4. 7. 2017
Jako jediný z českých filmů se do hlavní soutěže 52. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary probojoval koprodukční film České televize s Karlem Rodenem – Křižáček. V Domě ČT jej dnes v 15:00 představí delegace tvůrců v čele s režisérem Václavem Kadrnkou a herci Alešem Bilíkem a Janou Oľhovou.
Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho letního dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem. Směr cesty ale nezná, brzy se ztrácí a s ním i archetypálně dětský element vyprávění.
Zoufalý otec se vydává po stopách zmizelého synka. Jako by mu ale osud nepřál, všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli. Bořka postupně přemáhá beznaděj, zmatené vědomí se drolí a okolní krajina se stává krajinou jeho mysli.
„Usilovali jsme o to, aby samotný motiv dětské křížové výpravy nebyl v prvním plánu vyprávění a spíše se s ním pracovalo jako s filmovým znakem. Jde o metaforu dětského ideálu. Nebo ještě lépe metaforu čistého ideálu. Je to motiv v pozadí, vsáknutý do filmu,“ říká režisér filmu Václav Kadrnka a dodává: „Pokud se v Křižáčkovi najdou nějaká spojení se současnými společenskými nebo politickými tématy, pak je to proto, že se podařilo dotknout se archetypálních a nadčasových témat. Křižáček je především kinematografickým dílem.“
V Křižáčkovi přichází šest let po úspěšném debutu Osmdesát dopisů Václav Kadrnka se stylisticky neméně vyhraněnou adaptací básně Jaroslava Vrchlického Svojanovský Křižáček. Na projektu režisér pracoval čtyři roky a netradičně pro něho vybral obrazový formát 4:3. Do role mladého rytíře obsadil herce Aleše Bilíka.
„Natáčení Křižáčka pro mě byla práce snů. Od prvního rozhovoru s Václavem, přičemž vše, co mi slíbil, se nakonec i vyplnilo, přes několikaměsíční přípravy, pro mě fyzicky vyčerpávající, ale navýsost zábavné tréninky jízdy na koni, až po samotné dvouměsíční natáčení v Itálii – co víc jsem si jako herec, tou dobou dva roky po studiu, mohl přát,“ komentuje natáčení Aleš Bilík a uzavírá: „Celý tým se na té pouti do dalekých krajů vydal na maximum. Vše, co se kolem Křižáčka odehrálo a odehrává, bylo a je velmi intenzivní. Věřím, že stejně jako i film samotný.“
Projekce:
5. 7. 20.00 hodin Velký sál
6. 7. 13.00 hodin Kino Pupp
8. 7. 11.30 hodin Kino Drahomíra
hrají: Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John, Jana Semerádová, Jiří Soukup, Michal Legíň, Šimon Vyskočil, Jana Ol'hová, Ivan Krúpa, Eliška Křenková // režie: Václav Kadrnka // scénář: Vojtěch Mašek, Jiří Soukup, Václav Kadrnka // kamera: Jan Baset Střítežský // hudba: Irena Havlová, Vojtěch Havel // producent: Sirius Films // koproducenti: Česká televize, Artileria, Tempesta, Innogy, Barrandov Studios, i/o post // snímek podpořili: Státní fond kinematografie ČR, Audiovizualny fond SR, New Cinema Network – Eurimages, Regione Puglia, Apulia Film Commision, FSC, Sardegna Film Commision, Comune di Cagliari, Cagliari Film Commision
Alžběta Plívová, tisková mluvčí České televize
16. 1. 2020
Hodnocení filmových akademiků a recenzentů se většinou výrazně liší. Letos jsou u hraných a animovaných filmů ve vzácné shodě.
14. 1. 2020
Nejnovější snímek režisérky Agnieszky Holland, který vzniká v koprodukci s Českou televizí, bude v únoru 2020 uveden v rámci sekce Berlinale Special Gala.
2. 1. 2020
Vysoký počet nominací pro koprodukční filmy ČT
13. 11. 2019
Evropská filmová akademie vyhlásila nominace na své výroční ceny za rok 2019.
16. 9. 2019
Dva koprodukční filmy ČT byly vybrány do soutěže o amerického Oscara.
25. 7. 2019
Historický úspěch českého filmu: Marhoulovo Nabarvené ptáče dostalo pozvánku do Benátek i do Toronta!
8. 7. 2019
Jak byly přijaty koprodukční filmy ČT na 54. MFFKV
19. 6. 2019
Čtyři koprodukční filmy letos zastoupí Českou televizi v hlavním festivalovém programu
27. 4. 2019
V rámci sekce Cannes Classics 2019 bude ve světové premiéře uveden skvělý dokument FORMAN VS. FORMAN Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny.
8. 4. 2019
Koprodukční filmy ČT ovládly slovenské národní filmové ceny.