
  • 00:13:52 V péči ženy a muže.
  • 00:14:09 Dítě se tak učí získávat
    zkušenosti k tomu,
  • 00:14:13 jak zacházet a jednat s druhou
    polovinou lidstva.
  • 00:14:31 Já jsem přesvědčený, že tam,
    kde to jde, je to dobře.
  • 00:14:36 A ta adopce, tak jak já jí vnímám,
    je něco jako výběrové řízení.
  • 00:14:42 Je samozřejmé, že je po světě
    a u nás spousta rodin neúplných,
  • 00:14:48 rozpadlých atd., ale myslím si,
  • 00:14:57 že k těmto ne úplně hotovým rodinám
    není třeba přidávat další takové.
  • 00:15:05 Já teď poprosím paní Šabatovou,
    aby na to reagovala.
  • 00:15:09 Jak se vyrovnáte s tím
    argumentem, že v rodině,
  • 00:15:12 kde je maminka a tatínek,
    děti přebírají ty vzory,
  • 00:15:15 které potřebují do dalšího života?
  • 00:15:19 To je důležitý argument.
  • 00:15:21 Ale není to nenahraditelná situace.
  • 00:15:24 A když bohužel není
    ta rodina klasická,
  • 00:15:28 tak lze ty mužské vzory dodat
    prostřednictvím třeba dědečka nebo
  • 00:15:33 bratra nebo nějakého
    rodinného přítele.
  • 00:15:37 Je dobré,
  • 00:15:38 když se ten chlapec například
    vychovávaný dvěma ženami má možnost
  • 00:15:45 seznámit se s nějakým mužským
    vzorem, který je blízký té rodině.
  • 00:15:50 A totéž platí i naopak.
  • 00:15:52 Je to jedna z věcí, na které
    je třeba myslet.
  • 00:15:56 Doprovázení těchto rodin
    by s tímto mělo počítat.
  • 00:16:01 Obhájce adopcí
    homosexuálními páry říkají,
  • 00:16:04 že každá náhradní péče v rodině
    je v podstatě lepší,
  • 00:16:07 než pobyt v dětském domově.
  • 00:16:09 Je to opravdu tak jednoduché,
  • 00:16:12 nedělají tito lidé z dětských
    domovů strašáky?
  • 00:16:15 Protože dnes už ty dětské
    domovy jsou jiné,
  • 00:16:17 než bývaly před pětadvaceti lety.
  • 00:16:21 Nikdy věci nejsou tak jednoduché.
  • 00:16:25 Dlouhodobá ústavní výchova
    opravdu nesvědčí žádnému dítěti.
  • 00:16:30 A neumožňuje opravdu
    dobrou socializaci.
  • 00:16:33 To je něco, na čem bychom se měli
    shodnout s panem doc. Šturmou,
  • 00:16:40 kterého ještě jednou zdravím.
  • 00:16:43 Pro všechny děti se ale
    náhradní rodina nenajde,
  • 00:16:46 protože tam budou vždy děti,
    o které nikdo nebude mít zájem.
  • 00:16:50 Pojďme si připomenout,
  • 00:16:52 jako o dětech z dětských domovů
    mluvil nedávno Marek Benda.
  • 00:16:55 Teď to pustím.
  • 00:16:58 Dobře víte,
  • 00:16:59 že v dětském domově žádné
    použitelné děti v reálu nejsou.
  • 00:17:03 To je přece realita.
  • 00:17:06 Nutno dodat, že Marek Benda
    z ODS tento výrok omlouval,
  • 00:17:11 a pak vysvětlil, že to slovo
    použitelné dítě,
  • 00:17:14 měl na mysli ve smyslu
    právně volné.
  • 00:17:20 Jak je to v dětských domovech?
  • 00:17:22 Opravdu jsou tam děti, které
    nejsou vhodné pro náhradní péči?
  • 00:17:25 Které by nebylo možné umístit
    třeba do pěstounské rodiny?
  • 00:17:28 Je to tak, že tam žádné takové děti
    nejsou, jak říkala Marek Benda?
  • 00:17:34 Já hrozně nerada
    směšuji ty dvě debaty.
  • 00:17:41 Jedna debata je o tom,
  • 00:17:43 jestli mohou být homosexuální páry
    dobrými rodiči, já si myslím,
  • 00:17:47 že ano, a že mají právo na soukromý
    a rodinný život,
  • 00:17:50 a že jen kvůli tomu faktu,
  • 00:17:52 že žijí v registrovaném
    partnerství nebo nesezdaném páru,
  • 00:17:58 by je neměla vyloučit z té možnosti
    osvojení dítěte.
  • 00:18:05 Druhá debata je,
  • 00:18:07 jaké zvolit priority v rámci
    péče o ohrožené děti.
  • 00:18:13 Jde o to, jestli ty děti, které
    jsou teď v dětských domovech,
  • 00:18:16 a bylo by možné umístit
    je do náhradní péče,
  • 00:18:20 jestli o takové děti
    by ty homosexuální páry mohly mít
  • 00:18:23 zájem, že by se zvýšila možnost,
  • 00:18:25 že by si více dětí
    dostalo do náhradní péče?
  • 00:18:28 Já jsem se několik let účastnila
    práce v poradním sboru Úřadu pro
  • 00:18:41 mezinárodněprávní ochranu.
  • 00:18:45 Mnoho dětí jde do zahraničního
    osvojení,
  • 00:18:49 protože v ČR o ně nikdo
    neprojevil zájem.
  • 00:18:52 Je to proto, že jsou
    to romské děti.
  • 00:18:55 Je tam spousta velkých dětí.
  • 00:18:57 Pojďme se ještě podívat na dětské
    domovy, protože to je téma,
  • 00:19:01 které je možná v českých
    médiích trochu démonizované.
  • 00:19:04 Jsou na tom dětské domovy, teď
    po pětadvaceti letech, určitě lépe,
  • 00:19:10 než byly před sametovou revolucí?
  • 00:19:16 Co jim v tom dnešním
    chodu vyčítáte dnes?
  • 00:19:18 Co je tam ještě špatně, podle vás?
  • 00:19:24 Chtěla bych říci,
  • 00:19:25 že dětské domovy opravdu prošly
    velkou změnou a jsou mnohem lepším
  • 00:19:31 zařízením, než tomu bývalo dříve.
  • 00:19:33 To mohu potvrdit.
  • 00:19:36 Ale současně musím trvat na tom,
  • 00:19:39 že nejsou dobrým místem
    pro dlouhodobý život.
  • 00:19:44 Normálně se může dítě socializovat,
    že je v dobrém vztahu.
  • 00:19:53 A pak je tam lepší,
    když je v dobré rodině,
  • 00:19:56 která je třeba stejnopohlavní, ale
    jsou tam kvalitní lidské vztahy.
  • 00:20:02 Když jsem si četla některá vaše
    doporučení, překvapilo mě,
  • 00:20:05 že dáváte důraz na to, aby
    děti měly velkou volnost,
  • 00:20:10 aby měli neomezené vycházky.
  • 00:20:12 Ale když se dostávají do dětských
    domovů dětí,
  • 00:20:15 které pocházejí z problematických
    rodin a problematického prostředí,
  • 00:20:18 není ta volnost, kterou vy chcete,
    aby měli, přílišná?
  • 00:20:22 Jde o to, že i v normální rodině
    mají děti nějaké povinnosti,
  • 00:20:26 samozřejmě spoustu práv, ale
    i v normální rodině, rodič,
  • 00:20:30 když dítě udělá něco špatně,
    má možnost něco mu zakázat.
  • 00:20:34 V tom dětském domově
    to v podstatě nejde.
  • 00:20:36 Jakou mají šanci vychovatelé
    ty děti vychovávat,
  • 00:20:39 když ty děti mají mnohem více práv,
    než děti, které jsou v rodinách,
  • 00:20:45 a v podstatě vycházejí z těch
    slabších sociálních poměrů,
  • 00:20:49 mají problematické to prostředí,
    ze kterého vzešli?
  • 00:20:53 Já nemohu souhlasit s tím, že děti
    v dětských domovech mají více práv,
  • 00:20:57 než v rodinách.
  • 00:20:58 Nemohu souhlasit s tím, a odporuje
    to realitě, že doporučujeme,
  • 00:21:04 aby děti byly pořád venku.
  • 00:21:06 Tam jde o to, aby se život v tom
    zařízení podobal životu venku.
  • 00:21:17 Mají vychovatelé nějaké
    možnosti, jak děti vychovávat?
  • 00:21:22 Je celá řada nástrojů,
    jako usměrňovat děti.
  • 00:21:33 Máte s tím dítětem pedagogický
    vztah a poskytujete mu vazbu na to,
  • 00:21:37 co je dobré, co není dobré,
    jaké chování je vhodné,
  • 00:21:43 jak v dětském domově,
    tak pak v dalším životě.
  • 00:21:46 To je ten hlavní výchovný nástroj.
  • 00:21:52 V těch doporučeních bylo,
  • 00:21:54 že by měli mít vycházky bez omezení
    a nějakou uzamykatelnou skříňku.
  • 00:22:01 To je normální, ne?
  • 00:22:05 Ale když dítě přinese špatnou
    známku ze školy, nebo něco udělá,
  • 00:22:10 tak ho třeba nepustíme ven.
  • 00:22:13 To je normální.
  • 00:22:15 Mohou vychovatele používat stejné
    nástroje, jako v rodině normální?
  • 00:22:20 Mohou používat obdobné nástroje.
  • 00:22:23 Česko je jednou z mála zemí,
    která nemá ombudsmana pro děti.
  • 00:22:29 Je to problém?
  • 00:22:31 Je to problém.
  • 00:22:32 V ČR se obtížně prosazuje
    každá nová instituce.
  • 00:22:36 Vždy to narazí na odpor politiků.
  • 00:22:38 Je to už taková tradice, když měl
    vzniknout ombudsman v 90. letech,
  • 00:22:45 tak provázel velký odpor.
  • 00:22:53 Jaké případy by měla
    dětský ombudsman řešit?
  • 00:23:01 Největší role dětského
    ombudsmana není vyřešení sporů,
  • 00:23:04 ale v propagaci dětských
    práv v tom, že děti vědí,
  • 00:23:09 že existuje někdo, na koho
    se mohou obrátit v osvětě,
  • 00:23:15 v ovlivňování zákonů, to je hlavní
    role dětského ombudsmana.
  • 00:23:23 Umíte si představit,
  • 00:23:25 že byste tu roli dětského
    ombudsmana zvládli
  • 00:23:27 i na vašem úřadu?
  • 00:23:29 Se všemi těmi povinnostmi,
    které už máte teď.
  • 00:23:33 Umím si to představit.
  • 00:23:34 Ta situace, že bychom
    na to vyčlenili lidi, to,
  • 00:23:37 že bychom na to dostali prostředky.
  • 00:23:40 Je to model , který funguje
    v několika evropských zemích.
  • 00:23:46 V jiných zemích mají
    samostatného ombudsmana.
  • 00:23:49 Obojí je možné.
  • 00:23:51 Děkuji vám, že jste byla hostem.
  • 00:23:54 Na řadě jsou události.
  • 00:23:58 Živé titulky vytvořeny
    ve spolupráci se ZČU
    Stínová mluvčí: Dagmar Zajíčková

Související