Studie: Facebook způsobuje depresi a izolaci

Berlín - Internetová sociální síť Facebook prý způsobuje deprese. Uvádí to studie, kterou citoval deník Die Welt. Němečtí vědci zjistili, že lidé trávící čas na sociální síti, jsou společensky izolovanější, což často vede k depresím. V mnoha lidech také proklikávání v cizích fotkách a čtení statusů vyvolává silné pocity závisti a negativně ovlivňuje celkovou spokojenost se životem. Facebook funguje od roku 2004 a nedávno získal přes miliardu aktivních uživatelů.

Ačkoliv výzkum, který společně provedly berlínská Humboldtova univerzita a darmstadtská Technická univerzita, nedokázal jednoznačně určit, zda jsou osamělí lidé víc přitahováni k sociálním sítím, anebo neustálé surfování postupem času vyústí v osamělost, studie čerpající ze zkoumání 600 uživatelů odhalila, že trávení času na sociálních sítích může vést k negativním pocitům.

Lidé, kteří komunikují relativně málo často, ale čtou vstupy přátel a proklikávají se jejich fotografiemi, mají tendenci být méně spokojení s vlastním životem, zjistili výzkumníci. Ti se také dotazovali uživatelů na možné příčiny - proč v nich používání Facebooku může probouzet pocity frustrace. 

Užívání sociální sitě
Zdroj: ČT24

„Závist“ byla odpovědí v téměř 30 procentech případů, následovaná 20 procenty těch, které mrzel „nedostatek ohlasů“ na jejich vlastní příspěvky ze strany ostatních uživatelů. Ve 36 procentech případů dotazovaní uvedli, že „někdy až velmi často“ cítí z Facebooku frustraci.

Největší závist budily dovolené nebo odpočinkové aktivity ostatních uživatelů následované společenskými interakcemi, jako je například skutečnost, že některý z přátel dostal víc virtuálních přání k narozeninám než on sám. Tohle je jiné než při vztazích tváří v tvář, kde závist je rozdmýchávána úspěchem, talentem či majetkem jiných.

Facebook
Zdroj: ČT24/ISIFA

Na sociálních sítích se ovšem každý snaží prezentovat co nejlépe, a často proto uživatelé své profily „vyšperkovávají“. Podle výzkumníků se počet facebookových přátel stává referenční skupinou, podle níž lidé porovnávají vlastní popularitu a úspěch. To snadno vede ke glorifikaci jiných a jejich vnímání coby „nadřazených“, což je dokonalý recept na závist. Vědci pro tento účel stvořili termín „spirála závisti“, aby daný fenomén popsali.