Poválečný odsun Němců: Znásilněná Barbie a Ken se samopalem

Praha - Panenka Barbie znásilněná na ulici, Ken se samopalem v ruce. Konkrétní případy trýznění německých obyvatel při jejich divokém odsunu z českého území zachycuje série dvaceti pěti fotografických rekonstrukcí Lukáše Houdka. Výstava Umění zabíjet bude od čtvrtka sedmého února k vidění na Artwall nad pražským vltavským nábřežím a v přízemí Národní technické knihovny.

„Panenky Barbie jsem si vybral kvůli jejich pozitivnímu výrazu, který mi signalizuje pozici značné části společnosti, která se snaží činy spáchané na Němcích neustále zamlčovat,“ vysvětluje fotograf Houdek. Snímky vycházejí z dokumentů i ze svědectví účastníků.

Samozřejmě, já sám jsem měl vůči Němcům předsudky

„Výstava Lukáše Houdka nazvaná Umění zabíjet se věnuje problematice vysídlení českých Němců po skončení druhé světové války. Umělec vytvořil soubor fotografií, na kterých pomocí panenek zrekonstruoval některé případy masakrů a mučení německého civilního obyvatelstva,“ upřesňuje kurátorka projektu Markéta Dolejšová.

Autor si téma vybral i proto, že sám pochází ze Sudet. „Moje rodina byla dosídlená po válce a obsadila německé nemovitosti. Samozřejmě, já sám jsem měl vůči Němcům předsudky předávané rodinou a okolím,“ přiznává Houdek.

Při rekonstrukcích vycházel z archivních dokumentů, historických analýz, dobových materiálů a výpovědí pamětníků. Svébytné rekonstrukce se však zakládají na skutečných událostech. Výstava je rozdělena do dvou částí. V galerii Artwall je vystaveno sedm výřezů; kompletní soubor je současně k vidění v přízemí Národní technické knihovny.

Máme stále potíž si přiznat, že to zlo v nás také bylo

Jenom zmínka o poválečném odsunu Němců stále vyvolává bouřlivé reakce. Před třemi lety se téma pokusil otevřít David Vondráček dokumentem Zabíjení po česku. Vondráček vzpomíná: „Vzbudil poměrně velké vášně. Asi máme stále potíž s tím si přiznat, že to zlo v nás také bylo a mělo opodstatnění po té hrůzné válce.“

„Téma vysídlení českých Němců a uznání vlastní odpovědnosti za poválečné zločiny je nadále pro značnou část veřejnosti tabu. Je zvláštní, že se tak děje i po téměř sedmdesáti letech od skončení války a dvě dekády po svržení totalitního režimu. Téma odsunu se ve veřejné diskuzi objevuje účelově, bez hlubší reflexe a bez zájmu o vyrovnání se s touto temnou stránkou české historie,“ dodává další z kurátorů výstavy Petr Motyčka.

Projekt se zabývá ožehavou politickou otázkou, která v současnosti polarizuje českou veřejnost, jeho záměrem není podpora jedné části politického spektra. „Řada lidí mě obviňuje z toho, že se snažím přiživit na vlně zájmu o toto téma v návaznosti na prezidentskou kampaň,“ komentuje to Houdek. Výstava se však připravuje již dva roky. Vernisáž se koná ve čtvrtek 7. února od 18.00 v přízemí Národní technické knihovny.