iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 6. 2019
06:00 na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
2199
zhlédnutí

Zajímavosti z regionů (Praha)

Události a informace z kraje, v němž žijete

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Zajímavosti z regionů

  • 00:00:01 ZAJÍMAVOSTI Z REGIONŮ
  • 00:00:07 -Je to půl roku od požáru
    farmy Apolenka nedaleko Pardubic.
  • 00:00:10 Díků dárcům
    se činnost neziskového zařízení
  • 00:00:13 podařilo obnovit.
  • 00:00:14 Škody, které oheň napáchal,
    tam jsou ale stále znát.
  • 00:00:17 Uprostřed areálu
    zůstávají ohořelé ruiny,
  • 00:00:20 peníze na opravu
    a novou výstavbu farma nemá.
  • 00:00:24 Rozsáhlý požár,
    který na konci listopadu
  • 00:00:27 během několika hodin
    zničil zázemí pro sociální služby
  • 00:00:31 i seník plný krmiva.
  • 00:00:33 A takhle to vypadá na místě teď.
  • 00:00:35 Obvodové zdi jsou zbořeny
    a celý prostor
  • 00:00:37 je ohraničen páskou.
  • 00:00:39 Jenže nic se tady neděje
    a zřejmě ani dlouho dít nebude.
  • 00:00:43 -Finanční prostředky,
    které na to máme,
  • 00:00:46 zdaleka nepokryjí
    rozpočet celé nové stavby.
  • 00:00:48 -Tedy zhruba 5,5 milionu.
  • 00:00:50 Přispěli dárci, kraj i město,
    jenže na slíbené peníze
  • 00:00:53 od pojišťovny farma stále čeká.
  • 00:00:55 -Zázemí, které tady shořelo,
    je dočasně vyřešeno
  • 00:00:58 nějakou provizorní buňkou,
    ale na zimu víme,
  • 00:01:01 že máme prostě problém.
  • 00:01:02 -Denně sem přitom
    míří desítky lidí.
  • 00:01:05 -Je to něco pro ty děti úžasného.
  • 00:01:07 Vždycky koupíme tady
    malinký hrníček žrádla,
  • 00:01:10 oni si je nakrmí.
  • 00:01:11 -To hlavní je ale hippoterapie.
  • 00:01:13 Pro děti z mateřské školy Lentilka
    už pravidelná záležitost.
  • 00:01:16 -Tak, Kubí, nohu.
  • 00:01:18 -Máme zhruba osm koní
    na rehabilitaci,
  • 00:01:20 všichni musí mít zkoušky.
  • 00:01:22 -Apolenka funguje
    i jako chráněná dílna.
  • 00:01:24 Ve stájích pomáhá
    i 33letá Martina.
  • 00:01:27 Před třemi lety prodělala mrtvici.
  • 00:01:30 -Hůř se mi mluví
    a hlavně mě bolí pravá půlka těla,
  • 00:01:35 takže na ty tři hodiny
    a mám toho dost.
  • 00:01:38 Já tu práci miluju.
  • 00:01:40 Mám ráda zvířata,
    tady jsou koně, prasátko.
  • 00:01:43 -Právě krmení
    pro ně je teď díky dešti
  • 00:01:45 aspoň na nějaký čas zajištěno.
  • 00:01:47 Finanční problémy se ale zřejmě
    stejně snadno nevyřeší.
  • 00:01:52 Kbelík vody, iniciativa,
    kterou založila původně
  • 00:01:55 skupina matek s dětmi z Prahy.
  • 00:01:57 Vadilo jim sucho a zajímalo je,
    kolik vody za den
  • 00:02:01 lidé dokážou nachytat do kbelíku.
  • 00:02:03 Tou pak začaly zalévat stromy
    a trávníky před svými domy.
  • 00:02:06 Za tři týdny
    se do iniciativy připojilo
  • 00:02:09 2700 lidí.
  • 00:02:12 Martina Rosenbergová
    je závislá na obecní studni
  • 00:02:15 a nedostatek vody
    ji přivedl minulé léto na myšlenku
  • 00:02:18 začít použitou vodu
    sbírat do kyblíku.
  • 00:02:21 A nápad se před dvěma měsíci
    ujal v Lesokruhu
  • 00:02:24 v Třebechovicích pod Orebem.
  • 00:02:28 -Děti po obědě vzaly své talíře
    od jídla.
  • 00:02:31 Tady je přinesou
    do lavoru s vodou.
  • 00:02:34 Talíře předmyjí.
  • 00:02:35 Pokud potřebujeme
    jenom něco opláchnout,
  • 00:02:38 můžeme použít stejnou vodu
    jako byla na předmývání talířů.
  • 00:02:41 -Následně vodou pak zalijí
    například záhonky s jahodami.
  • 00:02:45 -Takovýchto kyblíků tady vyliji
    třeba tři až čtyři denně.
  • 00:02:49 -Tady v Lesokruhu ušetří
    díky Kbelíku vody do přírody
  • 00:02:52 přes 100 litrů vody týdně.
  • 00:02:54 S dalším nápadem,
    jak ušetřit kohoutkovou vodu,
  • 00:02:57 přišel Petr Doležal.
  • 00:02:58 Voda ze sudů
    mu na zalévání zahrady
  • 00:03:01 nedaleko Chrudimi nestačila.
  • 00:03:03 Vybudoval si proto rybníky
    pro zadržování vody.
  • 00:03:07 -Z této střechy stéká voda dolů.
    Naplníme tuhle spodní nádrž.
  • 00:03:10 Čerpadlem to přetáhneme nahoru.
  • 00:03:12 Tam jsou další rybníky a rybníčky
    a takhle to cirkuluje celé dokola.
  • 00:03:15 -Petr Doležal
    má v těchto sedmi rybnících
  • 00:03:18 40 kubíků vody.
  • 00:03:20 Počítá, že mu vyjde na celé léto.
  • 00:03:22 -Nepotřebujeme brát vodu z řadu.
  • 00:03:25 Navíc tato voda je pro rostliny
    daleko příznivější.
  • 00:03:28 -A pořádá i exkurze pro školy.
  • 00:03:30 Chce nejenom inspirovat
    ostatní zahrádkáře,
  • 00:03:33 ale stejně jako průvodci
    v Lesokruhu naučit děti
  • 00:03:36 správnému zacházení s vodou.
  • 00:03:39 Režisér Ondřej Trojan
    začal natáčet svůj pátý
  • 00:03:42 celovečerní film Bourák.
  • 00:03:44 Jde o černou romantickou
    hudební komedii.
  • 00:03:47 Bude to zároveň
    první velká filmová spolupráce
  • 00:03:49 s jeho bratrem,
    hercem Ivanem Trojanem.
  • 00:03:52 Dnes štáb natáčel v Rumburku.
  • 00:03:56 -Za všechno můžou
    ty tvoje automaty.
  • 00:03:59 -Ten tvůj chlast za to může.
  • 00:04:03 -Potřebuju pít, protože trpím.
  • 00:04:06 -Hádka Elvíry
    se svým synem Frantou poté,
  • 00:04:09 co kradl v místní herně.
  • 00:04:12 -Je závislý na automatech,
    a to je tak jeho
  • 00:04:14 hlavní motiv životní.
  • 00:04:17 -Elvíra je žena,
    které se to v životě
  • 00:04:19 moc nepovedlo,
    ale snaží se to zvládat
  • 00:04:22 díky určitým
    podpůrným prostředkům,
  • 00:04:25 jako je třeba alkohol.
  • 00:04:27 -Potřetí se na place sejde
    režisér s Jiřím Macháčkem,
  • 00:04:31 který si zahraje roli
    majitele kasina,
  • 00:04:33 golfisty a ctitele.
  • 00:04:37 -Je to člověk, který se živí
    takovými podivnými věcmi
  • 00:04:41 na hraně zákona celý život,
    ale přitom je asi o sobě
  • 00:04:46 přesvědčený, že je podnikatel.
  • 00:04:48 -Scénář Bouráka
    napsal Petr Jarchovský
  • 00:04:51 podle předlohy Evity Naušové.
  • 00:04:53 Původně se jednalo
    o sociální drama.
  • 00:04:58 -Pro mě v tom filmu
    je velké poselství to,
  • 00:05:01 že lidé, kteří se dostanou
    na úplné dno a vypadá to,
  • 00:05:05 že všechno je špatně,
    že pořád stojí za to,
  • 00:05:08 za ten svůj život bojovat.
  • 00:05:11 -Město na severu Čech,
    kde se film odehrává,
  • 00:05:14 pojmenoval režisér Ondřej Trojan
    podle Šluknovského výběžku
  • 00:05:17 Šlukdorf.
  • 00:05:19 -Vedle sebe jsou dřevěnice,
    paneláky.
  • 00:05:22 Je to tady poměrně dost bizarní,
    ale zároveň je to romantické.
  • 00:05:26 Je to takový trochu divoký západ.
  • 00:05:30 -Poprvé obsadil Ondřej Trojan
    svého bratra Ivana Trojana
  • 00:05:33 ve filmu Želary.
  • 00:05:35 Tehdy to byla jen vedlejší role.
    Teď bude hlavním hrdinou.
  • 00:05:39 -Tady ta role je na něj
    taková jak ušitá,
  • 00:05:42 tak jsem si řekl,
    že nazrál čas,
  • 00:05:45 abychom se potkali před kamerou,
    za kamerou.
  • 00:05:48 -Jarní natáčení
    potrvá až do konce června.
  • 00:05:50 Do Varnsdorfu a okolí
    se štáb vrátí opět na podzim.
  • 00:05:54 Premiéra filmu je naplánovaná
    na jaro 2020.
  • 00:06:00 Někteří lidé čekali
    i skoro dva dny u vchodu
  • 00:06:03 do liberecké zoologické zahrady,
    aby si mohli koupit
  • 00:06:06 sběratelskou eurobankovku.
  • 00:06:09 Ta vznikla ke 115. výročí
    založení nejstarší české zoo.
  • 00:06:15 Hlavní vchod
    do liberecké zoologické zahrady
  • 00:06:17 krátce před 8. hodinou ráno.
  • 00:06:19 Ve frontě stojí desítky lidí,
    někteří jeli i stovky kilometrů
  • 00:06:23 a čekali desítky hodin.
  • 00:06:25 -Od soboty od sedmé večer.
  • 00:06:27 -Jsem přijel z Trnavy
    a čekám asi dvě hodiny.
  • 00:06:30 -Jsme z Hradce a čekáme tady
    od šesti hodin od rána.
  • 00:06:37 -Dobré ráno, tak jste se dočkali.
  • 00:06:40 -Pokud si někdo chtěl zakoupit
    speciální bankovku,
  • 00:06:42 musel si také koupit
    klasické vstupné
  • 00:06:45 do zoologické zahrady.
  • 00:06:46 Za první čtyři hodiny
    tak prošlo turniketem 700 lidí.
  • 00:06:50 -Tak jste první, pane.
  • 00:06:52 -Na jednu vstupenku
    si člověk mohl koupit
  • 00:06:54 maximálně 5 bankovek.
  • 00:06:56 Velký zájem o ně měli
    hlavně sběratelé ze Slovenska,
  • 00:06:59 tam vyšlo eur
    s nulovou nominální hodnotou
  • 00:07:02 už skoro 50.
  • 00:07:04 Pan Josef má úplně všechny
    a přijel si i pro tuto,
  • 00:07:07 teprve druhou českou.
  • 00:07:09 -Od 100 do 200 kousků si odvezu.
  • 00:07:14 Já dělám i takového posla,
    že to nakoupím pro více lidí
  • 00:07:17 a budu to distribuovat
    na Slovensku.
  • 00:07:22 -Jsme na bankovku zvolili trojici
    slon indický, orlosup bradatý,
  • 00:07:25 takin zlatý neboli čínský.
  • 00:07:27 Jsou to zvířata,
    která bez zoologických zahrad,
  • 00:07:30 pokud se něco rapidního
    na světě nezmění,
  • 00:07:33 tak by měli jenom malou šanci
    k přežití.
  • 00:07:36 -Vedení zahrady
    velký zájem překvapil,
  • 00:07:38 podobnou akci ale v blízké době
    neplánují.
  • 00:07:41 Už teď se na internetu
    dají dnes prodané
  • 00:07:43 výroční eurobankovky
    koupit za několikanásobnou cenu.
  • 00:07:48 Projet Plzní z jednoho konce
    na druhý za normálních okolností
  • 00:07:52 trvá něco kolem čtvrt hodiny,
    ne tak ale teď.
  • 00:07:55 Plzeň je rozkopaná
    na několika místech najednou,
  • 00:07:57 na průjezdu městem se stojí
    a popojíždí v dlouhých kolonách,
  • 00:08:01 a to i hodinu.
  • 00:08:03 Problémy to dělá hromadné dopravě
    i zasahujícím záchranářům.
  • 00:08:06 A to jedna další uzavírka
    příští týden ještě přibude.
  • 00:08:10 45letý Martin Brejcha
    jezdí se sanitkou devět let.
  • 00:08:13 Kličkovat v dopravních zácpách,
    když pospíchá k případu
  • 00:08:17 na majácích, je zvyklý.
  • 00:08:18 Letošní kolabující doprava
    ale přináší
  • 00:08:21 rychlé záchranné službě
    komplikace,
  • 00:08:23 když se vozy vrací na základnu.
  • 00:08:25 Místo 15 minut
    sanita jede zpět i 45.
  • 00:08:30 -A celou tu dobu
    v podstatě nemůže být sanitní vůz
  • 00:08:33 využit k jinému výjezdu.
  • 00:08:35 Pokud není doplněn
    zdravotním materiálem
  • 00:08:37 a vůz opravdu není čistý
    a není připravený
  • 00:08:40 pro dalšího pacienta,
    tak celou tuhle dobu
  • 00:08:42 je výjezdová skupina blokována.
  • 00:08:44 -Kromě řidičů osobních vozů,
    kteří v kolonách
  • 00:08:47 v rozkopané západočeské metropoli
    tráví desítky minut,
  • 00:08:50 se trpělivostí musí obrnit
    i řidiči městské hromadné dopravy.
  • 00:08:53 Například autobusová linka 30
    musí jezdit
  • 00:08:55 po dvou objízdných trasách
    a nabírá zpoždění až 50 minut.
  • 00:09:00 -Další problémy máme potom
    ve středu města,
  • 00:09:02 tam v ranní a odpolední špičce
    máme problém
  • 00:09:05 na všech autobusových
    a trolejbusových trakcích,
  • 00:09:07 které přes střed města projíždějí.
  • 00:09:09 -A místo toho,
    aby uzavírky ubývaly,
  • 00:09:11 v pondělí 3. června
    k nim přibude další významná.
  • 00:09:14 Kvůli výstavbě
    nové tramvajové trati
  • 00:09:16 k Západočeské univerzitě
    dojde k uzavření Kaplířovy ulice
  • 00:09:20 až po Dobřanskou.
  • 00:09:21 Doleva se dát nemůžeme,
    protože tam je to
  • 00:09:24 na Borská pole uzavřené.
  • 00:09:26 Takže jedině tady doprava
    na přivaděč.
  • 00:09:28 Tak objízdná trasa
    by měla vést tudy Sukovou ulicí.
  • 00:09:32 Ale tady to ještě není dodělané,
    jedna část je uzavřená.
  • 00:09:37 -Situaci komplikuje i skutečnost,
    že stavby provádějí
  • 00:09:40 různí investoři, za stát
    Ředitelstvím silnic a dálnic,
  • 00:09:43 Plzeňský kraj i město Plzeň.
  • 00:09:45 -Silnice v Plzni
    jsou teď rozkopané a uzavřené
  • 00:09:48 na šesti místech najednou.
  • 00:09:50 A hotovo jen tak nebude.
  • 00:09:52 Většina termínů dokončení oprav
    je v roce 2020.
  • 00:09:56 Početné uzavírky v Plzni
    ale nekomplikují jen dopravu
  • 00:09:59 nebo práci záchranářů,
    problém znamenají taky
  • 00:10:02 pro místní živnostníky
    a podnikatele.
  • 00:10:04 Jsou nedostupní pro zásobování
    a přicházejí o zákazníky,
  • 00:10:08 což nejednoho z nich
    ohrožuje i existenčně.
  • 00:10:11 Iveta Churavá má v Plzni
    tři prodejny se zdravou výživou,
  • 00:10:13 na začátku roku
    se rozhodla otevřít i bistro.
  • 00:10:16 Pronajala a vybavila prostory,
    přijala personál
  • 00:10:19 a následně se dozvěděla,
    že se zavře Rooseveltův most,
  • 00:10:22 po němž se k ní dostává
    nejvíce zákazníků.
  • 00:10:25 Uzavírky se dotýkají
    i řady dalších podnikatelů
  • 00:10:28 ve městě.
  • 00:10:30 -Kdybychom byli závislí
    na prodeji jenom tady na prodejně,
  • 00:10:35 asi už jsme pravděpodobně
    skončili.
  • 00:10:37 -Nám klesají strašně tržby.
  • 00:10:38 My jsme zhruba tak
    na 20 procentech.
  • 00:10:41 Nájem, elektrika se platit musí.
    A výplaty taky.
  • 00:10:43 -Plzeň je uzavřená na řadě míst.
  • 00:10:45 Omezený je provoz na Slovanech,
    na Doubravce, na Borech
  • 00:10:48 i Lochotíně.
  • 00:10:51 -Ta dopravní situace
    je tady najednou úplně jiná.
  • 00:10:53 Klienti tady nechodí, nejezdí,
    protože se nemůžou
  • 00:10:56 přes most dostat.
  • 00:10:57 -Podnikatelé si ale stěžují
    také na obtížné zásobování.
  • 00:11:00 Na řadu míst je obtížné
    se vůbec dostat.
  • 00:11:02 Do zdejšího pekařství
    se mouka musí vozit menším autem.
  • 00:11:05 A musí tedy jezdit častěji.
  • 00:11:07 Podle zákona
    o pozemních komunikacích
  • 00:11:09 podnikatelům žádný nárok
    na kompenzace nevzniká.
  • 00:11:11 Obchodníci jsou ale přesvědčeni,
    že město má možnosti,
  • 00:11:14 jak jim pomoci.
  • 00:11:15 -Nám by stačily třeba
    zakázky na město.
  • 00:11:18 Městský ples třeba.
  • 00:11:19 -To město by mělo se živnostníky
    komunikovat a ptát se jich,
  • 00:11:22 jak můžou pomoct.
  • 00:11:24 A může to být typu,
    že nám nebudou účtovat
  • 00:11:26 zábory chodníků, které máme tady.
  • 00:11:30 -Hledáme v rámci
    zákonných mantinelů i možnosti,
  • 00:11:33 které město má,
    jak jim alespoň trochu ulevit.
  • 00:11:35 -Po schůzce s podnikateli
    už město nabídlo
  • 00:11:37 alespoň prozatím
    možnost prezentace
  • 00:11:40 v Radničních listech.
  • 00:11:43 Přestavba a modernizace
    českobudějovického letiště
  • 00:11:45 se blíží ke konci.
  • 00:11:47 Už v červnu obnoví provoz,
    zatím pro lehká letadla.
  • 00:11:50 A to hlavní má přijít za rok,
    kdy by na letišti,
  • 00:11:53 mezitím už
    s mezinárodní certifikací,
  • 00:11:55 měla začít přistávat
    i velká dopravní letadla
  • 00:11:58 na zahraničních spojích.
  • 00:12:00 Jihočeský kraj zatím hledá
    všechny možné způsoby,
  • 00:12:03 jak by areál letiště
    mohl prosperovat.
  • 00:12:05 Jedna věc do toho všeho
    ale nezapadá,
  • 00:12:08 dlouholetý ředitel
    Jihočeského letiště
  • 00:12:10 České Budějovice Ladislav Ondřich
    rezignoval na svou funkci.
  • 00:12:13 Důvody neuvedl.
  • 00:12:14 Kaplička v obci Planá
    u Českých Budějovic
  • 00:12:17 rozděluje obyvatele
    na veselejší a smutnější polovinu.
  • 00:12:20 Souvisí s dostavbou
    blízkého letiště
  • 00:12:22 a vyhlášení ochranného pásma.
  • 00:12:24 Zajímá se o ně letecký publicista.
  • 00:12:26 -Dobrý den, pane starosto.
    -Dobrý den.
  • 00:12:30 -Dneska pozemky jsou drahé
    a oni si chtějí postavit
  • 00:12:32 třeba na zahradě a nemůžou.
  • 00:12:34 -Protože je tam ta uzávěra.
    Třeba zbytečná.
  • 00:12:37 -Vlastně máme zahradu,
    úplně velkou, až k té cestě tam.
  • 00:12:40 -Starosta čeká na odpověď,
    jestli si zákaz výstavby
  • 00:12:43 správě přeložil.
  • 00:12:44 Obavy má hlavně
    ze samotného letiště.
  • 00:12:47 -Je to strašné, že po 13 letech
    nemají jasnou představu,
  • 00:12:50 jasnou vizi, co tady bude lítat.
  • 00:12:52 -Zatímco vrcholí dostavba letiště,
    rezignoval jeho dlouholetý ředitel
  • 00:12:56 Ladislav Ondřich.
  • 00:12:58 Poměrně nedávno popisoval,
    jaká letadla
  • 00:13:01 na něm budou od roku 2020
    přistávat.
  • 00:13:03 -Třeba letadlo takového typu,
    Airbus A320,
  • 00:13:07 bude u nás přistávat
    a vozit lidi na dovolenou.
  • 00:13:10 -Polovičním majitelem letiště
    je město.
  • 00:13:12 Podílí se na provozu,
    ale nevlastní žádné stavby
  • 00:13:15 nebo pozemky,
    které naopak kraj přikoupil.
  • 00:13:18 Kraj napůl s městem
    provozují letiště od roku 2006.
  • 00:13:21 Dotují ho desítkami milionů ročně.
  • 00:13:24 -Potřebujeme ještě další aktivity
    a tyto aktivity
  • 00:13:29 se mohou odvíjet
    na těch pozemcích.
  • 00:13:31 -Radnice chce záruku,
    že dotace do budoucnosti letiště
  • 00:13:34 nebyly zbytečné.
  • 00:13:38 -Nevíme, jakým způsobem
    je realizován marketing letiště.
  • 00:13:42 -Kraj proto angažoval
    dvě společnosti jako poradce.
  • 00:13:45 Ty mají za 120 dní dokázat to,
    co se nepodařilo
  • 00:13:48 za posledních 13 let.
  • 00:13:50 Navrhnout varianty rozvoje letiště
    a doporučit
  • 00:13:52 strategického partnera.
  • 00:13:55 -Taky může nastat situace,
    že nám řeknou,
  • 00:13:57 nehledejte strategického partnera
    a provozujte to letiště sami.
  • 00:14:00 -Letiště vznikalo
    ve 30. letech minulého století.
  • 00:14:03 První pokusy o přepravu
    cestujících sahají do období
  • 00:14:06 po válce.
  • 00:14:09 -Ta cena letenky
    byla jako druhou třídou
  • 00:14:12 vlaku do Prahy, 400 korun.
  • 00:14:14 -Teď čeká letiště
    proces certifikace.
  • 00:14:16 Hejtmanství věří,
    že zahájí mezinárodní provoz
  • 00:14:18 podle plánu.
  • 00:14:20 Do konce roku 2020.
  • 00:14:30 Lidi v Jihlavě
    podvádějí s rezidentskými
  • 00:14:32 parkovacími kartami.
  • 00:14:34 Kopírují je
    a falšují data platnosti.
  • 00:14:36 Radnice proto prozatím
    zpřísnila kontroly,
  • 00:14:39 výhledově chce přejít
    na automatické skenování
  • 00:14:42 registračních značek aut.
  • 00:14:44 Jaroslav Huňáček bydlí
    v městské památkové rezervaci
  • 00:14:47 v centru Jihlavy
    a zároveň má o kus dál i firmu.
  • 00:14:50 Zaparkovat s autem před svým domem
    nebo provozovnou
  • 00:14:53 ale velmi často vůbec nemůže.
  • 00:14:55 -Tak prostě tam jezdím
    kolem dokola
  • 00:14:59 a hledám alespoň nějaké místo,
    abych si vůbec někam stoupnul.
  • 00:15:02 -Parkování v centru města
    na rezidentských stáních
  • 00:15:05 je stále složitější,
    aut v centru přibývá,
  • 00:15:07 a to i přesto,
    že město každoročně prodává
  • 00:15:10 míň parkovacích karet.
  • 00:15:14 -Ti, kteří si dříve
    rezidentskou kartu kupovali,
  • 00:15:16 tak v současné době
    si ať už první nebo druhou
  • 00:15:19 vydanou kartu na vozidlo kopírují.
  • 00:15:21 -Potvrzují to i copy studia
    v Jihlavě,
  • 00:15:24 přestože je karta
    opatřena ochrannými prvky,
  • 00:15:26 žadatelů o jejich kopie přibývá.
  • 00:15:30 -Všechny takové žadatele
    posíláme pryč a odmítáme je.
  • 00:15:33 -Pověřil jsem městskou policii
    důslednějšími kontrolami.
  • 00:15:36 -Rozeznat falešnou
    nebo neplatnou parkovací kartu
  • 00:15:39 je pro strážníky složité
    a časově náročné,
  • 00:15:42 přestože už mají
    v mobilních telefonech
  • 00:15:44 patřičný software.
  • 00:15:46 Mnohem účinnější
    by byl automatický systém
  • 00:15:48 pracující pouze
    s registračními značkami aut.
  • 00:15:51 -Není vidět datum platnosti.
  • 00:15:52 -Kromě padělaných karet
    je podle městské policie
  • 00:15:55 velkým problémem také to,
    že je vydáno víc karet,
  • 00:15:58 než je parkovacích stání.
  • 00:16:02 -Když vezmeme hypoteticky,
    že parkoviště
  • 00:16:04 má 40 parkovacích míst,
    tak je na ně ale vydáno 80.
  • 00:16:06 -I podle Jaroslava Huňáčka
    tak musí město nejprve vybudovat
  • 00:16:09 záchytná parkoviště
    a teprve potom řešit
  • 00:16:12 automatické systémy.
  • 00:16:13 Podle náměstka primátora
    teď město připravuje
  • 00:16:16 nový dopravně-telematický projekt,
    který by měl komplexně řešit
  • 00:16:19 parkování na celém území Jihlavy
    včetně záchytných parkovišť.
  • 00:16:24 Příliš nízké, ve špatném stavu
    a ještě ke všemu dosluhující,
  • 00:16:27 tak Ředitelství vodních cest
    popisuje 5 mostů
  • 00:16:29 ve vltavském kanále
    mezi Vraňany a Hořínem.
  • 00:16:32 Do září příštího roku
    proto mají všechny
  • 00:16:34 projít rekonstrukcí tak,
    aby vltavským koridorem
  • 00:16:37 v tomto úseku pak mohly jezdit
    i větší lodě,
  • 00:16:40 které se teď pod mosty nevejdou.
  • 00:16:42 Elbe Princess
    nechali její majitelé vyrobit
  • 00:16:45 přesně podle rozměrů
    vltavského kanálu.
  • 00:16:47 Hotelová loď tak svou střechou
    míjí mosty v koridoru
  • 00:16:51 s rezervou desítek centimetrů.
  • 00:16:53 V případě, že se hladina zvedne,
    už neprojede.
  • 00:16:56 Stále ve střehu musí být kapitán
    tohoto parníku.
  • 00:16:59 Na 10kilometrové trati
    zasouvá kabinu celkem pětkrát.
  • 00:17:03 Brzy už podobné manévry
    nebudou muset dělat.
  • 00:17:07 V kanále mezi Hořínem a Vraňany
    čeká menší úpravu
  • 00:17:11 most v Chramostci.
  • 00:17:13 Kompletně nové ale budou
    dva silniční mosty
  • 00:17:16 v Lužci nad Vltavou.
  • 00:17:18 Spolu s nimi i železniční.
  • 00:17:20 Výraznou rekonstrukci
    čeká i most ve Vraňanech.
  • 00:17:23 Ten bude pohyblivý
    a zvedne se nad plující loď
  • 00:17:26 o víc než 2,5 metru.
  • 00:17:28 Všechny nově posuvné mosty
    budou technici řídit
  • 00:17:31 z jednoho místa,
    plavební komory v Hoříně.
  • 00:17:33 Kde budou koordinovat
    příjezd lodí, ale i vlaků a aut.
  • 00:17:39 -Stavba je náročná,
    protože je odvislá od toho,
  • 00:17:41 kdy se voda z kanálu vypustí.
  • 00:17:44 -Lepší podmínky čekají
    hlavně velké dopravní lodě
  • 00:17:46 s kontejnery,
    které by mohly odlehčit kamionům
  • 00:17:49 na silnici.
  • 00:17:53 -Naše studie ukázala,
    že vybudování
  • 00:17:55 nových vnitrozemských cest
    může přivézt až 4 miliony tun,
  • 00:17:58 což oproti stovkám tisíc tun,
    které se teď vozí,
  • 00:18:03 je obrovský nárůst.
  • 00:18:05 -Na pět nových mostů
    naváže stavba dalších šesti
  • 00:18:08 včetně těch,
    které jsou v hlavním městě.
  • 00:18:11 Vedle Elbe Princess
    by do pražských doků
  • 00:18:14 mohly po jejich rekonstrukci
    připlout i lůžkové lodě
  • 00:18:17 s více palubami,
    které teď plují třeba po Dunaji.
  • 00:18:22 Českem od víkendu projíždějí,
    a až do čtvrtka
  • 00:18:25 ještě projíždět budou,
    konvoje armády USA,
  • 00:18:28 přesouvají se z Bavorska
    na cvičení do Maďarska a Rumunska,
  • 00:18:31 celkem jde o 350 vozidel
    a 800 vojáků.
  • 00:18:34 S ohledem na komplikace v dopravě,
    které by mohly způsobit,
  • 00:18:37 jsou konvoje rozdělené
    do několika samostatných skupin.
  • 00:18:40 Českem projíždějí
    od Rozvadova přes Prahu
  • 00:18:43 a Starou Boleslav
    na hraniční přechod v Břeclavi.
  • 00:18:46 Bez komplikací to ale není,
    hlavní konvoj
  • 00:18:48 nabral včera večer zpoždění
    a kvůli závadě na jednom z vozidel
  • 00:18:52 ho i dnes část zůstala
    několik hodin stát
  • 00:18:54 v odstavném pruhu dálnice D5.
  • 00:18:57 Do 20. hodiny
    zbývá ještě několik minut
  • 00:19:01 a sem na bývalý hraniční přechod
    na Rozvadově
  • 00:19:04 přijíždí první část
    amerického vojenského konvoje.
  • 00:19:07 Dopravní omezení jsou minimální.
  • 00:19:09 Většina vojenských aut
    se totiž po dálnici přesouvá
  • 00:19:12 večer a během noci.
  • 00:19:14 Každou hodinu má přijet
    jedna skupina vozidel.
  • 00:19:16 Celkem je jich 14.
  • 00:19:18 Kromě vojenských nákladních aut
    tudy projíždí
  • 00:19:21 obrněné vozy Stryker a Humvee.
  • 00:19:23 Ještě před cestou
    do Staré Boleslavi
  • 00:19:26 se americký konvoj
    zastavil tady v Ostrově u Stříbra
  • 00:19:28 kvůli doplnění paliva.
  • 00:19:30 Vojáci tu stráví asi hodinu.
  • 00:19:33 Je skoro jedna hodina
    a první vozy přijíždí
  • 00:19:36 do armádního areálu
    ve Staré Boleslavi.
  • 00:19:38 Právě tady mají jedinou zastávku,
    kterou si v Česku naplánovali.
  • 00:19:42 Ti, kteří byli v čele konvoje,
    teď čekají na svoje kolegy.
  • 00:19:45 Americkou armádu po celou dobu
    doprovází vojenská policie.
  • 00:19:48 -Když jede několik stovek vozidel,
    pak je to pro nás jako Armádu ČR
  • 00:19:53 testování našich schopností
    logistické podpory.
  • 00:19:57 -Během nočních hodin
    nabral konvoj zpoždění.
  • 00:19:59 Podle harmonogramu
    už měli být vojáci na cestě
  • 00:20:02 do Staré Boleslavi.
  • 00:20:04 Ještě teď v 11 hodin dopoledne
    sem na Rozvadov
  • 00:20:06 přijíždí další technika.
  • 00:20:08 Kvůli poruše zůstává ve středu
    dopoledne stát několik vozidel
  • 00:20:11 v odstavném pruhu
    na 98. kilometru dálnice D5.
  • 00:20:13 Zdržení konvoje se projevuje
    i na dalších místech.
  • 00:20:17 Z RÁDIA: Prahou také projíždí
    konvoj americké armády,
  • 00:20:20 lehce brzdí provoz na Jižní
    a Štěrboholské spojce
  • 00:20:23 směrem na Mladou Boleslav.
  • 00:20:25 Další Zelená vlna
    nejpozději za půl hodiny.
  • 00:20:28 -Z Rozvadova přes Prahu
    a Starou Boleslav
  • 00:20:30 se vojáci přesouvají do Břeclavi.
  • 00:20:32 Odtud pak odjíždí
    na cvičení do Maďarska.
  • 00:20:35 Poslední technika
    by měla Česko opustit
  • 00:20:37 ve čtvrtek odpoledne.
  • 00:20:41 Synagoga ve Velkém Meziříčí
    je sice národní kulturní památkou,
  • 00:20:44 přesto je spíš ostudou města,
    slouží totiž jako asijská tržnice.
  • 00:20:48 Brzy by se to ale mohlo změnit.
  • 00:20:50 Skupina zastupitelů
    začala s židovskou obcí
  • 00:20:53 jednat o odkoupení
    nebo převzetí této stavby s tím,
  • 00:20:56 že by mohla být využitá
    pro turismus
  • 00:20:59 nebo kulturu ve městě.
  • 00:21:01 Citáty z písma nad vchodem
    zakrývá pastová cedule.
  • 00:21:04 Uvnitř budovy, která je
    národní kulturní památkou,
  • 00:21:08 se už dlouho prodává
    levný asijský textil.
  • 00:21:11 Skupina zastupitelů
    vedených Tomášem Rapušákem
  • 00:21:13 ale teď začala hlasitě volat
    po změně.
  • 00:21:18 -Naší snahou
    je všeobecný konsenzus
  • 00:21:20 na využití synagogy.
  • 00:21:22 -Při nedávném hlasování obyvatel
    o největších problémech
  • 00:21:25 Velkého Meziříčí
    skončila synagoga na 4. místě.
  • 00:21:27 Zastupitelé proto chtějí prosadit,
    aby Centrum levného nákupu
  • 00:21:30 vystřídala například galerie
    nebo kulturní sál.
  • 00:21:36 -Určitě není dobré
    to využití pro obchod, že jo.
  • 00:21:38 Na druhé straně
    oni to přinejmenším
  • 00:21:41 technicky udržují
    alespoň v nějakém stavu,
  • 00:21:43 že to nechátrá.
  • 00:21:45 -Myšlenka zastupitelů
    se rychle setkala
  • 00:21:48 s kladnou odezvou
    na sociálních sítích
  • 00:21:50 a příspěvek na opravu synagogy
    slíbila i nadace
  • 00:21:53 bývalého hokejisty Milana Nového.
  • 00:21:55 -V současné době vím,
    že se bavíme například
  • 00:21:57 o 12 milionech,
    které by byly k dispozici.
  • 00:21:59 -Opravu a lepší využití synagogy
    podporuje i vedení
  • 00:22:02 Velkého Meziříčí,
    i když se bojí vysokých nákladů.
  • 00:22:05 Narušená je totiž i statika.
  • 00:22:08 -Aby to došlo
    k nějakému lepšímu stavu,
  • 00:22:10 určitě je potřeba to opravit,
    ale záleží na podmínkách,
  • 00:22:13 na kterých se s židovskou obcí
    dohodneme.
  • 00:22:16 -Nikdo za těch 20 a více let
    neprojevil zájem
  • 00:22:18 takhle nějak tu stavbu využívat.
  • 00:22:20 -Zastupitelé by se na tom
    v rámci města chtěli dohodnout
  • 00:22:23 ještě v létě.
  • 00:22:25 Do konce roku
    potom chtějí uzavřít dohodu
  • 00:22:27 s židovskou obcí.
  • 00:22:32 V Brdech a na Šumavě
    by se mohla usadit
  • 00:22:35 populace rysa ostrovida.
  • 00:22:37 Potvrzují to snímky z fotopastí,
    které teď vidíte.
  • 00:22:40 Ukázaly, že mladý samec
    se loni na podzim
  • 00:22:43 vydal ze Šumavy do Brd
    a po několika měsících
  • 00:22:46 se vrátil zpátky.
  • 00:22:48 Každé zvíře má jedinečnou kresbu,
    která při podrobném zkoumání
  • 00:22:51 umožňuje jeho
    přesnou identifikaci.
  • 00:22:54 135 let staré nádraží v Dubí
    stojí uprostřed hor a lesů
  • 00:22:58 a je jednou
    z nemovitých kulturních památek.
  • 00:23:01 Zvláštní je ale i tím,
    že je v soukromých rukou,
  • 00:23:04 u svého druhu unikátní trati
    moldavské horské dráhy.
  • 00:23:08 Už 3. rokem ho ve volném čase
    a za vlastní peníze
  • 00:23:11 zachraňují manželé Našincovi.
  • 00:23:14 Tohle zařízení
    bylo v průběhu 20. století
  • 00:23:17 srdcem většiny
    železničních stanic,
  • 00:23:19 odsud výpravčí dával povely
    signalistům k postavení výhybek
  • 00:23:23 a návěstidel.
  • 00:23:28 -Nejdřív jsme tady pronajali byt,
    nebylo to jednoduché,
  • 00:23:33 ale manželka zařídila,
    a 12 let jsme tady byli nájemníci.
  • 00:23:37 -Nádraží manželé Našincovi koupili
    od Českých drah asi před 3 lety.
  • 00:23:41 V tu dobu už bylo opuštěné,
    bez zařízení
  • 00:23:44 a napadené dřevomorkou.
  • 00:23:46 Postupně ho dávají dohromady.
  • 00:23:49 -Nejtěžší je sehnat řemeslníky.
  • 00:23:51 -Ano, kteří ještě ovládají
    staré techniky.
  • 00:23:54 -Z historické budovy
    chtějí postupně udělat
  • 00:23:56 nostalgické nádraží.
  • 00:23:58 -Na trati se začalo jezdit
    v roce 1884 na Mikuláše,
  • 00:24:01 osobní doprava začala v roce 1885
    a jezdilo se odtud až do Německa
  • 00:24:06 a až do roku 1945.
  • 00:24:09 -Dubské nádraží je jedno ze šesti
    na trati z Mostu na Moldavu.
  • 00:24:12 Krušnohorská železnice
    stejně jako nádraží
  • 00:24:15 se objevila i na poštovní známce
    ke 130. výročí
  • 00:24:18 této technické památky.
  • 00:24:20 -Výškový rozdíl mezi stanicemi
    Dubí a Moldava
  • 00:24:22 činí skoro 400 metrů.
  • 00:24:24 -Vlak na trati projíždí
    dvěma tunely
  • 00:24:27 a údolí překonává
    po ocelové mostovce,
  • 00:24:29 117 metrů dlouhý viadukt
    podpírají 31 metrů vysoké
  • 00:24:33 zděné pilíře.
  • 00:24:34 Na moldavské horské dráze
    se jezdí celoročně
  • 00:24:37 jen o víkendech.
  • 00:24:39 O prázdninách pak osobní vlaky
    tady jezdí každý den.
  • 00:24:42 Celých 40 km
    moldavské horské dráhy
  • 00:24:44 obsluhuje jeden zaměstnanec.
  • 00:24:47 Tohle je tak třeba v Dubí
    už jen muzejní exponát.
  • 00:24:50 Mimochodem neříká se tomu
    plácačka, ale výpravka.
  • 00:24:57 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2019