Automobilky loni utržily rekordních 991 miliard korun

Praha - Automobilky a výrobci dílů v Česku loni zvýšili tržby o téměř 15 procent na rekordních 991 miliard korun. Export vzrostl podobným tempem na 845 miliard korun. Automobilový průmysl se tak na průmyslové produkci podílel jednou čtvrtinou. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Členské firmy sdružení vykázaly růst tržeb o 14,9 procenta na 852,6 miliardy korun. Dodavatelé se na tržbách podíleli 44 procenty. Zároveň měli dvoupětinový podíl na exportu a zaměstnávali více než dvě třetiny lidí v odvětví.  Produkce firem v odvětví se loni zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů. Z toho 59 procent připadá na Škodu Auto, nošovická Hyundai se na výrobě podílela čtvrtinou a TPCA 16 procenty.

  • „Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle Jahna také naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní, a rekord čeká i ve výrobě dílů. Podle něho je Evropa na začátku konjunktury. Jak dlouho potrvá, bude záležet na trvání sankcí v Rusku, situaci na Ukrajině, cenách ropy nebo vývoji směnných kurzů.

Průměrná mzda v automobilovém odvětví vzrostla o téměř tři procenta na 31 515 korun. Byla tak o téměř 23 procent nad průměrem České republiky. Podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla bude i nadále růst mezd v odvětí pokračovat.

Automobilový průmysl zaměstnával celkem 155 500 lidí. Z toho počet pracovníků ve firmách sdružení se zvýšil o 3,3 procenta na 112 877 osob..

Automobilky nemají dost kvalifikovaných pracovníků

Loňský rok byl podle člena představenstva Škody Auto Bohdana Wojnara přelomový i v oblasti technického vzdělávání. Automobilky spolu s ministerstvem školství participují na projektu Pospolu, který podporuje spolupráci škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi. Spolupráce začíná již na úrovni mateřských škol. Přes podporu školství se automobilky podle šéfa společnosti Brano Group Pavla Juříčka potýkají s nedostatkem pracovníků. Do Česka přitom míří nové investice a i někteří stávající dodavatelé automobilek plánují rozšiřovat výrobu. „Vím o nejméně deseti firmách, které plánují v Česku zdvojnásobit objem produkce,“ uvedl.

„Problém s nedostatkem technických profesí stále trvá, velcí dodavatelé marně shánějí technicky zdatné zaměstnance zejména mimo Prahu. Například firma Bosch v jižních Čechách, která vyvíjí a vyrábí různé díly pro automobilový průmysl, má 120 otevřených pozic pro techniky, které nemůže obsadit, protože v Českých Budějovicích se tolik techniků nenalézá,“ konstatuje šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Do Sdružení automobilového průmyslu je nyní zapojeno 148 výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na autoprůmysl České republiky.

Autoprůmyslu se nedaří jen Česku

Také ostatním automobilkám se vede dobře. Rekordní výsledky hlásí i německé BMW. Tato automobilka v květnu meziročně zvýšila prodej o téměř šest procent na 188 287 vozů. To představuje nejlepší květnový výsledek v historii podniku. Firma je největším výrobcem luxusních automobilů na světě. V období od ledna do května jí prodej meziročně stoupl téměř o osm procent na rekordních 890 937 vozů.

BMW M6
Zdroj: ČT24/BMW

Šéf prodeje a marketingu BMW Ian Robertson upozornil, že automobilce se daří zvyšovat odbyt ve všech regionech. V Evropě prodej v prvních pěti měsících roku stoupl o více než devět procent, na americkém kontinentu se prodej zvýšil o desetinu, zatímco v Číně stoupl  o tři procenta.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. V poslední době má ale na čínskou poptávku negativní vliv zpomalování růstu tamní ekonomiky. Společnost BMW se stala jedničkou světového trhu s luxusními automobily v roce 2005, kdy na tomto postu vystřídala německého konkurenta Mercedes-Benz. Toho pak v roce 2011 předstihla značka Audi z koncernu Volkswagen. Mercedes i Audi však chtějí ještě během tohoto desetiletí BMW o vedoucí pozici na trhu připravit. 

Automobilovému průmyslu se nedaří jen v Česku, ale i ve světě (zdroj: ČT24)