iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 9. 2008
16:45 na ČT2

1 2 3 4 5

25 hlasů
6693
zhlédnutí

Svět na kolejích

Všechno, co chcete vědět o železnicích a lidech kolem nich

16 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Svět na kolejích

  • 00:00:15 Ve světě na kolejích tentokrát
    projedeme jednu trať
  • 00:00:17 na československém pomezí,
    svezeme se električkou
  • 00:00:21 po unikátní úzkorozchodné železnici
    mezi Trenčianskou Teplou
  • 00:00:25 a Trenčianskými Teplicemi
    na Slovensku,
  • 00:00:28 ukážeme vám nový vědecko-technický
    park
  • 00:00:30 na vývoj zabezpečovacích
    technologií ve Mstěticích u Prahy
  • 00:00:34 a představíme fotografa
    Jana Satorského,
  • 00:00:36 který za své fotografie
    s železniční tématikou
  • 00:00:39 získal ocenění
    Czech Press Photo
  • 00:00:42 a chybět nebude ani pravidelná
    soutěž.
  • 00:00:48 Jednou z našich nejhezčích
    a nejzajímavějších tratí
  • 00:00:51 se svezeme v tomto vydání
    Světa na kolejích.
  • 00:00:55 Konkrétně pojedeme z Bojkovic
    do stanice Vlárský průsmyk
  • 00:00:59 na hranicích se Slovenskem.
  • 00:01:03 Vyjíždíme z Bojkovic.
    Cestující je hlavně pracující lid.
  • 00:01:08 V letím období také letní turisté.
  • 00:01:14 Blížíme se na zastávku
    Bojkovice-město,
  • 00:01:17 která byla dostavěna asi před pěti
    lety.
  • 00:01:20 Lidé to mají rozhodně blíž.
  • 00:01:22 Stanice Bojkovice je trošku bokem
    města.
  • 00:01:26 Kolik kilometrů je úsek z Bojkovic
    do Vlárského průsmyku?
  • 00:01:31 Je to přesně 33 kilometrů.
  • 00:01:35 Jakou průměrnou rychlostí jezdíte?
    -60 km/hod.
  • 00:01:40 Momentálně je to 70.
    -Taky svištíme.
  • 00:01:46 Přijíždíme na zastávku Pitín.
    (hvizd píšťalky)
  • 00:01:51 -Souhlas.
    -Jo.
  • 00:01:55 Tady je taková zvláštnost, musíme
    překonat výškový rozdíl.
  • 00:02:01 Budeme se otáčet o 180 stupňů levým
    obloukem.
  • 00:02:07 Všude tady ovečky.
    -Uvidíme ještě krávy.
  • 00:02:12 Blížíme se k bývalé železniční
    stanici Pitín,
  • 00:02:16 která byla na křižování vlaků.
  • 00:02:19 Tady snad ani cestující nebyli,
    jen k vystřídání výpravčích.
  • 00:02:25 A asi tři roky zpátky z toho
    udělali oddíl.
  • 00:02:31 Oddílová návěstidla postavili tak,
    že ten úsek je rozdělený.
  • 00:02:35 Za námi může jet další vlak
    z Bojkovic.
  • 00:02:40 Dřív se tady asi hodně vozilo dříví
    z lesů.
  • 00:02:44 -Jo, to ještě hodně.
  • 00:02:50 Ve větších stanicích byly
    vybudovány pily.
  • 00:02:55 Jak koukám na husté lesy,
    stalo se vám,
  • 00:02:58 že jste se potkal se zvěří
    na kolejích?
  • 00:03:02 -Určitě.
    To se stává každému strojvedoucímu.
  • 00:03:07 To je na denním pořádku.
    Bažanti, zajíci a srny.
  • 00:03:17 To se stalo snad každému.
    I mně.
  • 00:03:21 Mně dokonce divočáci.
    Jednou dokonce tři najednou.
  • 00:03:25 Zážitky mám, nic příjemného.
    Přímo na kolejích.
  • 00:03:29 -Přímo na kolejích tři divočáci.
    -Ano.
  • 00:03:32 -Kolik tady jezdí osobních vlaků?
    -Odhadem denně 20 tam, 20 zpátky.
  • 00:03:39 Teď se blížíme do ŽST Slavičín.
    Jede osobák do Uherského Hradiště.
  • 00:03:44 -Budeme se křižovat.
    -Ano.
  • 00:03:48 -Kolik máme před sebou kilometrů?
    -Dvanáct.
  • 00:03:53 -Co to je za kopečky kolem nás?
    -Bílé Karpaty.
  • 00:03:57 Tady je ten přejezd nebezpečný.
    (houkání vlaku)
  • 00:04:03 -Už se tady stal nějaký průšvih?
    -Když jsem byl na postrku.
  • 00:04:09 Srazili jsme důchodce.
    S favoritem.
  • 00:04:13 -Jak to dopadlo?
    -Při té smůle dobře.
  • 00:04:16 -Přežil.
  • 00:04:19 -Vylezl z auta,
    museli jsme ho ošetřit.
  • 00:04:24 Vjíždíme do železniční stanice
    Bílnice.
  • 00:04:29 Dost se tady nakládá dřevo.
    Původní záměr byl zdvojkolejnit
  • 00:04:36 trať, což dokládají různé mosty
    a přejezdy.
  • 00:04:41 Tady to uvidíme krásně.
    Vešla by se sem i druhá kolej.
  • 00:04:46 Ale zřejmě z finančních důvodů
    k realizaci nedošlo.
  • 00:04:52 Teď zajedeme do lesa.
    Pak zase vyjedeme.
  • 00:04:56 Je to krásný vjezd.
    Vypadá to nádherně.
  • 00:05:00 Dojíždíme
    do stanice Vlárský průsmyk.
  • 00:05:03 To je konečná tohoto vlaku.
    Cestující mohou pokračovat
  • 00:05:09 na Slovensko motorovým vozem
    železnic Slovenské republiky.
  • 00:05:18 Jan Zátorský je známý fotograf.
    Jeho snímky můžete znát
  • 00:05:21 z našich časopisů nebo díky tomu,
    že získal hned několik cen
  • 00:05:27 v prestižní fotografické soutěži
    Czech Press Photo.
  • 00:05:30 Nás zajímal ve Světě na kolejích
    proto,
  • 00:05:33 že už několik let fotografuje
    velice zajímavě dráhu.
  • 00:05:39 Svůj první vlak jsem nafotil zřejmě
    jako dítě.
  • 00:05:44 Ale seriózně jsem se tomu začal
    věnovat v roce 2004.
  • 00:05:48 Bylo to úplnou náhodou.
    Jel jsem kolem Seneckých jezer
  • 00:05:51 na kole, to je taky náhoda,
    protože vůbec nejezdím na kole,
  • 00:05:55 a zjistil jsem, že Slovenské dráhy
    prodaly takový pozemek
  • 00:06:00 mezi tratí na Šalu a Slunečními
    jezery svým zaměstnancům
  • 00:06:08 a oni si tam udělali chaty.
  • 00:06:12 Byla to absurdní situace,
    kdy dva metry od trati
  • 00:06:17 se odehrávaly normální scénky
    ze života.
  • 00:06:20 Lidé se koupali v bazénu a opékali
    buřty.
  • 00:06:23 Mě natolik zaujala absurdnost té
    situace, že jsem to začal fotit.
  • 00:06:28 Potom se mi podařilo během jara,
    léta udělat nějaký soubor,
  • 00:06:32 který měl omezený počet fotografií,
    nicméně stačilo to na to,
  • 00:06:37 aby si toho mezinárodní porota
    všimla
  • 00:06:41 a získal jsem za to cenu
    na Czech Press Photo.
  • 00:06:46 A ta porota mě také vyzvala,
    abych v tom pokračoval,
  • 00:06:50 že se jim to líbí.
    Tak já jsem to rozšířil
  • 00:06:54 na Českou republiku, na Prahu,
    zjistil jsem,
  • 00:06:57 že je tady taky dost takových
    absurdních míst,
  • 00:06:59 a pokračoval jsem v tom a dělám to
    dodnes.
  • 00:07:02 Já mám Prahu prochozenou
    po kolejích kompletně.
  • 00:07:05 Všechny trati, všechny detaily.
    Taková místa musíte hledat.
  • 00:07:08 Není jich zase tolik.
  • 00:07:10 To je jedna z věcí,
    které mě na tom baví.
  • 00:07:13 Komunikovat s těmi lidmi.
  • 00:07:16 Když přijedete do zahrádkářské
    kolonie do Kbel,
  • 00:07:19 kde jsou lidé,
    kteří žijí s tím vlakem,
  • 00:07:22 tak když tam přijedete poprvé
    a řeknete jim,
  • 00:07:25 co po nich chcete,
    tak tam nenafotíte nic.
  • 00:07:28 Ostýchají se a říkají:
    Co to je za člověka?
  • 00:07:30 Chce nás tady fotit,
    když jede vlak.
  • 00:07:33 Co na tom je?
  • 00:07:35 A když jste tam po desáté,
    tak už vás ani nevnímají.
  • 00:07:38 Pozdraví a vy si tam fotíte
    a pak z těch stovek a tisíců záběrů
  • 00:07:42 vyberete pár,
    které jsou autentické.
  • 00:07:46 Třeba paní Bauerovou,
    to je ten snímek,
  • 00:07:49 kdy ona pěstuje muškáty v Karlině
    a jede rychlík.
  • 00:07:55 Tak tu jsem fotil asi týden
    den co den,
  • 00:07:59 asi 500 vlaků než jsem opravdu
    dosáhl toho,
  • 00:08:04 že ten rychlík ji fakt useknul.
  • 00:08:10 Nejlepší pro mě je jít pěšky někde
    po trati a dívat se.
  • 00:08:19 A najednou jsem zjistil,
    že řada drážních věcí,
  • 00:08:24 třeba výhybka,
    vypadá jako člověk.
  • 00:08:28 Nebo je nějaké zákoutí,
    naprosto konkrétní -
  • 00:08:33 sponka na montážním voze,
    který vypadá jako baletka.
  • 00:08:37 Takže jsem se domluvil
    s některými českými osobnostmi,
  • 00:08:42 které velmi ochotně,
    když viděly o jaký projekt jde,
  • 00:08:46 tak mi to sehrály.
    Někdy to bylo poněkud krkolomné,
  • 00:08:51 protože jsem potřeboval baletku,
    která si dá nohu za hlavu.
  • 00:08:56 Nebo se mi herec musí dát
    do nějaké polohy.
  • 00:09:04 Nebo politik přizvat bratra a hrát
    odstředivku.
  • 00:09:07 Někdy v listopadu budu mít z toho
    výstavu.
  • 00:09:10 Bude to součást výstavy
    Czech Press Photo,
  • 00:09:14 takže to bude zřejmě částečně
    na Staroměstském náměstí
  • 00:09:18 a částečně
    v Galerii Josefa Sudka,
  • 00:09:20 která je vedle Staroměstského
    náměstí.
  • 00:09:26 Je víc než pravděpodobné,
    že za nějaký čas budeme
  • 00:09:28 ve Světě na kolejích vysílat
    o nových poznatcích a patentech,
  • 00:09:32 které vznikly
    tady ve vědecko-technickém parku
  • 00:09:35 ve středočeských Mstěticích.
  • 00:09:38 My jsme ve zbrusu nové budově
    natáčeli hned po jejím dokončení.
  • 00:09:44 Objekt vyrostl během pouhých
    dvou let
  • 00:09:46 u trati Praha - Lysá nad Labem -
    Kolín
  • 00:09:49 nedaleko železniční stanice
    Mstětice.
  • 00:09:51 Stavba byla financována
    ze tří zdrojů -
  • 00:09:53 z fondů Evropské unie,
    ze státního rozpočtu
  • 00:09:55 a ze soukromých prostředků.
    V jejích zdech najdou teď zázemí
  • 00:09:58 vývojáři, vědci
    i začínající podnikatelé.
  • 00:10:02 Cílem je podpora malého a středního
    podnikání
  • 00:10:04 a vývoj nových technologií.
  • 00:10:11 Z hlediska zaměření tohoto parku
    je kladen důraz
  • 00:10:14 na rozvoj zabezpečovacích
    technologií pro dopravu,
  • 00:10:17 především pro železniční.
    Zvláště aktuální v poslední době,
  • 00:10:21 kdy selhávají různá zařízení,
    především lidský faktor.
  • 00:10:30 Budova ve Mstěticích bude mít
    tři části.
  • 00:10:33 Samotný vědecko-technický park
    pro malé a střední firmy,
  • 00:10:36 Centrum pro transfer technologií,
    které bude zajišťovat
  • 00:10:39 poradenské, informační a vzdělávací
    programy,
  • 00:10:42 a pak tak zvaný podnikatelský
    inkubátor.
  • 00:10:48 Park je určen právě pro to,
    že spolupracujeme s ČVUT
  • 00:10:52 pro studentské firmy.
  • 00:10:56 Firmy, které vzniknou
    na technických univerzitách
  • 00:11:01 a studenti se rozhodnou zkusit,
    zda jejich nápad,
  • 00:11:07 jejich podnikatelská vize
    je reálná, životaschopná
  • 00:11:13 a přinese komerční úspěch.
  • 00:11:18 Budova vědecko-technologického
    parku
  • 00:11:20 je vybavena nejmodernější
    počítačovou technikou
  • 00:11:22 a jsou v ní i špičková výzkumná
    pracoviště.
  • 00:11:28 Tady se nacházíme v jedné
    z nejzajímavějších částí
  • 00:11:30 laboratoře pro testování
    elektromagnetické kompatibility
  • 00:11:34 v kompletně stíněném prostoru.
  • 00:11:38 Tato laboratoř je testovací
    laboratoř pro testování přístrojů
  • 00:11:43 dřív než proběhne jejich testování
    v akreditované laboratoři.
  • 00:11:50 První firmy by se měly
    do vědecko-technického parku
  • 00:11:53 Mstětice
    nastěhovat v nejbližších týdnech.
  • 00:11:58 Na Slovensku,
    jenom kousek za našimi hranicemi,
  • 00:12:01 se můžete svézt po zajímavé
    úzkorozchodné dráze.
  • 00:12:05 Před 99 lety vznikla jako
    příměstská tramvaj,
  • 00:12:08 ale už 90 let patří železnici.
  • 00:12:11 Doveze vás z Trenčianské Teplé
    do Trenčianských Teplic.
  • 00:12:17 Výstavba trati byla zahájena
    v roce 1907
  • 00:12:20 a uvedena do provozu
    v roce 1909
  • 00:12:23 jako úzkokolejná jednosměrná
    elektrická
  • 00:12:28 napájená 750 V, o rozchodu 760 mm.
  • 00:12:34 První vozy,
    které byly v tomto provozu,
  • 00:12:37 byly tři motorové vozy, tři osobní
    vozy a tři nákladní vozy,
  • 00:12:44 které zabezpečovaly i přepravu
    zboží
  • 00:12:47 z Trenčianské Teplé
    do Trenčanských Teplic.
  • 00:12:50 Tyto vozy byly dodány maďarskými
    firmami.
  • 00:12:57 Tak se vydejme,
    společně s lázeňskými hosty
  • 00:13:00 a s rodiči s dětmi, na cestu
    po šest kilometrů dlouhé trati.
  • 00:13:08 Je to zajímavá trať tím, že to není
    ani železnice ani tramvaj.
  • 00:13:11 Je to něco mezi tím.
  • 00:13:13 Úzkorozchodná elektrická trať
    je poslední
  • 00:13:17 na území bývalého Československa.
  • 00:13:19 -Vy jste sice tramvaj,
    ale houkáte jako vlak.
  • 00:13:22 (zakoukání)
  • 00:13:24 Vidíte sám, že to nemá ten potřebný
    respekt.
  • 00:13:31 Tak to musí mít houkačku jako vlak.
    (zahoukání)
  • 00:13:36 Což asi cestující nepřekvapí.
  • 00:13:38 Ovšem na volant ve vlaku se asi
    leckdo kouká s úžasem.
  • 00:13:44 Je to jako brzdové stupně
    s tím řazením.
  • 00:13:47 Toto jsou originální vozy, které
    vyrobila Tatra vagónka Studénka.
  • 00:13:52 Vyrobila je v roce 1953.
  • 00:13:57 A v 80. letech byly rekonstruovány
    do této podoby.
  • 00:13:59 Jsou to tři motorové vozy,
    dva vozy jsou řídící.
  • 00:14:05 Vjíždíme do Trenčianských Teplic.
    Toto je ještě předměstí, sídliště.
  • 00:14:12 Jízda z výchozí stanice
    trvá asi 16 minut.
  • 00:14:16 Konstrukční rychlost vozů
    je 40 km,
  • 00:14:21 ale traťová rychlost je
    30 km/hod.
  • 00:14:24 Vzhledem k charakteru trati je to
    taková vyhlídková rychlost,
  • 00:14:28 aby z té jízdy
    i cestující něco měli.
  • 00:14:32 -Pojďte dál. Nebojte se.
    -Nebojíme se.
  • 00:14:34 -Dvakrát?
    -Ano.
  • 00:14:36 Dvacet korun.
  • 00:14:40 Mimochodem,
    strojvedoucí Petr Joachystál
  • 00:14:43 je původem Čech a na Slovensko se
    přestěhoval,
  • 00:14:46 mimo jiné,
    i kvůli tomuto motoráčku.
  • 00:14:50 Oženil jsem se do Púchova
    a stál jsem před otázkou,
  • 00:14:53 když jsem přecházel z lokomotivního
    depa ve Valašském Meziříčí,
  • 00:14:56 kam jít.
  • 00:14:58 Jestli do Žiliny, do Púchova
    nebo do Teplé.
  • 00:15:01 A Teplou jsem si vybral,
    protože je tady tato tramvaj,
  • 00:15:05 která mě odmala očarovala.
    Už jako malé dítě mě sem děda vodil
  • 00:15:10 o prázdninách
    z Valašského Meziříčí.
  • 00:15:12 Líbilo se mi to, ale nevěděl jsem,
    že tady skončím.
  • 00:15:16 Ale víceméně kvůli té železnici
    jsem přišel do Teplé.
  • 00:15:22 A teď už vjíždíme do nové stanice,
    která byla postavena v roce 43,
  • 00:15:26 za války.
  • 00:15:29 Je to architektonicky chráněná
    památka.
  • 00:15:32 Původní stanice byla u hotelu
    Grand,
  • 00:15:36 asi 200 metrů dál za touto stanicí.
    KONEČNÁ STANICE
  • 00:15:40 PROSÍME, VYSTUPTE
    NA SHLEDANOU
  • 00:15:46 Slíbil jsem soutěž, tady je.
    A začneme vyluštěním minulé otázky:
  • 00:15:52 Co slavili na setkání parních
    lokomotiv Rande 08 v Bratislavě?
  • 00:15:59 Tak bylo to 160 roků parostrojní
    železnice na Slovensku.
  • 00:16:02 Správně nám to napsali
    i tři výherci
  • 00:16:05 volných jízdenek Českých drah
    na 2 tisíce kilometrů:
  • 00:16:08 Dušan Zabloudil z Jihlavy,
    Miroslav Pilík z Karlových Varů
  • 00:16:11 a Jaromír Tarantík z Bukovan.
    Všem třem gratuluji.
  • 00:16:15 Stejnou odměnu můžete vyhrát,
    když správně odpovíte na dnešní
  • 00:16:18 otázku.
  • 00:16:20 Tentokrát se vás ptám, kolik
    kilometrů měří unikátní železniční
  • 00:16:23 trať, která spojuje Trenčianskou
    Teplou s Trenčianskými Teplicemi?
  • 00:16:28 Své odpovědi posílejte emailem
    nebo na korespondenčním lístku:
  • 00:16:36 A na viděnou se s vámi všemi,
    kdo se zajímáte o železnici,
  • 00:16:39 těším tentokrát výjimečně
    už za dva týdny.
  • 00:16:49 Česká televize 2008

Související