Buď kompletní rekonstrukce, nebo nový most, radí Praze experti z ČVUT

Hlavní město by mělo zajistit buďto komplexní rekonstrukci Libeňského mostu, nebo stavbu nového. Magistrátu to doporučili odborníci z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického (ČVUT). Náklady na opravu i stavbu nového mostu jsou podle odborníků obdobné – 550 až 600 milionů korun. Stavba je v havarijním stavu, 19. ledna se uzavřela pro osobní i hromadnou dopravu.

„Odborníci zároveň zdůraznili, že požadovanou životnost a trvanlivost mostu na 100 let lze dosáhnout pouze stavbou zcela nového mostu,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Proti stavbě nového mostu se však vyjádřili zastupitelé v roce 2016. Usnesli se naopak, že Libeňský most má být opraven.

Radikální rekonstrukce by vyžadovala podle ústavu novou hydroizolaci, odvodnění a náspy, dále ochránit základy mostu proti síranové korozi, nahradit dva střední pásy ve všech pěti klenbách za nové železobetonové a opravit a sanovat ponechané konstrukce. Ochránit je rovněž třeba povrch a kompletně nahradit rámové konstrukce a schodiště. Pokud by se rekonstrukce uskutečnila, odborníci doporučují most průběžně monitorovat.

Stavba nového mostu by podle odborníků z Kloknerova ústavu, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, vyžadovala vybudovat nové pilíře. V původních plánech na stavbu nového mostu se počítalo s využitím těch stávajících, které jsou ale ve špatném stavu a nelze je proto použít.

Je most památka?

Město rovněž čeká na verdikt Ministerstva kultury, které má rozhodnout, zda je most památkou, či nikoliv. Podle toho se bude muset Praha rozhodnout, jak k opravě mostu přistoupí.

Na mostě byla zavedena náhradní autobusová doprava, která na něj z obou stran zajíždí, jak je to nejdále možné. Lidé přesto musí urazit mezi nejbližšími zastávkami asi 450 metrů pěšky. Pokud by spoje na most nezajížděly vůbec, museli by lidé ujít z Palmovky do Holešovic celý kilometr.

Libeňský most byl v předminulém týdnu přeřazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací začala most podpírat, práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most MHD mohla vrátit.