26. 5. 2016
55 let uplynulo od doby, kdy se film Baron Prášil režiséra Karla Zemana poprvé promítal v českých kinech. Fantastický příběh o lásce nyní opět ožil díky projektu Čistíme svět fantazie, aby potěšil a inspiroval diváky po celém světě. Kmotrem digitálně restaurovaného snímku se stal legendární americký režisér Terry Gilliam, který již v dokumentu Filmový dobrodruh Karel Zeman prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací vlastní verze slavného příběhu.
„Moc rád budu kmotrem nově uvedeného Barona Prášila, protože jsem vlastně i jeho kmotřencem. Baron Prášil mne stále oslovuje nejvíc, jelikož využívá dokreslovačky
a staví je do mnohovrstvých záběrů,“ reagoval na prvotní nabídku Terry Gilliam.
„Ve skutečnosti měl na mě Zemanův Baron Prášil takový vliv, že když jsem točil Imaginarium Doktora Parnasse, mám tam scénu, kde jedna postava projde zrcadlem a ocitne se ve světě dvourozměrných věcí ve 3D prostoru. Vlastně jsem napsal celý film tak, aby byl založen na tomto procesu. A to celé je vliv Zemana. Jeho vliv na mě je nepřetržitý… To je vše, co mohu říci,“ vypráví uznale Gilliam.
„Jsem hrdý na to, jak Terryho dílo Karla Zemana ovlivnilo a jsem rád, že je kmotrem digitálně restaurované verze. Věřím, že film Baron Prášil znovu osloví nové generace
a přinese jim radost tak, jako dětem a dospělým, které každý den vidíme v Muzeu Karla Zemana,“ dodává nadšeně Ondřej Beránek, producent a spoluzakladatel Muzea Karla Zemana.
Na digitálním restaurování filmu pracoval tým restaurátorů z UPP bezmála rok. Baron Prášil je barevný film, ale většinou byl natočen na černobílý negativní materiál, do kterého se barva doplňovala až dodatečně. „V otázce barevnosti a kontrastu jsme se drželi toho, jak vypadala referenční distribuční kopie filmu vyrobená ještě za Karla Zemana,“ upřesňuje postup barvení filmu Ivo Marák, hlavní restaurátor filmu.
„Mám radost, že film opět ožívá. Musím se přiznat, že Barona Prášila mám ještě raději než Vynález zkázy, který byl objevný ve stylu starých rytin a po všech stránkách dokonalý. Když ale teď opět vidím digitálně restaurovaného Barona Prášila, který je výjimečný v barvě, v hereckém obsazení, ve fantazii a vtipném dialogu, tak mám pocit, že se dívám na film, který je moderní, právě natočený,“ popisuje zážitek
ze zhlédnutí digitálně restaurovaného filmu Ludmila Zemanová, filmařka, výtvarnice, ilustrátorka a dcera Karla Zemana.
Film byl digitálně restaurován díky projektu Čistíme svět fantazie partnerů Nadace české bijáky, Muzeum Karla Zemana a Česká televize ve spolupráci s Universal Production Partners, a. s. (UPP) a za podpory Ministerstva kultury a Státního fondu kinematografie České republiky. Na začátky projektu vzpomíná Petr Šikoš, spoluzakladatel Nadace české bijáky: „Ne vždy se podaří z prvotního nápadu realizovat projekt takového rozměru jakým je digitální restaurování hned tří filmů Karla Zemana. Vše začalo krátkým mailem zástupců Muzea Karla Zemana s prosbou o finanční příspěvek. Shodou okolností právě v době, kdy Nadace jednala s Českou televizí o podpoře digitálního restaurování starých českých filmů pro děti a mládež. Zemanovy filmy milují snad všechny děti, bez ohledu na věk, a tak netrvalo dlouho a projekt Čistíme svět fantazie byl na světě. Nyní vidíme, že naše úsilí, čas i finanční prostředky byly vynaloženy na správnou věc. Díky skvělé práci odborníků z UPP se podařilo vrátit do kin, a tím i dalším generacím diváků, již dva ze tří výjimečných filmů Karla Zemana.“
„Zemanovo dílo je výjimečné. Je výjimečné silou jeho fantazie, řemeslným zpracováním i příběhy, které vypráví. V podmínkách zcela odlišných od dokonale vybavených velkých zahraničních studií dokázal Karel Zeman vytvořit filmy, které dokážou dodnes, i v prostředí moderních technologických možností, oslovovat současné světové publikum. A to včetně dětí, které jsou tradičně nejpřísnějšími diváky. Těší mě, že Česká televize stojí u projektu, který snímky Karla Zemana vrací tam, kam patří – na festivaly, do kin a mezi filmové fanoušky,“ uvádí Petr Dvořák, generální ředitel ČT.
Ředitel studia UPP Vít Komrzý bere digitální restaurování filmů Karla Zemana jako poslání: „Jako kluk jsem miloval filmy Karla Zemana a prožíval všechna neuvěřitelná dobrodružství alespoň ve svých představách. Když mám teď možnost být tak blízko, je to pro mě a pro celé UPP veliká radost a čest. Jsme opravdu rádi, že naše studio restaurovalo už Vynález zkázy, teď i Barona Prášila a v plánu je i Cesta do pravěku.“
Ve světové premiéře se divákům digitálně restaurovaný snímek Baron Prášil představí v pátek 27. května 2016.
25. 12. 2017
Štědrovečerní pohádka Anděl Páně 2 se stala s více než třemi miliony diváků nejsledovanější pohádkou posledních patnácti let. Na prvním programu České televize ji včera večer zhlédly více než dvě třetiny všech, kteří se dívali na televizi.
1. 11. 2017
31. 10. 2017
Po Kamenném mostu Tomáše Vorla a unikátním snímku Place de la Concorde, se podařilo zrestaurovat do rozlišení 4k film režiséra Petra Weigla Radúz a Mahulena v hlavní roli s Janem Třískou a Magdou Vášáryovou. Digitálně vyčištěnou verzi mohou aktuálně vidět diváci v kinech Světozor a královohradeckém Biu Central.
29. 10. 2017
Masová vražda, pomsta společnosti a vyděděnost mladé dívky jsou hlavními tématy filmového zpracování příběhu poslední popravené ženy v Československu Olgy Hepnarové. Debutový snímek režisérského dua Petr Kazda a Tomáš Weinreb uvedený ve světové premiéře na prestižním festivalu Berlinale, odvysílá v televizní premiéře ČT2 v pátek 3. listopadu ve 21:45 hodin.
5. 10. 2017
Nový Krobotův film v Jižní Americe
4. 10. 2017
Na začátku prosince vstoupí do kin koprodukční film České televize Přání k mání. Nadčasový příběh navazuje na tradici českých hraných filmů pro celou rodinu, ve kterých je současný svět prošpikován fantazií a kde o kouzla není nouze. Snímek Přání k mání, s Jitkou Čadek Čvančarovou a Martinem Myšičkou, má premiéru 7. prosince.
22. 9. 2017
20. 9. 2017
18. 9. 2017
Loutkové sci-fi LAJKA přichází do kin bez jediného dne šedesát let po startu rakety Sputnik 2 s fenkou Lajkou na palubě. Příběh se zapsal do dějin kosmonautiky a byl i inspirací pro vznik divadelní hry a následně filmu. Ten se v kinech objeví 2. listopadu.
15. 9. 2017
Patnáctiminutový film Kdo je kdo v mykologii režisérky Marie Dvořákové získal studentskou cenu Americké filmové akademie v kategorii Narrative. Producentem je Negativ, film koprodukčně podpořila Česká televize. Akademie posuzovala 1 587 příspěvků z 267 amerických a 89 zahraničních univerzit, což byl rekordní počet. Režisérkou filmu je Marie Dvořáková, která studuje na New York University.