Český lev po nominacích: Porazí slunce stín?

Praha - Je nad Čtyři slunce jasnější, že ve finále Českého lva za rok 2012 se bude nejvíce skloňovat pět filmů. Jejich názvy, které zazněly 2. února na nominačním večeru, ovšem nejsou nijak překvapivé.

Tuzemská filmová úroda ročníku 2012 patří k těm slabším, Český lev přesto našel dost filmových políček, na nichž je co sklízet. A nabídka z pohledu členů České filmové a televizní akademie (ČFTA), kteří o nejlepších počinech, tvůrcích a hercích hlasovali, je navíc poměrně vyrovnaná, jak dosvědčují těsné nominace.

V závěsu za - v pokusu o úvodní slovní hříčku zmíněnými - Čtyřmi slunci, které jsou nominovány ve všech dvanácti kategoriích, se téměř symbolicky drží temná detektivka Ve stínu s jedenácti nominacemi. Vždy po odečtení jedné následuje osobitá adaptace divadelní hry (která se už nehraje) Pražského komorního divadla (které už neexistuje) Odpad město smrt a filmová zpráva o skonu fiktivního, leč slavného trenéra Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka. Osm nominací nezískal žádný titul, ale na sedmém schodě skončil svérázný Polski film.

Pokud si těchto pět filmů zapamatujete, nemůžete ve většině kategorií pochybit. O sošky za nejlepší film, režii a scénář se dokonce bude přetahovat jen tato pětice. Odnést si některou z nich, nebo i všechny, tak může za zkoumání lidského štěstí Bohdan Sláma (režie i scénář); za pokus o v Česku celkem nezvyklý žánr noir David Ondříček (režie) a Misha Votruba s Markem Epsteinem (oba scénář - spolu s D. Ondříčkem); za zvěčnění kousku slavné éry Divadla Komedie Jan Hřebejk (režie) a Dušan D. Pařízek (scénář); Jan Prušinovký (režie i scénář) za objasnění fanouškům seriálu Okresní přebor, z čí popela vstala sláva houslického fotbalového družstva; a trojice Marek Najbrt (režie i scénář), Robert Geisler a Benjamin Tuček (oba scénář) za natočení Polského filmu jako Brno.

V hereckých kategoriích je už vedoucí pětice trochu naředěna, Polski film v nich má dokonce zástupce pouze jediného - a to v něm herci hrají sami sebe (ač, jak poznamenal Jan Budař před uvedením snímku, to ještě nemusí znamenat, že to jsou oni). Nejlepší mužský herecký výkon v hlaní roli mohl podat Jaroslav Plesl (Čtyři slunce), Martin Pechlát (Odpad město smrt), Miroslav Krobot (Okresní přebor), Ivan Trojan (Ve stínu) anebo Ondřej Vetchý, který v dramatu z poválečných Sudet prožívá 7 dní hříchů.

Jeho německou ženu hraje slovenská herečka Vica Kerekes, nominovaná na Lva za ženský herecký výkon v hlavní roli. Jejími konkurentkami budou krajanka Soňa Norisová (Ve stínu), Aňa Geislerová (Čtyři slunce), Gabriela Míčová (Odpad město smrt) a také Jiřina Bohdalová. V komedii Vrásky z lásky ztvárnila stárnoucí herečku, která nechce ještě rezignovat ani na hraní, ani na život. Oba její herečtí partneři z tohoto snímku ale loni svět opustili - Radoslav Brzobohatý i Jiřina Jirásková.

Tato malá velká herečka byla za vedlejší roli nominována už na Ceny české filmové kritiky, její jméno při vyhlašování oceněných ale nakonec nezaznělo. In memoriam může teď ve stejné kategorii získat Českého lva. Šanci má i Klára Melíšková (Čtyři slunce), Pavla Beretová (Okresní přebor), Jana Plodková (Polski film) a Barbora Hrzánová, které nominaci na Lva vynesl rodinný Modrý tygr.

Za mužský výkon ve vedlejší roli si ocenění podle akademiků zaslouží Ondřej Vetchý (Okresní přebor), který tak má v letošním ročníku už druhou nominaci a tím i větší pravděpodobnost, že konečně také některou promění; Karel Roden (Čtyři slunce), Martin Finger (Odpad město smrt) či německý herec Sebastian Koch (Ve stínu). Jednu naději si díky Jiřímu Schmitzerovi může připsat i halucinogenní a myslivecká Cesta do lesa.

V kategoriích střih, zvuk, kamera a hudba mohli být vedle tvůrců hraných filmů poprvé nominováni také tvůrci dokumentárních snímků. Ani v jednom případě ale do hry o České lvy nezasáhli. Kromě vedoucí pětice filmů se v nominacích objevuje 7 dní hříchů a z dosud nezmíněných odposlouchávající Konfident (kamera) a nestálý Posel (zvuk).

Nejlepší kamera: Ján Ďuriš (7 dní hříchů); Diviš Marek (Čtyři slunce); Jan Malíř (Konfident); Martin Štrba, Lukáš Milora (Odpad město smrt); Adam Sikora (Ve stínu).

Nejlepší střih: Jan Daňhel (Čtyři slunce), Vladimír Barák (Odpad město smrt), Otakar Šenovský (Okresní přebor), Pavel Hrdlička (Polski film), Michal Lánský (Ve stínu).

Nejlepší hudba: Vypsaná fiXa (Čtyři slunce), Ivan Acher (Odpad město smrt), Vratislav Kydlíček, Jan P. Muchow (Okresní přebor), Midi Lidi (Polski film), Jan P. Muchow, Michal Novinksi (Ve stínu).

Nejlepší zvuk: Jan Čeněk (Čtyři slunce); Jakub Čech, Tomáš Zůbek, Marek Hart (Polski film); Matěj Matuška, Milan Čech (Okresní přebor); Radim Hladík jr. (Posel); Pavel Rejholec, Jakub Čech (Ve stínu).

Zvláštní upozornění v kategoriích výše si zaslouží hudebník a skladatel Jan P. Muchow, který nezůstal jen u jedné nominace. Stejně se zadařilo filmovému architektovi Janu Vlasákovi a maskérovi Lukáši Královi v nominacích na nejlepší výtvarné řešení. Z nich může být potěšen i punkový DonT Stop, neboť jen díky nim se dostal do boje o křišťálovou sošku. Nominace: Jan Vlasák, Zuzana Krejzková, Zdeněk Klika (Čtyři slunce); Jan Vlček, Kateřina Coufalíková, Lukáš Král (DonT Stop); Henrich Boráros, Juraj Horváth, Michal Strauss (Modrý tygr); Kamila Polívková, Milan Býček, Jonáš Janků (Odpad město smrt); Jan Vlasák, Lukáš Král, Jarmila Dittrichová Konečná (Ve stínu).

I když dokumentární filmy v konkurenci s hranými neobstály, v kategorii nejlepší dokument jsou pochopitelně bez konkurence. Tedy kromě té mezi sebou, protože vítěz může být jen jeden. Akademici se rozhodnou mezi fotbalovou sondou do české společnosti Dva nula, syrovou hřbitovní lovestory Láska v hrobě, časosběrným Soukromým vesmírem, portrétem neporazitelného žokeje Váňa a snímkem o vzletech a pádech nejúspěšnější československé gymnastky Věra 68.

Členové ČFTA vybírali z třiceti hraných (a animovaných) snímků a patnácti dokumentárních, které měly v českých kinech premiéru v loňském roce. Na patnácti hraných filmech a devíti dokumentech se podílela Česká televize.

V kategoriích Českého lva byly během nominačního večera, jak je ostatně jasné z jeho názvu, vyhlašovány teprve nominace, některá ocenění se ale přesto udělovala. Předána byla dokonce první lví soška - distributorovi nejlepšího zahraničního filmu, jímž se stali Nedotknutelní, dojemný příběh o jednom nezvyklém přátelství. Nejvíce lidí ale do kina přišlo na velkolepého Hobita: Neočekávanou cestu.

Z režijního potěru nejvíce zaujal Jakub Kouřil příběhem babičky, která si objedná mechanického dědečka, a za snímek s názvem M. O. mu tedy patří Cena Magnesia pro nejlepší studentský film. Hlasující na filmovém portálu Kinobox vynesli překvapivě na první příčku dokument o motokrosařské legendě Tomorrow Will Be Better.

Nepřekvapivá zato byla Cena filmových kritiků a teoretiků, která měla v jubilejním, dvacátém ročníku Českého lva derniéru. Kritici a teoretici letos totiž už potřetí vyhlašovali vlastní ceny, v nichž mezi hranými filmy zvítězilo Ve stínu a mezi dokumenty Láska v hrobě; lví ceny kritiků dopadly jako přes kopírák. A nutno podotknout, že Ondříčkova detektivka z 50. let zabodovala opravdu, kde mohla - z nominačního večera si odnesla už cenu za nejlepší plakát, vytvořený Mariusem Corradinim.

2. března se ukáže, jestli Ve stínu nezůstane ve stínu jiných filmů. Hlavní večer, stejně jako ten nominační, mohou diváci České televize sledovat opět v přímém přenosu. Simonu Babčákovou a Jakuba Žáčka v nevděčné roli moderátorů vystřídá ostřílený Jan Budař, který byl mimochodem zvolen hlasujícími na stránkách Českého lva nejoblíbenějším moderátorem těchto výročních cen. Hlasovalo se také o nejlepším filmu posledního dvacetiletí. Jsou jím, kdo by si to byl tipnul, Hřebejkovy Pelíšky.