Nejlépe pro Křišťálový glóbus doplaval norský Henrik

Karlovy Vary - Promítaly se tu filmy, které šly ke dnu a stáhly s sebou i diváky, ale taky takové, jejichž režiséři plavali bravurně a dokázali z hlubin vynést hodnoty, o nichž jsme možná neměli ani potuchy, zhodnotil v duchu „lázeňského“ zakončení moderátor Marek Eben 47. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Vítězné snímky patřily do té druhé kategorie, rozhodně podle porot. Nejlepším „plavcem“ byl vyhlášen norský film Henrik, kterému patří tím pádem Křišťálový glóbus. Při vyhlašování vítězů zazněly i názvy českých počinů, i když „jen“ ve zvláštních uznáních.

„Ve filmu je na začátku taková krátká scéna, ve které Henrik tancuje. A já dnes budu také tancovat, doufám, že se připojíte,“ vyzval návštěvníky karlovarského festivalu Martin Lund, režisér snímku, jenž zvítězil v konkurenci jedenácti dalších.

Zvláštní cenu udělila porota hlavní soutěže Románu o jednom masakru, italskému snímku Marka Tullia Giordany, který se vrací k bombovému útoku z roku 1969. Cenu za režii si z Varů odváží Rafaël Ouellet, režisér kanadského rodinného dramatu Kamion.

Nejlepší ženský herecký výkon podala podle porotců Leila Hatami v iránském Posledním kroku. V psychologickém příběhu ztvárnila tak trochu samu sebe - iránskou filmovou hvězdu, které nedávno zemřel manžel. Ocenění si Hatami převzala osobně, věnovala ho své matce, také herečce Zari Khoshkam. Mezi herci zazářil Henrik Rafaelsen, jenž hrál ve vítězném Henrikovi. O cenu se podělí ještě s Erykem Lubosem z polského filmu Zabít bobra. I on, viditelně dojatý, v děkovací řeči, kterou přečetl česky, věnoval karlovarskou sošku matce.

Zvláštní uznání taktéž nebylo uděleno jen jedno: kromě Yannise Papadopoulose, jenž ztvárnil v řeckém dramatu Chlapec pojídající ptačí zob athénského mladíka bez práce a bez jídla, patří také čtveřici „jamáků“, kteří si v českém Polském filmu zahráli sami sebe: Pavlu Liškovi, Marku Danielovi, Josefu Poláškovi a Tomáši Matanohovi. „Z ceny máme velkou radost už proto, že je od poroty, která je mezinárodní. Mysleli jsme od začátku na to, aby ten film byl srozumitelný i za hranicemi, což se tedy možná stalo,“ doufá Liška.

V sekci Na východ od Západu soutěžily debuty, případně druhé filmy. Cenu si odnáší ukrajinský Dům s věžičkou. Děj komorního válečného dramatu se odehrává v sovětském Rusku během jednoho zimního dne. Stav společnosti diváci vnímají očima malého chlapce. Zvláštní uznání si vysloužila Aurora, jež vznikla v koprodukci Litvy, Francie a Belgie. V romantické sci-fi se mladý vědec vydává do mysli neznámé ženy.

Vítězem mezi dokumentárními snímky nad 30 minut je Poslední záchranka v Sofii, v kategorii do 30 minut uspěl španělský Příběh pro Modlinovy. Sergio Oksman, režisér tajuplného příběhu Elmara Modlina a jeho ženy, kteří po dlouhá desetiletí umělecky ztvárňovali své bizarní apokalyptické vize, při přebírání ceny poděkoval jedinou českou větou, kterou prý zná. Slovo „děkuji“ neobsahovala, překvapivě zněla: Máma mele maso.

Zvláštní uznání pak získává český zástupce v soutěži - časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Soukromý vesmír. „Ten bazén je pro mě docela malý, jsem spíš dálkový plavec,“ poznamenala režisérka s odkazem na scénu slavnostního zakončení, při němž se bratři Cabanové, stejně jako při zahájení, inspirovali lázněmi. „Film jsme točili 38 let. Zejména musím poděkovat ČT, Fondu kinematografie a RWE, protože bez jejich podpory by tento film přes všechno nadšení nemohl vzniknout,“ dodala. 

V poslední soutěžní sekci - Fóru nezávislých - se Cena Nezávislá kamera uděluje pod záštitou České televize. Nejvíce si ji podle poroty zaslouží srbský snímek Smrt člověka na Balkáně.

Susan Sarandonová převzala na závěrečném večeru Křišťálový glóbus za mimořádný přínos světové kinematografii: „Děkuji za pozvání na tento báječný festival. Všichni tu ke mně byli milí a jsem ráda, že jsem konečně měla příležitost sem přijet. Každý festival je důležitý, pokud podpoří filmy a pokud se na něm promítá tolik filmů z tolika zemí. Ráda bych věnovala tuto cenu Noře Efron, své přítelkyni a skvělé scenáristce a režisérce.“

Diváci odměnili belgický film Hasta la vista! Sympatická tragikomodie je volně inspirovaná příběhem Asty Philpota, amerického propagátora práv handicapovaných lidí na aktivní sexuální život. Kdo snímek nestihl ve Varech, má šanci na 38. Letní filmové škole v Uherském Hradišti, která začíná 21. července. 34 titulů z festivalového programu se ode dneška promítá navíc v pražských ozvěnách Šary Vary.

Jako zakončovací film festivalu byla uvedena novinka Woodyho Allena Do Říma s láskou, která se od 19. července objeví i v českých kinech. Do běžné distribuce půjdou kromě českého Konfidenta a Polského filmu také třeba Cosmopolis, Iron Sky, Caesar musí zemřít, Hon a i patnáctihodinový Příběh filmu: Odysea.

Slavnostní zakončení přenášela Česká televize, mediální partner festivalu:

Kromě hlavních porot rozdávaly ceny také nestatutární poroty; u nich uspěl mimo jiné český snímek Poupata: