iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 12. 2005
14:55 na ČT2

1 2 3 4 5

82 hlasů
8717
zhlédnutí

Úraz není náhoda

Teenageři

Chraňte zdraví vašich dětí

8 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Úraz není náhoda

  • 00:00:13 (komentář) Často slýcháme -
    a jistě i sami říkáme -
  • 00:00:15 že děti jsou to nejcennější,
    co v životě máme.
  • 00:00:18 A přesto se tak často nechováme
  • 00:00:21 a nedokážeme je ochránit
    od více či méně vážných zranění,
  • 00:00:25 z nichž většina je -
    bohužel - zbytečná
  • 00:00:28 a dalo by se jim zabránit
    dostatečnou prevencí.
  • 00:00:42 Říká se, že dospívání je cesta
    k nalezení sebeurčení.
  • 00:00:46 Dospívající dítě chce být
    už samostatné, dospělé, velké,
  • 00:00:49 chce samostatněji rozhodovat
    o svém životě,
  • 00:00:52 názorově se odpoutává od rodičů.
  • 00:00:55 Je to období, kdy na něj má
    větší vliv okolí -
  • 00:00:57 zkouší, konfrontuje, porovnává,
    hledá si cestu, hledá sám sebe,
  • 00:01:02 ale samostatnost a odpovědnost
    vždy nejdou ruku v ruce.
  • 00:01:09 Právě z touhy
    po překonávání hranic
  • 00:01:11 a z nedostatku zkušeností
    pramení řada úrazů -
  • 00:01:14 pochopitelně že mnohem častěji
    a více riskují chlapci.
  • 00:01:20 Ti potřebují vyzkoušet vše,
    o čem slyšeli -
  • 00:01:23 třeba jízdu mezi vagóny.
  • 00:01:24 Při této zábavě
    v posledních letech
  • 00:01:26 přišlo mnoho mladých lidí
    o život.
  • 00:01:28 Příčiny byly dvě:
  • 00:01:29 přimáčknutí nárazníkem
    a zásah elektrickým proudem.
  • 00:01:33 Troleje se přitom oběť
    nemusela ani dotknout -
  • 00:01:35 okolo vodiče působí
    silné elektrické pole.
  • 00:01:52 "Ty vole!"
  • 00:01:58 Vezl jsem vrtulníkem -
    je to už několik let -
  • 00:02:02 dva kluky, kteří přelejzali
    železniční vagóny.
  • 00:02:07 Nechápu, co...
    Nedokážu si vysvětlit,
  • 00:02:09 co je na tom zábavnýho,
    přelejzat železniční vagóny.
  • 00:02:12 Bohužel byli to...
    Jednomu bylo 16, druhýmu 17.
  • 00:02:16 Ti kluci si prostě neuvědomujou,
  • 00:02:18 že samozřejmě nad tím železničním
    vagónem je vedení -
  • 00:02:22 je tam elektrický napětí.
  • 00:02:24 Oba dva dostali - jak se říká -
    zásah elektrickým proudem, obloukem
  • 00:02:29 Za první věc, kterou to udělalo,
    tak je to strašně spálilo.
  • 00:02:33 Druhá věc, kterou samozřejmě
    tenhleten proud dělá,
  • 00:02:35 že porušuje v podstatě celej
    ten vnitřní oběh toho člověka,
  • 00:02:40 veškerý vnitřní prostředí,
  • 00:02:43 a bohužel oba dva kluci
    po převozu do nemocnice
  • 00:02:46 asi za 24 hodin prostě umřeli.
  • 00:02:49 Takže to je smutný, no.
  • 00:02:52 Elektrický proud patří
    mezi nejhorší -
  • 00:02:55 a to z toho důvodu, že působí
    dovnitř, do tkáně.
  • 00:02:58 Tzn. že na kůži může být popálený
    v rozsahu čtverečního centimetru,
  • 00:03:04 ale vevnitř, v tkáni, hluboko
    v tkáni - např. v oblasti šlach -
  • 00:03:08 to může napáchat takové škody,
    že dojde buď ke snížené
  • 00:03:13 nebo naprosto ke ztrátě
    pohyblivosti toho kterého prstu,
  • 00:03:17 anebo může destruovat tkáň tak,
    že dojde ke zničení cév
  • 00:03:21 a pak vlastně k odúmrtí
    té části končetiny.
  • 00:03:24 Vizuelně vypadá jako maso
    spálený v troubě.
  • 00:03:27 Prostě ten člověk je černej,
    loupají se z něj cáry kůže.
  • 00:03:33 Může bejt i při vědomí -
  • 00:03:35 tzn. cítí obrovskou,
    nesnesitelnou bolest.
  • 00:03:39 Může křičet, samozřejmě.
  • 00:03:41 Začne otejkat.
  • 00:03:43 Ty otoky - třeba krku -
    ho můžou udusit.
  • 00:03:45 Je to prostě skutečně
    pohled strašnej.
  • 00:03:49 A samozřejmě k tomu nasedá
    i další smyslový vjem -
  • 00:03:53 a to je samozřejmě, že je cítit
    prostě spálený maso.
  • 00:03:56 Elektrický proud vyššího napětí
    je charakteristický tím,
  • 00:03:59 že má vstup a výstup na těle.
  • 00:04:02 A tam, kudy běží,
    tam může napáchat škody.
  • 00:04:05 On běží po částech nejvíce
    vodivých - což jsou cévy a nervy,
  • 00:04:08 a my nikdy nevíme, kudy běží,
  • 00:04:10 protože on může běžet
    horizontálně,
  • 00:04:11 on může běžet tělem vertikálně,
  • 00:04:13 ale kudy přesně, to se nezná,
  • 00:04:16 a teprve po čase se můžou projevit
    různé komplikace -
  • 00:04:19 např. zničení břišní stěny,
    zničení části parenchymu jater.
  • 00:04:25 (komentář) Letní počasí vybízí
    k rozličným sportovním aktivitám,
  • 00:04:29 při nichž je možno získat
    obdiv dívek a uznání kamarádů.
  • 00:04:32 Plovárny většinou k dokázání si
    vlastní výjimečnosti nestačí.
  • 00:04:37 Zatopené lomy jsou místem
    mnohem vhodnějším -
  • 00:04:39 bohužel také mnohem nebezpečnějším!
  • 00:04:42 Při skoku nikdy nevíme,
    co se skrývá pod hladinou.
  • 00:04:46 Neodhadneme dobře svoje schopnosti.
  • 00:04:48 Můžeme utrpět šok
  • 00:04:49 a pomoc bývá od takovýchto míst
    většinou vzdálená.
  • 00:05:17 V tomto věku také přibývá
    počet úrazů,
  • 00:05:19 jejichž společným jmenovatelem
    jsou extrémní sporty.
  • 00:05:26 V patnáctém roce mnoho
    mladých mužů
  • 00:05:28 usedá poprvé
    do sedla motocyklu.
  • 00:05:31 Dosud nepoznaná síla v nich
    probouzí touhu předvést se
  • 00:05:34 a dominovat i za cenu risku.
  • 00:05:36 Divoké jízdy ale často končí
    v kotrmelcích,
  • 00:05:39 v nemocnici a někdy - bohužel -
    i na hřbitově.
  • 00:06:02 Zjistíte-li u dítěte touhu
  • 00:06:04 provozovat technický
    nebo extrémní sport,
  • 00:06:07 doveďte ho do organizovaného
    oddílu,
  • 00:06:09 kde mu zajistí odborné proškolení.
  • 00:06:19 (instrukce pro létání)
  • 00:06:38 (komentář) Extrémní sporty
    kladou extrémní nároky
  • 00:06:41 na dodržování pravidel bezpečnosti
  • 00:06:43 a tedy na nekompromisní používání
    ochranných pomůcek.
  • 00:06:47 Jestliže může být pro dětský
    organismus smrtelný pád z kola,
  • 00:06:51 totéž musí platit
    i pro pád ze skály!
  • 00:07:06 Učte své dítě už odmala
    myslet v souvislostech!
  • 00:07:10 Dáváte mu tím dobrý základ
  • 00:07:12 pro jeho další rozhodování
    a jednání v různých situacích!
  • 00:07:18 Naučte jej alespoň zčásti
    předvídat možná rizika,
  • 00:07:22 aby se naučilo předcházet
    možným problémům!
  • 00:07:30 V tomto věku by se už mělo
    cítit zodpovědné samo za sebe.
  • 00:07:34 Mělo by si umět srovnat
    žebříček hodnot a uvědomit si,
  • 00:07:37 že svým jednáním může
    o některé z nich přijít!
  • 00:07:52 Naučte své dítě znát
    hodnotu jeho života!
  • 00:08:16 Cesta od narození dítěte
    k dospělosti je dlouhá a složitá.
  • 00:08:21 My, dospělí, jsme stačili získat
    více zkušeností než naši potomci.
  • 00:08:25 Pokusme se jim jich
    co nejvíce předat!
  • 00:08:28 Možná je tím ochráníme
    před neštěstím!
  • 00:08:31 A o to by nám mělo jít!
  • 00:08:34 Vždyť děti jsou to nejcennější,
    co v životě máme!
  • 00:08:44 Skryté titulky
    Jan Šmíd